Home » Tablets in het onderwijs: 3 belangrijke learnings

Tablets in het onderwijs: 3 belangrijke learnings

De eerste scholen die onderwijs aanbieden volgens het O4NT-principe zijn afgelopen weken begonnen aan hun eerste schooljaar. In de media is het afgelopen jaar veel aandacht geweest voor de komst van deze zogenaamde iPad-scholen waarin zelfregulerend leren via de iPad centraal staat.

Enthousiaste voor– en kritische tegenstanders dienden zich aan. Zelfs Kamervragen werden er gesteld. Naar de effectiviteit van de iPad in het klaslokaal is helaas nog geen gedegen onderzoek gedaan. Wel hebben diverse scholen pilotprojecten met iPads en andere tablets gedraaid waardoor we toch een beetje inzicht krijgen. Welke belangrijke learnings kunnen we uit die ervaringen trekken?

1) Bruikbare software
Tablets hebben als technologie veel potentie, maar zoals bij veel nieuwe apparaten zijn er wat ‘opstartproblemen’. Deze zijn vooral praktisch van aard zoals het uitvallen/vastlopen in de les of problemen met het wifi-systeem op de school. De nieuwigheid van het product brengt nog een ander belangrijk probleem met zich mee: het gebrek aan voldoende bruikbare software. Zo ontbreken goede tekstverwerkingsprogramma en door flashbeperkingen werken veelgebruikte programma’s als Prezi en Powerpoint niet of niet goed. Op de blog MwMott leert beschrijft een docent scheikunde haar bevindingen van 1 jaar iPad in haar klas. Beschikbare en gratis apps laten volgens haar nog veel te wensen over en daarom is een tablet (nog) niet een verrijking van haar lessen. Een laptop ziet zij voorlopig als krachtiger en beter alternatief.

2) iPad trainingen voor docenten
Op de blog edutopia.org kaart schoolhoofd Ben Johnson nog een belangrijk probleem aan: Teacher Tech Blues. Op zijn school werd het gebruik van iPads sterk aangemoedigd. Het viel Johnson tegen hoe weinig docenten enthousiast uit zichzelf met de tablets aan de slag gingen. De oorzaak was dat een aantal docenten de meerwaarde van de tablet niet inzag en dat velen ook geen idee hadden hoe ze de iPad effectief in moesten zetten in hun lessen. Er was kortom sprake van Teacher Tech Blues. Om dit probleem aan te pakken moeten docenten volgens Johnson door middel van trainingen of workshops goed wegwijs worden gemaakt op de iPad. Hierbij moet niet alleen ingegaan worden op de functionaliteit, docenten moeten vooral geïnspireerd worden over hoe tablets te gebruiken zijn in de klas. Zijn voorstel is docenten tijdens workshops voorbeeldlessen te laten ontwikkelen en deze met collega’s te bespreken. Op deze manier hoeven docenten niet helemaal zelf het wiel uit te vinden, maar doen ze dit samen.

3) Omgangsafspraken met leerlingen
Een grote vrees onder veel docenten is dat de iPad voor meer afleiding gaat zorgen in de klas. Leerlingen kunnen met een iPad makkelijk ongemerkt gamen of chatten. Tegenargument is dat leerlingen ook tekenen in een schrift of afgeleid worden door een wolkje in de lucht. Johnson merkt dat op zijn school leerlingen wel aan de grote vrijheid moesten wennen en adviseert om leerlingen beetje bij beetje meer vrijheid te geven op de iPad. Uit de reacties van docenten op de blog van MwMott blijkt dat het vooral belangrijk is goede omgangsafspraken te maken met leerlingen. Hun ervaring leert dat deze de gemaakte afspraken respecteren.

Wat zou jij collega’s adviseren die voor het eerst met een tablet in de les gaan werken?

 

 

Laatste onderwijsnieuws

Een lachend meisje met een bloem in haar haar

Lied van de maand: Het wordt weer lente

Een stoer rocknummer over de lente! Hieronder vind je een ingezongen lied, een karaokeversie en tips die je kunt gebruiken in je les.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.