1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Volgende RESULTATEN (225)

  • Nederlandse jongeren leren programmeren

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | woensdag 8 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 07 om 16.13.34
    In het digitale tijdperk waar we dagelijks verschillende smartphones, tablets  en computers gebruiken lijkt het logisch dat we jongeren zo vroeg mogelijk leren programmeren. Weten hoe je de taal van machines schrijft wordt in de nabije toekomst waarschijnlijk net zo belangrijk als de beheersing van de Engelse taal.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Oproep: Wat wilt u weten over adaptief en gepersonaliseerd leren?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 7 april 2015
    adaptieflerennn
    Adaptief en gepersonaliseerd leren zijn hot items binnen het onderwijs. Zo ook in Nederland, waar onlangs de eerste adaptieve pilots en initiatieven van start zijn gegaan. Logischerwijs roepen deze actuele ontwikkelingen bij veel docenten de nodige vragen op. Waar zou u nou graag meer over willen weten? Wellicht vindt u een antwoord in onderstaande artikelen. Zo niet: laat het ons weten!
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Mirjam.vd.brand - vraag rondom gepersonaliseerd leren. Dat gaat verder dan de aangeboden educatief leeromgevingen..ook buiten de onderwijsplatformen. Hoe integreer je de...
    lees meer
  • TEDxAmsterdamED 2015: de highlights op een rijtje

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | donderdag 2 april 2015
    Vorige week stond Theater Amsterdam in het teken van TEDxAmsterdamED 2015: hét event voor een flinke dosis onderwijsinspiratie. Sinds gisteren staan alle talks online. Zo kan iedereen nog eens nagenieten van de aan bod gekomen inspirerende visies, ideeën en ervaringen. In dit artikel onze highlights. Wat zijn die van u?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Peter te Riele - Ik was erbij en zette elke TEDx-talk om in een mindmap. Ze staan in ieder geval op mijn blog:...
    lees meer
  • Wat is de rol en het doel van onderwijs?

    motivatie | trends | woensdag 1 april 2015
    Welke vakken en (sociale) vaardigheden moeten leerlingen nu leren om in de toekomst goed te functioneren in het werkveld en in hun persoonlijke leven? Met die vraag is het Platform Onderwijs2032, onder leiding van Paul Schnabel, momenteel druk doende. Maar moeten we, om die vraag te kunnen beantwoorden, niet eerst tot overeenstemming komen over de onderliggende vraag: Wat is de rol en het doel van onderwijs?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Yvonne - Claire Boonstra sprak over dit onderwerp op de laatste TedEd: operation.education/het-waarom-van-onderwijs/
    lees meer
    Wim van Doornik - Ieder kind in Nederland heeft recht op goed onderwijs, een recht dat vertaald is in de Leerplicht. Door op...
    lees meer
  • Hoe adaptieve technologie u en uw leerlingen ondersteunt

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 17 maart 2015
    YKOverzicht voor docenten Score Adaptief leren
    Malmberg startte begin deze maand op 20 scholen met Score!: een pilot met adaptief lesmateriaal voor Engelse grammaticaonderwijs. Dit lesmateriaal, gebaseerd op de adaptieve leertechnologie van Knewton, biedt iedere leerling een gepersonaliseerde leerweg. Maar wat betekent dat nou eigenlijk precies voor verschillende typen leerlingen en niet te vergeten: de docent?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Boekenweek 2015: 5x leesvoer voor docenten

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | Talen & Kunstvakken | maandag 9 maart 2015
    Boekenweek
    Het is weer Boekenweek! Voor veel docenten genoeg reden om in de klas wat extra aandacht te besteden aan (recente) literatuur. En al zijn het misschien geen literaire pareltjes; ook op het vlak van uw professionele ontwikkeling valt heel wat te lezen. In dit artikel 5x recent en actueel leesvoer voor docenten in het voortgezet onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 4x wetenschappelijk over games in het onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 4 maart 2015
    Schermafbeelding 2015 03 04 om 13.42.30
    Serious gaming en gamification winnen de laatste jaren aan kracht in het onderwijs. Zo ook de wetenschappelijke belangstelling voor dit thema, en daarmee de relevante kennis om goede educatieve games te ontwikkelen. In dit artikel de laatste insights uit recente onderzoeken naar gaming in het (voortgezet) onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: scheikunde

    motivatie | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | Mens & Natuur | donderdag 19 februari 2015
    scheikunde
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die u kunt inzetten bij het vak scheikunde. Deze lijst is maar een begin. Vult u hem verder aan met uw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • SLO: Quickscans 21e eeuwse vaardigheden

