1 2 3 4 Volgende RESULTATEN (76)

  • NMC Horizon 2015: belangrijkste trends in onderwijstechnologie

    leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 1 juli 2015
    NMC Horizon
    Eerder deze week publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report: 2015 K-12 Edition’. Daarin staan de belangrijkste trends, uitdagingen en ontwikkelingen op het gebied van onderwijstechnologie. De resultaten bespreken we op Onderwijs van Morgen in drie blogs. In dit artikel de belangrijkste trends voor de komende vijf jaar.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    C. van Hout - Positieve ontwikkeling! Wel graag landelijk aansturen. Te grote diversiteit in didaktiek en onderwijsinhoud tussen docenten / scholen maakt overstappen...
    lees meer
  • 5 lestips om uw leerlingen tot aan het einde van het schooljaar gemotiveerd te houden

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | woensdag 3 juni 2015
    18788 hou werknemers gemotiveerdl
    Over ongeveer een maand begint in het noorden de zomervakantie. Ook voor de rest van het land is het einde van het schooljaar in zicht. Eindelijk! Althans, voor de meeste leerlingen. Want veel van hen vinden het moeilijk om ook in die laatste weken gemotiveerd te blijven. Daarom in dit artikel 5 lestips om uw leerlingen tot aan de laatste schooldag actief en gemotiveerd te houden.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De verschillen tussen differentiëren, personaliseren en adaptief leren

    leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | dinsdag 2 juni 2015
    Schermafbeelding 2015 06 01 om 10.21.35
    Het gesprek over het onderwijs van de toekomst gaat vaak over differentiëren, personaliseren en adaptief leren. Deze drie buzzwords hangen nauw met elkaar samen – ze overlappen elkaar op een aantal punten – maar zijn geen synoniem voor elkaar. Wat betekenen ze precies? En wat kenmerkt deze afzonderlijke onderwijsvormen? Daarover leest u meer in dit artikel.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Redactie - @Annemarie Er zijn verschillende invalshoeken voor deze begrippen, er is niet één waarheid. Er is wel vaak sprake van...
    lees meer
    Annemarie - De beschrijving van differentiatie vind ik niet toereikend omdat we in de theorie vaak spreken over convergent en divergent...
    lees meer
  • Summer School: het zomerprogramma van Universiteit Utrecht

    motivatie | projectonderwijs | Mens & Natuur | donderdag 28 mei 2015
    Summer School
    Ook dit jaar organiseert Universiteit Utrecht Summer School: een zomerprogramma waarbij nieuwsgierige kinderen en jongeren vier dagen lang worden ondergedompeld in de wereld van de wetenschap. Onder begeleiding van wetenschappers en studenten – én aan de hand van proefjes, excursies en rondleidingen – ontdekken leerlingen verschillende actuele wetenschappelijke thema’s.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: virtuele schoolreizen

    motivatie | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 26 mei 2015
    virtuele schoolreizen
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen: de stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Deze keer bespreken we naast apps ook digitale toepassingen die u kunt gebruiken om uw leerlingen mee te nemen op virtuele schoolreis.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Lot Schipper - Zo kan iedereen zijn beste kwaliteiten eerst ontwikkelen en hierdoor zelfvertrouwen opbouwen. Mocht er later nog iets meer nodig...
    lees meer
  • Vernieuwing vmbo: van ruim 30 naar 10 profielen

    leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 17 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 17 om 11.48.00
    De komende jaren gaat het vmbo op de schop. Het aantal profielen waar je als leerling voor kunt kiezen, wordt namelijk teruggeschroefd van ruim dertig naar tien. Deze programma’s worden overzichtelijk van opzet, bieden meer keuzemogelijkheid voor de leerling en zorgen voor een betere voorbereiding op het vervolgonderwijs. In dit artikel de belangrijkste veranderingen in een notendop.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: scheikunde

    motivatie | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | Mens & Natuur | donderdag 19 februari 2015
    scheikunde
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die u kunt inzetten bij het vak scheikunde. Deze lijst is maar een begin. Vult u hem verder aan met uw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Zo maakt u van onderzoekend leren een succeservaring

