Home Lesideeën

Sport in beeld

ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | vrijdag 1 juni 2012, 10:41
sporten

Het wordt een echte sportzomer. De maand juni wordt beheerst door de Europese kampioenschappen voetbal en eind juli beginnen de Olympische Spelen. Twee evenementen die op televisie en in andere media nadrukkelijk aanwezig zullen zijn.

Sport en presentatie
Sport, en alles wat daarmee te maken heeft, is een dankbaar onderwerp voor een visuele presentatie. In dit lesidee gaan leerlingen er een maken: over een sport of over een sportman of –vrouw.

Een presentatie kun je op veel verschillende manieren vormgeven, maar de bekendste manier blijft toch wel met behulp van PowerPoint. De nadruk in dit lesidee ligt op het presenteren zelf.

Stappenplan
Het opdrachtenblad bevat een korte opdrachtomschrijving en een stappenplan voor de leerlingen. Aan de hand van het stappenplan kunnen ze hun presentatie voorbereiden, opbouwen en geven. Ook vindt u daar links naar relevante websites en de criteria voor de beoordeling.

U beoordeelt samen met uw leerlingen de presentaties. In Google Drive kunt u gemakkelijk een beoordelingsformulier maken en rondsturen via de e-mail: geen gedoe meer met kopiëren en verzamelen van papieren. Het enige dat u hoeft te doen is de naam van de presentator invullen en een aantal beoordelingsvragen formuleren. Als iedereen een beoordeling heeft gegeven dan ontvangt u een spreadsheet met de scores van de leerlingen. 

Albert Lubberink (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 3798 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (5 totaal) Alle reacties...

Albert Lubberink - @Eugene. Dat van die kapstok klopt. Je kunt veel kanten op met dit lesidee. 'Sport' is een breed onderwerp, waar vrijwel alle leerlingen wel iets mee kunnen. Dan kun je de nadruk leggen op het presenteren, want de inhoud is vaak wel in orde. Voor een vakspecifieke opdracht leg je natuurlijk een zwaarder accent op de inhoud. Ik heb me bewust tot het laagdrempelige PowerPoint beperkt. Dit programma wordt nog steeds veel gebruikt. Helaas ook veel misbruikt, waardoor het een slechte reputatie heeft gekregen. PowerPoint maakt op veel scholen deel uit van het lesprogramma: de criteria van het ECDL worden nog steeds vaak gevolgd. Ook Keynote, Prezi en Glogster zijn goede programma's voor een presentatie, om maar een paar te noemen. En dan zijn er nog een heleboel mindere goden, met elk hun kwaliteiten. Zie: www.frankwatching.com/archive/2008/02/21/top-20-online-presentatie-tools: www.frankwatching.com/archive/2008/02/21/top-20-online-presentatie-tools/ & smallbiztrends.com/2009/09/33-useful-presentation-tools.html Mogelijkheden te over! Googel maar eens op 'presentation tools'. Door je te beperken tot één toepassing (in dit geval dus PowerPoint) kun je de criteria scherp stellen (beoordeling), de specifieke aanwijzingen voor deze applicatie helder houden en hoef je je niet te laten afremmen (of frustreren) door de onbekendheid met een andere toepassing. Dan loop je het risico dat het technisch middel tot doel op zich wordt verheven.

Eugene Wijnhoven - Buiten het feit dat ik dit een leuke opdracht vind, stel ik me voor dat je de opdracht uitbreidt. Albert heeft de kapstok gegeven, maar aan de haakjes kun je vele jassen hangen: aardrijkskunde, geschiedenis (historie van Olympische Spelen), scheikunde (sportdrankjes), natuurkunde (kracht, snelheid), wiskunde en ga zo maar door. Bovendien is het een thema wat veel leerlingen aanspreekt. Kent u de module "Sporten" van Vita (methode Mens & Natuur)? Een aanrader. Daarin worden aan de hand van het thema sport de natuurwetenschappelijke vakken geïntegreerd aangeboden. Bovendien biedt de methode de vaardigheid podcast, zodat leerlingen op hun mobieltje de presentaties van klasgenoten kunnen bekijken. Dat vinden ze veel leuker dan de zoveelste powerpoint.

Floortje - @Nienke De nadruk in dit lesidee ligt m.i. juist op het presenteren zelf. Want niet ieder leerling is een zelfverzekerde 6 VWO 'er die denkt te wereld aan te kunnen, want hij is toch uniek? Ik chargeer een beetje, maar met name in het vmbo is het goed leerlingen te laten oefenen met (zichzelf te) presenteren. Ook al zullen ze misschien later niet zozeer een (elevator) pitch behoeven te houden, een beetje jezelf kunnen presenteren of een verhaal voor een groep houden, is een vaardigheid die ze best mogen aanleren voor de klas. En ik ben het met @Juf Janny eens: degelijke opdracht, duidelijk beschreven.

Juf Janny - @Nienke. Dat kan wel zo zijn, maar de opdracht is heel degelijk en duidelijk. Soms is het goed ook de 'oude' software nog eens te oefenen. PowerPoint wordt nog steeds op veel scholen gebruikt. Door sommigen wordt het programma verguisd, maar als je het goed gebruikt is er niets mis mee. Je moet eerst leren het goed te gebruiken en daar mankeert het nog wel eens aan bij de jeugd van tegenwoordig. Ze kunnen heel goed overweg met Facebook en Twitter, maar Officeprogramma's vinden ze maar niks, terwijl het zeer degelijke hulpmiddelen zijn die je voorbereiden op je werkzame toekomst. Ook in de 21e eeuw! En presenteren is van alle tijden.

Nienke - Hmmm, dit is meer onderwijs van gisteren dan van morgen, als je het mij vraagt...

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Sasja Saptenno  - Mooi initiatief, ik doe graag mee. Ssaptenno@deltion.nl 
Lees verder  arrow

Karel van Wijngaarden - Het ondernemerschap mag inderdaad wel wat meer gepromoot worden al wordt op dit moment de... 
Lees verder  arrow

Huiswerkbegeleiders/Bijlesdocenten gezocht! - Huiswerkbegeleiders/bijlesdocenten gezocht: www.educause.nl 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Toetsen moeten in dienst staan van het leren
"We toetsen te veel en doen te weinig met de resultaten", vindt Karen Heij, toetsexpert en directeur
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: leren programmeren
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
Teacherpreneurs: de Economie Academy van Frank Bosma
Voor de klas staan, een eigen YouTube-kanaal en zowel online als in Hilversum bijles en examentraini
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
3-5
6-10
meer dan 10 uur
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
 
21%
3-5
 
34%
6-10
 
29%
meer dan 10 uur
 
16%