1 2 3 4 5 6 Volgende RESULTATEN (119)

  • Google’s elektronische leeromgeving: Google Classroom

    projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | dinsdag 9 september 2014
    Google Classroom2
    Google lanceerde onlangs een nieuwe, gratis onderwijstool: Google Classroom. Het is een cloud-based leeromgeving waar Google-diensten als Drive, Docs, Gmail en Google Forms samen komen binnen één overzichtelijk dashboard. Het webbased systeem in beschikbaar voor iedereen met een Google Apps for Education-account.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    P.Diepeveen - Wij (Isendoorn College)gaan vooral Google Classroom en Showbie vergelijken.
    lees meer
  • Nationaal Congres: Toetsen om te leren

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | vrijdag 5 september 2014
    Schermafbeelding 2014 09 01 om 11.54.18
    We toetsen veel in het onderwijs. Te veel? In ieder geval doen we te weinig met de uitkomsten van toetsing. Om die reden organiseren Malmberg en Bureau ICE op vrijdag 31 oktober het eerste Nationale Congres Toetsen om te leren.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 5 tips om de motivatie van leerlingen te verbeteren

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 14 augustus 2014
    AfbeeldingGemotiveerde leerlingen
    De droom van iedere docent is een klas vol gemotiveerde leerlingen. Helaas is de praktijk weerbarstiger en kwam begin dit jaar wederom breed in het nieuws dat het met de motivatie van onze leerlingen niet al te best gesteld is. Veel docenten zijn dan ook voortdurend op zoek naar (voor hen) nieuwe manieren om leerlingen te motiveren. In dit artikel vijf populaire tips om de motivatie van leerlingen te verbeteren. Wat is jouw gouden tip?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Jan Kuipers - Is de leerling niet gemotiveerd om de taak uit te voeren of is hij gemotiveerd om de taak niet...
    lees meer
    Lishe - Ik zou tegen iedereen die geen les meer voorbereid omdat hij zoveel ervaring heeft, doe dit een met je...
    lees meer
  • Best gelezen artikelen 13/14: deel 2

    motivatie | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 7 augustus 2014
    AfbeeldingMeest Gelezen Artikelen2
    Zomervakantie. Een periode om in alle rust terug te blikken op het afgelopen schooljaar. Ook voor Onderwijs van Morgen. Interessante ontwikkelen, boeiende rapporten én niet te vergeten inspirerende docenten – zowel in interviews en artikelen als in de comment-sectie - passeerden de revue. In deze tweedelige blogserie een terugblik op de meest gelezen artikelen van het afgelopen schooljaar. Met in deel 2 onder andere de artikelen ‘Top 5 online toets- en quiztools’ en ‘De beste YouTube-kanalen voor docenten’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Theo Wismans - www.facebook.com/operationeducationglobal wordt door velen gelezen, in heel de wereld. Netherlands Germany United States of America Belgium United Kingdom Romania...
    lees meer
  • De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 2

    motivatie | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | woensdag 16 juli 2014
    Khan
    Onlangs publiceerde SRI International de eerste uitgebreide studie over hoe Amerikaanse leerlingen én docenten de Khan Academy gebruiken als aanvullende educatieve hulpbron bij het wiskundeonderwijs op school. In deel 1 van deze tweedelige blogserie schreven we over de resultaten met betrekking tot leerlingen. In deze tweede blog ligt de focus op docenten. Hoe gebruiken zij Khan Academy?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt het een aanrader!
    lees meer
  • Genius Hour: een uur om je passie en creativiteit te verkennen

    motivatie | projectonderwijs | differentiatie | internationaal onderwijs | dinsdag 15 juli 2014
    Genius Hour
    Genius Hour is een concept waarbij leerlingen gedurende een bepaalde periode ingeroosterd worden om te werken aan een zelfgekozen project. Van leren coderen tot het bouwen van een raket, het schrijven en tekenen van een stripverhaal of piano leren spelen. Waar ze ook voor kiezen, tijdens Genius Hour verkennen leerlingen hun passie en creativiteit.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 1

