1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Volgende RESULTATEN (299)

  • Onderwijstips juni 2015

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 27 mei 2015
    Creative Schools
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het nieuwe boek van Sir Ken Robinson, een andere aanrader over gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs en de onderzoeksconferentie ‘Weten wat werkt met ict in het onderwijs’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: virtuele schoolreizen

    motivatie | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 26 mei 2015
    virtuele schoolreizen
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen: de stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Deze keer bespreken we naast apps ook digitale toepassingen die u kunt gebruiken om uw leerlingen mee te nemen op virtuele schoolreis.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Malmberg is partner in Manifest CodePact

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | donderdag 21 mei 2015
    CodePact
    Op Onderwijsfestival2032 hebben vandaag de overheid én verschillende bedrijven – waaronder Malmberg, Google, Microsoft, IBM en Oracle – het manifest van CodePact getekend. Daarin staan afspraken om scholen in het primair- en voortgezet onderwijs digitaal vaardiger te maken. Daarbij gaat speciale aandacht uit naar coderen en programmeren.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Tools om uw digitale lesmateriaal te ordenen

    ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 19 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 18 om 18.46.24
    Veel docenten gebruiken naast de lesmethode nog duizend-en-één andere lesideeën, filmpjes, websites en andere (digitale) content om de lessen mee te verrijken. Maar waar stáát die ene video ook alweer? De rijkdom die het internet ons biedt, kan als je niet uitkijkt binnen de kortste keren omslaan in een digitale warboel. In dit artikel een aantal tools om uw digitale lesmateriaal te ordenen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (5 totaal) Alle reacties...

    Francis - Symbaloo combineren met gedeelde Onedrive-bestanden dan kun je ook lesmateriaal (documenten) delen. Werkt prima.
    lees meer
    Ton Ammerlaan - Start.me is ook een handige portal: je kunt er per opleiding een maken maar ook persoonlijk.
    lees meer
    Jeroen - @ Annemarie: zal wel komen omdat het een gesponsord artikel is
    lees meer
  • Trends en ontwikkelingen op het gebied van mobiel leren

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 13 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 13 om 14.42.21
    Mobiel leren wordt steeds belangrijker. Maar welke rol spelen mobiele trends en ontwikkelingen nu en in de nabije toekomst in het onderwijs? Aan de hand van die vraag ontwikkelde Origin Learning – een bedrijf dat voorziet in (mobiele) leeroplossingen – een overzichtelijke infographic. In dit artikel een vertaling van de 12 trends en ontwikkelingen voor 2015.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Startende docenten: inwerken, begeleiding én zelf doen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | dinsdag 12 mei 2015
    beginnende docent
    Voor startende docenten zijn de eerste jaren voor de klas niet bepaald gemakkelijk. Een eigen stijl en stem vinden, orde houden, contact onderhouden met (soms veeleisende) ouders, leerlingen zo goed mogelijk begeleiden en ook nog eens dealen met een scala aan niet lesgebonden taken. En niet te vergeten: lesgeven natuurlijk. In dit artikel de huidige stand van zaken, tips en relevante links omtrent inwerken en de begeleiding van starters in het vo.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Personalisatie in Australië, Canada, Europa, de VS én Nederland

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | donderdag 7 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 06 om 16.56.2
    Gepersonaliseerd leren staat volop in de belangstelling. Niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld. En al staat het vakgebied nog in de kinderschoenen, toch is er al het nodige onderzoek verricht. In het rapport ‘Personaliseren in het Leren, een Internationale Schets’ zetten NMC Horizon en Kennisnet de belangrijkste internationale bevindingen en ontwikkelingen op een rijtje.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Wikke Bouw - Dit wordt natuurlijk gestimuleerd door het programma zelf.
    lees meer
    Wikke Bouw - Een opmerking aangaande het stukje over snappet. Het lijkt me een leuk idee dat, als leerlingen moeite hebben met...
    lees meer
  • Onderwijstips mei 2015

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 28 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 28 om 11.21.41
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het Onderwijsfestival2032, een themamiddag over ICT-bekwaamheid en de boeken 'Beschermjassen op school: aandacht voor verschil in het onderwijs' en '#Mediawijsheid in de klas'.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Veranderingstrajecten in het onderwijs: 7 stadia van bezorgdheid

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | woensdag 22 april 2015
    CBAM
    Op bijna iedere vo-school, waar ik het afgelopen schooljaar als onderwijskundig adviseur ben geweest, speelt de vraag: Hoe kan de ELO bijdragen aan het omgaan met verschillen tussen leerlingen? Hierbij wordt een grote diversiteit aan begrippen gebruikt en vaak is ook het gewenste eindresultaat anders omschreven. Differentiëren, personaliseren, adaptief leren, individualiseren, blended learning, één-op-één...
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Eindexamenhulp: tips en suggesties van onze lezers

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 21 april 2015
    Ruud Greven
    Vorige week verscheen op Onderwijs van Morgen het artikel ‘Eindexamenhulp: de populairste YouTube-docenten’. Daarin vroegen wij u als lezer welke YouTube-docent u uw leerlingen aanraadt. En of u wellicht zelf ook een YouTube-kanaal heeft? In dit vervolgartikel de reacties, tips en suggesties van onze lezers. Heeft u ook nog een goede tip?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Martijn Claassen - Dank!
    lees meer
    Redactie Onderwijs van Morgen - Hier nu ook. Excuses!
    lees meer
    Martijn Claassen - Op mijn eigen website staat 'begeleidde' wel dubbel d...
    lees meer
  • Nederlandse jongeren leren programmeren

