Home Column

Wat als alles kan?

dinsdag 14 mei 2013, 09:09
choice makers

Wat als je je leerlingen met een videoverbinding kunt laten communiceren met leeftijdsgenoten in Japan of Zuid-Afrika? Wat als je ze een videofilmpje kunt laten maken en publiceren, zodat iedereen die toegang heeft tot het internet ernaar kan kijken en erop kan reageren? Wat als leerlingen in hun broekzak een apparaatje zouden hebben waarmee ze een woordenboek kunnen raadplegen, hun gps-locatie kunnen bepalen en audio-opnames kunnen maken? Wat als ze voor het bewerken van een tekening geen kostbare software meer nodig hebben, maar dit eenvoudig en gratis in hun browser kunnen doen? Wat als ze, elk vanuit hun eigen slaapkamer, samen kunnen werken aan werkstukken en presentaties? Wat als alles kan?

Alles kan
Maar dat kan toch allemaal al? Precies. Er kan veel, zoveel dat het ook mij af en toe duizelt. Dan sta ik toch weer versteld van de accuratesse waarmee een app op mijn smartphone gesproken woorden omzet in geschreven tekst. Of begrijp ik niet dat een van mijn sociale netwerken me volledig automatisch weet voor te stellen aan precies de persoon die ik op dat moment beter zou willen leren kennen.

Wat eerst
Als alles kan, kan dat wel eens verlammend werken. Soms voel ik me als dat jongetje van vroeger dat zich geen raad wist als ik op mijn verjaardag alle cadeautjes tegelijk kreeg. Welke moest ik als eerste uitpakken? Dagelijks ontvang ik via sociale media tientallen tips: geweldige apps, gratis te gebruiken online toepassingen, prachtige filmpjes, belangrijke publicaties. Ik kan overal zomaar bij. Welke tool, welk pakketje informatie zal ik als eerste uitpakken?

Kiezen
Als alles kan, zal je keuzes moeten maken. En dat is lastig, want je weet van tevoren niet altijd hoe een bepaalde keuze zal uitpakken. Die app levert misschien niet zo veel op, dat filmpje vertelt mogelijk niets nieuws en hoe nuttig is die publicatie eigenlijk voor jou? Weer een stukje kostbare tijd naar de filistijnen. Ook jongeren vinden het wel eens lastig dat alles lijkt te kunnen. Je kunt reageren op honderden Whatsapp-berichtjes per dag. Je kunt kiezen uit honderden games, tv-programma’s, YouTube-filmpjes.


Jong en oud, we staan samen voor het feit dat alles kan. Dat is net zo geweldig als lastig. Laten we het gesprek aangaan wat dit voor ons betekent. Thuis, op school, op de werkvloer. Of, want dat kan ook, online. Op Facebook, LinkedIn, Twitter, Google Plus, Skype (wegens ruimtegebrek hebben we vanaf hier de tekst van deze column ingekort)…

Wanneer heeft u het gevoel dat er eigenlijk teveel kan? Hoe gaat u daarmee om? Laat het me weten via onderstaand reactieformulier.

Stuur dit artikel door | 2954 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

C. van Hout - Ik zie het probleem niet. In het Katholieke Brabant jaren 50-60 was dit normaal. Ik... 
Lees verder  arrow

René - Ik hoorde ooit van twee Belgische jongens die een jongensschool bezochten, dat zij niet zouden... 
Lees verder  arrow

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 1
Wat voor Salman Khan begon als wiskunde-uitleg aan zijn nichtje is uitgegroeid tot een platform met
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
45%
Leren op maat
 
25%
Device onafhankelijk leren
 
5%
Opbrengstgericht leren
 
15%
Geen van allen
 
10%