Home » Twitter als nieuwe docententool

Twitter als nieuwe docententool

In de media hoor je heel veel over twitter. Allerlei BN’ers twitteren: Youp van ’t Hek, Erben Wennemars, Femke Halsema, Sinterklaas en zelfs de koningin is overstag. Onder middelbare scholieren is twitter ontzettend populair en zeker ook onder schooltijd. De meeste twitteraccounts zijn openlijk toegankelijk en kunnen ook gelezen worden als je niet bent ingelogd. Maar wat kunnen docenten ermee?

 

 

Zelf aan de slag
Hoe werkt twitter? Hier volgt een korte handleiding:

Inloggen: Ga naar http://twitter.com. Klik op ‘Sign up’ en vul de (beperkte) gevraagde gegevens in. Twitter verstuurt vervolgens een e-mail waarin het nieuwe account bevestigd moet worden. Kies of je je tweets openbaar wilt maken of niet en voeg eventueel een afbeelding toe.

 

Tweets: verzonden berichten, maximaal 140 tekens lang. Wie is ingelogd kan tweets versturen door in de invoerbalk een bericht te tikken en op ‘tweet’ te klikken.

 

Following: de twitteraars die je volgt. Follower word je door bij een account op ‘Follow’ te klikken. Via het tabblad ‘find people’ kunnen andere twitteraars gevonden worden.

 

Followers: twitteraars die jou volgen. Ongewenste contacten kunnen geweerd worden door op het radertje te gaan staan en te kiezen voor ‘blocken’. Indien je je account beschermt moet je twitteraars toestaan om je te volgen.

 

Retweet: wordt meestal afgekort tot RT. Een bericht van iemand anders stuur je door naar je eigen netwerk van followers. Vergelijkbaar met een forwarden van een e-mail.

 

@mentions: Het apenstaartje wordt gebruikt om naar iemand te verwijzen. Indien je in je tweet Dagobert Duck wilt aanhalen tweet je bijvoorbeeld: “Belastingschijven uitleggen aan de hand van een vaas, wijnkurken en @DagobertDuckNL #leukerkunnenwehetnietmaken #activerendedidactiek”

 

#: een hashtag is een manier om berichten op twitter te categoriseren. Dit wordt veel gebruikt op evenementen/congressen om alle berichten over een gebeurtenis makkelijk vindbaar te maken. Bijvoorbeeld het afgelopen WK voetbal #huphollandhup en laatste CDA-partijcongres #fccda. Zie ook dit Youtubefilmpje.  

 

Trending topics: De lijst met meest populaire termen op twitter staan rechts onderaan het scherm. Als je op een term tikt kun je de meest recente berichten hierover lezen.

Onderwijs algemeen
Twitter is het middel om bij te blijven, een makkelijke manier om altijd het laatste nieuws voor handen te hebben. Er zijn diverse accounts die alleen twitteren over het onderwijs. Onderwijs van morgen is zelf natuurlijk ook op Twitter vertegenwoordigd. @onderwijs tweet over de nieuwste onderwijsontwikkelingen in binnen- en buitenland, e-learning, leerstijlen, gebruik van ICT in de klas, lesideeën en jongerencultuur. Een andere is @volgonderwijs, deze nieuwsdienst stuurt meerdere malen per dag tweets met links naar actuele artikelen over het onderwijs. Een derde is @onderwijsmetict deze tweets gaan zoals de naam al aangeeft specifiek over onderwijs en ICT. Natuurlijk zijn er ook andere onderwijsgerelateerde initiatieven via twitter te volgen, bijvoorbeeld @kennisnet, @Leraar24 en @Teleblik. Onze nieuwe minister van onderwijs @VanBijsterveldt is wel aanwezig op twitter maar is blijkbaar te druk om regelmatig te tweeten.

Docenten
Op twitter zijn diverse docenten actief, leuk om te volgen zijn: @DocentVO, @BasWijs en @MeesterWarbol.
Daarnaast zijn er talloze echte docenten. Sommige twitteren alleen over schoolse zaken, maar andere zetten er ook persoonlijke zaken op. Discussie aan de docententafel gaat er dan ook regelmatig over of dit gewenst is. Persoonlijk ben ik van mening dat iedere docent dit voor zichzelf uit moet maken. Net als of je wel of geen leerlingen toelaat als volgers of zelf leerlingen gaat volgen. In het geval van een openbaar account is het ongebruikelijk mensen te blocken. Er zijn dus ook een aantal leerlingen die mij volgen, zelf volg ik echter geen leerlingen. Ik vind dat ik als docent niet tot in detail op de hoogte hoor te zijn wat leerlingen in hun tijd buiten school doen. Wel gebruik ik gesprekken hierover om leerlingen te wijzen op het belang niet alle details van hun leven op het internet te publiceren. Een toekomstige werkgever wil vast niet weten hoe veel je drinkt in het weekend.

Wat doen jullie op twitter en hoe gaan jullie om met leerlingen op twitter? Graag jullie reactie…

Evelien Hoekman @citroengeel.nl

 

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.