1 2 3 4 5 6 7 8 9 Volgende RESULTATEN (164)

  • Onderwijstips augustus 2014

    motivatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 29 juli 2014
    AfbeeldingOnderwijstips augustus 2014
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor jou als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Vanwege de zomervakantie is het rustig in onderwijsland. Voor de echte fanatiekelingen is er gelukkig altijd iets te doen. Waar vorige maand het thema ‘lezen’ centraal stond, zetten we deze keer een aantal interessante documentaires, films en webinars op een rijtje. Vul jij de lijst verder aan met jouw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Doe mee: Innovatieprogramma Learning Lab

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 25 juli 2014
    Sanoma Learning Lab2
    Sanoma Learning, een van Europa’s meest toonaangevende leerbedrijven, start dit najaar een nieuw innovatieprogramma. Met dit innovatieprogramma wil Sanoma nieuwe ideeën verzamelen waarmee leerresultaten van kinderen, leerlingen en studenten verbeterd kunnen worden. Van de 5 beste ideeën worden prototypes gebouwd in de 'Bootcamp'.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Stoodle: een real-time, virtueel whiteboard

    social media in het onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 14 mei 2014
    Stoodle the virtual whiteboard2
    Ook buiten het klaslokaal hebben leerlingen zo nu en dan ondersteuning nodig. De webapplicatie Stoodle is daar een prima middel voor. Stoodle is een gratis virtueel whiteboard waarmee je real-time uitleg en ondersteuning kunt bieden.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Wanneer is een toets te moeilijk?

    Toetsen om te leren | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 30 juli 2014
    150609 Eindexamen ANP 9810385
    Alle middelbare scholen krijgen vanaf schooljaar 2015/2016 te maken met de verplichte rekentoets voor eindexamenkandidaten. Voor veel leerlingen erg spannend, want van deze rekentoets hangt veel af. Slaag je niet? Dan mag je geen eindexamen doen. In de pilot, afgenomen onder 80.000 scholieren, zeiden de meeste leerlingen: “De toets is veel te moeilijk”.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • E-book Examen 2014 door TalentenAcademie van SVO|PL

    motivatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 25 april 2014
    Schermafbeelding 2014 04 25 om 10.34.32
    De eindexamens staan weer voor de deur. Om leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen bij hun voorbereidingen, maakt scholengemeenschap SVO|PL ieder jaar een E-book. Het E-book Examen 2014 staat net als voorgaande jaren tjokvol tips en trucs, handige links naar apps en andere online hulpmiddelen en studiemethoden. Zowel in het algemeen als vakspecifiek.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Evelien Hoekman - Voor mijn leerlingen heb ik examentrainingsapp gemaakt. 100 voorbereidingsvragen examen economie havo t.co/p5RoEtMzTz android t.co/a2t6xU47gv IOS t.co/TwpjApQ64Z
    lees meer
  • Teacherpreneurs: Docent Eugenie Zwanenburg ontwikkelt nieuw science-curriculum

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | mediawijsheid | Mens & Natuur | donderdag 24 april 2014
    Eugenie 2
    Biologiedocent Eugenie Zwanenburg, werkzaam op het Veurs Lyceum in Leidschendam, heeft het afgelopen jaar een nieuw science-curriculum ontwikkeld. Het curriculum maakt deel uit van het nieuwe vak talentstromen, dat gericht is op de ontwikkeling van de zogeheten 21st Century Skills. “Je moet wel een beetje maf zijn om zoiets naast je baan te ontwikkelen, maar uiteindelijk is het onwaarschijnlijk leuk om te doen," aldus Zwanenburg.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    tine martina-bombeeck - Voel me helemaal thuis met die manier van lesgeven, die manier n leerlingen enthousiasmeren. Het is voor mij steeds...
    lees meer
  • Pesten op school: wat doe je er tegen?

    jongerencultuur | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 23 april 2014
    Pesten
    Ik weet het nog als de dag van gisteren. Van het ene op het andere moment buitengesloten worden door een groep mensen waarvan je dacht dat het toch echt je vrienden waren. Ik zat op de basisschool, al zou ik je niet meer kunnen vertellen in welke groep ik zat. Ik begreep het niet. Opeens had iemand besloten dat ik een soort van ‘persona non-grata’ was en de rest van ons groepje jongens volgde blijkbaar gehoorzaam aan degene die de leiding had.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Rita Meijerink - En hoe kun je het voorkomen/verminderen? Wat staat er in het protocol? Groepsvormende activiteiten, in gesprek blijven, weten wat er speelt,...
    lees meer
    eetsjvie - Dat het pesten stopt na het 15e jaar lijkt me wel erg kort door de bocht, gezien het grote...
    lees meer
    Rinus (Pestbriefje) Rodenburg - Pesten begint rond de leeftijd van 9-10 jaar. Het wordt veroorzaakt door de groei van de hersenen. Het stopt...
    lees meer
  • ExamenOverzicht: korte en bondige samenvattingen

    motivatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 16 april 2014
    examenoverzicht
    Begin mei is het weer zo ver. Dan beginnen de eindexamens in het voortgezet onderwijs. Voor de meeste leerlingen een ontzettend spannende periode waarin de juiste hulp en ondersteuning gewenst is. Het nieuwe initiatief ExamenOverzicht biedt samenvattingen, oefenexamens en examentips om havo- en vwo-leerlingen te ondersteunen bij de voorbereiding op hun examens.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Willem V - Interessant. kende het nog niet.
    lees meer
    Tjeu Seeverens - Ook De TalentenAcademie van SVOPL brengt dit jaar weer een gidsje uit met allerlei tips, tricks en links voor...
    lees meer
    Henk Stap - Kijk ook eens op eindexamensite.nl. Doen dat ook en beter.
    lees meer
  • Toetsen moeten in dienst staan van het leren

    leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 3 april 2014
    toetsmagazine2
    "We toetsen te veel en doen te weinig met de resultaten", vindt Karen Heij, toetsexpert en directeur van Bureau ICE. Jammer, want toetsing zou leerlingen en het onderwijs juist vooruit helpen als je toetsing gebruikt voor het juiste doel: om leerlingen verder te helpen en niet om ermee af te rekenen. Als het gaat om toetsing, volgen we in het voortgezet onderwijs feitelijk maar één model: het examenmodel”, aldus Heij.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Annelies Schoonewelle, Bureau ICE - Toetsen die op de pc gemaakt worden tellen net zo goed mee als toetsen die op papier gemaakt worden....
    lees meer
    tineke_martina@yahoo.com - In hoeverre kunnen toetsen die op de pc gemaakt worden meetellen? in hoeverre tellen praktijktoetsen mee? Bij praktijktoetsen zijn...
    lees meer
  • De Proeftuin: Gepersonaliseerd en gericht leren voor het eindexamen

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 13 maart 2014
    proeftuinexamenssml
    De Proeftuin is een experimentele adaptieve examentrainer voor leerlingen van havo 4 en 5 die willen oefenen met eindexamens. Omdat de examentrainer is gekoppeld aan lesmethodes van verschillende uitgevers, is het mogelijk om leerlingen sneller en gerichter te begeleiden naar hun eindexamen. Initiatiefnemers SLO en Kennisnet verbinden een onderzoek aan De Proeftuin om uit te zoeken of deze trainer adaptief en gepersonaliseerd leren kan ondersteunen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Wim van der gang - Heel erg jammer geen Beeldende Vorming
    lees meer
    Engelbert Huckriede - Duits mis ik
    lees meer
    Y. van Buuren - Ik mis Nederlands...
    lees meer
  • Mo? Ja, Mo!

    motivatie | jongerencultuur | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 5 maart 2014
    Beeld blog michel van ast
    "Leerlingen zijn zo veel handiger met computers dan wij", hoor ik docenten vaak zeggen. Maar dan is er altijd wel iemand die daar tegenover stelt: “Dat is een misverstand! Ze hebben maar zeer beperkte computervaardigheden.” Ik denk dat we in zijn algemeenheid niet op die manier over leerlingen kunnen praten. Er bestaat onder leerlingen, als je het mij vraagt, een even grote spreiding in knoppenvaardigheid als onder docenten.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De introverte leerling in een extraverte wereld

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 15 januari 2014
    De introverte leerling2
    We leven in een maatschappij waarin extraversie wordt gezien als ideaal. Ook ons onderwijssysteem lijkt voornamelijk te zijn ingericht rond de behoeften van de extraverte leerling; veel groepswerk, veel discussiëren en overleggen. Situaties waar de hardste roeper meestal als winnaar uit de bus komt en dit zijn vaak niet de stillere introverte leerlingen. Moeten we meer ruimte maken voor de introverte leerling?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Roel Schulte - Een mooie manier van kijken naar het verschil in introverte en extraverte mensen is MBTI. Ik heb daar net...
    lees meer
    Theus Galesloot - Ja, heel verhelderend hoe onze focus als het ware (mede) wordt bepaald door " de maatschappij" . Toch is...
    lees meer
    Loes Koop - Het is helemaal waar. Ik moet ontwikkelen hoe een leerling van de internationale Schakelklas tijdens mijn dramales zich optimaal kan...
    lees meer
  • Smart Education: 4 Learnings uit Zuid Korea

    internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 20 december 2013
    smart education
    Zuid Korea is voorloper als het gaat om digitaal onderwijs. Al in de jaren ’90 begon men met het maken van plannen voor meer ICT in het onderwijs. Vanaf 2005 startte op grote schaal de distributie en ingebruikname van digitale media in het klaslokaal. Het streven is om in 2015 het volledige onderwijsprogramma via digitale tekstboeken aan te bieden en over te gaan op smart education. Wat kunnen we leren van deze digitale onderwijsambities van de Zuid Koreanen?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Carin van Hout - Prima. Het maakt toegang tot (gratis) thuisonderwijs voor brede groepen jeugd en volwassenen mogelijk, ook in ontwikkelingslanden, en schept...
    lees meer
  • Betrokkenheidscrisis leerling te lijf met PBL