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | woensdag 18 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 18 om 10.22.39
    Kritisch denken, samenwerken en digitale geletterdheid. Kent u alle 21e eeuwse vaardigheden? Hoe komen die in uw lessen aan bod? En heeft u als schoolleider een schoolbrede visie op de inbedding van deze vaardigheden in het curriculum? SLO ontwikkelde een quickscan voor docenten en schoolleiders om te beoordelen in hoeverre de 21e eeuwse vaardigheden zijn ingebed in het beleid en de dagelijkse lessen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Zo maakt u van onderzoekend leren een succeservaring

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | trends | vrijdag 13 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 12 om 11.56.01
    Onderzoekend leren is een actieve leervorm waarbij leerlingen kennis en vaardigheden verwerven door – meestal gezamenlijk – betekenisvolle problemen op te lossen. Bijvoorbeeld door middel van praktijkonderzoek of een experiment. Bij dit proces speelt de docent een sleutelrol. Maar hoe zorgt u ervoor dat het onderzoekend leren zowel voor u als uw leerlingen een succeservaring wordt?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Waarom technologie de docent nooit zal vervangen

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 11 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 11 om 11.28.43
    Mobiel leren, gamification, flipping the classroom, de opleving van MOOCs en ga zo maar door... het zijn allemaal recente ontwikkelingen in het onderwijs waarbij technologie een hoofdrol speelt. Maar voldoen deze methoden en technieken daadwerkelijk aan hun belofte? En wat betekent dat voor de rol van de docent? Die vragen stelt auteur en leerspecialist Steve Wheeler in een blogpost op Learning with ‘e’s.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Tegenlicht Meet Up: ‘De onderwijzer aan de macht’

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 11 februari 2015
    Tegenlicht
    In ‘De onderwijzer aan de macht’ zoomt VPRO’s Tegenlicht in op drie scholen waar de vaste waarden van het huidige onderwijs ter discussie worden gesteld: het Amsterdamse Hyperion Lyceum, Niekée in Roermond en De School in Zandvoort. Om na te praten over de uitzending, organiseerde Tegenlicht onlangs een Meet Up in Pakhuis de Zwijger. De centrale vraag van die avond: Hoe kun je elke leerling het onderwijs aanbieden dat het beste bij ze past?
    Lees verder arrow
  • Bett Awards 2015: De winnaars

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 4 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 04 om 12.29.25
    Eind januari stond Londen, tijdens Bett 2015, vier dagen lang in het teken van innovaties op het gebied van onderwijstechnologie. Om die creativiteit en innovatiekracht in het onderwijs te vieren, werden ook dit jaar weer de Bett Awards uitgereikt. Met deze onderscheiding wil de organisatie initiatiefnemers van vernieuwende educatieve producten of diensten erkennen en belonen voor hun bijdrage aan het huidige onderwijsklimaat.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Young Uncovered: jongerencultuur in 2015

    motivatie | trends | woensdag 7 januari 2015
    Schermafbeelding 2015 01 07 om 11.39.04
    Eind vorig jaar lanceerde YoungWorks, het bureau voor jongerencommunicatie, Young Uncovered: een rapport over jongerencultuur in 2015. Wat doen jongeren? Wat denken ze en wat willen ze? Het rapport is tot stand gekomen door eigen onderzoek en expertise te bundelen met input vanuit het YoungWorks Trendteam: een groep jonge ‘early adopters’ in de leeftijd van 15 tot 25 jaar.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • #onderwijs2032: Stelt de staatssecretaris de juiste vraag?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | trends | woensdag 19 november 2014
    Onderwijs2032
    Wat moeten kinderen leren op school zodat ze klaar zijn voor hun toekomst? Met die vraag opende staatssecretaris Sander Dekker begin deze week de nationale dialoog over onderwijsinhoud. De maatschappelijke dialoog is het startpunt van een jarenplan om vorm te geven aan een vernieuwd curriculum. Een curriculum dat zich richt op wat de leerling moet kennen en kunnen om in 2032 een vliegende start te maken. Maar stelt de staatssecretaris wel de goede vraag?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (12 totaal) Alle reacties...