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | trends | vrijdag 13 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 12 om 11.56.01
    Onderzoekend leren is een actieve leervorm waarbij leerlingen kennis en vaardigheden verwerven door – meestal gezamenlijk – betekenisvolle problemen op te lossen. Bijvoorbeeld door middel van praktijkonderzoek of een experiment. Bij dit proces speelt de docent een sleutelrol. Maar hoe zorgt u ervoor dat het onderzoekend leren zowel voor u als uw leerlingen een succeservaring wordt?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Valentijnsdag: lessen in de liefde

    motivatie | projectonderwijs | jongerencultuur | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | vrijdag 30 januari 2015
    Liefde
    Over twee weken is het weer zover: Valentijnsdag. Terwijl uw leerlingen elkaar giechelend en anoniem een roos aanbieden, kunt u van de gelegenheid gebruik maken om thema’s als liefde, seksualiteit, relaties en seksuele diversiteit bespreekbaar te maken. Bijvoorbeeld met behulp van onderstaand lesmateriaal. Met welk lesmateriaal heeft u goede ervaringen?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Design Thinking: een mindset om het onderwijs vorm te geven

    motivatie | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 18 december 2014
    DT
    In het maatschappelijke debat over de toekomst van het onderwijs ligt de focus op de docent. Op een bottom-up aanpak, waarbij de docent wordt beschouwd als vormgever van het onderwijs. Design Thinking is een aanpak waarmee je je als docent kunt verplaatsen in die rol. Het is een mindset waarbij niet het ontwerp, maar het denken als ontwerper centraal staat.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • To do: de Week van de Mediawijsheid 2014

    motivatie | projectonderwijs | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | vrijdag 14 november 2014
    Recht op Mediawijsheid
    Van 21 tot en met 28 november staat Nederland weer in het teken van de mediawijsheid. Tijdens de Week van de Mediawijsheid wordt er op scholen en in bibliotheken van alles georganiseerd om jongeren mediawijzer te maken. Wat gaat u doen met uw leerlingen? Met deze tips en activiteiten kunt u in ieder geval direct aan de slag!
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • DIY en de Maker Movement in het onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | maandag 29 september 2014
    We are Makers
    Doe-het-zelven: een term die tot voor kort voornamelijk werd geassocieerd met de trouwe bezoeker van de plaatselijke bouwmarkt. Door bewegingen als de Maker Movement lijkt daar verandering in te komen. DIY is booming, met name onder jongeren. Maar wat is het precies? En hoe kun je er als docent in het voortgezet onderwijs op inspelen?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Google’s elektronische leeromgeving: Google Classroom

    projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | dinsdag 9 september 2014
    Google Classroom2
    Google lanceerde onlangs een nieuwe, gratis onderwijstool: Google Classroom. Het is een cloud-based leeromgeving waar Google-diensten als Drive, Docs, Gmail en Google Forms samen komen binnen één overzichtelijk dashboard. Het webbased systeem in beschikbaar voor iedereen met een Google Apps for Education-account.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    P.Diepeveen - Wij (Isendoorn College)gaan vooral Google Classroom en Showbie vergelijken.
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: webbased whiteboard tools

    motivatie | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | Talen & Kunstvakken | dinsdag 5 augustus 2014
    AfbeeldingFavoriete educatieve appswebbased whiteboard tools
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Eerder schreven we op Onderwijs van Morgen al over Stoodle, een real-time, virtueel whiteboard. In dit artikel vijf webbased whiteboard tools die je als docent, maar ook onder leerlingen ook kunt inzetten.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Genius Hour: een uur om je passie en creativiteit te verkennen

    motivatie | projectonderwijs | differentiatie | internationaal onderwijs | dinsdag 15 juli 2014
    Genius Hour
    Genius Hour is een concept waarbij leerlingen gedurende een bepaalde periode ingeroosterd worden om te werken aan een zelfgekozen project. Van leren coderen tot het bouwen van een raket, het schrijven en tekenen van een stripverhaal of piano leren spelen. Waar ze ook voor kiezen, tijdens Genius Hour verkennen leerlingen hun passie en creativiteit.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Teacherpreneurs: Docent Eugenie Zwanenburg ontwikkelt nieuw science-curriculum

