STEM MEE Bekijk resultaat 
Digiborden bevorderen het docent-gestuurd leren.
Is daar iets mee?
Waar helaas!
Niet waar!
Leerlingen sturen mee

LAATSTE 3 REACTIES

Dr. Henk Witteman - Bas Siebring. Bedankt Bas voor je uitvoerige en deskundige inbreng. Ik zal in etappes reageren. Eerst wil ik citeren uit een rapport van Minister Plasterk aan de Tweede Kamer. Hier... 
Lees verder 

Rob Simons - Bedankt Maurits. Maar zoals ik al schreef in de andere reactie ben ik hier slechts onderdeel van een bevlogen team dat zich hiermee is gaan bezighouden. 
Lees verder 

Bas Siebring - supergaaf! Zo zie je maar dat goede ideeën niet altijd hoogdravend of vergaand hoeven te zijn. En juist de simpele oplossingen zijn vaak het moeilijkst te bedenken! 
Lees verder 

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Naamvallen leren op YouTube
Enige tijd geleden vroegen wij naar ervaringen met het gebruik van YouTube in de klas. Wij waren daa Lees verder 
Kun je geluk leren?
Nare gedachtes in de prullenbak gooien, een kaarsje branden voor een zieke opa of de natuur in. De Lees verder 
Meer over het brein: het semantische geheugen
In het onderwijs draait het voornamelijk om feiten, getallen en tekst. Gedurende de schooljaren sl Lees verder 

VIDEO VAN DE WEEK

Mobile Signs heeft gebarentaal op films gezet. Voor op de mobiele telefoon, iPod, iPad, PSP en andere MP4-spelers! Mooi gedaan, nuttig voor iedereen, aantrekkelijk voor jongeren. Ga voor meer informatie of een overzicht van de filmpjes naar www.mobilesigns.nl

1 2 3 4 Volgende RESULTATEN (100)

  • Meer over het brein: het semantische geheugen

    differentiatie | donderdag 5 juni 2008
    In het onderwijs draait het voornamelijk om feiten, getallen en tekst. Gedurende de schooljaren slaan we behoorlijk wat van dit soort informatie op: jaartallen, formules, Duitse naamvallen en Franse woordjes. Voor dit soort kennis is het semantisch geheugen nodig. Dit is één van de vijf geheugenpaden die toegang geven tot het geheugen (zie vorige aflevering). In deze aflevering in de reeks over het brein en geheugen wordt aandacht besteed aan dit toch wel lastige geheugenpad. Want waarom is het onthouden van jaartallen en formules toch best moeilijk?   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (7 totaal)Alle reacties...

    Sheila - Marlies, ter aanvulling, werkgeheugen verwijst naar de funtie van het verwerken van informatie, korte termijngeheugen verwijst naar de korte... lees meer
    Marlies, Leiden - Jos. Volgens mij zijn werkgeheugen en korte termijn geheugen hetzelfde. Ze hebben allebei een beperkte capaciteit en ze zijn... lees meer
    Jos (Leerling - Koning Willem I College, Den Bosch - Een van mijn leraren sprak over werkgeheugen en korte termijn geheugen. Ik had de indruk dat dat hetzelfde was.... lees meer
  • Wrts.nl: woordjes oefenen op de iPhone

    ICT in de klas | donderdag 12 maart 2009
    Op de SG Dalton in Voorburg werden deze week dertig iPhones uitgedeeld. De gelukkigen werden uitgekozen om mee te doen aan een bijzonder onderzoek. Met deze iPhone kunnen de leerlingen namelijk woordjes leren via een mobiele variant van het online woordjes-overhoorprogramma wrts.nl. Aan het eind van het project wordt gekeken of leerlingen die met de iPhone hebben geoefend betere resultaten halen dan leerlingen zonder iPhone.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (13 totaal)Alle reacties...

    halloah - ik zpu het heel handig vinden heb zelf ook een iphone en ik leer zelf ook met wrts dus... lees meer
    brianneeh - haha heel grappig ding hoor! lees meer
    jur - het werkt super ik heb het bij een vriend gezein lees meer
  • SelectorDML: Meten is weten

    leerstijlen | vrijdag 11 december 2009
    Nogal wat leerlingen interpreteren “je best doen” als “hard werken, je inspannen”. Beter zou zijn als zij “je best doen” zouden interpreteren als “slim werken”. Onder slim werken verstaat Henk Witteman het toepassen van de juiste leerstrategieën. Welke leerstrategieën iemand van nature gebruikt, is afhankelijk van zijn leerstijl.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (37 totaal)Alle reacties...

    dr. Henk Witteman - Marjge, dat klopt en lijkt nogal vanzelfsprekend. Inmiddels hebben we dit al bij tientallen leerlingen kunnen constateren. Zo hebben... lees meer
    Margje - Ik heb de testresultaten van groepen leerlingen gezien. Het viel mij op dat leerlingen die laag scoorden op geldingsdrang... lees meer
    Dr. Henk Witteman - Loes Hoenjet. Ik las je verzoek om een overzicht van leerstijlen en daarbij horende leerstrategieën. As je me via... lees meer
  • Meer over het brein: De werking van meerdere geheugens

    differentiatie | woensdag 9 april 2008
    U maakt het als docent vermoedelijk herhaaldelijk mee. U heeft een toets afgeproken met uw leerlingen op bijvoorbeeld dinsdag het tweede uur. U bent keurig op tijd bij de klas, en daar komt de klas. Voorop lopen twee leerlingen die gehaast naar binnen gaan. Ze hebben eigenlijk nergens oog voor, want ze lopen met het boek geopend naar binnen. Ze nemen nog snel even de leerstof door. Stef, een van deze leerlingen vraagt: “Mevrouw, kunnen we zo snel mogelijk beginnen?” Vraagt Stef dit omdat hij zo gemotiveerd is en wil laten zien wat hij kan? Vermoedelijk niet.

    Stef weet namelijk dat hij zich niet goed op de toets heeft voorbereid. Hij heeft niet voldoende geoefend voor de toets en de noodzakelijke kennis is daarom niet goed in het langetermijngeheugen opgeslagen. Hij roept daarom zijn kortetermijngeheugen te hulp, maar weet mssichien niet dat het opslagvermogen van dit geheugen beperkt is. En wat nog erger is.....het kortetermijngeheugen bevindt zich op dezelfde plaats als het werkgeheugen. Hoe dat zit zal ik hier uitleggen.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal)Alle reacties...

    Ron - Wat ik zo teleurstellend vindt is dat alle problemen binnen het voortgezet onderwijs door de Open Universiteit grofweg 20... lees meer
    Dr. Henk Witteman - Beste Globe: Klopt, je kunt de verschillende onderdelen niet aanwijzen. Misschien slagen hersenwetenschappers daar in de nabije of... lees meer
    Globe Putrand - Wat heeft een 'informatieverwerkingsmodel' met hersenen te maken? Kan je de verschillende onderdelen dan aanwijzen in de hersenen? Dat... lees meer
  • Denken of doen: leerstijlen

    leerstijlen | maandag 17 maart 2008
    Het begrip ‘leerstijl’ is al jaren een begrip in het hoger onderwerp en bedrijfstrainingen. Het leerstijlenmodel heeft inmiddels ook het voortgezet onderwijs bereikt. Het model van de Amerikaanse pedagoog Kolb (de ‘denker’, ‘doener’, ‘bezinner’ en ‘beslisser’) is inmiddels zeer bekend. De komende weken wordt op deze site aandacht besteed aan leerstijlen. Aan de orde komen de verschillende indelingen en de relatie met lesgeven. We zijn benieuwd naar uw mening over en ervaringen met leerstijlen.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (15 totaal)Alle reacties...

    Bert - Eline. Kijk eens naar www.onderwijsvanmorgen.nl/vtv-reeks-14-de-zeven-van-witteman-in-de-praktijk/ Daar ziet u een les Frans in de praktijk. In de volgende afleveringen van Meervoudige... lees meer
    eline - hoe kan ik een groep laten ervaren dat de aanpak van de een en de ander verschillend is. ik... lees meer
    peter - Om even op tom te reageren, Vermunt gaat meer over het hogere onderwijs dan over de middelbare school. uiteraard... lees meer
  • De privacy van een leraar

    nieuwe media | vrijdag 30 mei 2008
    In het verleden kreeg u waarschijnlijk eens in de zoveel tijd, laat op de avond, een telefoontje thuis van een bezorgde ouder. Maar met de komst van de mobiele telefoon, e-mail en het internet zijn we tegenwoordig altijd en overal bereikbaar. En bovendien met de toenemende populariteit van Hyves en weblogs ook steeds vaker voor iedereen en altijd terug te vinden.

    Op edublogs.nl is bijvoorbeeld te zien dat een groot aantal docenten een weblog bijhoudt. Over het algemeen zijn deze weblogs specifiek gericht op het delen van professionele ervaringen en ideeën en daarmee vooral bedoeld voor collega’s. Anderen betrekken juist hun leerlingen bij de weblog. Zo dagen ze leerlingen enerzijds op een interactieve manier uit om na te denken over hun vakgebied en anderzijds blijven zij op de hoogte van wat er speelt onder de leerlingen. Maar in hoeverre kun je op een weblog waar ook leerlingen komen, over persoonlijke of professionele beslommeringen schrijven?  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal)Alle reacties...

    Marco - Ik reken mezelf tot de eerste groep docenten die is opgegroeid met het internet (ik ben nu 3e jaars,... lees meer
    janien - Vereerd! Zeer bedankt voor de 'goede punten'! Ook een leraar fleurt helemaal op van lof ... Uw verwijzing naar... lees meer
  • VTV-reeks (17): terugblik met prof. dr. Gerard Westhoff en didactisch model

    vakdidactiek | donderdag 17 december 2009
    In VTV 16 zijn we nog even helemaal terug gegaan naar het kind. We hebben kunnen zien met welk speels gemak vierjarigen een nieuwe taal oppakken. Helaas doen onze vo-leerlingen en wijzelf hen dit niet na. Het is duidelijk dat we te maken hebben met een snel afnemend leervermogen waar het vreemde talen betreft.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (9 totaal)Alle reacties...

    Suzanne - Beste Henk, ik kwam een artikel tegen dat je wellicht zal interesseren: Google gaat nu ook proberen taal net... lees meer
    Twee Leidse studenten (ICLON) - Wij danken prof. Westhoff en Dr. Witteman voor deze buirtengewoon interessante serie over vreemdetaalverwerving. We hebben er veel van... lees meer
    Dr. Henk Witteman - Marc van der Bilt. Ik ga punt voor punt in op uw opmerkingen; 1) De leeftijd. Op de eerste plaats blijkt... lees meer
  • Leerlingen maken binnenkort hun eigen lesmateriaal

    trends | donderdag 10 december 2009
    Er is iets aan de hand op de afdelingen voor productontwikkeling bij de grotere bedrijven. Ze willen openstaan voor hun klanten en hun ideeën omarmen. Ze willen samenwerken met hun en nagaan of ze samen nieuwe producten en diensten kunnen ontwikkelen. En daar is tegenwoordig natuurlijk weer een woord voor bedacht: co-creation of in slecht Nederlands co-creatie.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (9 totaal)Alle reacties...

    t.wismans - Beste Martijn, het is wel zo ,dat wij, de makers van een zelf gemaakte module, Gelukskunde, bij onderwijsvanmorgen en... lees meer
    Bram Masselink - Om de een of andere reden is het bericht niet goed doorgekomen. Ik wilde verwijzen naar het volgende voorbeeld: blog.betawijs.nl/2009/06/02/arjan-heeres-op-het-emmauscollege/ lees meer
    Bram Masselink - Ik denk dat naast de bovengenoemde partijen ook studenten een rol kunnen spelen bij de ontwikkeling van lesmateriaal. Zie bijvoorbeeld dit... lees meer
  • VTV-reeks (16): Nog even terug naar het kind

    vakdidactiek | vrijdag 4 december 2009
    We stevenen af op het laatste deel van de serie over Vreemdetaalverwerving (VTV). Gezien de recente discussies over Engelse les in het basisonderwijs heeft Henk Witteman een kort artikel geschreven over dit onderwerp. Volgende week sluiten we af met een concluderend artikel en een filmpje waarin prof. dr. Gerard Westhoff ingaat op een aantal belangrijke zaken in de vreemdetaalverwerving.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (15 totaal)Alle reacties...

