1 2 3 4 5 6 Volgende RESULTATEN (108)

  • Whitepaper: Serieuze aandacht voor jongensdip

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | donderdag 27 maart 2014
    jongensdip
    Waar meisjes steeds beter presteren, zien we jongens relatief achterblijven. Er verschijnen documentaires, boeken en wetenschappelijke rapporten over de jongensdip. In de Hoofdlijnenbrief Emancipatiebeleid van mei 2013 constateert Jet Bussemaker: ‘We zien dat meisjes het in het onderwijs zoveel beter doen dan jongens, dat de jongens dreigen achterop te raken.’ Het lijkt eindelijk serieus genomen te worden: jongens verdienen in het onderwijs extra aandacht.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Pecha Kucha-evenement Radboud Docenten Academie

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 20 maart 2014
    pecha kucha
    De Radboud Docenten Academie organiseert op vrijdag 28 maart een Pecha Kucha-evenement rond het thema ‘Ontwikkeling’. Niet alleen professionals uit het onderwijs, maar ook studenten en alumni zullen samen met leerlingen van de middelbare school Pecha Kucha-presentaties houden. Het evenement wordt georganiseerd naar aanleiding van de inaugurele rede die Prof. Paulien Meijer in haar rol als nieuwe wetenschappelijke directeur van de Radboud Docenten Academie zal uitspreken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De Proeftuin: Gepersonaliseerd en gericht leren voor het eindexamen

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 13 maart 2014
    proeftuinexamenssml
    De Proeftuin is een experimentele adaptieve examentrainer voor leerlingen van havo 4 en 5 die willen oefenen met eindexamens. Omdat de examentrainer is gekoppeld aan lesmethodes van verschillende uitgevers, is het mogelijk om leerlingen sneller en gerichter te begeleiden naar hun eindexamen. Initiatiefnemers SLO en Kennisnet verbinden een onderzoek aan De Proeftuin om uit te zoeken of deze trainer adaptief en gepersonaliseerd leren kan ondersteunen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Wim van der gang - Heel erg jammer geen Beeldende Vorming
    lees meer
    Engelbert Huckriede - Duits mis ik
    lees meer
    Y. van Buuren - Ik mis Nederlands...
    lees meer
  • IPON 2014: Empower the teacher

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | woensdag 19 februari 2014
    Schermafbeelding 2014 02 19 om 09.32.2
    Op woensdag 19 en donderdag 20 maart vindt in de Jaarbeurs Utrecht de zevende editie van IPON plaats: de beurs voor iedereen die betrokken is bij het onderwijs en op de hoogte wil blijven van onderwijs en ICT. Vanuit het thema ‘Empower the teacher’ staat ook dit jaar weer een flink aantal keynotes, workshops en presentaties op het programma. In dit artikel een greep uit het overweldigende aanbod workshops.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Adaptief leren: De ‘School of One’

    differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 23 januari 2014
    School of One
    De afgelopen jaren startten diverse initiatieven in het onderwijs rond personalized learning en learner based learning. Een opvallend programma rond dit thema dat veel aandacht kreeg is de School of One (SO1). Het pilottraject startte in 2009 in New York en de afgelopen jaren hebben diverse scholen met het programma geëxperimenteerd. Wat kunnen we leren van dit vernieuwende programma?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Ervaren Docent - Wat een KUL: hebben we na het Nieuwe Leren nou nog niets geleerd ????????
    lees meer
  • Trendrapport 2014-2015: personaliseren en opbrengstgericht werken

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | maandag 13 januari 2014
    Schermafbeelding 2014 01 13 om 12.37.59
    In het Trendrapport 2014-2015 analyseert Kennisnet technologietrends die een antwoord kunnen bieden op belangrijke onderwijsvraagstukken. Personalisatie en opbrengstgericht werken zijn twee vraagstukken die erg actueel zijn onder docenten. Tevens zijn het vraagstukken waarbij de technologie ondersteunend en in sommige gevallen zelfs leidend kan werken. Maar hoe dan?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Mieke - Ik mis in het Trendrapport 2014-2015 (personaliseren en opbrengstgericht werken) de uitwerking van mogelijkheden voor leerlingen met een beperking,...
    lees meer
  • Docentencongressen Malmberg: Frans, Duits en Geschiedenis

