Home » VTV-reeks (9): de tussenstand

VTV-reeks (9): de tussenstand

In dit laatste VTV-artikel voor de zomervakantie van 2009 maken we een tussenbalans op. Hoever zijn we gekomen op weg naar het tentatief didactisch model voor VTV waar we in ons eerste artikel over spraken?


Gezien de reacties van de lezers zijn we het erover eens dat taal mogelijk een biologische adaptatie is. Waarom leren kinderen moeiteloos de onderliggende regels van hun moedertaal? En eventueel van een tweede of zelfs derde taal?


Wij zijn het er met ons allen over eens dat er ergens in ons brein een aantal uiterst restrictieve regels bestaan, die ons als leidraad dienen bij het structureren van taal (lees grammatica). Deze regels zijn niet actief bij onze geboorte. Als een kind geboren wordt in een taalloze omgeving worden deze taalregels namelijk niet tot leven gebracht, zoals blijkt uit een artikel dat op 2 mei 2002 verscheen in het prestigieuze vakblad Nature.  Daarin werd een Canadese studie gepresenteerd die werd geleid door Rachel Mayberry van de McGill University. Uit deze studie blijkt dat doven later in hun leven even goed een vreemde taal leren als horenden, op voorwaarde dat ze in hun jonge leven met taal in aanraking zijn gekomen Het maakt overigens niet uit of de vroegere taalervaringen bestaan uit mondelinge taal of gebarentaal. Dove kinderen die vanwege hun handicap nauwelijks taalervaringen hebben, blijken daarentegen in hun latere leven een veel lager niveau in een vreemde taal te halen dan kinderen die wel deze taalervaringen hebben gehad.


Dit onderzoek bevestigt wat wij in VTV 5 de “kritische periode” noemden. Onze lezers hebben deze ervaringen bevestigd en hebben zelfs tweede en derde talen genoemd die in deze fase op natuurlijke manier (dat is zonder instructie) moeiteloos geleerd kunnen worden.


De les die wij hieruit kunnen trekken, is dat nature zich aanpast aan de omgeving die door nurture wordt gecreëerd. Op deze processen wordt in een volgend artikel ingegaan als we de Universele Grammatica van Noam Chomsky aan de orde gaan stellen.


Tot slot wil ik alle lezers en respondenten bedanken voor het volgen van deze artikelen, het sturen van e-mails, het daadwerkelijk reageren op de site en het doorsturen van artikelen aan andere belangstellenden. Ik wil eindigen met enkele citaten van Stephen Krashen die de opinie van veel van onze lezers weergeeft en daarom geschikt zijn om als  tussenbalans te dienen voor deze interactieve reeks:


·       
Voor taalverwerving is geen uitgebreide kennis nodig van grammaticale regels. Het heeft geen zin saaie oefeningen te doen.


·       
Voor taalverwerving is betekenisvolle interactie nodig in de doeltaal, waarbij het niet gaat om de vorm van de taaluitingen maar om het overbrengen van de boodschap.


·       
Voor oefenen met taal moeten omstandigheden worden geschapen die geen aanleiding geven tot stress.


Kunt u zich vinden in deze tussenstand?
Graag uw reactie.


Prettige vakantie

Laatste onderwijsnieuws

Een lachend meisje met een bloem in haar haar

Lied van de maand: Het wordt weer lente

Een stoer rocknummer over de lente! Hieronder vind je een ingezongen lied, een karaokeversie en tips die je kunt gebruiken in je les.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.