1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende RESULTATEN (184)

  • Favoriete educatieve apps: eerste hulp bij examentraining

    motivatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 22 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 20 om 13.10.48
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. En al hebben we er de afgelopen weken al meermaals over geschreven, ook deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ staat in het teken van examentraining. Heeft u nog een suggestie?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Tjeu Seeverens - eindexamendoen.nl is samengesteld door en voor leerlingen en docenten en is gratis te downloaden, inclusief een E-book.
    lees meer
  • Eindexamenhulp: tips en suggesties van onze lezers

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 21 april 2015
    Ruud Greven
    Vorige week verscheen op Onderwijs van Morgen het artikel ‘Eindexamenhulp: de populairste YouTube-docenten’. Daarin vroegen wij u als lezer welke YouTube-docent u uw leerlingen aanraadt. En of u wellicht zelf ook een YouTube-kanaal heeft? In dit vervolgartikel de reacties, tips en suggesties van onze lezers. Heeft u ook nog een goede tip?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Martijn Claassen - Dank!
    lees meer
    Redactie Onderwijs van Morgen - Hier nu ook. Excuses!
    lees meer
    Martijn Claassen - Op mijn eigen website staat 'begeleidde' wel dubbel d...
    lees meer
  • Vernieuwing vmbo: van ruim 30 naar 10 profielen

    leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 17 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 17 om 11.48.00
    De komende jaren gaat het vmbo op de schop. Het aantal profielen waar je als leerling voor kunt kiezen, wordt namelijk teruggeschroefd van ruim dertig naar tien. Deze programma’s worden overzichtelijk van opzet, bieden meer keuzemogelijkheid voor de leerling en zorgen voor een betere voorbereiding op het vervolgonderwijs. In dit artikel de belangrijkste veranderingen in een notendop.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Meest bekeken TED-Ed lessen: wiskunde

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | Mens & Natuur | vrijdag 3 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 03 om 12.48.29
    TED-Ed, het platform voor educatieve lessen van TED, bestaat inmiddels al een tijdje. Met dit platform biedt TED docenten de mogelijkheid om reeds bestaande lessen naar eigen voorkeur aan te passen. Ook kunt u met behulp van de software uw eigen videolessen maken. In dit artikel de 5 populairste TED-Ed lessen op het gebied van wiskunde. Wat is uw favoriete les?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Educatief auteur: Iets voor u?

    motivatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 31 maart 2015
    Schermafbeelding 2015 03 31 om 13.44.53
    Veel docenten denken er wel eens over na om als educatief auteur aan de slag te gaan. Zij werken immers dag in dag uit met leerlingen en zien heel goed wat werkt en waar leerlingen het meeste van leren. En wat is leuker dan voor de klas staan met lesmateriaal waar je zelf aan hebt meegeschreven?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: geschiedenis en aardrijkskunde

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | dinsdag 24 maart 2015
    Unlock History
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die je kunt inzetten bij geschiedenis of aardrijkskunde. Vult u de lijst verder aan met uw persoonlijke favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Zitten, zitten en nog meer zitten

    Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | woensdag 25 maart 2015
    Youngworksartikel zittenzitten en zitten
    Steeds meer onderzoeken laten zien dat zitten niet goed voor de mens is. Hoe kan het dan dat we leerlingen zoveel laten zitten? Nederlandse 10- tot 12-jarige leerlingen zitten gemiddeld meer dan leeftijdgenootjes in andere Europese landen, laten nieuwe cijfers zien.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijstips april 2015

    motivatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 26 maart 2015
    Girlsday
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere de Landelijke Inspiratiedag 2015 van het Consortium Beroepsonderwijs en Girlsday: een initiatief van VHTO om meiden kennis te laten maken met bèta, techniek en ICT.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Escalatieladders en hoestbuien

    leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 4 maart 2015
    Escalatieladeders en hoestbuien
    Charlotte Lebeau studeert momenteel af aan de lerarenopleiding Fontys in Tilburg. Daarnaast is ze dit jaar gestart als docent Engels op het Jan Tinbergen College in Roosendaal. De eerste jaren van een startende docent zijn mooi, pittig, leerzaam, frustrerend, en rijk aan (nieuwe) ervaringen. Als gastblogger schrijft Charlotte over haar 'rookie year' als startend docent.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Toetsen: Hoe doe ik dit en hoe kan dit beter?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 26 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 26 om 08.51.06
    Naar aanleiding van de literatuurstudie ‘Kwaliteit van toetsen binnen handbereik’ ontwikkelde het Research Center voor Examinering en Certificering (RCEC) ‘Eerste Hulp bij Toetsen’: een reader met tips en adviezen om het maken, afnemen, beoordelen en evalueren van toetsen te verbeteren. In dit artikel een aantal direct toepasbare adviezen met het oog op het gebruiksdoel van de toets.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    E. Houtkoop - De kennis en vaardigheden op het gebied van toetsen zijn onderbelicht in de lerarenopleiding. Dit is een tragische vergissing,...
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: scheikunde

    motivatie | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | Mens & Natuur | donderdag 19 februari 2015
    scheikunde
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die u kunt inzetten bij het vak scheikunde. Deze lijst is maar een begin. Vult u hem verder aan met uw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De toets als momentopname om beter te kunnen sturen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 3 februari 2015
    Meer toetsenmaar op de juiste manier
    We moeten niet alleen toetsen aan het einde van een bepaalde lesperiode (de 'afrekencultuur"), maar op elk gewenst moment. Resultaten dienen voorzien te zijn van gerichte feedback waar docenten mee kunnen sturen. De toets is dan voor leerlingen én docenten een momentopname die inzicht geeft waar de leerling staat in zijn leerproces en wat hij nodig heeft om zich verder te kunnen ontwikkelen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Valentijnsdag: lessen in de liefde

    motivatie | projectonderwijs | jongerencultuur | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | vrijdag 30 januari 2015
    Liefde
    Over twee weken is het weer zover: Valentijnsdag. Terwijl uw leerlingen elkaar giechelend en anoniem een roos aanbieden, kunt u van de gelegenheid gebruik maken om thema’s als liefde, seksualiteit, relaties en seksuele diversiteit bespreekbaar te maken. Bijvoorbeeld met behulp van onderstaand lesmateriaal. Met welk lesmateriaal heeft u goede ervaringen?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Digitaal leermateriaal ontwikkelen: bronnen en tools

    motivatie | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 14 januari 2015
    Schermafbeelding 2015 01 14 om 13.05.30
    Van hele modules tot enkele opdrachten als aanvulling op de methode: bijna alle docenten arrangeren of ontwikkelen zo nu en dan digitaal leermateriaal. Bent u toe aan wat inspiratie, iets nieuws of wilt u de effectiviteit van uw digitale leermateriaal bevorderen? Leest u dan verder voor bronnen en tools die u kunnen ondersteunen bij de ontwikkeling van digitaal lesmateriaal.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Pedagogiek is niet voor softies

    leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 30 december 2014
    pedagogisch handelen.OSacademy
    Terugkijkend op mijn tijd op de basisschool herinner ik me vooral een aantal afzonderlijke momenten. Momenten die in meer of mindere mate een (emotionele) impact op mij hebben gehad en bijgedragen hebben aan mijn vorming. Het gaat dan over waarden en overtuigingen over leren, over jezelf (niet) kunnen zijn, over het (on)respectvol met elkaar omgaan, over het omgaan met frustraties, over het belang van vertrouwen krijgen en wat het met je doet wanneer je dit vertrouwen niet krijgt.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • TIP: 4e Nationale Docentencongres NaSk

    internationaal onderwijs | Mens & Natuur | woensdag 3 december 2014
    experiment
    Uitgeverij Malmberg organiseert op vrijdag 23 januari het 4e Nationale Docentencongres NaSk voor docenten natuur- en scheikunde. Het congres vindt plaats in Supernova (De Jaarbeurs) in Utrecht en biedt een gevarieerd programma vol inspirerende sprekers en spraakmakende onderwerpen. Zo vertelt Boyan Slat alles over zijn project The Ocean Cleanup en kunt u onder meer een masterclass bijwonen van proevengoeroe Keith Gibbs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De 5 meest populaire TED-Ed lessen