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 9 januari 2014
    Schermafbeelding 2014 01 09 om 10.28.32
    Eind deze maand is het weer zo ver: dan organiseert Malmberg op donderdag 23 januari in Den Bosch de Docentencongressen D’accord! (Frans) en Na klar! (Duits). Een dag later, op vrijdag 24 januari, is het weer tijd voor het 2e Nationale Docentencongres Geschiedenis. Deze keer in het Singer Museum te Laren. Met interessante workshops, presentaties en keynotes van onder anderen Maarten van Rossum en Rob Urgert belooft het ook dit jaar weer een succes te worden. In dit artikel alvast een voorproefje op een aantal geplande sessies. Ben jij ook van de partij?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Populair op OVM in 2013: deel 2

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | vrijdag 3 januari 2014
    serious gaming
    Ook voor Onderwijs van Morgen was 2013 een goed jaar. Gepersonaliseerd leren, Massive Open Online Courses (MOOC’s) en digitale (sociale) toepassingen zijn onderwerpen die het goed hebben gedaan op onze blog. Voor we er na de vakantie weer fris tegenaan gaan in dit nieuwe jaar, blikken we met het tweede deel van deze serie nog eenmaal terug op de meest gelezen artikelen van 2013.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    René - Waarom treffen we in Nederland op de meeste scholen nog steeds een leerstofjaarklassensysteem aan, met een zeer beperkte mogelijkheid...
    lees meer
  • Top 5 online toets- en quiztools

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 19 december 2013
    Schermafbeelding 2013 12 19 om 11.13.26
    Of je de les nou wat meer pit wil geven, extra oefeningen wil bieden of serieus wil toetsen of leerlingen goed voorbereid zijn op het komende proefwerk: met digitale toets- en quiztools kan het allemaal. Er zijn er alleen zoveel beschikbaar dat het soms maar lastig kiezen is. Wellicht maken we je het wat makkelijker met deze top 5 online toets- en quiztools, die ieder op hun eigen manier onderscheidend zijn. Pick your choice.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (6 totaal) Alle reacties...

    Sander - Enige tijd geleden vond ik deze: www.questionpress.com/ Het lijkt een beetje op Socrative, maar je kunt er veel meer...
    lees meer
    Hendrika - Ik heb vorige week Socrative uitgeprobeerd in mijn iPadklas. Niet echt een aanrader. Op deze manier wilde ik woordjes...
    lees meer
    Guido Leenders - Ik werk al jaren onder andere met Hot Potatoes en dit tot grote tevredenheid. Bovenstaande bericht wil ik graag...
    lees meer
  • Eduscrum: de voordelen voor docenten en leerlingen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 21 november 2013
    Vrijdag 15 november was het 4e Nationale Docentencongres Biologie. Ruim 450 docenten waren die dag te gast in Burgers’ Zoo. Jan van Rossum (decaan, docent scheikunde en oprichter EduScrum) gaf daar een presentatie over eduScrum: een projectmethode waarbij samenwerking, vertrouwen en zelfwerkzaamheid centraal staan.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De effectiviteit van huiswerk

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | internationaal onderwijs | vrijdag 15 november 2013
    Schermafbeelding 2013 11 15 om 12.33.01
    Huiswerk. Sommige docenten zweren erbij, anderen zien het eerder als een noodzakelijk kwaad. En als het om de effectiviteit van huiswerk gaat, zijn er net zoveel voor- als nadelen te noemen. Dat is lastig, want op de meeste scholen is huiswerk de verantwoordelijkheid van de docent.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Sylvia - correctie: ik bedoelde '... van verschillende vakken niet WETEN wat andere docenten als huiswerk hebben opgegeven.'
    lees meer
    Sylvia - Bij de school waar ik werk wordt veel huiswerk opgegeven, waar docenten zelf ook veel voor construeren: invulschema's om...
    lees meer
    Joyce - Ik geef bewust wel huiswerk. Ik zie het als een leerproces waarbij leerlingen leren om te plannen en hun...
    lees meer
  • Gemotiveerd blijven met online wiskundehulp

