Home Artikelen

Spying parents

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 5 februari 2013, 09:26
big brother

Wij hebben twee zonen. De oudste doet nu eindexamen vwo. Geen centje pijn. Stabiele jongen die serieus zijn E&M-profiel afrondt en daarna naar de academie gaat: Willem de Kooning in Rotterdam of Sint Lukas in Brussel. De jongste, 14 jaar en 2 havo, is een heel ander verhaal. Een prima knul, niets mis mee. Hij is echter een gesloten boek. Bij de Cito-toets in groep 8 scoorde hij 548: gymnasium advies. Helaas is er geen gymnasium in Delft. Dus naar het vwo op het gerenommeerde Stanislas.

Naar de havo
Juist voor Kerst in zijn eerste jaar voortgezet onderwijs werden we overvallen door het advies van de school. ‘Misschien wordt het toch havo,' werd ons door de mentor verteld. Flabbergasted is het enige woord waarmee ik onze verbijstering kan beschrijven. Hij deed het toch zo goed? De maanden daarvoor had hij iedere keer enthousiast verteld dat hij weer een ruime voldoende of hoger had voor vak zus of opdracht zo. De schellen vielen ons ondanks die mededeling niet van de ogen. We accepteerden dat hij uiteindelijk naar 2 havo ging.

Gemiddelde cijfer
Rond dezelfde tijd, een jaar later, werden we weer in negatieve zin verrast: het gemiddelde van zijn eerste rapport was een 6,2. Onze zoon, gymnasium advies, een 6,2 op havo? Hoe kon dat nu, want alle proefwerken had hij toch zo goed gemaakt? Moederlief – helaas is vader te vaak van huis – had hem wekelijks overhoord. Na een gesprek, waarbij we hem aan hebben gegeven dat we niet boos waren maar verrast, kwam de aap uit de mouw: over de vakken en onderwerpen die hij moeilijk vond informeerde hij ons niet, en dus kon mijn vrouw hem niet overhoren. Als hij onvoldoendes had gehaald, vertelde hij het niet thuis.

Gepassioneerd 
Nu kunt u denken dat wij veeleisende ouders zijn. Niets is minder waar. Waar we wel belang aan hechten, is dat je je best doet en dat je er vol voor gaat indien je gepassioneerd bent. Dat laatste speelt bij de oudste. Hij is een tekenaar, een kunstenaar. Volg je weg, jongen, doe je best. Maar de jongste? Onderzoeker wil hij worden. Dat kunnen we begrijpen, want van jongs af aan is hij aan het rommelen en onderzoeken. 

Inzicht in prestaties
De jongste is een tamelijk introverte jongen, een dromer, een heerlijke fantast. Graag zouden wij als ouders meer inzicht hebben in zijn prestaties, zodat we hem beter kunnen begeleiden. We beseffen dat docenten geen tijd hebben om ieder kind extra aandacht te geven en in de gaten te houden. Dat verlangen wij ook geenszins. Graag zouden we toch wat beter op de hoogte zijn van de situatie. Zoonlief heeft er geen problemen mee dat wij zijn dossier kunnen inzien. Misschien is het zelfs een opluchting voor hem: hij hoeft niets meer te verzwijgen.

Hoe denkt u hier als docent over? Moeten ouders te allen tijde de resultaten van hun kinderen kunnen volgen? En als ouder? Wilt u te allen tijde de vorderingen van uw kroost kunnen volgen? Ik ben benieuwd naar uw reactie en dank u bij voorbaat.

Stuur dit artikel door | 3452 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (6 totaal) Alle reacties...

Dylan Heldenbergh - Beste Eugene, De resultaten behaald tijdens een cito-toets zijn niet altijd een even goede voorspelling van de prestaties binnen het voortgezet onderwijs. Zodra kinderen beginnen te puberen, kunnen andere dingen dan school ineens veel belangrijker worden. Mogelijk heeft uw jongste zoon minder interesse gekregen in school als leeromgeving. Weet u of uw zoon wel veel vrienden heeft in de klas? Vooral bij puberende jongens is het zeer gebruikelijk dat zij hun schoolleven en het ouderlijk front gescheiden willen houden. Dit kan te maken hebben met de ontwikkeling van seksualiteit, relaties en andere sociale aspecten. Mijn advies voor u is uw zoon te kennen te geven dat u er altijd voor hem zult zijn, maar dat als hij zich terug wil trekken, dat u hem daar de ruimte toe wilt geven. Probeer samen aan de eettafel te dineren, ga naar elke ouder avond, en vraag naar de ambities van uw zoon. Mogelijk kunt u ook niet-schoolse activiteiten met uw zoon ondernemen, zoals sport/spel. Ik hoop u via deze weg geholpen te hebben. Voor meer informatie kunt u altijd bij een vertrouwenspersoon op de middelbare school terecht. Deze hebben vaak meer inzicht in sociaal-psychologische ontwikkelingen bij jongeren. Met vriendelijke groeten, Dylan