    Christine Witteman - Beste Patricia, Bedankt voor het compliment en nee, ik heb niet in Engeland gestudeerd, maar in mijn directe omgeving wordt... lees meer
    Patricia - Wat ik zo goed vind is de uitspraak van deze juf. Dat hoor je niet veel in het basisonderwijs.... lees meer
    Sietske en Nora - Arjen Verhaak. Inderdaad is dit ontroerend om te zien. Zijn er ook in Veendam basischolen die Engels geven aan... lees meer
  • Nieuwsfoto van het jaar volgens jongeren

    Nederland | vrijdag 16 januari 2009
    De afgelopen maand konden alle jongeren onder de 16 meestemmen voor de verkiezing van de “Nieuwsfoto van het jaar 2008” (voorheen de kinderverkiezing van World Press Photo). De nominaties waren tentoongesteld in acht musea, verspreid over het hele land. Ondanks dat stemmen via internet (nog?) niet mogelijk was, bleek de verkiezing een succes. Uiteindelijk brachten 3500 jongeren hun stem uit. Maurice Hamming, zelf ook pas 19, werd de winnaar met een foto van een meisje in drijfzand. Bekijk de winnende foto’s hieronder.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Denken of doen? Leerstrategieën

    leerstijlen | woensdag 2 april 2008
    Naar aanleiding van mijn eerdere artikel over leerstijlen en de reacties daarop, wil ik nu een extra toelichting geven op verschillen in leerstrategieën. Bij elk willekeurig probleem - of het nu een wiskundeopgave is, een grammatica-oefening - zijn er immers verschillende strategieën mogelijk om de oplossing te vinden. Sommige strategieën zijn efficiënter dan andere. De wijze waarop mensen problemen aanpakken wordt meestal bepaald door de individuele voorkeur. Soms bepalen anderen – bijvoorbeeld docenten - (mede) welke strategieën worden gehanteerd. De Utrechtse hoogleraar Jan Vermunt spreekt dan van geïnduceerde strategieën of leeractiviteiten in tegenstelling tot spontane leeractiviteiten. In deze reeks over leerstijlen zal ik mij voornamelijk beperken tot spontane leeractiviteiten.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (9 totaal)Alle reacties...

    karamilla_85@hotmail.com - q lees meer
    eveline - ik wil heel graag paar rekenbladen maar ik weet niet waar ik die kan halen weten jullie dat michien... lees meer
    Redactie OVM - Beste Saskia, je kunt je aanmelden voor de nieuwsbrief via de link 'aanmelden nieuwsbrief' rechtsboven in het scherm lees meer
  • infobesitas: het gevaar van teveel informatie

    jongerencultuur | dinsdag 22 december 2009
    Vergeet de Mexicaanse griep, er heerst onder jongeren iets nieuws: infobesitas. De term infobesitas is afgeleid van obesitas, ofwel zwaarlijvigheid. Via internet, mobiele telefoons, televisie, kranten en radio wordt er een gigantische informatie-tsunami op ons afgevuurd, met als resultaat een nieuwe ziekte.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal)Alle reacties...

    Dr. Henk Witteman - Infobesitas. Herkenbaar. Onlangs maakte ik een discussie mee van enkele Leidse studenten. Het ging er stevig aan toe. Ze... lees meer
    Jeroen - Het gaat er om je er slim mee om kan gaan. Misschien cursus GTD of van Lifehacking.nl? lees meer
  • iPhone + boek

    trends | donderdag 3 december 2009
    Tijdens het wekelijkse trendspotten voor Onderwijsvanmorgen, kwamen we deze keer wel een heel bijzondere manier van educatie tegen. Alhoewel dit voorbeeld nog gericht is op de kleintjes wilden we u dit niet onthouden: het iPhone-boek.
      Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal)Alle reacties...

    Janien Benaets - Wat een verrijkende conversatie tussen Jurgen Baart en dr. Henk Witteman! In enkele minuten (ik heb ff moeten nadenken... lees meer
    Dr. Henk Witteman - Jurgen Baart. Ik ben erg gecharmeerd van de mogelijke kansen die deze hybride vorm van leermiddel biedt. We kunnen... lees meer
  • Zomerreeks motivatie: intrinsieke en extrinsieke motivatie

    motivatie | dinsdag 12 augustus 2008
    Waarom vind je iets leuk? Ben je gemotiveerd voor iets? Gaat het je om de taak zelf of om de beloning? Dus: vind je het leuk om te koken of gaat het je om het goed smakende en geweldig uitziende gerecht? In deze reeks over motivatie mogen de belangrijke begrippen intrinsieke en extrinsieke motivatie niet ontbreken. Het is belangrijk tussen deze twee vormen van motivatie onderscheid te maken. Niet alleen verschillen de motieven die aan deze typen motivatie ten grondslag liggen, maar ook het leerresultaat.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal)Alle reacties...

    Ron van der Sluis - Hoe motiveer je leerlingen is natuurlijk het belangrijkste. Het gaat immers om de relatie tussen leerling en leraar. De... lees meer
    Dr. Henk Witteman - Christine Reidy. Terecht stelt u dat intrinsieke motivatie niet al te veel voorkomt. Het concept "intrinsieke/extrinsieke motivatie" schept gemakkelijk... lees meer
    Christine Reidy - Een zeer interessant artikel. Mijn ervaring is, dat initiële of tussentijdse extrinsieke motivatie, vaak nodig is om de intrinsieke... lees meer
  • De Biologie van de agressie - Pesten 2

    | maandag 19 juli 2010

    In het tweede artikel over pesten kijken we naar de werking van het brein om te begrijpen waar pestgedrag vandaan komt. Uit de piramide van Maslov (1943) en uit recenter neuropsychologisch onderzoek blijkt dat de eerste behoeften van de mens zich concentreren rond het concept VEILIGHEID in een sociale omgeving. Ieder kind zoekt dus aansluiting bij anderen.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (26 totaal)Alle reacties...

    Redactie - Van Theo Wismans, bekend van het vak Gelukskunde, kregen we het volgende filmpje dat wij graag onder uw aandacht... lees meer
    dr. Henk Witteman - Helma van Soest. In feite vroeg je of de hersenen van kinderen door mishandeling blijvend veranderd (=blijvend beschadigd) kunnen... lees meer
    Helma van Soest - Ik heb een vraag voor dr.Henk Witteman. Is het waar dat kinderen "hard-wired"' kunnen zijn voor negatieve ervaringen?... lees meer
  • Denken of doen: de serialistische leerstijl

    leerstijlen | donderdag 29 mei 2008
    Waarom zijn sommige leerlingen dol op rijtjes? En waarom kunnen andere leerlingen hier helemaal niets mee? Waarom hebben sommige leerlingen geen enkel probleem met het doornemen van 100 pagina’s leerstof? En verdrinken andere leerlingen hierin? In de vorige aflevering hebben we in vogelvlucht gekeken naar twee tegengestelde leerstijlen: de serialistische en holistische leerstijl. In deze aflevering zoomen we in op de serialistische leerstijl. Aan de orde komen kenmerken van deze leerlingen, voorkeursstrategieën én een studieadvies.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (7 totaal)Alle reacties...

    Merlijn van Veen - Geachte heer Witteman, Hoewel ik nog een glimp van uw voorgaande, maar inmiddels verwijderde, reactie heb ontvangen, ben ik nog... lees meer
    Dr. Henk Witteman - Merlijn – Dat was een lang verhaal en ik ben er maar even voor gaan zitten. Je bhebt gelijk:... lees meer
    Merlijn van Veen - Geachte heer Witteman - dank voor uw compliment. De hoofdzakelijke reden voor mijn reacties, is eigenlijk mijn indruk dat onderwijs... lees meer
  • De schuld van jongeren

    Nederland | donderdag 29 oktober 2009
    Zeven miljoen woekerpolissen in Nederland. Dat was voor mij de afgelopen weken wel een eye-opener in het hele debacle rondom de Dirk Scheringa Bank. Het toch redelijk zuinig Nederlandse volkje blijkt zich vaak tegoed te doen aan extra schulden om de keuken uit te bouwen, een caravan te kopen of om iets ruimer te leven. En het hebben van schulden blijkt niet alleen een probleem te zijn van de ouders. Jongeren kunnen er ook wat van.      Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal)Alle reacties...

    Fer - Er is veel discussie over kredietverstrekking door banken. Toch valt het niet mee om 'rood' te staan bij banken.... lees meer
    Florina Blokland - Het NIBUD gaat in Wordpress een deel-lokaal over Geld opzetten in de Digitale School. Omdat "Kennisnet andere prioriteiten stelde"... lees meer
    Florina Blokland - Het Nibud heeft een lespakket ontwikkeld voor het voortgezet onderwijs: In & Out. Zie: www.nibud.nl/professionals/alle-producten-en-diensten/lesmateriaal/in-out.html lees meer
  • Meer over het brein: vloeiend Frans?

    differentiatie | donderdag 8 mei 2008
    Een vreemde taal leren is zeker niet gemakkelijk! Zie het filmpje van de Finse talencursus. Ook op school is een taal leren best lastig. Een bekend fenomeen uit de praktijk: ik volgde onlangs enkele lessen Frans op een havo/vwo-school. De eerste les was bij een Française in de brugklas. Het was december en de leerlingen hadden dus drie maanden Frans gehad. De lerares sprak uitsluitend Frans. En.... alle brugklassertjes spraken daadwerklijk Frans! Tijdens het vierde uur volgde ik de les van een lerares Frans in 6 VWO. Er werd geen woord Frans gesproken. De leerlingen beheersten de grammatica uitstekend, maar .....ze spraken geen Frans! Dit is een bekend verschijnsel in het vreemdetalenonderwijs. Hoe is dit te verklaren vanuit de werking van het geheugen?  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal)Alle reacties...

    karamilla_85@hotmail.com - aaaaaaaaaa lees meer
    Myriam Trappeniers - Ik heb in dit verband een bijzonder interessante lezingen bijgewoond, zowel over de hersenwerking van Prof. Jelle Jolles neuropsycholoog... lees meer
  • Sociale stijlen: de facilitating stijl

    leerstijlen | woensdag 7 januari 2009
    Na de promoting en de controlling stijl richten we ons nu op de facilitating stijl. Het belangrijkste verschil met de twee andere stijlen is dat de facilitating stijl niet dominant is, maar meegaand. De facilitating persoon treedt niet graag op de voorgrond, helpt graag anderen en laat zich liever door anderen sturen.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • i-les in respect

    jongerencultuur | vrijdag 11 april 2008
    Jongeren gebruiken internet massaal als medium om elkaar het hof te maken. Vaak gaat het goed, vaak gaat het flink mis. Als een jongen het ‘nee’ van een meisje niet respecteert bijvoorbeeld, ook via de webcam kan dat gebeuren. De best lopende discussiesites danken hun succes daarom aan respect. Een goede reden om de website www.i-respect.nl in het leven te roepen. Hier leren jongeren respectvol met elkaar om te gaan op het web. De docent kan daar een handje in helpen door het toepassen van een les in respect in de klas.

