1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Volgende RESULTATEN (218)

  • Favoriete educatieve apps: scheikunde

    motivatie | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | Mens & Natuur | donderdag 19 februari 2015
    scheikunde
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die u kunt inzetten bij het vak scheikunde. Deze lijst is maar een begin. Vult u hem verder aan met uw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • SLO: Quickscans 21e eeuwse vaardigheden

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | woensdag 18 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 18 om 10.22.39
    Kritisch denken, samenwerken en digitale geletterdheid. Kent u alle 21e eeuwse vaardigheden? Hoe komen die in uw lessen aan bod? En heeft u als schoolleider een schoolbrede visie op de inbedding van deze vaardigheden in het curriculum? SLO ontwikkelde een quickscan voor docenten en schoolleiders om te beoordelen in hoeverre de 21e eeuwse vaardigheden zijn ingebed in het beleid en de dagelijkse lessen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Zo maakt u van onderzoekend leren een succeservaring

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | trends | vrijdag 13 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 12 om 11.56.01
    Onderzoekend leren is een actieve leervorm waarbij leerlingen kennis en vaardigheden verwerven door – meestal gezamenlijk – betekenisvolle problemen op te lossen. Bijvoorbeeld door middel van praktijkonderzoek of een experiment. Bij dit proces speelt de docent een sleutelrol. Maar hoe zorgt u ervoor dat het onderzoekend leren zowel voor u als uw leerlingen een succeservaring wordt?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Waarom technologie de docent nooit zal vervangen

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 11 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 11 om 11.28.43
    Mobiel leren, gamification, flipping the classroom, de opleving van MOOCs en ga zo maar door... het zijn allemaal recente ontwikkelingen in het onderwijs waarbij technologie een hoofdrol speelt. Maar voldoen deze methoden en technieken daadwerkelijk aan hun belofte? En wat betekent dat voor de rol van de docent? Die vragen stelt auteur en leerspecialist Steve Wheeler in een blogpost op Learning with ‘e’s.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Tegenlicht Meet Up: ‘De onderwijzer aan de macht’

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 11 februari 2015
    Tegenlicht
    In ‘De onderwijzer aan de macht’ zoomt VPRO’s Tegenlicht in op drie scholen waar de vaste waarden van het huidige onderwijs ter discussie worden gesteld: het Amsterdamse Hyperion Lyceum, Niekée in Roermond en De School in Zandvoort. Om na te praten over de uitzending, organiseerde Tegenlicht onlangs een Meet Up in Pakhuis de Zwijger. De centrale vraag van die avond: Hoe kun je elke leerling het onderwijs aanbieden dat het beste bij ze past?
    Lees verder arrow
  • Bett Awards 2015: De winnaars

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 4 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 04 om 12.29.25
    Eind januari stond Londen, tijdens Bett 2015, vier dagen lang in het teken van innovaties op het gebied van onderwijstechnologie. Om die creativiteit en innovatiekracht in het onderwijs te vieren, werden ook dit jaar weer de Bett Awards uitgereikt. Met deze onderscheiding wil de organisatie initiatiefnemers van vernieuwende educatieve producten of diensten erkennen en belonen voor hun bijdrage aan het huidige onderwijsklimaat.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Young Uncovered: jongerencultuur in 2015

    motivatie | trends | woensdag 7 januari 2015
    Schermafbeelding 2015 01 07 om 11.39.04
    Eind vorig jaar lanceerde YoungWorks, het bureau voor jongerencommunicatie, Young Uncovered: een rapport over jongerencultuur in 2015. Wat doen jongeren? Wat denken ze en wat willen ze? Het rapport is tot stand gekomen door eigen onderzoek en expertise te bundelen met input vanuit het YoungWorks Trendteam: een groep jonge ‘early adopters’ in de leeftijd van 15 tot 25 jaar.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • #onderwijs2032: Stelt de staatssecretaris de juiste vraag?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | trends | woensdag 19 november 2014
    Onderwijs2032
    Wat moeten kinderen leren op school zodat ze klaar zijn voor hun toekomst? Met die vraag opende staatssecretaris Sander Dekker begin deze week de nationale dialoog over onderwijsinhoud. De maatschappelijke dialoog is het startpunt van een jarenplan om vorm te geven aan een vernieuwd curriculum. Een curriculum dat zich richt op wat de leerling moet kennen en kunnen om in 2032 een vliegende start te maken. Maar stelt de staatssecretaris wel de goede vraag?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (12 totaal) Alle reacties...

