1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Volgende RESULTATEN (279)

  • NMC Horizon 2015: de belangrijkste ontwikkelingen in onderwijstechnologie

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | vrijdag 10 juli 2015
    NMC2
    Eind vorige maand publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report: 2015 K-12 Edition’. Daarin staan de belangrijkste trends, uitdagingen en ontwikkelingen op het gebied van onderwijstechnologie. Omdat het rapport nogal bondig is, bespreken we de resultaten op Onderwijs van Morgen in drie blogs. In dit artikel de belangrijkste ontwikkelingen voor de komende vijf jaar.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Gepersonaliseerd leren: de stand van zaken

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | vrijdag 3 juli 2015
    Schermafbeelding 2015 07 03 om 10.28.09
    Onderwijstechnologie moet het in de (nabije) toekomst voor scholen makkelijker maken om maatwerk aan leerlingen te bieden. Met het oog op gepersonaliseerd leren is digitalisering dus steeds belangrijker. Om die reden brachten voormalig schoolleiders Ad van der Wiel en Hans Reiber, beiden werkzaam bij adviesbureau Rijnconsult Onderwijs en ICT, de huidige stand van zaken op Nederlandse scholen in kaart.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • NMC Horizon 2015: belangrijkste trends in onderwijstechnologie

    leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 1 juli 2015
    NMC Horizon
    Eerder deze week publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report: 2015 K-12 Edition’. Daarin staan de belangrijkste trends, uitdagingen en ontwikkelingen op het gebied van onderwijstechnologie. De resultaten bespreken we op Onderwijs van Morgen in drie blogs. In dit artikel de belangrijkste trends voor de komende vijf jaar.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Chantal - Een hele goede ontwikkeling! Veel van het bovenstaande passen we al toe op mijn school, Democratische basisschool De Vallei...
    lees meer
    schulp - Ga er nou maar van uit dat het onderwijs er op lange termijn net zo uitziet als vijf of...
    lees meer
    C. van Hout - Positieve ontwikkeling! Wel graag landelijk aansturen. Te grote diversiteit in didaktiek en onderwijsinhoud tussen docenten / scholen maakt overstappen...
    lees meer
  • Scholen om van te leren: een inspiratieboek

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | trends | woensdag 17 juni 2015
    Schermafbeelding 2015 06 16 om 14.53.49
    Onderwijsvernieuwing is op steeds meer scholen aan de orde van de dag. Op veel scholen wordt erover gepraat en gediscussieerd, maar er zijn ook scholen die het gewoon doen. Met vallen en opstaan welteverstaan. Daarover schreef Frans Schouwenburg, Strategisch Adviseur bij Kennisnet, het boek ‘Scholen om van te leren’. Een inspiratieboek vol praktijkverhalen en tips voor alle scholen in Nederland.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Het klaslokaal van de toekomst: 7 trends en ontwikkelingen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | dinsdag 9 juni 2015
    classroom future
    Het klaslokaal van de toekomst, hoe ziet dat er eigenlijk uit? En valt daar überhaupt wel iets over te zeggen? Volgens Terry Heick, docent en onderwijsauteur, zijn dergelijke vragen helemaal niet zo relevant. Met elkaar van gedachten wisselen over de kansen die niet morgen, maar vandaag nog benut kunnen worden. Dáár gaat het volgens hem om.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 5 lestips om uw leerlingen tot aan het einde van het schooljaar gemotiveerd te houden

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | woensdag 3 juni 2015
    18788 hou werknemers gemotiveerdl
    Over ongeveer een maand begint in het noorden de zomervakantie. Ook voor de rest van het land is het einde van het schooljaar in zicht. Eindelijk! Althans, voor de meeste leerlingen. Want veel van hen vinden het moeilijk om ook in die laatste weken gemotiveerd te blijven. Daarom in dit artikel 5 lestips om uw leerlingen tot aan de laatste schooldag actief en gemotiveerd te houden.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De verschillen tussen differentiëren, personaliseren en adaptief leren

    leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | dinsdag 2 juni 2015
    Schermafbeelding 2015 06 01 om 10.21.35
    Het gesprek over het onderwijs van de toekomst gaat vaak over differentiëren, personaliseren en adaptief leren. Deze drie buzzwords hangen nauw met elkaar samen – ze overlappen elkaar op een aantal punten – maar zijn geen synoniem voor elkaar. Wat betekenen ze precies? En wat kenmerkt deze afzonderlijke onderwijsvormen? Daarover leest u meer in dit artikel.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Redactie - @Annemarie Er zijn verschillende invalshoeken voor deze begrippen, er is niet één waarheid. Er is wel vaak sprake van...
    lees meer
    Annemarie - De beschrijving van differentiatie vind ik niet toereikend omdat we in de theorie vaak spreken over convergent en divergent...
    lees meer
  • Trends en ontwikkelingen op het gebied van mobiel leren

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 13 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 13 om 14.42.21
    Mobiel leren wordt steeds belangrijker. Maar welke rol spelen mobiele trends en ontwikkelingen nu en in de nabije toekomst in het onderwijs? Aan de hand van die vraag ontwikkelde Origin Learning – een bedrijf dat voorziet in (mobiele) leeroplossingen – een overzichtelijke infographic. In dit artikel een vertaling van de 12 trends en ontwikkelingen voor 2015.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Startende docenten: inwerken, begeleiding én zelf doen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | dinsdag 12 mei 2015
    beginnende docent
    Voor startende docenten zijn de eerste jaren voor de klas niet bepaald gemakkelijk. Een eigen stijl en stem vinden, orde houden, contact onderhouden met (soms veeleisende) ouders, leerlingen zo goed mogelijk begeleiden en ook nog eens dealen met een scala aan niet lesgebonden taken. En niet te vergeten: lesgeven natuurlijk. In dit artikel de huidige stand van zaken, tips en relevante links omtrent inwerken en de begeleiding van starters in het vo.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Differentiatie heeft zin als het onderdeel is van een bredere onderwijsaanpak

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | internationaal onderwijs | vrijdag 8 mei 2015
    differentiatie
    Om iedere leerling zo goed mogelijk te ondersteunen bij het behalen van een bepaald minimumniveau, is differentiatie essentieel. Leerlingen indelen in homogene groepen – bijvoorbeeld op basis van niveau – is daarbij meestal de basis. Maar alleen groeperen heeft weinig zin, blijkt uit een literatuurstudie van onderzoeksinstituut GION van de Rijksuniversiteit Groningen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Personalisatie in Australië, Canada, Europa, de VS én Nederland

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | donderdag 7 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 06 om 16.56.2
    Gepersonaliseerd leren staat volop in de belangstelling. Niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld. En al staat het vakgebied nog in de kinderschoenen, toch is er al het nodige onderzoek verricht. In het rapport ‘Personaliseren in het Leren, een Internationale Schets’ zetten NMC Horizon en Kennisnet de belangrijkste internationale bevindingen en ontwikkelingen op een rijtje.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Wikke Bouw - Dit wordt natuurlijk gestimuleerd door het programma zelf.
    lees meer
    Wikke Bouw - Een opmerking aangaande het stukje over snappet. Het lijkt me een leuk idee dat, als leerlingen moeite hebben met...
    lees meer
  • De staat van leraar in het voortgezet onderwijs: deel 2

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | trends | maandag 4 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 04 om 14.03.33
    Er kan nog wel het een en ander worden verbeterd in het onderwijs. Docenten willen dat ook best – zelfs graag – zelf doen, maar dan moeten de randvoorwaarden om dat te kunnen wel beter op orde zijn. Dat blijkt uit ‘De Staat van de Leraar’: het onlangs verschenen rapport waarin leraren hun eigen beroep onder de loep nemen. In dit artikel de belangrijkste bevindingen op het gebied van professionalisering, de toekomst van de leraar en de leraar van de toekomst.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onzenieuweschool.nl: Amsterdam zoekt schoolmakers

