1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Volgende RESULTATEN (210)

  • Favoriete educatieve apps: leren programmeren

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 9 april 2014
    Schermafbeelding 2014 04 08 om 11.13.57
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Eerder schreven we op Onderwijs van Morgen al over het nut van programmeren. Maar welke apps kun je nou gebruiken om dat te leren? Na enige research blijkt dat de meeste toepassingen niet beschikbaar zijn als app maar alleen als webapplicatie. Ook prima. Onderwijs van Morgen zet er een aantal voor je op een rij.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Sem - Ik vind dat windows visual basic niet mag ontbreken de 2008 versie is gratis en je kunt er zeer...
    lees meer
  • Toetsen moeten in dienst staan van het leren

    leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 3 april 2014
    toetsmagazine2
    "We toetsen te veel en doen te weinig met de resultaten", vindt Karen Heij, toetsexpert en directeur van Bureau ICE. Jammer, want toetsing zou leerlingen en het onderwijs juist vooruit helpen als je toetsing gebruikt voor het juiste doel: om leerlingen verder te helpen en niet om ermee af te rekenen. Als het gaat om toetsing, volgen we in het voortgezet onderwijs feitelijk maar één model: het examenmodel”, aldus Heij.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Whitepaper: Serieuze aandacht voor jongensdip

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | donderdag 27 maart 2014
    jongensdip
    Waar meisjes steeds beter presteren, zien we jongens relatief achterblijven. Er verschijnen documentaires, boeken en wetenschappelijke rapporten over de jongensdip. In de Hoofdlijnenbrief Emancipatiebeleid van mei 2013 constateert Jet Bussemaker: ‘We zien dat meisjes het in het onderwijs zoveel beter doen dan jongens, dat de jongens dreigen achterop te raken.’ Het lijkt eindelijk serieus genomen te worden: jongens verdienen in het onderwijs extra aandacht.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Pecha Kucha-evenement Radboud Docenten Academie

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 20 maart 2014
    pecha kucha
    De Radboud Docenten Academie organiseert op vrijdag 28 maart een Pecha Kucha-evenement rond het thema ‘Ontwikkeling’. Niet alleen professionals uit het onderwijs, maar ook studenten en alumni zullen samen met leerlingen van de middelbare school Pecha Kucha-presentaties houden. Het evenement wordt georganiseerd naar aanleiding van de inaugurele rede die Prof. Paulien Meijer in haar rol als nieuwe wetenschappelijke directeur van de Radboud Docenten Academie zal uitspreken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De opkomst van de teacherpreneur

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | internationaal onderwijs | vrijdag 14 maart 2014
    Schermafbeelding 2014 03 14 om 10.38.13
    De druk om zo efficiënt mogelijk te werken maakt docenten vindingrijker dan ooit. Mede daardoor vindt een toename van zogenoemde teacherpreneurs plaats: docenten die voor de klas staan en de rest van hun tijd besteden aan het verspreiden van best practices en innovatieve ideeën. Tijd voor? Niet bepaald. Toch vullen steeds meer docenten hun werk in het onderwijs op deze ondernemende manier in. Zelfs als dat wat minder uren voor de klas betekent.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (25 totaal) Alle reacties...

    Bert Wieringa - Een mooi initiatief. Zou graag zien dat "teacherpreneurs" zich verbinden als dat via dit platform zou kunnen gaan lukken....
    lees meer
    Mariëlle van Woudenberg - Goed initiatief Ik doe mee Ik leer graag van anderen en hoop anderen ook iets te kunnen bieden
    lees meer
    Rhea Flohr - Ik ben het (nog) niet maar het heeft wel mijn interesse en ik leer graag van anderen dus blijf...
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: Frans, Engels, Duits en meer

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | Talen & Kunstvakken | woensdag 12 maart 2014
    Chegg Flashcards
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Dit zijn onze favoriete educatieve taal-apps waar jij en je leerlingen meteen mee aan de slag kunnen. Vul jij de lijst verder aan met jouw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    lotte - meer oefenen leren anders heeft het geen nut
    lees meer
  • De Proeftuin: Gepersonaliseerd en gericht leren voor het eindexamen

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 13 maart 2014
    proeftuinexamenssml
    De Proeftuin is een experimentele adaptieve examentrainer voor leerlingen van havo 4 en 5 die willen oefenen met eindexamens. Omdat de examentrainer is gekoppeld aan lesmethodes van verschillende uitgevers, is het mogelijk om leerlingen sneller en gerichter te begeleiden naar hun eindexamen. Initiatiefnemers SLO en Kennisnet verbinden een onderzoek aan De Proeftuin om uit te zoeken of deze trainer adaptief en gepersonaliseerd leren kan ondersteunen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Wim van der gang - Heel erg jammer geen Beeldende Vorming
    lees meer
    Engelbert Huckriede - Duits mis ik
    lees meer
    Y. van Buuren - Ik mis Nederlands...
    lees meer
  • Onderwijstips maart 2014

