1 2 3 4 5 6 7 8 9 Volgende RESULTATEN (166)

  • Educatief auteur: Iets voor u?

    motivatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 31 maart 2015
    Schermafbeelding 2015 03 31 om 13.44.53
    Veel docenten denken er wel eens over na om als educatief auteur aan de slag te gaan. Zij werken immers dag in dag uit met leerlingen en zien heel goed wat werkt en waar leerlingen het meeste van leren. En wat is leuker dan voor de klas staan met lesmateriaal waar je zelf aan hebt meegeschreven?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: geschiedenis en aardrijkskunde

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | dinsdag 24 maart 2015
    Unlock History
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die je kunt inzetten bij geschiedenis of aardrijkskunde. Vult u de lijst verder aan met uw persoonlijke favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Zitten, zitten en nog meer zitten

    Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | woensdag 25 maart 2015
    Youngworksartikel zittenzitten en zitten
    Steeds meer onderzoeken laten zien dat zitten niet goed voor de mens is. Hoe kan het dan dat we leerlingen zoveel laten zitten? Nederlandse 10- tot 12-jarige leerlingen zitten gemiddeld meer dan leeftijdgenootjes in andere Europese landen, laten nieuwe cijfers zien.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijstips april 2015

    motivatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 26 maart 2015
    Girlsday
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere de Landelijke Inspiratiedag 2015 van het Consortium Beroepsonderwijs en Girlsday: een initiatief van VHTO om meiden kennis te laten maken met bèta, techniek en ICT.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Escalatieladders en hoestbuien

    leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 4 maart 2015
    Escalatieladeders en hoestbuien
    Charlotte Lebeau studeert momenteel af aan de lerarenopleiding Fontys in Tilburg. Daarnaast is ze dit jaar gestart als docent Engels op het Jan Tinbergen College in Roosendaal. De eerste jaren van een startende docent zijn mooi, pittig, leerzaam, frustrerend, en rijk aan (nieuwe) ervaringen. Als gastblogger schrijft Charlotte over haar 'rookie year' als startend docent.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Toetsen: Hoe doe ik dit en hoe kan dit beter?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 26 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 26 om 08.51.06
    Naar aanleiding van de literatuurstudie ‘Kwaliteit van toetsen binnen handbereik’ ontwikkelde het Research Center voor Examinering en Certificering (RCEC) ‘Eerste Hulp bij Toetsen’: een reader met tips en adviezen om het maken, afnemen, beoordelen en evalueren van toetsen te verbeteren. In dit artikel een aantal direct toepasbare adviezen met het oog op het gebruiksdoel van de toets.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    E. Houtkoop - De kennis en vaardigheden op het gebied van toetsen zijn onderbelicht in de lerarenopleiding. Dit is een tragische vergissing,...
    lees meer
  • De toets als momentopname om beter te kunnen sturen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 3 februari 2015
    Meer toetsenmaar op de juiste manier
    We moeten niet alleen toetsen aan het einde van een bepaalde lesperiode (de 'afrekencultuur"), maar op elk gewenst moment. Resultaten dienen voorzien te zijn van gerichte feedback waar docenten mee kunnen sturen. De toets is dan voor leerlingen én docenten een momentopname die inzicht geeft waar de leerling staat in zijn leerproces en wat hij nodig heeft om zich verder te kunnen ontwikkelen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Valentijnsdag: lessen in de liefde

    motivatie | projectonderwijs | jongerencultuur | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | vrijdag 30 januari 2015
    Liefde
    Over twee weken is het weer zover: Valentijnsdag. Terwijl uw leerlingen elkaar giechelend en anoniem een roos aanbieden, kunt u van de gelegenheid gebruik maken om thema’s als liefde, seksualiteit, relaties en seksuele diversiteit bespreekbaar te maken. Bijvoorbeeld met behulp van onderstaand lesmateriaal. Met welk lesmateriaal heeft u goede ervaringen?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Digitaal leermateriaal ontwikkelen: bronnen en tools

