Home Artikelen

Webby-nominaties voor educatieve websites

social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | donderdag 18 april 2013, 14:37
Webby Bjork

Op 21 mei is het weer zo ver. Dan vindt in New York de zeventiende editie van de Webby-awards plaats: de meest gewaardeerde onderscheiding op het gebied van internet. De awards worden uitgereikt in meer dan honderd categorieën, waaronder ‘educatieve websites’, ‘mobiel & apps’ en ‘social’. In de eerstgenoemde categorie maken TED-Ed, Middle School Chemistry, Chrome Web Lab, The Girl Effect en Duolingo kans op de prestigieuze prijs.  “The internet is huge, winning is huge.”

TED-Ed
De bekendste nominatie in deze categorie is TED-Ed. Met dit onderwijsplatform speelt TED in op de behoefte van docenten om naast de methode zelf een deel van de lessen in te vullen. Een docent kan huiswerk meegeven in de vorm van een Ted Ed-video met bijbehorende vragen: het zogenaamde flipping the classroom-concept. Hierdoor komt er in de les tijd vrij om andere dingen te doen, zoals opdrachten maken, samenwerken of onderzoek doen.

Middle School Chemistry
Wat gebeurt er als vaste stoffen, vloeistoffen en gassen worden verwarmd en weer worden afgekoeld? Waarom is de ene stof meer of minder dicht dan de andere? En wat gebeurt er precies wanneer een chemische reactie plaatsvindt?

Middle School Chemistry ontwikkelt onderzoekgerichte lesideeën waarbij verschillende thema’s uit de basischemie worden gecombineerd met het proces van wetenschappelijk onderzoek. Zo leren leerlingen vaardigheden als wetenschappelijke vragen stellen en onderzoeken; experimenten ontwerpen en uitvoeren; observaties begrijpen en resultaten opnemen en analyseren.

De lesideeën zijn onderverdeeld in verschillende hoofdstukken die bestaan uit diverse lessen en experimenten. Daarin komen onderwerpen als materie, dichtheid, het periodieke systeem, watermoleculen en chemische veranderingen aan bod.

Chrome Web Lab
Muziek maken met mensen van over de hele wereld? Live in het Science Museum in Londen of liever ‘gewoon’ online? Of ben je toch meer in de stemming voor een potje teleporteren? Naar een oceaanaquarium in Cape Town bijvoorbeeld, of Amelie’s Bakery in North Carolina…

Het Chrome Web Lab is een globale museumervaring, bestaande uit vijf interactieve experimenten die de onzichtbare technologische mogelijkheden van het internet tot leven wekken. Zo wil Google de wereld inspireren met de mogelijkheden van het net. Dankzij snel evoluerende webtechnologie verschuiven deze experimenten de grenzen van het mogelijke. Hoe dit precies in zijn werk gaat lees je onder het kopje ‘how it works’.

The Girl Effect
Meisjes kunnen een cruciale rol spelen in het oplossen van de meest hardnekkige ontwikkelingsproblemen van deze tijd. Als we meisjes betrekken bij onderwijs, gezondheidszorg en investeringen dan kunnen we problemen als kinderhuwelijken, tienerzwangerschappen, hiv/aids en intergenerationele armoede doorbreken. Meisjes kunnen dat niet alleen: ze hebben de wereld nodig om naar hen te luisteren en te investeren in hun potentieel.

Girleffect.org is een website die ontwikkelingsmedewerkers en andere betrokkenen helpt om een sterke community op te bouwen ter ondersteuning van meiden van over de hele wereld. Op de website staat een hele reeks tools en middelen klaar voor gebruik. The Girl Effect is een initiatief van de Nike Foundation in samenwerking met onder andere de United Nations Foundation.

Duolingo
Duolingo is een website om (gratis) talen te leren én een platform om via crowdsourcing teksten te (laten) vertalen. De service is zo ontworpen dat als gebruikers verder komen in de lessen, ze tegelijkertijd helpen om websites en andere documenten te vertalen. Het werkt zo:

Iemand die een webpagina of ander document vertaald wil hebben, upload deze naar Duolingo. Dat document wordt vervolgens voorgelegd aan een groep studenten die het kunnen vertalen om zo de taal die ze aan het leren zijn te kunnen oefenen. Als het document volledig is vertaald, stuurt Duolingo het terug naar de eigenaar die, afhankelijk van het soort document, een vergoeding betaald voor de vertaling. 


Volgende week bespreken we de nominaties in de onderwijscategorieën ‘mobiel & apps’ en ‘social’. Welke Webby-nominatie in de categorie ‘educatieve websites’ spreekt u het meest aan? En welk Nederlands initiatief zou u wel aan willen dragen voor een nominatie?

Renée Conradi (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 3313 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
Webby Awards 2

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

René - Ik hoorde ooit van twee Belgische jongens die een jongensschool bezochten, dat zij niet zouden... 
Lees verder  arrow

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Eric Snelders - Dit artikel is al van enige tijd geleden, maar ik las het nu pas (juli... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
LAKS-monitor 2014: de tevredenheid van leerlingen over toetsen
Onlangs publiceerde LAKS de LAKS-monitor 2014: het tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek onder leerl
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
40%
Leren op maat
 
33%
Device onafhankelijk leren
 
0%
Opbrengstgericht leren
 
13%
Geen van allen
 
13%