1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende RESULTATEN (158)

  • Kennisnet en SLO presenteren nieuw model 21e eeuwse vaardigheden

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | donderdag 4 februari 2016
    Model21eeeuwsevaardigheden
    Kennisnet en SLO presenteerden deze week het vernieuwde model voor 21e eeuwse vaardigheden. Het betreft een aangepaste versie waarin 'digitale geletterdheid' ter verduidelijking is opgedeeld in vier deelvaardigheden. Het model bestaat in totaal uit elf generieke vaardigheden die nodig zijn om te functioneren in en bij te dragen aan de toekomstige samenleving.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Petra Hakvoort - Ook wij, scholen voor blinde en slechtziende leerlingen, zijn op zoek naar geschikt lesmateriaal en een leerlijn m.n....
    lees meer
    Jan - Kijk ook eens oop www.denkgewoonten.nl/
    lees meer
    Joyce - Concreet lesmateriaal m.b.t. de ontwikkeling van 21e eeuwse vaardigheden zijn wat mij betreft zeer welkom! Vooral heel praktisch materiaal.
    lees meer
  • 5 must read-blogs over onderwijs en technologie

    motivatie | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 20 januari 2016
    Catlin Tucker
    Er zijn enorm veel interessante Nederlandse onderwijsbloggers, al kunnen ze er in de Verenigde Staten ook wat van. Om poolshoogte te nemen, dook de redactie van Onderwijs van Morgen in een door EdTech samengestelde shortlist van 50 must read-blogs over onderwijs en technologie. Deze 5 bloggers vielen bij ons meteen in de smaak. Wie is uw favoriete Amerikaanse onderwijsblogger?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Brochure Kennisnet: Privacy in 10 stappen

    mediawijsheid | woensdag 2 december 2015
    Schermafbeelding 2015 11 30 om 13.53.05
    Steeds meer gegevens worden digitaal opgeslagen, bewerkt en uitgewisseld. Door scholen, maar ook door leveranciers van digitale leermiddelen. Dit biedt veel voordelen, maar scholen moeten wel verantwoord en zorgvuldig omgaan met leerlinggegevens. Om die reden publiceerde Kennisnet onlangs de brochure ‘Privacy in 10 stappen’: een praktische handleiding voor privacy op school.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • ICT & Me: onderzoek over technologie, sociale media en school

    jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 17 november 2015
    Onlangs publiceerde het NCB NI (National Children’s Bureau Northern Ireland) de resultaten van een onderzoek naar de relatie tussen de thuistoegang tot een computer met internetverbinding en de invloed daarvan op de schoolprestaties en het opleidingsniveau van leerlingen in het voortgezet onderwijs. In dit artikel de belangrijkste resultaten uit het onderzoek.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Tip: Kennisnet checklist voor functionele ict-eisen

    ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | vrijdag 13 november 2015
    Schermafbeelding 2015 11 13 om 12.09.35
    Aan welke functionele eisen voldoet een moderne en toekomstbestendige ict-infrastructuur? Veel scholen vinden het lastig een antwoord op zulke vragen te formuleren. Om die reden publiceerde Kennisnet onlangs de checklist ‘Eisen aan een toekomstvaste ict-infrastructuur’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: leren programmeren (deel 2)

    ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 4 november 2015
    Sphero
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ gaan we verder met een actueel thema dat op Onderwijs van Morgen al eerder is besproken: programmeren. We zetten een aantal nieuwe apps en webapplicaties voor je op een rij.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijstips november 2015

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 27 oktober 2015
    9789082033786
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het nieuwste boek van Pedro de Bruyckere, Dé Onderwijsdagen en het docentencongres ‘De praktijk van het gepersonaliseerd leren’. Vult u de lijst verder aan met uw suggesties?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderzoek: Wat is de beste aanpak voor begrijpend lezen?

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | mediawijsheid | Talen & Kunstvakken | dinsdag 20 oktober 2015
    Schermafbeelding 2015 10 19 om 11.12.38
    Hoe ontwikkelt het leesproces van jonge lezers zich en welke rol hebben de leesvaardigheden van leerlingen daarin? En in hoeverre beïnvloed het leesproces het begrip van de tekst? Een antwoord op deze vragen vind je in het recent verschenen proefschrift ‘Understanding reading comprehension processes across the primary grades’ van taalwetenschapper Linda de Leeuw.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Platform Maker Education gaat van start

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | vrijdag 25 september 2015
    Platform Maker Education
    Het Platform Maker Education gaat met steun van het Ministerie van OCW het maakonderwijs in Nederland op de kaart zetten. Het Ministerie gaat hiermee het ‘leren door te maken’ een zet in de goede richting geven, waardoor maakonderwijs op meer scholen in Nederland een onderdeel van het lespakket kan worden.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Codeweek 2015: enthousiasmeren voor programmeren

    motivatie | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | dinsdag 22 september 2015
    coding
    Volgende maand vindt, van 10 tot en met 17 oktober, de Codeweek 2015 plaats. Die week worden door het hele land activiteiten georganiseerd om leerlingen kennis te laten maken met programmeren en het te stimuleren om er zelf mee aan de slag te gaan. In dit artikel leest u de highlights voor leerlingen in het voortgezet onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Ict: Wel of geen meerwaarde voor het onderwijs?

    ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 16 september 2015
    tablets
    ‘Ict op school zorgt niet voor opvallende verbetering.’ Eerder deze week publiceerde verschillende kranten op hun website een ANP-bericht met deze kop. Het gaat om de conclusie van het rapport 'Students, Computers and Learning: Making The Connection': een onderzoek dat de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) uitvoerde in meer dan 30 landen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Willem Jan - Ook niet zo raar dat we geen vooruitgang boeken. We knallen klaslokalen helemaal vol met www.smartboard.nu/">Smart-boards en hopen dat de kwaliteit...
    lees meer
    Ype Akkerman www.pedeng.nl - De rol van ICT in het onderwijs wordt zeker overschat. Maar de invloed van onderwijs als zodanig op de...
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: Chrome-apps voor docenten

    ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | donderdag 3 september 2015
    Versal
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ onze favoriete Chrome-apps voor docenten. Deze verzameling is slechts een begin. Vult u de lijst verder aan met uw persoonlijke favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Een goed begin: een goede digitale start

    ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | dinsdag 18 augustus 2015
    Digitale voorbereiding
    Deze zomervakantie publiceert Onderwijs van Morgen iedere week een artikel in de serie ‘Een goed begin’: een reeks artikelen boordevol links, updates en relevante informatie over zaken waar u als docent uw voordeel mee kunt doen. Deze vierde editie gaat over een goede digitale start. Heeft u uw digitale zaken voor het komende schooljaar al op een rijtje?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Een goed begin: mediawijsheid voor docenten

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | dinsdag 4 augustus 2015
    Mediawijsheid
    Deze zomervakantie publiceert Onderwijs van Morgen iedere week een artikel in de serie ‘Een goed begin’: een reeks artikelen boordevol links, updates en relevante informatie over zaken waar u als docent uw voordeel mee kunt doen. Deze tweede editie gaat over mediawijsheid voor docenten. Wat doet u om het komende schooljaar mediawijzer voor de klas te staan?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Line Gevers - Ik denk dat dit de docent zeker kan helpen, zeker het gedeelte wat iets minder thuis is in deze materie....
    lees meer
  • De beste onderwijsboeken van het afgelopen schooljaar: deel 1

    motivatie | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 8 juli 2015
    Boeken
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere events die voor u als docent de moeite waard zijn. De evenementen zijn van voorbijgaande aard, maar de boeken blijven actueel en interessant voor u als docent. Daarom zetten we voor u in dit tweeluik nog eens de beste onderwijsboeken van het afgelopen schooljaar op een rijtje.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • NMC Horizon 2015: belangrijkste trends in onderwijstechnologie

    leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 1 juli 2015
    NMC Horizon
    Eerder deze week publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report: 2015 K-12 Edition’. Daarin staan de belangrijkste trends, uitdagingen en ontwikkelingen op het gebied van onderwijstechnologie. De resultaten bespreken we op Onderwijs van Morgen in drie blogs. In dit artikel de belangrijkste trends voor de komende vijf jaar.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Chantal - Een hele goede ontwikkeling! Veel van het bovenstaande passen we al toe op mijn school, Democratische basisschool De Vallei...
    lees meer
    schulp - Ga er nou maar van uit dat het onderwijs er op lange termijn net zo uitziet als vijf of...
    lees meer
    C. van Hout - Positieve ontwikkeling! Wel graag landelijk aansturen. Te grote diversiteit in didaktiek en onderwijsinhoud tussen docenten / scholen maakt overstappen...
    lees meer
  • Pinterest in het onderwijs: mogelijkheden en best practices

    social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | vrijdag 26 juni 2015
    Pinterest
    U heeft er vast weleens van gehoord: Pinterest. Een online platform om borden te maken waar je vervolgens van alles op kunt zetten. Een digitaal prikbord, zeg maar. Ondanks het enigszins vertekende imago – lees: het ideale platform voor huishoud- en nagellaktips – is de tool erg geschikt voor gebruik in het onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Tip: de 10 meest populaire TED-Ed video’s voor leerlingen

    ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | vrijdag 12 juni 2015
    Schermafbeelding 2015 06 10 om 10.30.52
    Lijstjes doen het altijd goed. Ook in onderwijsland. Zo nu en dan komen we er dan ook een tegen die we graag delen met onze lezers. Deze keer de 10 meest populaire TED-Ed video’s voor leerlingen, afkomstig van de Amerikaanse onderwijsblog Educational Technology and Mobile Learning. Heeft u al eens een video of les uit onderstaande lijst gebruikt?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: virtuele schoolreizen

    motivatie | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 26 mei 2015
    virtuele schoolreizen
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen: de stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Deze keer bespreken we naast apps ook digitale toepassingen die u kunt gebruiken om uw leerlingen mee te nemen op virtuele schoolreis.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Lot Schipper - Zo kan iedereen zijn beste kwaliteiten eerst ontwikkelen en hierdoor zelfvertrouwen opbouwen. Mocht er later nog iets meer nodig...
    lees meer
  • Malmberg is partner in Manifest CodePact

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | donderdag 21 mei 2015
    CodePact
    Op Onderwijsfestival2032 hebben vandaag de overheid én verschillende bedrijven – waaronder Malmberg, Google, Microsoft, IBM en Oracle – het manifest van CodePact getekend. Daarin staan afspraken om scholen in het primair- en voortgezet onderwijs digitaal vaardiger te maken. Daarbij gaat speciale aandacht uit naar coderen en programmeren.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

img