    Op de website staan lessen om bewust te worden van de manier waarop je met elkaar omgaat op internet. De inhoud varieert van taalgebruik op internet tot wat vertel je over jezelf aan anderen, wat publiceer je over jezelf, hoe ga je om met digitaal pesten en wat je wel en niet kunt downloaden. De website is ontwikkeld voor zowel leerlingen als docenten: beide groepen worden uitgenodigd actief een bijdrage te leveren door het melden van eigen (vervelende) ervaringen en het maken van lessen. De meeste lessen zijn dan ook gemaakt door leerlingen, omdat zij vaak veel weten van internet. Dat maakt de lessen extra interessant.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal)Alle reacties...

    Olaf van Gunteren - Zo herkenbaar en zo van nu het respectloos omgaan met elkaar in de klas. Dank voor de interessante websites... lees meer
  • Het VMBO-Woordenboek: handig of stigmatiserend?

    Nederland | donderdag 6 maart 2008
    Sinds deze week is er een Van Dale woordenboek, speciaal voor het VMBO en MBO. In dit woordenboek  staan 15.000 woorden, die veel gemakkelijker worden uitgelegd dan in de ‘Dikke Van Dale’. Van Dale ontwikkelde dit nieuwe woordenboek omdat er vanuit de leerlingen en docenten een duidelijke behoefte is aan een woordenboek op maat. Een mooi product, maar er is ook kritiek: een woordenboek speciaal voor vmbo-leerlingen zou stigmatiserend zijn. En hebben leerlingen hier wel iets aan?   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (12 totaal)Alle reacties...

    conrad - ik heb het wel nodig want ik doe VMBO kgt en daar voor kan je ht wel gebruiken lees meer
    mevr. J. - Ik vind het nogal belachelijk. Het kan stimulerend zijn voor de lagere opleidingen. Maar vmbo-tl kan het er juist... lees meer
    Karlien Dijkstra - Uit de poll blijkt dat de meningen letterlijk verdeeld zijn: 51% was het eens met de stelling dat een... lees meer
  • Hyves: de hype nog niet voorbij

    jongerencultuur | dinsdag 1 april 2008
    Recent onderzoek wijst uit dat Hyves nog altijd de meest populaire social networking site is onder Nederlandse jongeren. Van deze groep 13 tot 19 jarigen zit maar liefst 70,3% op Hyves. Zij vormen een groep van bijna een miljoen unieke bezoekers die iedere maand gemiddeld 19 keer terugkomen.

    Voor iedereen die niet (helemaal) bekend is met Hyves even een korte uitleg. Op deze site maken gebruikers een profiel aan waarin ze zichzelf beschrijven. Vervolgens kunnen ze deze pagina verder personaliseren met blogs, muziek, foto’s en video’s. Door bekenden, ook met een Hyves-profiel, toe te voegen aan hun ‘vriendenlijst’ creëren ze een netwerk van persoonlijke contacten. Leden kunnen vervolgens onderling nagaan wie gemeenschappelijke vrienden zijn.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal)Alle reacties...

    yvonne vrijhof - Ik heb een boekje geschreven over hyves speciaal voor kinderen, met een toelichting voor de ouders over de privacy,... lees meer
    Bonnie - Ik heb juist hele positieve ervaringen met hyven en msn'en met leerlingen. Ik ben zelf ook nog aardig jong... lees meer
    Eelkje van der Wielen - Ik ben ook 'hyver' en krijg regelamtig uitnodigingen van leerlingen. Ik heb mijn pagina afgeschermd, zodat alleen mijn 'vrienden'... lees meer
  • MI (8) Visueel-ruimtelijke intelligentie

    leerstijlen | donderdag 15 april 2010
    Visueel-ruimtelijke intelligentie verwijst naar het vermogen om van de wereld van de ruimte een innerlijke voorstelling te maken. In de praktijk gebeurt dit bijvoorbeeld door piloten die navigeren door de grote wereld van de ruimte.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (10 totaal)Alle reacties...

    De. Henk Witteman - Twee leidse studenten. Ik zal op jullie vraag ingaan. Volgens Gardner zijn mensen op verschillende manieren intelligent. Je kunt... lees meer
    Twee Leidse studenten - Meneer Witteman, kunt u nou eens precies uitleggen waarom deze intelligenties zo belangrijk zijn? Wij lopen stage en zien... lees meer
    c.v.d.vlugt@fioretti.nl - voor hersenen en leren lees meer
  • Meerwaarde van het digitale schoolbord

    nieuwe media | donderdag 15 juli 2010
    Kennisnet brengt sinds begin 2008 de Kennisnet Onderzoeksreeks 'ICT in het onderwijs' uit. In mei 2010 verscheen deel 24, over de meerwaarde van het digitale schoolbord. Ook eerder verschenen er in de reeks deeltjes over dit onderwerp (deel 6 en 21). Het boekje geeft de resultaten van een aantal onderzoeken weer, en zet de verwachte (maar nog niet bewezen) voordelen op een rij.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal)Alle reacties...

    Jard - Angelique, ik kan me niet voorstellen dat leerkrachten het digibord gaan gebruiken om (gemiste?) t.v. uitzendingen te bekijken! Zou... lees meer
    Angelique - Onderwijzend personeel moet voorzichtig omgaan met het gebruik van het digibord als televisie. Het achteraf via uitzending gemist bekijken... lees meer
    Brigit - Daar ben ik het toch echt niet mee eens. Ik geloof niet dat het geld van onze digiborden genoeg... lees meer
  • Het onderwijs van morgen

    nieuwe media | woensdag 14 april 2010
    Soms kun je heel veel woorden wijden aan het onderwijs van morgen. Soms zie je iets dat alle woorden overbodig maakt.

    Deze week geen woorden, maar een filmpje dat gisteren de wereld
    in werd geslingerd; het interactieve boek op de iPad.

    Bewonder en verwonder.
      Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • MI (7) Muzikaal-ritmische intelligentie

    leerstijlen | donderdag 29 april 2010

    Voor dit artikel zijn we op bezoek gegaan bij vmbo Pascal Zuid in Zaandam, een kleine ambitieuze school waar alle geledingen zich enthousiast inzetten om leerlingen zoveel mogelijk perspectief te bieden.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (9 totaal)Alle reacties...

    t.wismans - www.youtube.com/watch?a=&feature=youtu.be&v=RAgyDhWk5tE&gl=NL heel mooi clipje over muziekmaken lees meer
    theo wismans - bit.ly/bms0hx Opgenomen tijdens i-betafestival door iedereen met mobieltje en vervolgens gemonteerd. Muziek en nieuwe media biedt... lees meer
    theo wismans - Bij dit artikel hoort natuurlijk een artikeltje over Pinkpop. Op de school waar ik werk heeft Tjeu Seeverens een... lees meer
  • Alle zeilen bij tegen schooluitval

    motivatie | donderdag 22 juli 2010
    Terwijl wij nog genieten van de zomer, maken kinderen zich op voor het nieuwe schooljaar. Een jaar vol verwachtingen die ze moeten waarmaken. Maar kunnen ze die blijven waarmaken, ook na het voortgezet onderwijs?  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal)Alle reacties...

    jan - Alle zeilen bij tegen schooluitval. Daar ben ik het mee eens, maar of dat nu gesponsord moet worden door... lees meer
  • Tiener klaagt GeenStijl aan

    mediawijsheid | donderdag 8 januari 2009
    Jongeren denken lang niet altijd na over de gevolgen van hun gedrag, ook niet als het om internet gaat. De 16-jarige Vincent stond er ook niet lang bij stil toen hij foto’s van een vernield bankje en een gesloopte wip op zijn Hyves pagina zette: "Het was met oud en nieuw en ik vond het er wel leuk uitzien. Ik had de foto's geplaatst zonder na te denken over de gevolgen en dat het misschien zou kunnen suggereren dat ik de vernielingen had aangericht.” (bron: AD) Helaas voor deze tiener was dat laatste wel het geval. GeenStijl pikte de foto’s op en Vincent werd op de -voor deze site gebruikelijke- weinig stijlvolle manier gekielhaald.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal)Alle reacties...

    Suzanne - Update: de klacht van Vincent is inmiddels gegrond verklaard www.rvdj.nl/2009/16 lees meer
    Suzanne - Ter aanvulling: het bleek niet om Hyves te gaan maar om een andere populaire jongerensite: Superdudes. Helaas hebben we een... lees meer
  • Motivatie: hoe motiveer je leerlingen?

    motivatie | zondag 21 december 2008
    De motivatie van leerlingen is een complex en veelomvattend begrip, hebben we gezien in de vorige afleveringen over zelfbeeld, emoties, overtuigingen, doelen van leerlingen (zoals het prestatiemotief of het vermijdingsmotief) en motivationele opvattingen. Vanuit deze begrippen geven we enkele praktische tips voor het motiveren van leerlingen. De nadruk ligt hierbij op het verhogen van de inzet en de focus op beheersing van de lesstof.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Uitreiking Dutch Bloggies

    Nederland | woensdag 2 december 2009
    Gisteravond zijn de Dutch Bloggies uitgereikt. Helaas heeft Onderwijsvanmorgen.nl het in de categorie Onderwijs net niet gered. Maar we stonden wel op de shortlist, die uit vijf zeer uiteenlopende blogs bestond. Dus ontevreden zijn we zeker niet!   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal)Alle reacties...

    Francine - Citaat uit blog van de winnende juf Elke. Tot voor kort had ik nog nooit van Elke gehoord. Nu... lees meer
    Francine - Diep in mijn hart hoopte ik natuurlijk ook dat Onderwijs van morgen zou winnen, omdat de kwaliteit van ‘Onderwijs... lees meer
    Jeroen - Verliezen van een juf is nooit erg. lees meer
  • Hoe je motiverende reflectiegesprekken inzet in de klas

    motivatie | woensdag 28 oktober 2009

    In het vorige artikel van Linda Spaanbroek las je hoe en waarom reflectiegesprekken zorgen voor motivatie bij je leerlingen. Dit artikel beschrijft hoe je een reflectiegesprek concreet kunt aanpakken.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal)Alle reacties...

    Markwin van Rijnberk - Graag ontvang ik het ebook '7 Motivatiekrachten in uw school' alvast bedankt lees meer
    Corinne Nederlof - Het E-book '7 Motivatiekrachten in uw school' is aan te vragen via levenslustig@aweber.com. lees meer
    Sandra van den Hoogen - Ik zou graag het gratis e-boek '7 motivatiekrachten in uw school'ontvangen. Is dit nog mogelijk? Alvast dank! lees meer
  • MI(6) Logisch-mathematische intelligentie

    leerstijlen | vrijdag 19 maart 2010
    In het vorige artikel zagen we hoe een VWO5-klas met vooral alfa-leerlingen de verbaal-linguïstische intelligentie inzet bij het oplossen van een wiskundig probleem. Dezelfde docent, Erich Mommers, laat in dit filmpje zien hoe talentvolle bèta-leerlingen hun logisch-mathematische intelligentie inzetten bij het oplossen van een veel complexer wiskundig probleem.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (5 totaal)Alle reacties...

