1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Volgende RESULTATEN (243)

  • NMC Horizon 2015: de grootste uitdagingen in onderwijstechnologie

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | donderdag 16 juli 2015
    NMC3
    Eind vorige maand publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report: 2015 K-12 Edition’. Daarin staan de belangrijkste trends, uitdagingen en ontwikkelingen op het gebied van onderwijstechnologie. Omdat het rapport nogal bondig is, bespreken we de resultaten op Onderwijs van Morgen in drie blogs. In dit artikel de grootste uitdagingen van de komende vijf jaar.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De beste onderwijsboeken van het afgelopen schooljaar: deel 1

    motivatie | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 8 juli 2015
    Boeken
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere events die voor u als docent de moeite waard zijn. De evenementen zijn van voorbijgaande aard, maar de boeken blijven actueel en interessant voor u als docent. Daarom zetten we voor u in dit tweeluik nog eens de beste onderwijsboeken van het afgelopen schooljaar op een rijtje.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Gepersonaliseerd leren: de stand van zaken

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | vrijdag 3 juli 2015
    Schermafbeelding 2015 07 03 om 10.28.09
    Onderwijstechnologie moet het in de (nabije) toekomst voor scholen makkelijker maken om maatwerk aan leerlingen te bieden. Met het oog op gepersonaliseerd leren is digitalisering dus steeds belangrijker. Om die reden brachten voormalig schoolleiders Ad van der Wiel en Hans Reiber, beiden werkzaam bij adviesbureau Rijnconsult Onderwijs en ICT, de huidige stand van zaken op Nederlandse scholen in kaart.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De Vier in balans-monitor 2015

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | donderdag 2 juli 2015
    Schermafbeelding 2015 06 29 om 12.30.00
    Onlangs bracht Kennisnet voor de negende keer de Vier in balans-monitor uit. Dit rapport geeft inzicht in de huidige stand van zaken, nieuwe ontwikkelen en recente inzet en opbrengsten van ict in het onderwijs. De monitor is opgebouwd aan de hand van de bouwstenen van het Vier in balans-model: visie, deskundigheid, inhoud en toepassingen en infrastructuur.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • NMC Horizon 2015: belangrijkste trends in onderwijstechnologie

    leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 1 juli 2015
    NMC Horizon
    Eerder deze week publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report: 2015 K-12 Edition’. Daarin staan de belangrijkste trends, uitdagingen en ontwikkelingen op het gebied van onderwijstechnologie. De resultaten bespreken we op Onderwijs van Morgen in drie blogs. In dit artikel de belangrijkste trends voor de komende vijf jaar.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Chantal - Een hele goede ontwikkeling! Veel van het bovenstaande passen we al toe op mijn school, Democratische basisschool De Vallei...
    lees meer
    schulp - Ga er nou maar van uit dat het onderwijs er op lange termijn net zo uitziet als vijf of...
    lees meer
    C. van Hout - Positieve ontwikkeling! Wel graag landelijk aansturen. Te grote diversiteit in didaktiek en onderwijsinhoud tussen docenten / scholen maakt overstappen...
    lees meer
  • Scholen om van te leren: een inspiratieboek

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | trends | woensdag 17 juni 2015
    Schermafbeelding 2015 06 16 om 14.53.49
    Onderwijsvernieuwing is op steeds meer scholen aan de orde van de dag. Op veel scholen wordt erover gepraat en gediscussieerd, maar er zijn ook scholen die het gewoon doen. Met vallen en opstaan welteverstaan. Daarover schreef Frans Schouwenburg, Strategisch Adviseur bij Kennisnet, het boek ‘Scholen om van te leren’. Een inspiratieboek vol praktijkverhalen en tips voor alle scholen in Nederland.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De innovatieversneller voor het onderwijs

    motivatie | trends | donderdag 11 juni 2015
    Schermafbeelding 2015 06 10 om 09.22.10
    Steeds meer docenten nemen zelf het heft in handen als het gaat om vernieuwing in het onderwijs. Om hen meer houvast te bieden bij het innovatieproces, ontwikkelde Kennisnet onlangs de Innovatieversneller: een toolkit voor leraren met twintig technieken die helpen een antwoord te formuleren op vragen bij vernieuwing in het onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Tip: de keynotes van Education on Air

