Thema leerstijlen en vakdidactiek Aardrijkskunde en lego: een succesvolle combinatie

Aardrijkskunde en lego: een succesvolle combinatie
A


Op vrijdag 13 november vond de jaarlijkse KNAG Onderwijsdag plaats:
hét evenement voor aardrijkskundedocenten. Falco Zwinkels, uitgever Aardrijkskunde bij Malmberg, verzorgde een workshop over de meerwaarde van Lego voor het aardrijkskundeonderwijs. In deze blog deelt Zwinkels zijn ervaringen.

Via Twitter en verschillende blogs stuitte ik op inspirerende voorbeelden over het gebruik van Lego in het onderwijs. Al gauw zag ik genoeg aanknopingspunten voor een inspirerende workshop. Ik verzamelde allerlei aardige toepassingen: vooral van docenten aardrijkskunde, maar ook van andere vakdocenten en zelfs kunstenaars. Denk aan het bouwen van overzichtskaarten, het visualiseren van de groei van wereldsteden en zelfs een gesteentepracticum met Lego-steentjes. Vervolgens heb ik de praktijkvoorbeelden gegroepeerd naar de drie voornaamste onderdelen van aardrijkskunde in het Nederlandse onderwijs:

  1. Fysische geografie
  2. Sociale geografie
  3. Geografische vaardigheden

Zelf aan de slag
Aan het begin van de workshop liet ik docenten kennismaken met de manier waarop collega’s van over de hele wereld gebruik maken van het veelzijdige speelgoed. Vrij snel daarna heb ik kratten met Lego uitgedeeld en zijn de deelnemers – in groepjes van vijf – zelf aan de slag gegaan met enkele bouwopdrachten. Denk daarbij aan het visualiseren van geografische begrippen of het bouwen van diagrammen – zoals een bevolkingsdiagram of neerslagdiagram. De tijd hield ik strak in de gaten. In de klas hebben leerlingen immers ook geen uren de tijd.

Tijdens de laatste, vrije opdracht mocht ieder groepje een zelfgekozen geografisch begrip of concept visualiseren. Daar kregen ze vijf minuten de tijd voor. De creativiteit van de deelnemers mondde uit in bouwwerken die globalisering, de waterkringloop en een systeem van horsten en slenken uitbeeldden. Daarna was het tijd voor de meesterproef: de groepjes gingen bij elkaar kijken en moesten raden wat er was gebouwd. Dat viel niet altijd mee, maar uiteindelijk werd aan alle bouwwerken het juiste begrip of concept gekoppeld.

Prikkelend
De workshop was een groot succes. Geprikkeld door de voorbeelden van collega’s gingen de deelnemers ontzettend fanatiek aan de slag met de steentjes. Ik besloot de workshop met een opsomming van redenen waarom Lego het aardrijkskundeonderwijs kan verrijken:

  • Je bent actief met de leerstof bezig
  • Je kunt bouwen, afbreken en het nog een keer proberen
  • 3D-modellen geven soms meer inzicht dan het platte vlak
  • Met Lego kun je ook verhalen (laten) vertellen

 

Door: Falco Zwinkels | Uitgever Aardrijkskunde bij Malmberg

Heeft u als docent weleens gebruik gemaakt van Lego als leermiddel? Hoe verrijkt u uw lessen met de kleurrijke steentjes? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

5 manieren om de klas stil te krijgen

Aan het begin van de les de klas stil krijgen is en blijft een kunst. Vaak gaat het goed, maar soms vergt het de...

Met deze adviezen kan de overheid het lerarentekort aanpakken

Te beperkt, versnipperd, te weinig gebaseerd op feiten en cijfers. Dat is de harde conclusie die Merel van Vroonhoven trekt over de aanpak van...

Zo maak je van de eerste schooldag een succes

Volgende week beginnen de eerste scholen na een lange en welverdiende vakantie aan hun eerste schooldag. Leerlingen zitten niet vanzelfsprekend meer bij elkaar in...