Home » Professor Doppler and the Big Bang Cosmology

Professor Doppler and the Big Bang Cosmology

Als je net werkzaam bent in het onderwijs en je gaat oriënteren op internet, dan vliegen de websites die innovatief onderwijs prediken je om de oren: het kan niet vernieuwend genoeg zijn. Het meest interessant zijn natuurlijk de scholen die ook echt experimenteren met nieuwe ideeën.

Video
Zo zijn er – zeker in het buitenland – aardig wat scholen waar de docent het lesmateriaal aanbiedt via een video en vervolgens in de klas als facilitator de informatie meteen ‘in praktijk’ brengt: het Flipped Classroom concept. Maar eigenlijk is dit alweer achterhaald: inmiddels zijn er ook scholen waar leerlingen nog effectiever leren doordat ze zelf lesgeven. Flippen op z’n Belgisch? Al met al lijkt het allemaal erg vernieuwend, maar volgens mij zijn het vaak technieken die al eens eerder zijn toegepast.

Nieuw is het hele arsenaal aan ICT-hulpmiddelen dat de school tot zijn beschikking heeft. Sommige initiatiefnemers vinden dat zo’n krachtige ontwikkeling dat daar meteen een hele school omheen gebouwd moet worden.

Online hoorcollege
Een aantal weken geleden zat ik nog tot laat op kantoor. De lichten waren al uit, de collega’s al naar huis en zelfs de stofzuiger was in geen velden of wegen meer te bekennen. En ik? Ik was helemaal opgeslokt door een online college over het Doppler effect. Na afloop had ik het gevoeld dat ik een professor ‘in de Doppler’ was! Dit zijn geen experimenten meer, maar échte hoorcolleges die gewoon online te volgen zijn.

Kahn en de brei-juf
Academic Earth is overigens niet de enige plek waar je professor kunt worden. U zou ook eens plaats kunnen nemen in de virtuele collegebank van Stanford. De wellicht voor u iets bekendere meneer Kahn is ook erg bedreven met de videorecorder. De video’s vormen samen een geweldige educatieve database. Het geheel wordt binnenkort zelfs nog uitgebreid met nog meer features. Ook in Nederland worden er volop Kahn-video’s vertaald. Gaat dit u iets te ver en heeft u bijvoorbeeld altijd al willen breien? Geen punt: op YouTube is er inmiddels een echte brei-juf actief!

Maar waar gaat dit allemaal heen?

Is het over een tijdje mogelijk om het onderwijs helemaal online, via video, te volgen? En is het denkbaar dat docenten straks duizenden uren aan video op YouTube zetten? Wat je dan als leerling zou moeten hebben, is een adaptief ‘do it yourself’ leermiddel om te oefenen, iemand die je achter de broek zit en een instituut dat tussentijds toetst of je alle kennis wel in voldoende mate beheerst en je tot slot het centraal examen voorlegt! Uiteindelijk wil je natuurlijk toch het benodigde papiertje ontvangen.

Is dit toekomstige realiteit of klinkklare onzin? Wat denkt u als docent over deze ontwikkelen?

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.