    motivatie | trends | internationaal onderwijs | vrijdag 5 juni 2015
    education on air
    Hoe kunnen we van leerlingen échte digitale leiders maken? Die vraag stond centraal tijdens Education On Air: een internationale, digitale tweedaagse conferentie van Google met maar liefst 53.000 deelnemers. Het evenement heeft inmiddels al plaatsgevonden, maar toch is het - met het oog op de omvangrijke programmering én de mogelijkheid om alles terug te kijken - de moeite waard er nog eens de aandacht op te vestigen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Convenant privacy: afspraken over beschermen leerlinggegevens

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | donderdag 4 juni 2015
    Privacy
    Zo’n beetje iedere school maakt in toenemende mate gebruik van digitale leermiddelen en een leervolgsysteem. Het beschermen van leerlinggegevens is dan ook een actueel thema. Om de privacy van leerlingen nu én in de toekomst te waarborgen, stelden verschillende organisaties, waaronder de PO-Raad, de VO-raad en de Groep Educatieve Uitgeverijen (GEU), een convenant privacy op.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De verschillen tussen differentiëren, personaliseren en adaptief leren

    leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | dinsdag 2 juni 2015
    Schermafbeelding 2015 06 01 om 10.21.35
    Het gesprek over het onderwijs van de toekomst gaat vaak over differentiëren, personaliseren en adaptief leren. Deze drie buzzwords hangen nauw met elkaar samen – ze overlappen elkaar op een aantal punten – maar zijn geen synoniem voor elkaar. Wat betekenen ze precies? En wat kenmerkt deze afzonderlijke onderwijsvormen? Daarover leest u meer in dit artikel.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Redactie - @Annemarie Er zijn verschillende invalshoeken voor deze begrippen, er is niet één waarheid. Er is wel vaak sprake van...
    lees meer
    Annemarie - De beschrijving van differentiatie vind ik niet toereikend omdat we in de theorie vaak spreken over convergent en divergent...
    lees meer
  • Onderwijstips juni 2015

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 27 mei 2015
    Creative Schools
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het nieuwe boek van Sir Ken Robinson, een andere aanrader over gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs en de onderzoeksconferentie ‘Weten wat werkt met ict in het onderwijs’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Malmberg is partner in Manifest CodePact

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | donderdag 21 mei 2015
    CodePact
    Op Onderwijsfestival2032 hebben vandaag de overheid én verschillende bedrijven – waaronder Malmberg, Google, Microsoft, IBM en Oracle – het manifest van CodePact getekend. Daarin staan afspraken om scholen in het primair- en voortgezet onderwijs digitaal vaardiger te maken. Daarbij gaat speciale aandacht uit naar coderen en programmeren.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Trends en ontwikkelingen op het gebied van mobiel leren

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 13 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 13 om 14.42.21
    Mobiel leren wordt steeds belangrijker. Maar welke rol spelen mobiele trends en ontwikkelingen nu en in de nabije toekomst in het onderwijs? Aan de hand van die vraag ontwikkelde Origin Learning – een bedrijf dat voorziet in (mobiele) leeroplossingen – een overzichtelijke infographic. In dit artikel een vertaling van de 12 trends en ontwikkelingen voor 2015.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Personalisatie in Australië, Canada, Europa, de VS én Nederland

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | donderdag 7 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 06 om 16.56.2
    Gepersonaliseerd leren staat volop in de belangstelling. Niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld. En al staat het vakgebied nog in de kinderschoenen, toch is er al het nodige onderzoek verricht. In het rapport ‘Personaliseren in het Leren, een Internationale Schets’ zetten NMC Horizon en Kennisnet de belangrijkste internationale bevindingen en ontwikkelingen op een rijtje.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Wikke Bouw - Dit wordt natuurlijk gestimuleerd door het programma zelf.
    lees meer
    Wikke Bouw - Een opmerking aangaande het stukje over snappet. Het lijkt me een leuk idee dat, als leerlingen moeite hebben met...
    lees meer
  • De staat van leraar in het voortgezet onderwijs: deel 2

