1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende RESULTATEN (186)

  • Een goed begin: plan uw professionele ontwikkeling

    motivatie | internationaal onderwijs | donderdag 27 augustus 2015
    Schermafbeelding 2015 07 20 om 17.03.21
    Deze zomer publiceert Onderwijs van Morgen iedere week een artikel in de serie ‘Een goed begin’: een reeks artikelen boordevol links, updates en relevante informatie over zaken waar u als docent uw voordeel mee kunt doen. Het thema van deze vijfde editie is professionele ontwikkeling. Wat doet u dit schooljaar in het kader van uw professionalisering?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • NMC Horizon 2015: de grootste uitdagingen in onderwijstechnologie

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | donderdag 16 juli 2015
    NMC3
    Eind vorige maand publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report: 2015 K-12 Edition’. Daarin staan de belangrijkste trends, uitdagingen en ontwikkelingen op het gebied van onderwijstechnologie. Omdat het rapport nogal bondig is, bespreken we de resultaten op Onderwijs van Morgen in drie blogs. In dit artikel de grootste uitdagingen van de komende vijf jaar.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • NMC Horizon 2015: de belangrijkste ontwikkelingen in onderwijstechnologie

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | vrijdag 10 juli 2015
    NMC2
    Eind vorige maand publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report: 2015 K-12 Edition’. Daarin staan de belangrijkste trends, uitdagingen en ontwikkelingen op het gebied van onderwijstechnologie. Omdat het rapport nogal bondig is, bespreken we de resultaten op Onderwijs van Morgen in drie blogs. In dit artikel de belangrijkste ontwikkelingen voor de komende vijf jaar.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De beste onderwijsboeken van het afgelopen schooljaar: deel 1

    motivatie | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 8 juli 2015
    Boeken
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere events die voor u als docent de moeite waard zijn. De evenementen zijn van voorbijgaande aard, maar de boeken blijven actueel en interessant voor u als docent. Daarom zetten we voor u in dit tweeluik nog eens de beste onderwijsboeken van het afgelopen schooljaar op een rijtje.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • NMC Horizon 2015: belangrijkste trends in onderwijstechnologie

    leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 1 juli 2015
    NMC Horizon
    Eerder deze week publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report: 2015 K-12 Edition’. Daarin staan de belangrijkste trends, uitdagingen en ontwikkelingen op het gebied van onderwijstechnologie. De resultaten bespreken we op Onderwijs van Morgen in drie blogs. In dit artikel de belangrijkste trends voor de komende vijf jaar.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Chantal - Een hele goede ontwikkeling! Veel van het bovenstaande passen we al toe op mijn school, Democratische basisschool De Vallei...
    lees meer
    schulp - Ga er nou maar van uit dat het onderwijs er op lange termijn net zo uitziet als vijf of...
    lees meer
    C. van Hout - Positieve ontwikkeling! Wel graag landelijk aansturen. Te grote diversiteit in didaktiek en onderwijsinhoud tussen docenten / scholen maakt overstappen...
    lees meer
  • 5 uitstekende science-kanalen op YouTube

    internationaal onderwijs | Mens & Natuur | dinsdag 16 juni 2015
    Schermafbeelding 2015 06 14 om 10.19.52
    Nog geen week geleden attendeerde we u, naar aanleiding van een blogpost op Educational Technology and Mobile Learning, op de 10 meest populaire TED-Ed video’s voor leerlingen. Op diezelfde website hebben we nu een post gevonden die de moeite waard is voor de wetenschappers onder ons: 5 uitstekende science-kanalen op YouTube.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Tip: de 10 meest populaire TED-Ed video’s voor leerlingen

    ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | vrijdag 12 juni 2015
    Schermafbeelding 2015 06 10 om 10.30.52
    Lijstjes doen het altijd goed. Ook in onderwijsland. Zo nu en dan komen we er dan ook een tegen die we graag delen met onze lezers. Deze keer de 10 meest populaire TED-Ed video’s voor leerlingen, afkomstig van de Amerikaanse onderwijsblog Educational Technology and Mobile Learning. Heeft u al eens een video of les uit onderstaande lijst gebruikt?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Het klaslokaal van de toekomst: 7 trends en ontwikkelingen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | dinsdag 9 juni 2015
    classroom future
    Het klaslokaal van de toekomst, hoe ziet dat er eigenlijk uit? En valt daar überhaupt wel iets over te zeggen? Volgens Terry Heick, docent en onderwijsauteur, zijn dergelijke vragen helemaal niet zo relevant. Met elkaar van gedachten wisselen over de kansen die niet morgen, maar vandaag nog benut kunnen worden. Dáár gaat het volgens hem om.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Tip: de keynotes van Education on Air

    motivatie | trends | internationaal onderwijs | vrijdag 5 juni 2015
    education on air
    Hoe kunnen we van leerlingen échte digitale leiders maken? Die vraag stond centraal tijdens Education On Air: een internationale, digitale tweedaagse conferentie van Google met maar liefst 53.000 deelnemers. Het evenement heeft inmiddels al plaatsgevonden, maar toch is het - met het oog op de omvangrijke programmering én de mogelijkheid om alles terug te kijken - de moeite waard er nog eens de aandacht op te vestigen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Convenant privacy: afspraken over beschermen leerlinggegevens

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | donderdag 4 juni 2015
    Privacy
    Zo’n beetje iedere school maakt in toenemende mate gebruik van digitale leermiddelen en een leervolgsysteem. Het beschermen van leerlinggegevens is dan ook een actueel thema. Om de privacy van leerlingen nu én in de toekomst te waarborgen, stelden verschillende organisaties, waaronder de PO-Raad, de VO-raad en de Groep Educatieve Uitgeverijen (GEU), een convenant privacy op.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: virtuele schoolreizen

    motivatie | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 26 mei 2015
    virtuele schoolreizen
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen: de stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Deze keer bespreken we naast apps ook digitale toepassingen die u kunt gebruiken om uw leerlingen mee te nemen op virtuele schoolreis.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Lot Schipper - Zo kan iedereen zijn beste kwaliteiten eerst ontwikkelen en hierdoor zelfvertrouwen opbouwen. Mocht er later nog iets meer nodig...
    lees meer
  • Motivatie zit (deels) in je genen

    motivatie | internationaal onderwijs | vrijdag 22 mei 2015
    twins
    Onlangs publiceerden onderzoekers van de Ohio State University nieuwe bevindingen over motivatie: de genen van kinderen bepalen voor een groot deel hoe gemotiveerd ze zijn voor school. ‘Is motivatie niet gewoon erfelijk?’, vroeg een moeder laatst aan mij bij een ouderavond over het motiveren van je kind. ‘Deels wel, deels niet’, antwoordde ik, met dit nieuwe onderzoek in gedachten. Tijd om eens dieper in de feiten te duiken. Dit artikel is geschreven door Yvonne van Sark en verscheen eerder op YoungWorks.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Malmberg is partner in Manifest CodePact

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | donderdag 21 mei 2015
    CodePact
    Op Onderwijsfestival2032 hebben vandaag de overheid én verschillende bedrijven – waaronder Malmberg, Google, Microsoft, IBM en Oracle – het manifest van CodePact getekend. Daarin staan afspraken om scholen in het primair- en voortgezet onderwijs digitaal vaardiger te maken. Daarbij gaat speciale aandacht uit naar coderen en programmeren.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Tools om uw digitale lesmateriaal te ordenen

    ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 19 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 18 om 18.46.24
    Veel docenten gebruiken naast de lesmethode nog duizend-en-één andere lesideeën, filmpjes, websites en andere (digitale) content om de lessen mee te verrijken. Maar waar stáát die ene video ook alweer? De rijkdom die het internet ons biedt, kan als je niet uitkijkt binnen de kortste keren omslaan in een digitale warboel. In dit artikel een aantal tools om uw digitale lesmateriaal te ordenen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (8 totaal) Alle reacties...

