1 2 3 4 Volgende RESULTATEN (67)

  • Design Thinking: een mindset om het onderwijs vorm te geven

    motivatie | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 18 december 2014
    DT
    In het maatschappelijke debat over de toekomst van het onderwijs ligt de focus op de docent. Op een bottom-up aanpak, waarbij de docent wordt beschouwd als vormgever van het onderwijs. Design Thinking is een aanpak waarmee je je als docent kunt verplaatsen in die rol. Het is een mindset waarbij niet het ontwerp, maar het denken als ontwerper centraal staat.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • To do: de Week van de Mediawijsheid 2014

    motivatie | projectonderwijs | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | vrijdag 14 november 2014
    Recht op Mediawijsheid
    Van 21 tot en met 28 november staat Nederland weer in het teken van de mediawijsheid. Tijdens de Week van de Mediawijsheid wordt er op scholen en in bibliotheken van alles georganiseerd om jongeren mediawijzer te maken. Wat gaat u doen met uw leerlingen? Met deze tips en activiteiten kunt u in ieder geval direct aan de slag!
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • DIY en de Maker Movement in het onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | maandag 29 september 2014
    We are Makers
    Doe-het-zelven: een term die tot voor kort voornamelijk werd geassocieerd met de trouwe bezoeker van de plaatselijke bouwmarkt. Door bewegingen als de Maker Movement lijkt daar verandering in te komen. DIY is booming, met name onder jongeren. Maar wat is het precies? En hoe kun je er als docent in het voortgezet onderwijs op inspelen?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Google’s elektronische leeromgeving: Google Classroom

    projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | dinsdag 9 september 2014
    Google Classroom2
    Google lanceerde onlangs een nieuwe, gratis onderwijstool: Google Classroom. Het is een cloud-based leeromgeving waar Google-diensten als Drive, Docs, Gmail en Google Forms samen komen binnen één overzichtelijk dashboard. Het webbased systeem in beschikbaar voor iedereen met een Google Apps for Education-account.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    P.Diepeveen - Wij (Isendoorn College)gaan vooral Google Classroom en Showbie vergelijken.
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: webbased whiteboard tools

    motivatie | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | Talen & Kunstvakken | dinsdag 5 augustus 2014
    AfbeeldingFavoriete educatieve appswebbased whiteboard tools
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Eerder schreven we op Onderwijs van Morgen al over Stoodle, een real-time, virtueel whiteboard. In dit artikel vijf webbased whiteboard tools die je als docent, maar ook onder leerlingen ook kunt inzetten.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Genius Hour: een uur om je passie en creativiteit te verkennen

    motivatie | projectonderwijs | differentiatie | internationaal onderwijs | dinsdag 15 juli 2014
    Genius Hour
    Genius Hour is een concept waarbij leerlingen gedurende een bepaalde periode ingeroosterd worden om te werken aan een zelfgekozen project. Van leren coderen tot het bouwen van een raket, het schrijven en tekenen van een stripverhaal of piano leren spelen. Waar ze ook voor kiezen, tijdens Genius Hour verkennen leerlingen hun passie en creativiteit.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Teacherpreneurs: Docent Eugenie Zwanenburg ontwikkelt nieuw science-curriculum

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | mediawijsheid | Mens & Natuur | donderdag 24 april 2014
    Eugenie 2
    Biologiedocent Eugenie Zwanenburg, werkzaam op het Veurs Lyceum in Leidschendam, heeft het afgelopen jaar een nieuw science-curriculum ontwikkeld. Het curriculum maakt deel uit van het nieuwe vak talentstromen, dat gericht is op de ontwikkeling van de zogeheten 21st Century Skills. “Je moet wel een beetje maf zijn om zoiets naast je baan te ontwikkelen, maar uiteindelijk is het onwaarschijnlijk leuk om te doen," aldus Zwanenburg.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    tine martina-bombeeck - Voel me helemaal thuis met die manier van lesgeven, die manier n leerlingen enthousiasmeren. Het is voor mij steeds...
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: Storytelling en presentaties

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 30 januari 2014
    projeqtintroducing
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Deze keer besteden we aandacht aan onze favoriete presentatie- en storytelling-apps. Naast oude bekenden als PowerPoint, Prezi en Keynote zijn er namelijk nog genoeg andere toepassingen die een presentatie net dat beetje extra geven! Vul jij de lijst verder aan?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Jan - Een aanrdige variant op Powerpoint is Nearpod. (Website: Nearpod.com). De meerwaarden - m.n. bij het iPad onderwijs - vind...
    lees meer
    Redactie Onderwijs van Morgen - Beste Marc, Bedankt voor je waardevolle bijdrage. Wat een interessante, leuke app. Jouw eigen voorbeeld is juist een toevoeging en...
    lees meer
    Marc - Excuus voor het spammerige voorbeeld hierboven. In mijn herinnering was hij een stuk ingetogener :-)
    lees meer
  • De Poëzieweek in de klas

