3x effectieve leerstrategieën die je direct kunt toepassen

0

Met effectieve leerstrategieën zorg je er als docent voor dat je leerlingen op een goede manier leren en de lesstof beter en langer beklijft. ‘Laat je klas morgen tijdens de les het boek eens dichtgooien en stel vragen, of speel een quiz’.

Een leerstrategie is een bewust gekozen manier om te leren. Doe je dat effectief, dan wordt de oefenstof opgeslagen in het langetermijngeheugen. Een effectieve leerstrategie vereist aanvankelijk meer tijd en energie dan de minder effectieve manieren, vertelt Falco Zwinkels, portfolio manager bij Malmberg. ‘Maar het zorgt wel voor leerlingen die beter presteren en uiteindelijk gemotiveerder zijn op school.’

Herken niet-effectieve strategie

Het kan overigens goed zijn dat je een leerling hebt die goede cijfers haalt met een niet-effectieve leerstrategie, zoals een dag voor het tentamen uren achtereen ‘blokken’. ‘Op korte termijn kan dat namelijk werken’, zegt Zwinkels. Als het merendeel van jouw klas zo voldoendes haalt, merk je misschien niet eens dat er verkeerd geleerd wordt. Bovendien is kennis over effectieve leerstrategieën weinig geïntegreerd in Nederlandse lerarenopleidingen, zo blijkt uit onderzoek van de Open Universiteit.

Combinatie het beste

Welke leerstrategie moet je als docent dan toepassen tijdens je les om leerlingen beter te laten leren? Een combinatie van gespreid leren en actief kennis ophalen uit het langetermijngeheugen is een bewezen effectieve manier, stelt Zwinkels. ‘Als docent kun je leerlingen erop wijzen dat ze hun leerwerk in kleinere eenheden over de week moeten spreiden in plaats van vlak voor de toets een uur lang te studeren. Ook kun je leerlingen helpen door geregeld stof te herhalen of de behandelde stof in bijvoorbeeld een quizje te bevragen.’

En afwisselend oefenen?

Naast de combinatie gespreid leren en actief kennis ophalen uit het langetermijngeheugen, kan ook afwisselend oefenen een goede manier van leren zijn. Afwisselen binnen een bepaald stuk oefenstof zorgt voor een beter leerresultaat. Neem bijvoorbeeld het berekenen van volumes bij wiskunde: in plaats van een uur lang volumes te berekenen van kubussen, betrek je er bijvoorbeeld ook andere ruimtelijke figuren, zoals piramides of kegels bij. Bij talen kun je denken aan het afwisselen van verschillende werkwoordstijden. Daarmee dwing je leerlingen te blijven nadenken en niet steeds hetzelfde trucje te herhalen. Het nut van afwisselend oefenen is vooral bewezen bij vakken waarbij je specifieke oplossingsstrategieën moet hanteren, zoals wiskunde of grammatica. Voor vakken als geschiedenis of aardrijkskunde lijkt deze leerstrategie wat minder geschikt.

Wat in elk geval wel altijd werkt: kleine quizjes! Toetsen voor herhaling en om te leren, niet om een cijfer. Zwinkels: ‘Laat je klas morgen tijdens de les het boek eens dichtgooien en bespreek de oefenstof, stel vragen of laat ze een tekening of mindmap maken van de lesstof. En: laat de leerlingen een quizje maken in hun eigen online leeromgeving.’

Hoe zorg jij voor een efficiënte leerstrategie of wat zou je juist willen weten over dit onderwerp? Laat je reactie achter via onderstaand formulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here