STEM MEE Bekijk resultaat 
'Klassieke talen horen niet thuis in het VO maar op een universiteit. We geven ook geen Oud-Keltisch of Hettitisch.'
Mee eens
Niet mee eens
Het maakt me niet uit

LAATSTE 3 REACTIES

Arjen - Je ziet dat meisjes zich meer thuis voelen als zij zo les krijgen, Het gaat over meloenen en niet over abstracte kwantiteiten. Docent Erich weet het mooi te... 
Lees verder 

Dr. Henk Witteman - Jack. Mijn volgende artikel gaat over logisch-mathematische intelligentie. Dus nog een artikel waarin wiskunde centraal staat. Uw opmerking over de exactie vakken heb ik doorgegeven aan de redactie. 
Lees verder 

Jack Pijnenburg - LIO - Een leuke les wiskunde. Waarom zien we zo weinig over dit vak? Deze docent inspireert echt en weet zijn leerlingen te stimuleren. 
Lees verder 

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Naamvallen leren op YouTube
Enige tijd geleden vroegen wij naar ervaringen met het gebruik van YouTube in de klas. Wij waren daa Lees verder 
Kun je geluk leren?
Nare gedachtes in de prullenbak gooien, een kaarsje branden voor een zieke opa of de natuur in. De Lees verder 
Meer over het brein: het semantische geheugen
In het onderwijs draait het voornamelijk om feiten, getallen en tekst. Gedurende de schooljaren sl Lees verder 

VIDEO VAN DE WEEK

In het Google Liquid Galaxy project zijn op acht LCD-schermen Google Earth en Street View te zien. Leuk voor in de klas. Software engineer Jason Holt demonstreert zijn project.

RESULTATEN (31)

  • MI (5) Verbaal-linguistische intelligentie

    leerstijlen | donderdag 4 maart 2010

      U kent ze ongetwijfeld, die leerlingen die wel goed zijn in talen maar niet goed in de exacte vakken. Er zijn nog steeds  mensen die denken dat hun IQ dan kennelijk te laag is, maar mede dankzij Gardner weten we nu wel beter. Volgens Gardner beschikken mensen over meerdere intelligenties, want iedereen is slim op zijn eigen persoonlijke manier.

      Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal)Alle reacties...

    Arjen - Je ziet dat meisjes zich meer thuis voelen als zij zo les krijgen, Het gaat over meloenen en niet... lees meer
    Dr. Henk Witteman - Jack. Mijn volgende artikel gaat over logisch-mathematische intelligentie. Dus nog een artikel waarin wiskunde centraal staat. Uw opmerking over... lees meer
    Jack Pijnenburg - LIO - Een leuke les wiskunde. Waarom zien we zo weinig over dit vak? Deze docent inspireert echt en weet zijn... lees meer
  • MI (4) Intrapersoonlijke intelligentie

    leerstijlen | vrijdag 12 februari 2010
    In mijn vorige artikel over de interpersoonlijke intelligentie keken we van binnen naar buiten. We namen het standpunt in van de eigen persoon in zijn relatie tot anderen. In dit artikel over de intrapersoonlijke intelligentie gaan we kijken naar het vermogen van mensen om bij zichzelf naar binnen te kijken.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (12 totaal)Alle reacties...

    Johan Vlaming - veranderingsprocessen/empowerment - De gelukslessen van Theo zijn prachtig! Kinderen leren hoe zij samen in de maatschappij kunnen functioneren, leven en gelukkig... lees meer
    croiset - Wat een leerzame artikelen. Ga zo door! lees meer
    Irma de Bruijn - Dag Theo, Wat een leuk artikel! Weer een opsteker voor jou en de methode. Ik lees er ook duidelijk... lees meer
  • MI (3) Interpersoonlijke Intelligentie

    leerstijlen | zaterdag 30 januari 2010
    Volgens Gardner zetten we een intelligentie in om andere intelligenties te ondersteunen. De interpersoonlijke intelligentie is de meest voor de hand liggende om andere intelligenties te activeren. Waarom de meest voor de hand liggende? Omdat bijna ieder mens op deze intelligentie een beroep kan doen. Alleen mensen met een autistische stoornis schieten bij deze intelligentie tekort.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (6 totaal)Alle reacties...