    projectonderwijs | Talen & Kunstvakken | dinsdag 28 januari 2014
    Verwondering
    Komende donderdag is het weer zo ver. Gedichtendag 2014: het poëziefeest van Nederland en Vlaanderen. Tevens is deze dag de kick-off van de Poëzieweek, waarin dit jaar het thema ‘verwondering’ centraal staat. Veel docenten grijpen deze week aan om extra aandacht te besteden aan poëzie. Om hen te faciliteren ontwikkelt de organisatie ieder jaar themalessen voor het voortgezet onderwijs. Maar ook zijn er genoeg andere organisaties die zich bezighouden met poëzie voor leerlingen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Inspiratie: Start een TED-Ed Club

    projectonderwijs | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 22 januari 2014
    GOED
    TED-Ed Clubs is een nieuw, schoolvriendelijk lesprogramma om leerlingen te ondersteunen bij het formuleren, bediscussiëren en presenteren van hun ideeën en passies. En dat alles in de vorm van een korte TED-talk. Het eindresultaat is een kleinschalige TED-conferentie, waar de leerlingen hun presentaties houden voor het echte publiek. Met dit initiatief wil TED-Ed de beste ideeën van jonge mensen een platform bieden en ze aanmoedigen om zelfverzekerd in het openbaar te spreken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Top 5 online toets- en quiztools

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 19 december 2013
    Schermafbeelding 2013 12 19 om 11.13.26
    Wil je de les meer pit geven? Of misschien extra oefeningen bieden? Met digitale toets- en quiztools kan het allemaal. Er zijn er alleen zoveel beschikbaar dat het soms maar lastig kiezen is. Wellicht maken we je het wat makkelijker met deze top 5 online toets- en quiztools, die ieder op hun eigen manier onderscheidend zijn. Pick your choice.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (9 totaal) Alle reacties...

    Redactie Onderwijs van Morgen - Bedankt voor het wijzen op de spelfout!
    lees meer
    Onderwijsgelieerd en dan zulke taalfouten, jammer van het artikel - Of je de les nou wat meer pit wilt geven, extra oefeningen ...
    lees meer
    Janneke - Bedankt voor deze goede tips! En @Juf Janny: "En die valide en betrouwbare is" klopt ook niet.
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: deel 1

    motivatie | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | vrijdag 29 november 2013
    Earthviewer
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Voor jou als docent, maar ook zeker voor de leerlingen. De favorietenlijst op onze computer mag weer eens opgeschoond worden, maar niet voordat we de meest aansprekende apps met jou hebben gedeeld. De top 5 educatieve apps waar jij en je leerlingen meteen mee aan de slag kunnen. To be continued...
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Jomari - You've really helped me untnesdard the issues. Thanks.
    lees meer
    Eric Provoost - Voor de muziekles is Mobile Music Trainer een echte aanrader. Leerlingen kunnen met deze app zelfstandig aan de slag...
    lees meer
  • Eduscrum: de voordelen voor docenten en leerlingen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 21 november 2013
    Vrijdag 15 november was het 4e Nationale Docentencongres Biologie. Ruim 450 docenten waren die dag te gast in Burgers’ Zoo. Jan van Rossum (decaan, docent scheikunde en oprichter EduScrum) gaf daar een presentatie over eduScrum: een projectmethode waarbij samenwerking, vertrouwen en zelfwerkzaamheid centraal staan.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Bloggen over het onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 16 oktober 2013
    Schermafbeelding 2013 10 15 om 13.55.54
    Bloggen is een goede manier om gedachten en ideeën te delen met de rest van de wereld. Over ieder onderwerp, hoe niche ook, zijn duizenden blogs te vinden. Zo ook over onderwijs. In Nederland hebben we bijvoorbeeld de bekende EDU-bloggers, maar ook individuele bloggers vinden steeds vaker hun weg op het chaotische web.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (6 totaal) Alle reacties...

