1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Volgende RESULTATEN (336)

  • Kennisnet en SLO presenteren nieuw model 21e eeuwse vaardigheden

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | donderdag 4 februari 2016
    Model21eeeuwsevaardigheden
    Kennisnet en SLO presenteerden deze week het vernieuwde model voor 21e eeuwse vaardigheden. Het betreft een aangepaste versie waarin 'digitale geletterdheid' ter verduidelijking is opgedeeld in vier deelvaardigheden. Het model bestaat in totaal uit elf generieke vaardigheden die nodig zijn om te functioneren in en bij te dragen aan de toekomstige samenleving.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Jan - Kijk ook eens oop www.denkgewoonten.nl/
    lees meer
    Joyce - Concreet lesmateriaal m.b.t. de ontwikkeling van 21e eeuwse vaardigheden zijn wat mij betreft zeer welkom! Vooral heel praktisch materiaal.
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: muziekonderwijs (deel 2)

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | Talen & Kunstvakken | donderdag 28 januari 2016
    NinGenius
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen: de stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we voor de tweede keer apps die je kunt inzetten bij muziekonderwijs. Vul u de lijst verder aan met uw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 5 technologietrends die van invloed zijn op het onderwijs in 2016

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 26 januari 2016
    edtechtrends
    Onderwijs en technologie zijn inmiddels onlosmakelijk met elkaar verbonden. Waar sommige technologieën de tand des tijds doorstaan, verdwijnen anderen al na enkele jaren uit beeld. Op EdTechmagazine.com verscheen onlangs een top 5 technologietrends die van invloed zijn op het onderwijs in 2016. Welke van deze ontwikkelingen zijn volgens u een blijvertje?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Elke Meulendijks - Het spelelement in methodieken? Zie ze nergens...
    lees meer
    Ted van der Stoop - Ik mis serious gaming in bovenstaande opsomming. Steeds meer scholen gebruiken dit in hun lesprogramma. Dit zal de komende...
    lees meer
  • 5 must read-blogs over onderwijs en technologie

    motivatie | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 20 januari 2016
    Catlin Tucker
    Er zijn enorm veel interessante Nederlandse onderwijsbloggers, al kunnen ze er in de Verenigde Staten ook wat van. Om poolshoogte te nemen, dook de redactie van Onderwijs van Morgen in een door EdTech samengestelde shortlist van 50 must read-blogs over onderwijs en technologie. Deze 5 bloggers vielen bij ons meteen in de smaak. Wie is uw favoriete Amerikaanse onderwijsblogger?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Flipping the classroom: 6 voor- en nadelen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | dinsdag 12 januari 2016
    Flipped
    De Flipping the Classroom-hype is inmiddels al een tijdje overgewaaid. Dat het meer is dan een modegril, blijkt uit het feit dat veel docenten het concept in meer of mindere mate toepassen in hun onderwijs. Bent u (nog) niet zo ver of twijfelt u over de manier waarop? Onderwijs van Morgen zet voor u een zestal voor- en nadelen op een rij.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Wikke Bouw - Zorg dat de leverancier van onderwijsmaterialen deze taak gedeeltelijk op zich neemt (instrucievideo's). Zorg dat leerlingen tegelijk bij het...
    lees meer
  • IPON 2016: Slimme digitale leermiddelen voor het onderwijs van nu

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | dinsdag 5 januari 2016
    IPON
    Op 3 en 4 februari vindt in de Jaarbeurs in Utrecht de 8e editie van IPON plaats. Tijdens deze vakbeurs kunt u kennismaken met recente ontwikkelingen op het gebied van onderwijsinnovatie en ICT in het onderwijs. Ook Malmberg is dit jaar weer van de partij. Op beide dagen verzorgt de uitgeverij een presentatie over digitale leermiddelen voor het onderwijs van nu.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • OnzeLes: beoordeel je docent met een app