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | donderdag 23 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 23 om 12.47.23
    Kennisland heeft, in opdracht van de Gemeente Amsterdam, een nieuw project gelanceerd. Onder de naam Onze Nieuwe School is Amsterdam sinds deze week op zoek naar ‘schoolmakers’. Mensen met vernieuwende ideeën, die aansluiten op de po- en vo-leerling van vandaag en morgen. Heeft u een goed idee voor een nieuwe Amsterdamse school?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Vernieuwing vmbo: van ruim 30 naar 10 profielen

    leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 17 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 17 om 11.48.00
    De komende jaren gaat het vmbo op de schop. Het aantal profielen waar je als leerling voor kunt kiezen, wordt namelijk teruggeschroefd van ruim dertig naar tien. Deze programma’s worden overzichtelijk van opzet, bieden meer keuzemogelijkheid voor de leerling en zorgen voor een betere voorbereiding op het vervolgonderwijs. In dit artikel de belangrijkste veranderingen in een notendop.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Voetstuk

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | vrijdag 17 april 2015
    voetstuk 2
    De meest angstaanjagende gedachte voor een beginnende docent is die van de ervaren collega’s om je heen die alles, altijd perfect onder controle hebben. Dat ze jou, wanneer ze het lokaal voorbij lopen, enorm zien stoeien met een stel jonge hooligans. En dat ze in de docentenkamer dan lachend tegen elkaar zeggen het dat zíj het nooit zo ver zouden laten komen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Oproep: Wat wilt u weten over adaptief en gepersonaliseerd leren?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 7 april 2015
    adaptieflerennn
    Adaptief en gepersonaliseerd leren zijn hot items binnen het onderwijs. Zo ook in Nederland, waar onlangs de eerste adaptieve pilots en initiatieven van start zijn gegaan. Logischerwijs roepen deze actuele ontwikkelingen bij veel docenten de nodige vragen op. Waar zou u nou graag meer over willen weten? Wellicht vindt u een antwoord in onderstaande artikelen. Zo niet: laat het ons weten!
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    redactie - @Mirjam Het is zeker niet ondenkbaar dat verschillende platformen binnen en buiten de school geïntegreerd kunnen worden. Leren vindt steeds...
    lees meer
    Mirjam.vd.brand - vraag rondom gepersonaliseerd leren. Dat gaat verder dan de aangeboden educatief leeromgevingen..ook buiten de onderwijsplatformen. Hoe integreer je de...
    lees meer
  • Meest bekeken TED-Ed lessen: wiskunde

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | Mens & Natuur | vrijdag 3 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 03 om 12.48.29
    TED-Ed, het platform voor educatieve lessen van TED, bestaat inmiddels al een tijdje. Met dit platform biedt TED docenten de mogelijkheid om reeds bestaande lessen naar eigen voorkeur aan te passen. Ook kunt u met behulp van de software uw eigen videolessen maken. In dit artikel de 5 populairste TED-Ed lessen op het gebied van wiskunde. Wat is uw favoriete les?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • TEDxAmsterdamED 2015: de highlights op een rijtje

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | donderdag 2 april 2015
    Vorige week stond Theater Amsterdam in het teken van TEDxAmsterdamED 2015: hét event voor een flinke dosis onderwijsinspiratie. Sinds gisteren staan alle talks online. Zo kan iedereen nog eens nagenieten van de aan bod gekomen inspirerende visies, ideeën en ervaringen. In dit artikel onze highlights. Wat zijn die van u?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Peter te Riele - Ik was erbij en zette elke TEDx-talk om in een mindmap. Ze staan in ieder geval op mijn blog:...
    lees meer
  • Malmberg op studiedagen ‘Toets Digitaal’

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | dinsdag 31 maart 2015
    toetsdigitaal2
    Op 16 en 17 april vinden de studiedagen ‘Toets Digitaal’ plaats. De dagen hebben het thema ‘het nieuwe leren vraagt om een andere manier van toetsen’. Uitgeverij Malmberg verzorgt een presentatie over de invloed van een adaptief ingericht leerproces op toetsing.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: geschiedenis en aardrijkskunde

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | dinsdag 24 maart 2015
    Unlock History
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die je kunt inzetten bij geschiedenis of aardrijkskunde. Vult u de lijst verder aan met uw persoonlijke favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Volgende

img