    rien verkoeijen - Beste Jan, Dit kost veel liefde en geduld. Er is geen draaiboek voor een vaststaande aanpak. Ik geef les aan... lees meer
    Jan - "Alleen mensen met een autistische stoornis schieten bij deze intelligentie tekort.", schrijft u. Hoe zou Rien Verkooyen deze leerlingen... lees meer
    Arjen - De les van Rien Verkooyen bewijst dat leerlingen echt wel willen leren als ze een goede leerkracht hebben. Ze... lees meer
  • Meervoudige intelligenties (2): Howard Gardner

    leerstijlen | dinsdag 19 januari 2010
    Het artikel over leerstijlen, Meten is Weten, heeft behoorlijk wat lezers getrokken en heeft ook tot heel wat reacties geleid. Deze reacties kwamen niet alleen binnen via deze site, maar ook per mail of telefonisch. Er was slechts één reactie die wees op de gevaren van testen:  'Plaatsen we leerlingen niet in bepaalde hokjes zoals IQ-tests dat doen? Gaan we weer niet een onderscheid maken tussen domme, minder domme en zelfs slimme kinderen?', zo vroeg een lezer zich af.

      Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal)Alle reacties...

    Henk Witteman - Ruud Kettenis. Mensen blijken op verschillende manieren te leren. Stel dat een docent naar aanleiding van de ramp in... lees meer
    Ruud Kettenis (via mail) - Geachte heer Witteman. Kunt u mij eens precies vertellen wat de rol van een intelligentie kan zijn? Het is... lees meer
    Bert - In mijn tijd leerde ik al dat Gardner probeerde van ganzen zwanen te maken. lees meer
  • SelectorDML: Meten is weten

    leerstijlen | vrijdag 11 december 2009
    Nogal wat leerlingen interpreteren “je best doen” als “hard werken, je inspannen”. Beter zou zijn als zij “je best doen” zouden interpreteren als “slim werken”. Onder slim werken verstaat Henk Witteman het toepassen van de juiste leerstrategieën. Welke leerstrategieën iemand van nature gebruikt, is afhankelijk van zijn leerstijl.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (34 totaal)Alle reacties...

    Loes Hoenjet - LIO - Meneer Witteman. Kunt u of andere lezers mij vertellen welke leerstrategieën er horen bij de verschillende leerstijlen? Wij gebruiken... lees meer
    Stichting peer support (Annet) - Jeroen - HAVOplus. Sebastiaan is een autistische jongeman van 22 jaar. Hij is niet dom, maar communiceert anders dan wij. Dat... lees meer
    Tiny (nogmaals) - Nog beter. Ik kan nu mijn hele klas samenbrengen in excel eh heb nu een compleet overzicht van mijn... lees meer
  • Het brein in de 21e eeuw 2: is de toekomst aan de jagers?

    leerstijlen | vrijdag 4 september 2009
    Om te willen voorspellen in welke richting het onderwijs zich zal (moeten) ontwikkelen, moeten we naar de wereld om ons heen kijken. We zien een groeiende wereldbevolking die een steeds groter beroep doet op de schaarse middelen.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (46 totaal)Alle reacties...

