1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Volgende RESULTATEN (245)

  • Formatieve toetsen ondersteunen het leerproces

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | internationaal onderwijs | woensdag 21 januari 2015
    feedback
    Formatieve toetsen, voorzien van ingebouwde feedback, zorgen voor beter zicht op wat leerlingen nodig hebben om goed te kunnen leren. Dat blijkt uit een reviewstudie van het Expertisecentrum Nederlands en het CITO. ‘Deze toetsen laten niet alleen zien wat een leerling kan, maar ook hoe deze leert en op welke manier dit leerproces te beïnvloeden is. Formatieve toetsen kunnen meer zeggen over de leerstrategieën en het leerpotentieel van de leerling dan standaardtoetsen, die alleen laten zien of de leerling de stof beheerst’, aldus het NRO.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Henri van Bergen - Ik pleit er al jaren voor om de goede zaken uit het verleden nieuw leven in te blazen. Volgens...
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: samenwerkend leren

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | dinsdag 20 januari 2015
    Samenwerkend leren
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In dit artikel bespreken we apps die u kunt inzetten ter ondersteuning van de samenwerking: tussen leerlingen, maar ook tussen u en uw collega-docenten. Staat de app die u graag gebruikt er al bij?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Arjan van Bommel - socrative.com - mag hier natuurlijk niet ontbreken linoit.com - gewoon stickies plakken met z'n allen @VanBommel68
    lees meer
  • De meerwaarde van Google+ als onderdeel van uw persoonlijke leernetwerk

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | internationaal onderwijs | vrijdag 16 januari 2015
    Schermafbeelding 2015 01 16 om 13.13.17
    Google+ is in Nederland nog geen gemeengoed in het onderwijs. Docenten en onderwijsprofessionals weten het platform maar mondjesmaat te vinden. Toch kan het sociale platform van meerwaarde zijn binnen het onderwijs. Met name als onderdeel van uw persoonlijke leernetwerk (PLN). In dit artikel de meerwaarde van Google+ en een selectie communities op het gebied van onderwijs en technologie.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • IIO Netwerk: een lerend netwerk voor docenten en schoolleiders

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | vrijdag 9 januari 2015
    InnovatieImpuls2
    In het huidige debat over de toekomst van het onderwijs, ligt de focus op de docent als vormgever van onderwijsvernieuwing. Om docenten én schoolleiders bij dit proces te ondersteunen, ontwikkelde InnovatieImpuls Onderwijs (IIO), naast het gelijknamige onderzoek, het IIO Netwerk: een netwerk van onderwijsvernieuwers die gezamenlijk op zoek gaan naar manieren om ‘slimmer’ te werken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Pedagogiek is niet voor softies

    leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 30 december 2014
    pedagogisch handelen.OSacademy
    Terugkijkend op mijn tijd op de basisschool herinner ik me vooral een aantal afzonderlijke momenten. Momenten die in meer of mindere mate een (emotionele) impact op mij hebben gehad en bijgedragen hebben aan mijn vorming. Het gaat dan over waarden en overtuigingen over leren, over jezelf (niet) kunnen zijn, over het (on)respectvol met elkaar omgaan, over het omgaan met frustraties, over het belang van vertrouwen krijgen en wat het met je doet wanneer je dit vertrouwen niet krijgt.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Marian Offenberger wint de Talent Docent Trofee

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | Talen & Kunstvakken | donderdag 4 december 2014
    MarianDEF
    Onlangs werd op het Talent Docentencongres Nederlands voor de derde keer de Talent Docent Trofee uitgereikt. Deze keer ging de prijs naar docent Nederlands Marian Offenberger (57), die haar leerlingen op het Trinitas Gymnasium in Almere op de meest uiteenlopende manieren probeert te enthousiasmeren voor jeugdliteratuur. Met de Talent Docent Trofee zet Malmberg talentvolle en initiatiefrijke docenten Nederlands in het zonnetje.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: feedback

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 26 november 2014
    answer pad
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie apps die u kunt gebruiken om feedback te genereren: zowel binnen als buiten de muren van het klaslokaal. Vult u de lijst verder aan met uw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • #onderwijs2032: Stelt de staatssecretaris de juiste vraag?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | trends | woensdag 19 november 2014
    Onderwijs2032
    Wat moeten kinderen leren op school zodat ze klaar zijn voor hun toekomst? Met die vraag opende staatssecretaris Sander Dekker begin deze week de nationale dialoog over onderwijsinhoud. De maatschappelijke dialoog is het startpunt van een jarenplan om vorm te geven aan een vernieuwd curriculum. Een curriculum dat zich richt op wat de leerling moet kennen en kunnen om in 2032 een vliegende start te maken. Maar stelt de staatssecretaris wel de goede vraag?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (12 totaal) Alle reacties...

