Home Column

Smart Meets

motivatie | woensdag 20 juni 2012, 13:09
smart goals

Druk, druk, druk... je hoort niet anders als je in het onderwijs rondloopt. Hoge werkdruk kan leiden tot stress en norsheid. Dat is funest voor de creativiteit. Strompelend met de tong op de schoenen op weg naar de vakantie. De vraag is of dat nodig is. Het antwoord is in elk geval dat het niet wenselijk is. Daarom een kort consult van onze afdeling slimmer werken.

 

De instructie: een aantal teamleden gaat voorafgaand aan het nieuwe schooljaar twee dagen de hei op. De missie: formuleer vijf SMART-geformuleerde voorstellen, waarmee de school door slimmer werken minimaal de uren die besteed zijn aan de heidagen gedurende het nieuwe schooljaar kan terugwinnen. En die vervolgens elk schooljaar dezelfde tijdswinst opleveren.

 

Tenslotte: bedenk hoe je de uiteindelijke tijdswinst gaat gebruiken voor activiteiten die je teamleden plezierig vinden om te doen én die ten goede komen aan nóg sprankelender onderwijs ten behoeve van de leerling. We noemen de projectgroepen Smart Meets. Letterlijk vertaald 'slim ontmoet' maar tegelijkertijd een 'tongue in cheek' verwijzing naar onze creatieve, eigenwijze en ervaren eminence grise van de sportjournalistiek.

 

Samenwerking

Twee brillen die ik uw Smart Meets-team wil meegeven. Eén: doe niet alles zelf. Ontdek hoe een betere samenwerking tussen collega’s - ook bovenschools - kan leiden tot efficiënter werken. Betrek ouders, leerlingen en andere partijen. Klim op de schouders van reuzen en word zelf een reus. Vertrouw en geef vertrouwen. Een tipje zonder sluier? Bouw bovenschools aan een verzameling oefenbladen, waarbij iedere leerkracht zich committeert aan de opdracht om een bijdrage te leveren.

 

Maak het uzelf makkelijk

Twee: maak gebruik van hedendaagse slimme technologie. Kies voor passende, eenvoudige oplossingen. Werk meer in de cloud. Stuur agenda’s en notulen van vergaderingen niet langer rond, maar zet ze, open voor alle deelnemers, online. Bijvoorbeeld in Google Docs. Dat scheelt heen-en-weer-gestuur en correctiewerkgepuzzel. Vooral administratieve zaken kunnen slimmer gedaan worden. Veel software is complexer dan nodig. Kies voor een van de vele eenvoudigere - vaak goedkopere of zelfs gratis - alternatieven en ben kritisch op wat je administreert.

 

Dit consult wordt u aangeboden op basis no cure, no pay. Levert het uw school geld op, vraag ons dan niet om een factuur. Onze afdeling werkt op basis van self-billing. Wij hebben hier immers een hekel aan overbodige administratieve rompslomp.

 

Laat u mij weten wat uw Smart Meets-team heeft bedacht? U helpt er namelijk collega-scholen mee op weg!

Erno Mijland (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 5111 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Eric Snelders - Dit artikel is al van enige tijd geleden, maar ik las het nu pas (juli... 
Lees verder  arrow

Silvia Beekmans - @Hans Op het Roodt. Het zou fijn zijn als u uw gegevens toch even wilt... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
LAKS-monitor 2014: de tevredenheid van leerlingen over toetsen
Onlangs publiceerde LAKS de LAKS-monitor 2014: het tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek onder leerl
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
43%
Leren op maat
 
36%
Device onafhankelijk leren
 
0%
Opbrengstgericht leren
 
14%
Geen van allen
 
7%