Plan een facebooksessie voor uw leerlingen

11

Leerlingen die de avond voor de toets online vragen kunnen stellen aan hun docent en op die manier de stress voor de toets te lijf gaan. Het is een gemakkelijke en laagdrempelige manier om via een ‘facebookgroep’ contact te hebben met uw leerlingen. En dat alles onder uw regie: u bent bijvoorbeeld gedurende een periode van een half uur online en naderhand kunnen uw leerlingen zelf nog verder discussiëren. In dit artikel leest u wat de mogelijkheden zijn, deel ik mijn ervaringen en ook kunt u een handleiding downloaden om zelf meteen aan de slag te gaan.

Een chatsessie voor leerlingen is een goede manier om lastminutevragen bij leerlingen weg te nemen. Zo beginnen zij zelfverzekerder aan hun toets. Mijn visie is dat leerlingen in een veilig ruimte vragen moeten kunnen stellen. Er moet ruimte zijn om fouten te maken en zelfs om ‘domme vragen’ te stellen, zonder dat de buitenwereld meekijkt. Ik heb daarom een besloten groep aangemaakt op Facebook die niet in Google terug te vinden is.

Mijn ervaringen
De vragen die leerlingen stellen lopen uiteen van kleine weetjes tot volledige onderwerpen waarover ze nogmaals om uitleg vragen. De vragen zijn doorgaans serieus en van een behoorlijk niveau. Het komt dan ook weleens voor dat ik zelf zaken uit moet zoeken om een volledig antwoord te kunnen geven. Natuurlijk wordt er ook gevraagd of bepaalde onderwerpen van belang zijn voor de toets en of ik nog tips heb. En de sessie eindigt standaard met de vraag of ik de toets niet even ‘gewoon’ kan uploaden. Dat is voor mij een teken dat ik de sessie af kan ronden. Ook is het zo dat lang niet alle leerlingen vragen stellen en reageren op berichten. Wel blijkt dat deze leerlingen het vaak fijn vinden om mee te lezen om zo nog iets op te steken.

Ik reageer niet direct met een antwoord op een vraag maar ik probeer de leerling in stappen naar het goede antwoord te leiden. Andere leerlingen mogen zich met de vraag en het antwoord bemoeien. Wel hou ik altijd in de gaten of de leerling klaar is om verder te gaan met de volgende stap. En daarnaast hou ik altijd in de gaten of de leerling het antwoord zo formuleert dat hij of zij het maximaal aantal punten kan halen bij de toets. Als dit niet het geval is, vraag ik dan ook of hij of zij het antwoord nogmaals wil formuleren.

De sessies organiseer ik op de avond voorafgaand aan de toets, meestal van 19:30 tot 20:00 uur. Daar kies ik bewust voor omdat de leerlingen op dat moment bezig zijn met leren. Een half uur blijkt in de praktijk genoeg te zijn om alle vragen te beantwoorden. Slechts een enkele keer loopt de sessie vijf minuten uit.

Waarom Facebook?
De overzichtelijkheid bij het stellen van vragen en het geven van antwoorden is in mijn ogen het grootste voordeel van Facebook: de sessie is erg overzichtelijk omdat iedere vraag een aparte post is, waar iedereen op kan reageren. Discussies blijven zo van elkaar gescheiden. Ook blijven de discussies (in de vorm van posts) op het prikbord staan, waardoor teruglezen tot de mogelijkheden behoort. Een ander voordeel is het geven van ‘likes’: goede op- en aanmerkingen beloon ik met een ‘like’, zodat leerlingen weten dat ze op de goede weg zijn. Dit werkt erg stimulerend.

Zelf ook aan de slag met een facebookgroep? Download hier een handleiding, waarin ik stap voor stap uitleg hoe u een beveiligde groep aanmaakt. Veel succes!

11 REACTIES

  1. Mooi voorbeeld van gebruik social media op school. Ik hoop dat jouw positieve ervaring een stimulans is voor andere leerkrachten. Wij zullen iig dit voorbeeld meenemen in onze trainingen en workshops!

  2. Beste Evelien,
    Goed om te zien dat er docenten zijn die facebook inzetten voor onderwijs. Ik mis echter wel een aantal cruciale onderwerpen in je verhaal en handleiding.
    Hoe wenselijk is het dat een docent en leerlingen elkaar ontmoeten op facebook en daarbij hun prive-account gebruiken? Wanneer je allemaal met elkaar in een groep zit betekent dat uiteraard nog niet dat je ook ‘fb-vrienden’ bent, maar niet iedereen schermt alle inhoud in zijn profiel af. Dat een docent uberhaupt het account van een leerling weet te vinden op facebook, zou ook als ongewenst kunnen worden beschouwd door school, ouders of leerling. De stap om toch even te kijken wat er op iemands profiel te vinden is nog maar klein op het moment dat je al met elkaar communiceert met elkaar binnen een groep op facebook.
    Kortom: facebook is voor veel mensen een plek waar ze veel privézaken op zetten en bespreken. Op deze manier komen privé en wel erg dicht bij elkaar.
    Ik zou me kunnen voorstellen dat het veiliger zou zijn als je met elkaar communiceert op een medium (facebook of iets anders) waarbij geen gebruik gemaakt wordt van de privéprofielen maar een extra aangemaakt account bijvoorbeeld. Uiteraard wordt dan de stap voor leerlingen om hieraan mee te gaan doen weer groter, want kost meer moeite.
    Deze kwestie mis ik volledig in je verhaal, en lijkt me toch essentieel.

