Een initiatief van Malmberg

Een file van schepen

Bron afbeelding: Corona Borealis Studio

Eind maart zat het containerschip Ever Given muurvast in het Suezkanaal. Het enorme containerschip van rederij Evergreen veroorzaakte een file van honderden wachtende schepen. Volgens deskundigen bedroeg de schade 400 miljoen dollar per uur. Waarom is het kanaal zo belangrijk en de gevolgen van een blokkade zo groot?

Van Azië naar afzetmarkten

De containerschepen van rederij Evergreen behoren tot de grootste ter wereld. Vaak begint hun wekenlange reis in een van de Chinese havens. Daar laden ze duizenden containers met allerlei producten uit de Chinese industriesteden. Soms varen ze daarna naar andere Aziatische steden om daar nog meer containers op te halen. Dan gaat de reis vaak naar een van de gebieden waar veel mensen kunnen en willen betalen voor de Aziatische producten. De Verenigde Staten en West-Europa zijn de belangrijkste afzetmarkten.

Door het Suezkanaal

Voor de schepen die naar Europa of naar de oostkust van de Verenigde Staten varen, is het Suezkanaal van groot belang. Het Egyptische kanaal verkort de reis met duizenden kilometers. Daar hangt wel een prijskaartje aan: de tol die de schepen voor een doortocht betalen is hoog: hoger zelfs dan de extra kosten voor brandstof als ze omvaren. De belangrijkste reden om het kanaal toch te gebruiken is de tijdswinst. Een kortere reistijd betekent dat een schip sneller weer een nieuwe lading kan vervoeren en dat levert geld op.

Elke dag kunnen er ongeveer 50 schepen door het kanaal. Vaak is er een rij van soms wel 50 schepen, zodat nieuwkomers een etmaal moeten wachten. Maar eind maart lagen er meer dan 200 schepen in de rij. De oorzaak: het schip de Ever Given, van rederij Evergreen lag schuin in het kanaal en blokkeerde het kanaal.

De Ever Given

De Ever Given is 60 meter breed en 400 meter lang. Dat is bijna zo breed als een voetbalveld, maar dan vier keer zo lang. Wat precies de oorzaak was, is nog niet helemaal duidelijk, maar iets zorgde ervoor dat het schip een klein beetje van richting veranderde. Met zo’n groot schip is dat niet meer te corrigeren. Het schip voer in de oever en zat muurvast.  Bijna een week lang probeerden ze het schip los te krijgen. Uiteindelijk lukte dat door heel veel grond weg te graven en het schip met sleepboten los te trekken. Het Nederlandse bergingsbedrijf Boskalis moest daarbij helpen.

Gevolgen

De blokkade van het Suezkanaal had veel gevolgen. Er kwamen, een week na de blokkade, bijna geen schepen meer aan in de haven van Rotterdam. Daar lag het werk stil. Een week nadat het schip loskwam, was er juist extra veel werk. De prijzen van olie en gas stegen, omdat veel bedrijven bang waren dat ze onvoldoende aanvoer kregen. Omdat de voortdurende stroom van containers stokte, ontstonden er overal tekorten.

Bron 1 In het Algemeen Dagblad lees je alles over de Ever Given in het Suezkanaal.

Bron 2 Op Marine Traffic zie je live de positie van alle grote schepen.

Werkblad Werkblad ACTUALITEIT Suez kanaal

Antwoordblad Antwoordblad ACTUALITEIT Suez kanaal

Mijn Malmberg

Deze actuele opdracht wordt je aangeboden door Humboldt, de aardrijkskunde methode van Malmberg. De les is ook te gebruiken bij andere methodes.

Recente opdrachten

Je actuele lessen aardrijkskunde op een nieuwe plek

Uit het archief van aardrijkskunde