1 2 3 4 5 6 7 8 9 Volgende RESULTATEN (164)

  • Nederlandse jongeren leren programmeren

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | woensdag 8 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 07 om 16.13.34
    In het digitale tijdperk waar we dagelijks verschillende smartphones, tablets  en computers gebruiken lijkt het logisch dat we jongeren zo vroeg mogelijk leren programmeren. Weten hoe je de taal van machines schrijft wordt in de nabije toekomst waarschijnlijk net zo belangrijk als de beheersing van de Engelse taal.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Oproep: Wat wilt u weten over adaptief en gepersonaliseerd leren?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 7 april 2015
    adaptieflerennn
    Adaptief en gepersonaliseerd leren zijn hot items binnen het onderwijs. Zo ook in Nederland, waar onlangs de eerste adaptieve pilots en initiatieven van start zijn gegaan. Logischerwijs roepen deze actuele ontwikkelingen bij veel docenten de nodige vragen op. Waar zou u nou graag meer over willen weten? Wellicht vindt u een antwoord in onderstaande artikelen. Zo niet: laat het ons weten!
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Mirjam.vd.brand - vraag rondom gepersonaliseerd leren. Dat gaat verder dan de aangeboden educatief leeromgevingen..ook buiten de onderwijsplatformen. Hoe integreer je de...
    lees meer
  • Meest bekeken TED-Ed lessen: wiskunde

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | Mens & Natuur | vrijdag 3 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 03 om 12.48.29
    TED-Ed, het platform voor educatieve lessen van TED, bestaat inmiddels al een tijdje. Met dit platform biedt TED docenten de mogelijkheid om reeds bestaande lessen naar eigen voorkeur aan te passen. Ook kunt u met behulp van de software uw eigen videolessen maken. In dit artikel de 5 populairste TED-Ed lessen op het gebied van wiskunde. Wat is uw favoriete les?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Malmberg op studiedagen ‘Toets Digitaal’

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | dinsdag 31 maart 2015
    toetsdigitaal2
    Op 16 en 17 april vinden de studiedagen ‘Toets Digitaal’ plaats. De dagen hebben het thema ‘het nieuwe leren vraagt om een andere manier van toetsen’. Uitgeverij Malmberg verzorgt een presentatie over de invloed van een adaptief ingericht leerproces op toetsing.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: geschiedenis en aardrijkskunde

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | dinsdag 24 maart 2015
    Unlock History
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die je kunt inzetten bij geschiedenis of aardrijkskunde. Vult u de lijst verder aan met uw persoonlijke favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • To innovate or not to innovate?

    internationaal onderwijs | woensdag 18 maart 2015
    Michael B. Horn
    Er heerst nogal wat spanning rond innovatie in het onderwijs. Volgens Michael B. Horn, medeoprichter en directeur Education aan het Clayton Christensen Institute for Disruptive Innovation, zijn er twee kampen te onderscheiden. Aan de ene kant bezorgde docenten, omdat innovatie in het onderwijs gepaard gaat met experimenteren en onzekerheid.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    R. Vermulst - Innovatie dient geen doel opzich te zijn, het moet geen 'hype' worden. Afhankelijk van het niveau (meso, micro) dien...
    lees meer
  • Hoe adaptieve technologie u en uw leerlingen ondersteunt

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 17 maart 2015
    YKOverzicht voor docenten Score Adaptief leren
    Malmberg startte begin deze maand op 20 scholen met Score!: een pilot met adaptief lesmateriaal voor Engelse grammaticaonderwijs. Dit lesmateriaal, gebaseerd op de adaptieve leertechnologie van Knewton, biedt iedere leerling een gepersonaliseerde leerweg. Maar wat betekent dat nou eigenlijk precies voor verschillende typen leerlingen en niet te vergeten: de docent?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Gepersonaliseerd leren: Klinkt goed, maar hoe pakken we het aan?

    ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | maandag 9 maart 2015
    1502 Richard de Jong
    Veel scholen voelen de druk om onderwijs op maat te bieden en de leerling, met zijn of haar leervoorkeuren, centraal te stellen in het onderwijsproces. Veel scholen en educatieve uitgeverijen gaan dan ook de dialoog aan. Ook wordt er al redelijk wat geëxperimenteerd. Zo is Uitgeverij Malmberg begin deze maand op 20 scholen gestart met een pilot adaptief en gepersonaliseerd leren. Op een dergelijke manier experimenteren is voor veel scholen lastig. Want waar begin je?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Boekenweek 2015: 5x leesvoer voor docenten

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | Talen & Kunstvakken | maandag 9 maart 2015
    Boekenweek
    Het is weer Boekenweek! Voor veel docenten genoeg reden om in de klas wat extra aandacht te besteden aan (recente) literatuur. En al zijn het misschien geen literaire pareltjes; ook op het vlak van uw professionele ontwikkeling valt heel wat te lezen. In dit artikel 5x recent en actueel leesvoer voor docenten in het voortgezet onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 4x wetenschappelijk over games in het onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 4 maart 2015
    Schermafbeelding 2015 03 04 om 13.42.30
    Serious gaming en gamification winnen de laatste jaren aan kracht in het onderwijs. Zo ook de wetenschappelijke belangstelling voor dit thema, en daarmee de relevante kennis om goede educatieve games te ontwikkelen. In dit artikel de laatste insights uit recente onderzoeken naar gaming in het (voortgezet) onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Literatuurstudie: de kenmerken van een goede toets

