1 2 3 4 5 6 7 Volgende RESULTATEN (128)

  • Onderwijstips september 2014

    motivatie | internationaal onderwijs | woensdag 27 augustus 2014
    Knowmad Society
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor jou als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere de boeken ‘Motivatie Binnenstebuiten’ en ‘Knowmad Society’ en de conferentie ‘Leider zijn in het onderwijs’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Professionele ontwikkeling: deze MOOC’S zijn de moeite waard

    motivatie | internationaal onderwijs | dinsdag 26 augustus 2014
    Schermafbeelding 2014 08 26 om 09.43.18
    De meeste docenten beginnen het nieuwe schooljaar vol frisse ideeën. Toch maakt het drukke docentenbestaan het soms lastig al die plannen te verwezenlijken. Wellicht bieden de volgende MOOC’s een uitkomst? Ondanks de vaste onderdelen zijn er genoeg studiewerkzaamheden naar eigen voorkeur in te plannen. En ook niet geheel onbelangrijk; deze MOOC's spelen in op onderwijsontwikkelingen die momenteel in volle gang zijn.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Davey van der Heijden - Ik heb zojuist de MOOC Leaders of Learning van HarvardX via het platform van edX afgerond. Erg interessante MOOC...
    lees meer
  • Best gelezen artikelen 13/14: deel 2

    motivatie | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 7 augustus 2014
    AfbeeldingMeest Gelezen Artikelen2
    Zomervakantie. Een periode om in alle rust terug te blikken op het afgelopen schooljaar. Ook voor Onderwijs van Morgen. Interessante ontwikkelen, boeiende rapporten én niet te vergeten inspirerende docenten – zowel in interviews en artikelen als in de comment-sectie - passeerden de revue. In deze tweedelige blogserie een terugblik op de meest gelezen artikelen van het afgelopen schooljaar. Met in deel 2 onder andere de artikelen ‘Top 5 online toets- en quiztools’ en ‘De beste YouTube-kanalen voor docenten’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Theo Wismans - www.facebook.com/operationeducationglobal wordt door velen gelezen, in heel de wereld. Netherlands Germany United States of America Belgium United Kingdom Romania...
    lees meer
  • Middelbare school in Nieuw Zeeland: Wonen op school met jongeren van je eigen geslacht

    jongerencultuur | internationaal onderwijs | donderdag 24 juli 2014
    ArtikelMiddelbare school in Nieuw Zeeland
    In Nederland gaat bijna iedereen naar een gemixte school, in Nieuw Zeeland is dat niet standaard zo. Na je basisschool ga je net zoals in Nederland naar een middelbare school. De middelbare scholen heten hier ‘College’. Deze scholen zijn vaak ver van huis als je niet in de grote stad bent opgegroeid. Dit betekent soms dat je op de campus van school moet wonen. Dat noemen ze ‘boarding’. Bij de meeste boarding schools zijn jongens en meiden gescheiden, je hebt dan dus ‘All Girls Colleges’ en ‘All Boys Colleges’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    C. van Hout - Ik zie het probleem niet. In het Katholieke Brabant jaren 50-60 was dit normaal. Ik had een vader, broer,...
    lees meer
    René - Ik hoorde ooit van twee Belgische jongens die een jongensschool bezochten, dat zij niet zouden weten hoe met meisjes...
    lees meer
  • Meest gelezen artikelen 13/14: deel 1

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 23 juli 2014
    AfbeeldingMeest Gelezen Artikelen
    Zomervakantie. Een periode om in alle rust terug te blikken op het afgelopen schooljaar. Ook voor Onderwijs van Morgen. Interessante ontwikkelen, boeiende rapporten én niet te vergeten inspirerende docenten – zowel in interviews en artikelen als in de comment-sectie - passeerden de revue. In deze tweedelige blogserie een terugblik op de meest gelezen artikelen van het afgelopen schooljaar. Met in deel 1 onder andere de artikelen ‘De introverte leerling in een extraverte wereld’ en ‘Onderwijs en technologie: 5 belangrijke ontwikkelingen’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 2

    motivatie | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | woensdag 16 juli 2014
    Khan
    Onlangs publiceerde SRI International de eerste uitgebreide studie over hoe Amerikaanse leerlingen én docenten de Khan Academy gebruiken als aanvullende educatieve hulpbron bij het wiskundeonderwijs op school. In deel 1 van deze tweedelige blogserie schreven we over de resultaten met betrekking tot leerlingen. In deze tweede blog ligt de focus op docenten. Hoe gebruiken zij Khan Academy?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt het een aanrader!
    lees meer
  • Genius Hour: een uur om je passie en creativiteit te verkennen

    motivatie | projectonderwijs | differentiatie | internationaal onderwijs | dinsdag 15 juli 2014
    Genius Hour
    Genius Hour is een concept waarbij leerlingen gedurende een bepaalde periode ingeroosterd worden om te werken aan een zelfgekozen project. Van leren coderen tot het bouwen van een raket, het schrijven en tekenen van een stripverhaal of piano leren spelen. Waar ze ook voor kiezen, tijdens Genius Hour verkennen leerlingen hun passie en creativiteit.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 1

