1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 Volgende RESULTATEN (305)

  • Kennisnet en SLO presenteren nieuw model 21e eeuwse vaardigheden

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | donderdag 4 februari 2016
    Model21eeeuwsevaardigheden
    Kennisnet en SLO presenteerden deze week het vernieuwde model voor 21e eeuwse vaardigheden. Het betreft een aangepaste versie waarin 'digitale geletterdheid' ter verduidelijking is opgedeeld in vier deelvaardigheden. Het model bestaat in totaal uit elf generieke vaardigheden die nodig zijn om te functioneren in en bij te dragen aan de toekomstige samenleving.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Petra Hakvoort - Ook wij, scholen voor blinde en slechtziende leerlingen, zijn op zoek naar geschikt lesmateriaal en een leerlijn m.n....
    lees meer
    Jan - Kijk ook eens oop www.denkgewoonten.nl/
    lees meer
    Joyce - Concreet lesmateriaal m.b.t. de ontwikkeling van 21e eeuwse vaardigheden zijn wat mij betreft zeer welkom! Vooral heel praktisch materiaal.
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: muziekonderwijs (deel 2)

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | Talen & Kunstvakken | donderdag 28 januari 2016
    NinGenius
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen: de stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we voor de tweede keer apps die je kunt inzetten bij muziekonderwijs. Vul u de lijst verder aan met uw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • RSA: How to help every child fulfil their potential?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | internationaal onderwijs | vrijdag 22 januari 2016
    Waarom zeggen veel leerlingen zich te vervelen op school? En waarom stoppen ze met proberen als iets moeilijk wordt? In de nieuwste animatie van RSA, ‘How to help every child fulfil their potential’, neemt psycholoog Carol Dweck (Stanford) u mee in haar baanbrekende onderzoek en aanbevelingen omtrent de fixed- en growth mindset.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • OVM selecteert: 5 krachtige lesafsluiters

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | donderdag 14 januari 2016
    The End
    Nog eens de belangrijkste informatie benadrukken, controleren of leerlingen alles hebben begrepen, de laatste vragen beantwoorden en de losse eindjes aan elkaar knopen... De lesafsluiting is minstens zo belangrijk als het begin van de les. Hoe sluit u uw lessen af? Onderwijs van Morgen selecteerde vijf krachtige lesafsluiters die u kunt inzetten om een blijvende indruk achter te laten op leerlingen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Flipping the classroom: 6 voor- en nadelen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | dinsdag 12 januari 2016
    Flipped
    De Flipping the Classroom-hype is inmiddels al een tijdje overgewaaid. Dat het meer is dan een modegril, blijkt uit het feit dat veel docenten het concept in meer of mindere mate toepassen in hun onderwijs. Bent u (nog) niet zo ver of twijfelt u over de manier waarop? Onderwijs van Morgen zet voor u een zestal voor- en nadelen op een rij.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Wikke Bouw - Zorg dat de leverancier van onderwijsmaterialen deze taak gedeeltelijk op zich neemt (instrucievideo's). Zorg dat leerlingen tegelijk bij het...
    lees meer
  • IPON 2016: Slimme digitale leermiddelen voor het onderwijs van nu

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | dinsdag 5 januari 2016
    IPON
    Op 3 en 4 februari vindt in de Jaarbeurs in Utrecht de 8e editie van IPON plaats. Tijdens deze vakbeurs kunt u kennismaken met recente ontwikkelingen op het gebied van onderwijsinnovatie en ICT in het onderwijs. Ook Malmberg is dit jaar weer van de partij. Op beide dagen verzorgt de uitgeverij een presentatie over digitale leermiddelen voor het onderwijs van nu.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijstips januari 2016

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | jongerencultuur | dinsdag 5 januari 2016
    Talent Binnenstebuiten
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder meer de boeken ‘Talent Binnenstebuiten’ en ‘Passend voortgezet onderwijs’ en de Radboud Docentendagen 2016.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Lydia Braakman, directeur Stichting Zorgeloos met diabetes naar school, ly - Min van OCW heeft onlangs een factsheet gepubliceerd over diabeteszorg in het primair onderwijs. Binnen dit financieel en juridisch...
    lees meer
  • OnzeLes: beoordeel je docent met een app

