1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Volgende RESULTATEN (219)

  • De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 1

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 9 juli 2014
    Salman Khan
    Wat voor Salman Khan begon als wiskunde-uitleg aan zijn nichtje is uitgegroeid tot een platform met tien miljoen unieke bezoekers per maand (meting februari 2014). We hebben het natuurlijk over de Khan Academy. Onlangs publiceerde SRI International de eerste uitgebreide studie over hoe Amerikaanse leerlingen én docenten de Khan Academy gebruiken als aanvullende educatieve hulpbron bij het wiskundeonderwijs op school. In deel 1 van deze tweedelige blogserie de resultaten met betrekking tot leerlingen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Beleid, gebruik, digitalisering en ontwikkeling van leermiddelen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | maandag 30 juni 2014
    Schermafbeelding 2014 06 30 om 11.35.54
    Onlangs publiceerde het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling (SLO) de leermiddelenmonitor 13/14. De monitor zoomt in op het leermiddelenbeleid, leermiddelengebruik, digitalisering van leermateriaal en het ontwikkelen en delen van leermiddelen in het primair- en voortgezet onderwijs. In dit artikel een aantal opvallende resultaten voor het voortgezet onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • LAKS-monitor 2014: de tevredenheid van leerlingen over toetsen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | donderdag 26 juni 2014
    LAKS
    Onlangs publiceerde LAKS de LAKS-monitor 2014: het tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek onder leerlingen in het voortgezet onderwijs. Ook deze keer komen tal van onderwerpen aan bod. Zo ook de mate van tevredenheid onder leerlingen over toetsen. In dit artikel de belangrijkste onderzoeksresultaten in vergelijking met voorgaande jaren.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Hoe Nederlandse docenten denken over games in het onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | donderdag 19 juni 2014
    Schermafbeelding 2014 06 19 om 10.45.00
    Uit recent onderzoek blijkt dat games op zowel cognitief, sociaal als emotioneel vlak een positieve impact hebben op leerlingen. Maar ook heeft het inzetten van games een gunstige uitwerking op de motivatie van leerlingen. Maar hoe kijken docenten eigenlijk aan tegen het gebruik van games? Als onderdeel van een onderzoek naar de implementatie van games in het onderwijs onderzocht Unic – de Utrechtse innovatieve middelbare school – het onder een deel van haar eigen werknemers en stagiaires.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (8 totaal) Alle reacties...

    Michiel van Eunen - Waardevol artikel! Ik zie dat docenten graag games (& gameprincipes) zouden willen toepassen, maar vooral behoefte hebben aan kennis,...
    lees meer
    Ineke Verheul - @Joke Gauvin Games gebruiken hoeft helemaal niet duur te zijn, sterker nog, kost vaak helemaal niets. Er zijn tal...
    lees meer
    Ineke Verheul - UniC was een van de participanten in het onderzoek; het is uitgevoerd door mijzelf, Martijn Koops en inderdaad UniC....
    lees meer
  • Kennisnet: themadossier Digitaal Toetsen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | woensdag 11 juni 2014
    Digitaal toetsen
    Digitaal toetsen is een actueel onderwerp in het voortgezet onderwijs. Binnen een aantal lesmethodes bestaat de mogelijkheid al en ook komt er steeds meer software op de markt om digitaal te toetsen. Het themadossier Digitaal Toetsen van Kennisnet biedt inzicht in verschillende onderwerpen met betrekking tot dit thema. De voordelen van digitaal toetsen bijvoorbeeld. Of welke digitaal toetssysteem het beste bij de school of bij jou als docent past.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Redactie Onderwijs van Morgen - Beste Eus, Zoals aangegeven zijn niet alle systemen en tools opgenomen in de marktscan. Mis je een tool of...
    lees meer
    Eus van Hove - Ik toets elke les met Blackboard: toetsen-om-van-te-leren. Waarom staat Blackboard niet in het overzicht van toetssystemen?
    lees meer
  • Nieuw platform voor delen onderzoeksresultaten voortgezet onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | donderdag 5 juni 2014
    script2
    Er wordt ontzettend veel praktijkonderzoek gedaan binnen het voortgezet onderwijs. Helaas verdwijnen deze onderzoeken meer dan eens in de bureaula van de auteurs. De Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs (OMO) wil daar met het nieuwe online platform ‘Script!’ verandering in brengen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    mijntje - kijk ook eens op de site van de AOSL. AOSL staat voor academische opleidingsscholen Limburg. Op deze site worden...
    lees meer
    Tirza - Mooi initiatief. Kijk ook op delenisvermenigvuldigen.org een platform voor docenten en praktijkonderzoeken MBO en VO worden daar gedeeld
    lees meer
    Carin van Hout - Geweldig initiatief! Er gaat nu zoveel kennis verloren en er worden ook zoveel broodjes Aap gesmeerd!. Er zijn veel...
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: Augmented Reality (AR)

