1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Volgende RESULTATEN (260)

  • Favoriete educatieve apps: geschiedenis en aardrijkskunde

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | dinsdag 24 maart 2015
    Unlock History
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die je kunt inzetten bij geschiedenis of aardrijkskunde. Vult u de lijst verder aan met uw persoonlijke favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De impact van Stichting leerKRACHT op het onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | vrijdag 20 maart 2015
    Leerkracht
    In 2012 begon Stichting leerKRACHT als pilot op vijftien scholen. Doel? Op scholen een cultuur cultiveren waarin docenten samenwerken bij het verbeteren van het onderwijs. Inmiddels doen ruim 215 Nederlandse scholen mee met het programma. Voor Universiteit Utrecht reden genoeg om de impact van de organisatie in kaart te brengen. Lees verder voor de belangrijkste findings.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Hoe adaptieve technologie u en uw leerlingen ondersteunt

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 17 maart 2015
    YKOverzicht voor docenten Score Adaptief leren
    Malmberg startte begin deze maand op 20 scholen met Score!: een pilot met adaptief lesmateriaal voor Engelse grammaticaonderwijs. Dit lesmateriaal, gebaseerd op de adaptieve leertechnologie van Knewton, biedt iedere leerling een gepersonaliseerde leerweg. Maar wat betekent dat nou eigenlijk precies voor verschillende typen leerlingen en niet te vergeten: de docent?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Boekenweek 2015: 5x leesvoer voor docenten

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | Talen & Kunstvakken | maandag 9 maart 2015
    Boekenweek
    Het is weer Boekenweek! Voor veel docenten genoeg reden om in de klas wat extra aandacht te besteden aan (recente) literatuur. En al zijn het misschien geen literaire pareltjes; ook op het vlak van uw professionele ontwikkeling valt heel wat te lezen. In dit artikel 5x recent en actueel leesvoer voor docenten in het voortgezet onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 4x wetenschappelijk over games in het onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 4 maart 2015
    Schermafbeelding 2015 03 04 om 13.42.30
    Serious gaming en gamification winnen de laatste jaren aan kracht in het onderwijs. Zo ook de wetenschappelijke belangstelling voor dit thema, en daarmee de relevante kennis om goede educatieve games te ontwikkelen. In dit artikel de laatste insights uit recente onderzoeken naar gaming in het (voortgezet) onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Escalatieladders en hoestbuien

    leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 4 maart 2015
    Escalatieladeders en hoestbuien
    Charlotte Lebeau studeert momenteel af aan de lerarenopleiding Fontys in Tilburg. Daarnaast is ze dit jaar gestart als docent Engels op het Jan Tinbergen College in Roosendaal. De eerste jaren van een startende docent zijn mooi, pittig, leerzaam, frustrerend, en rijk aan (nieuwe) ervaringen. Als gastblogger schrijft Charlotte over haar 'rookie year' als startend docent.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Registerleraar.nl: laat zien wat u waard bent

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | donderdag 5 maart 2015
    Registerleraar
    Registerleraar.nl is een initiatief van de Onderwijscoöperatie - een initiatief van, voor en door de leraar - om de kwaliteit van de leraar te waarborgen. Met een registratie in dit beroepsregister geeft u aan dat u zich professioneel blijft ontwikkelen. Het register bestaat inmiddels al een aantal jaar, maar heeft u zich al ingeschreven?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Toetsen: Hoe doe ik dit en hoe kan dit beter?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 26 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 26 om 08.51.06
    Naar aanleiding van de literatuurstudie ‘Kwaliteit van toetsen binnen handbereik’ ontwikkelde het Research Center voor Examinering en Certificering (RCEC) ‘Eerste Hulp bij Toetsen’: een reader met tips en adviezen om het maken, afnemen, beoordelen en evalueren van toetsen te verbeteren. In dit artikel een aantal direct toepasbare adviezen met het oog op het gebruiksdoel van de toets.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    E. Houtkoop - De kennis en vaardigheden op het gebied van toetsen zijn onderbelicht in de lerarenopleiding. Dit is een tragische vergissing,...
    lees meer
  • Literatuurstudie: de kenmerken van een goede toets

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | internationaal onderwijs | maandag 23 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 23 om 16.24.18
    De kwaliteit van toetsen: een lastig onderwerp waar op veel verschillende manieren naar wordt gekeken. Want wat weten we eigenlijk precies over toetskwaliteit? En waar hangt de kwaliteit van een goede toets van af? Aan de hand van die vragen deed het Research Center voor Examinering en Certificering, een samenwerkingsverband tussen Universiteit Twente en Cito, een uitvoerige literatuurstudie. Lees gauw verder voor de resultaten.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Leren & Toetsen: het YouTube-kanaal van Malmberg

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 17 februari 2015
    Waarom is tussentijds toetsen juist nu mogelijk in het voortgezet onderwijs? Hoe kun je met toetsen meer doen dan alleen de lesstof bevragen? En: Hoe kun je als docent de prestaties van leerlingen verbeteren met gepersonaliseerd leren? Op het YouTube-kanaal Leren & Toetsen gaat Uitgeverij Malmberg in op deze en meer vragen omtrent formatieve toetsing en gepersonaliseerd- en adaptief leren.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Zo maakt u van onderzoekend leren een succeservaring

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | trends | vrijdag 13 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 12 om 11.56.01
    Onderzoekend leren is een actieve leervorm waarbij leerlingen kennis en vaardigheden verwerven door – meestal gezamenlijk – betekenisvolle problemen op te lossen. Bijvoorbeeld door middel van praktijkonderzoek of een experiment. Bij dit proces speelt de docent een sleutelrol. Maar hoe zorgt u ervoor dat het onderzoekend leren zowel voor u als uw leerlingen een succeservaring wordt?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Van school met weinig technologie naar BYOD

