Home Artikelen

Sociale stijlen: inleiding

leerstijlen en vakdidactiek | maandag 10 november 2008, 13:42
stef MG2869

Docenten hebben te maken met een grote variatie aan gedrag. Sommige leerlingen zijn gesloten, andere zijn open. Sommige leerlingen zijn arrogant, andere willen zich overal mee bemoeien. Weer andere leerlingen zijn bazig, meegaand, kritisch, agressief of passen zich gemakkelijk aan. We vinden deze soorten van gedrag niet alleen bij onze leerlingen, maar ook bij onze collega’s.

 Gedrag en communicatie zijn altijd belangrijk, natuurlijk ook in het onderwijs. Sociale intelligentie is hierbij een essentieel begrip. Volgens de Britse bioloog en antropoloog Robin Dunbar begon sociale intelligentie al heel vroeg in de evolutie. Naarmate in de evolutie ons brein groeide en wij in steeds grotere groepen gingen leven werden de onderlinge relaties steeds veelvuldiger en complexer. Er werd een steeds sterker beroep gedaan op ons vermogen onderling op alle niveaus te communiceren. Onze sociale intelligentie werd daardoor steeds sterker. Onder sociale intelligentie verstaan we dan ook ons vermogen ons in te leven in de gevoels- en gedachtenwereld van anderen. Types van gedrag zijn tamelijk stabiel. Zij behoren tot het wezen van een individu, net als leerstijlen. De verschillende types van sociaal gedragen noemen we sociale stijlen. Kennis van sociale stijlen kan ons helpen in het contact met leerlingen en collega’s. Deze reeks gaat dan ook over het herkennen van de verschillende stijlen én over tips voor het soepel omgaan met de soorten gedrag.  In deze serie maken we kennis met vier sociale stijlen: de controlling, promoting, facilitating en analytical stijl. Van iedere stijl bespreken we de eigenschappen. Wat zijn de sterke en zwakke eigenschappen van iedere stijl? Welke basisbehoeften hebben leerlingen met een bepaalde stijl? Wat zijn hun verbeterpunten? Hoe vinden wij met onze eigen sociale stijl aansluiting bij die andere stijl? Wat is mijn eigen stijl? Kunnen we sociale stijlen inzetten bij conflicthantering? En hoe doen we dat? Bent u nieuwsgierig naar uw eigen sociale stijl? Download dan hier de test over sociale stijlen.   

 

Henk Witteman (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 19387 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Joek van Montfort - Van 12 tot 15 augustus vindt in Amsterdam een conferentie scratch2015ams.org plaats. Scratch staat zowel... 
Lees verder  arrow

Chantal - Een hele goede ontwikkeling! Veel van het bovenstaande passen we al toe op mijn school,... 
Lees verder  arrow

schulp - Ga er nou maar van uit dat het onderwijs er op lange termijn net zo... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
NMC Horizon 2015: de grootste uitdagingen in onderwijstechnologie
Eind vorige maand publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report:
Lees verder arrow
NMC Horizon 2015: belangrijkste trends in onderwijstechnologie
Eerder deze week publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report: 2
Lees verder arrow
Orde in de klas vanaf de eerste dag schooldag
Ordeproblemen: iedere leraar heeft er weleens last van. Voor de ene leraar gaat het over een gevoel
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
Nee, geen goed plan
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
 
76%
Nee, geen goed plan
 
24%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar worden geconfronteerd met mediadragers uit de jaren '70 '80 en '90. Dit levert verrassende reacties op! Een ding is zeker, technologieën gaan snel, maar zelfs voor 'Digital Natives' lijkt het eeuwen geleden.