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | dinsdag 27 mei 2014
    Londen
    Het zal nog wel even duren voor we in het onderwijs en masse aan de slag kunnen met devices als Google Glass. Toch zijn er al heel wat mogelijkheden om augmented reality (AR) - een techniek waarmee de echte wereld en de virtuele wereld samenkomen - te gebruiken in de les. Misschien nog niet met wearables, maar wel door middel van je smartphone of tablet en een van de volgende favoriete educatieve apps.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Harald van Brederode - Met Aurasma en wat fantasie zijn de mogelijkheden eindeloos. De kinderen maken uitlegfilmpjes (tellagami) die te voorschijnkomen als ze...
    lees meer
  • Oproep: hoe beoordeel jij educatieve apps?

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | vrijdag 23 mei 2014
    artikel
    Of je nou als docent voor een iPad-klas staat, je leerlingen zo nu en dan op hun smartphone laat werken of met enige regelmaat klassikaal apps inzet via het whiteboard... Steeds meer docenten zetten apps in ter ondersteuning van de dagelijkse lespraktijk. Maar hoe beslis je nou eigenlijk of een educatieve app daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Begeleiding op maat met de adaptieve leertechnologie van Knewton

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | woensdag 21 mei 2014
    Met de leertechnologie van Knewton kunnen uitgevers, onderwijsinstellingen en andere educatieve partijen adaptieve leerapplicaties bouwen. Het gebruik van dergelijke digitale leertechnologieën ondersteunt docenten in het op maat begeleiden van leerlingen en geeft inzicht in het leerproces. Ook draagt het bij aan een gepersonaliseerde lespraktijk. Zo kunnen zowel docenten als leerlingen het beste uit zichzelf halen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijstips mei 2014

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | mediawijsheid | donderdag 8 mei 2014
    differentieren is te leren
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor jou als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere de jaarlijkse manifestatie van Leraren met Lef, het boek ‘Differentiëren is te leren’ en de bijzondere documentaire ‘Valt er hier nog wat te leren?’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Teacherpreneurs: Docent Eugenie Zwanenburg ontwikkelt nieuw science-curriculum

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | mediawijsheid | Mens & Natuur | donderdag 24 april 2014
    Eugenie 2
    Biologiedocent Eugenie Zwanenburg, werkzaam op het Veurs Lyceum in Leidschendam, heeft het afgelopen jaar een nieuw science-curriculum ontwikkeld. Het curriculum maakt deel uit van het nieuwe vak talentstromen, dat gericht is op de ontwikkeling van de zogeheten 21st Century Skills. “Je moet wel een beetje maf zijn om zoiets naast je baan te ontwikkelen, maar uiteindelijk is het onwaarschijnlijk leuk om te doen," aldus Zwanenburg.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    tine martina-bombeeck - Voel me helemaal thuis met die manier van lesgeven, die manier n leerlingen enthousiasmeren. Het is voor mij steeds...
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: leren programmeren

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 9 april 2014
    Schermafbeelding 2014 04 08 om 11.13.57
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Eerder schreven we op Onderwijs van Morgen al over het nut van programmeren. Maar welke apps kun je nou gebruiken om dat te leren? Na enige research blijkt dat de meeste toepassingen niet beschikbaar zijn als app maar alleen als webapplicatie. Ook prima. Onderwijs van Morgen zet er een aantal voor je op een rij.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Sem - Ik vind dat windows visual basic niet mag ontbreken de 2008 versie is gratis en je kunt er zeer...
    lees meer
  • Toetsen moeten in dienst staan van het leren

    leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 3 april 2014
    toetsmagazine2
    "We toetsen te veel en doen te weinig met de resultaten", vindt Karen Heij, toetsexpert en directeur van Bureau ICE. Jammer, want toetsing zou leerlingen en het onderwijs juist vooruit helpen als je toetsing gebruikt voor het juiste doel: om leerlingen verder te helpen en niet om ermee af te rekenen. Als het gaat om toetsing, volgen we in het voortgezet onderwijs feitelijk maar één model: het examenmodel”, aldus Heij.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Annelies Schoonewelle, Bureau ICE - Toetsen die op de pc gemaakt worden tellen net zo goed mee als toetsen die op papier gemaakt worden....
    lees meer
    tineke_martina@yahoo.com - In hoeverre kunnen toetsen die op de pc gemaakt worden meetellen? in hoeverre tellen praktijktoetsen mee? Bij praktijktoetsen zijn...
    lees meer
  • Whitepaper: Serieuze aandacht voor jongensdip

