Home Artikelen

Rapport: ICT die het onderwijs gaat beïnvloeden

social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | donderdag 10 november 2011, 12:01
Social media onderwijs blog

Hyves, Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube en Flickr, maar ook Google+ en binnenkort Vibe. Sociale media-kanalen schieten als paddenstoelen uit de grond. Dat heeft een grote invloed op de inhoud en de organisatie van het onderwijs. Welke technologieën spelen in op de verschuivingen in de maatschappij? Welke technologieën kunnen een bijdrage leveren aan de uitdagingen waar uw school voor staat? Kortom: welke ICT-toepassingen kunnen écht iets voor het onderwijs (gaan) betekenen? In een recent verschenen rapport worden alle trends en ontwikkelingen op een rij gezet.

 


Het trendrapport po/vo van Kennisnet bestaat uit drie onderdelen: een overzicht van de belangrijkste maatschappelijke ontwikkelingen, het bespreken van de uitdagingen waar het onderwijs mee te maken heeft en een opsomming van de belangrijkste technologieën. Natuurlijk komt ook aan bod hoe die technologieën u kunnen helpen bij de dagelijkse lespraktijk en de organisatie van het onderwijs. Aan bod komen o.a. cloud computing, social media, verrijkte content, augmented reality en learning analytics.

De redactie (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 6177 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (6 totaal) Alle reacties...

Geschiedenisleraar.nl - Hier nogmaals, maar dan als directe link www.lerenmetict.nl

Geschiedenisleraar.nl - Voor alle collega's die meer met ICT in het onderwijs willen doen: www.lerenmetict.nl Een website die ik heb opgezet ter ondersteuning van een project dat ik draai op De Waerdenborch, Holten.

theo wismans - www.youtube.com/watch?v=tIaSeXVbMSA&feature=relmfu een prachtige talk van Marieke en ook www.youtube.com/watch?v=ZVzciHKGfXc&feature=relmfu van Meike

theo wismans - Bedankt voor je reactie. Laat iedereen zondag 20 nov kijken naar www.tedxyouthamsterdam.nl/programma-2011/ Lifestream!! As je het geheel leest zul je die dag een echte topdag hebben. Mooi ook hoe Marieke Peters, een leerling van mij dat gaat verwoorden.www.tedxyouthamsterdam.nl/2011/10/speedmeet-met-de-levende-creatie-marieke-peters-‘bringing-creativity-alive’/ Hulde ook aan Tjeu Seeverens die dit geheel samen met Marieke in een prachtig interview heeft weten te gieten.jaarvandevlinder.nl/2011/11/09/daar-sta-je-dan-voor-200-mensen/#more-273w Prachtig ook dat de redactie van Onderwijsvanmorgen zelfs weer een nieuw filmpje van haar op deze site heeft gezet. Kijken dus allen en volgend jaar hoop ik dat deze golf van creativiteit over het hele land trekt. Docenten en leerlingen.. aan de slag, Doen!

Dr. Henk Witteman - @Theo Wismans. Voor een deel kan ik me zeker in je zorgen vinden. Er is inderdaad veel mis in ons onderwijs. Onlangs formuleerde de Centraal directeur van een school met wie ik sprak het als volgt: " De kwaliteit van veel scholen is soms louter en alleen bureaucratisch . Als de cijfers maar kloppen! Papier is geduldig. Als de bureaucratie content is, en de benchmarks zijn gehaald, leunt men weer een jaar tevreden achterover.Voor bijvoorbeeld een inspectiebezoek wordt gezorgd dat alle statistieken kloppen. Dit betekent echt niet dat de school goed is. Het zegt niets over de betrokkenheid van de docenten. Persoonlijke betrokkenheid noemde hij "organisch" en daar daar gaat het om. Dit is een vorm van intrinsieke motivatie die vanuit de docent zelf komt: Hij zet zijn eigen kracht in. Bij de bureaucratische insteek is er sprake van extrinsieke motivatie. De docent zet niet zijn eigen kracht in, maar verwacht dit van de organisatie of van de overheid. . Dat kan op de duur niet goed gaan, de school verlamt.Jij geeft aan dat je al 37 jaar les geeft. Ik heb enkele van je lessen bezocht en ik kan uit eigen ervaring zeggen dat jouw betrokkenheid bij je leerlingen groot is. Je ziet wat ICT en sociale media kunnen betekenen. En je bent bereid je daarin te bekwamen. Het spijt je dat de overheid je niet echt faciliteert. Maar vanuit je intrinsieke motivatie pak je het dan zelf maar aan.Prima, Theo.

theo wismans - Ik maak mij zeer grote zorgen over het onderwijs in dit land. Als ik het zo overal hoor en zie is er totaal geen geld om die omslag binnen ict te maken. Geen devices, geen bijscholing, geen goede e -content. Er zijn wel scholen die druk zijn met hun pr als zij wel aan de slag gaan met de nieuwe ict omgevingen.. maar toch.. de leerling, merk ik zijn al vanaf dag1 in de brugklas met van alles bezig. Er moet dus stevig beleid komen van de overheid,, laat de inspectie maar meten hoe het staat met de mediageletterdheid van de docenten.. Laat hen ook een kwalitietskaart maken en uitdelen. Ik denk dat er veel minder geld kan worden besteed aan veel overtollige zaken op en in een school en veel meer aan devices en BIJSCHOLING van docenten!! ik ben bijna 60 en sta 37 jaar voor de klas en ik heb het allemaal zelf geleerd. Kost veel tijd maar het is leuk en spannend. Ik word doodmoe van het geleuter in onderwijsland over taakbeleid, te veel minuten , etc.. gewoon lekker werken, blij dat je leraar bent en gaan voor die banaan.!

REAGEER

img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

C. van Hout - Ik zie het probleem niet. In het Katholieke Brabant jaren 50-60 was dit normaal. Ik... 
Lees verder  arrow

René - Ik hoorde ooit van twee Belgische jongens die een jongensschool bezochten, dat zij niet zouden... 
Lees verder  arrow

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 1
Wat voor Salman Khan begon als wiskunde-uitleg aan zijn nichtje is uitgegroeid tot een platform met
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
45%
Leren op maat
 
25%
Device onafhankelijk leren
 
5%
Opbrengstgericht leren
 
15%
Geen van allen
 
10%