1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende RESULTATEN (157)

  • ExamenOverzicht: korte en bondige samenvattingen

    motivatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 16 april 2014
    examenoverzicht
    Begin mei is het weer zo ver. Dan beginnen de eindexamens in het voortgezet onderwijs. Voor de meeste leerlingen een ontzettend spannende periode waarin de juiste hulp en ondersteuning gewenst is. Het nieuwe initiatief ExamenOverzicht biedt samenvattingen, oefenexamens en examentips om havo- en vwo-leerlingen te ondersteunen bij de voorbereiding op hun examens.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Tjeu Seeverens - Ook De TalentenAcademie van SVOPL brengt dit jaar weer een gidsje uit met allerlei tips, tricks en links voor...
    lees meer
    Henk Stap - Kijk ook eens op eindexamensite.nl. Doen dat ook en beter.
    lees meer
  • Toetsen moeten in dienst staan van het leren

    leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 3 april 2014
    toetsmagazine2
    "We toetsen te veel en doen te weinig met de resultaten", vindt Karen Heij, toetsexpert en directeur van Bureau ICE. Jammer, want toetsing zou leerlingen en het onderwijs juist vooruit helpen als je toetsing gebruikt voor het juiste doel: om leerlingen verder te helpen en niet om ermee af te rekenen. Als het gaat om toetsing, volgen we in het voortgezet onderwijs feitelijk maar één model: het examenmodel”, aldus Heij.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De Proeftuin: Gepersonaliseerd en gericht leren voor het eindexamen

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 13 maart 2014
    proeftuinexamenssml
    De Proeftuin is een experimentele adaptieve examentrainer voor leerlingen van havo 4 en 5 die willen oefenen met eindexamens. Omdat de examentrainer is gekoppeld aan lesmethodes van verschillende uitgevers, is het mogelijk om leerlingen sneller en gerichter te begeleiden naar hun eindexamen. Initiatiefnemers SLO en Kennisnet verbinden een onderzoek aan De Proeftuin om uit te zoeken of deze trainer adaptief en gepersonaliseerd leren kan ondersteunen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Wim van der gang - Heel erg jammer geen Beeldende Vorming
    lees meer
    Engelbert Huckriede - Duits mis ik
    lees meer
    Y. van Buuren - Ik mis Nederlands...
    lees meer
  • Mo? Ja, Mo!

    motivatie | jongerencultuur | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 5 maart 2014
    Beeld blog michel van ast
    "Leerlingen zijn zo veel handiger met computers dan wij", hoor ik docenten vaak zeggen. Maar dan is er altijd wel iemand die daar tegenover stelt: “Dat is een misverstand! Ze hebben maar zeer beperkte computervaardigheden.” Ik denk dat we in zijn algemeenheid niet op die manier over leerlingen kunnen praten. Er bestaat onder leerlingen, als je het mij vraagt, een even grote spreiding in knoppenvaardigheid als onder docenten.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De introverte leerling in een extraverte wereld

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 15 januari 2014
    De introverte leerling2
    We leven in een maatschappij waarin extraversie wordt gezien als ideaal. Ook ons onderwijssysteem lijkt voornamelijk te zijn ingericht rond de behoeften van de extraverte leerling; veel groepswerk, veel discussiëren en overleggen. Situaties waar de hardste roeper meestal als winnaar uit de bus komt en dit zijn vaak niet de stillere introverte leerlingen. Moeten we meer ruimte maken voor de introverte leerling?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Theus Galesloot - Ja, heel verhelderend hoe onze focus als het ware (mede) wordt bepaald door " de maatschappij" . Toch is...
    lees meer
    Loes Koop - Het is helemaal waar. Ik moet ontwikkelen hoe een leerling van de internationale Schakelklas tijdens mijn dramales zich optimaal kan...
    lees meer
  • Smart Education: 4 Learnings uit Zuid Korea

    internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 20 december 2013
    smart education
    Zuid Korea is voorloper als het gaat om digitaal onderwijs. Al in de jaren ’90 begon men met het maken van plannen voor meer ICT in het onderwijs. Vanaf 2005 startte op grote schaal de distributie en ingebruikname van digitale media in het klaslokaal. Het streven is om in 2015 het volledige onderwijsprogramma via digitale tekstboeken aan te bieden en over te gaan op smart education. Wat kunnen we leren van deze digitale onderwijsambities van de Zuid Koreanen?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Carin van Hout - Prima. Het maakt toegang tot (gratis) thuisonderwijs voor brede groepen jeugd en volwassenen mogelijk, ook in ontwikkelingslanden, en schept...
    lees meer
  • Betrokkenheidscrisis leerling te lijf met PBL

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 6 december 2013
    project based learning 2
    Het huidige onderwijssysteem kan beter, vindt psycholoog en onderwijzer Thom Markham. Nog te vaak ziet hij scholen met ongemotiveerde of weinig betrokken leerlingen. Hij spreekt zelfs over een ‘betrokkenheidscrisis’. Markham ziet project based learning (PBL), niet te verwarren met projectgestuurd onderwijs, als een waardevol instrument om dit aan te pakken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Eric Redegeld - misschien eens buiten de deur kijken en open staan voor succesverhalen? onderwijskerels.nl mijn blog over "kinderen kunnen niet computeren" O.B.S...
    lees meer
  • Waarom bent u leraar geworden?

    Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 4 december 2013
    Leraar worden
    DEZE WEEK: Stefan van der Weide, docent geschiedenis en maatschappijleer, Stad & Esch. Het is een vraag die ik elk schooljaar meerdere malen en in verschillende vormen steeds weer gesteld krijg:‘Waarom bent u leraar geworden?’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Robots in het onderwijs

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 22 november 2013
    We kennen ze uit tekenfilms, stripboeken en films: robots. De combinatie robots en onderwijs lijkt nog lichtjaren weg, maar toch is deze combinatie steeds minder science fiction. Wat is er nu al mogelijk met robots in het onderwijs en waar zouden ze docenten bij kunnen helpen?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Eduscrum: de voordelen voor docenten en leerlingen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 21 november 2013
    Vrijdag 15 november was het 4e Nationale Docentencongres Biologie. Ruim 450 docenten waren die dag te gast in Burgers’ Zoo. Jan van Rossum (decaan, docent scheikunde en oprichter EduScrum) gaf daar een presentatie over eduScrum: een projectmethode waarbij samenwerking, vertrouwen en zelfwerkzaamheid centraal staan.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Apps die naadloos aansluiten bij de lesmethode

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 14 november 2013
    Schermafbeelding 2013 11 14 om 12.46.30
    Op zoek naar apps die aansluiten bij de lesmethode? Vanaf heden werkt Malmberg samen met Eduapp: het platform waar je als docent educatieve apps en lesideeën kunt vinden, delen, ontdekken en toevoegen. Op de speciale Malmberg-pagina vind je verschillende apps die direct aansluiten bij jouw vakgebied en methode. Mét de bijbehorende lesideeën natuurlijk.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    M.W. Los - Op dit moment mis ik de beste ondersteuning voor wiskunde in het voortgezet onderwijs de site: www.wiskundeacademie.nl, kwalitatief...
    lees meer
    Redactie - @Florina; er wordt momenteel hard aan gewerkt.
    lees meer
    Florina Blokland - Goed dat de samenwerking is aangegaan. MB hoeft niet zelf het wiel uit te vinden. Samenwerken en delen is...
    lees meer
  • Anti-cyberpesten: daadkracht en awareness

