Home Artikelen

Vernieuwing natuurwetenschappelijk onderwijs in het vmbo

Mens & Natuur | dinsdag 20 maart 2012, 10:05
onderwijsvernieuwing

Op dit moment vindt er een onderwijsvernieuwing plaats in het natuurwetenschappelijk onderwijs. Deze is gebaseerd op de concept-context gedachte. Vanaf 2004 is er door vernieuwingscommissies gewerkt aan nieuwe examens voor havo en vwo voor de vakken biologie, natuurkunde en scheikunde. De  bijbehorende syllabi zijn vrijwel gereed. Naar verwachting zullen scholen vanaf augustus 2013 conform dit nieuwe programma kunnen gaan starten in de leerjaren 4.

Tekortkomingen examenprogramma
De vernieuwingscommissies willen een aantal tekortkomingen van het huidige examenprogramma  verhelpen: overladenheid, te weinig actueel, te weinig relevant, onvoldoende aansluiting bij het vervolgonderwijs. Door begrippen (concepten) aan te bieden vanuit contexten (situaties uit het dagelijks leven, beroep en wetenschap) kunnen deze punten verbeteren. De uitwerkingen van de nieuwe  eindexamenprogramma’s en de bijbehorende syllabi laten zien dat actualiteit en relevantie zijn toegenomen.

Het punt overladenheid is naar mijn mening alleen niet verholpen, in tegendeel zelfs. Ook is het van belang dat de inhoud van het programma niet verward wordt met de didactische keuzes: iets dat nu vaak gebeurt door het lesmateriaal uit de experimenten als enige goede voorbeeld te stellen.

Vmbo gebaat bij vernieuwing?
Na havo en vwo vindt er nu ook een verkenning voor het vmbo plaats. De NVON-sectie vmbo organiseert daarom op 12 april een informatieve workshop over het vernieuwen van het natuurwetenschappelijk onderwijs binnen het vmbo. De NVON heeft sprekers uitgenodigd vanuit politiek, vernieuwingscommissies, ervaringsdeskundigen en het meest gekozen vervolgonderwijs. Interessant is natuurlijk hoe concept-context gestalte zou kunnen krijgen in het vmbo en óf het gestalte zou moeten krijgen. Zo zijn veel docenten van mening dat vmbo-leerlingen meer gebaat zijn bij structuur dan havo- en vwo-leerlingen en dat is best moeilijk te combineren met de concept-context gedachte.

Hoe kijkt u als docent aan tegen deze ontwikkelingen? Graag hoor ik uw mening!

Yvonne Morsink - uitgever Biologie voor jou

De redactie (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 4318 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Redactie Onderwijs van Morgen - Bedankt voor de oplettendheid! We duiken even in het archief en passen de fout... 
Lees verder  arrow

M.G. Otter den Hollander - Onduidelijkheidje rechtzetten. Ik bedoel de "t" achteraan het woord "wordt" Dit woord staat achter... 
Lees verder  arrow

MG Otter den Hollander - "Docent wordt je in Finland overigens niet zo maar. " "t" moet weg achter "docent" vgl.:... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Nederlandse jongeren leren programmeren
In het digitale tijdperk waar we dagelijks verschillende smartphones, tablets  en computers gebruik
Lees verder arrow
Waarom lesgeven de beste baan ter wereld is
Soms besluiten goede docenten verder te kijken en hun baan in het onderwijs op te geven. Lesgeven wo
Lees verder arrow
TEDxAmsterdamED 2015: de highlights op een rijtje
Vorige week stond Theater Amsterdam in het teken van TEDxAmsterdamED 2015: hét event voor een flink
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
Nee, geen goed plan
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
 
72%
Nee, geen goed plan
 
28%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar worden geconfronteerd met mediadragers uit de jaren '70 '80 en '90. Dit levert verrassende reacties op! Een ding is zeker, technologieën gaan snel, maar zelfs voor 'Digital Natives' lijkt het eeuwen geleden.