1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende RESULTATEN (159)

  • Valentijnsdag: lessen in de liefde

    motivatie | projectonderwijs | jongerencultuur | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | vrijdag 30 januari 2015
    Liefde
    Over twee weken is het weer zover: Valentijnsdag. Terwijl uw leerlingen elkaar giechelend en anoniem een roos aanbieden, kunt u van de gelegenheid gebruik maken om thema’s als liefde, seksualiteit, relaties en seksuele diversiteit bespreekbaar te maken. Bijvoorbeeld met behulp van onderstaand lesmateriaal. Met welk lesmateriaal heeft u goede ervaringen?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Digitaal leermateriaal ontwikkelen: bronnen en tools

    motivatie | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 14 januari 2015
    Schermafbeelding 2015 01 14 om 13.05.30
    Van hele modules tot enkele opdrachten als aanvulling op de methode: bijna alle docenten arrangeren of ontwikkelen zo nu en dan digitaal leermateriaal. Bent u toe aan wat inspiratie, iets nieuws of wilt u de effectiviteit van uw digitale leermateriaal bevorderen? Leest u dan verder voor bronnen en tools die u kunnen ondersteunen bij de ontwikkeling van digitaal lesmateriaal.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Pedagogiek is niet voor softies

    leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 30 december 2014
    pedagogisch handelen.OSacademy
    Terugkijkend op mijn tijd op de basisschool herinner ik me vooral een aantal afzonderlijke momenten. Momenten die in meer of mindere mate een (emotionele) impact op mij hebben gehad en bijgedragen hebben aan mijn vorming. Het gaat dan over waarden en overtuigingen over leren, over jezelf (niet) kunnen zijn, over het (on)respectvol met elkaar omgaan, over het omgaan met frustraties, over het belang van vertrouwen krijgen en wat het met je doet wanneer je dit vertrouwen niet krijgt.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • TIP: 1e Nationale Docentencongres Economie

    motivatie | Mens & Maatschappij | maandag 8 december 2014
    Beurs van Berlage
    Op donderdag 22 januari organiseert Malmberg voor de eerste keer het Nationale Docentencongres Economie voor docenten in het voortgezet onderwijs. Het congres vindt plaats in De Beurs van Berlage in Amsterdam. Tijdens het congres krijgt u onder meer praktische tips die u direct kunt inzetten in uw lessen. Daarnaast praat niemand minder dan econoom Barbara Baarsma u bij over de actuele stand van zaken van de Nederlandse economie.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De 5 meest populaire TED-Ed lessen

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 23 september 2014
    teded
    TED-Ed, het educatieve platform van TED, bestaat inmiddels al een aantal jaar. Met dit platform speelt TED in op de behoefte van docenten om zelf een deel van de videolessen in te vullen. Ook kan een docent huiswerk meegeven in de vorm van een TED-Ed video met bijbehorende vragen. Hierdoor komt er in de les tijd vrij om andere dingen te doen, zoals extra toetsen of herhaling van de stof. In dit artikel de 5 meest populaire TED-Ed lessen. Wat is jouw favoriete les?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    c.dejong@noordik.nl - Dag allemaal, in mijn bovenbouwlessen maak ik gebruik van de tedtalks van Hans Rosling. Mijn favoriete talk is die met...
    lees meer
  • Nieuw jaar, nieuwe gezichten: elkaar leren kennen

    Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 20 augustus 2014
    getting to know
    In het Noorden zijn de scholen al begonnen en Midden- en Zuid-Nederland volgen de komende weken. Leerlingen uit de hogere klassen kennen elkaar ondertussen allemaal wel. Voor nieuwe leerlingen is het begin van het schooljaar vaak een beetje onwennig. Zo ook voor docenten, die jaarlijks te stellen hebben met een flinke lijst nieuwe namen en verse gezichten. Hoe leren jij en je leerlingen elkaar kennen aan het begin van het schooljaar?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (5 totaal) Alle reacties...

    Erik Burgerhout - "Gewoon" bij het opnemen van de absentie goed in je opnemen welk gezicht hoort bij welke naam.
    lees meer
    Nel - De eerste week worden er koppenfoto's van alle lesgroepen gemaakt en ontvangt iedereen een exemplaar van al zijn/haar...
    lees meer
    nettie - Veel leerlingen hebben niet-alledaagse namen, die ik als 60+'er niet kan plaatsen. Ik bedenk dan namen die ik bij...
    lees meer
  • 5 tips om de motivatie van leerlingen te verbeteren

