Home Artikelen

Sociale stijlen: de facilitating stijl

leerstijlen en vakdidactiek | woensdag 7 januari 2009, 13:05
stef MG2263

Na de promoting en de controlling stijl richten we ons nu op de facilitating stijl. Het belangrijkste verschil met de twee andere stijlen is dat de facilitating stijl niet dominant is, maar meegaand. De facilitating persoon treedt niet graag op de voorgrond, helpt graag anderen en laat zich liever door anderen sturen.

 

In het schema van de sociale stijlen staat de facilitating stijl rechtsboven. Mensen die overwegend deze stijl hebben zijn meegaand en mensgericht. Voorbeelden van deze stijl zijn mensen die zich dienstbaar opstellen, het basisschoolkind dat zich braaf gedraagt en er genoegen in schept de meester of juf met allerlei karweitjes te helpen, de buurman die aanbiedt een klusje te doen. Waar een promoting lid van de club streeft naar het voorzitterschap, zullen facilitating leden zich liever  dienstbaar maken en minder op de voorgrond willen treden.

 

Mensen met een facilitating stijl zijn vriendelijk, hulpvaardig, coöperatief, relatiegericht en conflicten mijdend. Zij hebben sterk de neiging zich aan te passen. Ze streven naar goede relaties met hun omgeving. Waar we bij de promoting stijl durfden te zeggen dat een holistische leerstijl voor de hand ligt, kunnen we geen specifieke leerstijl verbinden aan deze sociale stijl. Omdat ze echter niet taakgericht zijn, maar vooral mensgericht kunnen we gokken wat hun regulatiestijl zal zijn. Vermoedelijk zullen ze graag gebruik maken van externe sturing. Mensen met een facilitating stijl zijn namelijk geen trekkers en hebben daarom vaak een duwtje in de rug nodig.

 

Mensen met een facilitating stijl zijn gericht op harmonie, integratie, service, communicatie, teamwork, de menselijke factor. Zij zijn het cement van een organisatie. Zij vormen een verbindende factor. Ze zijn daarom van essentieel belang. Wat zij zoeken is acceptatie. Dit is een basisbehoefte. Deze basisbehoefte is heel sterk in de leeftijd van twaalf tot zestienjaar. Acceptatie is op deze leeftijd voor iedere leerling belangrijk. Het wordt daarom wel de korte termijn-dimensie van motivatie genoemd. Acceptatie door je omgeving betekent veiligheid. Acceptatie door je docent betekent dat je zonder overmatige stress kunt leren, omdat je vertrouwen krijgt. Acceptatie door je medeleerlingen betekent ook veiligheid. Je hoeft niet bang te zijn gepest te worden. De behoefte aan acceptatie zie je op deze leeftijd vooral in vriendengroepen, waar de jongens en meisjes met een facilitating stijl meestal tot de volgers horen.

 

In het onderwijs -  maar ook daarbuiten! – kan de docent zich richten op de verbeterpunten van de faclitating persoon: initiatief nemen en nee zeggen. Je kunt aansluiting bij hen vinden door aandacht te schenken aan relaties en gevoelens en door hen garanties en vertrouwen te geven: “Alles komt goed”!

Henk Witteman (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 22046 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

C. van Hout - Ik zie het probleem niet. In het Katholieke Brabant jaren 50-60 was dit normaal. Ik... 
Lees verder  arrow

René - Ik hoorde ooit van twee Belgische jongens die een jongensschool bezochten, dat zij niet zouden... 
Lees verder  arrow

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 1
Wat voor Salman Khan begon als wiskunde-uitleg aan zijn nichtje is uitgegroeid tot een platform met
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
41%
Leren op maat
 
27%
Device onafhankelijk leren
 
5%
Opbrengstgericht leren
 
14%
Geen van allen
 
14%