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 1 november 2013
    wiskunde
    Het aantal leerlingen dat voor ‘moeilijke’ wiskunde kiest is de afgelopen jaren fors afgenomen. ‘Daar ben ik te dom voor’ en ‘ik heb nou eenmaal geen wiskundeknobbel’ zijn veelgehoord excuses. Goed zijn in wiskunde is deels een aangeboren vaardigheid. Maar daarnaast zijn leerstrategieën en motivatie een stuk belangrijker dan intelligentie bij het ontwikkelen van wiskundevaardigheden.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Frank Gaarthuis - ProcentNieuws.nl
    lees meer
    Jan elemans - Mijn collegas en ik werken veel met de interactieve geogebraapplets die op geogebratube staan. Daar staat zeer veel bruikbaar materiaal...
    lees meer
    Willem van Ravenstein - ... en al 's van www.wisfaq.nl gehoord...?
    lees meer
  • Zelf doen is hier het motto

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | dinsdag 29 oktober 2013
    Steve Jobsschool
    Geen klassen meer, maar alle leerlingen én hun iPads gewoon bij elkaar. De meesten relaxed op de bank. Een enkeling aan een lessenaar, zoals je dat gewend bent in een klaslokaal. Het is een van de vele verschillen die deze school heeft in vergelijking tot een reguliere basisschool. Een ochtend op de Steve Jobsschool in Breda.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Bloggen over het onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 16 oktober 2013
    Schermafbeelding 2013 10 15 om 13.55.54
    Bloggen is een goede manier om gedachten en ideeën te delen met de rest van de wereld. Over ieder onderwerp, hoe niche ook, zijn duizenden blogs te vinden. Zo ook over onderwijs. In Nederland hebben we bijvoorbeeld de bekende EDU-bloggers, maar ook individuele bloggers vinden steeds vaker hun weg op het chaotische web.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (6 totaal) Alle reacties...

    Maltha Studiecoaching - Juliette Maltha - Maltha Studiecoaching is al ruim 31 jaar actief in het onderwijs. Wij merken bij ons dat ouders, leerlingen en...
    lees meer
    Redactie - Hartelijk dank voor alle reacties, ook via Twitter. Er is helaas enige verwarring dat OVM op eigen titel de...
    lees meer
    Anneke de Vries - Nog even geduld. Dan is er ongeveer iedere twee weken een blog te lezen op www.twin-go.nl
    lees meer
  • Het rapport voor het vmbo

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | woensdag 22 mei 2013
    rapport
    Onlangs presenteerde het LAKS het ‘rapport voor het vmbo’. Geen rapport zoals je zou verwachten, maar een ouderwets schoolrapport bestaande uit beoordelingen die vmbo-leerlingen aan hun school geven. De scholen zijn beoordeeld op onder andere het gebruik van ICT, motivatie, aandacht voor talent en de omgang met leerlingen. De resultaten in dit rapport zijn tot stand gekomen aan de hand van de vmbo-scholentour en de LAKS-monitor onder 22.000 vmbo-leerlingen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Menno van Halem - Ik onderschrijf de rapportcijfers volledig. Ik begeleid dagelijks docenten die werkzaam zijn in het VMBO en zie soms de...
    lees meer
  • Motiveren versus presteren: een ongemakkelijke spagaat?

    motivatie | differentiatie | internationaal onderwijs | maandag 6 mei 2013
    MaricorMaricarBeExcellent01
    Een nichtje van mijn vrouw is vorige week vijftien geworden. Een leuk kind en ook nog eens hartstikke slim. Ze zit in jaar drie van het voortgezet onderwijs, gaat met plezier naar school en is als sinds de basisschool elk jaar de beste of een na beste van de klas. Hoe we dat weten? Haar ouders hebben alle rankings die ze  in die jaren heeft verzameld aan de muur gehangen: de beste kinderen van de klas met grote letters bovenaan en naarmate je  verder naar beneden kijkt worden de letters kleiner, zodat het nog vrij veel moeite kost om te zien wie de beschamende dertigste plaats bezet. Als er bezoek komt bij mijn zwager en schoonzus wordt vol trots aan iedereen verteld dat Adela echt de allerslimste van de klas is.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    StakenburgEdu - Competitie is altijd een bevestiging van het recht van de sterkste. Dit is niet een filosofie die recht doet...
    lees meer
    Jelle Sjollema - Inderdaad een idee van een manager: de rijkdom van het onderwijs terug te brengen tot een ééndimensionale eenheid en...
    lees meer
    Lex Hupe - Ik denk dat de meeste kinderen a) graag zichzelf willen verbeteren (het meeste in het leven wordt pas leuk...
    lees meer
  • Infographics in het onderwijs

