RESULTATEN (15)

  • Lesidee over aardbevingen

    lesmateriaal | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 10 november 2011
    Aardbevingen zijn onvoorspelbaar; we weten dát ze voorkomen, we weten wáár ze voorkomen, maar we weten niet wannéér de volgende plaatsvindt. Als de aarde schudt, is dat een ramp. Of niet? Meestal valt het wel mee. Alleen als de aarde sterk schudt, is er al snel sprake van een ramp. En dan hangt het er ook nog vanaf wáár die aardbeving plaatsvond. Want in sommige gebieden is men goed voorbereid op de gevolgen van een aardbeving. De gevolgen van dit natuurverschijnsel zijn meestal indrukwekkend.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    meester Henk - Op deze site is ook veel info over aard- en zeebevingen te vinden aard-rijks-kunde.yurls.net/nl/page/727947
    lees meer
  • Wordfeud in de les

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | lesmateriaal | woensdag 12 oktober 2011
    WordfeudOnderwijsvanmorgen
    Bent u al aangestoken door het Wordfeud-virus? U zou dit verslavende Scrabble-spelletje voor op de smartphone in kunnen zetten in de les. Uw leerlingen spelen het spel waarschijnlijk al buiten het klaslokaal, dus succes gegarandeerd als u het in de les gebruikt. Het wedstrijd-element (wie heeft de meeste punten?) maakt ze fanatiek en ze leren bovendien hun woordenschat en spelling te verbeteren.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (8 totaal) Alle reacties...

    JUf Catharina - Er is ook een webbased versie. www.webfeud.com In mijn 7/8 spelen we die tegen groep 6/7 en dat is naast...
    lees meer
    Pura1959 - @Manon Kuipers: ik las laatst dat Wordfeud binnenkort ook voor Windows te verkrijgen is. @ Kees: Leuk dat dit...
    lees meer
    gerda s - Ik speel elke dag wordfeud op: www.mijngame.nl/puzzel-spellen/wordfeud.html, erg leuk spel ook. Gewoon goed met letters zijn
    lees meer
  • Project Noah: Biologie voor iedereen

    ICT/nieuwe media in de klas | lesmateriaal | Mens & Natuur | dinsdag 20 september 2011
    Projectnoah3
    Wat gebeurt er wanneer je een moleculair bioloog, een hacker, een informatie-architect en een gamedesigner bij elkaar zet? Dan wordt er een wereldwijd platform gelanceerd, waarmee flora en fauna ontdekt én gedocumenteerd worden. Saai? Ik dacht het niet!
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (5 totaal) Alle reacties...

    Jan Barten - Leuk idee, maar volgens mij ook een variant op waarneming.nl en observado.com. Zij hebben tegenwoordig ook een mobiele app...
    lees meer
    Charlotte van Regenmortel - Hallo René. Ik heb net even madlab.nl bekeken. Jullie zijn goed bezig! Als het gaat over ideeontwikkeling en kunstgeschiedenis,...
    lees meer
    René Paré - Erg leuk idee! en zeker geweldige suggestie om zoiets voor kunstvakken te ontwikkelen. Wij hebben al een paar ingrediënten...
    lees meer
  • Lesidee over teken (die vervelende beestjes)

    lesmateriaal | Mens & Natuur | vrijdag 26 augustus 2011
    Nederland zit er vol mee en we hebben er allemaal last van: kleine beestjes die het plezier van het buitenleven verknoeien. Ze kunnen kriebelen, hinderlijk zoemen of een jeukende bijtplek achterlaten. Aan sommige beestjes, zoals de teek, kun je zelfs een nare ziekte overhouden. Teken zijn spinachtige parasieten die een gastheer nodig hebben om te kunnen overleven. Het maakt de meeste teken daarbij niet uit of deze gastheer een mens, hond, kat of ander dier is.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Lesidee Orgaandonatie