    jongerencultuur | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 12 november 2013
    artikel anti cyberpesten
    Digitale media bieden veel mogelijkheden om het onderwijs te verbeteren en efficiënter te maken. Het klaslokaal breidt zich online verder uit. Helaas verplaatsen ook onwenselijke offline-elementen uit het klaslokaal zich naar het digitale domein. In 2008 startte hiertoe o.a. het anti-cyberpestenproject Ctrl+Alt+Del. Het is inmiddels 2013, wat zijn learnings uit deze en soortgelijke projecten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    redactie - @Jeroen v.d.Nieuwelaar Kijk eens op www.pestweb.nl , daar vind je veel info over cyberpesten. Ook handige tips over de...
    lees meer
    Jeroen v.d. Nieuwelaar - Beste redactie, Momenteel hebben wij in enkele klassen (eerstejaars MBO) last van pestgedrag. Met docenten en management zijn wij op...
    lees meer
  • Onderwijstips november 2013

    motivatie | trends | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 5 november 2013
    redmond
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere de boeken ‘Het alternatief’ en ‘De kunst en wetenschap van het lesgeven’ en een studiemiddag voor docenten maatschappijleer met niemand minder dan Emile Roemer.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Henk de Baene - John Hatties 'Visible Learning for Teachers' werd nu in het Nederlands vertaald (Nederlandse titel: Leren zichtbaar maken) en is...
    lees meer
  • Gemotiveerd blijven met online wiskundehulp

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 1 november 2013
    wiskunde
    Het aantal leerlingen dat voor ‘moeilijke’ wiskunde kiest is de afgelopen jaren fors afgenomen. ‘Daar ben ik te dom voor’ en ‘ik heb nou eenmaal geen wiskundeknobbel’ zijn veelgehoord excuses. Goed zijn in wiskunde is deels een aangeboren vaardigheid. Maar daarnaast zijn leerstrategieën en motivatie een stuk belangrijker dan intelligentie bij het ontwikkelen van wiskundevaardigheden.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Frank Gaarthuis - ProcentNieuws.nl
    lees meer
    Jan elemans - Mijn collegas en ik werken veel met de interactieve geogebraapplets die op geogebratube staan. Daar staat zeer veel bruikbaar materiaal...
    lees meer
    Willem van Ravenstein - ... en al 's van www.wisfaq.nl gehoord...?
    lees meer
  • 5x personalized learning in Finland

    internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 24 oktober 2013
    Personalized learning staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Het Finse model is een dankbaar onderwijssysteem voor inspiratie. Binnen dit systeem wordt al jaren met succes personalized learning toegepast. In onze eerdere blogs over het Finse onderwijs werd al duidelijk dat dit onderwijssysteem zeer verschilt van het Nederlandse model. Het basisonderwijs in Finland is een combinatie van het Nederlandse primaire en secondaire onderwijs (leeftijd 7-16). Al vanaf het begin is er veel aandacht voor de individuele leerling. Hieronder 5 inspirerende voorbeelden van personalized learning uit het Finse onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (7 totaal) Alle reacties...

    TB - Misschien eerst foutloos schrijven leren, voordat aan kinderen les wordt gegeven!
    lees meer
    R. van de Velde - Klinkt allemaal erg positief, vooral het feit dat de leerlingen en docenten in open sfeer met elaar omgaan. Voor...
    lees meer
    pw - Zou Maurice de Hond ook gekeken hebben? Geen Ipad gezien in dit filmpje en slechts 1 digibord. Wat straalt...
    lees meer
  • Bloggen over het onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 16 oktober 2013
    Schermafbeelding 2013 10 15 om 13.55.54
    Bloggen is een goede manier om gedachten en ideeën te delen met de rest van de wereld. Over ieder onderwerp, hoe niche ook, zijn duizenden blogs te vinden. Zo ook over onderwijs. In Nederland hebben we bijvoorbeeld de bekende EDU-bloggers, maar ook individuele bloggers vinden steeds vaker hun weg op het chaotische web.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (6 totaal) Alle reacties...