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 6 december 2013
    project based learning 2
    Het huidige onderwijssysteem kan beter, vindt psycholoog en onderwijzer Thom Markham. Nog te vaak ziet hij scholen met ongemotiveerde of weinig betrokken leerlingen. Hij spreekt zelfs over een ‘betrokkenheidscrisis’. Markham ziet project based learning (PBL), niet te verwarren met projectgestuurd onderwijs, als een waardevol instrument om dit aan te pakken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Eric Redegeld - misschien eens buiten de deur kijken en open staan voor succesverhalen? onderwijskerels.nl mijn blog over "kinderen kunnen niet computeren" O.B.S...
    lees meer
  • Waarom bent u leraar geworden?

    Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 4 december 2013
    Leraar worden
    DEZE WEEK: Stefan van der Weide, docent geschiedenis en maatschappijleer, Stad & Esch. Het is een vraag die ik elk schooljaar meerdere malen en in verschillende vormen steeds weer gesteld krijg:‘Waarom bent u leraar geworden?’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Robots in het onderwijs

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 22 november 2013
    We kennen ze uit tekenfilms, stripboeken en films: robots. De combinatie robots en onderwijs lijkt nog lichtjaren weg, maar toch is deze combinatie steeds minder science fiction. Wat is er nu al mogelijk met robots in het onderwijs en waar zouden ze docenten bij kunnen helpen?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Eduscrum: de voordelen voor docenten en leerlingen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 21 november 2013
    Vrijdag 15 november was het 4e Nationale Docentencongres Biologie. Ruim 450 docenten waren die dag te gast in Burgers’ Zoo. Jan van Rossum (decaan, docent scheikunde en oprichter EduScrum) gaf daar een presentatie over eduScrum: een projectmethode waarbij samenwerking, vertrouwen en zelfwerkzaamheid centraal staan.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Apps die naadloos aansluiten bij de lesmethode

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 14 november 2013
    Schermafbeelding 2013 11 14 om 12.46.30
    Op zoek naar apps die aansluiten bij de lesmethode? Vanaf heden werkt Malmberg samen met Eduapp: het platform waar je als docent educatieve apps en lesideeën kunt vinden, delen, ontdekken en toevoegen. Op de speciale Malmberg-pagina vind je verschillende apps die direct aansluiten bij jouw vakgebied en methode. Mét de bijbehorende lesideeën natuurlijk.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    M.W. Los - Op dit moment mis ik de beste ondersteuning voor wiskunde in het voortgezet onderwijs de site: www.wiskundeacademie.nl, kwalitatief...
    lees meer
    Redactie - @Florina; er wordt momenteel hard aan gewerkt.
    lees meer
    Florina Blokland - Goed dat de samenwerking is aangegaan. MB hoeft niet zelf het wiel uit te vinden. Samenwerken en delen is...
    lees meer
  • Anti-cyberpesten: daadkracht en awareness

    jongerencultuur | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 12 november 2013
    artikel anti cyberpesten
    Digitale media bieden veel mogelijkheden om het onderwijs te verbeteren en efficiënter te maken. Het klaslokaal breidt zich online verder uit. Helaas verplaatsen ook onwenselijke offline-elementen uit het klaslokaal zich naar het digitale domein. In 2008 startte hiertoe o.a. het anti-cyberpestenproject Ctrl+Alt+Del. Het is inmiddels 2013, wat zijn learnings uit deze en soortgelijke projecten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    redactie - @Jeroen v.d.Nieuwelaar Kijk eens op www.pestweb.nl , daar vind je veel info over cyberpesten. Ook handige tips over de...
    lees meer
    Jeroen v.d. Nieuwelaar - Beste redactie, Momenteel hebben wij in enkele klassen (eerstejaars MBO) last van pestgedrag. Met docenten en management zijn wij op...
    lees meer
  • Onderwijstips november 2013

    motivatie | trends | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 5 november 2013
    redmond
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere de boeken ‘Het alternatief’ en ‘De kunst en wetenschap van het lesgeven’ en een studiemiddag voor docenten maatschappijleer met niemand minder dan Emile Roemer.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Henk de Baene - John Hatties 'Visible Learning for Teachers' werd nu in het Nederlands vertaald (Nederlandse titel: Leren zichtbaar maken) en is...
    lees meer

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 Volgende

img