    lesmateriaal | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 9 augustus 2011
    Kent u dit filmpje? De jongens van Draadstaal zetten scherp neer dat we moeten beslissen of we orgaandonor willen worden. In het humorvolle filmpje zie je een jongen met allerlei 'handicaps': hij heeft geen voeten, geen handen en hij is via allerlei draden verbonden met een aggregaat. Hij vertelt welke organen hij allemaal al heeft gedoneerd. De boodschap die hij tussen de regels door geeft, is dat hij wél durft na te denken over de dood en anderen niet.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Thea van Leeuwen - Ben of ken je een docent uit de omgeving van Den Haag of Eindhoven? Kom dan naar de speciale...
    lees meer
  • Maak leerlingen waterwijs

    lesmateriaal | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | dinsdag 28 juni 2011
    Waterfun
    Ditmaal geen lesidee over nieuwe digitale technologieën of over het maken van een beroepskeuze. Nee, dit lesidee gaat over iets dat de basis is voor alle leven op aarde; water. We hebben het dagelijks nodig om te kunnen leven, maar het kan ook veel schade aanrichten. Nederland is op een bijzondere manier onlosmakelijk verbonden met water, omdat wij zeer vooruitstrevend zijn wat waterbeheersing betreft. Kortom: genoeg om over te vertellen én om over te leren.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Alinda - Kijk ook eens bij de wateretalage van bibliotheek.nl: www.bibliotheek.nl/thema/ Hier is allerlei informatie rondom het thema water verzameld
    lees meer
  • Viva vakantie(werk)!

    lesmateriaal | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | woensdag 8 juni 2011
    Summerjob
    Voor leerlingen betekent zomervakantie niet alleen vrij zijn van school, maar vaak ook werken om geld te verdienen voor een vakantie, een scooter, een gadget of om te sparen voor de rest van het jaar. Vakantie- en bijbanen roepen vaak vragen op: wat verdient een vakantiebaan eigenlijk? Hoeveel uur moet je werken om € 300 bij elkaar te krijgen? En belasting, hoe werkt dat precies?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Examentraining 2.0 : keuzevrijheid voor de leerling

    lesmateriaal | Mens & Maatschappij | woensdag 20 april 2011
    Over een paar weken staan de examens voor de deur. De laatste tentamens zijn geweest en u als docent bent er helemaal klaar voor om alle weggezakte stof weer eens op te frissen. Enthousiast schrijft u samenvattingen op het bord en regelt u oude examens om te oefenen. Tot uw grote schrik wordt ook dit jaar uw enthousiasme lang niet door alle leerlingen gedeeld. Als zoutzakken hangen ze in de banken, als ze überhaupt al komen…
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Evelien - De resultaten waren erg goed. Afgelopen schooljaar zelf op de havo school breed ingevoerd. De leerlingen konden in de...
    lees meer
    BK - Beste Evelien, Na het lezen van het artikel vraag ik me af, hoe zijn de uitslagen van de examens na...
    lees meer
  • Ze lezen zo slecht!

    lesmateriaal | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 6 april 2011
    jongen leest
    Er wordt veel sombers uitgewisseld over begrijpend lezen in het onderwijs. Schoolboeken, maar ook toetsvragen en examenopgaven, een stappenplan en een werktekening, de brief over kamp, als ze al gelezen worden worden ze lang niet altijd goed begrepen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (6 totaal) Alle reacties...

    Margje - Jack , je laatste zin spreekt me erg aan. Beter letten op goed onderwijs en scholen niet beoordelen op...
    lees meer
    jan - Corinee: "Leesvaardig" is natuurlijk een prima initiatief!!! Ik zou het wel eens willen bekijken.
    lees meer
    Jan - Onderwijs van Morgen en dr. Henk Witteman van harte gefeliciteerd met het succes bij OCW!! Voor wat betreft dit artikel...
    lees meer
  • Arttube en pindakaas: goed idee voor CKV

    lesmateriaal | Talen & Kunstvakken | vrijdag 1 april 2011
    "Waarom geen pindakaasplafond?", "Verspilling van voedsel!", "Bederft dat niet?", en "Waarom geen jam of chocopasta?".
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Discussies over leermiddelen

    social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | lesmateriaal | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | zondag 11 april 2010
    leermiddel

