1 2 3 4 Volgende RESULTATEN (61)

  • Favoriete educatieve apps: Storytelling en presentaties

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 30 januari 2014
    projeqtintroducing
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Deze keer besteden we aandacht aan onze favoriete presentatie- en storytelling-apps. Naast oude bekenden als PowerPoint, Prezi en Keynote zijn er namelijk nog genoeg andere toepassingen die een presentatie net dat beetje extra geven! Vul jij de lijst verder aan?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Jan - Een aanrdige variant op Powerpoint is Nearpod. (Website: Nearpod.com). De meerwaarden - m.n. bij het iPad onderwijs - vind...
    lees meer
    Redactie Onderwijs van Morgen - Beste Marc, Bedankt voor je waardevolle bijdrage. Wat een interessante, leuke app. Jouw eigen voorbeeld is juist een toevoeging en...
    lees meer
    Marc - Excuus voor het spammerige voorbeeld hierboven. In mijn herinnering was hij een stuk ingetogener :-)
    lees meer
  • De Poëzieweek in de klas

    projectonderwijs | Talen & Kunstvakken | dinsdag 28 januari 2014
    Verwondering
    Komende donderdag is het weer zo ver. Gedichtendag 2014: het poëziefeest van Nederland en Vlaanderen. Tevens is deze dag de kick-off van de Poëzieweek, waarin dit jaar het thema ‘verwondering’ centraal staat. Veel docenten grijpen deze week aan om extra aandacht te besteden aan poëzie. Om hen te faciliteren ontwikkelt de organisatie ieder jaar themalessen voor het voortgezet onderwijs. Maar ook zijn er genoeg andere organisaties die zich bezighouden met poëzie voor leerlingen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Inspiratie: Start een TED-Ed Club

    projectonderwijs | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 22 januari 2014
    GOED
    TED-Ed Clubs is een nieuw, schoolvriendelijk lesprogramma om leerlingen te ondersteunen bij het formuleren, bediscussiëren en presenteren van hun ideeën en passies. En dat alles in de vorm van een korte TED-talk. Het eindresultaat is een kleinschalige TED-conferentie, waar de leerlingen hun presentaties houden voor het echte publiek. Met dit initiatief wil TED-Ed de beste ideeën van jonge mensen een platform bieden en ze aanmoedigen om zelfverzekerd in het openbaar te spreken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Top 5 online toets- en quiztools

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 19 december 2013
    Schermafbeelding 2013 12 19 om 11.13.26
    Of je de les nou wat meer pit wil geven, extra oefeningen wil bieden of serieus wil toetsen of leerlingen goed voorbereid zijn op het komende proefwerk: met digitale toets- en quiztools kan het allemaal. Er zijn er alleen zoveel beschikbaar dat het soms maar lastig kiezen is. Wellicht maken we je het wat makkelijker met deze top 5 online toets- en quiztools, die ieder op hun eigen manier onderscheidend zijn. Pick your choice.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (6 totaal) Alle reacties...

    Sander - Enige tijd geleden vond ik deze: www.questionpress.com/ Het lijkt een beetje op Socrative, maar je kunt er veel meer...
    lees meer
    Hendrika - Ik heb vorige week Socrative uitgeprobeerd in mijn iPadklas. Niet echt een aanrader. Op deze manier wilde ik woordjes...
    lees meer
    Guido Leenders - Ik werk al jaren onder andere met Hot Potatoes en dit tot grote tevredenheid. Bovenstaande bericht wil ik graag...
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: deel 1