    Martin en Ida - Wat een hoopgevend artikel en wat een leuke reacties. Het doet ons, ouders van 2 ADHD-zoon goed. lees meer
    Jan - Dr. Henk Witteman: Ik stuur hierbij een link naar een artikel, die gaat via de nieuwsbrief van PsyQ. Het handelt... lees meer
    Dr. Henk Witteman - Jan. Bedankt voor je interessant vraag. Ik durf niet te speculeren over de leerstijlen van diverse categorieën al dan... lees meer
  • Het brein in de 21e eeuw 1: Jagers en Landbouwers

    leerstijlen | woensdag 26 augustus 2009
    Deze nieuwe interactieve serie gaat over het brein in de 21e eeuw. Samen met u wil ik gaan kijken naar de wijze waarop onze hersenen (en die van onze leerlingen) zich aan de nieuwe digitale omgeving aanpassen. U, als lezers, krijgt hierbij een belangrijke taak. Ik nodig u uit daadwerkelijk mee te denken en indien mogelijk mij op de hoogte te houden van ontwikkelingen die u signaleert en opvattingen die u hierover heeft. Uw mening wordt zeer op prijs gesteld. U bepaalt mede de onderwerpen en de inhoud van de artikelen. Ik zal proberen samen met de andere lezers op uw bijdragen te reageren.

    Bent u een jager of een landbouwer? Vertoont u misschien afwijkend gedrag?  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (56 totaal)Alle reacties...

    dr. Henk Witteman - Joke Brouwer. Volgens Baron-Cohen (1998) vertonen mannen en vrouwen een wat verschillend patroon van lateralisatie. Bij mannen is de... lees meer
    Joke Brouwer - Mijnheer Witteman, Ik heb wel eens gehoord dat autisme eigenlijk een extreme versie is van het msnnelijke brein. Dat... lees meer
    Dr. Henk Witteman - Binnenkort ga ik een leerstijlentest doen bij een tiental autistische leerlingen. Ik ga de resultaten analyseren met Dr, Jeroen... lees meer
  • De sociale stijlen van gamers

    leerstijlen | woensdag 13 mei 2009
    Vorig jaar hebben we van Henk Witteman veel geleerd over de vier verschillende sociale stijlen van leerlingen: de controlling, promoting, facilitating en analytical stijl (zie hier zijn reeks artikelen). Via de weblog Youngmarketing kwam ik terecht bij de Bartle-test, een test waarmee de stijl van een gamer kan worden vastgesteld. Ook hier worden vier types onderscheiden: explorers, achievers, killers en socializers.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal)Alle reacties...

    Suzanne - Dank je Henk, ik moest gelijk aan de sociale stijlen denken toen ik het verhaal op Youngmarketing las. Zou... lees meer
    henk witteman - Leuk artikel Suzanne en interessant hoe je de de sociale stijlen van gamers met die van mijn artikelen... lees meer
  • Al dansend scheikunde leren

    leerstijlen | maandag 23 februari 2009
    De theorie van meervoudige intelligentie heeft mij altijd erg aangesproken. Sommige mensen leren nou eenmaal makkelijker uit een boek, terwijl anderen liever lekker praktisch aan de slag gaan. Door de lesstof op verschillende manieren te behandelen kun je ook omgaan met de verschillende soorten intelligentie in een klas. Ik kwam deze week een voorbeeld tegen van een scheikundeles waarin dat wel op een heel bijzondere manier wordt aangepakt. Scholieren maakten samen met een professionele danser een choreografie waarmee ze letterlijk konden ervaren hoe moleculen, verbindingen en reacties in elkaar zitten.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Woordjes leren - kan dat?

    leerstijlen | donderdag 26 februari 2009
    Docenten Moderne Vreemde Talen stellen mij nogal eens de vraag of er geen efficiëntere methode is om woordjes te leren. Een inventarisatie aan de hand van drie leertheorieën.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal)Alle reacties...

    V.H - interessant nu weet ik er al wat meer over lees meer
    Werner, docent Duits - Ik heb jullie advies uitgeprobeerd. Wat mij betreft, vond ik de combinatie constructivisch + een beetje behavioristisch de beste... lees meer
  • Sociale stijlen: wat kun je ermee?

    leerstijlen | maandag 9 februari 2009
    In de voorafgaande artikelen hebben we kennis kunnen maken met een viertal sociale stijlen, te weten de promoting, controlling, facilitating en analytical stijl.
    Indien u de test heeft afgelegd, heeft u kunnen zien dat u waarschijnlijk een mix van deze stijlen heeft. U heeft ook gezien dat er één stijl is die dominant aanwezig is. Stel dat uw percentages zijn: 40% controlling, 25% analytical, 10% facilitating en 25% promoting, dan is uw dominante stijl controlling.
    In dit slotartikel  wil ik ingaan op enkele vragen die vaak door scholen worden gesteld.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal)Alle reacties...

