1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Volgende RESULTATEN (285)

  • Malmberg op studiedagen ‘Toets Digitaal’

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | dinsdag 31 maart 2015
    toetsdigitaal2
    Op 16 en 17 april vinden de studiedagen ‘Toets Digitaal’ plaats. De dagen hebben het thema ‘het nieuwe leren vraagt om een andere manier van toetsen’. Uitgeverij Malmberg verzorgt een presentatie over de invloed van een adaptief ingericht leerproces op toetsing.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: geschiedenis en aardrijkskunde

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | dinsdag 24 maart 2015
    Unlock History
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die je kunt inzetten bij geschiedenis of aardrijkskunde. Vult u de lijst verder aan met uw persoonlijke favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Hoe adaptieve technologie u en uw leerlingen ondersteunt

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 17 maart 2015
    YKOverzicht voor docenten Score Adaptief leren
    Malmberg startte begin deze maand op 20 scholen met Score!: een pilot met adaptief lesmateriaal voor Engelse grammaticaonderwijs. Dit lesmateriaal, gebaseerd op de adaptieve leertechnologie van Knewton, biedt iedere leerling een gepersonaliseerde leerweg. Maar wat betekent dat nou eigenlijk precies voor verschillende typen leerlingen en niet te vergeten: de docent?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Gepersonaliseerd leren: Klinkt goed, maar hoe pakken we het aan?

    ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | maandag 9 maart 2015
    1502 Richard de Jong
    Veel scholen voelen de druk om onderwijs op maat te bieden en de leerling, met zijn of haar leervoorkeuren, centraal te stellen in het onderwijsproces. Veel scholen en educatieve uitgeverijen gaan dan ook de dialoog aan. Ook wordt er al redelijk wat geëxperimenteerd. Zo is Uitgeverij Malmberg begin deze maand op 20 scholen gestart met een pilot adaptief en gepersonaliseerd leren. Op een dergelijke manier experimenteren is voor veel scholen lastig. Want waar begin je?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Boekenweek 2015: 5x leesvoer voor docenten

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | Talen & Kunstvakken | maandag 9 maart 2015
    Boekenweek
    Het is weer Boekenweek! Voor veel docenten genoeg reden om in de klas wat extra aandacht te besteden aan (recente) literatuur. En al zijn het misschien geen literaire pareltjes; ook op het vlak van uw professionele ontwikkeling valt heel wat te lezen. In dit artikel 5x recent en actueel leesvoer voor docenten in het voortgezet onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 4x wetenschappelijk over games in het onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 4 maart 2015
    Schermafbeelding 2015 03 04 om 13.42.30
    Serious gaming en gamification winnen de laatste jaren aan kracht in het onderwijs. Zo ook de wetenschappelijke belangstelling voor dit thema, en daarmee de relevante kennis om goede educatieve games te ontwikkelen. In dit artikel de laatste insights uit recente onderzoeken naar gaming in het (voortgezet) onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: scheikunde

    motivatie | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | Mens & Natuur | donderdag 19 februari 2015
    scheikunde
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die u kunt inzetten bij het vak scheikunde. Deze lijst is maar een begin. Vult u hem verder aan met uw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • SLO: Quickscans 21e eeuwse vaardigheden

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | woensdag 18 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 18 om 10.22.39
    Kritisch denken, samenwerken en digitale geletterdheid. Kent u alle 21e eeuwse vaardigheden? Hoe komen die in uw lessen aan bod? En heeft u als schoolleider een schoolbrede visie op de inbedding van deze vaardigheden in het curriculum? SLO ontwikkelde een quickscan voor docenten en schoolleiders om te beoordelen in hoeverre de 21e eeuwse vaardigheden zijn ingebed in het beleid en de dagelijkse lessen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Leren & Toetsen: het YouTube-kanaal van Malmberg

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 17 februari 2015
    Waarom is tussentijds toetsen juist nu mogelijk in het voortgezet onderwijs? Hoe kun je met toetsen meer doen dan alleen de lesstof bevragen? En: Hoe kun je als docent de prestaties van leerlingen verbeteren met gepersonaliseerd leren? Op het YouTube-kanaal Leren & Toetsen gaat Uitgeverij Malmberg in op deze en meer vragen omtrent formatieve toetsing en gepersonaliseerd- en adaptief leren.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Van school met weinig technologie naar BYOD

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | donderdag 12 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 12 om 09.52.18
    Saskia Veldhuis is leraar geschiedenis op het Titus Brandsma Lyceum in Oss en projectmanager Educatieve Digitalisering op scholengroep Het Hooghuis. Ze begeleidde haar school in een jaar tijd van een school met weinig technologie, naar een pilot op basis van BYOD: bring your own device. In schooljaar 2014-2015 is de eerste pilot – eerst in één klas – begonnen. Nieuwe projecten staan inmiddels al in de startblokken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Waarom technologie de docent nooit zal vervangen

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 11 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 11 om 11.28.43
    Mobiel leren, gamification, flipping the classroom, de opleving van MOOCs en ga zo maar door... het zijn allemaal recente ontwikkelingen in het onderwijs waarbij technologie een hoofdrol speelt. Maar voldoen deze methoden en technieken daadwerkelijk aan hun belofte? En wat betekent dat voor de rol van de docent? Die vragen stelt auteur en leerspecialist Steve Wheeler in een blogpost op Learning with ‘e’s.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Tegenlicht Meet Up: ‘De onderwijzer aan de macht’