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 17 december 2015
    Schermafbeelding 2015 12 17 om 09.10.49
    Hoe mooi zou het zijn als tweeënhalf miljoen leerlingen actief meedenken over de verbetering van lessen in Nederland? Met de gratis app OnzeLes is dat mogelijk. Leerlingen kunnen er hun docenten laagdrempelig en op constructieve wijze mee voorzien van feedback. Met deze feedback kunnen docenten in gesprek over de leskwaliteit.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 5 tips voor meer plezier in de les

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | donderdag 10 december 2015
    plezier in de klas
    Plezier is een belangrijke voorwaarde voor een goede les. Voor leerlingen én voor docenten. Toch vinden veel leerlingen, bijna 60 procent, de helft van de lessen saai; 30 procent stelt zelfs bijna alle lessen saai te vinden. Vooral PowerPoint-presentaties zorgen voor de ultieme verveling, zo blijkt uit onderzoek. Daarom in dit artikel 5 tips voor meer plezier in de les.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Nationale Denktank: 10 oplossingen voor het leren van de toekomst

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | jongerencultuur | trends | dinsdag 8 december 2015
    Schermafbeelding 2015 12 07 om 13.08.07
    De brugklasbonus, docentencoschap en vrijheid van schoolbestuur zijn enkele oplossingen om te komen tot het leren van de toekomst. Tenminste, als het aan de Nationale Denktank 2015 ligt. Tijdens een feestelijke slotbijeenkomst in Amsterdam publiceerde het jaarlijks opererende netwerk gisteren het rapport ‘Leer Wijzer’, met daarin tien oplossingen voor het leren van de toekomst.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    J. Jagers - 1. taak van consultatiebureaus (bestaan die nog? Beheersen die de Turkse/Marokkaanse/Poolse taal? 2.Leuk idee. Respons?? Lln gebruiken alleen wat ze...
    lees meer
  • 3D-printen in het onderwijs: voor- en nadelen

    leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | dinsdag 1 december 2015
    3d printer
    Bij het ontwerpen en printen van 3D-objecten komen verschillende concepten en vaardigheden samen. Mede daarom is de 3D-printer, het icoon van de Maker Movement, uitermate geschikt als leermiddel. Er wordt in Nederland dan ook flink mee geëxperimenteerd. Maar wat zijn nu eigenlijk de voor- en nadelen van zo’n 3D-printer? In dit artikel zetten we er een aantal voor je op een rij.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Jan Engberts - Beste redactie, inderdaad het onderwijs in algemene zin kent veel voor- en nadelen. Dat geldt voor de IPAD school,...
    lees meer
    kathelijn Rombaut MaakOnderwijs - 3D printing als de katalysator om te komen tot enthousiasme voor techniek. Dat is de eerste stap die nu...
    lees meer
    Tim van der Voord, SMART MAKERS HAARLEM - Goed om te zien dat 3D printen ook hier onder de aandacht is! Ook in de regio Haarlem wordt...
    lees meer
  • Aardrijkskunde en lego: een succesvolle combinatie

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | donderdag 26 november 2015
    Schermafbeelding 2015 11 25 om 21.15.37
    Op vrijdag 13 november vond de jaarlijkse KNAG Onderwijsdag plaats: hét evenement voor aardrijkskundedocenten. Falco Zwinkels, uitgever Aardrijkskunde bij Malmberg, verzorgde een workshop over de meerwaarde van Lego voor het aardrijkskundeonderwijs. In deze blog deelt Zwinkels zijn ervaringen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • NRO: relatie met leerling van invloed op leerresultaten leerling en welzijn docent

    leerstijlen en vakdidactiek | donderdag 26 november 2015
    teacher student
    Goede relaties tussen docenten en leerlingen werken positief uit op de prestaties en motivaties van leerlingen.  Daarnaast ondervinden docenten minder stress als ze over het algemeen een leidende en vriendelijke relatie met hun leerlingen hebben. Het heeft zelfs een positieve invloed op hun welbevinden.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Inspiratie: 10 leerstrategieën om leerlingen te motiveren

