Home » Plan een facebooksessie voor uw leerlingen

Plan een facebooksessie voor uw leerlingen

Leerlingen die de avond voor de toets online vragen kunnen stellen aan hun docent en op die manier de stress voor de toets te lijf gaan. Het is een gemakkelijke en laagdrempelige manier om via een ‘facebookgroep’ contact te hebben met uw leerlingen. En dat alles onder uw regie: u bent bijvoorbeeld gedurende een periode van een half uur online en naderhand kunnen uw leerlingen zelf nog verder discussiëren. In dit artikel leest u wat de mogelijkheden zijn, deel ik mijn ervaringen en ook kunt u een handleiding downloaden om zelf meteen aan de slag te gaan.

 

Een chatsessie voor leerlingen is een goede manier om lastminutevragen bij leerlingen weg te nemen. Zo beginnen zij zelfverzekerder aan hun toets. Mijn visie is dat leerlingen in een veilig ruimte vragen moeten kunnen stellen. Er moet ruimte zijn om fouten te maken en zelfs om ‘domme vragen’ te stellen, zonder dat de buitenwereld meekijkt. Ik heb daarom een besloten groep aangemaakt op Facebook die niet in Google terug te vinden is.

 

Mijn ervaringen
De vragen die leerlingen stellen lopen uiteen van kleine weetjes tot volledige onderwerpen waarover ze nogmaals om uitleg vragen. De vragen zijn doorgaans serieus en van een behoorlijk niveau. Het komt dan ook weleens voor dat ik zelf zaken uit moet zoeken om een volledig antwoord te kunnen geven. Natuurlijk wordt er ook gevraagd of bepaalde onderwerpen van belang zijn voor de toets en of ik nog tips heb. En de sessie eindigt standaard met de vraag of ik de toets niet even ‘gewoon’ kan uploaden. Dat is voor mij een teken dat ik de sessie af kan ronden. Ook is het zo dat lang niet alle leerlingen vragen stellen en reageren op berichten. Wel blijkt dat deze leerlingen het vaak fijn vinden om mee te lezen om zo nog iets op te steken.

 

Ik reageer niet direct met een antwoord op een vraag maar ik probeer de leerling in stappen naar het goede antwoord te leiden. Andere leerlingen mogen zich met de vraag en het antwoord bemoeien. Wel hou ik altijd in de gaten of de leerling klaar is om verder te gaan met de volgende stap. En daarnaast hou ik altijd in de gaten of de leerling het antwoord zo formuleert dat hij of zij het maximaal aantal punten kan halen bij de toets. Als dit niet het geval is, vraag ik dan ook of hij of zij het antwoord nogmaals wil formuleren.

 

De sessies organiseer ik op de avond voorafgaand aan de toets, meestal van 19:30 tot 20:00 uur. Daar kies ik bewust voor omdat de leerlingen op dat moment bezig zijn met leren. Een half uur blijkt in de praktijk genoeg te zijn om alle vragen te beantwoorden. Slechts een enkele keer loopt de sessie vijf minuten uit.

 

Waarom Facebook?
De overzichtelijkheid bij het stellen van vragen en het geven van antwoorden is in mijn ogen het grootste voordeel van Facebook: de sessie is erg overzichtelijk omdat iedere vraag een aparte post is, waar iedereen op kan reageren. Discussies blijven zo van elkaar gescheiden. Ook blijven de discussies (in de vorm van posts) op het prikbord staan, waardoor teruglezen tot de mogelijkheden behoort. Een ander voordeel is het geven van ‘likes’: goede op- en aanmerkingen beloon ik met een ‘like’, zodat leerlingen weten dat ze op de goede weg zijn. Dit werkt erg stimulerend.

 

Zelf ook aan de slag met een facebookgroep? Download hier een handleiding, waarin ik stap voor stap uitleg hoe u een beveiligde groep aanmaakt. Veel succes!

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

 8 tips voor taalspelletjes

Deze tips helpen je om spelenderwijs te oefenen met taal. Ze zijn erg leuk in de klas, maar ook ideaal om kinderen thuis met hun ouders te laten oefenen.

Bekijk

Terugkijken: de (v)mbo-show

Om aandacht te schenken aan de beroepen waar vmbo'ers & mbo'ers onmisbaar in zijn, maakte NOS Stories een grote liveshow over o.a. het imago en gelijkheid.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.