1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Volgende RESULTATEN (253)

  • 6 uitdagingen uit het NMC Horizon-rapport ‘2014 Schools Edition’

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 21 oktober 2014
    Schermafbeelding 2014 10 20 om 13.07.24
    Het New Media Consortium (NMC) publiceerde begin oktober het Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition. In het rapport worden zes trends, zes uitdagingen én zes belangrijke ontwikkelen op het gebied van onderwijstechnologie voor scholen in EU-lidstaten besproken. In dit artikel de zes uitdagingen die volgens het rapport op te lossen, moeilijk én nog ontzettend moeilijk zijn om aan te gaan.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: Videotools om je lessen te flippen

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | vrijdag 17 oktober 2014
    Schermafbeelding 2014 10 17 om 12.56.58
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Deze keer bespreken we videotools om je lessen te flippen. Er zijn nog ontzettend veel interessante applicaties die kunnen helpen bij het maken van videolessen. Deze lijst is dan ook maar een begin. Vul jij ‘m verder aan met jouw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Stefan van der Weide - Er zijn vele apps, zowel gratis als betaald. Hier een overzicht: www.stefanvanderweide.nl/2013/02/flipping-the-class-overzicht-van-screencast-software/
    lees meer
  • 6 trends uit het NMC Horizon-rapport '2014 Schools Edition'

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 14 oktober 2014
    Het New Media Consortium (NMC) publiceerde begin oktober het Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition. In het rapport worden zes trends, zes uitdagingen én zes belangrijke ontwikkelen op het gebied van onderwijstechnologie voor scholen in EU-lidstaten besproken. In dit artikel de zes trends die volgens het rapport op korte, middellange en lange termijn mainstream zullen zijn in ons onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Kick-off Sanoma Learning Lab: onderwijsproducten in co-creatie

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 9 oktober 2014
    Op het Da Vinci College in Leiden vond vorige week de kick-off van Sanoma Learning Lab plaats. Tijdens dit project wordt een internationale groep van 165 docenten, leerlingen, leidinggevenden en werknemers van Malmberg en Sanoma Learning gevormd om in co-creatie innovatieve onderwijsproducten te ontwikkelen. Sanoma Learning Lab is een initiatief van Sanoma, de moederorganisatie van Malmberg.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • DIY en de Maker Movement in het onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | maandag 29 september 2014
    We are Makers
    Doe-het-zelven: een term die tot voor kort voornamelijk werd geassocieerd met de trouwe bezoeker van de plaatselijke bouwmarkt. Door bewegingen als de Maker Movement lijkt daar verandering in te komen. DIY is booming, met name onder jongeren. Maar wat is het precies? En hoe kun je er als docent in het voortgezet onderwijs op inspelen?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De 5 meest populaire TED-Ed lessen

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 23 september 2014
    teded
    TED-Ed, het educatieve platform van TED, bestaat inmiddels al een aantal jaar. Met dit platform speelt TED in op de behoefte van docenten om zelf een deel van de videolessen in te vullen. Ook kan een docent huiswerk meegeven in de vorm van een TED-Ed video met bijbehorende vragen. Hierdoor komt er in de les tijd vrij om andere dingen te doen, zoals extra toetsen of herhaling van de stof. In dit artikel de 5 meest populaire TED-Ed lessen. Wat is jouw favoriete les?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    c.dejong@noordik.nl - Dag allemaal, in mijn bovenbouwlessen maak ik gebruik van de tedtalks van Hans Rosling. Mijn favoriete talk is die met...
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: wiskunde