    motivatie | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | vrijdag 29 november 2013
    Earthviewer
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Voor jou als docent, maar ook zeker voor de leerlingen. De favorietenlijst op onze computer mag weer eens opgeschoond worden, maar niet voordat we de meest aansprekende apps met jou hebben gedeeld. De top 5 educatieve apps waar jij en je leerlingen meteen mee aan de slag kunnen. To be continued...
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Eric Provoost - Voor de muziekles is Mobile Music Trainer een echte aanrader. Leerlingen kunnen met deze app zelfstandig aan de slag...
    lees meer
  • Eduscrum: de voordelen voor docenten en leerlingen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 21 november 2013
    Vrijdag 15 november was het 4e Nationale Docentencongres Biologie. Ruim 450 docenten waren die dag te gast in Burgers’ Zoo. Jan van Rossum (decaan, docent scheikunde en oprichter EduScrum) gaf daar een presentatie over eduScrum: een projectmethode waarbij samenwerking, vertrouwen en zelfwerkzaamheid centraal staan.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Bloggen over het onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 16 oktober 2013
    Schermafbeelding 2013 10 15 om 13.55.54
    Bloggen is een goede manier om gedachten en ideeën te delen met de rest van de wereld. Over ieder onderwerp, hoe niche ook, zijn duizenden blogs te vinden. Zo ook over onderwijs. In Nederland hebben we bijvoorbeeld de bekende EDU-bloggers, maar ook individuele bloggers vinden steeds vaker hun weg op het chaotische web.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (6 totaal) Alle reacties...

    Maltha Studiecoaching - Juliette Maltha - Maltha Studiecoaching is al ruim 31 jaar actief in het onderwijs. Wij merken bij ons dat ouders, leerlingen en...
    lees meer
    Redactie - Hartelijk dank voor alle reacties, ook via Twitter. Er is helaas enige verwarring dat OVM op eigen titel de...
    lees meer
    Anneke de Vries - Nog even geduld. Dan is er ongeveer iedere twee weken een blog te lezen op www.twin-go.nl
    lees meer
  • Het Nederlandse onderwijs: een tussenstand

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 17 april 2013
    O4NT
    Welke kant het ook op gaat met de toekomst van het leren, één ding is zeker: het onderwijs is aan het veranderen. In het buitenland zien we verschillende initiatieven, maar ook in Nederland vinden een aantal belangrijke ontwikkelingen plaats. Een van de initiatieven om deze veranderingen en inspirerende ideeën samen te brengen is het Festival of Solutions. Toch is het ook interessant om te kijken naar een aantal concrete veranderingen. Hoe ver zijn we nu eigenlijk? De huidige stand van zaken in het Nederlandse onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Eugene Wijnhoven - Ik word een beetje huiverig van het hallelujah-gehalte inzake vernieuwingen. Tabletscholen blijken in de VS tot grote reken- en...
    lees meer
    Gertjan Kleinpaste - Mooi dat Operation Education de vernieuwingsenergie in het onderwijs bundelt. Samen staan we sterker en moet het toch lukken...
    lees meer
    Lex Hupe - Een (tot nu toe) goed bewaard geheim is de didactische aanpak van de Weekendschool. De leerkracht doet alles wat...
    lees meer
  • Festival of Solutions

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 10 april 2013
    Operation Education
    Nog geen half jaar geleden kondigde Claire Boonstra op TEDxAmsterdamED aan dat ze de stap naar het onderwijs ging maken. Ze begon Operation Education: een organisatie die vooruitstrevende initiatieven op het gebied van onderwijs wil samenbrengen en zichtbaar wil maken voor iedereen. In navolging daarvan organiseert Πop woensdag 24 april in Driebergen het Festival of Solutions.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • The Independent Project

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 28 februari 2013
    Geen vaste methode, geen toetsen en geen cijfers. Daarentegen wel een groep leerlingen die hun eigen lesmateriaal maken en zichzelf én elkaar een semester lang van alles leren over de meest uiteenlopende onderwerpen. Dat is The Independent Project: onderwijs ontworpen en uitgevoerd door de leerlingen zelf.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Margovan@xs4all.nl - Zou zo heel graag veel meer zo willen werken. Maar het lijkt te botsen met allerlei vormen van resultaatgericht...
    lees meer
    Marielle aerts - Bij onze opleiding hebben leerlingen een stazet dag. Een dag in de week is de student aan zet. Hij...
    lees meer
    Dorien Ketel - Met herkenning dit blog gelezen. Ik besloot bij 3VWO om op te houden met 'trekken', ze mochten zelf alles...
    lees meer
  • DEEL 3: HÉ, DAT ZIJN DIE IPAD-KINDEREN

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 20 februari 2013
    Floor Woelders iPad
    In deel 1 en 2 van deze serie heb ik het afgelopen najaar een inkijk gegeven in de wereld van mijn iPad-kind. Vanuit het perspectief van mijn dochter en vanuit mezelf, als ouder. In dit deel leest u de ervaringen van leerlingen, ouders en docenten na een half jaar gebruik van een tablet in de klas.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (7 totaal) Alle reacties...