    Frieda - Ik vind dit een boeiende serie. Vooral omdat er ook filmpjes bij zijn van echte lessen. Ik ben benieuwd... lees meer
    Daniëlle - Guiseppe, misschien is kennis construeren met anderen wel de meest objectieve manier van leren. Zo ervaar ik het in... lees meer
    Guiseppe - Ik heb me als jonge leraar wel eens afgevraagd wat nou sociaal constructivisme is. Voor mij is dit het... lees meer
  • Experiment: week geen internet

    jongerencultuur | woensdag 4 november 2009
    Afgelopen weekend verscheen er weer een nieuw onderzoek over jongeren en hun mediagebruik. Dit keer een Europees onderzoek van TrendWolves: European Youth Trend Report ’09 waarvan hier een kort videoverslag. 26.000 jongeren deden mee en de conclusie was wederom dat internet alle andere media ongelooflijk voorbij gaat. Iets dat we al wisten, iets dat wederom bevestigd wordt.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal)Alle reacties...

    hj Groenenberg - Het lijkt mij zinvoller om jongeren te leren kritisch met info van internet om te gaan dan internet uit... lees meer
    Helga - Ewout, jullie hebben toch niet met de boeken ook de docenten de deur uit gedaan? Geen internet = geen... lees meer
    Ewout muntz - Leuk als je net heel veel werk verzet hebt om als onderwijs geen boeken meer te hebben. Wij hebben... lees meer
  • Kleinere klassen of betere leraren?

    Nederland | woensdag 14 januari 2009
    Sinds vorige week speelt in de Volkskrant een discussie over klassenverkleining. Kleinere klassen zouden goed zijn voor de leerprestaties van de leerlingen, maar ook voor het werkplezier van de docenten en daarmee weer voor de kwaliteit van het onderwijs. Uiteraard is dit geen nieuwe discussie, maar deze keer wel met verrassende standpunten: wat bepaalt nu eigenlijk goed onderwijs?  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal)Alle reacties...

    Dr. Henk Witteman - De klassen zullen niet kleiner worden, omdat onze overheid niet wil of niet in staat is meer geld uit... lees meer
    Redactie OVM - Inmiddels is er weer een column in de Volkskrant verschenen over dit onderwerp: extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/2461/Kleinere_klassen_%282%29 lees meer
    Jan van de Velde - Truijens mag een lesje causaliteit komen volgen: “Er is geen garantie dat leerlingen in een klas van vijftien beter presteren... lees meer
  • VTV-reeks (14): de zeven van witteman in de praktijk

    vakdidactiek | woensdag 4 november 2009
    In VTV 13 hebben we de Spaanse les gezien van docente Ana de Andrade. Ik heb u toen beloofd dat ik in dit artikel een filmverslag van haar les zou maken aan de hand van de Zeven van Witteman. Helaas bleek haar klas die dag een excursie te hebben. Gelukkig vond ik haar collega Frans, Nadine Mies, bereid mij een les te laten volgen in een van haar brugklassen.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (23 totaal)Alle reacties...

    Dr. Henk Witteman - Twee Leidse studenten. Door te evalueren en te reflefcteren bereik je dat je het geleerde heel bewust in een... lees meer
    Twee studenten uit Leiden - Fijn dat het geluid weer terug is. Nu konden we zien en horen hoe Nadine evalueerde en reflecteerde. Daar... lees meer
    Filip sr. - Geweldig dat het geluid terug is bij het filmpje van de Franse les van Nadine. Dit geeft tochwel een... lees meer
  • Lesgeven via You Tube

    projectonderwijs | dinsdag 18 maart 2008
    In een reactie op het artikel Wiskunde in de supermarkt noemde iemand het idee om voortaan les te geven met “Spitsen, Metro’s en YouTube links”.  Enerzijds kun je op deze manier aansluiten bij de actualiteit en de belevingswereld van jongeren, anderzijds roept dit natuurlijk de vraag op wat de kwaliteit is van dergelijke bronnen. Hoe leer je leerlingen hier verstandig mee om te gaan?

    Een voorbeeld van iemand die ondanks (of eigenlijk dankzij) haar eigen bedenkingen over de kwaliteit van YouTube aan de slag is gegaan met lesgeven via YouTube is Alexandra Juhasz, een docente aan Fitzer College in Califonië. De docente vond de kwaliteit van de inhoud van de filmpjes op deze populaire videosite onder de maat en wilde daar met haar leerlingen over discussiëren... via YouTube.  
      Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal)Alle reacties...

    James Serra - De uitspraak leren is niet altijd leuk begint me eigenlijk steeds meer te irriteren. Wij hebben als docenten bepaalde... lees meer
    Ron - Al jaren maak ik gebruik van films van de VPRO Noorderlicht. In het begin gebruikte ik VHS, later kwamen... lees meer
    Kees Aandewiel - Denk niet dat het werkt (alleen incidenteel te gebruiken) Ben bang dat het snel ontaard in inbreng van de lln... lees meer
  • Motivatie: motivatie van docenten

    motivatie | dinsdag 30 december 2008
    In de vorige afleveringen van deze reeks ging het vooral over de motivatie van leerling. We maken nu de overstap naar de motivatie van docenten. Uiteraard is er een wisselwerking tussen (de motivatie van) de leraar en de leerlingen. De overtuigingen van de docent spelen hierbij een belangrijke rol, zullen we zien.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • VTV reeks (15): Presentatie van het tentatieve didactische model

    vakdidactiek | woensdag 18 november 2009

    We zijn nu bijna aan het einde van een reeks die ik met veel genoegen heb geschreven. Vijftien artikelen over vreemdetaalverwerving met duizenden lezers en honderden respondenten verder, denk ik dat we in staat zijn een TENTATIEF didactisch model voor vreemdetaalverwerving te presenteren dat door velen gedragen wordt. Het model blijft echter tentatief. Hiermee wil ik tot uitdrukking brengen dat het definitieve model door iedere school apart moet worden vastgesteld. Docenten laten zich nu eenmaal niet in een mal dwingen. En terecht!  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (26 totaal)Alle reacties...

    Cato voor de Romeinse Senaat - Dr Witteman. Ik mail u via Hades. Uw stap 1 spreekt mij aan. Bij ons gold al het spreekwoord: Ignorante... lees meer
    Dr. Henk Witteman - Filip sr. Als ik een les volg, bekijk ik deze vanuit het model van de ZEVENSPRONG. Heeft de docent... lees meer
    Filip sr. - Ik zou graag willen weten wat u onder sterke punten verstaat? Welke criteria hanteert u? lees meer
  • VTV-reeks (2): waarom grammatica?

    vakdidactiek | dinsdag 21 april 2009
    Twee gebeurtenissen in het recente verleden hebben mij er toe gebracht om me te gaan verdiepen in vreemdetaalverwerving (VTV). De eerste was enkele jaren geleden toen ik interim-directeur was van een school voor voortgezet onderwijs en een Franse lerares mij meedeelde dat: “de kinderen van het vmbo veel te dom waren om Frans te leren, omdat ze niets van grammatica begrepen.” Op mijn vraag of ze het wel zouden leren als ze een jaar naar Parijs mochten gaan, antwoordde ze echter: “ja natuurlijk, dan leren ze het wel.”   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (39 totaal)Alle reacties...

    studente Onderwijskunde - n.a.v. Steve's ''It is only when you progress up the intelligence ladder that you are able to examine the... lees meer
    Sophie-reactie Dayenne - Dayenne, bedoel je dat we het beheersingsniveau van taallerende kinderen zouden moeten uitdrukken in termen van het Europees Referentiekader... lees meer
    Francine Hendriks - Een volgende vraag van mij voor Joop van der Put is de volgende: Wat is er te vertellen over Blended... lees meer
  • Meervoudige intelligenties (1): iedereen is slim.

    | woensdag 23 december 2009
    We staan aan het begin van een nieuwe, spannende serie. De serie gaat over de talenten van mensen. Talenten die misschien wel wat ongelijk zijn verdeeld. Maar wel talenten waar wij zelf, en ook onze leerlingen, in voldoende tot zeer ruime mate over beschikken.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (13 totaal)Alle reacties...

    Jan Steenhuis - Corinne Nederlof, wat een prachtig uitgevoerd boekje. Ik heb het ondertussen gelezen! Het zit inderdaad vol dromen: realistische en onrealistische!... lees meer
    Corinne Nederlof - Het stukje 'Niet meer naar school' staat in een boekje dat Uitgeverij Malmberg verspreidt onder haar relaties. Het bevat... lees meer
    Jan Steenhuis - Dag Ingrid, Ik ben het helemaal met je eens! Ik heb het artikel niet gelezen, maar een wereld zonder... lees meer
  • Jongeren over de crisis

    jongerencultuur | woensdag 24 maart 2010
    Nu we volgens sommigen weer wat opkrabbelen uit de economische crisis lijkt het een logisch vervolg dat de werkgelegenheid onder jongeren weer wat aantrekt. Het ministerie van Jeugd & Gezin peilde de perceptie van jongeren over de huidige economische crisis in relatie tot de arbeidsmarkt en maakte een vergelijking met de peiling die gehouden is in 2009.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • In elke klas een internetverslaafde (II)

    trends | dinsdag 23 december 2008
    Vorige week schreef ik over een onderzoek waaruit bleek dat 3% van de 13 en 14-jarigen leidt aan internetverslaving. Onzin volgens Hans Rosenkamp die reageerde: “Wat een gezeur over 'internetverslaving'. Wanneer een student de hele dag met z'n hoofd in de boeken zit dan spreken we toch ook niet van een vervelende verslaving?” Vandaag kwam ik via de weblog Weet wat ze gamen een interview tegen met verslavingsgoeroe Keith Bakker over game-verslaving dat nog een interessant licht op de zaak werpt.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal)Alle reacties...

    Redactie OVM - In de poll vroegen we naar uw mening over de taak van de school in het aanpakken van internetverslaving.... lees meer
    Justine Pardoen - "De ontwikkeling van dit belangrijke onderdeel van de hersenen van kinderen wordt dus belemmerd door gewelddadige vormen van gamen." Deze... lees meer
    Dr. Henk Witteman - “Je weet dat net om de hoek van de straat zich een man bevindt die er op uit is... lees meer
  • Meer over het brein: hoe komt kennis tot stand?

    differentiatie | donderdag 22 mei 2008
    Iedereen onthoudt informatie op zijn of haar eigen manier. Sommige mensen kunnen goed namen onthouden, anderen moeten dit koppelen aan een visueel beeld. Dit is te verklaren vanuit de verschillende geheugenpaden die toegang geven tot het geheugen. Er zijn vijf verschillende toegangen tot het geheugen: het semantische, episodische, procedurele, automatische en emotionele geheugenpad. De komende weken wordt in deze reeks aandacht besteed aan de verschillende geheugenpaden en mogelijke toepassingen hiervan in het onderwijs.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (9 totaal)Alle reacties...