    Jeanne - Wat zou het fijn zijn als er in het onderwijs wordt geïnvesteerd in LEREN LEREN en meteen vanuit, ZELFRESPECT...
    lees meer
    marika ortmans - Ik vraag of de staatssecretaris aandacht wil geven aan duurzaamheid ook in het onderwijs ... ***dat kinderen in school...
    lees meer
    Evelien Nijeboer - Welke vaardigheden moeten kinderen hebben? Welke vaardigheden willen wij dat ze heben? Ik vind allebei de vragen niet optimaal....
    lees meer
  • To do: de Week van de Mediawijsheid 2014

    motivatie | projectonderwijs | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | vrijdag 14 november 2014
    Recht op Mediawijsheid
    Van 21 tot en met 28 november staat Nederland weer in het teken van de mediawijsheid. Tijdens de Week van de Mediawijsheid wordt er op scholen en in bibliotheken van alles georganiseerd om jongeren mediawijzer te maken. Wat gaat u doen met uw leerlingen? Met deze tips en activiteiten kunt u in ieder geval direct aan de slag!
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 6 ontwikkelingen uit het NMC Horizon-rapport '2014 Schools Edition'

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 4 november 2014
    NMC
    Het New Media Consortium (NMC) publiceerde begin oktober het Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition. In het rapport worden zes trends, zes uitdagingen én zes belangrijke ontwikkelen op het gebied van onderwijstechnologie voor scholen in EU-lidstaten besproken. In dit artikel zes belangrijke technologische ontwikkelingen die volgens het rapport binnen een jaar, over twee tot drie jaar en pas over een vier tot vijf jaar mainstream zullen worden in het onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 6 uitdagingen uit het NMC Horizon-rapport ‘2014 Schools Edition’

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 21 oktober 2014
    Schermafbeelding 2014 10 20 om 13.07.24
    Het New Media Consortium (NMC) publiceerde begin oktober het Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition. In het rapport worden zes trends, zes uitdagingen én zes belangrijke ontwikkelen op het gebied van onderwijstechnologie voor scholen in EU-lidstaten besproken. In dit artikel de zes uitdagingen die volgens het rapport op te lossen, moeilijk én nog ontzettend moeilijk zijn om aan te gaan.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 6 trends uit het NMC Horizon-rapport '2014 Schools Edition'

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 14 oktober 2014
    Het New Media Consortium (NMC) publiceerde begin oktober het Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition. In het rapport worden zes trends, zes uitdagingen én zes belangrijke ontwikkelen op het gebied van onderwijstechnologie voor scholen in EU-lidstaten besproken. In dit artikel de zes trends die volgens het rapport op korte, middellange en lange termijn mainstream zullen zijn in ons onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Hein Brik - Wat indrukwekkend is, is de aandacht voor de leerstof, hoe die aan te bieden in welke vorm en op...
    lees meer
  • Tip: Talent Docentencongres Nederlands 2014

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | trends | Talen & Kunstvakken | vrijdag 3 oktober 2014
    Schermafbeelding 2014 10 02 om 09.45.43
    Op donderdag 13 november 2014 organiseert Malmberg voor de derde keer het Talent Docentencongres Nederlands voor docenten in het voortgezet onderwijs. U bent die dag van harte welkom in het prachtige gebouw van de Openbare Bibliotheek Amsterdam aan de Oosterdokskade. U krijgt hier volop praktische tips aangereikt om uw lessen Nederlands nog spannender, leuker en beter te maken. Ook wanneer u niet met Talent werkt biedt het congres volop prikkelende sessies en vele, direct inzetbare lestips.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Volgende

img