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | mediawijsheid | Mens & Natuur | donderdag 24 april 2014
    Eugenie 2
    Biologiedocent Eugenie Zwanenburg, werkzaam op het Veurs Lyceum in Leidschendam, heeft het afgelopen jaar een nieuw science-curriculum ontwikkeld. Het curriculum maakt deel uit van het nieuwe vak talentstromen, dat gericht is op de ontwikkeling van de zogeheten 21st Century Skills. “Je moet wel een beetje maf zijn om zoiets naast je baan te ontwikkelen, maar uiteindelijk is het onwaarschijnlijk leuk om te doen," aldus Zwanenburg.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    tine martina-bombeeck - Voel me helemaal thuis met die manier van lesgeven, die manier n leerlingen enthousiasmeren. Het is voor mij steeds...
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: Storytelling en presentaties

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 30 januari 2014
    projeqtintroducing
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Deze keer besteden we aandacht aan onze favoriete presentatie- en storytelling-apps. Naast oude bekenden als PowerPoint, Prezi en Keynote zijn er namelijk nog genoeg andere toepassingen die een presentatie net dat beetje extra geven! Vul jij de lijst verder aan?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Jan - Een aanrdige variant op Powerpoint is Nearpod. (Website: Nearpod.com). De meerwaarden - m.n. bij het iPad onderwijs - vind...
    lees meer
    Redactie Onderwijs van Morgen - Beste Marc, Bedankt voor je waardevolle bijdrage. Wat een interessante, leuke app. Jouw eigen voorbeeld is juist een toevoeging en...
    lees meer
    Marc - Excuus voor het spammerige voorbeeld hierboven. In mijn herinnering was hij een stuk ingetogener :-)
    lees meer
  • De Poëzieweek in de klas

    projectonderwijs | Talen & Kunstvakken | dinsdag 28 januari 2014
    Verwondering
    Komende donderdag is het weer zo ver. Gedichtendag 2014: het poëziefeest van Nederland en Vlaanderen. Tevens is deze dag de kick-off van de Poëzieweek, waarin dit jaar het thema ‘verwondering’ centraal staat. Veel docenten grijpen deze week aan om extra aandacht te besteden aan poëzie. Om hen te faciliteren ontwikkelt de organisatie ieder jaar themalessen voor het voortgezet onderwijs. Maar ook zijn er genoeg andere organisaties die zich bezighouden met poëzie voor leerlingen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Inspiratie: Start een TED-Ed Club

    projectonderwijs | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 22 januari 2014
    GOED
    TED-Ed Clubs is een nieuw, schoolvriendelijk lesprogramma om leerlingen te ondersteunen bij het formuleren, bediscussiëren en presenteren van hun ideeën en passies. En dat alles in de vorm van een korte TED-talk. Het eindresultaat is een kleinschalige TED-conferentie, waar de leerlingen hun presentaties houden voor het echte publiek. Met dit initiatief wil TED-Ed de beste ideeën van jonge mensen een platform bieden en ze aanmoedigen om zelfverzekerd in het openbaar te spreken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Top 5 online toets- en quiztools

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 19 december 2013
    Schermafbeelding 2013 12 19 om 11.13.26
    Wil je de les meer pit geven? Of misschien extra oefeningen bieden? Met digitale toets- en quiztools kan het allemaal. Er zijn er alleen zoveel beschikbaar dat het soms maar lastig kiezen is. Wellicht maken we je het wat makkelijker met deze top 5 online toets- en quiztools, die ieder op hun eigen manier onderscheidend zijn. Pick your choice.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (9 totaal) Alle reacties...

    Redactie Onderwijs van Morgen - Bedankt voor het wijzen op de spelfout!
    lees meer
    Onderwijsgelieerd en dan zulke taalfouten, jammer van het artikel - Of je de les nou wat meer pit wilt geven, extra oefeningen ...
    lees meer
    Janneke - Bedankt voor deze goede tips! En @Juf Janny: "En die valide en betrouwbare is" klopt ook niet.
    lees meer

  1 2 3 4 Volgende

img