1 2 3 4 5 6 7 8 9 Volgende RESULTATEN (169)

  • Hoe voorkom je faalangst in de klas?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | donderdag 11 februari 2016
    FailFirst attempt in learning
    De meeste leerlingen hebben, in meer of mindere mate, weleens last van faalangst. Bij aanvang van een belangrijke toets bijvoorbeeld, of wanneer alle ogen tijdens een presentatie op één leerling zijn gericht. Vervelend, maar gelukkig niet onoverkomelijk. Wat doet u om uw leerlingen zo veel mogelijk op hun gemak te stellen?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onze Nieuwe School: de winnaars én een lesidee

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | dinsdag 9 februari 2016
    Schoolmakers2
    Eerder schreef OVM al over het project Onze Nieuwe School: de zoektocht van Gemeente Amsterdam en Kennisland naar nieuwe schoolmakers in de regio. Inmiddels zijn de vier winnende schoolplannen bekend én ontwikkelde Talent, de methode Nederlands van Malmberg, onlangs een lesidee bij het onderwerp. Hoog tijd dus voor een update.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: muziekonderwijs (deel 2)

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | Talen & Kunstvakken | donderdag 28 januari 2016
    NinGenius
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen: de stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we voor de tweede keer apps die je kunt inzetten bij muziekonderwijs. Vul u de lijst verder aan met uw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Nationale Denktank: 10 oplossingen voor het leren van de toekomst

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | jongerencultuur | trends | dinsdag 8 december 2015
    Schermafbeelding 2015 12 07 om 13.08.07
    De brugklasbonus, docentencoschap en vrijheid van schoolbestuur zijn enkele oplossingen om te komen tot het leren van de toekomst. Tenminste, als het aan de Nationale Denktank 2015 ligt. Tijdens een feestelijke slotbijeenkomst in Amsterdam publiceerde het jaarlijks opererende netwerk gisteren het rapport ‘Leer Wijzer’, met daarin tien oplossingen voor het leren van de toekomst.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    J. Jagers - 1. taak van consultatiebureaus (bestaan die nog? Beheersen die de Turkse/Marokkaanse/Poolse taal? 2.Leuk idee. Respons?? Lln gebruiken alleen wat ze...
    lees meer
  • Onderwijstips november 2015

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 27 oktober 2015
    9789082033786
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het nieuwste boek van Pedro de Bruyckere, Dé Onderwijsdagen en het docentencongres ‘De praktijk van het gepersonaliseerd leren’. Vult u de lijst verder aan met uw suggesties?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderzoek: Wat is de beste aanpak voor begrijpend lezen?

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | mediawijsheid | Talen & Kunstvakken | dinsdag 20 oktober 2015
    Schermafbeelding 2015 10 19 om 11.12.38
    Hoe ontwikkelt het leesproces van jonge lezers zich en welke rol hebben de leesvaardigheden van leerlingen daarin? En in hoeverre beïnvloed het leesproces het begrip van de tekst? Een antwoord op deze vragen vind je in het recent verschenen proefschrift ‘Understanding reading comprehension processes across the primary grades’ van taalwetenschapper Linda de Leeuw.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 7 dingen die je moet weten over gepersonaliseerd leren

