1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Volgende RESULTATEN (227)

  • Teacherpreneurs: de voorbereidingen van Bart Hoogendijk

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | vrijdag 18 april 2014
    Schermafbeelding 2014 04 17 om 15.35.13
    Een echte teacherpreneur is hij nog niet. Maar Bart Hoogendijk, docent levensbeschouwing op het Ds. Pierson College in Den Bosch, is hard op weg er een te worden. Het afgelopen jaar was voor hem een voorbereiding op het ‘teacherpreneurschap’. Door zich op verschillende manieren in te zetten binnen het onderwijs ontdekte hij dat het docentschap voor hem meer is dan alleen voor de klas staan.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Karel van Wijngaarden - Het ondernemerschap mag inderdaad wel wat meet gepromoot worden al wordt op dit moment de ZZP'ers de nek omgedraaid....
    lees meer
    anja huijgen - Ruim een jaar geleden heb ik een you tube kanaal geopend voor mijn leerlingen met allerlei afspeellijsten voor herhaling...
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: leren programmeren

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 9 april 2014
    Schermafbeelding 2014 04 08 om 11.13.57
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Eerder schreven we op Onderwijs van Morgen al over het nut van programmeren. Maar welke apps kun je nou gebruiken om dat te leren? Na enige research blijkt dat de meeste toepassingen niet beschikbaar zijn als app maar alleen als webapplicatie. Ook prima. Onderwijs van Morgen zet er een aantal voor je op een rij.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Sem - Ik vind dat windows visual basic niet mag ontbreken de 2008 versie is gratis en je kunt er zeer...
    lees meer
  • Teacherpreneurs: de Economie Academy van Frank Bosma

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | maandag 7 april 2014
    Voor de klas staan, een eigen YouTube-kanaal en zowel online als in Hilversum bijles en examentraining geven. Frank Bosma (41) doet het allemaal. Met de Economie Academy ondersteunt hij met succes leerlingen uit het hele land. Een teacherpreneur pur sang.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Pecha Kucha-evenement Radboud Docenten Academie

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 20 maart 2014
    pecha kucha
    De Radboud Docenten Academie organiseert op vrijdag 28 maart een Pecha Kucha-evenement rond het thema ‘Ontwikkeling’. Niet alleen professionals uit het onderwijs, maar ook studenten en alumni zullen samen met leerlingen van de middelbare school Pecha Kucha-presentaties houden. Het evenement wordt georganiseerd naar aanleiding van de inaugurele rede die Prof. Paulien Meijer in haar rol als nieuwe wetenschappelijke directeur van de Radboud Docenten Academie zal uitspreken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Virtual reality in de klas?

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 19 maart 2014
    Oculus Rift
    Nee, we gaan niet skiën.  Al behoort dat binnenkort vast wel tot de mogelijkheden met de Oculus Rift: de nieuwe virtual reality-headset waarmee je alles, maar dan ook echt alles kunt doen vanuit je luie stoel. Of vanuit de lesbanken, want de headset heeft ook voor het onderwijs veel potentie.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: Frans, Engels, Duits en meer

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | Talen & Kunstvakken | woensdag 12 maart 2014
    Chegg Flashcards
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Dit zijn onze favoriete educatieve taal-apps waar jij en je leerlingen meteen mee aan de slag kunnen. Vul jij de lijst verder aan met jouw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    lotte - meer oefenen leren anders heeft het geen nut
    lees meer
  • De Proeftuin: Gepersonaliseerd en gericht leren voor het eindexamen

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 13 maart 2014
    proeftuinexamenssml
    De Proeftuin is een experimentele adaptieve examentrainer voor leerlingen van havo 4 en 5 die willen oefenen met eindexamens. Omdat de examentrainer is gekoppeld aan lesmethodes van verschillende uitgevers, is het mogelijk om leerlingen sneller en gerichter te begeleiden naar hun eindexamen. Initiatiefnemers SLO en Kennisnet verbinden een onderzoek aan De Proeftuin om uit te zoeken of deze trainer adaptief en gepersonaliseerd leren kan ondersteunen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Wim van der gang - Heel erg jammer geen Beeldende Vorming
    lees meer
    Engelbert Huckriede - Duits mis ik
    lees meer
    Y. van Buuren - Ik mis Nederlands...
    lees meer
  • Mo? Ja, Mo!

    motivatie | jongerencultuur | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 5 maart 2014
    Beeld blog michel van ast
    "Leerlingen zijn zo veel handiger met computers dan wij", hoor ik docenten vaak zeggen. Maar dan is er altijd wel iemand die daar tegenover stelt: “Dat is een misverstand! Ze hebben maar zeer beperkte computervaardigheden.” Ik denk dat we in zijn algemeenheid niet op die manier over leerlingen kunnen praten. Er bestaat onder leerlingen, als je het mij vraagt, een even grote spreiding in knoppenvaardigheid als onder docenten.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Gepersonaliseerd wiskunde leren

