Home » Naamvallen leren op YouTube

Naamvallen leren op YouTube

Enige tijd geleden vroegen wij naar ervaringen met het gebruik van YouTube in de klas. Wij waren daarom erg geïnteresseerd in de reactie die wij kregen van Hans Pieterson, leraar Duits en economie op het Stanislas College in Delft. Zijn YouTube filmpjes over zinsontleding vormen deze week dan ook het idee van de week. Hans legt uit hoe en waarom hij de filmpjes heeft ontwikkeld en wat zijn ervaringen ermee in de klas zijn: “Ik geef Duits in het voortgezet onderwijs sinds 1992. Ieder jaar weer kom ik dezelfde problemen en dezelfde vragen tegen. Ook van heel goedwillende leerlingen. Vaak gaat het dan om naamvallen, en meestal luidt de vraag: “ík snap het niet”. Je probeert het als docent Duits dan maar op een andere manier uit te leggen, veel Nederlands, sprekende voorbeelden, visueel. Aan het eind van het verhaal komt dan de reactie: “Toch snap ik het nog steeds niet”.

Ik zoek al jaren naar een oplossing hiervoor. Het probleem wordt deels veroorzaakt door de verschillende beginniveaus van leerlingen: wat hebben ze op de basisschool gehad over zinsontleding? Op de één of andere manier moet geprobeerd worden een gemeenschappelijk uitgangsniveau te scheppen, zodat ook leerlingen met een slechtere achtergrond het kunnen snappen.

De laatste tijd is YouTube enorm veel in het nieuws. Sommige scholen vinden dat een enge ontwikkeling, willen YouTube niet gebruiken of toestaan. Omdat dit onder leerlingen zo enorm leeft, wil ik juist proberen YouTube in te zetten. Ik ben daar pas recentelijk mee gestart. Ik heb 3 filmpjes gemaakt met behulp van Windows Movie Maker. Ik voeg daar foto’s in die ik zelf gemaakt heb, en blokjes tekst die ik maak met Paint, ik zoek er muziek bij die betrekking heeft op de foto’s, en ben dan ongeveer 2 uur bezig met een filmpje van 8 tot 10 minuten.

Ik heb het aan een paar klassen laten zien om ze te vragen wat het juiste niveau is, en ik ben er nu als serieus lesitem mee begonnen met een tweede klas (eerstejaars) Duits. Het idee is dat leerlingen het filmpje één keer in de klas te zien krijgen, en als ze later met naamvallen moeten oefenen, kunnen ze het zo vaak als ze willen thuis terugzien op YouTube. Er zit wat uitleg in en er zit wat (beperkt) oefenen in.

Hans is nog betrekkelijk kort bezig met de YouTube filmpjes. Hoewel er duidelijk nog verbeterpunten zijn, ziet hij ook positieve effecten: “Leerlingen zijn zeer aandachtig, al laten ze zich afleiden door het visuele (de foto’s) en het auditieve (de liedjes). Ik hoor nog niemand zeggen dat ze het niet snappen, vragen van leerlingen gaan ook vooral over foto’s en muziek. Wat ze niet snel oppikken is de instructie om halverwege het schrift erbij te pakken en de vragen te beantwoorden. Blijkbaar vinden kinderen dit niet logisch: ze blijven kijken en schrijven niets op. Wel hoor ik leerlingen hardop meedenken met de gestelde vragen.

Eigenlijk zou ik een database met dit soort filmpjes willen maken op YouTube, maar het is betrekkelijk arbeidsintensief”

Hans heeft naast deze YouTube filmpjes ook een website met nieuws en een actief gastenboek, een Hyves waar leerlingen vragen kunnen stellen, en sinds kort ook een weblog waar leerlingen informatie kunnen vinden.

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

 8 tips voor taalspelletjes

Deze tips helpen je om spelenderwijs te oefenen met taal. Ze zijn erg leuk in de klas, maar ook ideaal om kinderen thuis met hun ouders te laten oefenen.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.