    Jeanne - Wat zou het fijn zijn als er in het onderwijs wordt geïnvesteerd in LEREN LEREN en meteen vanuit, ZELFRESPECT...
    lees meer
    marika ortmans - Ik vraag of de staatssecretaris aandacht wil geven aan duurzaamheid ook in het onderwijs ... ***dat kinderen in school...
    lees meer
    Evelien Nijeboer - Welke vaardigheden moeten kinderen hebben? Welke vaardigheden willen wij dat ze heben? Ik vind allebei de vragen niet optimaal....
    lees meer
  • To do: de Week van de Mediawijsheid 2014

    motivatie | projectonderwijs | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | vrijdag 14 november 2014
    Recht op Mediawijsheid
    Van 21 tot en met 28 november staat Nederland weer in het teken van de mediawijsheid. Tijdens de Week van de Mediawijsheid wordt er op scholen en in bibliotheken van alles georganiseerd om jongeren mediawijzer te maken. Wat gaat u doen met uw leerlingen? Met deze tips en activiteiten kunt u in ieder geval direct aan de slag!
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 6 ontwikkelingen uit het NMC Horizon-rapport '2014 Schools Edition'

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 4 november 2014
    NMC
    Het New Media Consortium (NMC) publiceerde begin oktober het Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition. In het rapport worden zes trends, zes uitdagingen én zes belangrijke ontwikkelen op het gebied van onderwijstechnologie voor scholen in EU-lidstaten besproken. In dit artikel zes belangrijke technologische ontwikkelingen die volgens het rapport binnen een jaar, over twee tot drie jaar en pas over een vier tot vijf jaar mainstream zullen worden in het onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 6 uitdagingen uit het NMC Horizon-rapport ‘2014 Schools Edition’

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 21 oktober 2014
    Schermafbeelding 2014 10 20 om 13.07.24
    Het New Media Consortium (NMC) publiceerde begin oktober het Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition. In het rapport worden zes trends, zes uitdagingen én zes belangrijke ontwikkelen op het gebied van onderwijstechnologie voor scholen in EU-lidstaten besproken. In dit artikel de zes uitdagingen die volgens het rapport op te lossen, moeilijk én nog ontzettend moeilijk zijn om aan te gaan.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 6 trends uit het NMC Horizon-rapport '2014 Schools Edition'

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 14 oktober 2014
    Het New Media Consortium (NMC) publiceerde begin oktober het Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition. In het rapport worden zes trends, zes uitdagingen én zes belangrijke ontwikkelen op het gebied van onderwijstechnologie voor scholen in EU-lidstaten besproken. In dit artikel de zes trends die volgens het rapport op korte, middellange en lange termijn mainstream zullen zijn in ons onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Hein Brik - Wat indrukwekkend is, is de aandacht voor de leerstof, hoe die aan te bieden in welke vorm en op...
    lees meer
  • Tip: Talent Docentencongres Nederlands 2014

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | trends | Talen & Kunstvakken | vrijdag 3 oktober 2014
    Schermafbeelding 2014 10 02 om 09.45.43
    Op donderdag 13 november 2014 organiseert Malmberg voor de derde keer het Talent Docentencongres Nederlands voor docenten in het voortgezet onderwijs. U bent die dag van harte welkom in het prachtige gebouw van de Openbare Bibliotheek Amsterdam aan de Oosterdokskade. U krijgt hier volop praktische tips aangereikt om uw lessen Nederlands nog spannender, leuker en beter te maken. Ook wanneer u niet met Talent werkt biedt het congres volop prikkelende sessies en vele, direct inzetbare lestips.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijstips oktober 2014

    motivatie | trends | internationaal onderwijs | woensdag 1 oktober 2014
    Onderwijshelden
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor jou als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Met deze maand de documentaire ‘Alphabet’, de boeken ‘Onderwijshelden’ en ‘Gelukkig voor de klas’ en het congres Making Shift Happen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • DIY en de Maker Movement in het onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | maandag 29 september 2014
    We are Makers
    Doe-het-zelven: een term die tot voor kort voornamelijk werd geassocieerd met de trouwe bezoeker van de plaatselijke bouwmarkt. Door bewegingen als de Maker Movement lijkt daar verandering in te komen. DIY is booming, met name onder jongeren. Maar wat is het precies? En hoe kun je er als docent in het voortgezet onderwijs op inspelen?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Nationaal Congres: Toetsen om te leren