Gerard - Bij ons op school is ook de cijferadminstratie digitaal toegankelijk met een inlogcode. Als het goed gaat, is er uiteraard niks aan de hand. Maar als de resultaten tegenvallen, is het mogelijk de docent per mail of telefoon te benaderen om met hem/haar afspraken te maken over hoe we (school en ouders) het betreffende kind kunnen helpen. Ik, als docent, probeer daar graag aan mee te werken voor zover mogelijk is.

Eugene Wijnhoven - Hartelijk dank voor uw reacties. Ik ben geenszins een fictieve ouder. De beschreven situatie is realiteit. Aan motivatie lijkt het de jongste ook niet te ontbreken. Hij besteedt veel tijd aan huiswerk, maar denkt (misschien?) te snel dat hij de stof beheerst. Bovendien vindt hij het onzin berekeningen volledig uit te schrijven ("Dat snapt toch iedereen?"). Als uitgever van natuurwetenschappelijke vakken probeer ik dezelfde betrokkenheid in lesmethoden te stoppen en het vak voor kinderen zo toegankelijk mogelijk te maken (verwar dit niet met zo 'makkelijk' mogelijk). Aan mijn eigen kinderen en hun vrienden zie ik hoe lastig dat kan zijn.

R. van der Linden - Beste (fictieve?) ouders, Allereerst: wat een betrokken ouders, die oprecht belangstelling tonen in de ontwikkelingsresultaten van hun kroost. Dat kom ik helaas vaak anders tegen. Veel scholen beschouwen ouders als 'klant' i.p.v. participant en ervaren betrokken ouders inderdaad als lastig en/of veeleisend. Echter: onderwijs is niet iets dat je uitbesteedt aan school, onderwijzen doe je samen. Meekijken in de ontwikkelresultaten van je kind hoort daarbij. Een kanttekening die gemaakt moet worden: vandaag zijn weer honderdenzoveelduizend kinderen die in groep 8 zitten begonnen aan de CITO-toets. Die toets is zeker niet alleszeggend over de te verwachten leerresultaten van uw kind. Naast het cognitieve deel dat getoetst wordt zijn er veel factoren die bepalen of je dat onderwijs ook werkelijk aankunt. Intrinsieke motivatie is daarbij de grootste drijfveer.

Freerk - Meekijken kan op de meeste scholen via de digitale toegang tot de cijferadministratie. Ik vraag me af of inzicht in de resultaten zal helpen betere schoolprestaties te behalen. Misschien nog wel in de eerste jaren in het voortgezet onderwijs, maar uiteindelijk zal uw zoon het zelf moeten doen. Ook in het vervolgonderwijs. Dicipline en doorzettingvermogen zullen dan bepalend zijn, volgens mij. Wel goed dat u zich blijft bemoeien met het schoolwerk van uw zoon. We weten dat dit ook helpt om het schoolsucces zo hoog mogelijk te maken. Ik zou vragen of er toegang tot de cijrs mogelijk is.

GJ Kloos - Bij ons op school kunnen de ouders te allen tijde de cijfers van hun kinderen online inzien. Zodra de leerling 18 wordt moet hij of zij de ouders expliciet toestemming verlenen om de cijfers in te zien. Als vader kan ik de cijfers van mijn kinderen, die op een andere school zitten, ook online inzien. Veel scholen bieden deze mogelijkheid.

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

C. van Hout - Ik zie het probleem niet. In het Katholieke Brabant jaren 50-60 was dit normaal. Ik... 
Lees verder  arrow

René - Ik hoorde ooit van twee Belgische jongens die een jongensschool bezochten, dat zij niet zouden... 
Lees verder  arrow

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 1
Wat voor Salman Khan begon als wiskunde-uitleg aan zijn nichtje is uitgegroeid tot een platform met
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
45%
Leren op maat
 
25%
Device onafhankelijk leren
 
5%
Opbrengstgericht leren
 
15%
Geen van allen
 
10%