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 11 februari 2015
    Tegenlicht
    In ‘De onderwijzer aan de macht’ zoomt VPRO’s Tegenlicht in op drie scholen waar de vaste waarden van het huidige onderwijs ter discussie worden gesteld: het Amsterdamse Hyperion Lyceum, Niekée in Roermond en De School in Zandvoort. Om na te praten over de uitzending, organiseerde Tegenlicht onlangs een Meet Up in Pakhuis de Zwijger. De centrale vraag van die avond: Hoe kun je elke leerling het onderwijs aanbieden dat het beste bij ze past?
    Lees verder arrow
  • Bett Awards 2015: De winnaars

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 4 februari 2015
    Schermafbeelding 2015 02 04 om 12.29.25
    Eind januari stond Londen, tijdens Bett 2015, vier dagen lang in het teken van innovaties op het gebied van onderwijstechnologie. Om die creativiteit en innovatiekracht in het onderwijs te vieren, werden ook dit jaar weer de Bett Awards uitgereikt. Met deze onderscheiding wil de organisatie initiatiefnemers van vernieuwende educatieve producten of diensten erkennen en belonen voor hun bijdrage aan het huidige onderwijsklimaat.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Hans Teeuwen woedend op Peter R. de Vries

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | Talen & Kunstvakken | dinsdag 3 februari 2015
    Hans Teeuwen is woedend op Peter R. de Vries. Op zijn eigen ludieke manier spreekt Hans Teeuwen in dit filmpje Peter R. de Vries toe. Bekijk het filmpje en geef antwoord op onderstaande vragen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Valentijnsdag: lessen in de liefde

    motivatie | projectonderwijs | jongerencultuur | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | vrijdag 30 januari 2015
    Liefde
    Over twee weken is het weer zover: Valentijnsdag. Terwijl uw leerlingen elkaar giechelend en anoniem een roos aanbieden, kunt u van de gelegenheid gebruik maken om thema’s als liefde, seksualiteit, relaties en seksuele diversiteit bespreekbaar te maken. Bijvoorbeeld met behulp van onderstaand lesmateriaal. Met welk lesmateriaal heeft u goede ervaringen?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Haalt u al het meeste uit Twitter?

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | donderdag 22 januari 2015
    Schermafbeelding 2015 01 22 om 11.17.55
    Voor veel docenten zijn sociale media een belangrijk onderdeel van de professionele ontwikkeling. En Twitter, dat is onder hen misschien wel het populairste platform om op de hoogte te blijven van onderwijsontwikkelingen en praktijkvoorbeelden. Waar sommige docenten precies weten hoe ze Twitter kunnen gebruiken, blijft het voor anderen een platform waar ze ‘ooit eens’ een account hebben aangemaakt. Waar staat u? Haalt u al het meeste uit Twitter?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Jan Verschueren - De zoekopdracht van Twitter is inderdaad heel handig om de laatst toegevoegde item weer te geven. Maar als beginnende...
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: samenwerkend leren

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | dinsdag 20 januari 2015
    Samenwerkend leren
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In dit artikel bespreken we apps die u kunt inzetten ter ondersteuning van de samenwerking: tussen leerlingen, maar ook tussen u en uw collega-docenten. Staat de app die u graag gebruikt er al bij?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Arjan van Bommel - socrative.com - mag hier natuurlijk niet ontbreken linoit.com - gewoon stickies plakken met z'n allen @VanBommel68
    lees meer
  • Digitaal leermateriaal ontwikkelen: bronnen en tools

    motivatie | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 14 januari 2015
    Schermafbeelding 2015 01 14 om 13.05.30
    Van hele modules tot enkele opdrachten als aanvulling op de methode: bijna alle docenten arrangeren of ontwikkelen zo nu en dan digitaal leermateriaal. Bent u toe aan wat inspiratie, iets nieuws of wilt u de effectiviteit van uw digitale leermateriaal bevorderen? Leest u dan verder voor bronnen en tools die u kunnen ondersteunen bij de ontwikkeling van digitaal lesmateriaal.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Filosofen over onderwijsvernieuwing en ict

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 15 januari 2015
    Simon Verwer
    Onlangs verscheen op Kennisnet een interessant interview van Marjolein de Cocq met de jonge docenten én filosofen Simon Verwer en Eke Rebergen. De heren bevragen de status quo in het huidige onderwijsdebat. Onder andere op het gebied van ict en de invulling van het onderwijs. Verwer: "Wij zeggen niet dat ict de oplossing is. Goed onderwijs is ook gymmen, ook frutselen, ook buitenspelen. Maar er kan meer dan nu worden gewerkt met digitale middelen.”
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 30 Under 30: Veelbelovende initiatieven van jonge pioniers

    motivatie | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | dinsdag 13 januari 2015
    Schermafbeelding 2015 01 08 om 16.01.25
    Onlangs publiceerde Forbes voor het derde jaar op rij 30 Under 30: een serie lijsten waarin buitengewone ondernemers  - onder de 30 jaar en binnen 15 verschillende vakgebieden - in de spotlight worden gezet. Zo ook op het gebied van onderwijs. Onderwijs van Morgen selecteert voor u drie pioniers en hun initiatieven die, met het oog op het voortgezet onderwijs, de moeite waard zijn om in de gaten te houden!
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Volgende

img