Home Column

Smart Meets

motivatie | woensdag 20 juni 2012, 13:09
smart goals

Druk, druk, druk... je hoort niet anders als je in het onderwijs rondloopt. Hoge werkdruk kan leiden tot stress en norsheid. Dat is funest voor de creativiteit. Strompelend met de tong op de schoenen op weg naar de vakantie. De vraag is of dat nodig is. Het antwoord is in elk geval dat het niet wenselijk is. Daarom een kort consult van onze afdeling slimmer werken.

 

De instructie: een aantal teamleden gaat voorafgaand aan het nieuwe schooljaar twee dagen de hei op. De missie: formuleer vijf SMART-geformuleerde voorstellen, waarmee de school door slimmer werken minimaal de uren die besteed zijn aan de heidagen gedurende het nieuwe schooljaar kan terugwinnen. En die vervolgens elk schooljaar dezelfde tijdswinst opleveren.

 

Tenslotte: bedenk hoe je de uiteindelijke tijdswinst gaat gebruiken voor activiteiten die je teamleden plezierig vinden om te doen én die ten goede komen aan nóg sprankelender onderwijs ten behoeve van de leerling. We noemen de projectgroepen Smart Meets. Letterlijk vertaald 'slim ontmoet' maar tegelijkertijd een 'tongue in cheek' verwijzing naar onze creatieve, eigenwijze en ervaren eminence grise van de sportjournalistiek.

 

Samenwerking

Twee brillen die ik uw Smart Meets-team wil meegeven. Eén: doe niet alles zelf. Ontdek hoe een betere samenwerking tussen collega’s - ook bovenschools - kan leiden tot efficiënter werken. Betrek ouders, leerlingen en andere partijen. Klim op de schouders van reuzen en word zelf een reus. Vertrouw en geef vertrouwen. Een tipje zonder sluier? Bouw bovenschools aan een verzameling oefenbladen, waarbij iedere leerkracht zich committeert aan de opdracht om een bijdrage te leveren.

 

Maak het uzelf makkelijk

Twee: maak gebruik van hedendaagse slimme technologie. Kies voor passende, eenvoudige oplossingen. Werk meer in de cloud. Stuur agenda’s en notulen van vergaderingen niet langer rond, maar zet ze, open voor alle deelnemers, online. Bijvoorbeeld in Google Docs. Dat scheelt heen-en-weer-gestuur en correctiewerkgepuzzel. Vooral administratieve zaken kunnen slimmer gedaan worden. Veel software is complexer dan nodig. Kies voor een van de vele eenvoudigere - vaak goedkopere of zelfs gratis - alternatieven en ben kritisch op wat je administreert.

 

Dit consult wordt u aangeboden op basis no cure, no pay. Levert het uw school geld op, vraag ons dan niet om een factuur. Onze afdeling werkt op basis van self-billing. Wij hebben hier immers een hekel aan overbodige administratieve rompslomp.

 

Laat u mij weten wat uw Smart Meets-team heeft bedacht? U helpt er namelijk collega-scholen mee op weg!

Erno Mijland (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 5565 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Alexander van Boom - Sinds wanneer is "kijken" een zwak werkwoord? Moet het niet "de politieke onderwijsnarren" zijn? Worden in de... 
Lees verder  arrow

Ton Ammerlaan - Start.me is ook een handige portal: je kunt er per opleiding een maken maar ook... 
Lees verder  arrow

Jeroen - @ Annemarie: zal wel komen omdat het een gesponsord artikel is 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips mei 2015
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
18 tot en met 22 mei: De week van #onderwijs2032
Van 18 tot en met 20 mei 2015 organiseert Like to Share, in het kader van de week van #onderwijs2032
Lees verder arrow
De staat van leraar in het voortgezet onderwijs: deel 1
Er kan nog wel het een en ander worden verbeterd in het onderwijs. Docenten willen dat ook best –
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
Nee, geen goed plan
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
 
73%
Nee, geen goed plan
 
27%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar worden geconfronteerd met mediadragers uit de jaren '70 '80 en '90. Dit levert verrassende reacties op! Een ding is zeker, technologieën gaan snel, maar zelfs voor 'Digital Natives' lijkt het eeuwen geleden.