Home » VTV-reeks (12): van Chomsky naar de praktijk

VTV-reeks (12): van Chomsky naar de praktijk

In VTV 11 liet ik  u een YouTube filmpje zien met een beknopte uitleg van Chomsky’s Universele Grammatica (UG).

Enkele van de conclusies wil ik er uitlichten.

 

 

 

 

 

 

 

1    Ondanks vaak ongrammaticale input (“poverty of the stimulus”) produceren kinderen toch acceptabele grammaticale output. Want hoewel kinderen slechts een eindig aantal zinnen horen, abstraheren zij toch de regels en principes van de taal. Zij zijn in staat uit de beperkte input een oneindig aantal zinnen te produceren. Want…

2   
kinderen hebben in de kritische periode (tot 6 jaar) niet de cognitieve capaciteiten om de complexe regels van taal te leren.

3    d
at zij desondanks toch een hoge taalproductie laten zien, kan alleen verklaard worden als het vermogen aangeboren is.

4   
omdat het expliciete leervermogen tussen kinderen flinke verschillen vertoont, zouden de niveauverschillen en de taalverschillen enorm groot zijn. Deze grote verschillen zien we bijvoorbeeld wel bij rekenen. Rekenen is dan ook niet aangeboren.

 

Volgens Brown (1973) blijken kinderen een nagenoeg gelijkvormige wijze te hebben van het verwerven van morfemen (un-limit-ed).

 

o  Morfemen zijn de kleinste syntactische eenheden die betekenis kunnen dragen.
Eerst leren Engelstalige kinderen de present progressive (apply-ing);
Dan leren zij de meervouds –s (book-s);
Dan de verleden tijd van de onregelmatige werkwoorden (I run – I ran).
De volgorde luistert precies, de snelheid echter niet, want…
Sommige leerlingen gaan langzamer dan andere.


Chomsky noemde deze theorie de transformationele, generatieve grammatica.
Het brein genereert aan basale zin en transformeert deze dan volgens de regels van de (moeder)taal.


Hoe zit dat dan bij TWEEDETAALVERWERVING?


o  De relatie tussen UG en vreemdetaalverwerving staat nog niet vast.
Er is een gevoelige periode tussen 7 en 12 jaar. De vraag is of na deze leeftijd volledig meesterschap in een vreemde taal nog kan worden verworven.
Daarom, zeggen sommige wetenschappers, is de UG niet beschikbaar voor oudere vreemdetaal-leerders.
Voor VTV zij andere theorieën en kaders nodig.


Er zijn ook wetenschappers die zeggen dat vanwege de UG leerders van volgende talen helemaal geen voordeel hebben van formele lessen (dus kennisoverdracht).
Zij pleiten voor onderdompeling in de doeltaal, omdat de UG dan zelf de patronen gaat ontdekken.

Graag uw reacties en vragen.

 

De volgende twee afleveringen zullen gaan over de Schijf van Vijf van Prof. Dr. Gerard Westhoff. Met deze Schijf van Vijf zal de serie eindigen. De redactie bereidt een video-interview met Gerard Westhoff en Henk Witteman voor.  Het gesprek zal worden geleid door Corinne Nederlof.

Naast de gebruikelijke reacties kunt u nu ook vragen insturen die u tijdens dit interview aan de orde wilt stellen. 

Laatste onderwijsnieuws

Een lachend meisje met een bloem in haar haar

Lied van de maand: Het wordt weer lente

Een stoer rocknummer over de lente! Hieronder vind je een ingezongen lied, een karaokeversie en tips die je kunt gebruiken in je les.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.