    differentiatie | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | maandag 29 april 2013
    1400748009 00127e717c o
    Infographics zijn een aantrekkelijke manier om informatie te presenteren. Voor u als docent, maar ook voor uw leerlingen. bij het maken van een infographic komen diverse 21st century skills aan bod, zoals creativiteit, ict-geletterheid en communiceren. Echt moeilijk is het niet: met deze tools maakt u binnen een handomdraai zelf een mooie infographic. Wellicht een om uw leerlingen uit te leggen hoe het werkt?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Pieter van der Hijden - Aanvulling op vorige bericht: Er staat: Ook amazone: Er moet staan: Ook amazing (bij Mindjet):
    lees meer
    Pieter van der Hijden - Een mindmap is ook een infographic, maar met het kenmerk dat het een hiërarchisch geordende figuur is met hoofdonderwerp,...
    lees meer
    Hans Huijgen - Het verschil tussen een mindmap en een infographic is vooral de functie. Bij een mindmap is het een verzameling...
    lees meer
  • Het Nederlandse onderwijs: een tussenstand

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 17 april 2013
    O4NT
    Welke kant het ook op gaat met de toekomst van het leren, één ding is zeker: het onderwijs is aan het veranderen. In het buitenland zien we verschillende initiatieven, maar ook in Nederland vinden een aantal belangrijke ontwikkelingen plaats. Een van de initiatieven om deze veranderingen en inspirerende ideeën samen te brengen is het Festival of Solutions. Toch is het ook interessant om te kijken naar een aantal concrete veranderingen. Hoe ver zijn we nu eigenlijk? De huidige stand van zaken in het Nederlandse onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Eugene Wijnhoven - Ik word een beetje huiverig van het hallelujah-gehalte inzake vernieuwingen. Tabletscholen blijken in de VS tot grote reken- en...
    lees meer
    Gertjan Kleinpaste - Mooi dat Operation Education de vernieuwingsenergie in het onderwijs bundelt. Samen staan we sterker en moet het toch lukken...
    lees meer
    Lex Hupe - Een (tot nu toe) goed bewaard geheim is de didactische aanpak van de Weekendschool. De leerkracht doet alles wat...
    lees meer
  • De Rekentoetstrainer

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 11 april 2013
    Rekentoetstrainer mannetje
    Om de rekenvaardigheden van leerlingen te verbeteren, krijgen ze in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs vanaf volgend schooljaar een verplichte rekentoets. Om leerlingen hierbij te ondersteunen heeft Uitgeverij Malmberg de app Rekentoetstrainer ontwikkeld: hiermee kunnen leerlingen zich goed voorbereiden op de rekentoets.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (7 totaal) Alle reacties...

    X - Vanaf 1 oktober ook op Android
    lees meer
    yvonne ten broeke - Ook mijn zoon heeft een android tablet, wordt aangeraden om de app te instaleren, helaas alleen voor i-pad. Hij...
    lees meer
    Obelips - Hallo Nico, het antwoord is inderdaad 14. Er zijn echter veel leerlingen die nog steeds op de basisschool het...
    lees meer
  • Festival of Solutions

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 10 april 2013
    Operation Education
    Nog geen half jaar geleden kondigde Claire Boonstra op TEDxAmsterdamED aan dat ze de stap naar het onderwijs ging maken. Ze begon Operation Education: een organisatie die vooruitstrevende initiatieven op het gebied van onderwijs wil samenbrengen en zichtbaar wil maken voor iedereen. In navolging daarvan organiseert Πop woensdag 24 april in Driebergen het Festival of Solutions.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 Volgende

img