1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende RESULTATEN (149)

  • Doe mee: Innovatieprogramma Learning Lab

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 25 juli 2014
    Sanoma Learning Lab2
    Sanoma Learning, een van Europa’s meest toonaangevende leerbedrijven, start dit najaar een nieuw innovatieprogramma. Met dit innovatieprogramma wil Sanoma nieuwe ideeën verzamelen waarmee leerresultaten van kinderen, leerlingen en studenten verbeterd kunnen worden. Van de 5 beste ideeën worden prototypes gebouwd in de 'Bootcamp'.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Stoodle: een real-time, virtueel whiteboard

    social media in het onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 14 mei 2014
    Stoodle the virtual whiteboard2
    Ook buiten het klaslokaal hebben leerlingen zo nu en dan ondersteuning nodig. De webapplicatie Stoodle is daar een prima middel voor. Stoodle is een gratis virtueel whiteboard waarmee je real-time uitleg en ondersteuning kunt bieden.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Teacherpreneurs: Ragna Woodall is een ‘leraar met lef’

    motivatie | Mens & Maatschappij | woensdag 7 mei 2014
    photo1
    Teacherpreneur Ragna Woodall geeft geschiedenis en maatschappijleer op het Wateringse Veld College in Den Haag. Daarnaast is ze actief in het bestuur van Leraren met Lef en fungeert ze als boegbeeld voor de organisatie. Met haar proactieve, positieve houding wil Woodall andere docenten niet alleen inspireren maar ook aanzetten tot meer samenwerking met elkaar.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Joes Kuijs - Ik heb op het vavo het concept 'kernteam' geintroduceerd en vorm gegeven, vooral om meer samenwerking tussen leraren te...
    lees meer
  • E-book Examen 2014 door TalentenAcademie van SVO|PL

    motivatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 25 april 2014
    Schermafbeelding 2014 04 25 om 10.34.32
    De eindexamens staan weer voor de deur. Om leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen bij hun voorbereidingen, maakt scholengemeenschap SVO|PL ieder jaar een E-book. Het E-book Examen 2014 staat net als voorgaande jaren tjokvol tips en trucs, handige links naar apps en andere online hulpmiddelen en studiemethoden. Zowel in het algemeen als vakspecifiek.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Evelien Hoekman - Voor mijn leerlingen heb ik examentrainingsapp gemaakt. 100 voorbereidingsvragen examen economie havo t.co/p5RoEtMzTz android t.co/a2t6xU47gv IOS t.co/TwpjApQ64Z
    lees meer
  • Pesten op school: wat doe je er tegen?

    jongerencultuur | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 23 april 2014
    Pesten
    Ik weet het nog als de dag van gisteren. Van het ene op het andere moment buitengesloten worden door een groep mensen waarvan je dacht dat het toch echt je vrienden waren. Ik zat op de basisschool, al zou ik je niet meer kunnen vertellen in welke groep ik zat. Ik begreep het niet. Opeens had iemand besloten dat ik een soort van ‘persona non-grata’ was en de rest van ons groepje jongens volgde blijkbaar gehoorzaam aan degene die de leiding had.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Rita Meijerink - En hoe kun je het voorkomen/verminderen? Wat staat er in het protocol? Groepsvormende activiteiten, in gesprek blijven, weten wat er speelt,...
    lees meer
    eetsjvie - Dat het pesten stopt na het 15e jaar lijkt me wel erg kort door de bocht, gezien het grote...
    lees meer
    Rinus (Pestbriefje) Rodenburg - Pesten begint rond de leeftijd van 9-10 jaar. Het wordt veroorzaakt door de groei van de hersenen. Het stopt...
    lees meer
  • Teacherpreneurs: de voorbereidingen van Bart Hoogendijk