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | trends | woensdag 5 maart 2014
    effectief
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het 1e Nationale Docentencongres Engels, de Onderwijs Filmavond met ‘Children full of life’ en het boek ‘Effectief en affectief lesgeven aan pubers’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Talent Docent Trofee voor docent Pleuni Hooft van Huysduynen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | Talen & Kunstvakken | vrijdag 28 februari 2014
    Schermafbeelding 2014 02 28 om 09.04.29
    Pleuni Hooft van Huysduynen (31), docent Nederlands aan Het Baken in Almere, heeft begin februari de Talent Docent Trofee 2014 gewonnen. Hooft van Huysduynen won deze prijs voor haar ideeën over vernieuwing en verbetering van opdrachten bij het onderdeel tekstbegrip. Met de Talent Docent Trofee zet Malmberg talentvolle en initiatiefrijke docenten Nederlands in het zonnetje.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • IPON 2014: Empower the teacher

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | woensdag 19 februari 2014
    Schermafbeelding 2014 02 19 om 09.32.2
    Op woensdag 19 en donderdag 20 maart vindt in de Jaarbeurs Utrecht de zevende editie van IPON plaats: de beurs voor iedereen die betrokken is bij het onderwijs en op de hoogte wil blijven van onderwijs en ICT. Vanuit het thema ‘Empower the teacher’ staat ook dit jaar weer een flink aantal keynotes, workshops en presentaties op het programma. In dit artikel een greep uit het overweldigende aanbod workshops.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijstips februari 2014

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | Talen & Kunstvakken | woensdag 5 februari 2014
    aaa
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere de Onderwijsavond met als thema ‘Betrokkenheid als leeropbrengst’ en het boek ‘Positive behaviour support in het voortgezet onderwijs.’
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: Storytelling en presentaties

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 30 januari 2014
    projeqtintroducing
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Deze keer besteden we aandacht aan onze favoriete presentatie- en storytelling-apps. Naast oude bekenden als PowerPoint, Prezi en Keynote zijn er namelijk nog genoeg andere toepassingen die een presentatie net dat beetje extra geven! Vul jij de lijst verder aan?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Jan - Een aanrdige variant op Powerpoint is Nearpod. (Website: Nearpod.com). De meerwaarden - m.n. bij het iPad onderwijs - vind...
    lees meer
    Redactie Onderwijs van Morgen - Beste Marc, Bedankt voor je waardevolle bijdrage. Wat een interessante, leuke app. Jouw eigen voorbeeld is juist een toevoeging en...
    lees meer
    Marc - Excuus voor het spammerige voorbeeld hierboven. In mijn herinnering was hij een stuk ingetogener :-)
    lees meer
  • De introverte leerling in een extraverte wereld

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 15 januari 2014
    De introverte leerling2
    We leven in een maatschappij waarin extraversie wordt gezien als ideaal. Ook ons onderwijssysteem lijkt voornamelijk te zijn ingericht rond de behoeften van de extraverte leerling; veel groepswerk, veel discussiëren en overleggen. Situaties waar de hardste roeper meestal als winnaar uit de bus komt en dit zijn vaak niet de stillere introverte leerlingen. Moeten we meer ruimte maken voor de introverte leerling?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Theus Galesloot - Ja, heel verhelderend hoe onze focus als het ware (mede) wordt bepaald door " de maatschappij" . Toch is...
    lees meer
    Loes Koop - Het is helemaal waar. Ik moet ontwikkelen hoe een leerling van de internationale Schakelklas tijdens mijn dramales zich optimaal kan...
    lees meer
  • Trendrapport 2014-2015: personaliseren en opbrengstgericht werken

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | maandag 13 januari 2014
    Schermafbeelding 2014 01 13 om 12.37.59
    In het Trendrapport 2014-2015 analyseert Kennisnet technologietrends die een antwoord kunnen bieden op belangrijke onderwijsvraagstukken. Personalisatie en opbrengstgericht werken zijn twee vraagstukken die erg actueel zijn onder docenten. Tevens zijn het vraagstukken waarbij de technologie ondersteunend en in sommige gevallen zelfs leidend kan werken. Maar hoe dan?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Mieke - Ik mis in het Trendrapport 2014-2015 (personaliseren en opbrengstgericht werken) de uitwerking van mogelijkheden voor leerlingen met een beperking,...
    lees meer
  • Docentencongressen Malmberg: Frans, Duits en Geschiedenis