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 16 september 2014
    myscript
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die je kunt inzetten bij het wiskundeonderwijs. De Khan Academy kennen we allemaal wel, maar wat dacht je van MyScript Calculator of de Procent App? Deze lijst is maar een begin. Vul jij ‘m verder aan met jouw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Brebels Nico - Als wiskunde docent in een 1:1 iPadklas gebruik ik dagelijks volgende apps: Desmos, Mobis Calculator, FX Algebra Solver en...
    lees meer
  • Google’s elektronische leeromgeving: Google Classroom

    projectonderwijs | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | dinsdag 9 september 2014
    Google Classroom2
    Google lanceerde onlangs een nieuwe, gratis onderwijstool: Google Classroom. Het is een cloud-based leeromgeving waar Google-diensten als Drive, Docs, Gmail en Google Forms samen komen binnen één overzichtelijk dashboard. Het webbased systeem in beschikbaar voor iedereen met een Google Apps for Education-account.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    P.Diepeveen - Wij (Isendoorn College)gaan vooral Google Classroom en Showbie vergelijken.
    lees meer
  • Nationaal Congres: Toetsen om te leren

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | vrijdag 5 september 2014
    Schermafbeelding 2014 09 01 om 11.54.18
    We toetsen veel in het onderwijs. Te veel? In ieder geval doen we te weinig met de uitkomsten van toetsing. Om die reden organiseren Malmberg en Bureau ICE op vrijdag 31 oktober het eerste Nationale Congres Toetsen om te leren.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: muziekonderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | Talen & Kunstvakken | woensdag 3 september 2014
    Muziek
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die je kunt inzetten bij muziekonderwijs. Deze lijst is maar een begin. Vul jij ‘m verder aan met jouw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Tips: goed voorbereid het nieuwe schooljaar in

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | dinsdag 12 augustus 2014
    AfbeeldingTipsGoed voorbereid het nieuwe schooljaar in
    Voor sommige docenten duurt het nog even maar anderen staan op het punt weer te beginnen: het nieuwe schooljaar. Nieuwe namen, nieuwe gezichten en voor veel docenten ook frissen voornemens en ideeën voor de lessen. De voorbereiding op het nieuwe schooljaar is voor iedere docent anders en dat is maar goed uit. Zo kunnen we nog eens iets van elkaar leren. Onderwijs van Morgen ging op zoek naar de vijf beste tips om goed voorbereid het nieuwe schooljaar in te gaan. Wat is jouw gouden tip?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Rijn - Hannes Minkema heeft gelijk. Tijdens het schooljaar zou ik er graag aan toe willen komen, maar dat lukt niet,...
    lees meer
    Raquel - Aanrader boek "Teach Like A Champion". Zowel Beschikbaar in het Engels als in het Nederlands.
    lees meer
    Alinea's - Wat maf toch dat websites na 20 jaar wél interactief zijn, bol staan van de Java en van de...
    lees meer
  • Best gelezen artikelen 13/14: deel 2

    motivatie | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 7 augustus 2014
    AfbeeldingMeest Gelezen Artikelen2
    Zomervakantie. Een periode om in alle rust terug te blikken op het afgelopen schooljaar. Ook voor Onderwijs van Morgen. Interessante ontwikkelen, boeiende rapporten én niet te vergeten inspirerende docenten – zowel in interviews en artikelen als in de comment-sectie - passeerden de revue. In deze tweedelige blogserie een terugblik op de meest gelezen artikelen van het afgelopen schooljaar. Met in deel 2 onder andere de artikelen ‘Top 5 online toets- en quiztools’ en ‘De beste YouTube-kanalen voor docenten’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Theo Wismans - www.facebook.com/operationeducationglobal wordt door velen gelezen, in heel de wereld. Netherlands Germany United States of America Belgium United Kingdom Romania...
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: webbased whiteboard tools

    motivatie | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | Talen & Kunstvakken | dinsdag 5 augustus 2014
    AfbeeldingFavoriete educatieve appswebbased whiteboard tools
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Eerder schreven we op Onderwijs van Morgen al over Stoodle, een real-time, virtueel whiteboard. In dit artikel vijf webbased whiteboard tools die je als docent, maar ook onder leerlingen ook kunt inzetten.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Doe mee: Innovatieprogramma Learning Lab

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 25 juli 2014
    Sanoma Learning Lab2
    Sanoma Learning, een van Europa’s meest toonaangevende leerbedrijven, start dit najaar een nieuw innovatieprogramma. Met dit innovatieprogramma wil Sanoma nieuwe ideeën verzamelen waarmee leerresultaten van kinderen, leerlingen en studenten verbeterd kunnen worden. Van de 5 beste ideeën worden prototypes gebouwd in de 'Bootcamp'.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Meest gelezen artikelen 13/14: deel 1