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 9 juli 2014
    Salman Khan
    Wat voor Salman Khan begon als wiskunde-uitleg aan zijn nichtje is uitgegroeid tot een platform met tien miljoen unieke bezoekers per maand (meting februari 2014). We hebben het natuurlijk over de Khan Academy. Onlangs publiceerde SRI International de eerste uitgebreide studie over hoe Amerikaanse leerlingen én docenten de Khan Academy gebruiken als aanvullende educatieve hulpbron bij het wiskundeonderwijs op school. In deel 1 van deze tweedelige blogserie de resultaten met betrekking tot leerlingen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Wilt u meedenken over adaptieve leeroplossingen van Knewton?

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | woensdag 18 juni 2014
    Uitgeverij Malmberg werkt als eerste en enige uitgeverij in Nederland samen met Knewton – wereldmarktleider op het gebied van adaptief en gepersonaliseerd leren. Om dat goed te kunnen doen heeft Malmberg uw hulp nodig. Neemt u deel aan de Expertgroep adaptief en gepersonaliseerd leren?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Silvia Beekmans - @Hans Op het Roodt. Het zou fijn zijn als u uw gegevens toch even wilt mailen naar mij of...
    lees meer
    Hans Op het Roodt - Ik ben al een keer bij U op bezoek geweest en heb daar mijn mening kunnen geven. Blijf alles...
    lees meer
  • Begeleiding op maat met de adaptieve leertechnologie van Knewton

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | woensdag 21 mei 2014
    Met de leertechnologie van Knewton kunnen uitgevers, onderwijsinstellingen en andere educatieve partijen adaptieve leerapplicaties bouwen. Het gebruik van dergelijke digitale leertechnologieën ondersteunt docenten in het op maat begeleiden van leerlingen en geeft inzicht in het leerproces. Ook draagt het bij aan een gepersonaliseerde lespraktijk. Zo kunnen zowel docenten als leerlingen het beste uit zichzelf halen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Inspirerende TED-Talks voor docenten

    motivatie | internationaal onderwijs | woensdag 30 april 2014
    Schermafbeelding 2014 04 30 om 13.16.13
    Op de onderwijsblog TeachThought kwamen we deze lijst met 50 inspirerende TED-talks voor docenten tegen. En inderdaad, er zitten de nodige pareltjes tussen. Omdat de meivakantie ook hier op de redactie een rustige periode is, hebben we de tijd genomen om de voor ons drie meest inspirerende talks te selecteren. Maar we zijn ook benieuwd naar jouw favorieten. Deel je die met ons?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Marike Ketelaars - Mijn favoriete TED-talks gerelateerd aan onderwijs: The best Stats you have ever seen! By Hans Rosling! youtu.be/usdJgEwMinM Science is for...
    lees meer
  • Teacherpreneurs: de voorbereidingen van Bart Hoogendijk

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | vrijdag 18 april 2014
    Schermafbeelding 2014 04 17 om 15.35.13
    Een echte teacherpreneur is hij nog niet. Maar Bart Hoogendijk, docent levensbeschouwing op het Ds. Pierson College in Den Bosch, is hard op weg er een te worden. Het afgelopen jaar was voor hem een voorbereiding op het ‘teacherpreneurschap’. Door zich op verschillende manieren in te zetten binnen het onderwijs ontdekte hij dat het docentschap voor hem meer is dan alleen voor de klas staan.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Karel van Wijngaarden - Het ondernemerschap mag inderdaad wel wat meer gepromoot worden al wordt op dit moment de ZZP'ers de nek omgedraaid....
    lees meer
    anja huijgen - Ruim een jaar geleden heb ik een you tube kanaal geopend voor mijn leerlingen met allerlei afspeellijsten voor herhaling...
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: leren programmeren

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 9 april 2014
    Schermafbeelding 2014 04 08 om 11.13.57
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Eerder schreven we op Onderwijs van Morgen al over het nut van programmeren. Maar welke apps kun je nou gebruiken om dat te leren? Na enige research blijkt dat de meeste toepassingen niet beschikbaar zijn als app maar alleen als webapplicatie. Ook prima. Onderwijs van Morgen zet er een aantal voor je op een rij.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Sem - Ik vind dat windows visual basic niet mag ontbreken de 2008 versie is gratis en je kunt er zeer...
    lees meer
  • Onderwijstips april 2014

    motivatie | internationaal onderwijs | dinsdag 25 maart 2014
    teach
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere de Docentenmiddag Economie, de hernieuwde editie van ‘Puberbrein Binnenstebuiten’ en de documentaire ‘Teach’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Virtual reality in de klas?