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | vrijdag 18 april 2014
    Schermafbeelding 2014 04 17 om 15.35.13
    Een echte teacherpreneur is hij nog niet. Maar Bart Hoogendijk, docent levensbeschouwing op het Ds. Pierson College in Den Bosch, is hard op weg er een te worden. Het afgelopen jaar was voor hem een voorbereiding op het ‘teacherpreneurschap’. Door zich op verschillende manieren in te zetten binnen het onderwijs ontdekte hij dat het docentschap voor hem meer is dan alleen voor de klas staan.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Karel van Wijngaarden - Het ondernemerschap mag inderdaad wel wat meer gepromoot worden al wordt op dit moment de ZZP'ers de nek omgedraaid....
    lees meer
    anja huijgen - Ruim een jaar geleden heb ik een you tube kanaal geopend voor mijn leerlingen met allerlei afspeellijsten voor herhaling...
    lees meer
  • ExamenOverzicht: korte en bondige samenvattingen

    motivatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 16 april 2014
    examenoverzicht
    Begin mei is het weer zo ver. Dan beginnen de eindexamens in het voortgezet onderwijs. Voor de meeste leerlingen een ontzettend spannende periode waarin de juiste hulp en ondersteuning gewenst is. Het nieuwe initiatief ExamenOverzicht biedt samenvattingen, oefenexamens en examentips om havo- en vwo-leerlingen te ondersteunen bij de voorbereiding op hun examens.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Willem V - Interessant. kende het nog niet.
    lees meer
    Tjeu Seeverens - Ook De TalentenAcademie van SVOPL brengt dit jaar weer een gidsje uit met allerlei tips, tricks en links voor...
    lees meer
    Henk Stap - Kijk ook eens op eindexamensite.nl. Doen dat ook en beter.
    lees meer
  • Toetsen moeten in dienst staan van het leren

    leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 3 april 2014
    toetsmagazine2
    "We toetsen te veel en doen te weinig met de resultaten", vindt Karen Heij, toetsexpert en directeur van Bureau ICE. Jammer, want toetsing zou leerlingen en het onderwijs juist vooruit helpen als je toetsing gebruikt voor het juiste doel: om leerlingen verder te helpen en niet om ermee af te rekenen. Als het gaat om toetsing, volgen we in het voortgezet onderwijs feitelijk maar één model: het examenmodel”, aldus Heij.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Annelies Schoonewelle, Bureau ICE - Toetsen die op de pc gemaakt worden tellen net zo goed mee als toetsen die op papier gemaakt worden....
    lees meer
    tineke_martina@yahoo.com - In hoeverre kunnen toetsen die op de pc gemaakt worden meetellen? in hoeverre tellen praktijktoetsen mee? Bij praktijktoetsen zijn...
    lees meer
  • De Proeftuin: Gepersonaliseerd en gericht leren voor het eindexamen

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 13 maart 2014
    proeftuinexamenssml
    De Proeftuin is een experimentele adaptieve examentrainer voor leerlingen van havo 4 en 5 die willen oefenen met eindexamens. Omdat de examentrainer is gekoppeld aan lesmethodes van verschillende uitgevers, is het mogelijk om leerlingen sneller en gerichter te begeleiden naar hun eindexamen. Initiatiefnemers SLO en Kennisnet verbinden een onderzoek aan De Proeftuin om uit te zoeken of deze trainer adaptief en gepersonaliseerd leren kan ondersteunen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Wim van der gang - Heel erg jammer geen Beeldende Vorming
    lees meer
    Engelbert Huckriede - Duits mis ik
    lees meer
    Y. van Buuren - Ik mis Nederlands...
    lees meer
  • Mo? Ja, Mo!