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | donderdag 27 maart 2014
    jongensdip
    Waar meisjes steeds beter presteren, zien we jongens relatief achterblijven. Er verschijnen documentaires, boeken en wetenschappelijke rapporten over de jongensdip. In de Hoofdlijnenbrief Emancipatiebeleid van mei 2013 constateert Jet Bussemaker: ‘We zien dat meisjes het in het onderwijs zoveel beter doen dan jongens, dat de jongens dreigen achterop te raken.’ Het lijkt eindelijk serieus genomen te worden: jongens verdienen in het onderwijs extra aandacht.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Pecha Kucha-evenement Radboud Docenten Academie

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 20 maart 2014
    pecha kucha
    De Radboud Docenten Academie organiseert op vrijdag 28 maart een Pecha Kucha-evenement rond het thema ‘Ontwikkeling’. Niet alleen professionals uit het onderwijs, maar ook studenten en alumni zullen samen met leerlingen van de middelbare school Pecha Kucha-presentaties houden. Het evenement wordt georganiseerd naar aanleiding van de inaugurele rede die Prof. Paulien Meijer in haar rol als nieuwe wetenschappelijke directeur van de Radboud Docenten Academie zal uitspreken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De opkomst van de teacherpreneur

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | internationaal onderwijs | vrijdag 14 maart 2014
    Schermafbeelding 2014 03 14 om 10.38.13
    De druk om zo efficiënt mogelijk te werken maakt docenten vindingrijker dan ooit. Mede daardoor vindt een toename van zogenoemde teacherpreneurs plaats: docenten die voor de klas staan en de rest van hun tijd besteden aan het verspreiden van best practices en innovatieve ideeën. Tijd voor? Niet bepaald. Toch vullen steeds meer docenten hun werk in het onderwijs op deze ondernemende manier in. Zelfs als dat wat minder uren voor de klas betekent.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (26 totaal) Alle reacties...

    Sasja Saptenno - Mooi initiatief, ik doe graag mee. Ssaptenno@deltion.nl
    lees meer
    Bert Wieringa - Een mooi initiatief. Zou graag zien dat "teacherpreneurs" zich verbinden als dat via dit platform zou kunnen gaan lukken....
    lees meer
    Mariëlle van Woudenberg - Goed initiatief Ik doe mee Ik leer graag van anderen en hoop anderen ook iets te kunnen bieden
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: Frans, Engels, Duits en meer

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | Talen & Kunstvakken | woensdag 12 maart 2014
    Chegg Flashcards
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Dit zijn onze favoriete educatieve taal-apps waar jij en je leerlingen meteen mee aan de slag kunnen. Vul jij de lijst verder aan met jouw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    lotte - meer oefenen leren anders heeft het geen nut
    lees meer
  • De Proeftuin: Gepersonaliseerd en gericht leren voor het eindexamen

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 13 maart 2014
    proeftuinexamenssml
    De Proeftuin is een experimentele adaptieve examentrainer voor leerlingen van havo 4 en 5 die willen oefenen met eindexamens. Omdat de examentrainer is gekoppeld aan lesmethodes van verschillende uitgevers, is het mogelijk om leerlingen sneller en gerichter te begeleiden naar hun eindexamen. Initiatiefnemers SLO en Kennisnet verbinden een onderzoek aan De Proeftuin om uit te zoeken of deze trainer adaptief en gepersonaliseerd leren kan ondersteunen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Wim van der gang - Heel erg jammer geen Beeldende Vorming
    lees meer
    Engelbert Huckriede - Duits mis ik
    lees meer
    Y. van Buuren - Ik mis Nederlands...
    lees meer
  • Onderwijstips maart 2014

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | trends | woensdag 5 maart 2014
    effectief
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het 1e Nationale Docentencongres Engels, de Onderwijs Filmavond met ‘Children full of life’ en het boek ‘Effectief en affectief lesgeven aan pubers’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Talent Docent Trofee voor docent Pleuni Hooft van Huysduynen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | Talen & Kunstvakken | vrijdag 28 februari 2014
    Schermafbeelding 2014 02 28 om 09.04.29
    Pleuni Hooft van Huysduynen (31), docent Nederlands aan Het Baken in Almere, heeft begin februari de Talent Docent Trofee 2014 gewonnen. Hooft van Huysduynen won deze prijs voor haar ideeën over vernieuwing en verbetering van opdrachten bij het onderdeel tekstbegrip. Met de Talent Docent Trofee zet Malmberg talentvolle en initiatiefrijke docenten Nederlands in het zonnetje.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Volgende

img