1 2 3 4 5 6 7 Volgende RESULTATEN (131)

  • SLO: Quickscans 21e eeuwse vaardigheden

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | woensdag 18 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 18 om 10.22.39
    Kritisch denken, samenwerken en digitale geletterdheid. Kent u alle 21e eeuwse vaardigheden? Hoe komen die in uw lessen aan bod? En heeft u als schoolleider een schoolbrede visie op de inbedding van deze vaardigheden in het curriculum? SLO ontwikkelde een quickscan voor docenten en schoolleiders om te beoordelen in hoeverre de 21e eeuwse vaardigheden zijn ingebed in het beleid en de dagelijkse lessen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Leren & Toetsen: het YouTube-kanaal van Malmberg

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 17 februari 2015
    Waarom is tussentijds toetsen juist nu mogelijk in het voortgezet onderwijs? Hoe kun je met toetsen meer doen dan alleen de lesstof bevragen? En: Hoe kun je als docent de prestaties van leerlingen verbeteren met gepersonaliseerd leren? Op het YouTube-kanaal Leren & Toetsen gaat Uitgeverij Malmberg in op deze en meer vragen omtrent formatieve toetsing en gepersonaliseerd- en adaptief leren.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Van school met weinig technologie naar BYOD

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | donderdag 12 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 12 om 09.52.18
    Saskia Veldhuis is leraar geschiedenis op het Titus Brandsma Lyceum in Oss en projectmanager Educatieve Digitalisering op scholengroep Het Hooghuis. Ze begeleidde haar school in een jaar tijd van een school met weinig technologie, naar een pilot op basis van BYOD: bring your own device. In schooljaar 2014-2015 is de eerste pilot – eerst in één klas – begonnen. Nieuwe projecten staan inmiddels al in de startblokken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Haalt u al het meeste uit Twitter?

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | donderdag 22 januari 2015
    Schermafbeelding 2015 01 22 om 11.17.55
    Voor veel docenten zijn sociale media een belangrijk onderdeel van de professionele ontwikkeling. En Twitter, dat is onder hen misschien wel het populairste platform om op de hoogte te blijven van onderwijsontwikkelingen en praktijkvoorbeelden. Waar sommige docenten precies weten hoe ze Twitter kunnen gebruiken, blijft het voor anderen een platform waar ze ‘ooit eens’ een account hebben aangemaakt. Waar staat u? Haalt u al het meeste uit Twitter?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Jan Verschueren - De zoekopdracht van Twitter is inderdaad heel handig om de laatst toegevoegde item weer te geven. Maar als beginnende...
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: samenwerkend leren

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | dinsdag 20 januari 2015
    Samenwerkend leren
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In dit artikel bespreken we apps die u kunt inzetten ter ondersteuning van de samenwerking: tussen leerlingen, maar ook tussen u en uw collega-docenten. Staat de app die u graag gebruikt er al bij?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Arjan van Bommel - socrative.com - mag hier natuurlijk niet ontbreken linoit.com - gewoon stickies plakken met z'n allen @VanBommel68
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: feedback

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 26 november 2014
    answer pad
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie apps die u kunt gebruiken om feedback te genereren: zowel binnen als buiten de muren van het klaslokaal. Vult u de lijst verder aan met uw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • To do: de Week van de Mediawijsheid 2014

    motivatie | projectonderwijs | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | vrijdag 14 november 2014
    Recht op Mediawijsheid
    Van 21 tot en met 28 november staat Nederland weer in het teken van de mediawijsheid. Tijdens de Week van de Mediawijsheid wordt er op scholen en in bibliotheken van alles georganiseerd om jongeren mediawijzer te maken. Wat gaat u doen met uw leerlingen? Met deze tips en activiteiten kunt u in ieder geval direct aan de slag!
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: wiskunde

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 16 september 2014
    myscript
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die je kunt inzetten bij het wiskundeonderwijs. De Khan Academy kennen we allemaal wel, maar wat dacht je van MyScript Calculator of de Procent App? Deze lijst is maar een begin. Vul jij ‘m verder aan met jouw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Brebels Nico - Als wiskunde docent in een 1:1 iPadklas gebruik ik dagelijks volgende apps: Desmos, Mobis Calculator, FX Algebra Solver en...
    lees meer
  • Tips: goed voorbereid het nieuwe schooljaar in