    motivatie | jongerencultuur | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 5 maart 2014
    Beeld blog michel van ast
    "Leerlingen zijn zo veel handiger met computers dan wij", hoor ik docenten vaak zeggen. Maar dan is er altijd wel iemand die daar tegenover stelt: “Dat is een misverstand! Ze hebben maar zeer beperkte computervaardigheden.” Ik denk dat we in zijn algemeenheid niet op die manier over leerlingen kunnen praten. Er bestaat onder leerlingen, als je het mij vraagt, een even grote spreiding in knoppenvaardigheid als onder docenten.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: 3 iPad apps die geschiedenis tot leven wekken

    social media in het onderwijs | Mens & Maatschappij | vrijdag 28 februari 2014
    Geschiedeniseducatieveapps
    ICT is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij het woord “geschiedenisles”. Maar is deze combinatie echt zo onwaarschijnlijk? Juist de geschiedenis spreekt tot de verbeelding met verhalen over helden, oorlogen en een heel andere wereld. ICT kan deze verhalen tot leven brengen en leerlingen de mogelijkheid geven zich in te leven en historische gebeurtenissen “mee te beleven”. Daarom bespreek ik hier een aantal geschiedenis apps die vroegere tijden doen herleven (helaas allemaal alleen nog verkrijgbaar in het Engels).
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Waar is het nou eigenlijk goed voor, dat programmeren?

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | vrijdag 24 januari 2014
    Coderen
    In Groot-Brittannië is programmeren vanaf volgend schooljaar een vast onderdeel van het nationale curriculum. In tegenstelling tot in Nederland, waar het op de meeste scholen slechts een klein onderdeel is van het vak Informatica. Of leerlingen kennis maken met programmeren, hangt sterk af van de school en de informaticadocent. Toch begint het ook in het Nederlandse onderwijs steeds meer te leven. Maar waar is het nou eigenlijk goed voor, dat programmeren?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (7 totaal) Alle reacties...

    p. brinks - Gelukkig zijn er meer die zo denken. Maar ik denk wel dat wij als BENELUX kansen laten liggen...
    lees meer
    Marc van den bril - Ik vind dat u gelijk hebt al heb ik nog geen informtica maar programmeren wat ik wel wil...
    lees meer
    P. Brinks - Er ziijn al veel artikelen geschreven over het nut van informatica (waaronder, maar niet alleen, programmeren) voor onze huidige...
    lees meer
  • De introverte leerling in een extraverte wereld

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 15 januari 2014
    De introverte leerling2
    We leven in een maatschappij waarin extraversie wordt gezien als ideaal. Ook ons onderwijssysteem lijkt voornamelijk te zijn ingericht rond de behoeften van de extraverte leerling; veel groepswerk, veel discussiëren en overleggen. Situaties waar de hardste roeper meestal als winnaar uit de bus komt en dit zijn vaak niet de stillere introverte leerlingen. Moeten we meer ruimte maken voor de introverte leerling?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Roel Schulte - Een mooie manier van kijken naar het verschil in introverte en extraverte mensen is MBTI. Ik heb daar net...
    lees meer
    Theus Galesloot - Ja, heel verhelderend hoe onze focus als het ware (mede) wordt bepaald door " de maatschappij" . Toch is...
    lees meer
    Loes Koop - Het is helemaal waar. Ik moet ontwikkelen hoe een leerling van de internationale Schakelklas tijdens mijn dramales zich optimaal kan...
    lees meer
  • Smart Education: 4 Learnings uit Zuid Korea

    internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 20 december 2013
    smart education
    Zuid Korea is voorloper als het gaat om digitaal onderwijs. Al in de jaren ’90 begon men met het maken van plannen voor meer ICT in het onderwijs. Vanaf 2005 startte op grote schaal de distributie en ingebruikname van digitale media in het klaslokaal. Het streven is om in 2015 het volledige onderwijsprogramma via digitale tekstboeken aan te bieden en over te gaan op smart education. Wat kunnen we leren van deze digitale onderwijsambities van de Zuid Koreanen?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Carin van Hout - Prima. Het maakt toegang tot (gratis) thuisonderwijs voor brede groepen jeugd en volwassenen mogelijk, ook in ontwikkelingslanden, en schept...
    lees meer
  • Betrokkenheidscrisis leerling te lijf met PBL

