1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Volgende RESULTATEN (249)

  • 5 technologietrends die van invloed zijn op het onderwijs in 2016

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 26 januari 2016
    edtechtrends
    Onderwijs en technologie zijn inmiddels onlosmakelijk met elkaar verbonden. Waar sommige technologieën de tand des tijds doorstaan, verdwijnen anderen al na enkele jaren uit beeld. Op EdTechmagazine.com verscheen onlangs een top 5 technologietrends die van invloed zijn op het onderwijs in 2016. Welke van deze ontwikkelingen zijn volgens u een blijvertje?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Elke Meulendijks - Het spelelement in methodieken? Zie ze nergens...
    lees meer
    Ted van der Stoop - Ik mis serious gaming in bovenstaande opsomming. Steeds meer scholen gebruiken dit in hun lesprogramma. Dit zal de komende...
    lees meer
  • 5 must read-blogs over onderwijs en technologie

    motivatie | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 20 januari 2016
    Catlin Tucker
    Er zijn enorm veel interessante Nederlandse onderwijsbloggers, al kunnen ze er in de Verenigde Staten ook wat van. Om poolshoogte te nemen, dook de redactie van Onderwijs van Morgen in een door EdTech samengestelde shortlist van 50 must read-blogs over onderwijs en technologie. Deze 5 bloggers vielen bij ons meteen in de smaak. Wie is uw favoriete Amerikaanse onderwijsblogger?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Nationale Denktank: 10 oplossingen voor het leren van de toekomst

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | jongerencultuur | trends | dinsdag 8 december 2015
    Schermafbeelding 2015 12 07 om 13.08.07
    De brugklasbonus, docentencoschap en vrijheid van schoolbestuur zijn enkele oplossingen om te komen tot het leren van de toekomst. Tenminste, als het aan de Nationale Denktank 2015 ligt. Tijdens een feestelijke slotbijeenkomst in Amsterdam publiceerde het jaarlijks opererende netwerk gisteren het rapport ‘Leer Wijzer’, met daarin tien oplossingen voor het leren van de toekomst.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    J. Jagers - 1. taak van consultatiebureaus (bestaan die nog? Beheersen die de Turkse/Marokkaanse/Poolse taal? 2.Leuk idee. Respons?? Lln gebruiken alleen wat ze...
    lees meer
  • 3D-printen in het onderwijs: voor- en nadelen

    leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | dinsdag 1 december 2015
    3d printer
    Bij het ontwerpen en printen van 3D-objecten komen verschillende concepten en vaardigheden samen. Mede daarom is de 3D-printer, het icoon van de Maker Movement, uitermate geschikt als leermiddel. Er wordt in Nederland dan ook flink mee geëxperimenteerd. Maar wat zijn nu eigenlijk de voor- en nadelen van zo’n 3D-printer? In dit artikel zetten we er een aantal voor je op een rij.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Jan Engberts - Beste redactie, inderdaad het onderwijs in algemene zin kent veel voor- en nadelen. Dat geldt voor de IPAD school,...
    lees meer
    kathelijn Rombaut MaakOnderwijs - 3D printing als de katalysator om te komen tot enthousiasme voor techniek. Dat is de eerste stap die nu...
    lees meer
    Tim van der Voord, SMART MAKERS HAARLEM - Goed om te zien dat 3D printen ook hier onder de aandacht is! Ook in de regio Haarlem wordt...
    lees meer
  • ICT & Me: onderzoek over technologie, sociale media en school

    jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 17 november 2015
    Onlangs publiceerde het NCB NI (National Children’s Bureau Northern Ireland) de resultaten van een onderzoek naar de relatie tussen de thuistoegang tot een computer met internetverbinding en de invloed daarvan op de schoolprestaties en het opleidingsniveau van leerlingen in het voortgezet onderwijs. In dit artikel de belangrijkste resultaten uit het onderzoek.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 7 dingen die je moet weten over gepersonaliseerd leren

