Home Lesideeën

Rekenen met procenten

leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | woensdag 27 juni 2012, 14:16
procenten

Met dit lesidee gaan uw leerlingen aan de slag met prijskortingen in procenten. Rekenen dus! Blader eens met uw leerlingen door (digitale) folders, vergelijk prijzen, bereken prijsverschillen en druk kortingen uit in procenten. Met de supermarkt als uitgangspunt worden de opdrachten vertaald naar de belevingswereld van uw leerlingen. Zo kunnen zij de vaardigheden uit de opdrachten toepassen in het dagelijkse leven waardoor de lesstof beter beklijft.

Opdrachten
De opdrachten op het leerlingenblad lopen op in moeilijkheidsgraad van niveau 1F naar niveau 2F. Binnen de deelvragen lopen de opdrachten ook op in moeilijkheid: Van het noteren van verschillen tot het uitvoeren van inzichtelijke berekeningen. De opdrachten waarbij gevraagd wordt naar het ‘waarom’ of naar eigen voorbeelden zijn een opstap naar niveau 3F. Ook is iedere opdracht eenvoudig aan te passen naar eigen inzicht.

Zoals u op het leerlingenblad ziet is een aantal opgaven voorzien van een voorbeelduitwerking in Excel. Daarvoor moeten uw leerlingen basiskennis hebben van het programma. Als dat niet het geval is dan volstaan - Net als straks op het rekenexamen - pen, papier en rekenmachine natuurlijk ook gewoon. Hier vindt u het docentenblad.

Voorbereiding
Voordat u met uw leerlingen aan de opdrachten begint, kunt u de grondbeginselen van procenten nog eens uitleggen. Op het digibord kunt u bijvoorbeeld procentstroken of cirkeldiagrammen laten zien waarin de relatie tussen breuken en procenten tot uitdrukking komt. Als u uw leerlingen aan de slag wilt zetten met extra procentsommen dan bent u hier aan het goede adres. Ook zou u eens kunnen kijken bij vaklokaal economie. Op deze website kunnen uw leerlingen alle verschillende soorten procentberekeningen nog eens nalezen.

Ik wens u 100% rekenplezier!

Albert Lubberink (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 4641 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

André van Dijk - Wat een mooi lesidee. De prijzenoorlog vinden kinderen leuk, vorral als het om blikjes Red Bull gaat. Ik heb ze ermee aan de gang gezet en concurrerende webwinkeltjes laten bouwen. Dat is nog meer Onderwijs van Morgen! Die website 'rekenen met procenten' is nog niet af, maar beperkt zich tot de kern van de zaak. Goede tip!

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

C. van Hout - Ik zie het probleem niet. In het Katholieke Brabant jaren 50-60 was dit normaal. Ik... 
Lees verder  arrow

René - Ik hoorde ooit van twee Belgische jongens die een jongensschool bezochten, dat zij niet zouden... 
Lees verder  arrow

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 1
Wat voor Salman Khan begon als wiskunde-uitleg aan zijn nichtje is uitgegroeid tot een platform met
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
47%
Leren op maat
 
26%
Device onafhankelijk leren
 
5%
Opbrengstgericht leren
 
11%
Geen van allen
 
11%