Home Artikelen

Sociale stijlen: inleiding

leerstijlen en vakdidactiek | maandag 10 november 2008, 13:42
stef MG2869

Docenten hebben te maken met een grote variatie aan gedrag. Sommige leerlingen zijn gesloten, andere zijn open. Sommige leerlingen zijn arrogant, andere willen zich overal mee bemoeien. Weer andere leerlingen zijn bazig, meegaand, kritisch, agressief of passen zich gemakkelijk aan. We vinden deze soorten van gedrag niet alleen bij onze leerlingen, maar ook bij onze collega’s.

 Gedrag en communicatie zijn altijd belangrijk, natuurlijk ook in het onderwijs. Sociale intelligentie is hierbij een essentieel begrip. Volgens de Britse bioloog en antropoloog Robin Dunbar begon sociale intelligentie al heel vroeg in de evolutie. Naarmate in de evolutie ons brein groeide en wij in steeds grotere groepen gingen leven werden de onderlinge relaties steeds veelvuldiger en complexer. Er werd een steeds sterker beroep gedaan op ons vermogen onderling op alle niveaus te communiceren. Onze sociale intelligentie werd daardoor steeds sterker. Onder sociale intelligentie verstaan we dan ook ons vermogen ons in te leven in de gevoels- en gedachtenwereld van anderen. Types van gedrag zijn tamelijk stabiel. Zij behoren tot het wezen van een individu, net als leerstijlen. De verschillende types van sociaal gedragen noemen we sociale stijlen. Kennis van sociale stijlen kan ons helpen in het contact met leerlingen en collega’s. Deze reeks gaat dan ook over het herkennen van de verschillende stijlen én over tips voor het soepel omgaan met de soorten gedrag.  In deze serie maken we kennis met vier sociale stijlen: de controlling, promoting, facilitating en analytical stijl. Van iedere stijl bespreken we de eigenschappen. Wat zijn de sterke en zwakke eigenschappen van iedere stijl? Welke basisbehoeften hebben leerlingen met een bepaalde stijl? Wat zijn hun verbeterpunten? Hoe vinden wij met onze eigen sociale stijl aansluiting bij die andere stijl? Wat is mijn eigen stijl? Kunnen we sociale stijlen inzetten bij conflicthantering? En hoe doen we dat? Bent u nieuwsgierig naar uw eigen sociale stijl? Download dan hier de test over sociale stijlen.   

 

Henk Witteman (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 21439 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Petra Hakvoort - Ook wij, scholen voor blinde en slechtziende leerlingen, zijn op zoek naar geschikt lesmateriaal... 
Lees verder  arrow

Jan - Kijk ook eens oop http://www.denkgewoonten.nl/ 
Lees verder  arrow

Joyce - Concreet lesmateriaal m.b.t. de ontwikkeling van 21e eeuwse vaardigheden zijn wat mij betreft zeer welkom!... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
OVM selecteert: 5 krachtige lesafsluiters
Nog eens de belangrijkste informatie benadrukken, controleren of leerlingen alles hebben begrepen, d
Lees verder arrow
Flipping the classroom: 6 voor- en nadelen
De Flipping the Classroom-hype is inmiddels al een tijdje overgewaaid. Dat het meer is dan een modeg
Lees verder arrow
5 technologietrends die van invloed zijn op het onderwijs in 2016
Onderwijs en technologie zijn inmiddels onlosmakelijk met elkaar verbonden. Waar sommige technologie
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
Nee, geen goed plan
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
 
70%
Nee, geen goed plan
 
30%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar worden geconfronteerd met mediadragers uit de jaren '70 '80 en '90. Dit levert verrassende reacties op! Een ding is zeker, technologieën gaan snel, maar zelfs voor 'Digital Natives' lijkt het eeuwen geleden.