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | donderdag 15 oktober 2015
    Personalized learning
    Gepersonaliseerd leren laat zich niet gemakkelijk definiëren. Misschien nog wel het beste als een concept, waarbij het individuele leerproces van de leerling centraal staat. Wel is duidelijk dat er steeds meer aandacht is voor deze vorm van onderwijs. Het EDUCAUSE Learning Initiative (ELI) publiceerde daarom een paper met 7 dingen die je moet weten over gepersonaliseerd leren. Lees hier de beknopte, Nederlandse vertaling.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • NMC Horizon 2015: de grootste uitdagingen in onderwijstechnologie

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | donderdag 16 juli 2015
    NMC3
    Eind vorige maand publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report: 2015 K-12 Edition’. Daarin staan de belangrijkste trends, uitdagingen en ontwikkelingen op het gebied van onderwijstechnologie. Omdat het rapport nogal bondig is, bespreken we de resultaten op Onderwijs van Morgen in drie blogs. In dit artikel de grootste uitdagingen van de komende vijf jaar.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De beste onderwijsboeken van het afgelopen schooljaar: deel 1

    motivatie | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 8 juli 2015
    Boeken
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere events die voor u als docent de moeite waard zijn. De evenementen zijn van voorbijgaande aard, maar de boeken blijven actueel en interessant voor u als docent. Daarom zetten we voor u in dit tweeluik nog eens de beste onderwijsboeken van het afgelopen schooljaar op een rijtje.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Gepersonaliseerd leren: de stand van zaken

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | vrijdag 3 juli 2015
    Schermafbeelding 2015 07 03 om 10.28.09
    Onderwijstechnologie moet het in de (nabije) toekomst voor scholen makkelijker maken om maatwerk aan leerlingen te bieden. Met het oog op gepersonaliseerd leren is digitalisering dus steeds belangrijker. Om die reden brachten voormalig schoolleiders Ad van der Wiel en Hans Reiber, beiden werkzaam bij adviesbureau Rijnconsult Onderwijs en ICT, de huidige stand van zaken op Nederlandse scholen in kaart.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De Vier in balans-monitor 2015

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | donderdag 2 juli 2015
    Schermafbeelding 2015 06 29 om 12.30.00
    Onlangs bracht Kennisnet voor de negende keer de Vier in balans-monitor uit. Dit rapport geeft inzicht in de huidige stand van zaken, nieuwe ontwikkelen en recente inzet en opbrengsten van ict in het onderwijs. De monitor is opgebouwd aan de hand van de bouwstenen van het Vier in balans-model: visie, deskundigheid, inhoud en toepassingen en infrastructuur.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • NMC Horizon 2015: belangrijkste trends in onderwijstechnologie

    leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 1 juli 2015
    NMC Horizon
    Eerder deze week publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report: 2015 K-12 Edition’. Daarin staan de belangrijkste trends, uitdagingen en ontwikkelingen op het gebied van onderwijstechnologie. De resultaten bespreken we op Onderwijs van Morgen in drie blogs. In dit artikel de belangrijkste trends voor de komende vijf jaar.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Chantal - Een hele goede ontwikkeling! Veel van het bovenstaande passen we al toe op mijn school, Democratische basisschool De Vallei...
    lees meer
    schulp - Ga er nou maar van uit dat het onderwijs er op lange termijn net zo uitziet als vijf of...
    lees meer
    C. van Hout - Positieve ontwikkeling! Wel graag landelijk aansturen. Te grote diversiteit in didaktiek en onderwijsinhoud tussen docenten / scholen maakt overstappen...
    lees meer
  • Scholen om van te leren: een inspiratieboek

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | trends | woensdag 17 juni 2015
    Schermafbeelding 2015 06 16 om 14.53.49
    Onderwijsvernieuwing is op steeds meer scholen aan de orde van de dag. Op veel scholen wordt erover gepraat en gediscussieerd, maar er zijn ook scholen die het gewoon doen. Met vallen en opstaan welteverstaan. Daarover schreef Frans Schouwenburg, Strategisch Adviseur bij Kennisnet, het boek ‘Scholen om van te leren’. Een inspiratieboek vol praktijkverhalen en tips voor alle scholen in Nederland.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De innovatieversneller voor het onderwijs

    motivatie | trends | donderdag 11 juni 2015
    Schermafbeelding 2015 06 10 om 09.22.10
    Steeds meer docenten nemen zelf het heft in handen als het gaat om vernieuwing in het onderwijs. Om hen meer houvast te bieden bij het innovatieproces, ontwikkelde Kennisnet onlangs de Innovatieversneller: een toolkit voor leraren met twintig technieken die helpen een antwoord te formuleren op vragen bij vernieuwing in het onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Tip: de keynotes van Education on Air