    Hein Brik - Ik ben blij, dat Homo Ludens zo uitgebreide reactie geeft op mijn artikel. Wat mij opvalt (eigenlijk: tegenvalt!), is... lees meer
    Dr. Henk Witteman - Hein Brik, homo ludens. Zoals ik heb beloofd, kom ik terug op de reactie van Hein Brik, die een... lees meer
    Homo ludens - Hein Brik. Ik las bij de Stichting promise de volgende waarschuwing tegen TM: Een "wetenschappelijke" religie. Transcendente meditatie is een... lees meer
  • Hoogbegaafde meisjes, vooraanstaande vrouwen?

    differentiatie | maandag 26 april 2010
    Volgens een Amerikaans onderzoek zijn er ongeveer net zoveel hoogbegaafde meisjes als jongens (Klein, 1996). Ze worden ook meestal door de ouders en onderwijzers als hoogbegaafd herkend. Omdat hoogbegaafde meisjes echter niet snel om hulp ‘roepen’ door bijvoorbeeld onaangepast gedrag te tonen, worden ze wel opgemerkt maar niet begeleid. Rond het twaalfde jaar lijken er meer hoogbegaafde jongens te zijn dan meisjes en tegen de tijd dat deze kinderen volwassen worden, zijn er veel meer hoogbegaafde mannen dan vrouwen. Wat is er met de hoogbegaafde meisjes gebeurd?   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal)Alle reacties...

    webgirlie - Heel herkenbaar. Wij werden vroeger in de klas apart gezet met het stempel "Stuudje" op ons voorhoofd. Vreselijk vond... lees meer
    M.Wolters - Helaas heel herkenbaar. De nieuwste poging van onze school om leerlingen te blijven stimuleren is klas met alleen maar hoogbegaafde... lees meer
    Dr. Henk Witteman - Ik vind dit een belangrijke bijdrage, omdat de feiten die worden genoemd zo herkenbaar zijn. Ze zijn ook... lees meer
  • Sociale uitsluiting bij jongeren

    | donderdag 29 april 2010
    Nederland kent een kleine groep kinderen die te maken hebben met sociale uitsluiting. Zij kunnen bijvoorbeeld niet meedoen aan sport, cultuur of voelen zich anders dan hun leeftijdsgenoten. Het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) onderzocht de oorzaken van deze sociale uitsluiting.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Het technasium

    Nederland | dinsdag 13 januari 2009
    De laatste tijd zag ik geregeld berichten over de oprichting van nieuwe technasia. In de regio Amsterdam is er één in oprichting en ook de regio Limburg krijgt er een technasium bij. Een goede aanleiding om me eens te verdiepen in deze nieuwe vorm van onderwijs. Op het technasium staan de bèta-vakken centraal. Zoals een Gymnasium een vwo met het examenvak Grieks en/of Latijn is, zo is een Technasium een vwo of havo met het examenvak Onderzoeken en Ontwerpen (O&O).  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Fawaka?

    jongerencultuur | woensdag 11 november 2009
    Gisteren op het journaal een uitgebreid item over hoe straattaal de klassen tegenwoordig domineert. En hoe je hier met een coach gebruik van kan maken. Want er tegenin gaan, heeft geen zin. De soms wat luidruchtige en harde straattaal hoort bij de jongerencultuur van deze tijd.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Denken of doen: de leerstijlen van Kolb

    leerstijlen | woensdag 17 september 2008
    Bij leerstijlen denken veel mensen van het model van Kolb. “Beslissers” en “bezinners” zijn inmiddels bekende begrippen in het bedrijfsleven, maar ook in het onderwijs. Zoals we in de reeks over leerstijlen hebben gezien, is dit model zeker niet het enige leerstijlen-model. Waarin verschilt het model van Kolb van de andere modellen en is dit model bruikbaar voor het onderwijs?  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Education 3.0: waar willen we heen?

    ICT in de klas | zondag 21 juni 2009
    Ik vond het spannend om allerlei redenen: ben ik fit genoeg voor 3.0? Willen onze lezers hier wel over horen? Gaat het me lukken om op te schrijven waar het om gaat? Ik ging namelijk John Moravec interviewen over Education 3.0. Ik had de site Education Futures een paar maanden geleden gevonden en was er ondersteboven van. Hier werden grenzen verzet! Grenzen opgeheven zelfs, in de ideeën van John Moravec en zijn Leapfrog Society wordt leren grenzeloos en verschuiven lerenden, samen met docenten, van kennis vergaren naar kennis creëren.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal)Alle reacties...

    Corinne - Leapfrog vervult volgens mij een voortrekkers- en denkraamoprekrol (galgje doen?). Het instituut geeft geen antwoorden of programma's maar wil... lees meer
    Francine Hendriks - Corinne, ik heb het schema van de site van Education Futures bij dit artikel uitgeprint en op mijn prikbord... lees meer
    Francine Hendriks - Hoi Corinne, Zomaar op een mooie zondag morgen, terwijl ik om me heen zie dat de zomervakantie voor een deel... lees meer
  • Dagjelesgeven: ‘live experience’ op school

    trends | vrijdag 23 april 2010
    Het is een eenvoudige formule: breng vrijwilligers die enthousiast over hun werk kunnen vertellen in contact met middelbare scholen die daar behoefte aan hebben. Bijvoorbeeld als onderdeel van de profielkeuze waar derdeklassers voor staan. Of als aanvulling op de lesstof uit het boek. ‘Een echt verhaal blijft beter hangen’.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • VTV-reeks (8): Selectionisme of instructionisme?

    vakdidactiek | woensdag 24 juni 2009
    Hoe bestrijden wij de Mexicaanse griep?
    Celbiologen dwingen ons om de aard van mentale processen te heroverwegen. Dr. Michael S. Gazzaniga, neurowetenschapper aan de University of California, spreekt in zijn boek Nature’s Mind (1992) van selectie versus instructie. Voor de selectionist is de ultieme waarheid dat alles wat we in ons leven leren al opgeslagen is in ons brein.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (22 totaal)Alle reacties...

    Petra Visser - Lisserbroek - Selecties en instructies. Heeft dit iets te maken met de veranderingen in onze hersenen tijdens de ontogenese en... lees meer
    Student uit Leuven - Lidwien, Leiden. Ik ben het me je eens. Dat geloof ik ook. De vraag die dit standpunt echter oproept... lees meer
    Lidwien, Leiden - Is het nature-nurture debat niet eenvoudig op te lossen door te stellen dat we kennis verwerven door interactie met... lees meer
  • De grootste bibliotheek ter wereld

    internationaal | woensdag 26 maart 2008
    De stelling van vorige week was: “Leerlingen moeten meer boeken lezen voor hun literatuurlijst”. Driekwart van de mensen die hebben gereageerd, gaf aan het hiermee eens te zijn. Uit de reacties op het bijbehorende artikel kwam naar voren dat leerlingen over het algemeen weinig zin hebben om te lezen, maar dat het toch goed is om hen zo veel mogelijk te blijven stimuleren om dat toch te doen. Zij zullen daar later profijt van hebben.

    Ik moest aan deze discussie denken toen ik las over een jongen van 21, Aaron Swartz, die een bibliotheek is gestart op internet: OpenLibrary.org. Kennelijk zijn er onder de digital natives nog steeds jongeren te vinden met een passie voor boeken.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Flow: de drijvende kracht achter motivatie

    motivatie | dinsdag 20 januari 2009
    Een herkenbaar gevoel: je voelt je sterk, alert en verricht moeiteloos je werk. Je hebt het gevoel de situatie volledig meester te zijn en op de top van je kunnen te presteren. Je tijdsbesef verdwijnt tijdelijk achter de horizon en even lijk je buiten onszelf te staan. Plotseling vraagt iemand om je aandacht. Je kijkt verstoord op en je concentratie is weg. Jammer, je was net zo lekker bezig.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • discussies over leermiddelen

    | zondag 11 april 2010
    Op LinkedIn is een discussie gestart door Patrick Sonneveldt van het Ontwikkelcentrum rond de stelling: ‘Leermiddelen ontwikkelen kun je niet aan docenten overlaten’. De discussie vindt zowel plaats op de site - als activiteit binnen de groep TeachMeetNL - als live op de tv, RTL7, maandag 12 april 2010, 15.20. De uitzending wordt verschillende keren herhaald en zal na de uitzending ook te bekijken zijn op de site van het OntwikkelcentrumLees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Mindmaps in het onderwijs

    trends | vrijdag 7 november 2008
    Mindmapping is een schetsje maken, maar dan in woorden. Het is een bekend verschijnsel in brainstormsessies, maar mindmapping verovert inmiddels ook het onderwijs. Inmiddels is er al veel informatie beschikbaar over hoe mindmaps te gebruiken zijn in lessen, maar ook over de didatische achtergrond. Ook is er veel bruikbare software. Dit artikel geeft een korte inleiding en wijst de weg naar een paar interessante links.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal)Alle reacties...

    t.wismans - www.leraar24.nl Op deze site staat een filmpje over mindmapping, waarin leraren, leerlingen en een deskundige vertellen hoe het werkt.... lees meer
    nico - Hoi Catharinus, wat geinig! Ik ken je van de GH e.d. Het programma waarover je schrijft had ik onlangs... lees meer
    Catharinus Doornbos - Handige gratis software om te gebruiken: Freemind (freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page) en het wat eenvoudigere eMindMaps (leercoach.be/downloads.html) lees meer
  • Links week 45

    | maandag 9 november 2009
    Kunstbende bestaat  volgend jaar 20 jaar, de landelijke wedstrijd wordt in 2010 dus voor de 20e keer georganiseerd. Kunstbende speurt het land af naar talent in de categorieën: Dans, DJ, Expo, Fashion, Film & Animatie, Muziek, Taal en Theater & Performance.
 Jongeren tussen 13 en 19 jaar kunnen meedoen.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Laat leerlingen zelf games bouwen

    ICT in de klas | dinsdag 15 april 2008
    Waarom spelen kinderen (en volwassenen) graag games? Het blijkt dat de onderliggende factoren dezelfde zijn als de factoren die gebruikt worden om inspirerende leeromgevingen te creëren. Bekende parameters voor een inspirerende leeromgeving zijn authentieke omgeving, zelfontdekkend leren, zelfverantwoordelijk leren, motivatie verhogend (‘flow’), samenwerkend leren, adaptief (aangepast niveau) en eigen tempo. Een gamer raakt tijdens het spelen in een flow, de opperste staat van motivatie. Vanuit dit gegeven lijkt het dus logisch om gamen in te zetten tijdens de lessen om leerdoelen te realiseren. Nóg meer resultaat boekt u als u leerlingen begeleidt bij het bouwen en ontwikkelen van eigen games. Zo bouwen ze kennis op en verbeteren ze hun vaardigheden.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal)Alle reacties...