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | donderdag 12 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 12 om 09.52.18
    Saskia Veldhuis is leraar geschiedenis op het Titus Brandsma Lyceum in Oss en projectmanager Educatieve Digitalisering op scholengroep Het Hooghuis. Ze begeleidde haar school in een jaar tijd van een school met weinig technologie, naar een pilot op basis van BYOD: bring your own device. In schooljaar 2014-2015 is de eerste pilot – eerst in één klas – begonnen. Nieuwe projecten staan inmiddels al in de startblokken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Waarom technologie de docent nooit zal vervangen

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 11 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 11 om 11.28.43
    Mobiel leren, gamification, flipping the classroom, de opleving van MOOCs en ga zo maar door... het zijn allemaal recente ontwikkelingen in het onderwijs waarbij technologie een hoofdrol speelt. Maar voldoen deze methoden en technieken daadwerkelijk aan hun belofte? En wat betekent dat voor de rol van de docent? Die vragen stelt auteur en leerspecialist Steve Wheeler in een blogpost op Learning with ‘e’s.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Tegenlicht Meet Up: ‘De onderwijzer aan de macht’

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 11 februari 2015
    Tegenlicht
    In ‘De onderwijzer aan de macht’ zoomt VPRO’s Tegenlicht in op drie scholen waar de vaste waarden van het huidige onderwijs ter discussie worden gesteld: het Amsterdamse Hyperion Lyceum, Niekée in Roermond en De School in Zandvoort. Om na te praten over de uitzending, organiseerde Tegenlicht onlangs een Meet Up in Pakhuis de Zwijger. De centrale vraag van die avond: Hoe kun je elke leerling het onderwijs aanbieden dat het beste bij ze past?
    Lees verder arrow
  • De toets als momentopname om beter te kunnen sturen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 3 februari 2015
    Meer toetsenmaar op de juiste manier
    We moeten niet alleen toetsen aan het einde van een bepaalde lesperiode (de 'afrekencultuur"), maar op elk gewenst moment. Resultaten dienen voorzien te zijn van gerichte feedback waar docenten mee kunnen sturen. De toets is dan voor leerlingen én docenten een momentopname die inzicht geeft waar de leerling staat in zijn leerproces en wat hij nodig heeft om zich verder te kunnen ontwikkelen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Formatieve toetsen ondersteunen het leerproces

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | internationaal onderwijs | woensdag 21 januari 2015
    feedback
    Formatieve toetsen, voorzien van ingebouwde feedback, zorgen voor beter zicht op wat leerlingen nodig hebben om goed te kunnen leren. Dat blijkt uit een reviewstudie van het Expertisecentrum Nederlands en het CITO. ‘Deze toetsen laten niet alleen zien wat een leerling kan, maar ook hoe deze leert en op welke manier dit leerproces te beïnvloeden is. Formatieve toetsen kunnen meer zeggen over de leerstrategieën en het leerpotentieel van de leerling dan standaardtoetsen, die alleen laten zien of de leerling de stof beheerst’, aldus het NRO.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Henri van Bergen - Ik pleit er al jaren voor om de goede zaken uit het verleden nieuw leven in te blazen. Volgens...
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: samenwerkend leren

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | dinsdag 20 januari 2015
    Samenwerkend leren
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In dit artikel bespreken we apps die u kunt inzetten ter ondersteuning van de samenwerking: tussen leerlingen, maar ook tussen u en uw collega-docenten. Staat de app die u graag gebruikt er al bij?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Arjan van Bommel - socrative.com - mag hier natuurlijk niet ontbreken linoit.com - gewoon stickies plakken met z'n allen @VanBommel68
    lees meer
  • De meerwaarde van Google+ als onderdeel van uw persoonlijke leernetwerk

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | internationaal onderwijs | vrijdag 16 januari 2015
    Schermafbeelding 2015 01 16 om 13.13.17
    Google+ is in Nederland nog geen gemeengoed in het onderwijs. Docenten en onderwijsprofessionals weten het platform maar mondjesmaat te vinden. Toch kan het sociale platform van meerwaarde zijn binnen het onderwijs. Met name als onderdeel van uw persoonlijke leernetwerk (PLN). In dit artikel de meerwaarde van Google+ en een selectie communities op het gebied van onderwijs en technologie.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • IIO Netwerk: een lerend netwerk voor docenten en schoolleiders

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | vrijdag 9 januari 2015
    InnovatieImpuls2
    In het huidige debat over de toekomst van het onderwijs, ligt de focus op de docent als vormgever van onderwijsvernieuwing. Om docenten én schoolleiders bij dit proces te ondersteunen, ontwikkelde InnovatieImpuls Onderwijs (IIO), naast het gelijknamige onderzoek, het IIO Netwerk: een netwerk van onderwijsvernieuwers die gezamenlijk op zoek gaan naar manieren om ‘slimmer’ te werken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Pedagogiek is niet voor softies

    leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 30 december 2014
    pedagogisch handelen.OSacademy
    Terugkijkend op mijn tijd op de basisschool herinner ik me vooral een aantal afzonderlijke momenten. Momenten die in meer of mindere mate een (emotionele) impact op mij hebben gehad en bijgedragen hebben aan mijn vorming. Het gaat dan over waarden en overtuigingen over leren, over jezelf (niet) kunnen zijn, over het (on)respectvol met elkaar omgaan, over het omgaan met frustraties, over het belang van vertrouwen krijgen en wat het met je doet wanneer je dit vertrouwen niet krijgt.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Volgende

img