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 23 juli 2014
    AfbeeldingMeest Gelezen Artikelen
    Zomervakantie. Een periode om in alle rust terug te blikken op het afgelopen schooljaar. Ook voor Onderwijs van Morgen. Interessante ontwikkelen, boeiende rapporten én niet te vergeten inspirerende docenten – zowel in interviews en artikelen als in de comment-sectie - passeerden de revue. In deze tweedelige blogserie een terugblik op de meest gelezen artikelen van het afgelopen schooljaar. Met in deel 1 onder andere de artikelen ‘De introverte leerling in een extraverte wereld’ en ‘Onderwijs en technologie: 5 belangrijke ontwikkelingen’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 2

    motivatie | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | woensdag 16 juli 2014
    Khan
    Onlangs publiceerde SRI International de eerste uitgebreide studie over hoe Amerikaanse leerlingen én docenten de Khan Academy gebruiken als aanvullende educatieve hulpbron bij het wiskundeonderwijs op school. In deel 1 van deze tweedelige blogserie schreven we over de resultaten met betrekking tot leerlingen. In deze tweede blog ligt de focus op docenten. Hoe gebruiken zij Khan Academy?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt het een aanrader!
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: beeldende vorming

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | vrijdag 11 juli 2014
    Favoriete educatieve appsbeeldende vorming en handvaardigheid
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die je kunt inzetten bij beeldende vorming. Deze lijst is maar een begin. Vul jij ‘m verder aan met jouw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 1

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 9 juli 2014
    Salman Khan
    Wat voor Salman Khan begon als wiskunde-uitleg aan zijn nichtje is uitgegroeid tot een platform met tien miljoen unieke bezoekers per maand (meting februari 2014). We hebben het natuurlijk over de Khan Academy. Onlangs publiceerde SRI International de eerste uitgebreide studie over hoe Amerikaanse leerlingen én docenten de Khan Academy gebruiken als aanvullende educatieve hulpbron bij het wiskundeonderwijs op school. In deel 1 van deze tweedelige blogserie de resultaten met betrekking tot leerlingen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Beleid, gebruik, digitalisering en ontwikkeling van leermiddelen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | maandag 30 juni 2014
    Schermafbeelding 2014 06 30 om 11.35.54
    Onlangs publiceerde het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling (SLO) de leermiddelenmonitor 13/14. De monitor zoomt in op het leermiddelenbeleid, leermiddelengebruik, digitalisering van leermateriaal en het ontwikkelen en delen van leermiddelen in het primair- en voortgezet onderwijs. In dit artikel een aantal opvallende resultaten voor het voortgezet onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Hoe Nederlandse docenten denken over games in het onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | donderdag 19 juni 2014
    Schermafbeelding 2014 06 19 om 10.45.00
    Uit recent onderzoek blijkt dat games op zowel cognitief, sociaal als emotioneel vlak een positieve impact hebben op leerlingen. Maar ook heeft het inzetten van games een gunstige uitwerking op de motivatie van leerlingen. Maar hoe kijken docenten eigenlijk aan tegen het gebruik van games? Als onderdeel van een onderzoek naar de implementatie van games in het onderwijs onderzocht Unic – de Utrechtse innovatieve middelbare school – het onder een deel van haar eigen werknemers en stagiaires.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (8 totaal) Alle reacties...

    Michiel van Eunen - Waardevol artikel! Ik zie dat docenten graag games (& gameprincipes) zouden willen toepassen, maar vooral behoefte hebben aan kennis,...
    lees meer
    Ineke Verheul - @Joke Gauvin Games gebruiken hoeft helemaal niet duur te zijn, sterker nog, kost vaak helemaal niets. Er zijn tal...
    lees meer
    Ineke Verheul - UniC was een van de participanten in het onderzoek; het is uitgevoerd door mijzelf, Martijn Koops en inderdaad UniC....
    lees meer

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Volgende

img