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | trends | maandag 4 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 04 om 14.03.33
    Er kan nog wel het een en ander worden verbeterd in het onderwijs. Docenten willen dat ook best – zelfs graag – zelf doen, maar dan moeten de randvoorwaarden om dat te kunnen wel beter op orde zijn. Dat blijkt uit ‘De Staat van de Leraar’: het onlangs verschenen rapport waarin leraren hun eigen beroep onder de loep nemen. In dit artikel de belangrijkste bevindingen op het gebied van professionalisering, de toekomst van de leraar en de leraar van de toekomst.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De staat van leraar in het voortgezet onderwijs: deel 1

    motivatie | differentiatie | trends | internationaal onderwijs | vrijdag 1 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 01 om 11.00.25
    Er kan nog wel het een en ander worden verbeterd in het onderwijs. Docenten willen dat ook best – zelfs graag – zelf doen, maar dan moeten de randvoorwaarden om dat te kunnen wel beter op orde zijn. Dat blijkt uit ‘De Staat van de Leraar’: het onlangs verschenen rapport waarin leraren hun eigen beroep onder de loep nemen. In dit artikel de belangrijkste bevindingen op het gebied van autonomie, werkbeleving en de staat van de beginnende leraar.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 18 tot en met 22 mei: De week van #onderwijs2032

    motivatie | differentiatie | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 29 april 2015
    Ouderavonden
    Van 18 tot en met 20 mei 2015 organiseert Like to Share, in het kader van de week van #onderwijs2032, op verschillende plaatsen in het land Nationale Ouderavonden. Vervolgens vindt op 21 en 22 mei, in Filmmuseum EYE in Amsterdam, het Onderwijsfestival2032 plaats. Een dag vol inspiratie, een podium voor kennisuitwisseling én een platform voor discussie tussen onderwijsprofessional, publieke instellingen en het bedrijfsleven.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijstips mei 2015

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 28 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 28 om 11.21.41
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het Onderwijsfestival2032, een themamiddag over ICT-bekwaamheid en de boeken 'Beschermjassen op school: aandacht voor verschil in het onderwijs' en '#Mediawijsheid in de klas'.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Nederlandse jongeren leren programmeren

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | woensdag 8 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 07 om 16.13.34
    In het digitale tijdperk waar we dagelijks verschillende smartphones, tablets  en computers gebruiken lijkt het logisch dat we jongeren zo vroeg mogelijk leren programmeren. Weten hoe je de taal van machines schrijft wordt in de nabije toekomst waarschijnlijk net zo belangrijk als de beheersing van de Engelse taal.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Peter - Ik ken een online leermethode genaamd Robomind Academy. Hierbij kunnen leerlingen heel gemakkelijk kennis maken met programmeren. Dit programma...
    lees meer
  • Oproep: Wat wilt u weten over adaptief en gepersonaliseerd leren?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 7 april 2015
    adaptieflerennn
    Adaptief en gepersonaliseerd leren zijn hot items binnen het onderwijs. Zo ook in Nederland, waar onlangs de eerste adaptieve pilots en initiatieven van start zijn gegaan. Logischerwijs roepen deze actuele ontwikkelingen bij veel docenten de nodige vragen op. Waar zou u nou graag meer over willen weten? Wellicht vindt u een antwoord in onderstaande artikelen. Zo niet: laat het ons weten!
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    redactie - @Mirjam Het is zeker niet ondenkbaar dat verschillende platformen binnen en buiten de school geïntegreerd kunnen worden. Leren vindt steeds...
    lees meer
    Mirjam.vd.brand - vraag rondom gepersonaliseerd leren. Dat gaat verder dan de aangeboden educatief leeromgevingen..ook buiten de onderwijsplatformen. Hoe integreer je de...
    lees meer

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Volgende

img