Home » Vernieuwing natuurwetenschappelijk onderwijs in het vmbo

Vernieuwing natuurwetenschappelijk onderwijs in het vmbo

Op dit moment vindt er een onderwijsvernieuwing plaats in het natuurwetenschappelijk onderwijs. Deze is gebaseerd op de concept-context gedachte. Vanaf 2004 is er door vernieuwingscommissies gewerkt aan nieuwe examens voor havo en vwo voor de vakken biologie, natuurkunde en scheikunde. De  bijbehorende syllabi zijn vrijwel gereed. Naar verwachting zullen scholen vanaf augustus 2013 conform dit nieuwe programma kunnen gaan starten in de leerjaren 4.

Tekortkomingen examenprogramma
De vernieuwingscommissies willen een aantal tekortkomingen van het huidige examenprogramma  verhelpen: overladenheid, te weinig actueel, te weinig relevant, onvoldoende aansluiting bij het vervolgonderwijs. Door begrippen (concepten) aan te bieden vanuit contexten (situaties uit het dagelijks leven, beroep en wetenschap) kunnen deze punten verbeteren. De uitwerkingen van de nieuwe  eindexamenprogramma’s en de bijbehorende syllabi laten zien dat actualiteit en relevantie zijn toegenomen.

Het punt overladenheid is naar mijn mening alleen niet verholpen, in tegendeel zelfs. Ook is het van belang dat de inhoud van het programma niet verward wordt met de didactische keuzes: iets dat nu vaak gebeurt door het lesmateriaal uit de experimenten als enige goede voorbeeld te stellen.

Vmbo gebaat bij vernieuwing?
Na havo en vwo vindt er nu ook een verkenning voor het vmbo plaats. De NVON-sectie vmbo organiseert daarom op 12 april een informatieve workshop over het vernieuwen van het natuurwetenschappelijk onderwijs binnen het vmbo. De NVON heeft sprekers uitgenodigd vanuit politiek, vernieuwingscommissies, ervaringsdeskundigen en het meest gekozen vervolgonderwijs. Interessant is natuurlijk hoe concept-context gestalte zou kunnen krijgen in het vmbo en óf het gestalte zou moeten krijgen. Zo zijn veel docenten van mening dat vmbo-leerlingen meer gebaat zijn bij structuur dan havo- en vwo-leerlingen en dat is best moeilijk te combineren met de concept-context gedachte.

Hoe kijkt u als docent aan tegen deze ontwikkelingen? Graag hoor ik uw mening!

Yvonne Morsink – uitgever Biologie voor jou

Laatste onderwijsnieuws

Een lachend meisje met een bloem in haar haar

Lied van de maand: Het wordt weer lente

Een stoer rocknummer over de lente! Hieronder vind je een ingezongen lied, een karaokeversie en tips die je kunt gebruiken in je les.

Bekijk
Een grote blauwe schep als kunstwerk in de openbare ruimte

Buitenkunst, buitengewoon

Kunst in de openbare ruimte: een uitgelezen kans om op een laagdrempelige manier kunst te bekijken en te beschouwen.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.