    motivatie | trends | internationaal onderwijs | vrijdag 5 juni 2015
    education on air
    Hoe kunnen we van leerlingen échte digitale leiders maken? Die vraag stond centraal tijdens Education On Air: een internationale, digitale tweedaagse conferentie van Google met maar liefst 53.000 deelnemers. Het evenement heeft inmiddels al plaatsgevonden, maar toch is het - met het oog op de omvangrijke programmering én de mogelijkheid om alles terug te kijken - de moeite waard er nog eens de aandacht op te vestigen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Convenant privacy: afspraken over beschermen leerlinggegevens

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | donderdag 4 juni 2015
    Zo’n beetje iedere school maakt in toenemende mate gebruik van digitale leermiddelen en een leervolgsysteem. Het beschermen van leerlinggegevens is dan ook een actueel thema. Om de privacy van leerlingen nu én in de toekomst te waarborgen, stelden verschillende organisaties, waaronder de PO-Raad, de VO-raad en de Groep Educatieve Uitgeverijen (GEU), een convenant privacy op.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De verschillen tussen differentiëren, personaliseren en adaptief leren

    leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | dinsdag 2 juni 2015
    Schermafbeelding 2015 06 01 om 10.21.35
    Het gesprek over het onderwijs van de toekomst gaat vaak over differentiëren, personaliseren en adaptief leren. Deze drie buzzwords hangen nauw met elkaar samen – ze overlappen elkaar op een aantal punten – maar zijn geen synoniem voor elkaar. Wat betekenen ze precies? En wat kenmerkt deze afzonderlijke onderwijsvormen? Daarover leest u meer in dit artikel.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Redactie - @Annemarie Er zijn verschillende invalshoeken voor deze begrippen, er is niet één waarheid. Er is wel vaak sprake van...
    lees meer
    Annemarie - De beschrijving van differentiatie vind ik niet toereikend omdat we in de theorie vaak spreken over convergent en divergent...
    lees meer
  • Onderwijstips juni 2015

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 27 mei 2015
    Creative Schools
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het nieuwe boek van Sir Ken Robinson, een andere aanrader over gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs en de onderzoeksconferentie ‘Weten wat werkt met ict in het onderwijs’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Malmberg is partner in Manifest CodePact

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | donderdag 21 mei 2015
    CodePact
    Op Onderwijsfestival2032 hebben vandaag de overheid én verschillende bedrijven – waaronder Malmberg, Google, Microsoft, IBM en Oracle – het manifest van CodePact getekend. Daarin staan afspraken om scholen in het primair- en voortgezet onderwijs digitaal vaardiger te maken. Daarbij gaat speciale aandacht uit naar coderen en programmeren.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Trends en ontwikkelingen op het gebied van mobiel leren

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 13 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 13 om 14.42.21
    Mobiel leren wordt steeds belangrijker. Maar welke rol spelen mobiele trends en ontwikkelingen nu en in de nabije toekomst in het onderwijs? Aan de hand van die vraag ontwikkelde Origin Learning – een bedrijf dat voorziet in (mobiele) leeroplossingen – een overzichtelijke infographic. In dit artikel een vertaling van de 12 trends en ontwikkelingen voor 2015.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Personalisatie in Australië, Canada, Europa, de VS én Nederland

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | donderdag 7 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 06 om 16.56.2
    Gepersonaliseerd leren staat volop in de belangstelling. Niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld. En al staat het vakgebied nog in de kinderschoenen, toch is er al het nodige onderzoek verricht. In het rapport ‘Personaliseren in het Leren, een Internationale Schets’ zetten NMC Horizon en Kennisnet de belangrijkste internationale bevindingen en ontwikkelingen op een rijtje.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Wikke Bouw - Dit wordt natuurlijk gestimuleerd door het programma zelf.
    lees meer
    Wikke Bouw - Een opmerking aangaande het stukje over snappet. Het lijkt me een leuk idee dat, als leerlingen moeite hebben met...
    lees meer

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Volgende

img