    Jeanne - Wat zou het fijn zijn als er in het onderwijs wordt geïnvesteerd in LEREN LEREN en meteen vanuit, ZELFRESPECT...
    lees meer
    marika ortmans - Ik vraag of de staatssecretaris aandacht wil geven aan duurzaamheid ook in het onderwijs ... ***dat kinderen in school...
    lees meer
    Evelien Nijeboer - Welke vaardigheden moeten kinderen hebben? Welke vaardigheden willen wij dat ze heben? Ik vind allebei de vragen niet optimaal....
    lees meer
  • Tip: 10 essays over creativiteit en de kwaliteit van de docent

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | internationaal onderwijs | dinsdag 18 november 2014
    Creativiteit is cruciaal in het onderwijs: zowel voor leerlingen als voor docenten. ‘Licensed to Create’ is een verzameling essays over het verbeteren van de creativiteit en kwaliteit van docenten. De essays zijn geschreven door tien toonaangevende denkers in het onderwijs en gepubliceerd door RSA – o.a. bekend van de animatie over de TED-talk van Ken Robinson.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Katja Korver - Geef docenten weer de kans om creatief te kunnen zijn door minder neventaken op te leggen. Geef vrijbaan aan...
    lees meer
    Amber Groeneveld - Geweldige animatie. Dit moet je raken als je je verbonden voelt met kinderen, onderwijs, iets bij te dragen hebt...
    lees meer
  • Van toetsen kun je leren

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 13 november 2014
    toetsen 1
    Toetsen vervullen een belangrijke rol in het onderwijs. Docenten willen graag weten of hun inspanningen bij leerlingen tot het gewenste en benodigde leerresultaat leiden. Toetsen spelen dus een belangrijke rol in de kwaliteitsbewaking van ons onderwijssysteem. Echter, dat toetsen ook helpt om het studierendement te vergroten is een relatief nieuw gegeven.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Integraal het onderwijs verbeteren: daar hoort toetsing ook bij

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 13 november 2014
    toetsen 2
    Toetsing is in Nederland de laatste jaren aan het veranderen. Men ziet steeds meer in dat toetsing niet alleen een rol speelt in de selectie van leerlingen, of als motivatie voor leerlingen om te leren. Steeds vaker worden toetsen ingezet als diagnose-instrument. Daarmee krijgt toetsing een dubbele functie.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De toekomst van digitaal toetsen

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 13 november 2014
    Allard Bijlsma
    Op alle middelbare scholen in Nederland hebben leerlingen wekelijks te maken met de afsluiting van een stuk leerstof. Soms gaat dat via een assessment, soms via een opdracht of stage en vaak betreft het een schriftelijke toets. Meestal wordt de afsluiting van de leerstof in stukjes geknipt tot overhoringen en volgt na een aantal weken een proefwerk over het geheel. De meeste leerlingen krijgen drie rapporten per jaar en per vak heeft de school daarvoor een vooraf bepaald aantal cijfers van de docent ontvangen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 6 ontwikkelingen uit het NMC Horizon-rapport '2014 Schools Edition'

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 4 november 2014
    NMC
    Het New Media Consortium (NMC) publiceerde begin oktober het Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition. In het rapport worden zes trends, zes uitdagingen én zes belangrijke ontwikkelen op het gebied van onderwijstechnologie voor scholen in EU-lidstaten besproken. In dit artikel zes belangrijke technologische ontwikkelingen die volgens het rapport binnen een jaar, over twee tot drie jaar en pas over een vier tot vijf jaar mainstream zullen worden in het onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Verboden om je vinger op te steken