    De Typedocente Amsterdam - Als typedocente vraag ik me af of de kinderen geen slechte houding ontwikkelen door het gebruik van tablet. Dit...
    lees meer
    paul ballhaus - Is de I-pad inzetten in het onderwijs een onderwijsvernieuwing? Even relativeren: Het is een beetje teveel eer voor die...
    lees meer
    Henri Krist - ik ben erg geïnteresseerd in de invoering van een nieuw onderwijsmodel en de rol die ict daarbij kan spelen....
    lees meer
  • ‘Doe het lekker zelf’

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Natuur | woensdag 6 februari 2013
    doe het lekker zelfartikel
    Er zit vandaag een mail in mijn mailbox die boven alle andere mails uitspringt: ‘Shining Star completed a challenge.’ Het is niet waar! Shining Star is de nickname van mijn oudste dochtertje. Ze is acht en ze heeft zich vandaag aangemeld bij DIY, do it yourself. De mail vertelt mij dat haar project color changing milk de eerste stap naar becoming a chemist heeft afgerond. Ik heb altijd gedacht dat ze in mijn wiskundige voetsporen zou treden…
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    jan lepeltak - prima tekst. jlu
    lees meer
  • Onbeoogd leren

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | trends | woensdag 30 januari 2013
    kinderen vrolijk
    Joost zit op een stoel op een podium. Hij doet net alsof hij een boek in zijn hand heeft. Om hem heen op de planken zitten zo’n twintig kinderen. Het publiek in de zaal heeft zojuist een bijvoeglijk naamwoord gegeven en een klein huishoudelijk voorwerp genoemd. De twee woorden zijn onderdeel van de opdracht aan Joost: lees een verhaal voor over een ‘koud lepeltje’ uit je virtuele voorleesboek. Voorbereidingstijd: drie seconden.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Guerrilla-onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | jongerencultuur | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | Mens & Natuur | dinsdag 29 januari 2013
    Daniel Raven Ellison
    Daniel Raven-Ellison is een man met een missie. Deze zelfbenoemde guerrilla geographer wil kinderen enthousiast maken voor zijn vak aardrijkskunde. En daarbij zoekt hij – net als een guerrillastrijder – naar bijzondere, gekke, creatieve en innovatieve manieren om zijn doel te bereiken. Uiteraard zonder gebruik van geweld. Op het 2e Nationale Docentencongres Aardrijkskunde kwam hij uitleggen hoe je lesgeeft als echte guerrillastrijder.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Mark Jordens - Bij Edmond Halley geven we volwassenen onderwijs aan mensen in de financiële sector. Wij passen nu een oaar jaar...
    lees meer
  • Voordelen van concept-contextonderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | trends | internationaal onderwijs | Mens & Natuur | donderdag 24 januari 2013
    In Lunteren werd op 11 januari de Nibi-conferentie gehouden. Naast het thema Chaos in de klas was er ook aandacht voor het vernieuwde examenprogramma voor havo en vwo. Een belangrijke vernieuwing is het gebruik van meer contexten in het programma. Dit sluit aan op de didactische theorie van pedagoog Lev Vygotsky, waarbij contexten het vertrekpunt zijn om concepten te leren begrijpen: de concept-contextgedachte.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Hoe u start met sociale media in de klas

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 24 januari 2013
    Social Media Classroom
    Door sociale media zijn de leerlingen van nu slimmer, mondiger en beter geïnformeerd. Er is een stroom van constante interactie ontstaan. Tussen leerlingen, maar ook tussen leerling en docent. Het is geen geheim dat leerlingen voorlopen op docenten in het toepassen van sociale media. Remco Bron gaf - op het derde nationale Nask-congres - om die reden een lezing over hoe je start met het gebruik van sociale media in de klas.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Gedichten: daar zit muziek in

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Talen & Kunstvakken | dinsdag 22 januari 2013
    Poezieweek
    Dat muziek het thema is van de landelijke poëzieweek 2013 verbaast me niet. Muziek, klank en poëzie… Ze passen bij elkaar. Dit jaar valt de gedichtenweek in februari (31-1 tot en met 6-02) en is de gedichtendag op 31 januari. Veel scholen grijpen deze week aan om extra aandacht aan poëzie te besteden. Dat is natuurlijk ook precies wat de aanjagers van de gedichtenweek, Stichting Lezen en Poetry International Rotterdam, beogen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    xxxlovexxx - hallo ik zoek een gedicht dat over muziek gaat en voor jongeren van 12 jarige leeftijd is weet jij...
    lees meer
    Iris Hermens - Geweldig initiatief! Nog mensen nodig die meehelpen?
    lees meer
  • Gratis boekje: leerbericht 2013

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 15 januari 2013
    avatarerno2
    Een nieuw jaar: 2013. De 21e eeuw in volle vaart. Een eeuw waarin alles anders wordt. Dat denk ik echt. Noem het een renaissance 2.0. In de eerste renaissance was de boekdrukkunst een van de katalysatoren.  We vonden vele antwoorden op onze vragen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (5 totaal) Alle reacties...

    Renée Conradi - redacteur Onderwijsvanmorgen.nl - In de een na laatste alinea is boekje te downloaden onder de hyperlink 'leerbericht 2013'. Veel leesplezier!
    lees meer
    beVerhoeven@kw1c.nl - aanvraag Gratis boekje: leerbericht 2013
    lees meer
    Peter Verberne - Een frisse kijk op een aantal onderwijszaken (soms onderwijsproblemen). Ideeën, vondsten, eigentijds, dat zeker. Er zitten absoluut de nodige...
    lees meer
  • Terugblik Onderwijs van Morgen in 2012

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 19 december 2012
    onderwijs van morgenbril toekomst
    Het einde van het jaar nadert en dat brengt steevast de tijd en drang met zich mee om terug te kijken.  Welke onderwerpen passeerden dit jaar de revue? Welke artikelen werden uitvoerig besproken? En waar werd uitvoerig op gereageerd? In dit artikel een eerste terugblik op Onderwijs van Morgen in 2012.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijstrend: een nieuw curriculum van 21st century skills?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 13 december 2012
    begeleiding 600x398
    De samenleving verandert erg snel en het onderwijs probeert hier voortdurend antwoorden op te vinden. Met name door ontwikkelingen in globalisering, technologie en ICT ontstaan er veel nieuwe mogelijkheden. Deze ontwikkelingen hebben onherroepelijk ook gevolgen voor het leren en onderwijs. De vraag rijst of het curriculum anno 2012 op scholen nog wel past bij de toekomst waar we jongeren voor opleiden. In het licht van curriculumhervormingen wordt vaak gesproken over 21st century skills. Langzaam ontstaat in Nederland discussie over de waarde van het huidige curriculum in relatie tot deze ‘nieuwe’ skills. Gaan we van een kennis- naar competentiesamenleving.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (6 totaal) Alle reacties...

    Michiel Stadhouders - Beste J. van Rijn, helemaal eens. Ik heb geprobeerd dat duidelijk te maken, maar is wellicht niet goed genoeg...
    lees meer
    M. Symor - Interessant artikel ! In Suriname is het onderwijsveld er mee eens dat de hedendaagse leerling / student over...
    lees meer
    L. Frietman - Goed stuk, wij doen op een mbo school in Den Haag een pilot met serious gaming, waarbij jongeren...
    lees meer

  1 2 3 4 Volgende

img