1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Volgende RESULTATEN (271)

  • Valentijnsdag: lessen in de liefde

    motivatie | projectonderwijs | jongerencultuur | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | vrijdag 30 januari 2015
    Liefde
    Over twee weken is het weer zover: Valentijnsdag. Terwijl uw leerlingen elkaar giechelend en anoniem een roos aanbieden, kunt u van de gelegenheid gebruik maken om thema’s als liefde, seksualiteit, relaties en seksuele diversiteit bespreekbaar te maken. Bijvoorbeeld met behulp van onderstaand lesmateriaal. Met welk lesmateriaal heeft u goede ervaringen?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Haalt u al het meeste uit Twitter?

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | donderdag 22 januari 2015
    Schermafbeelding 2015 01 22 om 11.17.55
    Voor veel docenten zijn sociale media een belangrijk onderdeel van de professionele ontwikkeling. En Twitter, dat is onder hen misschien wel het populairste platform om op de hoogte te blijven van onderwijsontwikkelingen en praktijkvoorbeelden. Waar sommige docenten precies weten hoe ze Twitter kunnen gebruiken, blijft het voor anderen een platform waar ze ‘ooit eens’ een account hebben aangemaakt. Waar staat u? Haalt u al het meeste uit Twitter?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Jan Verschueren - De zoekopdracht van Twitter is inderdaad heel handig om de laatst toegevoegde item weer te geven. Maar als beginnende...
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: samenwerkend leren

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | dinsdag 20 januari 2015
    Samenwerkend leren
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In dit artikel bespreken we apps die u kunt inzetten ter ondersteuning van de samenwerking: tussen leerlingen, maar ook tussen u en uw collega-docenten. Staat de app die u graag gebruikt er al bij?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Arjan van Bommel - socrative.com - mag hier natuurlijk niet ontbreken linoit.com - gewoon stickies plakken met z'n allen @VanBommel68
    lees meer
  • Digitaal leermateriaal ontwikkelen: bronnen en tools

    motivatie | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 14 januari 2015
    Schermafbeelding 2015 01 14 om 13.05.30
    Van hele modules tot enkele opdrachten als aanvulling op de methode: bijna alle docenten arrangeren of ontwikkelen zo nu en dan digitaal leermateriaal. Bent u toe aan wat inspiratie, iets nieuws of wilt u de effectiviteit van uw digitale leermateriaal bevorderen? Leest u dan verder voor bronnen en tools die u kunnen ondersteunen bij de ontwikkeling van digitaal lesmateriaal.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Filosofen over onderwijsvernieuwing en ict

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 15 januari 2015
    Simon Verwer
    Onlangs verscheen op Kennisnet een interessant interview van Marjolein de Cocq met de jonge docenten én filosofen Simon Verwer en Eke Rebergen. De heren bevragen de status quo in het huidige onderwijsdebat. Onder andere op het gebied van ict en de invulling van het onderwijs. Verwer: "Wij zeggen niet dat ict de oplossing is. Goed onderwijs is ook gymmen, ook frutselen, ook buitenspelen. Maar er kan meer dan nu worden gewerkt met digitale middelen.”
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 30 Under 30: Veelbelovende initiatieven van jonge pioniers

    motivatie | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | dinsdag 13 januari 2015
    Schermafbeelding 2015 01 08 om 16.01.25
    Onlangs publiceerde Forbes voor het derde jaar op rij 30 Under 30: een serie lijsten waarin buitengewone ondernemers  - onder de 30 jaar en binnen 15 verschillende vakgebieden - in de spotlight worden gezet. Zo ook op het gebied van onderwijs. Onderwijs van Morgen selecteert voor u drie pioniers en hun initiatieven die, met het oog op het voortgezet onderwijs, de moeite waard zijn om in de gaten te houden!
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • IIO Netwerk: een lerend netwerk voor docenten en schoolleiders

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | vrijdag 9 januari 2015
    InnovatieImpuls2
    In het huidige debat over de toekomst van het onderwijs, ligt de focus op de docent als vormgever van onderwijsvernieuwing. Om docenten én schoolleiders bij dit proces te ondersteunen, ontwikkelde InnovatieImpuls Onderwijs (IIO), naast het gelijknamige onderzoek, het IIO Netwerk: een netwerk van onderwijsvernieuwers die gezamenlijk op zoek gaan naar manieren om ‘slimmer’ te werken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijstips januari 2015

    motivatie | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | vrijdag 2 januari 2015
    wat echt werkt
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het boek ‘Wat écht werkt: 27 evidence-based strategieën voor het onderwijs’, de Nationale Onderwijstentoonstelling 2015 en het 4e Nationale Docentencongres NaSk in de jaarbeurs in Utrecht.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: georganiseerd het nieuwe jaar in

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | dinsdag 23 december 2014
    Schermafbeelding 2014 12 22 om 14.31.51
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ ligt de focus niet op de dagelijkse lespraktijk maar op u als docent. In dit artikel komen namelijk apps aan bod waarmee u georganiseerd aan het nieuwe jaar kunt beginnen. Vult u de lijst verder aan met uw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Hepper1 - Ik geef les aan groep 7 in het speciaal basisonderwijs en werk met 5 rekenniveaus variërend tussen groep 3...
    lees meer
  • Design Thinking: een mindset om het onderwijs vorm te geven

    motivatie | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 18 december 2014
    DT
    In het maatschappelijke debat over de toekomst van het onderwijs ligt de focus op de docent. Op een bottom-up aanpak, waarbij de docent wordt beschouwd als vormgever van het onderwijs. Design Thinking is een aanpak waarmee je je als docent kunt verplaatsen in die rol. Het is een mindset waarbij niet het ontwerp, maar het denken als ontwerper centraal staat.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • NOT 2015 De Onderwijsacademie en Malmberg klaar voor het onderwijs van morgen