    Groeten
    Wouter, docent

  3. Beste Wouter,
    Het probleem wat je schetst (h)erken ik. Helaas is het aantal woorden in een artikel beperkt. Dit onderwerp is een artikel op zich en daarom buiten het artikel gelaten. (wie weet in de toekomst).
    groet Evelien

  4. Beste Wouter en Evelien, Ik ben zelf actief op Facebook en tot vorig jaar ook op Hyves. Prive maar om met mijn leerlingen en oud-leerlingen te communiceren heb ik een juffen facebook (en juffen Hyves) aangemaakt. Hierop staat geen prive informatie waardoor prive en school gescheiden is. Mijn prive account is volledig afgeschermd. De leerlingen kunnen me niet eens vinden.
    Social Media is niet meer weg te denken uit het leven van leerlingen (en een hoop andere mensen). Ik vind het idee van de chat sessie wel een goede, ga ik zeker in de toekomst uitproberen. Groeten Vivian

  5. Beste allemaal, kan iemand mij uitleggen hoe het zit? In de omschreven casus wordt dus een groep aangemaakt die gekoppeld is aan het eigen Facebookaccount, klopt dat? En is dat de enige manier om een groep aan te maken? Het lijkt me inderdaad zeer onwenselijk een koppeling te maken naar je privé-account. Ik vind de gegeven suggesties leuk, maar ga de groepspagina dan toch koppelen aan het speciaal voor een bepaalde klas aangemaakte Facebookaccount. Of leerlingen een speciaal account willen aanmaken voor school laat ik graag aan hen over!

  6. Hoi Winde,

    De handleiding is een algemene benadering. Of u als docent de groep aan een speciale docentenfacebook hangt of aan uw privéaccount dat laten wij graag aan u over. Kan me goed voorstellen dat het geen probleem is om een privéaccount te gebruiken als er verder niks (qua foto’s en privéberichten) op staat. Maar natuurlijk is de privacy van u en uw leerlingen erg belangrijk!

  7. Beste Evelien, mooi initiatief. Het is goed dat je zelf een apart account aanmaakt voor de schoolzaken zodat prive en werk gescheiden blijven. Hetzelfde zou ook moeten gelden voor leerlingen. Ook daar wil je prive en school gescheiden houden. Daar wordt door docenten nogal gemakkelijk overheen gestapt heb ik gemerkt bij diverse sessies.

    De kracht van facebook is dat je zelf bepaalt wie tot jouw inner circle behoort en daar stem je je berichtjes op af. Door leerlingen met de prive account te laten deelnemen laat je een andere doelgroep toe aan je inner circle en dat is niet goed.

    Als docent wil je helemaal niet zien dat leerling A flink gefeest heeft afgelopen weekend en daarom niet helemaal fris in de schoolbanken zit. Leerling A wil misschien niet dat leerling B kan zien hoe ze prive over elkaar praten maar dat is op deze wijze wel mogelijk. Ga je als docent actie ondernemen als je ziet dat leerlingen thuis buiten schooltijd iets doen dat eigenlijk niet door de beugel kan? Kortom, je creeert op deze manier een situatie die niet wenselijk is.

    Mijn advies zou zijn om samen met de leerlingen extra accounts aan te maken. Je kunt ze meteen duidelijk maken waarom dat zo belangrijk is.

  8. Een aantal leerlingen hebben niet geschroomd om dit te doen; gewoon juf even mailen via facebook. Hun vraag laten formuleren en samen met hen naar het juiste antwoord zoeken. Coachen dus. Want bij mij bestaat ook geen domme leerling. Die moet nog geboren worden. Juist die leerlingen die me mailden waren heel mooi geslaagd. Top van ze.

  9. Ik kan als leerling (nu ondertussen al 1e jaar bachelor afgerond), kan zeggen dat soms frustrerend is om te zitten wachten op een antwoord van een leerkracht via e-mail. Ik snap natuurlijk wel dat leerkrachten wat beters te doen hebben dan voor hun pc te zitten vragen te beantwoorden, want dit neemt ook wat tijd in. Het handige aan dit initiatief is dat het echt een actieve sessie is, je weet als leerling dat je binnen dat halfuur op weg zal geholpen worden. Ik kan dit alleen maar toejuichen en aanbevelen bij andere leerkrachten. Keep uit the good work zou ik zeggen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER