1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Volgende RESULTATEN (331)

  • #onderwijs2032: Stelt de staatssecretaris de juiste vraag?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | trends | woensdag 19 november 2014
    Onderwijs2032
    Wat moeten kinderen leren op school zodat ze klaar zijn voor hun toekomst? Met die vraag opende staatssecretaris Sander Dekker begin deze week de nationale dialoog over onderwijsinhoud. De maatschappelijke dialoog is het startpunt van een jarenplan om vorm te geven aan een vernieuwd curriculum. Een curriculum dat zich richt op wat de leerling moet kennen en kunnen om in 2032 een vliegende start te maken. Maar stelt de staatssecretaris wel de goede vraag?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (8 totaal) Alle reacties...

    Jarnick Maarse - We moeten eerst kijken het hedendaagse onderwijs en het onderwijs op korte termijn. Dat de staatssecretaris zich moet gaan...
    lees meer
    M.Moekotte - De staatssecretaris zou zich niet met dit soort vraagstukken moeten bezig houden. Hij heeft voor dit moment wel wat...
    lees meer
    Joos Holster - Lijkt de omgekeerde wereld. De missie van Dekker lijkt eerst de thuiszitters terug de school in te sturen, de...
    lees meer
  • Tip: 10 essays over creativiteit en de kwaliteit van de docent

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | internationaal onderwijs | dinsdag 18 november 2014
    Creativiteit is cruciaal in het onderwijs: zowel voor leerlingen als voor docenten. ‘Licensed to Create’ is een verzameling essays over het verbeteren van de creativiteit en kwaliteit van docenten. De essays zijn geschreven door tien toonaangevende denkers in het onderwijs en gepubliceerd door RSA – o.a. bekend van de animatie over de TED-talk van Ken Robinson.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Amber Groeneveld - Geweldige animatie. Dit moet je raken als je je verbonden voelt met kinderen, onderwijs, iets bij te dragen hebt...
    lees meer
  • To do: de Week van de Mediawijsheid 2014

    motivatie | projectonderwijs | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | vrijdag 14 november 2014
    Recht op Mediawijsheid
    Van 21 tot en met 28 november staat Nederland weer in het teken van de mediawijsheid. Tijdens de Week van de Mediawijsheid wordt er op scholen en in bibliotheken van alles georganiseerd om jongeren mediawijzer te maken. Wat gaat u doen met uw leerlingen? Met deze tips en activiteiten kunt u in ieder geval direct aan de slag!
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Leeromgeving van invloed op motivatie leerlingen

    motivatie | differentiatie | dinsdag 11 november 2014
    teacherquotes
    De leeromgeving is van invloed op de motivatie van leerlingen voor school. Maar hoe zit dat eigenlijk precies? En welke rol speelt de docent daarbij? Het recente onderzoek ‘Studying motivation in classrooms. Effects of teaching practices on early adolescents’ motivation’ van promovendus Kim Stroet geeft inzicht in deze vragen. Het onderzoek is uitgevoerd aan de Rijksuniversiteit Groningen en gefinancierd door het NRO.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Van toetsen kun je leren

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 13 november 2014
    toetsen 1
    Toetsen vervullen een belangrijke rol in het onderwijs. Docenten willen graag weten of hun inspanningen bij leerlingen tot het gewenste en benodigde leerresultaat leiden. Toetsen spelen dus een belangrijke rol in de kwaliteitsbewaking van ons onderwijssysteem. Echter, dat toetsen ook helpt om het studierendement te vergroten is een relatief nieuw gegeven.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Integraal het onderwijs verbeteren: daar hoort toetsing ook bij

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 13 november 2014
    toetsen 2
    Toetsing is in Nederland de laatste jaren aan het veranderen. Men ziet steeds meer in dat toetsing niet alleen een rol speelt in de selectie van leerlingen, of als motivatie voor leerlingen om te leren. Steeds vaker worden toetsen ingezet als diagnose-instrument. Daarmee krijgt toetsing een dubbele functie.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 6 ontwikkelingen uit het NMC Horizon-rapport '2014 Schools Edition'

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 4 november 2014
    NMC
    Het New Media Consortium (NMC) publiceerde begin oktober het Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition. In het rapport worden zes trends, zes uitdagingen én zes belangrijke ontwikkelen op het gebied van onderwijstechnologie voor scholen in EU-lidstaten besproken. In dit artikel zes belangrijke technologische ontwikkelingen die volgens het rapport binnen een jaar, over twee tot drie jaar en pas over een vier tot vijf jaar mainstream zullen worden in het onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Verboden om je vinger op te steken

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 30 oktober 2014
    Verboden
    Het is dinsdagochtend het tweede uur. De leerlingen van mijn 4havo klas hebben thuis één van mijn YouTube video’s bestudeerd over vraag & aanbod en ik begin de les met het stellen van vragen over de stof, om er een gevoel bij te krijgen of ze het begrepen hebben. Zoals gebruikelijk steekt een viertal leerlingen de hand fanatiek omhoog. Ik geef het woord aan Joost, die mij feilloos antwoord weet te geven op mijn vragen. Hij weet een glimp van trots maar moeilijk te verbergen, terwijl hij onderuit zakt op zijn stoel.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijstips november 2014

    motivatie | vrijdag 31 oktober 2014
    Leren Zichtbaar Maken
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor jou als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het Talent Docentencongres Nederlands, de masterclass Motivatie Binnenstebuiten en de mini-leergang ‘Innoveren en organiseren van binnenuit’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • TechKnow Onderwijs 2014: Leerlingen inspireren voor techniek