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | dinsdag 25 februari 2014
    Gepersonaliseerd wiskunde leren
    Math4All en Malmberg zijn een samenwerking aangegaan om te komen tot een nieuwe wiskundemethode voor het voortgezet onderwijs. De nieuwe methode combineert de bewezen open content van Math4all met de uitgeefexpertise van Malmberg. De eerste stap in de samenwerking is het open lesmateriaal van Math4all te verrijken tot een volwaardige methode waarmee je praktisch in en buiten de klas kunt werken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • IPON 2014: Empower the teacher

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | woensdag 19 februari 2014
    Schermafbeelding 2014 02 19 om 09.32.2
    Op woensdag 19 en donderdag 20 maart vindt in de Jaarbeurs Utrecht de zevende editie van IPON plaats: de beurs voor iedereen die betrokken is bij het onderwijs en op de hoogte wil blijven van onderwijs en ICT. Vanuit het thema ‘Empower the teacher’ staat ook dit jaar weer een flink aantal keynotes, workshops en presentaties op het programma. In dit artikel een greep uit het overweldigende aanbod workshops.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijs en technologie: 5 belangrijke ontwikkelingen

    social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | donderdag 6 februari 2014
    data
    NMC Horizon publiceerde onlangs een preview van het NMC Horizon Rapport 2014. In het rapport schetst de organisatie elk jaar trends en ontwikkelingen met betrekking tot onderwijs en technologie. Ook vind je in het rapport voorspellingen over deze ontwikkelingen op de korte, middellange en lange termijn. We lichten er de vijf belangrijkste voor je uit.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Saskia van der Linden - Vreselijk dat je enters uit je tekst gehaald worden. Dat moet met de huidige techniek toch anders kunnen?
    lees meer
    Saskia van der Linden - HANDIG MEER NIET (alhoewel …. wel van groot belang!) Ik vind het zo jammer dat de visie op de toekomst...
    lees meer
    Brandon van Spall - Hoi Pascal, Bedankt voor deze aanvullende links! Ik denk dat andere lezeres deze aanvullende bronnen ook gaan waarderen!
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: Storytelling en presentaties

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 30 januari 2014
    projeqtintroducing
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Deze keer besteden we aandacht aan onze favoriete presentatie- en storytelling-apps. Naast oude bekenden als PowerPoint, Prezi en Keynote zijn er namelijk nog genoeg andere toepassingen die een presentatie net dat beetje extra geven! Vul jij de lijst verder aan?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Jan - Een aanrdige variant op Powerpoint is Nearpod. (Website: Nearpod.com). De meerwaarden - m.n. bij het iPad onderwijs - vind...
    lees meer
    Redactie Onderwijs van Morgen - Beste Marc, Bedankt voor je waardevolle bijdrage. Wat een interessante, leuke app. Jouw eigen voorbeeld is juist een toevoeging en...
    lees meer
    Marc - Excuus voor het spammerige voorbeeld hierboven. In mijn herinnering was hij een stuk ingetogener :-)
    lees meer
  • Waar is het nou eigenlijk goed voor, dat programmeren?

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | vrijdag 24 januari 2014
    Coderen
    In Groot-Brittannië is programmeren vanaf volgend schooljaar een vast onderdeel van het nationale curriculum. In tegenstelling tot in Nederland, waar het op de meeste scholen slechts een klein onderdeel is van het vak Informatica. Of leerlingen kennis maken met programmeren, hangt sterk af van de school en de informaticadocent. Toch begint het ook in het Nederlandse onderwijs steeds meer te leven. Maar waar is het nou eigenlijk goed voor, dat programmeren?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (7 totaal) Alle reacties...

    p. brinks - Gelukkig zijn er meer die zo denken. Maar ik denk wel dat wij als BENELUX kansen laten liggen...
    lees meer
    Marc van den bril - Ik vind dat u gelijk hebt al heb ik nog geen informtica maar programmeren wat ik wel wil...
    lees meer
    P. Brinks - Er ziijn al veel artikelen geschreven over het nut van informatica (waaronder, maar niet alleen, programmeren) voor onze huidige...
    lees meer
  • Adaptief leren: De ‘School of One’

    differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 23 januari 2014
    School of One
    De afgelopen jaren startten diverse initiatieven in het onderwijs rond personalized learning en learner based learning. Een opvallend programma rond dit thema dat veel aandacht kreeg is de School of One (SO1). Het pilottraject startte in 2009 in New York en de afgelopen jaren hebben diverse scholen met het programma geëxperimenteerd. Wat kunnen we leren van dit vernieuwende programma?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Ervaren Docent - Wat een KUL: hebben we na het Nieuwe Leren nou nog niets geleerd ????????
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: voor Android