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 9 juli 2014
    Salman Khan
    Wat voor Salman Khan begon als wiskunde-uitleg aan zijn nichtje is uitgegroeid tot een platform met tien miljoen unieke bezoekers per maand (meting februari 2014). We hebben het natuurlijk over de Khan Academy. Onlangs publiceerde SRI International de eerste uitgebreide studie over hoe Amerikaanse leerlingen én docenten de Khan Academy gebruiken als aanvullende educatieve hulpbron bij het wiskundeonderwijs op school. In deel 1 van deze tweedelige blogserie de resultaten met betrekking tot leerlingen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Beleid, gebruik, digitalisering en ontwikkeling van leermiddelen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | maandag 30 juni 2014
    Schermafbeelding 2014 06 30 om 11.35.54
    Onlangs publiceerde het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling (SLO) de leermiddelenmonitor 13/14. De monitor zoomt in op het leermiddelenbeleid, leermiddelengebruik, digitalisering van leermateriaal en het ontwikkelen en delen van leermiddelen in het primair- en voortgezet onderwijs. In dit artikel een aantal opvallende resultaten voor het voortgezet onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Kennisnet: themadossier Digitaal Toetsen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | woensdag 11 juni 2014
    Digitaal toetsen
    Digitaal toetsen is een actueel onderwerp in het voortgezet onderwijs. Binnen een aantal lesmethodes bestaat de mogelijkheid al en ook komt er steeds meer software op de markt om digitaal te toetsen. Het themadossier Digitaal Toetsen van Kennisnet biedt inzicht in verschillende onderwerpen met betrekking tot dit thema. De voordelen van digitaal toetsen bijvoorbeeld. Of welke digitaal toetssysteem het beste bij de school of bij jou als docent past.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Redactie Onderwijs van Morgen - Beste Eus, Zoals aangegeven zijn niet alle systemen en tools opgenomen in de marktscan. Mis je een tool of...
    lees meer
    Eus van Hove - Ik toets elke les met Blackboard: toetsen-om-van-te-leren. Waarom staat Blackboard niet in het overzicht van toetssystemen?
    lees meer
  • Onderwijstips juni 2014

    motivatie | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | maandag 2 juni 2014
    The History Boys 001
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor jou als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere de laatste Onderwijs Filmavond van het schooljaar, maar liefst drie boeken waaronder ‘Wat is goed onderwijs?’ en de Landelijke Onderwijsdag vmbo & mbo Techniek.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Begeleiding op maat met de adaptieve leertechnologie van Knewton

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | woensdag 21 mei 2014
    Met de leertechnologie van Knewton kunnen uitgevers, onderwijsinstellingen en andere educatieve partijen adaptieve leerapplicaties bouwen. Het gebruik van dergelijke digitale leertechnologieën ondersteunt docenten in het op maat begeleiden van leerlingen en geeft inzicht in het leerproces. Ook draagt het bij aan een gepersonaliseerde lespraktijk. Zo kunnen zowel docenten als leerlingen het beste uit zichzelf halen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijstips mei 2014

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | mediawijsheid | donderdag 8 mei 2014
    differentieren is te leren
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor jou als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere de jaarlijkse manifestatie van Leraren met Lef, het boek ‘Differentiëren is te leren’ en de bijzondere documentaire ‘Valt er hier nog wat te leren?’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Teacherpreneurs: Docent Eugenie Zwanenburg ontwikkelt nieuw science-curriculum

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | mediawijsheid | Mens & Natuur | donderdag 24 april 2014
    Eugenie 2
    Biologiedocent Eugenie Zwanenburg, werkzaam op het Veurs Lyceum in Leidschendam, heeft het afgelopen jaar een nieuw science-curriculum ontwikkeld. Het curriculum maakt deel uit van het nieuwe vak talentstromen, dat gericht is op de ontwikkeling van de zogeheten 21st Century Skills. “Je moet wel een beetje maf zijn om zoiets naast je baan te ontwikkelen, maar uiteindelijk is het onwaarschijnlijk leuk om te doen," aldus Zwanenburg.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    tine martina-bombeeck - Voel me helemaal thuis met die manier van lesgeven, die manier n leerlingen enthousiasmeren. Het is voor mij steeds...
    lees meer
  • Whitepaper: Serieuze aandacht voor jongensdip

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | donderdag 27 maart 2014
    jongensdip
    Waar meisjes steeds beter presteren, zien we jongens relatief achterblijven. Er verschijnen documentaires, boeken en wetenschappelijke rapporten over de jongensdip. In de Hoofdlijnenbrief Emancipatiebeleid van mei 2013 constateert Jet Bussemaker: ‘We zien dat meisjes het in het onderwijs zoveel beter doen dan jongens, dat de jongens dreigen achterop te raken.’ Het lijkt eindelijk serieus genomen te worden: jongens verdienen in het onderwijs extra aandacht.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Pecha Kucha-evenement Radboud Docenten Academie