    Maltha Studiecoaching - Juliette Maltha - Maltha Studiecoaching is al ruim 31 jaar actief in het onderwijs. Wij merken bij ons dat ouders, leerlingen en...
    lees meer
    Redactie - Hartelijk dank voor alle reacties, ook via Twitter. Er is helaas enige verwarring dat OVM op eigen titel de...
    lees meer
    Anneke de Vries - Nog even geduld. Dan is er ongeveer iedere twee weken een blog te lezen op www.twin-go.nl
    lees meer
  • Het Nederlandse onderwijs: een tussenstand

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 17 april 2013
    O4NT
    Welke kant het ook op gaat met de toekomst van het leren, één ding is zeker: het onderwijs is aan het veranderen. In het buitenland zien we verschillende initiatieven, maar ook in Nederland vinden een aantal belangrijke ontwikkelingen plaats. Een van de initiatieven om deze veranderingen en inspirerende ideeën samen te brengen is het Festival of Solutions. Toch is het ook interessant om te kijken naar een aantal concrete veranderingen. Hoe ver zijn we nu eigenlijk? De huidige stand van zaken in het Nederlandse onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Eugene Wijnhoven - Ik word een beetje huiverig van het hallelujah-gehalte inzake vernieuwingen. Tabletscholen blijken in de VS tot grote reken- en...
    lees meer
    Gertjan Kleinpaste - Mooi dat Operation Education de vernieuwingsenergie in het onderwijs bundelt. Samen staan we sterker en moet het toch lukken...
    lees meer
    Lex Hupe - Een (tot nu toe) goed bewaard geheim is de didactische aanpak van de Weekendschool. De leerkracht doet alles wat...
    lees meer
  • Festival of Solutions

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 10 april 2013
    Operation Education
    Nog geen half jaar geleden kondigde Claire Boonstra op TEDxAmsterdamED aan dat ze de stap naar het onderwijs ging maken. Ze begon Operation Education: een organisatie die vooruitstrevende initiatieven op het gebied van onderwijs wil samenbrengen en zichtbaar wil maken voor iedereen. In navolging daarvan organiseert Πop woensdag 24 april in Driebergen het Festival of Solutions.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • The Independent Project

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 28 februari 2013
    Geen vaste methode, geen toetsen en geen cijfers. Daarentegen wel een groep leerlingen die hun eigen lesmateriaal maken en zichzelf én elkaar een semester lang van alles leren over de meest uiteenlopende onderwerpen. Dat is The Independent Project: onderwijs ontworpen en uitgevoerd door de leerlingen zelf.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Margovan@xs4all.nl - Zou zo heel graag veel meer zo willen werken. Maar het lijkt te botsen met allerlei vormen van resultaatgericht...
    lees meer
    Marielle aerts - Bij onze opleiding hebben leerlingen een stazet dag. Een dag in de week is de student aan zet. Hij...
    lees meer
    Dorien Ketel - Met herkenning dit blog gelezen. Ik besloot bij 3VWO om op te houden met 'trekken', ze mochten zelf alles...
    lees meer
  • DEEL 3: HÉ, DAT ZIJN DIE IPAD-KINDEREN

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 20 februari 2013
    Floor Woelders iPad
    In deel 1 en 2 van deze serie heb ik het afgelopen najaar een inkijk gegeven in de wereld van mijn iPad-kind. Vanuit het perspectief van mijn dochter en vanuit mezelf, als ouder. In dit deel leest u de ervaringen van leerlingen, ouders en docenten na een half jaar gebruik van een tablet in de klas.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (7 totaal) Alle reacties...

    De Typedocente Amsterdam - Als typedocente vraag ik me af of de kinderen geen slechte houding ontwikkelen door het gebruik van tablet. Dit...
    lees meer
    paul ballhaus - Is de I-pad inzetten in het onderwijs een onderwijsvernieuwing? Even relativeren: Het is een beetje teveel eer voor die...
    lees meer
    Henri Krist - ik ben erg geïnteresseerd in de invoering van een nieuw onderwijsmodel en de rol die ict daarbij kan spelen....
    lees meer
  • ‘Doe het lekker zelf’

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Natuur | woensdag 6 februari 2013
    doe het lekker zelfartikel
    Er zit vandaag een mail in mijn mailbox die boven alle andere mails uitspringt: ‘Shining Star completed a challenge.’ Het is niet waar! Shining Star is de nickname van mijn oudste dochtertje. Ze is acht en ze heeft zich vandaag aangemeld bij DIY, do it yourself. De mail vertelt mij dat haar project color changing milk de eerste stap naar becoming a chemist heeft afgerond. Ik heb altijd gedacht dat ze in mijn wiskundige voetsporen zou treden…
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    jan lepeltak - prima tekst. jlu
    lees meer
  • Onbeoogd leren

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | trends | woensdag 30 januari 2013
    kinderen vrolijk
    Joost zit op een stoel op een podium. Hij doet net alsof hij een boek in zijn hand heeft. Om hem heen op de planken zitten zo’n twintig kinderen. Het publiek in de zaal heeft zojuist een bijvoeglijk naamwoord gegeven en een klein huishoudelijk voorwerp genoemd. De twee woorden zijn onderdeel van de opdracht aan Joost: lees een verhaal voor over een ‘koud lepeltje’ uit je virtuele voorleesboek. Voorbereidingstijd: drie seconden.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 Volgende

img