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 17 december 2015
    Schermafbeelding 2015 12 17 om 09.10.49
    Hoe mooi zou het zijn als tweeënhalf miljoen leerlingen actief meedenken over de verbetering van lessen in Nederland? Met de gratis app OnzeLes is dat mogelijk. Leerlingen kunnen er hun docenten laagdrempelig en op constructieve wijze mee voorzien van feedback. Met deze feedback kunnen docenten in gesprek over de leskwaliteit.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Amerikaanse scholen en technologie: het gebruik en de uitdagingen

    ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 3 december 2015
    Schermafbeelding 2015 12 03 om 09.07.34
    Hoe gebruiken Amerikaanse scholen technologie en welke uitdagingen brengt dit met zich mee? Aan de hand van die vraag deed het onderwijsplatform Education Dive in samenwerking met Sprint onderzoek onder meer dan 150 docenten en ict-beheerders op Amerikaanse K12-scholen. In dit artikel de belangrijkste highlights uit het onderzoek.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 3D-printen in het onderwijs: voor- en nadelen

    leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | dinsdag 1 december 2015
    3d printer
    Bij het ontwerpen en printen van 3D-objecten komen verschillende concepten en vaardigheden samen. Mede daarom is de 3D-printer, het icoon van de Maker Movement, uitermate geschikt als leermiddel. Er wordt in Nederland dan ook flink mee geëxperimenteerd. Maar wat zijn nu eigenlijk de voor- en nadelen van zo’n 3D-printer? In dit artikel zetten we er een aantal voor je op een rij.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Jan Engberts - Beste redactie, inderdaad het onderwijs in algemene zin kent veel voor- en nadelen. Dat geldt voor de IPAD school,...
    lees meer
    kathelijn Rombaut MaakOnderwijs - 3D printing als de katalysator om te komen tot enthousiasme voor techniek. Dat is de eerste stap die nu...
    lees meer
    Tim van der Voord, SMART MAKERS HAARLEM - Goed om te zien dat 3D printen ook hier onder de aandacht is! Ook in de regio Haarlem wordt...
    lees meer
  • ICT & Me: onderzoek over technologie, sociale media en school

    jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 17 november 2015
    Onlangs publiceerde het NCB NI (National Children’s Bureau Northern Ireland) de resultaten van een onderzoek naar de relatie tussen de thuistoegang tot een computer met internetverbinding en de invloed daarvan op de schoolprestaties en het opleidingsniveau van leerlingen in het voortgezet onderwijs. In dit artikel de belangrijkste resultaten uit het onderzoek.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Tip: Kennisnet checklist voor functionele ict-eisen

    ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | vrijdag 13 november 2015
    Schermafbeelding 2015 11 13 om 12.09.35
    Aan welke functionele eisen voldoet een moderne en toekomstbestendige ict-infrastructuur? Veel scholen vinden het lastig een antwoord op zulke vragen te formuleren. Om die reden publiceerde Kennisnet onlangs de checklist ‘Eisen aan een toekomstvaste ict-infrastructuur’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: leren programmeren (deel 2)

    ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 4 november 2015
    Sphero
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ gaan we verder met een actueel thema dat op Onderwijs van Morgen al eerder is besproken: programmeren. We zetten een aantal nieuwe apps en webapplicaties voor je op een rij.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Succesvol gebruik van tablets hangt af van docent

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | woensdag 28 oktober 2015
    Tablet
    Een al dan niet succesvolle implementatie van tablets wordt in grote bepaald door de docent. Zijn of haar opvattingen over de rol en de meerwaarde van ict in het onderwijs, spelen daarbij een belangrijke rol. Ook de overtuiging dat de inzet van ict een transformatief leerproces is, is een belangrijke indicator voor succesvolle implementatie. Dat blijkt uit een onderzoek van Hannelore Montrieux.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Bram - De coachende rol innovatief? Eerder achterhaald. Het aanleren van hogere denkvaardigheden – zoals samenwerken, kritisch denken en sociaal en...
    lees meer
  • Onderwijstips november 2015