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 20 maart 2014
    pecha kucha
    De Radboud Docenten Academie organiseert op vrijdag 28 maart een Pecha Kucha-evenement rond het thema ‘Ontwikkeling’. Niet alleen professionals uit het onderwijs, maar ook studenten en alumni zullen samen met leerlingen van de middelbare school Pecha Kucha-presentaties houden. Het evenement wordt georganiseerd naar aanleiding van de inaugurele rede die Prof. Paulien Meijer in haar rol als nieuwe wetenschappelijke directeur van de Radboud Docenten Academie zal uitspreken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De Proeftuin: Gepersonaliseerd en gericht leren voor het eindexamen

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 13 maart 2014
    proeftuinexamenssml
    De Proeftuin is een experimentele adaptieve examentrainer voor leerlingen van havo 4 en 5 die willen oefenen met eindexamens. Omdat de examentrainer is gekoppeld aan lesmethodes van verschillende uitgevers, is het mogelijk om leerlingen sneller en gerichter te begeleiden naar hun eindexamen. Initiatiefnemers SLO en Kennisnet verbinden een onderzoek aan De Proeftuin om uit te zoeken of deze trainer adaptief en gepersonaliseerd leren kan ondersteunen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Wim van der gang - Heel erg jammer geen Beeldende Vorming
    lees meer
    Engelbert Huckriede - Duits mis ik
    lees meer
    Y. van Buuren - Ik mis Nederlands...
    lees meer
  • IPON 2014: Empower the teacher

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | woensdag 19 februari 2014
    Schermafbeelding 2014 02 19 om 09.32.2
    Op woensdag 19 en donderdag 20 maart vindt in de Jaarbeurs Utrecht de zevende editie van IPON plaats: de beurs voor iedereen die betrokken is bij het onderwijs en op de hoogte wil blijven van onderwijs en ICT. Vanuit het thema ‘Empower the teacher’ staat ook dit jaar weer een flink aantal keynotes, workshops en presentaties op het programma. In dit artikel een greep uit het overweldigende aanbod workshops.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Adaptief leren: De ‘School of One’

    differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 23 januari 2014
    School of One
    De afgelopen jaren startten diverse initiatieven in het onderwijs rond personalized learning en learner based learning. Een opvallend programma rond dit thema dat veel aandacht kreeg is de School of One (SO1). Het pilottraject startte in 2009 in New York en de afgelopen jaren hebben diverse scholen met het programma geëxperimenteerd. Wat kunnen we leren van dit vernieuwende programma?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Ervaren Docent - Wat een KUL: hebben we na het Nieuwe Leren nou nog niets geleerd ????????
    lees meer
  • Trendrapport 2014-2015: personaliseren en opbrengstgericht werken

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | maandag 13 januari 2014
    Schermafbeelding 2014 01 13 om 12.37.59
    In het Trendrapport 2014-2015 analyseert Kennisnet technologietrends die een antwoord kunnen bieden op belangrijke onderwijsvraagstukken. Personalisatie en opbrengstgericht werken zijn twee vraagstukken die erg actueel zijn onder docenten. Tevens zijn het vraagstukken waarbij de technologie ondersteunend en in sommige gevallen zelfs leidend kan werken. Maar hoe dan?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Mieke - Ik mis in het Trendrapport 2014-2015 (personaliseren en opbrengstgericht werken) de uitwerking van mogelijkheden voor leerlingen met een beperking,...
    lees meer
  • Docentencongressen Malmberg: Frans, Duits en Geschiedenis

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 9 januari 2014
    Schermafbeelding 2014 01 09 om 10.28.32
    Eind deze maand is het weer zo ver: dan organiseert Malmberg op donderdag 23 januari in Den Bosch de Docentencongressen D’accord! (Frans) en Na klar! (Duits). Een dag later, op vrijdag 24 januari, is het weer tijd voor het 2e Nationale Docentencongres Geschiedenis. Deze keer in het Singer Museum te Laren. Met interessante workshops, presentaties en keynotes van onder anderen Maarten van Rossum en Rob Urgert belooft het ook dit jaar weer een succes te worden. In dit artikel alvast een voorproefje op een aantal geplande sessies. Ben jij ook van de partij?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 Volgende

img