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 14 augustus 2014
    AfbeeldingGemotiveerde leerlingen
    De droom van iedere docent is een klas vol gemotiveerde leerlingen. Helaas is de praktijk weerbarstiger en kwam begin dit jaar wederom breed in het nieuws dat het met de motivatie van onze leerlingen niet al te best gesteld is. Veel docenten zijn dan ook voortdurend op zoek naar (voor hen) nieuwe manieren om leerlingen te motiveren. In dit artikel vijf populaire tips om de motivatie van leerlingen te verbeteren. Wat is jouw gouden tip?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Jan Kuipers - Is de leerling niet gemotiveerd om de taak uit te voeren of is hij gemotiveerd om de taak niet...
    lees meer
    Lishe - Ik zou tegen iedereen die geen les meer voorbereid omdat hij zoveel ervaring heeft, doe dit een met je...
    lees meer
  • Best gelezen artikelen 13/14: deel 2

    motivatie | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 7 augustus 2014
    AfbeeldingMeest Gelezen Artikelen2
    Zomervakantie. Een periode om in alle rust terug te blikken op het afgelopen schooljaar. Ook voor Onderwijs van Morgen. Interessante ontwikkelen, boeiende rapporten én niet te vergeten inspirerende docenten – zowel in interviews en artikelen als in de comment-sectie - passeerden de revue. In deze tweedelige blogserie een terugblik op de meest gelezen artikelen van het afgelopen schooljaar. Met in deel 2 onder andere de artikelen ‘Top 5 online toets- en quiztools’ en ‘De beste YouTube-kanalen voor docenten’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Theo Wismans - www.facebook.com/operationeducationglobal wordt door velen gelezen, in heel de wereld. Netherlands Germany United States of America Belgium United Kingdom Romania...
    lees meer
  • Onderwijstips augustus 2014

    motivatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 29 juli 2014
    AfbeeldingOnderwijstips augustus 2014
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor jou als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Vanwege de zomervakantie is het rustig in onderwijsland. Voor de echte fanatiekelingen is er gelukkig altijd iets te doen. Waar vorige maand het thema ‘lezen’ centraal stond, zetten we deze keer een aantal interessante documentaires, films en webinars op een rijtje. Vul jij de lijst verder aan met jouw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Doe mee: Innovatieprogramma Learning Lab

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 25 juli 2014
    Sanoma Learning Lab2
    Sanoma Learning, een van Europa’s meest toonaangevende leerbedrijven, start dit najaar een nieuw innovatieprogramma. Met dit innovatieprogramma wil Sanoma nieuwe ideeën verzamelen waarmee leerresultaten van kinderen, leerlingen en studenten verbeterd kunnen worden. Van de 5 beste ideeën worden prototypes gebouwd in de 'Bootcamp'.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Stoodle: een real-time, virtueel whiteboard

    social media in het onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 14 mei 2014
    Stoodle the virtual whiteboard2
    Ook buiten het klaslokaal hebben leerlingen zo nu en dan ondersteuning nodig. De webapplicatie Stoodle is daar een prima middel voor. Stoodle is een gratis virtueel whiteboard waarmee je real-time uitleg en ondersteuning kunt bieden.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Wanneer is een toets te moeilijk?

    Toetsen om te leren | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 30 juli 2014
    150609 Eindexamen ANP 9810385
    Alle middelbare scholen krijgen vanaf schooljaar 2015/2016 te maken met de verplichte rekentoets voor eindexamenkandidaten. Voor veel leerlingen erg spannend, want van deze rekentoets hangt veel af. Slaag je niet? Dan mag je geen eindexamen doen. In de pilot, afgenomen onder 80.000 scholieren, zeiden de meeste leerlingen: “De toets is veel te moeilijk”.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Martijn - Jammer dat in de vraag niet in het artikel wordt beantwoord. Zo heb je er eigenlijk net niets aan.
    lees meer
  • Teacherpreneurs: Ragna Woodall is een ‘leraar met lef’

    motivatie | Mens & Maatschappij | woensdag 7 mei 2014
    photo1
    Teacherpreneur Ragna Woodall geeft geschiedenis en maatschappijleer op het Wateringse Veld College in Den Haag. Daarnaast is ze actief in het bestuur van Leraren met Lef en fungeert ze als boegbeeld voor de organisatie. Met haar proactieve, positieve houding wil Woodall andere docenten niet alleen inspireren maar ook aanzetten tot meer samenwerking met elkaar.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Joes Kuijs - Ik heb op het vavo het concept 'kernteam' geintroduceerd en vorm gegeven, vooral om meer samenwerking tussen leraren te...
    lees meer
  • E-book Examen 2014 door TalentenAcademie van SVO|PL

    motivatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 25 april 2014
    Schermafbeelding 2014 04 25 om 10.34.32
    De eindexamens staan weer voor de deur. Om leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen bij hun voorbereidingen, maakt scholengemeenschap SVO|PL ieder jaar een E-book. Het E-book Examen 2014 staat net als voorgaande jaren tjokvol tips en trucs, handige links naar apps en andere online hulpmiddelen en studiemethoden. Zowel in het algemeen als vakspecifiek.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Evelien Hoekman - Voor mijn leerlingen heb ik examentrainingsapp gemaakt. 100 voorbereidingsvragen examen economie havo t.co/p5RoEtMzTz android t.co/a2t6xU47gv IOS t.co/TwpjApQ64Z
    lees meer
  • Pesten op school: wat doe je er tegen?