    Pauline Maas - In september komt mijn boek op de markt. GameMaker4You. Dit is een boek voor kinderen om ze zelf computerspelletjes... lees meer
    redactie - redactie @ Beste mevrouw Drupsteen. Voor aanmelding van de nieuwsbrief kunt u rechtsbovenaan in het scherm klikken op "nieuwsbrief".... lees meer
    Lia Drupsteen. Blijboom - Ik wil graag op de hoogte gehouden worden van deze nieuwsbrief. Groet lees meer
  • Experimenteren met autisten

    differentiatie | dinsdag 30 maart 2010
    In het nieuwe examenprogramma voor economie zijn klaslokaalexperimenten opgenomen. Evelien Hoekman en Pauline Knol van het Etty Hillesum Lyceum in Deventer (locatie Het Vlier) geven in dit artikel praktische tips voor het omgaan met leerlingen met een ontwikkelingsstoornis in de gewone les én tijdens klaslokaalexperimenten.    Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal)Alle reacties...

    jan - Dag Henk, En dan te bedenken dat voor omstreeks 1995 het onderwijs nog helemaal niets wist over... lees meer
    Dr. Henk Witteman - Wat vind ik geweldig aan dit initiatief en wat stoort mij? Wat ik geweldig vind is dat er scholen... lees meer
  • Professor Peerprijs 2010 uitgereikt

    | maandag 29 maart 2010
    Tijdens de lunch van het VECON-congres op 18 maart j.l. is de derde Professor Peerprijs uitgereikt. De vijf prijswinnaars werden in het zonnetje gezet en namen een bos bloemen en een certificaat in ontvangst. De hoofdprijs van 500 euro en de mogelijkheid om een vak naar keuze te volgen op de Open Universiteit ging naar Louwrens Wouda en Anthea van Os met hun gezamenlijke inzending 'De Balansdag'. 

      Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De kredietcrisis uitgelegd (met opdracht)

    vakdidactiek | maandag 13 oktober 2008
    De laatste paar weken is de kredietcrisis volop in het nieuws geweest. Met de problemen bij Fortis, Icesave en andere Europese banken komt het nu ook echt dicht bij huis. Ik denk dat het voor velen van ons lastig is om precies te begrijpen hoe dit nu precies zit. Laat staan voor onze leerlingen. Daarom vandaag een paar tips voor het uitleggen van de kredietcrisis in de klas met als extraatje een download voor een les over dit actuele onderwerp.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal)Alle reacties...

    douwe - leuk lees meer
    Suzanne - Ook de Nederlandse Bank heeft nu een lesbrief 'Van kredietcrisis tot recessie' www.dnb.nl/onderwijs/havo-vwo-mbo/van_kredietcrisis_tot_recessie/index.jsp lees meer
    Redactie - Nog een tip voor een actuele les over de kredietcrisis: content-e.ou.nl/content-e/pub_RDMC/KBeco/index.htm lees meer
  • Meer over het brein: hoe werkt het geheugen?

    differentiatie | donderdag 27 maart 2008
    In de reeks meer over het brein komen allerlei interessante aspecten van het menselijk brein aan bod, zoals het korte- en het lange-termijn geheugen, geheugenpaden in het brein en de vraag hoe kennis tot stand komt in het brein. De reeks start met het geheugen. Of liever: verschillende soorten geheugens. Deze geheugens werken alle op een andere manier. Als we de werking ervan kennen en we maken er een slim gebruik van, dan vergemakkelijken wij het leren van leerlingen.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal)Alle reacties...

    Sandra - ssry, was voor een andere site bedoelt , dit vindt ik heel interesaant lees meer
    Peter van Gemert - Reuze interessant! Ik wil hier zeker meer van weten! lees meer
  • VTV-reeks (9): de tussenstand

    vakdidactiek | woensdag 1 juli 2009
    In dit laatste VTV-artikel voor de zomervakantie van 2009 maken we een tussenbalans op. Hoever zijn we gekomen op weg naar het tentatief didactisch model voor VTV waar we in ons eerste artikel over spraken?  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (31 totaal)Alle reacties...

    Francine Hendriks - Mijnheer Witteman, Deze informatie geeft voor mij de termen analoog en digitaal een fris perspectief. Ineens lijkt het leven wat... lees meer
    dr. Henk Witteman - Francine, Jeremy, Frank e.a. Roep maar eens op een terras Twee Bier! En steek daarbij drie vingers op. Alle kans... lees meer
    Francine Hendriks - Frank bedankt voor je reactie. Over lichaamstaal en de vaardigheid lezen heb ik nooit eerder echt nagedacht en heb... lees meer
  • Door internet socialer?

    nieuwe media | maandag 30 november 2009
    Opvallend is dat men in de publieke opinie vaak denkt dat technologische ontwikkelingen de samenleving individueler maken, maar een onderzoek vond geen significante verandering in de afgelopen 25 jaar.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • onderwijslinks

    trends | dinsdag 27 juli 2010
    De iPAD is uit sinds vrijdag en op WebWereld verscheen op zaterdag al een artikel van Jasper Bakker over vijf concurrerende apparaten. Er is namelijk 'more to life' dan alleen de iPad al vraag ik me af of die net zo succesvol kunnen worden, na de grote voorsprong die Apple heeft genomen met de iPod en de iPhone.

      Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal)Alle reacties...

    Bas Siebring - Kunnen concurrerende apparaten net zo succesvol worden? Vast wel, Apple heeft ook nog steeds op de pc markt geen... lees meer
    theo wismans - amedigital.nl/2010/07/sapere-aude/ Geeft mooi voorbeeld hoe het zou kunnen op school en ict! lees meer
  • Cyberpesten voorgoed verwijderen?

    Nederland | dinsdag 27 mei 2008
    De meerderheid van de scholen heeft (nog) geen beleid tegen cyberpesten, zo bleek uit een eerdere stelling van de week op deze site. De redactie vroeg het docentenpanel van onderwijsvanmorgen om zijn mening en bekeek een interessant pilotproject van De Wissel in Amsterdam. Want ondanks dat cyberpesten waarschijnlijk vaker thuis plaatsvindt, kunnen leerlingen daardoor op school een moeilijke tijd hebben.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal)Alle reacties...

    Onbekend - Ik heb zelf meegedaan in die tijd aan dit project (filmpje staat nog op de site van Hart van... lees meer
    K. Bernd - Helemaal mee eens. Ik denk dat de ernst van cyberpesten nog lang niet tot iedereen door gedrongen is. lees meer
    Margreet Kauffman - Ik ben blij met dit artikel, vooral omdat hieruit blijkt dat we niet met lege handen hoeven te staan. lees meer
  • de biologie van agressie - pesten deel 1

    | woensdag 7 juli 2010

    Wat speelt er zich af in het brein van iemand die door een nare opmerking tot razernij wordt gebracht? Waarom worden sommige kinderen jarenlang gepest, terwijl andere kinderen daar helemaal geen last van hebben? Kortom: hoe werkt ons brein als het om haat en liefde gaat?   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (25 totaal)Alle reacties...

    Mathilde Veenstra - Alice Vlottes, ik geloof wel dat wat u zegt waar is. Mijn schoonzusje heeft veel problemen met haar oudste... lees meer
    theo wismans - Als ik de reakties en artikelen lees van en over Henk Witteman dan kom ik tot de conclusie dat... lees meer
    dr. Henk Witteman - Alice Vlottes. Het is inderdaad een gevaar dat leerkrachten en ouders pesten als een soort natuurverschijnsel gaan zien, zo... lees meer
  • Online privacy: wat je met wie deelt op Facebook

    trends | donderdag 20 mei 2010
    Naarmate we vaker en langer online zijn delen we er meer informatie. Hoe meer informatie er online over ons wordt gepubliceerd hoe heftiger ook de discussie over onze online privacy. Eerder hadden we het hier al over privacy issues van het internet en ook de privacy van leraren kwam al eens aan bod. Recentelijk verscheen er een artikel van een bezorgde economieleraar op de site van de Volkskrant. En de laatste week wordt er op Twitter en in de blogosphere veel gesproken over de privacy-instellingen van Facebook. Wat is er aan de hand met Facebook?   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Boeken worden AR. De school wordt AR

    trends | donderdag 1 april 2010
    De laatste tijd ben ik veel bezig met een nieuwe techniek die de wereld echt zal gaan veranderen: Augmented Reality. Misschien heeft u het weleens gezien op een van de blogs, op televisie of op een event waar het ging over innovatie. Augmented Reality ofwel AR is een nieuwe techniek waarbij we de offline wereld combineren met de online wereld.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (5 totaal)Alle reacties...

    Jur - Nog even een mooie link: vimeo.com/8569187 lees meer
    jan - Henk, Theo. Henk, ik ben het volkomen met je eens. De weg die het onderwijs is opgegaan de laatste... lees meer
    Dr. Henk Witteman - Jürgen, Jan. Ik begrijp jullie enthousiasme. Die van Jan wordt ongetwijfeld ge-inspireerd door de kwestie landbouwers-jagers. De jagers (ADHD-ers)... lees meer
  • Leraar maakt geschiedenis leuk

    vakdidactiek | dinsdag 7 oktober 2008
    Gisteravond won Toni Lucero de Bruin de verkiezing van de beste geschiedenisleraar van 2008 (bekijk hier de uitzending). Hij overtuigde de jury met een persoonlijk verhaal over een Oekraïnse vrouw. Deze docent – maar ook de twee andere genomineerden – onderstreepte maar weer eens dat een geschiedenisleraar vooral goed moet kunnen vertellen. De enthousiaste reacties van leerlingen bevestigen een ander cliché: het lijkt wel of geschiedenisleraren altijd de populairste leraren zijn.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Sociale stijlen: de controlling stijl

    leerstijlen | zondag 28 december 2008
    De vorige keer keken we naar de promoting stijl. Nu richten we ons op de controlling stijl. De controlling persoon is gericht op de taak en zoekt houvast in controle en resultaat. De promoting persoon wordt voorzitter van de tennisvereniging, de controlling persoon wordt liever secretaris.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal)Alle reacties...

    agaath Witteman - Henk, een helder stuk, zoals altijd. Ik leer er veel van en probeer het ook toe te passen in... lees meer
  • Motivatie: hoe gebrek aan werk leidt tot demotivatie

    motivatie | maandag 5 januari 2009
    In de reeks over motivatie opnieuw een intermezzo van Inez Groen, adviseur op het gebied van jeugd en co-auteur van het boek Generatie Einstein: slimmer, sneller en socialer. In haar vorige bijdrage schreef ze over motivatie vanuit het gezichtspunt van de leerling. Ook in haar tweede artikel geeft ze een verrassende interpretatie van praktijkverhalen van leerlingen.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal)Alle reacties...

    Erno Mijland - Ik moet denken aan het begrip 'zone van naaste ontwikkeling': motivatie ontstaat als de taak een beroep doet op... lees meer
  • VTV-REEKS (7): leerstijlen en vtv (2)

    vakdidactiek | woensdag 17 juni 2009
    Wat kunnen wij leren van kinderen met autisme en ADHD?
    Er zijn momenten in het leven dat je mensen ontmoet, die je van het door jezelf uitgestippelde pad doen afslaan. Je komt in aanraking met een uitdaging waarvan je intuïtief voelt dat je eraan gehoor moet geven. Zo’n ontmoeting had ik op het kantoor van Uitgeverij Malmberg met Jan Steenhuis. Jan had een gesprek met mij gevraagd, omdat hij gehoord had dat ik meer wist over leerstijlen. Hij bleek een groep ouders te vertegenwoordigen die zich hadden verenigd in de groep HAVOPLUS. Zij bleken ouders te zijn van getalenteerde autistische en ADHD en dyslectische kinderen.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (50 totaal)Alle reacties...

    Redactie - Van het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO) kregen we bericht dat Henk Witteman op 22 april een lezing... lees meer
    Dr. Henk Witteman - Klaas. Ik wil wel een poging wagen uiteen te zetten hoe een autistisch kind veel problemen kan hebben met... lees meer
    Klaas - Ik zag een youtube filmpje over autisme: www.youtube.com/watch?v=h-3kboOPsBk . In dit filmpje was onder andere te zien hoe een autistisch... lees meer
  • sms-les

    jongerencultuur | woensdag 14 juli 2010
    Uit onderzoek blijkt dat één op de vijf jongeren wel eens met een ongewenst sms-abonnement te maken heeft gehad. Vervolgens weten jongeren vaak niet hoe ze hier weer (kosteloos) van af kunnen komen. Daar moet verandering in komen met de campagne 'Slim sms'en'.
      Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal)Alle reacties...