    Floor - @Annemarie @Jeroen Sanoma is de moedermaatschappij van Malmberg, Listr is gewoon een platform van Sanoma. Zo simpel is het soms...
    lees meer
    Karen van Herpen - VO-content is en biedt geen platform! VO-content biedt o.a. Stercollecties: leermateriaal in open digitale leerlijnen die in PLATFORM WikiwijsMmaken...
    lees meer
    jacques verschuren - waarom zou blendspace een betaalde tool zijn? Ben ik nog niet tegenkomen en ik heb toch al de nodige...
    lees meer
  • Trends en ontwikkelingen op het gebied van mobiel leren

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 13 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 13 om 14.42.21
    Mobiel leren wordt steeds belangrijker. Maar welke rol spelen mobiele trends en ontwikkelingen nu en in de nabije toekomst in het onderwijs? Aan de hand van die vraag ontwikkelde Origin Learning – een bedrijf dat voorziet in (mobiele) leeroplossingen – een overzichtelijke infographic. In dit artikel een vertaling van de 12 trends en ontwikkelingen voor 2015.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Startende docenten: inwerken, begeleiding én zelf doen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | dinsdag 12 mei 2015
    beginnende docent
    Voor startende docenten zijn de eerste jaren voor de klas niet bepaald gemakkelijk. Een eigen stijl en stem vinden, orde houden, contact onderhouden met (soms veeleisende) ouders, leerlingen zo goed mogelijk begeleiden en ook nog eens dealen met een scala aan niet lesgebonden taken. En niet te vergeten: lesgeven natuurlijk. In dit artikel de huidige stand van zaken, tips en relevante links omtrent inwerken en de begeleiding van starters in het vo.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Differentiatie heeft zin als het onderdeel is van een bredere onderwijsaanpak

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | internationaal onderwijs | vrijdag 8 mei 2015
    differentiatie
    Om iedere leerling zo goed mogelijk te ondersteunen bij het behalen van een bepaald minimumniveau, is differentiatie essentieel. Leerlingen indelen in homogene groepen – bijvoorbeeld op basis van niveau – is daarbij meestal de basis. Maar alleen groeperen heeft weinig zin, blijkt uit een literatuurstudie van onderzoeksinstituut GION van de Rijksuniversiteit Groningen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Personalisatie in Australië, Canada, Europa, de VS én Nederland

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | donderdag 7 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 06 om 16.56.2
    Gepersonaliseerd leren staat volop in de belangstelling. Niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld. En al staat het vakgebied nog in de kinderschoenen, toch is er al het nodige onderzoek verricht. In het rapport ‘Personaliseren in het Leren, een Internationale Schets’ zetten NMC Horizon en Kennisnet de belangrijkste internationale bevindingen en ontwikkelingen op een rijtje.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Wikke Bouw - Dit wordt natuurlijk gestimuleerd door het programma zelf.
    lees meer
    Wikke Bouw - Een opmerking aangaande het stukje over snappet. Het lijkt me een leuk idee dat, als leerlingen moeite hebben met...
    lees meer
  • De staat van leraar in het voortgezet onderwijs: deel 1

    motivatie | differentiatie | trends | internationaal onderwijs | vrijdag 1 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 01 om 11.00.25
    Er kan nog wel het een en ander worden verbeterd in het onderwijs. Docenten willen dat ook best – zelfs graag – zelf doen, maar dan moeten de randvoorwaarden om dat te kunnen wel beter op orde zijn. Dat blijkt uit ‘De Staat van de Leraar’: het onlangs verschenen rapport waarin leraren hun eigen beroep onder de loep nemen. In dit artikel de belangrijkste bevindingen op het gebied van autonomie, werkbeleving en de staat van de beginnende leraar.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 18 tot en met 22 mei: De week van #onderwijs2032

    motivatie | differentiatie | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 29 april 2015
    Ouderavonden
    Van 18 tot en met 20 mei 2015 organiseert Like to Share, in het kader van de week van #onderwijs2032, op verschillende plaatsen in het land Nationale Ouderavonden. Vervolgens vindt op 21 en 22 mei, in Filmmuseum EYE in Amsterdam, het Onderwijsfestival2032 plaats. Een dag vol inspiratie, een podium voor kennisuitwisseling én een platform voor discussie tussen onderwijsprofessional, publieke instellingen en het bedrijfsleven.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende

img