    motivatie | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 14 januari 2015
    Schermafbeelding 2015 01 14 om 13.05.30
    Van hele modules tot enkele opdrachten als aanvulling op de methode: bijna alle docenten arrangeren of ontwikkelen zo nu en dan digitaal leermateriaal. Bent u toe aan wat inspiratie, iets nieuws of wilt u de effectiviteit van uw digitale leermateriaal bevorderen? Leest u dan verder voor bronnen en tools die u kunnen ondersteunen bij de ontwikkeling van digitaal lesmateriaal.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Pedagogiek is niet voor softies

    leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 30 december 2014
    pedagogisch handelen.OSacademy
    Terugkijkend op mijn tijd op de basisschool herinner ik me vooral een aantal afzonderlijke momenten. Momenten die in meer of mindere mate een (emotionele) impact op mij hebben gehad en bijgedragen hebben aan mijn vorming. Het gaat dan over waarden en overtuigingen over leren, over jezelf (niet) kunnen zijn, over het (on)respectvol met elkaar omgaan, over het omgaan met frustraties, over het belang van vertrouwen krijgen en wat het met je doet wanneer je dit vertrouwen niet krijgt.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • TIP: 1e Nationale Docentencongres Economie

    motivatie | Mens & Maatschappij | maandag 8 december 2014
    Beurs van Berlage
    Op donderdag 22 januari organiseert Malmberg voor de eerste keer het Nationale Docentencongres Economie voor docenten in het voortgezet onderwijs. Het congres vindt plaats in De Beurs van Berlage in Amsterdam. Tijdens het congres krijgt u onder meer praktische tips die u direct kunt inzetten in uw lessen. Daarnaast praat niemand minder dan econoom Barbara Baarsma u bij over de actuele stand van zaken van de Nederlandse economie.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De 5 meest populaire TED-Ed lessen

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 23 september 2014
    teded
    TED-Ed, het educatieve platform van TED, bestaat inmiddels al een aantal jaar. Met dit platform speelt TED in op de behoefte van docenten om zelf een deel van de videolessen in te vullen. Ook kan een docent huiswerk meegeven in de vorm van een TED-Ed video met bijbehorende vragen. Hierdoor komt er in de les tijd vrij om andere dingen te doen, zoals extra toetsen of herhaling van de stof. In dit artikel de 5 meest populaire TED-Ed lessen. Wat is jouw favoriete les?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    c.dejong@noordik.nl - Dag allemaal, in mijn bovenbouwlessen maak ik gebruik van de tedtalks van Hans Rosling. Mijn favoriete talk is die met...
    lees meer
  • Nieuw jaar, nieuwe gezichten: elkaar leren kennen

    Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 20 augustus 2014
    getting to know
    In het Noorden zijn de scholen al begonnen en Midden- en Zuid-Nederland volgen de komende weken. Leerlingen uit de hogere klassen kennen elkaar ondertussen allemaal wel. Voor nieuwe leerlingen is het begin van het schooljaar vaak een beetje onwennig. Zo ook voor docenten, die jaarlijks te stellen hebben met een flinke lijst nieuwe namen en verse gezichten. Hoe leren jij en je leerlingen elkaar kennen aan het begin van het schooljaar?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (5 totaal) Alle reacties...

    Erik Burgerhout - "Gewoon" bij het opnemen van de absentie goed in je opnemen welk gezicht hoort bij welke naam.
    lees meer
    Nel - De eerste week worden er koppenfoto's van alle lesgroepen gemaakt en ontvangt iedereen een exemplaar van al zijn/haar...
    lees meer
    nettie - Veel leerlingen hebben niet-alledaagse namen, die ik als 60+'er niet kan plaatsen. Ik bedenk dan namen die ik bij...
    lees meer
  • 5 tips om de motivatie van leerlingen te verbeteren