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 6 december 2013
    project based learning 2
    Het huidige onderwijssysteem kan beter, vindt psycholoog en onderwijzer Thom Markham. Nog te vaak ziet hij scholen met ongemotiveerde of weinig betrokken leerlingen. Hij spreekt zelfs over een ‘betrokkenheidscrisis’. Markham ziet project based learning (PBL), niet te verwarren met projectgestuurd onderwijs, als een waardevol instrument om dit aan te pakken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Eric Redegeld - misschien eens buiten de deur kijken en open staan voor succesverhalen? onderwijskerels.nl mijn blog over "kinderen kunnen niet computeren" O.B.S...
    lees meer
  • Waarom bent u leraar geworden?

    Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 4 december 2013
    Leraar worden
    DEZE WEEK: Stefan van der Weide, docent geschiedenis en maatschappijleer, Stad & Esch. Het is een vraag die ik elk schooljaar meerdere malen en in verschillende vormen steeds weer gesteld krijg:‘Waarom bent u leraar geworden?’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Robots in het onderwijs

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 22 november 2013
    We kennen ze uit tekenfilms, stripboeken en films: robots. De combinatie robots en onderwijs lijkt nog lichtjaren weg, maar toch is deze combinatie steeds minder science fiction. Wat is er nu al mogelijk met robots in het onderwijs en waar zouden ze docenten bij kunnen helpen?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Eduscrum: de voordelen voor docenten en leerlingen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 21 november 2013
    Vrijdag 15 november was het 4e Nationale Docentencongres Biologie. Ruim 450 docenten waren die dag te gast in Burgers’ Zoo. Jan van Rossum (decaan, docent scheikunde en oprichter EduScrum) gaf daar een presentatie over eduScrum: een projectmethode waarbij samenwerking, vertrouwen en zelfwerkzaamheid centraal staan.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Apps die naadloos aansluiten bij de lesmethode

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 14 november 2013
    Schermafbeelding 2013 11 14 om 12.46.30
    Op zoek naar apps die aansluiten bij de lesmethode? Vanaf heden werkt Malmberg samen met Eduapp: het platform waar je als docent educatieve apps en lesideeën kunt vinden, delen, ontdekken en toevoegen. Op de speciale Malmberg-pagina vind je verschillende apps die direct aansluiten bij jouw vakgebied en methode. Mét de bijbehorende lesideeën natuurlijk.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    M.W. Los - Op dit moment mis ik de beste ondersteuning voor wiskunde in het voortgezet onderwijs de site: www.wiskundeacademie.nl, kwalitatief...
    lees meer
    Redactie - @Florina; er wordt momenteel hard aan gewerkt.
    lees meer
    Florina Blokland - Goed dat de samenwerking is aangegaan. MB hoeft niet zelf het wiel uit te vinden. Samenwerken en delen is...
    lees meer
  • Anti-cyberpesten: daadkracht en awareness

    jongerencultuur | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 12 november 2013
    artikel anti cyberpesten
    Digitale media bieden veel mogelijkheden om het onderwijs te verbeteren en efficiënter te maken. Het klaslokaal breidt zich online verder uit. Helaas verplaatsen ook onwenselijke offline-elementen uit het klaslokaal zich naar het digitale domein. In 2008 startte hiertoe o.a. het anti-cyberpestenproject Ctrl+Alt+Del. Het is inmiddels 2013, wat zijn learnings uit deze en soortgelijke projecten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    redactie - @Jeroen v.d.Nieuwelaar Kijk eens op www.pestweb.nl , daar vind je veel info over cyberpesten. Ook handige tips over de...
    lees meer
    Jeroen v.d. Nieuwelaar - Beste redactie, Momenteel hebben wij in enkele klassen (eerstejaars MBO) last van pestgedrag. Met docenten en management zijn wij op...
    lees meer

  1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

img