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | donderdag 15 oktober 2015
    Personalized learning
    Gepersonaliseerd leren laat zich niet gemakkelijk definiëren. Misschien nog wel het beste als een concept, waarbij het individuele leerproces van de leerling centraal staat. Wel is duidelijk dat er steeds meer aandacht is voor deze vorm van onderwijs. Het EDUCAUSE Learning Initiative (ELI) publiceerde daarom een paper met 7 dingen die je moet weten over gepersonaliseerd leren. Lees hier de beknopte, Nederlandse vertaling.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Individuele feedback = maximaal resultaat?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | internationaal onderwijs | woensdag 14 oktober 2015
    individuele feedback
    Een paar jaar geleden scoorde een van mijn 6 vwo-leerlingen minder goed voor zijn betoog dan verwacht. Hij had een 5,6 en snapte niets van dat punt. Hij had er immers veel tijd in gestoken en veel individuele feedback gehad. Het zette me aan het denken: Hoe kan een slimme leerling met hard werken én tussentijdse feedback toch een mager punt scoren?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Voorstel Onderwijs 2032: Wat vindt u?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 9 oktober 2015
    Schermafbeelding 2015 10 09 om 15.58.49
    Begin deze maand presenteerde het Platform Onderwijs2032 de hoofdlijn van zijn advies over het onderwijs van de toekomst. Het voorstel omvat een inclusieve kijk op de toekomst van ons onderwijs. Onderwijs waarin veel ruimte is voor de individuele ontwikkeling van leerlingen. En waarin – naast een vaste kern van basiskennis en vaardigheden – ruimte is voor verdieping op basis van de capaciteiten en interesses van leerlingen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Pilot Score!: de meerwaarde van adaptieve leertechnologie

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 1 oktober 2015
    Meisjejongen Score
    Eerder dit jaar heeft Malmberg een uitgebreide pilot gedaan met Score!*: het eerste adaptieve leermiddel van de uitgeverij. Daarbij is onder meer onderzoek verricht naar het effect van een adaptieve tool op de motivatie van leerlingen. De resultaten hiervan worden vandaag gepresenteerd tijdens een exclusieve kennissessie. Ook worden de resultaten gedeeld in whitepapers, waarvan de eerste volgende week zal verschijnen op Onderwijs van Morgen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • NMC Horizon 2015: de belangrijkste ontwikkelingen in onderwijstechnologie

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | vrijdag 10 juli 2015
    NMC2
    Eind vorige maand publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report: 2015 K-12 Edition’. Daarin staan de belangrijkste trends, uitdagingen en ontwikkelingen op het gebied van onderwijstechnologie. Omdat het rapport nogal bondig is, bespreken we de resultaten op Onderwijs van Morgen in drie blogs. In dit artikel de belangrijkste ontwikkelingen voor de komende vijf jaar.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Gepersonaliseerd leren: de stand van zaken

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | vrijdag 3 juli 2015
    Schermafbeelding 2015 07 03 om 10.28.09
    Onderwijstechnologie moet het in de (nabije) toekomst voor scholen makkelijker maken om maatwerk aan leerlingen te bieden. Met het oog op gepersonaliseerd leren is digitalisering dus steeds belangrijker. Om die reden brachten voormalig schoolleiders Ad van der Wiel en Hans Reiber, beiden werkzaam bij adviesbureau Rijnconsult Onderwijs en ICT, de huidige stand van zaken op Nederlandse scholen in kaart.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: lezen, schrijven en luisteren

    motivatie | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | Talen & Kunstvakken | donderdag 25 juni 2015
    Schermafbeelding 2015 06 24 om 14.33.04
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ onze favorieten op het gebied van lezen, schrijven en luisteren. Kende u Rory's Story Cubes bijvoorbeeld al? Of heeft u Vogala weleens gebruikt bij de Nederlandse literatuurlessen? 
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Scholen om van te leren: een inspiratieboek

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | trends | woensdag 17 juni 2015
    Schermafbeelding 2015 06 16 om 14.53.49
    Onderwijsvernieuwing is op steeds meer scholen aan de orde van de dag. Op veel scholen wordt erover gepraat en gediscussieerd, maar er zijn ook scholen die het gewoon doen. Met vallen en opstaan welteverstaan. Daarover schreef Frans Schouwenburg, Strategisch Adviseur bij Kennisnet, het boek ‘Scholen om van te leren’. Een inspiratieboek vol praktijkverhalen en tips voor alle scholen in Nederland.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De verschillen tussen differentiëren, personaliseren en adaptief leren

    leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | dinsdag 2 juni 2015
    Schermafbeelding 2015 06 01 om 10.21.35
    Het gesprek over het onderwijs van de toekomst gaat vaak over differentiëren, personaliseren en adaptief leren. Deze drie buzzwords hangen nauw met elkaar samen – ze overlappen elkaar op een aantal punten – maar zijn geen synoniem voor elkaar. Wat betekenen ze precies? En wat kenmerkt deze afzonderlijke onderwijsvormen? Daarover leest u meer in dit artikel.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Redactie - @Annemarie Er zijn verschillende invalshoeken voor deze begrippen, er is niet één waarheid. Er is wel vaak sprake van...
    lees meer
    Annemarie - De beschrijving van differentiatie vind ik niet toereikend omdat we in de theorie vaak spreken over convergent en divergent...
    lees meer
  • Trends en ontwikkelingen op het gebied van mobiel leren

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 13 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 13 om 14.42.21
    Mobiel leren wordt steeds belangrijker. Maar welke rol spelen mobiele trends en ontwikkelingen nu en in de nabije toekomst in het onderwijs? Aan de hand van die vraag ontwikkelde Origin Learning – een bedrijf dat voorziet in (mobiele) leeroplossingen – een overzichtelijke infographic. In dit artikel een vertaling van de 12 trends en ontwikkelingen voor 2015.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Differentiatie heeft zin als het onderdeel is van een bredere onderwijsaanpak

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | internationaal onderwijs | vrijdag 8 mei 2015
    differentiatie
    Om iedere leerling zo goed mogelijk te ondersteunen bij het behalen van een bepaald minimumniveau, is differentiatie essentieel. Leerlingen indelen in homogene groepen – bijvoorbeeld op basis van niveau – is daarbij meestal de basis. Maar alleen groeperen heeft weinig zin, blijkt uit een literatuurstudie van onderzoeksinstituut GION van de Rijksuniversiteit Groningen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Personalisatie in Australië, Canada, Europa, de VS én Nederland

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | donderdag 7 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 06 om 16.56.2
    Gepersonaliseerd leren staat volop in de belangstelling. Niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld. En al staat het vakgebied nog in de kinderschoenen, toch is er al het nodige onderzoek verricht. In het rapport ‘Personaliseren in het Leren, een Internationale Schets’ zetten NMC Horizon en Kennisnet de belangrijkste internationale bevindingen en ontwikkelingen op een rijtje.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Wikke Bouw - Dit wordt natuurlijk gestimuleerd door het programma zelf.
    lees meer
    Wikke Bouw - Een opmerking aangaande het stukje over snappet. Het lijkt me een leuk idee dat, als leerlingen moeite hebben met...
    lees meer
  • De staat van leraar in het voortgezet onderwijs: deel 1

    motivatie | differentiatie | trends | internationaal onderwijs | vrijdag 1 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 01 om 11.00.25
    Er kan nog wel het een en ander worden verbeterd in het onderwijs. Docenten willen dat ook best – zelfs graag – zelf doen, maar dan moeten de randvoorwaarden om dat te kunnen wel beter op orde zijn. Dat blijkt uit ‘De Staat van de Leraar’: het onlangs verschenen rapport waarin leraren hun eigen beroep onder de loep nemen. In dit artikel de belangrijkste bevindingen op het gebied van autonomie, werkbeleving en de staat van de beginnende leraar.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 18 tot en met 22 mei: De week van #onderwijs2032

    motivatie | differentiatie | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 29 april 2015
    Ouderavonden
    Van 18 tot en met 20 mei 2015 organiseert Like to Share, in het kader van de week van #onderwijs2032, op verschillende plaatsen in het land Nationale Ouderavonden. Vervolgens vindt op 21 en 22 mei, in Filmmuseum EYE in Amsterdam, het Onderwijsfestival2032 plaats. Een dag vol inspiratie, een podium voor kennisuitwisseling én een platform voor discussie tussen onderwijsprofessional, publieke instellingen en het bedrijfsleven.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 Volgende

img