Home » Sociale stijlen: de analytical stijl

Sociale stijlen: de analytical stijl

In het kwadrant van de sociale stijlen staat de analytical stijl rechtsonder. Personen met deze stijl zijn overwegend meegaand en taakgericht. Waar personen met een promoting of een facilitating stijl zich gemakkelijk uiten en expansief zijn, zijn personen met een analytical stijl juist terughoudend en meer gesloten. Dit geldt overigens ook voor de controlling stijl. U kent ze wel. De wat teruggetrokken leerling die zich nauwgezet bezig houdt met zijn taken. Of uw wat rustige collega die zijn lessen zorgvuldig voorbereidt en altijd bereid is onderzoeksmatig voorwerk te verrichten ten behoeve van een docentenvergadering. Alle kans dat hij een serialistische leerstijl heeft. 

Wat zijn de patronen van gedrag die bij deze stijl horen?
Mensen met een analytical stijl zijn punctueel, werken graag stap voor stap, zijn methodisch en detailgericht, werken systematisch, gaan risico’s uit de weg en nemen geen genoegen met vage, globale reacties. Voor docenten zijn leerlingen met een analytical stijl plezierig om mee te werken. Omdat ze niet dominant zijn en taakgericht, bereid zijn om de aanwijzingen van leraren punctueel op te volgen, zijn ze gezien bij hun leraren zonder echt populair te zijn. Populariteit zoeken analytical leerlingen niet. Daarvoor moet je bij de promoting en facilitating stijlen zijn.Als analytical leerlingen de leeftijd van 16 jaar hebben bereikt, zullen ze in veel gevallen hun leeractiviteiten zelf kunnen reguleren.

Waar hebben zij belangstelling voor?
Mensen met een analytical stijl zijn gericht op zekerheid en betrouwbaarheid. Zij vinden die in exacte informatie, goed omschreven procedures, feiten en functionaliteit. Ze zijn vooral geschikt voor secretariële functies, onderzoeksactiviteiten, kortom voor maatschappelijke rollen die precisie en functionaliteit vragen.

Wat zoeken zij zelf? Wat is hun basisbehoefte?
Zij zoeken vooral ZEKERHEID. Zij zijn namelijk gericht op het mijden van risico’s en komen tot stressreductie door problemen, cq. taken, aan te pakken. Dit in tegenstelling tot leerlingen die (tijdelijk) tot stressreductie komen door taken uit stellen of te spijbelen. Omdat leerlingen met deze stijl fundamenteel onzeker zijn en daarom vaak overijverig zijn, hebben ze ondersteuning nodig van hun docenten.
 

Mensen met een analytical sociale stijl kunnen moeilijk tot besluiten komen. Ook is het moeilijk voor hen (aanvaardbare) risico’s te nemen.Je kunt aansluiting bij hen vinden door er zorg voor te dragen dat ze geen gezichtsverlies leiden. Kom bij hen met bewijzen en denk in procedures. Dit zal hun de broodnodige zekerheid verschaffen.

Henk Witteman

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

 8 tips voor taalspelletjes

Deze tips helpen je om spelenderwijs te oefenen met taal. Ze zijn erg leuk in de klas, maar ook ideaal om kinderen thuis met hun ouders te laten oefenen.

Bekijk

Terugkijken: de (v)mbo-show

Om aandacht te schenken aan de beroepen waar vmbo'ers & mbo'ers onmisbaar in zijn, maakte NOS Stories een grote liveshow over o.a. het imago en gelijkheid.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.