1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Volgende RESULTATEN (233)

  • Onderwijstips juni 2015

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 27 mei 2015
    Creative Schools
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het nieuwe boek van Sir Ken Robinson, een andere aanrader over gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs en de onderzoeksconferentie ‘Weten wat werkt met ict in het onderwijs’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Malmberg is partner in Manifest CodePact

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | donderdag 21 mei 2015
    CodePact
    Op Onderwijsfestival2032 hebben vandaag de overheid én verschillende bedrijven – waaronder Malmberg, Google, Microsoft, IBM en Oracle – het manifest van CodePact getekend. Daarin staan afspraken om scholen in het primair- en voortgezet onderwijs digitaal vaardiger te maken. Daarbij gaat speciale aandacht uit naar coderen en programmeren.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Trends en ontwikkelingen op het gebied van mobiel leren

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 13 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 13 om 14.42.21
    Mobiel leren wordt steeds belangrijker. Maar welke rol spelen mobiele trends en ontwikkelingen nu en in de nabije toekomst in het onderwijs? Aan de hand van die vraag ontwikkelde Origin Learning – een bedrijf dat voorziet in (mobiele) leeroplossingen – een overzichtelijke infographic. In dit artikel een vertaling van de 12 trends en ontwikkelingen voor 2015.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Personalisatie in Australië, Canada, Europa, de VS én Nederland

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | donderdag 7 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 06 om 16.56.2
    Gepersonaliseerd leren staat volop in de belangstelling. Niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld. En al staat het vakgebied nog in de kinderschoenen, toch is er al het nodige onderzoek verricht. In het rapport ‘Personaliseren in het Leren, een Internationale Schets’ zetten NMC Horizon en Kennisnet de belangrijkste internationale bevindingen en ontwikkelingen op een rijtje.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Wikke Bouw - Dit wordt natuurlijk gestimuleerd door het programma zelf.
    lees meer
    Wikke Bouw - Een opmerking aangaande het stukje over snappet. Het lijkt me een leuk idee dat, als leerlingen moeite hebben met...
    lees meer
  • De staat van leraar in het voortgezet onderwijs: deel 2

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | trends | maandag 4 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 04 om 14.03.33
    Er kan nog wel het een en ander worden verbeterd in het onderwijs. Docenten willen dat ook best – zelfs graag – zelf doen, maar dan moeten de randvoorwaarden om dat te kunnen wel beter op orde zijn. Dat blijkt uit ‘De Staat van de Leraar’: het onlangs verschenen rapport waarin leraren hun eigen beroep onder de loep nemen. In dit artikel de belangrijkste bevindingen op het gebied van professionalisering, de toekomst van de leraar en de leraar van de toekomst.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De staat van leraar in het voortgezet onderwijs: deel 1

    motivatie | differentiatie | trends | internationaal onderwijs | vrijdag 1 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 01 om 11.00.25
    Er kan nog wel het een en ander worden verbeterd in het onderwijs. Docenten willen dat ook best – zelfs graag – zelf doen, maar dan moeten de randvoorwaarden om dat te kunnen wel beter op orde zijn. Dat blijkt uit ‘De Staat van de Leraar’: het onlangs verschenen rapport waarin leraren hun eigen beroep onder de loep nemen. In dit artikel de belangrijkste bevindingen op het gebied van autonomie, werkbeleving en de staat van de beginnende leraar.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 18 tot en met 22 mei: De week van #onderwijs2032

    motivatie | differentiatie | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 29 april 2015
    Ouderavonden
    Van 18 tot en met 20 mei 2015 organiseert Like to Share, in het kader van de week van #onderwijs2032, op verschillende plaatsen in het land Nationale Ouderavonden. Vervolgens vindt op 21 en 22 mei, in Filmmuseum EYE in Amsterdam, het Onderwijsfestival2032 plaats. Een dag vol inspiratie, een podium voor kennisuitwisseling én een platform voor discussie tussen onderwijsprofessional, publieke instellingen en het bedrijfsleven.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijstips mei 2015

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 28 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 28 om 11.21.41
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het Onderwijsfestival2032, een themamiddag over ICT-bekwaamheid en de boeken 'Beschermjassen op school: aandacht voor verschil in het onderwijs' en '#Mediawijsheid in de klas'.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Nederlandse jongeren leren programmeren

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | woensdag 8 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 07 om 16.13.34
    In het digitale tijdperk waar we dagelijks verschillende smartphones, tablets  en computers gebruiken lijkt het logisch dat we jongeren zo vroeg mogelijk leren programmeren. Weten hoe je de taal van machines schrijft wordt in de nabije toekomst waarschijnlijk net zo belangrijk als de beheersing van de Engelse taal.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Oproep: Wat wilt u weten over adaptief en gepersonaliseerd leren?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 7 april 2015
    adaptieflerennn
    Adaptief en gepersonaliseerd leren zijn hot items binnen het onderwijs. Zo ook in Nederland, waar onlangs de eerste adaptieve pilots en initiatieven van start zijn gegaan. Logischerwijs roepen deze actuele ontwikkelingen bij veel docenten de nodige vragen op. Waar zou u nou graag meer over willen weten? Wellicht vindt u een antwoord in onderstaande artikelen. Zo niet: laat het ons weten!
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    redactie - @Mirjam Het is zeker niet ondenkbaar dat verschillende platformen binnen en buiten de school geïntegreerd kunnen worden. Leren vindt steeds...
    lees meer
    Mirjam.vd.brand - vraag rondom gepersonaliseerd leren. Dat gaat verder dan de aangeboden educatief leeromgevingen..ook buiten de onderwijsplatformen. Hoe integreer je de...
    lees meer
  • TEDxAmsterdamED 2015: de highlights op een rijtje

