Home Column

Wat als alles kan?

dinsdag 14 mei 2013, 09:09
choice makers

Wat als je je leerlingen met een videoverbinding kunt laten communiceren met leeftijdsgenoten in Japan of Zuid-Afrika? Wat als je ze een videofilmpje kunt laten maken en publiceren, zodat iedereen die toegang heeft tot het internet ernaar kan kijken en erop kan reageren? Wat als leerlingen in hun broekzak een apparaatje zouden hebben waarmee ze een woordenboek kunnen raadplegen, hun gps-locatie kunnen bepalen en audio-opnames kunnen maken? Wat als ze voor het bewerken van een tekening geen kostbare software meer nodig hebben, maar dit eenvoudig en gratis in hun browser kunnen doen? Wat als ze, elk vanuit hun eigen slaapkamer, samen kunnen werken aan werkstukken en presentaties? Wat als alles kan?

Alles kan
Maar dat kan toch allemaal al? Precies. Er kan veel, zoveel dat het ook mij af en toe duizelt. Dan sta ik toch weer versteld van de accuratesse waarmee een app op mijn smartphone gesproken woorden omzet in geschreven tekst. Of begrijp ik niet dat een van mijn sociale netwerken me volledig automatisch weet voor te stellen aan precies de persoon die ik op dat moment beter zou willen leren kennen.

Wat eerst
Als alles kan, kan dat wel eens verlammend werken. Soms voel ik me als dat jongetje van vroeger dat zich geen raad wist als ik op mijn verjaardag alle cadeautjes tegelijk kreeg. Welke moest ik als eerste uitpakken? Dagelijks ontvang ik via sociale media tientallen tips: geweldige apps, gratis te gebruiken online toepassingen, prachtige filmpjes, belangrijke publicaties. Ik kan overal zomaar bij. Welke tool, welk pakketje informatie zal ik als eerste uitpakken?

Kiezen
Als alles kan, zal je keuzes moeten maken. En dat is lastig, want je weet van tevoren niet altijd hoe een bepaalde keuze zal uitpakken. Die app levert misschien niet zo veel op, dat filmpje vertelt mogelijk niets nieuws en hoe nuttig is die publicatie eigenlijk voor jou? Weer een stukje kostbare tijd naar de filistijnen. Ook jongeren vinden het wel eens lastig dat alles lijkt te kunnen. Je kunt reageren op honderden Whatsapp-berichtjes per dag. Je kunt kiezen uit honderden games, tv-programma’s, YouTube-filmpjes.


Jong en oud, we staan samen voor het feit dat alles kan. Dat is net zo geweldig als lastig. Laten we het gesprek aangaan wat dit voor ons betekent. Thuis, op school, op de werkvloer. Of, want dat kan ook, online. Op Facebook, LinkedIn, Twitter, Google Plus, Skype (wegens ruimtegebrek hebben we vanaf hier de tekst van deze column ingekort)…

Wanneer heeft u het gevoel dat er eigenlijk teveel kan? Hoe gaat u daarmee om? Laat het me weten via onderstaand reactieformulier.

Stuur dit artikel door | 3935 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Chantal - Een hele goede ontwikkeling! Veel van het bovenstaande passen we al toe op mijn school,... 
Lees verder  arrow

schulp - Ga er nou maar van uit dat het onderwijs er op lange termijn net zo... 
Lees verder  arrow

C. van Hout - Positieve ontwikkeling! Wel graag landelijk aansturen. Te grote diversiteit in didaktiek en onderwijsinhoud tussen docenten... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Scholen om van te leren: een inspiratieboek
Onderwijsvernieuwing is op steeds meer scholen aan de orde van de dag. Op veel scholen wordt erover
Lees verder arrow
Tip: de 10 meest populaire TED-Ed video’s voor leerlingen
Lijstjes doen het altijd goed. Ook in onderwijsland. Zo nu en dan komen we er dan ook een tegen die
Lees verder arrow
Het klaslokaal van de toekomst: 7 trends en ontwikkelingen
Het klaslokaal van de toekomst, hoe ziet dat er eigenlijk uit? En valt daar überhaupt wel iets over
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
Nee, geen goed plan
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
 
77%
Nee, geen goed plan
 
23%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar worden geconfronteerd met mediadragers uit de jaren '70 '80 en '90. Dit levert verrassende reacties op! Een ding is zeker, technologieën gaan snel, maar zelfs voor 'Digital Natives' lijkt het eeuwen geleden.