Educatief auteur: Iets voor u?

2


Veel docenten denken er wel eens over na om als educatief auteur aan de slag te gaan. Zij werken immers dag in dag uit met leerlingen en zien heel goed wat werkt en waar leerlingen het meeste van leren. En wat is leuker dan voor de klas staan met lesmateriaal waar je zelf aan hebt meegeschreven?

Natuurlijk kost het de nodige tijd om als auteur te werken. Goed lesmateriaal zit doordacht in elkaar en is onderdeel van een complete methode. Om inzichtelijk te maken wat er bij komt kijken wanneer je als educatief auteur aan de slag gaat, hebben vijftien educatief auteurs hun ervaringen op papier gezet en gebundeld. In het boek Wie maken het onderwijs? – Teksten om van te leren geven ze antwoord op vragen als: ‘Hoe schrijf je een goede lestekst?’, ‘Hou houd je rekening met de doelgroep?’ en ‘Wat zoekt een uitgever in een auteur?’.

Heeft u ook weleens overwogen om educatief auteur te worden? Stel uzelf dan om te beginnen de volgende drie vragen:

1. Wat voor auteur ben ik?
Een auteur is lid van een auteursteam dat bestaat uit verschillende typen auteurs en de uitgever. Samen spreken zij af wie welk onderdeel doet en wanneer het klaar moet zijn. Ieder teamlid draagt bij vanuit zijn of haar eigen expertise: een inhoudelijk deskundige conceptauteur, een eindredacteur, een vakauteur, een digitaal specialist… Bedenk welke rol u zou kunnen vervullen binnen zo’n team. Wilt u hier meer over weten of heeft u daar hulp bij nodig? Doe dan hier een test (p.159) om te bepalen welk type auteur u bent.

2. Heb ik genoeg ideeën over het onderwijs en het vak?
Met het oog op de doelstellingen van de methode moet een auteur met de ontwikkelde les bepaalde leerdoelen bereiken. Daarvoor moet hij of zij genoeg ideeën hebben voor onder meer passende werkvormen, verschillende vormen van samenwerking, verschillende leerstijlen en differentiatie. Daarnaast hebben vrijwel alle methodes  een digitale leeromgeving. Denk aan adaptief  les- en oefenmateriaal, toetsen en  apps. Dat vraagt om andere concepten, een andere opbouw, verschillende leerstijlen en content.

3. Het ik voldoende geduld?
Het meewerken aan een methode  kost tijd. Soms duurt het schrijfproces twee tot drie maanden, soms wel een jaar. Een auteur heeft, gedurende de looptijd van het project, ongeveer een werkdag per week de tijd nodig. Als de definitieve kopij is ingeleverd, begint het wachten. De uitgeverij gaat er op allerlei manieren mee aan de slag: de kopij wordt gecorrigeerd en opgemaakt en er worden illustraties en animaties gemaakt. Daarna wordt boek wordt gedrukt en gepubliceerd en worden de (adaptieve) oefeningen in de digitale omgeving geplaatst. Dit proces kan wel negen maanden duren. Maar dan: een lesmethode waar uw naam onder staat! Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat er geen mooier moment is dan dat. En het beste van alles is dat er veel leerlingen aan de slag gaan met een les die u heeft ontwikkeld.

Wilt u meer lezer over hoe het is om auteur te zijn? Bekijk hier dan alvast de preview van het boek Wie maken het onderwijs? – Teksten om van te leren. Via de link is het boek eveneens te bestellen.

Heeft u de test gedaan op de site? Wat voor educatief auteur bent u? Laat het ons weten via onderstaand reactieformulier

Geschreven door Mirjam Tuinder, interim uitgever en projectleider. Voor Malmberg verzorgt Tuinder de selectie van educatieve auteurs.

2 REACTIES

  1. Wat jammer dat ik geen sluitend antwoord heb op het type educatief auteur! Maar wellicht is dit juist heel erg goed?
    Werkt het wellicht zoals DISC, en is van alle eigenschappen een beetje wel juist mijn kracht?
    Als moeder van 2 kinderen (5 en 8 jaar), de Pabo gedaan, bezig met een master onderwijswetenschappen en al 17 jaar werkzaam bij Defensie (nee, ik ben echt 35 jaar! Ik prop graag al mijn energie in een korte tijd en haal alles uit het leven wat erin zit!) ben ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Dank voor dit artikel!

  2. Ook ik heb geen sluitend antwoord op deze vraag. Mijn resultaten varieerden van 4x conceptauteur tot 3x redacteur met een restje vakauteur en toevallig redacteur.
    Na 14 jaar als vakdocent beeldende vorming in het speciaal onderwijs te hebben gewerkt is het nu tijd voor een nieuwe uitdaging. Het lijkt me fantastisch om mijn twee passies (beeldend werken met kinderen en schrijven) met elkaar te kunnen combineren. Aangezien ik mijn eigen lessen altijd ontwikkelde en uitschreef (compleet met getekend stappenplan) en in de loop der jaren een eigen leerlijn heb ontwikkeld voor beeldende vorming op onze school, denk ik over voldoende kwaliteiten te beschikken om dit te laten slagen. Graag zou ik van u meer informatie ontvangen over het werken als educatief auteur bij Malmberg.

    Met vriendelijke groeten, Judith Habraken

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here