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | internationaal onderwijs | donderdag 19 november 2015
    Voor veel docenten is en blijft de motivatie van leerlingen een belangrijk aandachtspunt. Want hoe krijg je leerlingen gemotiveerd om te leren? En hoe blijven ze dat vervolgens? Op de Cochrane Collegiate Academy, een Amerikaanse high school, hebben ze een aantal jaar geleden het roer radicaal omgegooid. Mét resultaat, blijkt uit het artikel op Edutopia.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De Nederlandse School leidt op tot ‘meesterdocent’

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | vrijdag 13 november 2015
    Ilja Klink
    De Nederlandse School, een nieuwe opleiding voor leraren die na het behalen van hun bevoegdheid willen werken aan de groei en creatieve ontwikkeling van hun docentschap, is in september van start gegaan. Op de school worden leraren opgeleid tot ‘meesterdocent’. In een interview voor het programma Profile (7 Ditches) legt directeur Ilja Klink alles uit over de opleiding en haar missie.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Ilja Schmohl - Leren innoveren en leerlingen uitdagen, zodat zij klaar zijn voor de 21st Century skills. Hoe ga ik dit...
    lees meer
  • Succesvol gebruik van tablets hangt af van docent

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | woensdag 28 oktober 2015
    Tablet
    Een al dan niet succesvolle implementatie van tablets wordt in grote bepaald door de docent. Zijn of haar opvattingen over de rol en de meerwaarde van ict in het onderwijs, spelen daarbij een belangrijke rol. Ook de overtuiging dat de inzet van ict een transformatief leerproces is, is een belangrijke indicator voor succesvolle implementatie. Dat blijkt uit een onderzoek van Hannelore Montrieux.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Bram - De coachende rol innovatief? Eerder achterhaald. Het aanleren van hogere denkvaardigheden – zoals samenwerken, kritisch denken en sociaal en...
    lees meer
  • Onderwijstips november 2015

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 27 oktober 2015
    9789082033786
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het nieuwste boek van Pedro de Bruyckere, Dé Onderwijsdagen en het docentencongres ‘De praktijk van het gepersonaliseerd leren’. Vult u de lijst verder aan met uw suggesties?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Laat leerlingen uw prestaties beoordelen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | donderdag 22 oktober 2015
    “Op het einde van mijn les ga ik mezelf kwetsbaar opstellen.” Zo opent de Vlaamse docent Renzo Vercammen een van zijn lessen. Hij laat zich die dag namelijk beoordelen door zijn leerlingen. Vercammen denkt wel te weten wat ze van hem vinden, maar schrikt uiteindelijk toch van sommige antwoorden. Heeft u zich weleens laten beoordelen door leerlingen?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    anjahuijgen1@gmail.com - nuttig !. Ik geef ruim 30 jaar Franse les op middelbare scholen. De laatste jaren vraag halverwege het...
    lees meer
    Ankie Cuijpers - De Onderwijscoöperatie heeft een online feedbackscan. Die nam ik af en besprak deze ook met leerlingen. www.onderwijscooperatie.nl/instrumenten/ Voorheen was die scan...
    lees meer
    Ellen van Dam - In mijn team wordt tijdens het voorbereiden van een functioneringsgesprek gesprek twee maal de les bezocht door de Onderwijsleider....
    lees meer
  • Onderzoek: Wat is de beste aanpak voor begrijpend lezen?

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | mediawijsheid | Talen & Kunstvakken | dinsdag 20 oktober 2015
    Schermafbeelding 2015 10 19 om 11.12.38
    Hoe ontwikkelt het leesproces van jonge lezers zich en welke rol hebben de leesvaardigheden van leerlingen daarin? En in hoeverre beïnvloed het leesproces het begrip van de tekst? Een antwoord op deze vragen vind je in het recent verschenen proefschrift ‘Understanding reading comprehension processes across the primary grades’ van taalwetenschapper Linda de Leeuw.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 7 dingen die je moet weten over gepersonaliseerd leren

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | donderdag 15 oktober 2015
    Personalized learning
    Gepersonaliseerd leren laat zich niet gemakkelijk definiëren. Misschien nog wel het beste als een concept, waarbij het individuele leerproces van de leerling centraal staat. Wel is duidelijk dat er steeds meer aandacht is voor deze vorm van onderwijs. Het EDUCAUSE Learning Initiative (ELI) publiceerde daarom een paper met 7 dingen die je moet weten over gepersonaliseerd leren. Lees hier de beknopte, Nederlandse vertaling.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 Volgende

img