1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Volgende RESULTATEN (204)

  • 5 technologietrends die van invloed zijn op het onderwijs in 2016

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 26 januari 2016
    edtechtrends
    Onderwijs en technologie zijn inmiddels onlosmakelijk met elkaar verbonden. Waar sommige technologieën de tand des tijds doorstaan, verdwijnen anderen al na enkele jaren uit beeld. Op EdTechmagazine.com verscheen onlangs een top 5 technologietrends die van invloed zijn op het onderwijs in 2016. Welke van deze ontwikkelingen zijn volgens u een blijvertje?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Elke Meulendijks - Het spelelement in methodieken? Zie ze nergens...
    lees meer
    Ted van der Stoop - Ik mis serious gaming in bovenstaande opsomming. Steeds meer scholen gebruiken dit in hun lesprogramma. Dit zal de komende...
    lees meer
  • RSA: How to help every child fulfil their potential?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | internationaal onderwijs | vrijdag 22 januari 2016
    Waarom zeggen veel leerlingen zich te vervelen op school? En waarom stoppen ze met proberen als iets moeilijk wordt? In de nieuwste animatie van RSA, ‘How to help every child fulfil their potential’, neemt psycholoog Carol Dweck (Stanford) u mee in haar baanbrekende onderzoek en aanbevelingen omtrent de fixed- en growth mindset.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 5 must read-blogs over onderwijs en technologie

    motivatie | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 20 januari 2016
    Catlin Tucker
    Er zijn enorm veel interessante Nederlandse onderwijsbloggers, al kunnen ze er in de Verenigde Staten ook wat van. Om poolshoogte te nemen, dook de redactie van Onderwijs van Morgen in een door EdTech samengestelde shortlist van 50 must read-blogs over onderwijs en technologie. Deze 5 bloggers vielen bij ons meteen in de smaak. Wie is uw favoriete Amerikaanse onderwijsblogger?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 13 dingen die je niet tegen leerlingen moet zeggen

    internationaal onderwijs | donderdag 17 december 2015
    mad
    Als docent heeft u ten overstaan van een klas vol leerlingen vast weleens iets gezegd waar u later spijt van kreeg. U bent in ieder geval niet de enige. Met behulp van collega’s stelde voormalig leraar Richard Curwin voor Edutopia een lijst samen van dingen die je niet tegen leerlingen moet zeggen. Staat er iets tussen wat u ook weleens is ontglipt?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Amerikaanse scholen en technologie: het gebruik en de uitdagingen

    ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 3 december 2015
    Schermafbeelding 2015 12 03 om 09.07.34
    Hoe gebruiken Amerikaanse scholen technologie en welke uitdagingen brengt dit met zich mee? Aan de hand van die vraag deed het onderwijsplatform Education Dive in samenwerking met Sprint onderzoek onder meer dan 150 docenten en ict-beheerders op Amerikaanse K12-scholen. In dit artikel de belangrijkste highlights uit het onderzoek.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Documentaire: Most Likely To Succeed

    motivatie | internationaal onderwijs | dinsdag 24 november 2015
    Het is inmiddels een bekend gegeven: om leerlingen voor te bereiden op de in steeds hoger tempo veranderende arbeidsmarkt moet het onderwijs ook veranderen. Maar hoe? Dat is de grote vraag. In Most Likely To Succeed bezoekt de Amerikaanse documentairemaker Grey Whitely High Tech High: een schoolvoorbeeld van hoe het ook kan. 
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Inspiratie: 10 leerstrategieën om leerlingen te motiveren

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | internationaal onderwijs | donderdag 19 november 2015
    Voor veel docenten is en blijft de motivatie van leerlingen een belangrijk aandachtspunt. Want hoe krijg je leerlingen gemotiveerd om te leren? En hoe blijven ze dat vervolgens? Op de Cochrane Collegiate Academy, een Amerikaanse high school, hebben ze een aantal jaar geleden het roer radicaal omgegooid. Mét resultaat, blijkt uit het artikel op Edutopia.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • ICT & Me: onderzoek over technologie, sociale media en school

    jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 17 november 2015
    Onlangs publiceerde het NCB NI (National Children’s Bureau Northern Ireland) de resultaten van een onderzoek naar de relatie tussen de thuistoegang tot een computer met internetverbinding en de invloed daarvan op de schoolprestaties en het opleidingsniveau van leerlingen in het voortgezet onderwijs. In dit artikel de belangrijkste resultaten uit het onderzoek.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Wat voor type docent bent u?

    motivatie | internationaal onderwijs | donderdag 5 november 2015
    why teach
    Waarom kiezen leraren voor een carrière in het onderwijs? En wat zorgt ervoor dat ze het onderwijs niet verlaten? Die vragen staan centraal in ‘Why Teach?’, een gezamenlijk onderzoek van denktank LKMco en Pearson. Middels een analyse van de onderzoekresultaten, hebben de onderzoekers vier typen docenten geïdentificeerd op basis van hun motivatie: idealisten, gematigden, beoefenaars en rationalisten. Wat voor type docent bent u?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: leren programmeren (deel 2)

    ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 4 november 2015
    Sphero
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ gaan we verder met een actueel thema dat op Onderwijs van Morgen al eerder is besproken: programmeren. We zetten een aantal nieuwe apps en webapplicaties voor je op een rij.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Succesvol gebruik van tablets hangt af van docent

