Home Lesideeën

Watercycle Song

ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | Mens & Natuur | vrijdag 9 maart 2012, 15:32

In dit filmpje zie je in prachtige beelden de waterkringloop voorbij komen. Vergezeld van een aantrekkelijk liedje en korte (Engelstalige) teksten wordt de waterkringloop gevisualiseerd.

Leerlingen kennen globaal de waterkringloop. En ook weten ze dat mens en milieu van elkaar afhankelijk zijn. Ze weten dat er klimaatveranderingen plaats vinden en dat je zelf een bijdrage kunt leveren aan een beter milieu. Ook kennen ze de globale taken van een waterschap.

Wat kun je ermee in de les?
Gebruik het filmpje ter introductie van een game die leerlingen gaan spelen.

1 Bekijk klassikaal het filmpje op het digibord of de computer.
2 Stel daarna een aantal vragen ter beoordeling of de leerlingen de waterkringloop begrijpen en weten dat waterschappen een taak hebben bij Nederlands waterbeheer.
Bijvoorbeeld:
· Wat is de motor van de waterkringloop?
· Wat gebeurt er met neerslag?
· Hoe heet het waterschap in de regio?

3 Laat de leerlingen in groepjes van 2-3 personen een game spelen over waterbeheer en waterkwaliteit op de site van Hoogheemraadschap Rijnland.

Download het complete lesidee voor de uitleg van het spel en meer extra informatie.

Florina Blokland (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 5903 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

Marieke - Ik ga in de eerste klas dit zeker gebruiken. Aangezien ze allemaal een i-pad hebben.

REAGEER

img
waterkringloop2

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Sasja Saptenno  - Mooi initiatief, ik doe graag mee. Ssaptenno@deltion.nl 
Lees verder  arrow

Karel van Wijngaarden - Het ondernemerschap mag inderdaad wel wat meer gepromoot worden al wordt op dit moment de... 
Lees verder  arrow

Huiswerkbegeleiders/Bijlesdocenten gezocht! - Huiswerkbegeleiders/bijlesdocenten gezocht: www.educause.nl 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Toetsen moeten in dienst staan van het leren
"We toetsen te veel en doen te weinig met de resultaten", vindt Karen Heij, toetsexpert en directeur
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: leren programmeren
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
Teacherpreneurs: de Economie Academy van Frank Bosma
Voor de klas staan, een eigen YouTube-kanaal en zowel online als in Hilversum bijles en examentraini
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
3-5
6-10
meer dan 10 uur
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
 
21%
3-5
 
34%
6-10
 
29%
meer dan 10 uur
 
16%