Home Artikelen

Vernieuwing natuurwetenschappelijk onderwijs in het vmbo

Mens & Natuur | dinsdag 20 maart 2012, 10:05
onderwijsvernieuwing

Op dit moment vindt er een onderwijsvernieuwing plaats in het natuurwetenschappelijk onderwijs. Deze is gebaseerd op de concept-context gedachte. Vanaf 2004 is er door vernieuwingscommissies gewerkt aan nieuwe examens voor havo en vwo voor de vakken biologie, natuurkunde en scheikunde. De  bijbehorende syllabi zijn vrijwel gereed. Naar verwachting zullen scholen vanaf augustus 2013 conform dit nieuwe programma kunnen gaan starten in de leerjaren 4.

Tekortkomingen examenprogramma
De vernieuwingscommissies willen een aantal tekortkomingen van het huidige examenprogramma  verhelpen: overladenheid, te weinig actueel, te weinig relevant, onvoldoende aansluiting bij het vervolgonderwijs. Door begrippen (concepten) aan te bieden vanuit contexten (situaties uit het dagelijks leven, beroep en wetenschap) kunnen deze punten verbeteren. De uitwerkingen van de nieuwe  eindexamenprogramma’s en de bijbehorende syllabi laten zien dat actualiteit en relevantie zijn toegenomen.

Het punt overladenheid is naar mijn mening alleen niet verholpen, in tegendeel zelfs. Ook is het van belang dat de inhoud van het programma niet verward wordt met de didactische keuzes: iets dat nu vaak gebeurt door het lesmateriaal uit de experimenten als enige goede voorbeeld te stellen.

Vmbo gebaat bij vernieuwing?
Na havo en vwo vindt er nu ook een verkenning voor het vmbo plaats. De NVON-sectie vmbo organiseert daarom op 12 april een informatieve workshop over het vernieuwen van het natuurwetenschappelijk onderwijs binnen het vmbo. De NVON heeft sprekers uitgenodigd vanuit politiek, vernieuwingscommissies, ervaringsdeskundigen en het meest gekozen vervolgonderwijs. Interessant is natuurlijk hoe concept-context gestalte zou kunnen krijgen in het vmbo en óf het gestalte zou moeten krijgen. Zo zijn veel docenten van mening dat vmbo-leerlingen meer gebaat zijn bij structuur dan havo- en vwo-leerlingen en dat is best moeilijk te combineren met de concept-context gedachte.

Hoe kijkt u als docent aan tegen deze ontwikkelingen? Graag hoor ik uw mening!

Yvonne Morsink - uitgever Biologie voor jou

De redactie (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 4181 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Marius Poelmann - Leren wordt leuk als de leerling zijn vorderingen kan zien en weet aan welke onderdelen... 
Lees verder  arrow

Henri van Bergen - Ik pleit er al jaren voor om de goede zaken uit het verleden nieuw leven... 
Lees verder  arrow

Jan Verschueren - De zoekopdracht van Twitter is inderdaad heel handig om de laatst toegevoegde item weer te... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips januari 2015
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Digitaal leermateriaal ontwikkelen: bronnen en tools
Van hele modules tot enkele opdrachten als aanvulling op de methode: bijna alle docenten arrangeren
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: samenwerkend leren
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
34%
Leren op maat
 
43%
Device onafhankelijk leren
 
4%
Opbrengstgericht leren
 
6%
Geen van allen
 
14%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Toetsing kan beter én anders in het voortgezet onderwijs.