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | vrijdag 5 september 2014
    Schermafbeelding 2014 09 01 om 11.54.18
    We toetsen veel in het onderwijs. Te veel? In ieder geval doen we te weinig met de uitkomsten van toetsing. Om die reden organiseren Malmberg en Bureau ICE op vrijdag 31 oktober het eerste Nationale Congres Toetsen om te leren.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Tips: goed voorbereid het nieuwe schooljaar in

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | dinsdag 12 augustus 2014
    AfbeeldingTipsGoed voorbereid het nieuwe schooljaar in
    Voor sommige docenten duurt het nog even maar anderen staan op het punt weer te beginnen: het nieuwe schooljaar. Nieuwe namen, nieuwe gezichten en voor veel docenten ook frissen voornemens en ideeën voor de lessen. De voorbereiding op het nieuwe schooljaar is voor iedere docent anders en dat is maar goed uit. Zo kunnen we nog eens iets van elkaar leren. Onderwijs van Morgen ging op zoek naar de vijf beste tips om goed voorbereid het nieuwe schooljaar in te gaan. Wat is jouw gouden tip?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Rijn - Hannes Minkema heeft gelijk. Tijdens het schooljaar zou ik er graag aan toe willen komen, maar dat lukt niet,...
    lees meer
    Raquel - Aanrader boek "Teach Like A Champion". Zowel Beschikbaar in het Engels als in het Nederlands.
    lees meer
    Alinea's - Wat maf toch dat websites na 20 jaar wél interactief zijn, bol staan van de Java en van de...
    lees meer
  • Doe mee: Innovatieprogramma Learning Lab

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 25 juli 2014
    Sanoma Learning Lab2
    Sanoma Learning, een van Europa’s meest toonaangevende leerbedrijven, start dit najaar een nieuw innovatieprogramma. Met dit innovatieprogramma wil Sanoma nieuwe ideeën verzamelen waarmee leerresultaten van kinderen, leerlingen en studenten verbeterd kunnen worden. Van de 5 beste ideeën worden prototypes gebouwd in de 'Bootcamp'.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Meest gelezen artikelen 13/14: deel 1

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 23 juli 2014
    AfbeeldingMeest Gelezen Artikelen
    Zomervakantie. Een periode om in alle rust terug te blikken op het afgelopen schooljaar. Ook voor Onderwijs van Morgen. Interessante ontwikkelen, boeiende rapporten én niet te vergeten inspirerende docenten – zowel in interviews en artikelen als in de comment-sectie - passeerden de revue. In deze tweedelige blogserie een terugblik op de meest gelezen artikelen van het afgelopen schooljaar. Met in deel 1 onder andere de artikelen ‘De introverte leerling in een extraverte wereld’ en ‘Onderwijs en technologie: 5 belangrijke ontwikkelingen’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Hoe Nederlandse docenten denken over games in het onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | donderdag 19 juni 2014
    Schermafbeelding 2014 06 19 om 10.45.00
    Uit recent onderzoek blijkt dat games op zowel cognitief, sociaal als emotioneel vlak een positieve impact hebben op leerlingen. Maar ook heeft het inzetten van games een gunstige uitwerking op de motivatie van leerlingen. Maar hoe kijken docenten eigenlijk aan tegen het gebruik van games? Als onderdeel van een onderzoek naar de implementatie van games in het onderwijs onderzocht Unic – de Utrechtse innovatieve middelbare school – het onder een deel van haar eigen werknemers en stagiaires.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (8 totaal) Alle reacties...

    Michiel van Eunen - Waardevol artikel! Ik zie dat docenten graag games (& gameprincipes) zouden willen toepassen, maar vooral behoefte hebben aan kennis,...
    lees meer
    Ineke Verheul - @Joke Gauvin Games gebruiken hoeft helemaal niet duur te zijn, sterker nog, kost vaak helemaal niets. Er zijn tal...
    lees meer
    Ineke Verheul - UniC was een van de participanten in het onderzoek; het is uitgevoerd door mijzelf, Martijn Koops en inderdaad UniC....
    lees meer

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Volgende

img