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 9 januari 2014
    Schermafbeelding 2014 01 09 om 10.28.32
    Eind deze maand is het weer zo ver: dan organiseert Malmberg op donderdag 23 januari in Den Bosch de Docentencongressen D’accord! (Frans) en Na klar! (Duits). Een dag later, op vrijdag 24 januari, is het weer tijd voor het 2e Nationale Docentencongres Geschiedenis. Deze keer in het Singer Museum te Laren. Met interessante workshops, presentaties en keynotes van onder anderen Maarten van Rossum en Rob Urgert belooft het ook dit jaar weer een succes te worden. In dit artikel alvast een voorproefje op een aantal geplande sessies. Ben jij ook van de partij?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Populair op OVM in 2013: deel 2

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | vrijdag 3 januari 2014
    serious gaming
    Ook voor Onderwijs van Morgen was 2013 een goed jaar. Gepersonaliseerd leren, Massive Open Online Courses (MOOC’s) en digitale (sociale) toepassingen zijn onderwerpen die het goed hebben gedaan op onze blog. Voor we er na de vakantie weer fris tegenaan gaan in dit nieuwe jaar, blikken we met het tweede deel van deze serie nog eenmaal terug op de meest gelezen artikelen van 2013.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    René - Waarom treffen we in Nederland op de meeste scholen nog steeds een leerstofjaarklassensysteem aan, met een zeer beperkte mogelijkheid...
    lees meer
  • Populair op OVM in 2013: deel 1

    leerstijlen en vakdidactiek | jongerencultuur | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | vrijdag 27 december 2013
    top 10
    Ook voor Onderwijs van Morgen was 2013 een goed jaar. Onder andere de iPad, het Finse onderwijssysteem, theoretische pedagogische modellen en Internet University zijn onderwerpen die het dit jaar goed hebben gedaan op onze blog. Vandaag het eerste deel van een terugblik op de meest gelezen artikelen van 2013.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Top 5 online toets- en quiztools

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 19 december 2013
    Schermafbeelding 2013 12 19 om 11.13.26
    Of je de les nou wat meer pit wil geven, extra oefeningen wil bieden of serieus wil toetsen of leerlingen goed voorbereid zijn op het komende proefwerk: met digitale toets- en quiztools kan het allemaal. Er zijn er alleen zoveel beschikbaar dat het soms maar lastig kiezen is. Wellicht maken we je het wat makkelijker met deze top 5 online toets- en quiztools, die ieder op hun eigen manier onderscheidend zijn. Pick your choice.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (6 totaal) Alle reacties...

    Sander - Enige tijd geleden vond ik deze: www.questionpress.com/ Het lijkt een beetje op Socrative, maar je kunt er veel meer...
    lees meer
    Hendrika - Ik heb vorige week Socrative uitgeprobeerd in mijn iPadklas. Niet echt een aanrader. Op deze manier wilde ik woordjes...
    lees meer
    Guido Leenders - Ik werk al jaren onder andere met Hot Potatoes en dit tot grote tevredenheid. Bovenstaande bericht wil ik graag...
    lees meer
  • Betrokkenheidscrisis leerling te lijf met PBL

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 6 december 2013
    project based learning 2
    Het huidige onderwijssysteem kan beter, vindt psycholoog en onderwijzer Thom Markham. Nog te vaak ziet hij scholen met ongemotiveerde of weinig betrokken leerlingen. Hij spreekt zelfs over een ‘betrokkenheidscrisis’. Markham ziet project based learning (PBL), niet te verwarren met projectgestuurd onderwijs, als een waardevol instrument om dit aan te pakken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Eric Redegeld - misschien eens buiten de deur kijken en open staan voor succesverhalen? onderwijskerels.nl mijn blog over "kinderen kunnen niet computeren" O.B.S...
    lees meer
  • De beste YouTube-kanalen voor docenten

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | donderdag 5 december 2013
    Schermafbeelding 2013 12 05 om 09.38.20
    YouTube. Zo ingeburgerd als het maar zijn kan. Ook in het onderwijs. Voor leerlingen een geweldig medium voor (extra) uitleg en voor docenten een manier om de lessen te verrijken met sprekend beeldmateriaal. Ook het flipping the classroom-concept kan niet zonder. Maar het is ook een prima medium om je als docent professioneel bij te scholen. Een bron van inspiratie en kennis waar je meteen mee aan de slag kunt. De beste kanalen met tips, tricks, achtergrondinformatie en uitleg voor docenten.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Bart Hoogendijk - Voor het vak levensbeschouwing: www.youtube.com/levensbeschouwing | Makkelijker navigeren door de afspeellijsten (80+) van dit kanaal? Gebruik: www.barthoogendijk.info/youtubelb
    lees meer
    Bart Hoogendijk - Voor het vak levensbeschouwing: www.youtube.com/levensbeschouwing | Makkelijker navigeren door de afspeellijsten (80+) van dit kanaal? Gebruik: www.barthoogendijk.info/youtubelb
    lees meer
    Edo van Santen - in mijn videokanaal, dat vaak in het mbo, hbo en universitair onderwijs gebruikt wordt, staan veel interessanten video's over...
    lees meer

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Volgende

img