1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 Volgende RESULTATEN (440)

  • Onderwijstips februari 2016

    motivatie | dinsdag 2 februari 2016
    Verwonderenderwijs
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder meer de IPON-vakbeurs en het boek ‘Verwonderenderwijs’ van Alderik Visser (Denkfiguren). Heeft u nog een tip die niet mag ontbreken? Laat dan een reactie achter via onderstaand reactieformulier.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Elke Meulendijks - Veel docenten zijn bezig met het digitaliseren van hun lessen. Gat in de markt voor een uitgever?
    lees meer
  • RSA: How to help every child fulfil their potential?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | internationaal onderwijs | vrijdag 22 januari 2016
    Waarom zeggen veel leerlingen zich te vervelen op school? En waarom stoppen ze met proberen als iets moeilijk wordt? In de nieuwste animatie van RSA, ‘How to help every child fulfil their potential’, neemt psycholoog Carol Dweck (Stanford) u mee in haar baanbrekende onderzoek en aanbevelingen omtrent de fixed- en growth mindset.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 5 must read-blogs over onderwijs en technologie

    motivatie | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 20 januari 2016
    Catlin Tucker
    Er zijn enorm veel interessante Nederlandse onderwijsbloggers, al kunnen ze er in de Verenigde Staten ook wat van. Om poolshoogte te nemen, dook de redactie van Onderwijs van Morgen in een door EdTech samengestelde shortlist van 50 must read-blogs over onderwijs en technologie. Deze 5 bloggers vielen bij ons meteen in de smaak. Wie is uw favoriete Amerikaanse onderwijsblogger?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • OVM selecteert: 5 krachtige lesafsluiters

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | donderdag 14 januari 2016
    The End
    Nog eens de belangrijkste informatie benadrukken, controleren of leerlingen alles hebben begrepen, de laatste vragen beantwoorden en de losse eindjes aan elkaar knopen... De lesafsluiting is minstens zo belangrijk als het begin van de les. Hoe sluit u uw lessen af? Onderwijs van Morgen selecteerde vijf krachtige lesafsluiters die u kunt inzetten om een blijvende indruk achter te laten op leerlingen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Flipping the classroom: 6 voor- en nadelen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | dinsdag 12 januari 2016
    Flipped
    De Flipping the Classroom-hype is inmiddels al een tijdje overgewaaid. Dat het meer is dan een modegril, blijkt uit het feit dat veel docenten het concept in meer of mindere mate toepassen in hun onderwijs. Bent u (nog) niet zo ver of twijfelt u over de manier waarop? Onderwijs van Morgen zet voor u een zestal voor- en nadelen op een rij.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Wikke Bouw - Zorg dat de leverancier van onderwijsmaterialen deze taak gedeeltelijk op zich neemt (instrucievideo's). Zorg dat leerlingen tegelijk bij het...
    lees meer
  • IPON 2016: Slimme digitale leermiddelen voor het onderwijs van nu

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | dinsdag 5 januari 2016
    IPON
    Op 3 en 4 februari vindt in de Jaarbeurs in Utrecht de 8e editie van IPON plaats. Tijdens deze vakbeurs kunt u kennismaken met recente ontwikkelingen op het gebied van onderwijsinnovatie en ICT in het onderwijs. Ook Malmberg is dit jaar weer van de partij. Op beide dagen verzorgt de uitgeverij een presentatie over digitale leermiddelen voor het onderwijs van nu.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijstips januari 2016

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | jongerencultuur | dinsdag 5 januari 2016
    Talent Binnenstebuiten
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder meer de boeken ‘Talent Binnenstebuiten’ en ‘Passend voortgezet onderwijs’ en de Radboud Docentendagen 2016.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Lydia Braakman, directeur Stichting Zorgeloos met diabetes naar school, ly - Min van OCW heeft onlangs een factsheet gepubliceerd over diabeteszorg in het primair onderwijs. Binnen dit financieel en juridisch...
    lees meer
  • Terugblik 2015: best gelezen artikelen (deel 2)

    motivatie | dinsdag 29 december 2015
    OVM
    Kerstvakantie. Een periode om in alle rust terug te blikken op het eerste deel van dit schooljaar. Ook voor Onderwijs van Morgen. Interessante ontwikkelen, boeiende rapporten én niet te vergeten inspirerende docenten passeerden de revue. In deze tweedelige blogserie een terugblik op de meest gelezen artikelen van 2015. Met in dit deel de nummers 1 tot en met 5.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Kijken in de kerstvakantie: onderwijsdocumentaires

    motivatie | maandag 28 december 2015
    Schermafbeelding 2015 12 22 om 12.16.12
    Niets is fijner dan onderuit gezakt op de bank genieten van een mooie documentaire. De kerstvakantie leent zich daar bij uitstek voor. Om het makkelijk te maken, selecteerde Onderwijs van Morgen voor u een aantal online kanalen én de beste onderwijsgerelateerde documentaires die u daar kunt vinden. Staat uw favoriet er al bij? Lees gauw verder.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Wilbert Dolders - The alphabet www.imdb.com/title/tt3215346/
    lees meer
  • Terugblik 2015: best gelezen artikelen (deel 1)

    motivatie | dinsdag 22 december 2015
    keep calm winter break has begun 11
    Kerstvakantie. Een periode om in alle rust terug te blikken op het eerste deel van dit schooljaar. Ook voor Onderwijs van Morgen. Interessante ontwikkelen, boeiende rapporten én niet te vergeten inspirerende docenten passeerden de revue. In deze tweedelige blogserie een terugblik op de meest gelezen artikelen van 2015. Met in dit deel de nummers 6 tot en met 10.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • OnzeLes: beoordeel je docent met een app

