Home Lesideeën

Rekenen met procenten

leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | woensdag 27 juni 2012, 14:16
procenten

Met dit lesidee gaan uw leerlingen aan de slag met prijskortingen in procenten. Rekenen dus! Blader eens met uw leerlingen door (digitale) folders, vergelijk prijzen, bereken prijsverschillen en druk kortingen uit in procenten. Met de supermarkt als uitgangspunt worden de opdrachten vertaald naar de belevingswereld van uw leerlingen. Zo kunnen zij de vaardigheden uit de opdrachten toepassen in het dagelijkse leven waardoor de lesstof beter beklijft.

Opdrachten
De opdrachten op het leerlingenblad lopen op in moeilijkheidsgraad van niveau 1F naar niveau 2F. Binnen de deelvragen lopen de opdrachten ook op in moeilijkheid: Van het noteren van verschillen tot het uitvoeren van inzichtelijke berekeningen. De opdrachten waarbij gevraagd wordt naar het ‘waarom’ of naar eigen voorbeelden zijn een opstap naar niveau 3F. Ook is iedere opdracht eenvoudig aan te passen naar eigen inzicht.

Zoals u op het leerlingenblad ziet is een aantal opgaven voorzien van een voorbeelduitwerking in Excel. Daarvoor moeten uw leerlingen basiskennis hebben van het programma. Als dat niet het geval is dan volstaan - Net als straks op het rekenexamen - pen, papier en rekenmachine natuurlijk ook gewoon. Hier vindt u het docentenblad.

Voorbereiding
Voordat u met uw leerlingen aan de opdrachten begint, kunt u de grondbeginselen van procenten nog eens uitleggen. Op het digibord kunt u bijvoorbeeld procentstroken of cirkeldiagrammen laten zien waarin de relatie tussen breuken en procenten tot uitdrukking komt. Als u uw leerlingen aan de slag wilt zetten met extra procentsommen dan bent u hier aan het goede adres. Ook zou u eens kunnen kijken bij vaklokaal economie. Op deze website kunnen uw leerlingen alle verschillende soorten procentberekeningen nog eens nalezen.

Ik wens u 100% rekenplezier!

Albert Lubberink (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 4928 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

André van Dijk - Wat een mooi lesidee. De prijzenoorlog vinden kinderen leuk, vorral als het om blikjes Red Bull gaat. Ik heb ze ermee aan de gang gezet en concurrerende webwinkeltjes laten bouwen. Dat is nog meer Onderwijs van Morgen! Die website 'rekenen met procenten' is nog niet af, maar beperkt zich tot de kern van de zaak. Goede tip!

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Pater - Ja, erg goed. 
Lees verder  arrow

Dr. de Vries - T.a.v. Henk: Ik zet Dr. voor mijn naam omdat ik mijzelf beter voel dan anderen. Prutser.... 
Lees verder  arrow

Hein Brik - Wat indrukwekkend is, is de aandacht voor de leerstof, hoe die aan te bieden in... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
6 trends uit het NMC Horizon-rapport '2014 Schools Edition'
Het New Media Consortium (NMC) publiceerde begin oktober het Horizon Report Europe: 2014 Schools Edi
Lees verder arrow
Leraren Leren als Gelijken: Wat werkt?
Docenten die op gelijke basis met en van elkaar leren: Welke factoren zijn daarbij van invloed? En w
Lees verder arrow
Tip: Talent Docentencongres Nederlands 2014
Op donderdag 13 november 2014 organiseert Malmberg voor de derde keer het Talent Docentencongres Ned
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
34%
Leren op maat
 
43%
Device onafhankelijk leren
 
5%
Opbrengstgericht leren
 
5%
Geen van allen
 
14%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

TED-Ed: Heel veel korte filmpjes en volop inspiratie als voorbereiding op het nieuwe schooljaar.