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | vrijdag 12 december 2014
    NOT
    Van 27 tot en met 31 januari vindt in de Jaarbeurs Utrecht de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT) 2015 plaats. Ook dit jaar worden onder de noemer Onderwijsacademie talloze seminars en workshops georganiseerd die voor u als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. In dit artikel een selectie uit het veelzijdige programma.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: feedback

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 26 november 2014
    answer pad
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie apps die u kunt gebruiken om feedback te genereren: zowel binnen als buiten de muren van het klaslokaal. Vult u de lijst verder aan met uw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • To do: de Week van de Mediawijsheid 2014

    motivatie | projectonderwijs | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | vrijdag 14 november 2014
    Recht op Mediawijsheid
    Van 21 tot en met 28 november staat Nederland weer in het teken van de mediawijsheid. Tijdens de Week van de Mediawijsheid wordt er op scholen en in bibliotheken van alles georganiseerd om jongeren mediawijzer te maken. Wat gaat u doen met uw leerlingen? Met deze tips en activiteiten kunt u in ieder geval direct aan de slag!
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Van toetsen kun je leren

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 13 november 2014
    toetsen 1
    Toetsen vervullen een belangrijke rol in het onderwijs. Docenten willen graag weten of hun inspanningen bij leerlingen tot het gewenste en benodigde leerresultaat leiden. Toetsen spelen dus een belangrijke rol in de kwaliteitsbewaking van ons onderwijssysteem. Echter, dat toetsen ook helpt om het studierendement te vergroten is een relatief nieuw gegeven.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Integraal het onderwijs verbeteren: daar hoort toetsing ook bij

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 13 november 2014
    toetsen 2
    Toetsing is in Nederland de laatste jaren aan het veranderen. Men ziet steeds meer in dat toetsing niet alleen een rol speelt in de selectie van leerlingen, of als motivatie voor leerlingen om te leren. Steeds vaker worden toetsen ingezet als diagnose-instrument. Daarmee krijgt toetsing een dubbele functie.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De toekomst van digitaal toetsen

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 13 november 2014
    Allard Bijlsma
    Op alle middelbare scholen in Nederland hebben leerlingen wekelijks te maken met de afsluiting van een stuk leerstof. Soms gaat dat via een assessment, soms via een opdracht of stage en vaak betreft het een schriftelijke toets. Meestal wordt de afsluiting van de leerstof in stukjes geknipt tot overhoringen en volgt na een aantal weken een proefwerk over het geheel. De meeste leerlingen krijgen drie rapporten per jaar en per vak heeft de school daarvoor een vooraf bepaald aantal cijfers van de docent ontvangen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 6 ontwikkelingen uit het NMC Horizon-rapport '2014 Schools Edition'

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 4 november 2014
    NMC
    Het New Media Consortium (NMC) publiceerde begin oktober het Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition. In het rapport worden zes trends, zes uitdagingen én zes belangrijke ontwikkelen op het gebied van onderwijstechnologie voor scholen in EU-lidstaten besproken. In dit artikel zes belangrijke technologische ontwikkelingen die volgens het rapport binnen een jaar, over twee tot drie jaar en pas over een vier tot vijf jaar mainstream zullen worden in het onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Verboden om je vinger op te steken

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 30 oktober 2014
    Verboden
    Het is dinsdagochtend het tweede uur. De leerlingen van mijn 4havo klas hebben thuis één van mijn YouTube video’s bestudeerd over vraag & aanbod en ik begin de les met het stellen van vragen over de stof, om er een gevoel bij te krijgen of ze het begrepen hebben. Zoals gebruikelijk steekt een viertal leerlingen de hand fanatiek omhoog. Ik geef het woord aan Joost, die mij feilloos antwoord weet te geven op mijn vragen. Hij weet een glimp van trots maar moeilijk te verbergen, terwijl hij onderuit zakt op zijn stoel.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 6 uitdagingen uit het NMC Horizon-rapport ‘2014 Schools Edition’

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 21 oktober 2014
    Schermafbeelding 2014 10 20 om 13.07.24
    Het New Media Consortium (NMC) publiceerde begin oktober het Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition. In het rapport worden zes trends, zes uitdagingen én zes belangrijke ontwikkelen op het gebied van onderwijstechnologie voor scholen in EU-lidstaten besproken. In dit artikel de zes uitdagingen die volgens het rapport op te lossen, moeilijk én nog ontzettend moeilijk zijn om aan te gaan.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: Videotools om je lessen te flippen

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | vrijdag 17 oktober 2014
    Schermafbeelding 2014 10 17 om 12.56.58
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Deze keer bespreken we videotools om je lessen te flippen. Er zijn nog ontzettend veel interessante applicaties die kunnen helpen bij het maken van videolessen. Deze lijst is dan ook maar een begin. Vul jij ‘m verder aan met jouw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Stefan van der Weide - Er zijn vele apps, zowel gratis als betaald. Hier een overzicht: www.stefanvanderweide.nl/2013/02/flipping-the-class-overzicht-van-screencast-software/
    lees meer

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Volgende

img