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | internationaal onderwijs | maandag 23 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 23 om 16.24.18
    De kwaliteit van toetsen: een lastig onderwerp waar op veel verschillende manieren naar wordt gekeken. Want wat weten we eigenlijk precies over toetskwaliteit? En waar hangt de kwaliteit van een goede toets van af? Aan de hand van die vragen deed het Research Center voor Examinering en Certificering, een samenwerkingsverband tussen Universiteit Twente en Cito, een uitvoerige literatuurstudie. Lees gauw verder voor de resultaten.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: scheikunde

    motivatie | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | Mens & Natuur | donderdag 19 februari 2015
    scheikunde
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die u kunt inzetten bij het vak scheikunde. Deze lijst is maar een begin. Vult u hem verder aan met uw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Leren & Toetsen: het YouTube-kanaal van Malmberg

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 17 februari 2015
    Waarom is tussentijds toetsen juist nu mogelijk in het voortgezet onderwijs? Hoe kun je met toetsen meer doen dan alleen de lesstof bevragen? En: Hoe kun je als docent de prestaties van leerlingen verbeteren met gepersonaliseerd leren? Op het YouTube-kanaal Leren & Toetsen gaat Uitgeverij Malmberg in op deze en meer vragen omtrent formatieve toetsing en gepersonaliseerd- en adaptief leren.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Waarom technologie de docent nooit zal vervangen

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 11 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 11 om 11.28.43
    Mobiel leren, gamification, flipping the classroom, de opleving van MOOCs en ga zo maar door... het zijn allemaal recente ontwikkelingen in het onderwijs waarbij technologie een hoofdrol speelt. Maar voldoen deze methoden en technieken daadwerkelijk aan hun belofte? En wat betekent dat voor de rol van de docent? Die vragen stelt auteur en leerspecialist Steve Wheeler in een blogpost op Learning with ‘e’s.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Tegenlicht Meet Up: ‘De onderwijzer aan de macht’

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 11 februari 2015
    Tegenlicht
    In ‘De onderwijzer aan de macht’ zoomt VPRO’s Tegenlicht in op drie scholen waar de vaste waarden van het huidige onderwijs ter discussie worden gesteld: het Amsterdamse Hyperion Lyceum, Niekée in Roermond en De School in Zandvoort. Om na te praten over de uitzending, organiseerde Tegenlicht onlangs een Meet Up in Pakhuis de Zwijger. De centrale vraag van die avond: Hoe kun je elke leerling het onderwijs aanbieden dat het beste bij ze past?
    Lees verder arrow
  • Bett Awards 2015: De winnaars

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 4 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 04 om 12.29.25
    Eind januari stond Londen, tijdens Bett 2015, vier dagen lang in het teken van innovaties op het gebied van onderwijstechnologie. Om die creativiteit en innovatiekracht in het onderwijs te vieren, werden ook dit jaar weer de Bett Awards uitgereikt. Met deze onderscheiding wil de organisatie initiatiefnemers van vernieuwende educatieve producten of diensten erkennen en belonen voor hun bijdrage aan het huidige onderwijsklimaat.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Formatieve toetsen ondersteunen het leerproces

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | internationaal onderwijs | woensdag 21 januari 2015
    feedback
    Formatieve toetsen, voorzien van ingebouwde feedback, zorgen voor beter zicht op wat leerlingen nodig hebben om goed te kunnen leren. Dat blijkt uit een reviewstudie van het Expertisecentrum Nederlands en het CITO. ‘Deze toetsen laten niet alleen zien wat een leerling kan, maar ook hoe deze leert en op welke manier dit leerproces te beïnvloeden is. Formatieve toetsen kunnen meer zeggen over de leerstrategieën en het leerpotentieel van de leerling dan standaardtoetsen, die alleen laten zien of de leerling de stof beheerst’, aldus het NRO.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Henri van Bergen - Ik pleit er al jaren voor om de goede zaken uit het verleden nieuw leven in te blazen. Volgens...
    lees meer
  • De meerwaarde van Google+ als onderdeel van uw persoonlijke leernetwerk

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | internationaal onderwijs | vrijdag 16 januari 2015
    Schermafbeelding 2015 01 16 om 13.13.17
    Google+ is in Nederland nog geen gemeengoed in het onderwijs. Docenten en onderwijsprofessionals weten het platform maar mondjesmaat te vinden. Toch kan het sociale platform van meerwaarde zijn binnen het onderwijs. Met name als onderdeel van uw persoonlijke leernetwerk (PLN). In dit artikel de meerwaarde van Google+ en een selectie communities op het gebied van onderwijs en technologie.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 30 Under 30: Veelbelovende initiatieven van jonge pioniers

    motivatie | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | dinsdag 13 januari 2015
    Schermafbeelding 2015 01 08 om 16.01.25
    Onlangs publiceerde Forbes voor het derde jaar op rij 30 Under 30: een serie lijsten waarin buitengewone ondernemers  - onder de 30 jaar en binnen 15 verschillende vakgebieden - in de spotlight worden gezet. Zo ook op het gebied van onderwijs. Onderwijs van Morgen selecteert voor u drie pioniers en hun initiatieven die, met het oog op het voortgezet onderwijs, de moeite waard zijn om in de gaten te houden!
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Design Thinking: een mindset om het onderwijs vorm te geven

    motivatie | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 18 december 2014
    DT
    In het maatschappelijke debat over de toekomst van het onderwijs ligt de focus op de docent. Op een bottom-up aanpak, waarbij de docent wordt beschouwd als vormgever van het onderwijs. Design Thinking is een aanpak waarmee je je als docent kunt verplaatsen in die rol. Het is een mindset waarbij niet het ontwerp, maar het denken als ontwerper centraal staat.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 Volgende

img