    Maltha Studiecoaching - Juliette Maltha - Maltha Studiecoaching is al ruim 31 jaar actief in het onderwijs. Wij merken bij ons dat ouders, leerlingen en...
    lees meer
    Redactie - Hartelijk dank voor alle reacties, ook via Twitter. Er is helaas enige verwarring dat OVM op eigen titel de...
    lees meer
    Anneke de Vries - Nog even geduld. Dan is er ongeveer iedere twee weken een blog te lezen op www.twin-go.nl
    lees meer
  • Socialbesitas. Social media: van vertier tot verslaving

    jongerencultuur | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | zaterdag 12 oktober 2013
    socialbesitas2
    In het boek “Socialbesitas. Sociale media: van vertier tot verslaving” staat het overmatig gebruik van sociale media van jongeren centraal. Omdat dit een betrekkelijk nieuw fenomeen is hebben de schrijvers Mayke Calis en Herm Kisjes ongeveer 500 jongeren en 100 ouders naar hun mening en ervaringen gevraagd.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Digitaal versus traditioneel: Op zoek naar de balans

    social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 4 oktober 2013
    digitale dementie
    “Over twintig jaar vragen we ons af: Wat hebben we onze kinderen aangedaan?” Hersenonderzoeker Manfred Spitzer schuift zijn mening over leren met digitale media niet onder stoelen of banken. Volgens hem dagen we jonge mensen met digitale media onvoldoende uit, waardoor hun hersenen zich minder goed ontwikkelen. Hij is er zelfs van overtuigd dat het gebruik van digitale media kan leiden tot digitale dementie. Moeten we ons echt zorgen maken over het gebruik van digitale technologie in het onderwijs?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Frank Gaarthuis - Ik gebruik de Procent App en ProcentNieuws.nl echte aanraders!
    lees meer
    Annemarie - Ik ben werkzaam in cluster 2 waar visuele verrijking, het vastleggen, oproepen en afstemmen/delen met alle betrokkenen waaronder ook...
    lees meer
  • 5 onderwijs-apps voor het nieuwe schooljaar

    ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 10 september 2013
    Beeld apps
    Als docent kan je in 2013 niet meer om digitale media in de les heen. Leerlingen brengen steeds vaker hun smart-devices mee naar school en uitgevers van leermethodes ontwikkelen  ook steeds meer aanvullend digitaal lesmateriaal en educatieve apps.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Frank Gaarthuis - De Procent app is erg handig en zowel individueel als klassikaal te gebruiken. Hij is gratis te downloaden voor...
    lees meer
    Twan vd Boom - @Nick Punt 1: virusgevoeligheid en gebruikersvriendelijkheid zijn twee verschillende zaken. Punt 2: Je schrijft "afgespeelt". Zo'n fout maakt je bijdrage...
    lees meer
    Nick van de wiel - Marc ben je nu helemaal van de pot gerukt. de Educreations is niet gebruiksvriendelijk want laatst kreeg ik een...
    lees meer
  • Het Finse onderwijs naar Nederland

    leerstijlen en vakdidactiek | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 24 september 2013
    finnishlessonsboek
    Afgelopen week berichtten we op dit platform al over het succesvolle Finse onderwijssysteem. Het Fins onderwijs scoort beter dan het Nederlandse en dat in minder onderwijsuren en voor lagere kosten. Om jaloers op te zijn. Zouden we in Nederland het onderwijs meer moeten inrichten zoals het Finse model en zo ja, wat moet er dan in Nederland anders?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (11 totaal) Alle reacties...

    Marjan Booy - Na een aantal jaren vrijwel voortdurend in Finland te verblijven, doet dit artikel vreemd aan. Zelf uit het onderwijs afkomstig...
    lees meer
    Raf Feys - Verzwegen studies (2005-2012) en getuigenissen over zwakke leerprestaties Finse 15-jarigen & relatief hoge invloed van familiale achtergrond 1 Evaluatiestudies...
    lees meer
    Raf Feys - Spectaculaire daling van leerprestaties in Finland & debat over (nefaste) gevolgen van comprehensieve, lagere cyclus s.o. in Finland,...
    lees meer

  1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

img