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | woensdag 28 oktober 2015
    Tablet
    Een al dan niet succesvolle implementatie van tablets wordt in grote bepaald door de docent. Zijn of haar opvattingen over de rol en de meerwaarde van ict in het onderwijs, spelen daarbij een belangrijke rol. Ook de overtuiging dat de inzet van ict een transformatief leerproces is, is een belangrijke indicator voor succesvolle implementatie. Dat blijkt uit een onderzoek van Hannelore Montrieux.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Bram - De coachende rol innovatief? Eerder achterhaald. Het aanleren van hogere denkvaardigheden – zoals samenwerken, kritisch denken en sociaal en...
    lees meer
  • Onderwijstips november 2015

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 27 oktober 2015
    9789082033786
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het nieuwste boek van Pedro de Bruyckere, Dé Onderwijsdagen en het docentencongres ‘De praktijk van het gepersonaliseerd leren’. Vult u de lijst verder aan met uw suggesties?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 7 dingen die je moet weten over gepersonaliseerd leren

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | donderdag 15 oktober 2015
    Personalized learning
    Gepersonaliseerd leren laat zich niet gemakkelijk definiëren. Misschien nog wel het beste als een concept, waarbij het individuele leerproces van de leerling centraal staat. Wel is duidelijk dat er steeds meer aandacht is voor deze vorm van onderwijs. Het EDUCAUSE Learning Initiative (ELI) publiceerde daarom een paper met 7 dingen die je moet weten over gepersonaliseerd leren. Lees hier de beknopte, Nederlandse vertaling.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Individuele feedback = maximaal resultaat?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | internationaal onderwijs | woensdag 14 oktober 2015
    individuele feedback
    Een paar jaar geleden scoorde een van mijn 6 vwo-leerlingen minder goed voor zijn betoog dan verwacht. Hij had een 5,6 en snapte niets van dat punt. Hij had er immers veel tijd in gestoken en veel individuele feedback gehad. Het zette me aan het denken: Hoe kan een slimme leerling met hard werken én tussentijdse feedback toch een mager punt scoren?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Pilot Score!: de meerwaarde van adaptieve leertechnologie

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 1 oktober 2015
    Meisjejongen Score
    Eerder dit jaar heeft Malmberg een uitgebreide pilot gedaan met Score!*: het eerste adaptieve leermiddel van de uitgeverij. Daarbij is onder meer onderzoek verricht naar het effect van een adaptieve tool op de motivatie van leerlingen. De resultaten hiervan worden vandaag gepresenteerd tijdens een exclusieve kennissessie. Ook worden de resultaten gedeeld in whitepapers, waarvan de eerste volgende week zal verschijnen op Onderwijs van Morgen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Platform Maker Education gaat van start

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | vrijdag 25 september 2015
    Platform Maker Education
    Het Platform Maker Education gaat met steun van het Ministerie van OCW het maakonderwijs in Nederland op de kaart zetten. Het Ministerie gaat hiermee het ‘leren door te maken’ een zet in de goede richting geven, waardoor maakonderwijs op meer scholen in Nederland een onderdeel van het lespakket kan worden.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Ict: Wel of geen meerwaarde voor het onderwijs?

    ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 16 september 2015
    tablets
    ‘Ict op school zorgt niet voor opvallende verbetering.’ Eerder deze week publiceerde verschillende kranten op hun website een ANP-bericht met deze kop. Het gaat om de conclusie van het rapport 'Students, Computers and Learning: Making The Connection': een onderzoek dat de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) uitvoerde in meer dan 30 landen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Willem Jan - Ook niet zo raar dat we geen vooruitgang boeken. We knallen klaslokalen helemaal vol met www.smartboard.nu/">Smart-boards en hopen dat de kwaliteit...
    lees meer
    Ype Akkerman www.pedeng.nl - De rol van ICT in het onderwijs wordt zeker overschat. Maar de invloed van onderwijs als zodanig op de...
    lees meer
  • Hoe staat het ervoor in de VS?

    ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | dinsdag 1 september 2015
    Oudere, meer ervaren docenten maken vaker gebruik van digitale leermiddelen en technologie dan jonge, startende docenten. Althans, in de Verenigde Staten. Daarnaast worden leerlingdata steeds belangrijker in de dagelijkse lespraktijk. Dat zijn enkele bevindingen uit de ‘Vision K–20 Survey’ van de Software & Information Industry Association (SIIA): een jaarlijkse enquête onder meer dan 1000 docenten en onderwijsprofessionals in alle lagen van het Amerikaanse onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Een goed begin: plan uw professionele ontwikkeling

    motivatie | internationaal onderwijs | donderdag 27 augustus 2015
    Schermafbeelding 2015 07 20 om 17.03.21
    Deze zomer publiceert Onderwijs van Morgen iedere week een artikel in de serie ‘Een goed begin’: een reeks artikelen boordevol links, updates en relevante informatie over zaken waar u als docent uw voordeel mee kunt doen. Het thema van deze vijfde editie is professionele ontwikkeling. Wat doet u dit schooljaar in het kader van uw professionalisering?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • NMC Horizon 2015: de grootste uitdagingen in onderwijstechnologie

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | donderdag 16 juli 2015
    NMC3
    Eind vorige maand publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report: 2015 K-12 Edition’. Daarin staan de belangrijkste trends, uitdagingen en ontwikkelingen op het gebied van onderwijstechnologie. Omdat het rapport nogal bondig is, bespreken we de resultaten op Onderwijs van Morgen in drie blogs. In dit artikel de grootste uitdagingen van de komende vijf jaar.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Volgende

img