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 23 september 2014
    teded
    TED-Ed, het educatieve platform van TED, bestaat inmiddels al een aantal jaar. Met dit platform speelt TED in op de behoefte van docenten om zelf een deel van de videolessen in te vullen. Ook kan een docent huiswerk meegeven in de vorm van een TED-Ed video met bijbehorende vragen. Hierdoor komt er in de les tijd vrij om andere dingen te doen, zoals extra toetsen of herhaling van de stof. In dit artikel de 5 meest populaire TED-Ed lessen. Wat is jouw favoriete les?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    c.dejong@noordik.nl - Dag allemaal, in mijn bovenbouwlessen maak ik gebruik van de tedtalks van Hans Rosling. Mijn favoriete talk is die met...
    lees meer
  • Nieuw jaar, nieuwe gezichten: elkaar leren kennen

    Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 20 augustus 2014
    getting to know
    In het Noorden zijn de scholen al begonnen en Midden- en Zuid-Nederland volgen de komende weken. Leerlingen uit de hogere klassen kennen elkaar ondertussen allemaal wel. Voor nieuwe leerlingen is het begin van het schooljaar vaak een beetje onwennig. Zo ook voor docenten, die jaarlijks te stellen hebben met een flinke lijst nieuwe namen en verse gezichten. Hoe leren jij en je leerlingen elkaar kennen aan het begin van het schooljaar?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (5 totaal) Alle reacties...

    Erik Burgerhout - "Gewoon" bij het opnemen van de absentie goed in je opnemen welk gezicht hoort bij welke naam.
    lees meer
    Nel - De eerste week worden er koppenfoto's van alle lesgroepen gemaakt en ontvangt iedereen een exemplaar van al zijn/haar...
    lees meer
    nettie - Veel leerlingen hebben niet-alledaagse namen, die ik als 60+'er niet kan plaatsen. Ik bedenk dan namen die ik bij...
    lees meer
  • 5 tips om de motivatie van leerlingen te verbeteren

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 14 augustus 2014
    AfbeeldingGemotiveerde leerlingen
    De droom van iedere docent is een klas vol gemotiveerde leerlingen. Helaas is de praktijk weerbarstiger en kwam begin dit jaar wederom breed in het nieuws dat het met de motivatie van onze leerlingen niet al te best gesteld is. Veel docenten zijn dan ook voortdurend op zoek naar (voor hen) nieuwe manieren om leerlingen te motiveren. In dit artikel vijf populaire tips om de motivatie van leerlingen te verbeteren. Wat is jouw gouden tip?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Jan Kuipers - Is de leerling niet gemotiveerd om de taak uit te voeren of is hij gemotiveerd om de taak niet...
    lees meer
    Lishe - Ik zou tegen iedereen die geen les meer voorbereid omdat hij zoveel ervaring heeft, doe dit een met je...
    lees meer
  • Best gelezen artikelen 13/14: deel 2

    motivatie | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 7 augustus 2014
    AfbeeldingMeest Gelezen Artikelen2
    Zomervakantie. Een periode om in alle rust terug te blikken op het afgelopen schooljaar. Ook voor Onderwijs van Morgen. Interessante ontwikkelen, boeiende rapporten én niet te vergeten inspirerende docenten – zowel in interviews en artikelen als in de comment-sectie - passeerden de revue. In deze tweedelige blogserie een terugblik op de meest gelezen artikelen van het afgelopen schooljaar. Met in deel 2 onder andere de artikelen ‘Top 5 online toets- en quiztools’ en ‘De beste YouTube-kanalen voor docenten’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Theo Wismans - www.facebook.com/operationeducationglobal wordt door velen gelezen, in heel de wereld. Netherlands Germany United States of America Belgium United Kingdom Romania...
    lees meer

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende

img