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 19 maart 2014
    Oculus Rift
    Nee, we gaan niet skiën.  Al behoort dat binnenkort vast wel tot de mogelijkheden met de Oculus Rift: de nieuwe virtual reality-headset waarmee je alles, maar dan ook echt alles kunt doen vanuit je luie stoel. Of vanuit de lesbanken, want de headset heeft ook voor het onderwijs veel potentie.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De opkomst van de teacherpreneur

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | internationaal onderwijs | vrijdag 14 maart 2014
    Schermafbeelding 2014 03 14 om 10.38.13
    De druk om zo efficiënt mogelijk te werken maakt docenten vindingrijker dan ooit. Mede daardoor vindt een toename van zogenoemde teacherpreneurs plaats: docenten die voor de klas staan en de rest van hun tijd besteden aan het verspreiden van best practices en innovatieve ideeën. Tijd voor? Niet bepaald. Toch vullen steeds meer docenten hun werk in het onderwijs op deze ondernemende manier in. Zelfs als dat wat minder uren voor de klas betekent.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (26 totaal) Alle reacties...

    Sasja Saptenno - Mooi initiatief, ik doe graag mee. Ssaptenno@deltion.nl
    lees meer
    Bert Wieringa - Een mooi initiatief. Zou graag zien dat "teacherpreneurs" zich verbinden als dat via dit platform zou kunnen gaan lukken....
    lees meer
    Mariëlle van Woudenberg - Goed initiatief Ik doe mee Ik leer graag van anderen en hoop anderen ook iets te kunnen bieden
    lees meer
  • Onderwijs en technologie: 5 belangrijke ontwikkelingen

    social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | donderdag 6 februari 2014
    data
    NMC Horizon publiceerde onlangs een preview van het NMC Horizon Rapport 2014. In het rapport schetst de organisatie elk jaar trends en ontwikkelingen met betrekking tot onderwijs en technologie. Ook vind je in het rapport voorspellingen over deze ontwikkelingen op de korte, middellange en lange termijn. We lichten er de vijf belangrijkste voor je uit.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Saskia van der Linden - Vreselijk dat je enters uit je tekst gehaald worden. Dat moet met de huidige techniek toch anders kunnen?
    lees meer
    Saskia van der Linden - HANDIG MEER NIET (alhoewel …. wel van groot belang!) Ik vind het zo jammer dat de visie op de toekomst...
    lees meer
    Brandon van Spall - Hoi Pascal, Bedankt voor deze aanvullende links! Ik denk dat andere lezeres deze aanvullende bronnen ook gaan waarderen!
    lees meer
  • Waar is het nou eigenlijk goed voor, dat programmeren?

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | vrijdag 24 januari 2014
    Coderen
    In Groot-Brittannië is programmeren vanaf volgend schooljaar een vast onderdeel van het nationale curriculum. In tegenstelling tot in Nederland, waar het op de meeste scholen slechts een klein onderdeel is van het vak Informatica. Of leerlingen kennis maken met programmeren, hangt sterk af van de school en de informaticadocent. Toch begint het ook in het Nederlandse onderwijs steeds meer te leven. Maar waar is het nou eigenlijk goed voor, dat programmeren?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (7 totaal) Alle reacties...

    p. brinks - Gelukkig zijn er meer die zo denken. Maar ik denk wel dat wij als BENELUX kansen laten liggen...
    lees meer
    Marc van den bril - Ik vind dat u gelijk hebt al heb ik nog geen informtica maar programmeren wat ik wel wil...
    lees meer
    P. Brinks - Er ziijn al veel artikelen geschreven over het nut van informatica (waaronder, maar niet alleen, programmeren) voor onze huidige...
    lees meer
  • Adaptief leren: De ‘School of One’

    differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 23 januari 2014
    School of One
    De afgelopen jaren startten diverse initiatieven in het onderwijs rond personalized learning en learner based learning. Een opvallend programma rond dit thema dat veel aandacht kreeg is de School of One (SO1). Het pilottraject startte in 2009 in New York en de afgelopen jaren hebben diverse scholen met het programma geëxperimenteerd. Wat kunnen we leren van dit vernieuwende programma?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Ervaren Docent - Wat een KUL: hebben we na het Nieuwe Leren nou nog niets geleerd ????????
    lees meer
  • Inspiratie: Start een TED-Ed Club

    projectonderwijs | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 22 januari 2014
    GOED
    TED-Ed Clubs is een nieuw, schoolvriendelijk lesprogramma om leerlingen te ondersteunen bij het formuleren, bediscussiëren en presenteren van hun ideeën en passies. En dat alles in de vorm van een korte TED-talk. Het eindresultaat is een kleinschalige TED-conferentie, waar de leerlingen hun presentaties houden voor het echte publiek. Met dit initiatief wil TED-Ed de beste ideeën van jonge mensen een platform bieden en ze aanmoedigen om zelfverzekerd in het openbaar te spreken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 7 Volgende

img