    motivatie | woensdag 22 oktober 2014
    Schermafbeelding 2014 10 22 om 08.33.28
    87 procent van de jongeren is te interesseren voor de techniek. Dat is goed nieuws, want in de techniek zijn de komende jaren duizenden goed opgeleide vakmensen nodig. Om dit enorme potentieel aan toekomstige technici aan te boren, is inzicht in de leefwereld en drijfveren van de jongeren van nu nodig. TechniekTalent.nu slaat de brug tussen onderwijsprofessionals en jongeren met de publicatie TechKnow Onderwijs 2014; Inspireer en motiveer jongeren voor een toekomst in de techniek.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Leraren Leren als Gelijken: Wat werkt?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | vrijdag 10 oktober 2014
    Schermafbeelding 2014 10 10 om 09.52.36
    Docenten die op gelijke basis met en van elkaar leren: Welke factoren zijn daarbij van invloed? En wat levert het op? De recent gepubliceerde literatuurstudie Leraren Leren als Gelijken geeft inzicht in deze en meer vragen over samenwerking en coaching in het onderwijs. De studie is in opdracht van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) uitgevoerd door postdoctoraal onderzoeker Marieke Thurlings. OVM sprak met Thurlings over haar bevindingen. 
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Kick-off Sanoma Learning Lab: onderwijsproducten in co-creatie

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 9 oktober 2014
    Op het Da Vinci College in Leiden vond vorige week de kick-off van Sanoma Learning Lab plaats. Tijdens dit project wordt een internationale groep van 165 docenten, leerlingen, leidinggevenden en werknemers van Malmberg en Sanoma Learning gevormd om in co-creatie innovatieve onderwijsproducten te ontwikkelen. Sanoma Learning Lab is een initiatief van Sanoma, de moederorganisatie van Malmberg.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Tip: Talent Docentencongres Nederlands 2014

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | trends | Talen & Kunstvakken | vrijdag 3 oktober 2014
    Schermafbeelding 2014 10 02 om 09.45.43
    Op donderdag 13 november 2014 organiseert Malmberg voor de derde keer het Talent Docentencongres Nederlands voor docenten in het voortgezet onderwijs. U bent die dag van harte welkom in het prachtige gebouw van de Openbare Bibliotheek Amsterdam aan de Oosterdokskade. U krijgt hier volop praktische tips aangereikt om uw lessen Nederlands nog spannender, leuker en beter te maken. Ook wanneer u niet met Talent werkt biedt het congres volop prikkelende sessies en vele, direct inzetbare lestips.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijstips oktober 2014

    motivatie | trends | internationaal onderwijs | woensdag 1 oktober 2014
    Onderwijshelden
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor jou als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Met deze maand de documentaire ‘Alphabet’, de boeken ‘Onderwijshelden’ en ‘Gelukkig voor de klas’ en het congres Making Shift Happen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • DIY en de Maker Movement in het onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | maandag 29 september 2014
    We are Makers
    Doe-het-zelven: een term die tot voor kort voornamelijk werd geassocieerd met de trouwe bezoeker van de plaatselijke bouwmarkt. Door bewegingen als de Maker Movement lijkt daar verandering in te komen. DIY is booming, met name onder jongeren. Maar wat is het precies? En hoe kun je er als docent in het voortgezet onderwijs op inspelen?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De 5 meest populaire TED-Ed lessen

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 23 september 2014
    teded
    TED-Ed, het educatieve platform van TED, bestaat inmiddels al een aantal jaar. Met dit platform speelt TED in op de behoefte van docenten om zelf een deel van de videolessen in te vullen. Ook kan een docent huiswerk meegeven in de vorm van een TED-Ed video met bijbehorende vragen. Hierdoor komt er in de les tijd vrij om andere dingen te doen, zoals extra toetsen of herhaling van de stof. In dit artikel de 5 meest populaire TED-Ed lessen. Wat is jouw favoriete les?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    c.dejong@noordik.nl - Dag allemaal, in mijn bovenbouwlessen maak ik gebruik van de tedtalks van Hans Rosling. Mijn favoriete talk is die met...
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: wiskunde

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 16 september 2014
    myscript
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die je kunt inzetten bij het wiskundeonderwijs. De Khan Academy kennen we allemaal wel, maar wat dacht je van MyScript Calculator of de Procent App? Deze lijst is maar een begin. Vul jij ‘m verder aan met jouw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Brebels Nico - Als wiskunde docent in een 1:1 iPadklas gebruik ik dagelijks volgende apps: Desmos, Mobis Calculator, FX Algebra Solver en...
    lees meer
  • Het nieuwe boek Motivatie Binnenstebuiten

    motivatie | internationaal onderwijs | maandag 15 september 2014
    Omslag DEF motivatie witter papier schuduw veel lichter 440x600
    In het najaar verschijnt het nieuwe boek Motivatie Binnenstebuiten van Huub Nelis en Yvonne van Sark, auteurs van het bijna gelijknamige Puberbrein Binnenstebuiten. In een blog delen ze vast het een en ander omtrent de totstandkoming van het boek.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    F.Leune - Ik wil het boek graag bestellen. Fred Leune R.S.G. Pantarijn Rhenen fleune@pantarijn.nl
    lees meer
  • Nationaal Congres: Toetsen om te leren

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | vrijdag 5 september 2014
    Schermafbeelding 2014 09 01 om 11.54.18
    We toetsen veel in het onderwijs. Te veel? In ieder geval doen we te weinig met de uitkomsten van toetsing. Om die reden organiseren Malmberg en Bureau ICE op vrijdag 31 oktober het eerste Nationale Congres Toetsen om te leren.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: muziekonderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | Talen & Kunstvakken | woensdag 3 september 2014
    Muziek
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die je kunt inzetten bij muziekonderwijs. Deze lijst is maar een begin. Vul jij ‘m verder aan met jouw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Volgende

img