Home Artikelen

Sociale stijlen: inleiding

leerstijlen en vakdidactiek | maandag 10 november 2008, 13:42
stef MG2869

Docenten hebben te maken met een grote variatie aan gedrag. Sommige leerlingen zijn gesloten, andere zijn open. Sommige leerlingen zijn arrogant, andere willen zich overal mee bemoeien. Weer andere leerlingen zijn bazig, meegaand, kritisch, agressief of passen zich gemakkelijk aan. We vinden deze soorten van gedrag niet alleen bij onze leerlingen, maar ook bij onze collega’s.

 Gedrag en communicatie zijn altijd belangrijk, natuurlijk ook in het onderwijs. Sociale intelligentie is hierbij een essentieel begrip. Volgens de Britse bioloog en antropoloog Robin Dunbar begon sociale intelligentie al heel vroeg in de evolutie. Naarmate in de evolutie ons brein groeide en wij in steeds grotere groepen gingen leven werden de onderlinge relaties steeds veelvuldiger en complexer. Er werd een steeds sterker beroep gedaan op ons vermogen onderling op alle niveaus te communiceren. Onze sociale intelligentie werd daardoor steeds sterker. Onder sociale intelligentie verstaan we dan ook ons vermogen ons in te leven in de gevoels- en gedachtenwereld van anderen. Types van gedrag zijn tamelijk stabiel. Zij behoren tot het wezen van een individu, net als leerstijlen. De verschillende types van sociaal gedragen noemen we sociale stijlen. Kennis van sociale stijlen kan ons helpen in het contact met leerlingen en collega’s. Deze reeks gaat dan ook over het herkennen van de verschillende stijlen én over tips voor het soepel omgaan met de soorten gedrag.  In deze serie maken we kennis met vier sociale stijlen: de controlling, promoting, facilitating en analytical stijl. Van iedere stijl bespreken we de eigenschappen. Wat zijn de sterke en zwakke eigenschappen van iedere stijl? Welke basisbehoeften hebben leerlingen met een bepaalde stijl? Wat zijn hun verbeterpunten? Hoe vinden wij met onze eigen sociale stijl aansluiting bij die andere stijl? Wat is mijn eigen stijl? Kunnen we sociale stijlen inzetten bij conflicthantering? En hoe doen we dat? Bent u nieuwsgierig naar uw eigen sociale stijl? Download dan hier de test over sociale stijlen.   

 

Henk Witteman (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 17895 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

C. van Hout - Ik zie het probleem niet. In het Katholieke Brabant jaren 50-60 was dit normaal. Ik... 
Lees verder  arrow

René - Ik hoorde ooit van twee Belgische jongens die een jongensschool bezochten, dat zij niet zouden... 
Lees verder  arrow

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 1
Wat voor Salman Khan begon als wiskunde-uitleg aan zijn nichtje is uitgegroeid tot een platform met
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
44%
Leren op maat
 
28%
Device onafhankelijk leren
 
6%
Opbrengstgericht leren
 
11%
Geen van allen
 
11%