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | donderdag 2 april 2015
    Vorige week stond Theater Amsterdam in het teken van TEDxAmsterdamED 2015: hét event voor een flinke dosis onderwijsinspiratie. Sinds gisteren staan alle talks online. Zo kan iedereen nog eens nagenieten van de aan bod gekomen inspirerende visies, ideeën en ervaringen. In dit artikel onze highlights. Wat zijn die van u?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Peter te Riele - Ik was erbij en zette elke TEDx-talk om in een mindmap. Ze staan in ieder geval op mijn blog:...
    lees meer
  • Wat is de rol en het doel van onderwijs?

    motivatie | trends | woensdag 1 april 2015
    Welke vakken en (sociale) vaardigheden moeten leerlingen nu leren om in de toekomst goed te functioneren in het werkveld en in hun persoonlijke leven? Met die vraag is het Platform Onderwijs2032, onder leiding van Paul Schnabel, momenteel druk doende. Maar moeten we, om die vraag te kunnen beantwoorden, niet eerst tot overeenstemming komen over de onderliggende vraag: Wat is de rol en het doel van onderwijs?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Yvonne - Claire Boonstra sprak over dit onderwerp op de laatste TedEd: operation.education/het-waarom-van-onderwijs/
    lees meer
    Wim van Doornik - Ieder kind in Nederland heeft recht op goed onderwijs, een recht dat vertaald is in de Leerplicht. Door op...
    lees meer
  • Hoe adaptieve technologie u en uw leerlingen ondersteunt

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 17 maart 2015
    YKOverzicht voor docenten Score Adaptief leren
    Malmberg startte begin deze maand op 20 scholen met Score!: een pilot met adaptief lesmateriaal voor Engelse grammaticaonderwijs. Dit lesmateriaal, gebaseerd op de adaptieve leertechnologie van Knewton, biedt iedere leerling een gepersonaliseerde leerweg. Maar wat betekent dat nou eigenlijk precies voor verschillende typen leerlingen en niet te vergeten: de docent?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Boekenweek 2015: 5x leesvoer voor docenten

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | Talen & Kunstvakken | maandag 9 maart 2015
    Boekenweek
    Het is weer Boekenweek! Voor veel docenten genoeg reden om in de klas wat extra aandacht te besteden aan (recente) literatuur. En al zijn het misschien geen literaire pareltjes; ook op het vlak van uw professionele ontwikkeling valt heel wat te lezen. In dit artikel 5x recent en actueel leesvoer voor docenten in het voortgezet onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 4x wetenschappelijk over games in het onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 4 maart 2015
    Schermafbeelding 2015 03 04 om 13.42.30
    Serious gaming en gamification winnen de laatste jaren aan kracht in het onderwijs. Zo ook de wetenschappelijke belangstelling voor dit thema, en daarmee de relevante kennis om goede educatieve games te ontwikkelen. In dit artikel de laatste insights uit recente onderzoeken naar gaming in het (voortgezet) onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: scheikunde

    motivatie | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | Mens & Natuur | donderdag 19 februari 2015
    scheikunde
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die u kunt inzetten bij het vak scheikunde. Deze lijst is maar een begin. Vult u hem verder aan met uw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • SLO: Quickscans 21e eeuwse vaardigheden

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | woensdag 18 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 18 om 10.22.39
    Kritisch denken, samenwerken en digitale geletterdheid. Kent u alle 21e eeuwse vaardigheden? Hoe komen die in uw lessen aan bod? En heeft u als schoolleider een schoolbrede visie op de inbedding van deze vaardigheden in het curriculum? SLO ontwikkelde een quickscan voor docenten en schoolleiders om te beoordelen in hoeverre de 21e eeuwse vaardigheden zijn ingebed in het beleid en de dagelijkse lessen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Zo maakt u van onderzoekend leren een succeservaring

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | trends | vrijdag 13 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 12 om 11.56.01
    Onderzoekend leren is een actieve leervorm waarbij leerlingen kennis en vaardigheden verwerven door – meestal gezamenlijk – betekenisvolle problemen op te lossen. Bijvoorbeeld door middel van praktijkonderzoek of een experiment. Bij dit proces speelt de docent een sleutelrol. Maar hoe zorgt u ervoor dat het onderzoekend leren zowel voor u als uw leerlingen een succeservaring wordt?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Waarom technologie de docent nooit zal vervangen

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 11 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 11 om 11.28.43
    Mobiel leren, gamification, flipping the classroom, de opleving van MOOCs en ga zo maar door... het zijn allemaal recente ontwikkelingen in het onderwijs waarbij technologie een hoofdrol speelt. Maar voldoen deze methoden en technieken daadwerkelijk aan hun belofte? En wat betekent dat voor de rol van de docent? Die vragen stelt auteur en leerspecialist Steve Wheeler in een blogpost op Learning with ‘e’s.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Tegenlicht Meet Up: ‘De onderwijzer aan de macht’

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 11 februari 2015
    Tegenlicht
    In ‘De onderwijzer aan de macht’ zoomt VPRO’s Tegenlicht in op drie scholen waar de vaste waarden van het huidige onderwijs ter discussie worden gesteld: het Amsterdamse Hyperion Lyceum, Niekée in Roermond en De School in Zandvoort. Om na te praten over de uitzending, organiseerde Tegenlicht onlangs een Meet Up in Pakhuis de Zwijger. De centrale vraag van die avond: Hoe kun je elke leerling het onderwijs aanbieden dat het beste bij ze past?
    Lees verder arrow

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Volgende

img