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 14 augustus 2014
    AfbeeldingGemotiveerde leerlingen
    De droom van iedere docent is een klas vol gemotiveerde leerlingen. Helaas is de praktijk weerbarstiger en kwam begin dit jaar wederom breed in het nieuws dat het met de motivatie van onze leerlingen niet al te best gesteld is. Veel docenten zijn dan ook voortdurend op zoek naar (voor hen) nieuwe manieren om leerlingen te motiveren. In dit artikel vijf populaire tips om de motivatie van leerlingen te verbeteren. Wat is jouw gouden tip?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Jan Kuipers - Is de leerling niet gemotiveerd om de taak uit te voeren of is hij gemotiveerd om de taak niet...
    lees meer
    Lishe - Ik zou tegen iedereen die geen les meer voorbereid omdat hij zoveel ervaring heeft, doe dit een met je...
    lees meer
  • Best gelezen artikelen 13/14: deel 2

    motivatie | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 7 augustus 2014
    AfbeeldingMeest Gelezen Artikelen2
    Zomervakantie. Een periode om in alle rust terug te blikken op het afgelopen schooljaar. Ook voor Onderwijs van Morgen. Interessante ontwikkelen, boeiende rapporten én niet te vergeten inspirerende docenten – zowel in interviews en artikelen als in de comment-sectie - passeerden de revue. In deze tweedelige blogserie een terugblik op de meest gelezen artikelen van het afgelopen schooljaar. Met in deel 2 onder andere de artikelen ‘Top 5 online toets- en quiztools’ en ‘De beste YouTube-kanalen voor docenten’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Theo Wismans - www.facebook.com/operationeducationglobal wordt door velen gelezen, in heel de wereld. Netherlands Germany United States of America Belgium United Kingdom Romania...
    lees meer
  • Onderwijstips augustus 2014

    motivatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 29 juli 2014
    AfbeeldingOnderwijstips augustus 2014
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor jou als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Vanwege de zomervakantie is het rustig in onderwijsland. Voor de echte fanatiekelingen is er gelukkig altijd iets te doen. Waar vorige maand het thema ‘lezen’ centraal stond, zetten we deze keer een aantal interessante documentaires, films en webinars op een rijtje. Vul jij de lijst verder aan met jouw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Doe mee: Innovatieprogramma Learning Lab

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 25 juli 2014
    Sanoma Learning Lab2
    Sanoma Learning, een van Europa’s meest toonaangevende leerbedrijven, start dit najaar een nieuw innovatieprogramma. Met dit innovatieprogramma wil Sanoma nieuwe ideeën verzamelen waarmee leerresultaten van kinderen, leerlingen en studenten verbeterd kunnen worden. Van de 5 beste ideeën worden prototypes gebouwd in de 'Bootcamp'.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Stoodle: een real-time, virtueel whiteboard

    social media in het onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 14 mei 2014
    Stoodle the virtual whiteboard2
    Ook buiten het klaslokaal hebben leerlingen zo nu en dan ondersteuning nodig. De webapplicatie Stoodle is daar een prima middel voor. Stoodle is een gratis virtueel whiteboard waarmee je real-time uitleg en ondersteuning kunt bieden.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Wanneer is een toets te moeilijk?

    Toetsen om te leren | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 30 juli 2014
    150609 Eindexamen ANP 9810385
    Alle middelbare scholen krijgen vanaf schooljaar 2015/2016 te maken met de verplichte rekentoets voor eindexamenkandidaten. Voor veel leerlingen erg spannend, want van deze rekentoets hangt veel af. Slaag je niet? Dan mag je geen eindexamen doen. In de pilot, afgenomen onder 80.000 scholieren, zeiden de meeste leerlingen: “De toets is veel te moeilijk”.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Martijn - Jammer dat in de vraag niet in het artikel wordt beantwoord. Zo heb je er eigenlijk net niets aan.
    lees meer
  • Teacherpreneurs: Ragna Woodall is een ‘leraar met lef’

    motivatie | Mens & Maatschappij | woensdag 7 mei 2014
    photo1
    Teacherpreneur Ragna Woodall geeft geschiedenis en maatschappijleer op het Wateringse Veld College in Den Haag. Daarnaast is ze actief in het bestuur van Leraren met Lef en fungeert ze als boegbeeld voor de organisatie. Met haar proactieve, positieve houding wil Woodall andere docenten niet alleen inspireren maar ook aanzetten tot meer samenwerking met elkaar.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Joes Kuijs - Ik heb op het vavo het concept 'kernteam' geintroduceerd en vorm gegeven, vooral om meer samenwerking tussen leraren te...
    lees meer

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 Volgende

img