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 30 oktober 2014
    Verboden
    Het is dinsdagochtend het tweede uur. De leerlingen van mijn 4havo klas hebben thuis één van mijn YouTube video’s bestudeerd over vraag & aanbod en ik begin de les met het stellen van vragen over de stof, om er een gevoel bij te krijgen of ze het begrepen hebben. Zoals gebruikelijk steekt een viertal leerlingen de hand fanatiek omhoog. Ik geef het woord aan Joost, die mij feilloos antwoord weet te geven op mijn vragen. Hij weet een glimp van trots maar moeilijk te verbergen, terwijl hij onderuit zakt op zijn stoel.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 6 uitdagingen uit het NMC Horizon-rapport ‘2014 Schools Edition’

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 21 oktober 2014
    Schermafbeelding 2014 10 20 om 13.07.24
    Het New Media Consortium (NMC) publiceerde begin oktober het Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition. In het rapport worden zes trends, zes uitdagingen én zes belangrijke ontwikkelen op het gebied van onderwijstechnologie voor scholen in EU-lidstaten besproken. In dit artikel de zes uitdagingen die volgens het rapport op te lossen, moeilijk én nog ontzettend moeilijk zijn om aan te gaan.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: Videotools om je lessen te flippen

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | vrijdag 17 oktober 2014
    Schermafbeelding 2014 10 17 om 12.56.58
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Deze keer bespreken we videotools om je lessen te flippen. Er zijn nog ontzettend veel interessante applicaties die kunnen helpen bij het maken van videolessen. Deze lijst is dan ook maar een begin. Vul jij ‘m verder aan met jouw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Stefan van der Weide - Er zijn vele apps, zowel gratis als betaald. Hier een overzicht: www.stefanvanderweide.nl/2013/02/flipping-the-class-overzicht-van-screencast-software/
    lees meer
  • 6 trends uit het NMC Horizon-rapport '2014 Schools Edition'

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 14 oktober 2014
    Het New Media Consortium (NMC) publiceerde begin oktober het Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition. In het rapport worden zes trends, zes uitdagingen én zes belangrijke ontwikkelen op het gebied van onderwijstechnologie voor scholen in EU-lidstaten besproken. In dit artikel de zes trends die volgens het rapport op korte, middellange en lange termijn mainstream zullen zijn in ons onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Hein Brik - Wat indrukwekkend is, is de aandacht voor de leerstof, hoe die aan te bieden in welke vorm en op...
    lees meer
  • Leraren Leren als Gelijken: Wat werkt?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | vrijdag 10 oktober 2014
    Schermafbeelding 2014 10 10 om 09.52.36
    Docenten die op gelijke basis met en van elkaar leren: Welke factoren zijn daarbij van invloed? En wat levert het op? De recent gepubliceerde literatuurstudie Leraren Leren als Gelijken geeft inzicht in deze en meer vragen over samenwerking en coaching in het onderwijs. De studie is in opdracht van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) uitgevoerd door postdoctoraal onderzoeker Marieke Thurlings. OVM sprak met Thurlings over haar bevindingen. 
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Kick-off Sanoma Learning Lab: onderwijsproducten in co-creatie

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 9 oktober 2014
    Op het Da Vinci College in Leiden vond vorige week de kick-off van Sanoma Learning Lab plaats. Tijdens dit project wordt een internationale groep van 165 docenten, leerlingen, leidinggevenden en werknemers van Malmberg en Sanoma Learning gevormd om in co-creatie innovatieve onderwijsproducten te ontwikkelen. Sanoma Learning Lab is een initiatief van Sanoma, de moederorganisatie van Malmberg.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Tip: Talent Docentencongres Nederlands 2014

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | trends | Talen & Kunstvakken | vrijdag 3 oktober 2014
    Schermafbeelding 2014 10 02 om 09.45.43
    Op donderdag 13 november 2014 organiseert Malmberg voor de derde keer het Talent Docentencongres Nederlands voor docenten in het voortgezet onderwijs. U bent die dag van harte welkom in het prachtige gebouw van de Openbare Bibliotheek Amsterdam aan de Oosterdokskade. U krijgt hier volop praktische tips aangereikt om uw lessen Nederlands nog spannender, leuker en beter te maken. Ook wanneer u niet met Talent werkt biedt het congres volop prikkelende sessies en vele, direct inzetbare lestips.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Volgende

img