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 17 december 2015
    Schermafbeelding 2015 12 17 om 09.10.49
    Hoe mooi zou het zijn als tweeënhalf miljoen leerlingen actief meedenken over de verbetering van lessen in Nederland? Met de gratis app OnzeLes is dat mogelijk. Leerlingen kunnen er hun docenten laagdrempelig en op constructieve wijze mee voorzien van feedback. Met deze feedback kunnen docenten in gesprek over de leskwaliteit.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 5 tips voor meer plezier in de les

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | donderdag 10 december 2015
    plezier in de klas
    Plezier is een belangrijke voorwaarde voor een goede les. Voor leerlingen én voor docenten. Toch vinden veel leerlingen, bijna 60 procent, de helft van de lessen saai; 30 procent stelt zelfs bijna alle lessen saai te vinden. Vooral PowerPoint-presentaties zorgen voor de ultieme verveling, zo blijkt uit onderzoek. Daarom in dit artikel 5 tips voor meer plezier in de les.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Nationale Denktank: 10 oplossingen voor het leren van de toekomst

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | jongerencultuur | trends | dinsdag 8 december 2015
    Schermafbeelding 2015 12 07 om 13.08.07
    De brugklasbonus, docentencoschap en vrijheid van schoolbestuur zijn enkele oplossingen om te komen tot het leren van de toekomst. Tenminste, als het aan de Nationale Denktank 2015 ligt. Tijdens een feestelijke slotbijeenkomst in Amsterdam publiceerde het jaarlijks opererende netwerk gisteren het rapport ‘Leer Wijzer’, met daarin tien oplossingen voor het leren van de toekomst.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    J. Jagers - 1. taak van consultatiebureaus (bestaan die nog? Beheersen die de Turkse/Marokkaanse/Poolse taal? 2.Leuk idee. Respons?? Lln gebruiken alleen wat ze...
    lees meer
  • Aardrijkskunde en lego: een succesvolle combinatie

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | donderdag 26 november 2015
    Schermafbeelding 2015 11 25 om 21.15.37
    Op vrijdag 13 november vond de jaarlijkse KNAG Onderwijsdag plaats: hét evenement voor aardrijkskundedocenten. Falco Zwinkels, uitgever Aardrijkskunde bij Malmberg, verzorgde een workshop over de meerwaarde van Lego voor het aardrijkskundeonderwijs. In deze blog deelt Zwinkels zijn ervaringen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Documentaire: Most Likely To Succeed

    motivatie | internationaal onderwijs | dinsdag 24 november 2015
    Het is inmiddels een bekend gegeven: om leerlingen voor te bereiden op de in steeds hoger tempo veranderende arbeidsmarkt moet het onderwijs ook veranderen. Maar hoe? Dat is de grote vraag. In Most Likely To Succeed bezoekt de Amerikaanse documentairemaker Grey Whitely High Tech High: een schoolvoorbeeld van hoe het ook kan. 
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Inspiratie: 10 leerstrategieën om leerlingen te motiveren

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | internationaal onderwijs | donderdag 19 november 2015
    Voor veel docenten is en blijft de motivatie van leerlingen een belangrijk aandachtspunt. Want hoe krijg je leerlingen gemotiveerd om te leren? En hoe blijven ze dat vervolgens? Op de Cochrane Collegiate Academy, een Amerikaanse high school, hebben ze een aantal jaar geleden het roer radicaal omgegooid. Mét resultaat, blijkt uit het artikel op Edutopia.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Oproep: Hoe ontspant u zich?

    motivatie | woensdag 18 november 2015
    ontspannen
    Het is natuurlijk niets nieuws dat veel docenten omkomen in het werk. Zowel onder werktijd als daarna. Zelfs de schoolvakanties moeten er zo nu en dan aan geloven. Om dat vol te kunnen houden, is ontspanning en goede zelfzorg essentieel. Hoe ontspant u zich tijdens en na werktijd?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Gerard - Gedurende de dag neem ik zelden pauze. Ik begin vroeg, ver voor collega's er zijn waardoor ik heel wat...
    lees meer
  • De Nederlandse School leidt op tot ‘meesterdocent’

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | vrijdag 13 november 2015
    Ilja Klink
    De Nederlandse School, een nieuwe opleiding voor leraren die na het behalen van hun bevoegdheid willen werken aan de groei en creatieve ontwikkeling van hun docentschap, is in september van start gegaan. Op de school worden leraren opgeleid tot ‘meesterdocent’. In een interview voor het programma Profile (7 Ditches) legt directeur Ilja Klink alles uit over de opleiding en haar missie.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Ilja Schmohl - Leren innoveren en leerlingen uitdagen, zodat zij klaar zijn voor de 21st Century skills. Hoe ga ik dit...
    lees meer
  • Wat voor type docent bent u?

    motivatie | internationaal onderwijs | donderdag 5 november 2015
    why teach
    Waarom kiezen leraren voor een carrière in het onderwijs? En wat zorgt ervoor dat ze het onderwijs niet verlaten? Die vragen staan centraal in ‘Why Teach?’, een gezamenlijk onderzoek van denktank LKMco en Pearson. Middels een analyse van de onderzoekresultaten, hebben de onderzoekers vier typen docenten geïdentificeerd op basis van hun motivatie: idealisten, gematigden, beoefenaars en rationalisten. Wat voor type docent bent u?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijstips november 2015

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 27 oktober 2015
    9789082033786
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het nieuwste boek van Pedro de Bruyckere, Dé Onderwijsdagen en het docentencongres ‘De praktijk van het gepersonaliseerd leren’. Vult u de lijst verder aan met uw suggesties?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 Volgende

img