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | vrijdag 17 januari 2014
    Movenote
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Deze keer besteden we aandacht aan onze favoriete educatieve apps voor Android: zowel vakspecifieke als vakoverstijgende applicaties. Vul jij de lijst verder aan met jouw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    max sigmans - Wat mij betreft mag socrative niet ontbreken. Geweldige app voor meer interactieve lessen.
    lees meer
  • Trendrapport 2014-2015: personaliseren en opbrengstgericht werken

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | maandag 13 januari 2014
    Schermafbeelding 2014 01 13 om 12.37.59
    In het Trendrapport 2014-2015 analyseert Kennisnet technologietrends die een antwoord kunnen bieden op belangrijke onderwijsvraagstukken. Personalisatie en opbrengstgericht werken zijn twee vraagstukken die erg actueel zijn onder docenten. Tevens zijn het vraagstukken waarbij de technologie ondersteunend en in sommige gevallen zelfs leidend kan werken. Maar hoe dan?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Mieke - Ik mis in het Trendrapport 2014-2015 (personaliseren en opbrengstgericht werken) de uitwerking van mogelijkheden voor leerlingen met een beperking,...
    lees meer
  • Docentencongressen Malmberg: Frans, Duits en Geschiedenis

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 9 januari 2014
    Schermafbeelding 2014 01 09 om 10.28.32
    Eind deze maand is het weer zo ver: dan organiseert Malmberg op donderdag 23 januari in Den Bosch de Docentencongressen D’accord! (Frans) en Na klar! (Duits). Een dag later, op vrijdag 24 januari, is het weer tijd voor het 2e Nationale Docentencongres Geschiedenis. Deze keer in het Singer Museum te Laren. Met interessante workshops, presentaties en keynotes van onder anderen Maarten van Rossum en Rob Urgert belooft het ook dit jaar weer een succes te worden. In dit artikel alvast een voorproefje op een aantal geplande sessies. Ben jij ook van de partij?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Populair op OVM in 2013: deel 2

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | vrijdag 3 januari 2014
    serious gaming
    Ook voor Onderwijs van Morgen was 2013 een goed jaar. Gepersonaliseerd leren, Massive Open Online Courses (MOOC’s) en digitale (sociale) toepassingen zijn onderwerpen die het goed hebben gedaan op onze blog. Voor we er na de vakantie weer fris tegenaan gaan in dit nieuwe jaar, blikken we met het tweede deel van deze serie nog eenmaal terug op de meest gelezen artikelen van 2013.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    René - Waarom treffen we in Nederland op de meeste scholen nog steeds een leerstofjaarklassensysteem aan, met een zeer beperkte mogelijkheid...
    lees meer
  • Populair op OVM in 2013: deel 1

    leerstijlen en vakdidactiek | jongerencultuur | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | vrijdag 27 december 2013
    top 10
    Ook voor Onderwijs van Morgen was 2013 een goed jaar. Onder andere de iPad, het Finse onderwijssysteem, theoretische pedagogische modellen en Internet University zijn onderwerpen die het dit jaar goed hebben gedaan op onze blog. Vandaag het eerste deel van een terugblik op de meest gelezen artikelen van 2013.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Top 5 online toets- en quiztools

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 19 december 2013
    Schermafbeelding 2013 12 19 om 11.13.26
    Of je de les nou wat meer pit wil geven, extra oefeningen wil bieden of serieus wil toetsen of leerlingen goed voorbereid zijn op het komende proefwerk: met digitale toets- en quiztools kan het allemaal. Er zijn er alleen zoveel beschikbaar dat het soms maar lastig kiezen is. Wellicht maken we je het wat makkelijker met deze top 5 online toets- en quiztools, die ieder op hun eigen manier onderscheidend zijn. Pick your choice.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (6 totaal) Alle reacties...

    Sander - Enige tijd geleden vond ik deze: www.questionpress.com/ Het lijkt een beetje op Socrative, maar je kunt er veel meer...
    lees meer
    Hendrika - Ik heb vorige week Socrative uitgeprobeerd in mijn iPadklas. Niet echt een aanrader. Op deze manier wilde ik woordjes...
    lees meer
    Guido Leenders - Ik werk al jaren onder andere met Hot Potatoes en dit tot grote tevredenheid. Bovenstaande bericht wil ik graag...
    lees meer

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Volgende

img