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | woensdag 8 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 07 om 16.13.34
    In het digitale tijdperk waar we dagelijks verschillende smartphones, tablets  en computers gebruiken lijkt het logisch dat we jongeren zo vroeg mogelijk leren programmeren. Weten hoe je de taal van machines schrijft wordt in de nabije toekomst waarschijnlijk net zo belangrijk als de beheersing van de Engelse taal.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Oproep: Wat wilt u weten over adaptief en gepersonaliseerd leren?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 7 april 2015
    adaptieflerennn
    Adaptief en gepersonaliseerd leren zijn hot items binnen het onderwijs. Zo ook in Nederland, waar onlangs de eerste adaptieve pilots en initiatieven van start zijn gegaan. Logischerwijs roepen deze actuele ontwikkelingen bij veel docenten de nodige vragen op. Waar zou u nou graag meer over willen weten? Wellicht vindt u een antwoord in onderstaande artikelen. Zo niet: laat het ons weten!
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    redactie - @Mirjam Het is zeker niet ondenkbaar dat verschillende platformen binnen en buiten de school geïntegreerd kunnen worden. Leren vindt steeds...
    lees meer
    Mirjam.vd.brand - vraag rondom gepersonaliseerd leren. Dat gaat verder dan de aangeboden educatief leeromgevingen..ook buiten de onderwijsplatformen. Hoe integreer je de...
    lees meer
  • Meest bekeken TED-Ed lessen: wiskunde

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | Mens & Natuur | vrijdag 3 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 03 om 12.48.29
    TED-Ed, het platform voor educatieve lessen van TED, bestaat inmiddels al een tijdje. Met dit platform biedt TED docenten de mogelijkheid om reeds bestaande lessen naar eigen voorkeur aan te passen. Ook kunt u met behulp van de software uw eigen videolessen maken. In dit artikel de 5 populairste TED-Ed lessen op het gebied van wiskunde. Wat is uw favoriete les?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • TEDxAmsterdamED 2015: de highlights op een rijtje

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | donderdag 2 april 2015
    Vorige week stond Theater Amsterdam in het teken van TEDxAmsterdamED 2015: hét event voor een flinke dosis onderwijsinspiratie. Sinds gisteren staan alle talks online. Zo kan iedereen nog eens nagenieten van de aan bod gekomen inspirerende visies, ideeën en ervaringen. In dit artikel onze highlights. Wat zijn die van u?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Peter te Riele - Ik was erbij en zette elke TEDx-talk om in een mindmap. Ze staan in ieder geval op mijn blog:...
    lees meer
  • Malmberg op studiedagen ‘Toets Digitaal’

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | dinsdag 31 maart 2015
    toetsdigitaal2
    Op 16 en 17 april vinden de studiedagen ‘Toets Digitaal’ plaats. De dagen hebben het thema ‘het nieuwe leren vraagt om een andere manier van toetsen’. Uitgeverij Malmberg verzorgt een presentatie over de invloed van een adaptief ingericht leerproces op toetsing.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: geschiedenis en aardrijkskunde

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | dinsdag 24 maart 2015
    Unlock History
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die je kunt inzetten bij geschiedenis of aardrijkskunde. Vult u de lijst verder aan met uw persoonlijke favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Hoe adaptieve technologie u en uw leerlingen ondersteunt

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 17 maart 2015
    YKOverzicht voor docenten Score Adaptief leren
    Malmberg startte begin deze maand op 20 scholen met Score!: een pilot met adaptief lesmateriaal voor Engelse grammaticaonderwijs. Dit lesmateriaal, gebaseerd op de adaptieve leertechnologie van Knewton, biedt iedere leerling een gepersonaliseerde leerweg. Maar wat betekent dat nou eigenlijk precies voor verschillende typen leerlingen en niet te vergeten: de docent?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Gepersonaliseerd leren: Klinkt goed, maar hoe pakken we het aan?

    ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | maandag 9 maart 2015
    1502 Richard de Jong
    Veel scholen voelen de druk om onderwijs op maat te bieden en de leerling, met zijn of haar leervoorkeuren, centraal te stellen in het onderwijsproces. Veel scholen en educatieve uitgeverijen gaan dan ook de dialoog aan. Ook wordt er al redelijk wat geëxperimenteerd. Zo is Uitgeverij Malmberg begin deze maand op 20 scholen gestart met een pilot adaptief en gepersonaliseerd leren. Op een dergelijke manier experimenteren is voor veel scholen lastig. Want waar begin je?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Boekenweek 2015: 5x leesvoer voor docenten

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | Talen & Kunstvakken | maandag 9 maart 2015
    Boekenweek
    Het is weer Boekenweek! Voor veel docenten genoeg reden om in de klas wat extra aandacht te besteden aan (recente) literatuur. En al zijn het misschien geen literaire pareltjes; ook op het vlak van uw professionele ontwikkeling valt heel wat te lezen. In dit artikel 5x recent en actueel leesvoer voor docenten in het voortgezet onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 4x wetenschappelijk over games in het onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 4 maart 2015
    Schermafbeelding 2015 03 04 om 13.42.30
    Serious gaming en gamification winnen de laatste jaren aan kracht in het onderwijs. Zo ook de wetenschappelijke belangstelling voor dit thema, en daarmee de relevante kennis om goede educatieve games te ontwikkelen. In dit artikel de laatste insights uit recente onderzoeken naar gaming in het (voortgezet) onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Volgende

img