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Anna - Wonderful expnalation of facts available here.
    lees meer
  • Jongeren en de crisis

    jongerencultuur | lesmateriaal | dinsdag 2 juni 2009
    Ik heb het vaak over de krediet-crisis. Ik vind dit een interessant onderwerp en vraag me eigenlijk constant af wat het voor invloed heeft op het dagelijks leven van mensen (en dan in het bijzonder jongeren). Ik heb al eerder geschreven over het feit dat jongeren niet beseffen dat er een krediet crisis woedt en wat de mogelijke gevolgen hiervan kunnen zijn, maar ook over het effect dat de krediet crisis heeft op de verschillende onderwijs-takken. Daarbij zat tevens een erg leerzaam lesprogramma van De Nederlandse Bank (DNB). 
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Kunst in... Mobieltjes

    lesmateriaal | Talen & Kunstvakken | dinsdag 8 april 2008
    Afbeelding-11.jpg
    Het idee van deze week werd ingediend door Marcel van Kerkvoorde, Kunstcöordinator van de Katholieke Scholengemeenschap Hoofddorp. Art in… is een jaarlijks terugkerend thema voor exposities waarin de kunst in populaire cultuur wordt tentoongesteld. Bij deze tentoonstellingen wordt speciaal rekening gehouden met jongeren. Zo waren eerdere thema’s Art in Games, Art in Streets en Art in Boards. Dit jaar is het thema Art in Mobile gekozen. Bij deze (voor jong en oud) aansprekende expositie is een lesbrief ontwikkeld voor het vak CKV.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Marcel van Kerkvoorde - Beste Herman, Bedankt voor je reactie. De leerlingen heb ik er meteen mee aan het werk gezet en ze...
    lees meer
    Herman de Boer - Beste Marcel, kreeg je alle leerlingen mee bij deze les? Gingen ze meteen enthousiast aan de slag. Ik vind...
    lees meer
  • Ontwerp een luchtballon

    lesmateriaal | Mens & Natuur | dinsdag 25 maart 2008
    ballon compleet 009
    Door het Lindecollege in Wolvega is het volgende spectaculaire lesidee ingestuurd. Kees Tholen, docent techniek en natuurkunde, licht dit idee toe. “In samenwerking met de sectie Natuurkunde ben ik het vorige jaar begonnen met het project ‘heteluchtballon’. Dit project liep in alle tweede klassen Havo en Vwo. De bedoeling was dat leerlingen in groepjes van maximaal 3 personen een ontwerp maakten voor een heteluchtballon. Het beste ontwerp werd beloond met een echte ballonvaart”. Deze praktische aanpak – met een motiverende beloning – was een enorm succes bij de leerlingen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (6 totaal) Alle reacties...

    K. Tholen - Ik wil graag nog even reageren op de vraag van Andries de Meyer over welke motivatie we het hebben....
    lees meer
    Arjan van der Meij-Populier Den Haag - Geweldig idde, geweldige uitvoering. En laten we alsjeblieft ophouden met zure reacties over belonen of niet en dat te...
    lees meer
    Andries de Meyer - Motivatie, van zowel de lerende als de leraar, is inderdaad één van de pijlers onder het succes van een...
    lees meer
  • De ideale les

    lesmateriaal | Mens & Natuur | vrijdag 29 februari 2008
    Leerlingen in clubje bij elkaar om tafel.1jpg
    De ideale les: het lijkt moeilijk bereikbaar, maar soms is een eenvoudige aanpak heel effectief. Als onderwijsadviseur heb ik honderden lessen bezocht. De les van de leraar natuurkunde op Thorbecke VO in Rotterdam heeft op mij diepe indruk gemaakt. Deze docent heeft een bijzondere achtergrond. Hij is samen met zijn broer uit Iran gevlucht. In Iran was hij al een gerespecteerd docent. Ook in Nederland heeft hij succes met zijn bijzondere aanpak.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (24 totaal) Alle reacties...

    Jaap Bleekveld Student leraar wiskunde - Het benoemen van een ideale les in 6 + toets 7 vind ik zeer oppervlakkig. Je hebt te maken...
    lees meer
    Suzanne - Zijn hier ook curcussen voor?
    lees meer
    dr. Henk Witteman - Er is nog een 7e stap: de diagnose (Toets). De 7 stappen vormen samen het lesmodel van de ZEVENSPRONG.
    lees meer

 

img