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 27 oktober 2015
    9789082033786
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het nieuwste boek van Pedro de Bruyckere, Dé Onderwijsdagen en het docentencongres ‘De praktijk van het gepersonaliseerd leren’. Vult u de lijst verder aan met uw suggesties?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 7 dingen die je moet weten over gepersonaliseerd leren

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | donderdag 15 oktober 2015
    Personalized learning
    Gepersonaliseerd leren laat zich niet gemakkelijk definiëren. Misschien nog wel het beste als een concept, waarbij het individuele leerproces van de leerling centraal staat. Wel is duidelijk dat er steeds meer aandacht is voor deze vorm van onderwijs. Het EDUCAUSE Learning Initiative (ELI) publiceerde daarom een paper met 7 dingen die je moet weten over gepersonaliseerd leren. Lees hier de beknopte, Nederlandse vertaling.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Pilot Score!: de meerwaarde van adaptieve leertechnologie

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | donderdag 1 oktober 2015
    Meisjejongen Score
    Eerder dit jaar heeft Malmberg een uitgebreide pilot gedaan met Score!*: het eerste adaptieve leermiddel van de uitgeverij. Daarbij is onder meer onderzoek verricht naar het effect van een adaptieve tool op de motivatie van leerlingen. De resultaten hiervan worden vandaag gepresenteerd tijdens een exclusieve kennissessie. Ook worden de resultaten gedeeld in whitepapers, waarvan de eerste volgende week zal verschijnen op Onderwijs van Morgen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Interessante podcasts over onderwijs en ict

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | dinsdag 29 september 2015
    podcast
    Podcasts. Ze bestaan al een tijdje, maar zijn weer helemaal hip. Om die reden publiceerde Kennisnet onlangs een artikel met daarin de meest interessante podcasts over onderwijs en ict. Onderwijs van Morgen is aan het luisteren geslagen en selecteerde, op basis van die lijst, de podcasts die relevant zijn voor docenten in het vo. Luistert u ook weleens naar podcasts over het onderwijs?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Platform Maker Education gaat van start

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | vrijdag 25 september 2015
    Platform Maker Education
    Het Platform Maker Education gaat met steun van het Ministerie van OCW het maakonderwijs in Nederland op de kaart zetten. Het Ministerie gaat hiermee het ‘leren door te maken’ een zet in de goede richting geven, waardoor maakonderwijs op meer scholen in Nederland een onderdeel van het lespakket kan worden.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Codeweek 2015: enthousiasmeren voor programmeren

    motivatie | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | dinsdag 22 september 2015
    coding
    Volgende maand vindt, van 10 tot en met 17 oktober, de Codeweek 2015 plaats. Die week worden door het hele land activiteiten georganiseerd om leerlingen kennis te laten maken met programmeren en het te stimuleren om er zelf mee aan de slag te gaan. In dit artikel leest u de highlights voor leerlingen in het voortgezet onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Ict: Wel of geen meerwaarde voor het onderwijs?

    ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 16 september 2015
    tablets
    ‘Ict op school zorgt niet voor opvallende verbetering.’ Eerder deze week publiceerde verschillende kranten op hun website een ANP-bericht met deze kop. Het gaat om de conclusie van het rapport 'Students, Computers and Learning: Making The Connection': een onderzoek dat de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) uitvoerde in meer dan 30 landen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Willem Jan - Ook niet zo raar dat we geen vooruitgang boeken. We knallen klaslokalen helemaal vol met www.smartboard.nu/">Smart-boards en hopen dat de kwaliteit...
    lees meer
    Ype Akkerman www.pedeng.nl - De rol van ICT in het onderwijs wordt zeker overschat. Maar de invloed van onderwijs als zodanig op de...
    lees meer

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Volgende

img