    Robert van Hoesel - "Uit onderzoek blijkt dat één op de vijf jongeren wel eens met een ongewenst sms-abonnement te maken heeft gehad."... lees meer
  • Plezier in wiskunde: hogere cijfers

    vakdidactiek | zondag 18 april 2010
    Leerlingen die de wiskundelessen als plezierig ervaren halen hogere cijfers dan leerlingen die negatieve emoties ervaren in de klas. Dat concludeert onderwijskundige Wondimu Ahmed in een proefschrift waarmee hij op 8 april promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (6 totaal)Alle reacties...

    M Benistant - Toch nog iets van belang uitgekomen, want hoe creëer je die 'veilige omgeving' toch? lees meer
    M. Rosier - Ik lees hier wel weer iets waar ik me niet van bewust was: dat een leerling in de loop... lees meer
    Joop Graafmans - Je kunt als wiskundedocent een emotie bij een leerling opwekken, als er al iets van wiskunde of aanverwante ideeen... lees meer
  • Alexander Pechtold enthousiast over Onderwijsvanmorgen.nl

    Nederland | donderdag 17 april 2008
    Onderwijsvanmorgen.nl is sinds eind februari online. Inmiddels hebben we bijna 10.000 bezoekers mogen verwelkomen en is er volop gediscussieerd. Alexander Pechtold was één van de bezoekers. Hij reageerde enthousiast op ons artikel “Leerling wordt leraar". Onderwijsvanmorgen.nl is bij hem op bezoek geweest.
    Alexander Pechtold is erg te spreken over Onderwijsvanmorgen.nl: “Een prima initiatief, dat aansluit bij de behoefte van 24 uur beschikking hebben over informatie en bij kunnen lezen. Aandacht voor toekomstig onderwijs en de mogelijkheid om er met elkaar over te praten. Dat is nodig.”

    Een mooi compliment natuurlijk. Maar wij zijn zeker zo nieuwsgierig naar úw reactie. Denk ook mee over het onderwijs van morgen. Reageer, inspireer, innoveer!
      Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal)Alle reacties...

    Karin Smitsmans - Met de reactie van Ed van houte ben ik het volledig eens. In het vakonderwijs (VMBO BL en KL)... lees meer
    Ed van Houte, docent CGU, Utrecht - Ik reageer op wat Karlien vroeg. Beste Karlien, Jullie enthousiasme over toekomstig onderwijs kan ik alleen maar positief noemen. Een opgewekte... lees meer
  • MI (9) Tussentijdse bespiegeling

    leerstijlen | woensdag 12 mei 2010
    Toen ik deze serie aan het voorbereiden was, werd ik nieuwsgierig naar wat ik zou ontdekken. Immers, de theorie van de meervoudige intelligenties (MI) is in de cognitieve psychologie nogal omstreden. Er is weliswaar veel over dit thema gepubliceerd, maar de publicaties komen veelal uit de hoek van de volgelingen van Howard Gardner. Door veel psychologen en filosofen wordt de vloer aangeveegd met MI.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (13 totaal)Alle reacties...

    Margje - Rien Verkoeijen . Je zegt "gewoon doen en enthousiast blijven". Is dat niet et geheim van elke goede leraar?... lees meer
    Dr. Henk Witteman - Jan, ik heb je adres en zal hem opsturen. Nog meer belangstelling? Stuur een email en jullie krijgen hem... lees meer
    jan - Ook ik ben erg nieuwgierig naar het overzicht van Linda K. Silverman. lees meer
  • Denken of doen: details of de grote lijn

    leerstijlen | vrijdag 16 mei 2008
    In het onderwijs komt steeds meer aandacht voor het feit dat leerlingen verschillende leerstijlen hebben en dus ook op verschillende manieren leren. Deze reeks over leerstijlen behandelt verschillende aspecten van leerstijlen: de verschillende theorieën over leerstijlen worden besproken en de verschillende leerstijlen worden uitgewerkt. Dit vierde artikel in de serie over leerstijlen gaat over twee tegengestelde leerstijlen: de serialistische en de holistische leerstijl. We zullen zien dat beide stijlen hun sterke, maar ook zwakke eigenschappen hebben.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Het verschil tussen jongens en meisjes

    jongerencultuur | maandag 12 juli 2010

    Afgelopen week las ik een artikel op Telegraaf.nl over het verschil tussen jongens en meisjes met de kop “Leraren moeten omgang met jongens trainen” naar aanleiding van een onderzoek van onderzoeksinstituut ITS (onderdeel van de RUN).  In het artikel wordt geschreven dat docenten in het basis- en voortgezet onderwijs cursussen zouden moeten volgen waarin ze leren hoe ze met jongens in de klas moeten omgaan. Want, zo blijkt uit het onderzoek: jongens hebben eerder last van een 'antischoolhouding’ dan meisjes.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal)Alle reacties...

    studente Onderwijskunde - Mooie reactie van meneer Witteman. Ik moest gelijk aan het boek: 'The sexual paradox' van Susan Pinker denken. Leuk... lees meer
    Dr. Henk Witteman - Het viel mij op dat op dit interessante artikel van Jurgen Baart nog geen reactie binnen was gekomen. Toch... lees meer
  • Bescherming tegen seksueel materiaal op internet

    | donderdag 25 maart 2010
    Onlangs las ik in een onderzoek van de Europese Commissie dat driekwart van de jongeren tussen 12 en 15 jaar dagelijks minstens 3 uur met internet bezig is. Dat is op zich geen nieuws. Wat volgens onderzoeksbureau Internet Watch Foundation wel nieuws is: seksueel misbruik van kinderen is het afgelopen jaar met maar liefst 16% gestegen.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Keuzes voor Later

    jongerencultuur | woensdag 28 juli 2010
    Later! is één van de projecten van de Nationale Jeugdraad (NJR). Dit project laat jonge mensen in Nederland nadenken over hun toekomst. Hoeveel wil je werken? Wie gaat er voor de (eventuele) kinderen zorgen? Hoe ziet de verdeling van de huishoudtaken eruit? Wat voor invloed hebben je ouders op je toekomstbeeld? En waarom heb je eigenlijk deze studie gekozen?  De NJR ondervroeg 1904 jongeren in het kader van het project.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Beter leren spellen met de computer

    ICT in de klas | donderdag 23 april 2009
    Ik heb mijn middelbare schooltijd doorgebracht op het Twents Carmellyceum (nu het: Twents Carmel College locatie Lyceumstraat). Ik vond het daarom extra interessant om te lezen dat mijn oude school, samen met andere scholen in Twente, heeft meegewerkt aan een onderzoek naar de effecten van computergestuurd onderwijs.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal)Alle reacties...

    theo wismans - Ik heb veel ervaring met betekenisvolle opdrachten. Als je de leerstof , in welk vak dan ook, op... lees meer
    Suzanne - Hi Michiel, de computer leert je weliswaar niet beter spellen dan de docent, maar de spellingsvaardigheden zijn wel degelijk... lees meer
    Michiel - Beetje misleidend kopje...de leerprestaties zijn nl. niet vooruit gegaan. lees meer
  • Podcasting: gedichten op je iPod

    ICT in de klas | woensdag 17 december 2008
    Op deze site hebben we het vaker gehad over podcasting. We horen ook van docenten dat zij het interessant vinden om podcasts te gebruiken in de les. Het is alleen niet altijd duidelijk hoe je podcasts nu precies in kunt zetten. Daarom publiceren we de komende weken een korte reeks over podcasts in het onderwijs. De vorige keren hebben we kort uitgelegd wat podcasts zijn en hoe je podcasts kunt maken. In dit derde artikel geven we een lesidee voor het inzetten van muziekpodcasts in de taalles.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Het onderwijs over 10 jaar

    trends | maandag 10 maart 2008
    Docenten geven les aan leerlingen waarvan de meeste nog niet precies weten wat ze later zullen worden. Dit komt voor een groot deel doordat hun banen op dit moment überhaupt nog niet bestaan. Want wist u dat de banen uit de top 10 van 2010, in 2004 nog niet eens bestonden? Als trendwatcher ben ik altijd op zoek naar informatie en onderzoeken die de toekomst voorspellen. En voor deze site in het bijzonder natuurlijk naar alles wat te maken heeft met de toekomst van het onderwijs; het onderwijs van morgen. Tijdens mijn zoektocht kwam ik een interessant model tegen: de ‘Map of Future Forces Affecting Education’Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (10 totaal)Alle reacties...

    Henk Otten - Niet zo verbazend, nee, die uiteenlopende reacties. Onderwijs en veranderen... daar krijgt menigeen op zijn minst de kriebels van.... lees meer
    Karlien Dijkstra (hoofdredacteur OVM) - Als hoofdredacteur heb ik enkele reacties bij dit artikel verwijderd, omdat deze persoonlijk op de schrijver van het artikel... lees meer
    Hans van den Bos - bedankt voor de tip; ik heb me er een uurtje mee bezig gehouden en dan ga je merken dat... lees meer
  • Leren manipuleren

    mediawijsheid | dinsdag 21 april 2009
    Stichting De frisse blik is opgericht vanuit Bromet & dochters, het productiebedrijf van programmamaker en cameraman Frans Bromet. De stichting heeft als doel om een methode voor media-educatie te ontwikkelen, waarin het kritisch bekijken en kritisch maken van beelduitingen centraal staat. Daarbij wordt bijvoorbeeld ingegaan op beeldmanipulatie en beeldvorming. Vorige week toonde de stichting tijdens het 'Wat is waar?'-filmfestival een selectie van de filmpjes die met deze methode door leerlingen werden gemaakt.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Game over

    mediawijsheid | donderdag 18 maart 2010

    Halo, Warcraft, Grand Theft, Legend of Zelda, Quake... waar hebben jongeren het tegenwoordig allemaal over? U krijgt waarschijnlijk van tijd tot tijd van de leerlingen deze termen om de oren geslingerd. En niet alleen van de jongens. Er zijn heel veel meisjes die deze games spelen. Games die al volledig geïntegreerd zijn in hun leven, en waar natuurlijk vorige week weer eens kamervragen over moesten worden gesteld. Door mensen in ivoren torentjes die nog leven in de tijd van Super Mario en Space Invaders.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal)Alle reacties...

    Jur - @Bram: dank je voor de link lees meer
    Bram Masselink - Serious gaming zou in theorie ook de wereldproblemen kunnen oplossing. Dit zegt Jane McGonigal die hier jarenlang onderzoek naar... lees meer
  • Schoolprestaties afhankelijk van internetgebruik

    jongerencultuur | donderdag 3 april 2008
    Uit een grootschalig Europees onderzoek van MTV bleek dat de Nederlandse jeugd verknocht is aan het internet. Dat wisten we natuurlijk al. Maar wist u bijvoorbeeld ook dat bijna 9 van de 10 jongeren aangeeft echt niet zonder internet en e-mail te kunnen, terwijl zij tegelijkertijd helemaal niet geïnteresseerd zijn in de achterliggende techniek van deze middelen? Ook voor deze groep worden internet en e-mail een soort online zuurstof waarmee zij in contact (lees: in leven) blijven met hun vrienden. Hiermee is de Nederlandse jeugd koploper in de wereld.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal)Alle reacties...