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | dinsdag 12 augustus 2014
    AfbeeldingTipsGoed voorbereid het nieuwe schooljaar in
    Voor sommige docenten duurt het nog even maar anderen staan op het punt weer te beginnen: het nieuwe schooljaar. Nieuwe namen, nieuwe gezichten en voor veel docenten ook frissen voornemens en ideeën voor de lessen. De voorbereiding op het nieuwe schooljaar is voor iedere docent anders en dat is maar goed uit. Zo kunnen we nog eens iets van elkaar leren. Onderwijs van Morgen ging op zoek naar de vijf beste tips om goed voorbereid het nieuwe schooljaar in te gaan. Wat is jouw gouden tip?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Rijn - Hannes Minkema heeft gelijk. Tijdens het schooljaar zou ik er graag aan toe willen komen, maar dat lukt niet,...
    lees meer
    Raquel - Aanrader boek "Teach Like A Champion". Zowel Beschikbaar in het Engels als in het Nederlands.
    lees meer
    Alinea's - Wat maf toch dat websites na 20 jaar wél interactief zijn, bol staan van de Java en van de...
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: webbased whiteboard tools

    motivatie | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | Talen & Kunstvakken | dinsdag 5 augustus 2014
    AfbeeldingFavoriete educatieve appswebbased whiteboard tools
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Eerder schreven we op Onderwijs van Morgen al over Stoodle, een real-time, virtueel whiteboard. In dit artikel vijf webbased whiteboard tools die je als docent, maar ook onder leerlingen ook kunt inzetten.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 1

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 9 juli 2014
    Salman Khan
    Wat voor Salman Khan begon als wiskunde-uitleg aan zijn nichtje is uitgegroeid tot een platform met tien miljoen unieke bezoekers per maand (meting februari 2014). We hebben het natuurlijk over de Khan Academy. Onlangs publiceerde SRI International de eerste uitgebreide studie over hoe Amerikaanse leerlingen én docenten de Khan Academy gebruiken als aanvullende educatieve hulpbron bij het wiskundeonderwijs op school. In deel 1 van deze tweedelige blogserie de resultaten met betrekking tot leerlingen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Hoe Nederlandse docenten denken over games in het onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | donderdag 19 juni 2014
    Schermafbeelding 2014 06 19 om 10.45.00
    Uit recent onderzoek blijkt dat games op zowel cognitief, sociaal als emotioneel vlak een positieve impact hebben op leerlingen. Maar ook heeft het inzetten van games een gunstige uitwerking op de motivatie van leerlingen. Maar hoe kijken docenten eigenlijk aan tegen het gebruik van games? Als onderdeel van een onderzoek naar de implementatie van games in het onderwijs onderzocht Unic – de Utrechtse innovatieve middelbare school – het onder een deel van haar eigen werknemers en stagiaires.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (8 totaal) Alle reacties...

    Michiel van Eunen - Waardevol artikel! Ik zie dat docenten graag games (& gameprincipes) zouden willen toepassen, maar vooral behoefte hebben aan kennis,...
    lees meer
    Ineke Verheul - @Joke Gauvin Games gebruiken hoeft helemaal niet duur te zijn, sterker nog, kost vaak helemaal niets. Er zijn tal...
    lees meer
    Ineke Verheul - UniC was een van de participanten in het onderzoek; het is uitgevoerd door mijzelf, Martijn Koops en inderdaad UniC....
    lees meer
  • Oproep: hoe beoordeel jij educatieve apps?

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | vrijdag 23 mei 2014
    artikel
    Of je nou als docent voor een iPad-klas staat, je leerlingen zo nu en dan op hun smartphone laat werken of met enige regelmaat klassikaal apps inzet via het whiteboard... Steeds meer docenten zetten apps in ter ondersteuning van de dagelijkse lespraktijk. Maar hoe beslis je nou eigenlijk of een educatieve app daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Wiskunde is overal met de Serious Game Math World Heroes

    motivatie | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | vrijdag 16 mei 2014
    Schermafbeelding 2014 05 16 om 13.15.49
    Veel leerlingen zien wiskunde als een vak dat alleen wordt gebruikt door professoren die theoretische stellingen proberen te bewijzen. Niets is minder waar. Wiskunde is overal, maar je moet het wel willen zien. Math World Heroes, een Serious Game van StudySteps, laat leerlingen spelenderwijs zien dat wiskunde belangrijk is in het dagelijks leven en dat je het overal tegen kunt komen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Lespakket ‘Informatievaardigheden’ door Codename Future en Nieuws in de Klas

    ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | dinsdag 13 mei 2014
    Schermafbeelding 2014 05 13 om 09.25.08
    Afgelopen week lanceerde Codename Future in samenwerking met Nieuws in de Klas het lespakket ‘Informatievaardigheden’. Daarmee gaan leerlingen aan de hand van verschillende nieuwsmedia aan de slag met online informatie zoeken, interpreteren en verwerken. Het pakket – dat bestaat uit drie modules -  sluit goed aan bij thema’s als burgerschap en mediawijsheid.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijstips mei 2014

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | mediawijsheid | donderdag 8 mei 2014
    differentieren is te leren
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor jou als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere de jaarlijkse manifestatie van Leraren met Lef, het boek ‘Differentiëren is te leren’ en de bijzondere documentaire ‘Valt er hier nog wat te leren?’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Teacherpreneurs: Docent Eugenie Zwanenburg ontwikkelt nieuw science-curriculum

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | mediawijsheid | Mens & Natuur | donderdag 24 april 2014
    Eugenie 2
    Biologiedocent Eugenie Zwanenburg, werkzaam op het Veurs Lyceum in Leidschendam, heeft het afgelopen jaar een nieuw science-curriculum ontwikkeld. Het curriculum maakt deel uit van het nieuwe vak talentstromen, dat gericht is op de ontwikkeling van de zogeheten 21st Century Skills. “Je moet wel een beetje maf zijn om zoiets naast je baan te ontwikkelen, maar uiteindelijk is het onwaarschijnlijk leuk om te doen," aldus Zwanenburg.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    tine martina-bombeeck - Voel me helemaal thuis met die manier van lesgeven, die manier n leerlingen enthousiasmeren. Het is voor mij steeds...
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: leren programmeren

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 9 april 2014
    Schermafbeelding 2014 04 08 om 11.13.57
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Eerder schreven we op Onderwijs van Morgen al over het nut van programmeren. Maar welke apps kun je nou gebruiken om dat te leren? Na enige research blijkt dat de meeste toepassingen niet beschikbaar zijn als app maar alleen als webapplicatie. Ook prima. Onderwijs van Morgen zet er een aantal voor je op een rij.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Sem - Ik vind dat windows visual basic niet mag ontbreken de 2008 versie is gratis en je kunt er zeer...
    lees meer
  • Waar is het nou eigenlijk goed voor, dat programmeren?

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | vrijdag 24 januari 2014
    Coderen
    In Groot-Brittannië is programmeren vanaf volgend schooljaar een vast onderdeel van het nationale curriculum. In tegenstelling tot in Nederland, waar het op de meeste scholen slechts een klein onderdeel is van het vak Informatica. Of leerlingen kennis maken met programmeren, hangt sterk af van de school en de informaticadocent. Toch begint het ook in het Nederlandse onderwijs steeds meer te leven. Maar waar is het nou eigenlijk goed voor, dat programmeren?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (7 totaal) Alle reacties...

    p. brinks - Gelukkig zijn er meer die zo denken. Maar ik denk wel dat wij als BENELUX kansen laten liggen...
    lees meer
    Marc van den bril - Ik vind dat u gelijk hebt al heb ik nog geen informtica maar programmeren wat ik wel wil...
    lees meer
    P. Brinks - Er ziijn al veel artikelen geschreven over het nut van informatica (waaronder, maar niet alleen, programmeren) voor onze huidige...
    lees meer
  • Inspiratie: Start een TED-Ed Club

    projectonderwijs | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 22 januari 2014
    GOED
    TED-Ed Clubs is een nieuw, schoolvriendelijk lesprogramma om leerlingen te ondersteunen bij het formuleren, bediscussiëren en presenteren van hun ideeën en passies. En dat alles in de vorm van een korte TED-talk. Het eindresultaat is een kleinschalige TED-conferentie, waar de leerlingen hun presentaties houden voor het echte publiek. Met dit initiatief wil TED-Ed de beste ideeën van jonge mensen een platform bieden en ze aanmoedigen om zelfverzekerd in het openbaar te spreken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 7 Volgende

img