    jongerencultuur | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 23 april 2014
    Pesten
    Ik weet het nog als de dag van gisteren. Van het ene op het andere moment buitengesloten worden door een groep mensen waarvan je dacht dat het toch echt je vrienden waren. Ik zat op de basisschool, al zou ik je niet meer kunnen vertellen in welke groep ik zat. Ik begreep het niet. Opeens had iemand besloten dat ik een soort van ‘persona non-grata’ was en de rest van ons groepje jongens volgde blijkbaar gehoorzaam aan degene die de leiding had.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Rita Meijerink - En hoe kun je het voorkomen/verminderen? Wat staat er in het protocol? Groepsvormende activiteiten, in gesprek blijven, weten wat er speelt,...
    lees meer
    eetsjvie - Dat het pesten stopt na het 15e jaar lijkt me wel erg kort door de bocht, gezien het grote...
    lees meer
    Rinus (Pestbriefje) Rodenburg - Pesten begint rond de leeftijd van 9-10 jaar. Het wordt veroorzaakt door de groei van de hersenen. Het stopt...
    lees meer
  • Teacherpreneurs: de voorbereidingen van Bart Hoogendijk

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | vrijdag 18 april 2014
    Schermafbeelding 2014 04 17 om 15.35.13
    Een echte teacherpreneur is hij nog niet. Maar Bart Hoogendijk, docent levensbeschouwing op het Ds. Pierson College in Den Bosch, is hard op weg er een te worden. Het afgelopen jaar was voor hem een voorbereiding op het ‘teacherpreneurschap’. Door zich op verschillende manieren in te zetten binnen het onderwijs ontdekte hij dat het docentschap voor hem meer is dan alleen voor de klas staan.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Karel van Wijngaarden - Het ondernemerschap mag inderdaad wel wat meer gepromoot worden al wordt op dit moment de ZZP'ers de nek omgedraaid....
    lees meer
    anja huijgen - Ruim een jaar geleden heb ik een you tube kanaal geopend voor mijn leerlingen met allerlei afspeellijsten voor herhaling...
    lees meer
  • ExamenOverzicht: korte en bondige samenvattingen

    motivatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 16 april 2014
    examenoverzicht
    Begin mei is het weer zo ver. Dan beginnen de eindexamens in het voortgezet onderwijs. Voor de meeste leerlingen een ontzettend spannende periode waarin de juiste hulp en ondersteuning gewenst is. Het nieuwe initiatief ExamenOverzicht biedt samenvattingen, oefenexamens en examentips om havo- en vwo-leerlingen te ondersteunen bij de voorbereiding op hun examens.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Willem V - Interessant. kende het nog niet.
    lees meer
    Tjeu Seeverens - Ook De TalentenAcademie van SVOPL brengt dit jaar weer een gidsje uit met allerlei tips, tricks en links voor...
    lees meer
    Henk Stap - Kijk ook eens op eindexamensite.nl. Doen dat ook en beter.
    lees meer
  • Toetsen moeten in dienst staan van het leren

    leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 3 april 2014
    toetsmagazine2
    "We toetsen te veel en doen te weinig met de resultaten", vindt Karen Heij, toetsexpert en directeur van Bureau ICE. Jammer, want toetsing zou leerlingen en het onderwijs juist vooruit helpen als je toetsing gebruikt voor het juiste doel: om leerlingen verder te helpen en niet om ermee af te rekenen. Als het gaat om toetsing, volgen we in het voortgezet onderwijs feitelijk maar één model: het examenmodel”, aldus Heij.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Annelies Schoonewelle, Bureau ICE - Toetsen die op de pc gemaakt worden tellen net zo goed mee als toetsen die op papier gemaakt worden....
    lees meer
    tineke_martina@yahoo.com - In hoeverre kunnen toetsen die op de pc gemaakt worden meetellen? in hoeverre tellen praktijktoetsen mee? Bij praktijktoetsen zijn...
    lees meer
  • De Proeftuin: Gepersonaliseerd en gericht leren voor het eindexamen

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 13 maart 2014
    proeftuinexamenssml
    De Proeftuin is een experimentele adaptieve examentrainer voor leerlingen van havo 4 en 5 die willen oefenen met eindexamens. Omdat de examentrainer is gekoppeld aan lesmethodes van verschillende uitgevers, is het mogelijk om leerlingen sneller en gerichter te begeleiden naar hun eindexamen. Initiatiefnemers SLO en Kennisnet verbinden een onderzoek aan De Proeftuin om uit te zoeken of deze trainer adaptief en gepersonaliseerd leren kan ondersteunen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Wim van der gang - Heel erg jammer geen Beeldende Vorming
    lees meer
    Engelbert Huckriede - Duits mis ik
    lees meer
    Y. van Buuren - Ik mis Nederlands...
    lees meer
  • Mo? Ja, Mo!

    motivatie | jongerencultuur | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 5 maart 2014
    Beeld blog michel van ast
    "Leerlingen zijn zo veel handiger met computers dan wij", hoor ik docenten vaak zeggen. Maar dan is er altijd wel iemand die daar tegenover stelt: “Dat is een misverstand! Ze hebben maar zeer beperkte computervaardigheden.” Ik denk dat we in zijn algemeenheid niet op die manier over leerlingen kunnen praten. Er bestaat onder leerlingen, als je het mij vraagt, een even grote spreiding in knoppenvaardigheid als onder docenten.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

img