    Florina Blokland - 'Mediawijsheid' krijgt langzaamaan gelukkig meer aandacht. Vandaag was er het nieuws dat er in het Instituut voor Beeld... lees meer
    j swnkels - door internet is het sociale contact veranderd. In het onderwijs is het internet voor leerlingen veelal knippen plakken en kopieren,... lees meer
  • In elke klas een internetverslaafde

    trends | donderdag 11 december 2008
    Nog niet zo lang geleden schreef ik een stukje over Aziatische landen die internetverslaving als een ziekte zien en daarom hard aanpakken. Uit recent onderzoek van het onderzoeksinsituut voor verslaving, IVO, blijkt nu dat van de Nederlandse jongeren tussen de 13 en de 14 jaar ongeveer 3% in de categorie compulsieve (verslaafde) internetters valt. Niet erg veel dus, het is zelfs een daling ten opzichte van een paar jaar geleden. Maar 3% betekent toch nog dat bijna in elke klas wel een kind zit dat een probleem heeft met te veel internetten.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal)Alle reacties...

    Suzanne - @ Hans, ik was een reactie aan het schrijven die een beetje lang is geworden. Vandaar dat ik een... lees meer
    Hans Rosenkamp - Wat een gezeur over 'internetverslaving'. Wanneer een student de hele dag met z'n hoofd in de boeken zit dan... lees meer
  • Ook docenten niet mediawijs

    mediawijsheid | donderdag 18 december 2008
    Vaak wordt er kritiek geleverd op scholieren die zomaar informatie van internet overnemen in een werkstuk of verslag. Nog even los van het “vergeten” te vermelden van de bron, knippen en plakken ze stukken tekst zonder na te denken over waar het nu precies vandaan komt. Maar wie kan hen dat ook kwalijk nemen? Veel docenten kunnen de betrouwbaarheid van online informatie namelijk zelf ook niet goed inschatten. Dat blijkt uit het proefschrift van onderwijskundige Amber WalravenLees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • links week 43

    | maandag 26 oktober 2009
    Ik heb het geluk en de eer bevriend te zijn met één van de drie Van Gogh-conservatoren die de afgelopen 15 jaar de 902 bewaarde brieven van Vincent van Gogh hebben gelezen en geannoteerd. Ik heb het project dus de laatste jaren kunnen volgen en het is ongelooflijk dat de brieven nu allemaal voor iedereen bereikbaar zijn. Ze staan in zes dikke boeken, maar er is ook een gratis toegankelijke website waar alle brieven met complete annotaties te lezen en te bestuderen zijn.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal)Alle reacties...

    Francine Hendriks - Corinne wat een indrukwekkende link naar de website: Van Gogh.......het onderwijsbloed in mij begint ineens weer te kriebelen. Gezien... lees meer
  • Zonder Cash ben je nergens

    jongerencultuur | zondag 14 maart 2010
    Geld is leuk, maar goed met geld om kunnen gaan is nog leuker. Centiq, Wijzer in geldzaken wil dit duidelijk maken met de nieuwe jongerencampagne ‘Zonder Cash ben je nergens.’ Cash, een zwart poppetje met een hoofd in de vorm van een muntje, leert jongeren op een slimme manier met hun geld omgaan. Zoals Centiq zelf zegt: "Cash vertelt jongeren niet dat ze bijvoorbeeld moeten gaan werken naast school, maar wel hoeveel dat kan opleveren."   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal)Alle reacties...

    rick - dit is een makkelijke som lees meer
  • iPad of iBad?

    ICT in de klas | donderdag 4 februari 2010
    Waarschijnlijk zijn de meesten van jullie al op de hoogte van de nieuwste Apple-gadget, maar voor diegenen die dat niet zijn, Apple heeft op woensdag 28 januari een nieuw mediatablet gelanceerd: de iPad. Biedt deze nieuwe tablet mogelijkheden voor het onderwijs?  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (9 totaal)Alle reacties...

    Bas Siebring - Het gemis van Flash is echt een doodsteek. Het maakt echt niks uit dat html5 op termijn de betere... lees meer
    Theo Poot - Een paar vragen: * Wat zou een Digitaal Schoolbord straks anders (kunnen/moeten) zijn dan een grote iPad? * Wat zou je... lees meer
    wis98 - ik zeg maar 1 ding: www.youtube.com/watch?v=M6X9pS8VECE lees meer
  • Social media: De ‘incheckdienst’

    trends | donderdag 13 mei 2010
    Een nieuwe trend op het gebied van social media is de ‘incheckdienst’, een toepassing waarmee je online kunt aangeven waar je je op dat moment bevindt. Het gaat hier om zogenoemde plaatsgebonden sociale netwerksites, waarop gebruikers kunnen doorgeven waar ze zich bevinden en notities (die anderen kunnen lezen) kunnen koppelen aan locaties. Een voorbeeld van zo’n platform is Foursquare.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Gamers zijn geen nerds

    jongerencultuur | woensdag 21 januari 2009
    Altijd leuk als er een vooroordeel wordt ontkracht. Bij gamers denk ik toch nog steeds aan jongeren die niet achter hun Playstation weg te branden zijn en nooit eens lekker iets anders gaan doen. Dat het tegendeel waar is, blijkt nu uit een Amerikaans onderzoek. Gamers zijn juist erg actief. Ze sporten vaker en gaan ook vaker uit.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal)Alle reacties...

    k - duuuuh lees meer
  • Lang Leve Leren!

    internationaal | dinsdag 9 december 2008
    Lang Leve Leren! van de stichting EduHulp is een boek met een doel. Een goed doel wel te verstaan, namelijk Education For All, één van de Millenniumdoelstellingen. Het boek ademt passie voor het onderwijs en zet docenten in de spotlights. Het is een prachtig boek geworden - vol foto’s van topfotografen - met inspirerende uitspraken over educatie, en informatie over de stand van het onderwijs in alle continenten. Het toont via die schitterende foto’s voorbeelden van onderwijs in al haar facetten. Lang Leve Leren! straalt hoop uit, net zoals de geportretteerde kinderen kracht uitstralen.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal)Alle reacties...

    Martie - Lang Leve Leren is inderdaad een prachtig foto-citaten boek over onderwijs in de hele wereld! Wat veel verschil len... lees meer
  • Elke leerling een eigen methode?

    trends | donderdag 7 januari 2010
    Laten we aan het begin van 2010 (uiteraard de beste wensen!) eens wat verder vooruit kijken. Hoe ziet de toekomst van de lesmethode er uit? Waar we tien jaar geleden nog alleen maar boeken gebruikten, zie je nu steeds meer het digibord oprukken en worden lesmethodes een ideale mix tussen offline en online media. De lesmethode past zich volgens Darwinistische principes aan de huidige tijd aan.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (8 totaal)Alle reacties...

    Dr. Henk Witteman - Robert van Hoesel e.a. Knap Robert om zoveel reacties op te roepen. Ik heb je reactie met aandacht gelezen.... lees meer
    Jack - Jurgen Baart, dit artikel sluit prima bij het artikel over meervoudige intelligenties aan! Op het ogenblik zijn er... lees meer
    Janien Benaets - Aha! Bravo voor de schrijver van dit artikel én de reageerders! Spannende stuff! Schreeuw ik te hard als ik... lees meer
  • Leerlingenopstand in Alkmaar

    trends | vrijdag 23 januari 2009
    Ongeveer een half jaar geleden schreef ik over de voorspellingen van Edutopia, een site over de toekomst van het onderwijs. Edutopia gaf toen negen voorspellingen waarvan zij dachten dat we die zeker terug gingen zien in het onderwijs. Zij voorspelden toen onder andere de terugkomst van het onderwijsactivisme. Ouders, leerlingen en leraren zouden vaker de straat op gaan om te vechten voor de kwaliteit van het onderwijs.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Examentraining: aanvulling of onvermogen?

    vakdidactiek | donderdag 29 april 2010
    Deze week stond in de Volkskrant een artikel over de examentraining van de Universiteit Leiden. Leerlingen worden daar in 30 uur bijgespijkerd voor een vak naar keuze. Kosten voor deze driedaagse cursus €300,-.  De examenkandidaat wordt voor dat geld begeleid door een met zorg geselecteerde student zonder onderwijsbevoegdheid.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (13 totaal)Alle reacties...

    Monique Sanders - Ik begeleid scholen bij het zelf maken van examentrainingen. De hele organisatie gaat na het laaste CE op de... lees meer
    Mart van der Linden - Als vader van een dochter die nu midden in de vwo examens zit, heb ik gemerkt wat de waarde... lees meer
    Corné Zoete - Hoe ging dat vroeger eigenlijk? Ik herinner me niet dat wij (vwo eindexamen '81) examenbundels hadden of extra vragenuurtjes.... lees meer
  • Links week 48

    | zondag 29 november 2009
    Zo, afgelopen week eens fijn langs 's werelds edubloggers gedwaald. Dicht bij huis begonnen: Helikon (Fons van den Berg) haalde vorige week in zijn blog Alan Kay aan: ‘Technology is anything invented after you were born, everything else is just stuff’. Hij pleitte vervolgens voor het weglaten van de e- in e-learning en riep zijn lezers op het gewoon maar weer over leren te hebben.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal)Alle reacties...

    tineke van den berg - Over 20 jaar = gelijk aan nu. Alleen een nieuwere generatie met dan hedentendaagse ontwikkelingen. En wie weet, huppelt ook... lees meer
    Rein Bijlsma - De school over 20 jaar: Iets wat lijkt op een rookpaal, waar de leerling op gezette tijden achteloos langs... lees meer
    ttheo wismans - tinyurl.com/y8bgedt de rubriek links en de vele info die op ovm te zien is ,oa over ict, was... lees meer
  • SMALLZY, EEN GOED IDEE?

    nieuwe media | dinsdag 6 januari 2009
    Misschien kent iemand de Tamagotchi nog wel. Een digitaal huisdier dat je in leven moest houden door hem af en toe eten te geven en met hem te spelen. Een echte hit, zo’n tien jaar geleden. Twee studenten van de Fontys Hogeschool gebruiken dit idee nu om scholieren verstandige keuzes te leren maken op het gebied van voeding, drugs, alcohol, en nog veel meer. Nu moet je alleen geen huisdier, maar je eigen virtuele poppetje opvoeden.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • MI (10) Lichamelijk – kinetische intelligentie

    leerstijlen | donderdag 27 mei 2010

    Op  maandag 17 mei  bracht ik een bezoek aan het Bernardinuscollege in Heerlen. Toen ik uit de trein stapte en naar de school liep, moest ik er aan denken dat ik 49 jaar geleden dezelfde route liep om te solliciteren bij deze school. Ik had net mijn staatsexamen Engels MO A gehaald en ging solliciteren voor mijn eerste baan.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (10 totaal)Alle reacties...

    een moeder - Ik herken mijn zoontje in deze intelligentie. Als hij praat beweegt hij met heel zijn lichaam. Hij is gek... lees meer
    Margreet - Twee Leidse studenten. Volgens mij is een talent een sterk ontwikkelde vaardigheid. Dit is heel wat anders dan een... lees meer
    Twee Leidse studenten - Wij hebben met enkele medestudenten een discussie gehad over het verschil tussen talent en meervoudige intelligenties. Enkelen vinden dat... lees meer

  1 2 3 4 Volgende