    Francine Hendriks - Vraag ik teveel naar de bekende weg pof dr. Nico? Ik realiseerde me later pas dat deze opmerking alleen... lees meer
    Francine Hendriks - Het begin waarvan Nico? lees meer
    Nico Schraag - Heel mooi te merken dat de bewustwording of 'social awareness' toeneemt en de leerling gemotiverrder leert en werkt... jammer... lees meer
  • Sociale stijlen: de analytical stijl

    leerstijlen | maandag 26 januari 2009
    In het kwadrant van de sociale stijlen staat de analytical stijl rechtsonder. Personen met deze stijl zijn overwegend meegaand en taakgericht. Waar personen met een promoting of een facilitating stijl zich gemakkelijk uiten en expansief zijn, zijn personen met een analytical stijl juist terughoudend en meer gesloten. Dit geldt overigens ook voor de controlling stijl. U kent ze wel. De wat teruggetrokken leerling die zich nauwgezet bezig houdt met zijn taken. Of uw wat rustige collega die zijn lessen zorgvuldig voorbereidt en altijd bereid is onderzoeksmatig voorwerk te verrichten ten behoeve van een docentenvergadering. Alle kans dat hij een serialistische leerstijl heeft.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Sociale stijlen: de facilitating stijl

    leerstijlen | woensdag 7 januari 2009
    Na de promoting en de controlling stijl richten we ons nu op de facilitating stijl. Het belangrijkste verschil met de twee andere stijlen is dat de facilitating stijl niet dominant is, maar meegaand. De facilitating persoon treedt niet graag op de voorgrond, helpt graag anderen en laat zich liever door anderen sturen.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Sociale stijlen: de controlling stijl

    leerstijlen | zondag 28 december 2008
    De vorige keer keken we naar de promoting stijl. Nu richten we ons op de controlling stijl. De controlling persoon is gericht op de taak en zoekt houvast in controle en resultaat. De promoting persoon wordt voorzitter van de tennisvereniging, de controlling persoon wordt liever secretaris.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal)Alle reacties...

    agaath Witteman - Henk, een helder stuk, zoals altijd. Ik leer er veel van en probeer het ook toe te passen in... lees meer
  • Sociale stijlen: de promoting stijl

    leerstijlen | zondag 14 december 2008
    Met de vier sociale stijlen krijgt u meer inzicht in het gedrag van leerlingen, of collega’s natuurlijk. Als eerste in de reeks de promoting stijl. Mensen met deze stijl zijn spontaan, zitten vol ideeën, zijn energiek, stimulerend, creatief, enthousiast en toekomstgericht. U kent ze wel. Ze zijn vaak voorzitter van de voetbalvereniging of de personeelsvereniging en lopen graag voorop. Ook bij leerlingen valt deze stijl op: in de klas zullen zij vaak hun vinger opsteken.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Sociale stijlen: de vier stijlen

    leerstijlen | maandag 1 december 2008
    In het inleidende artikel hebben we gezien dat mensen bij uitstek sociaal intelligent zijn. Dit betekent dat wij ons kunnen inleven in de gevoels- en gedachtenwereld van anderen. Hoe beter wij dit kunnen, des te beter zijn wij in staat ons temidden van onze medemensen te handhaven. Sociaal gedrag is in te delen in vier types, de vier sociale stijlen. Kennis van sociale stijlen kan ons helpen in het contact met collega’s en in de contacten met leerlingen.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Sociale stijlen: inleiding

    leerstijlen | donderdag 13 november 2008
    Docenten hebben te maken met een grote variatie aan gedrag. Sommige leerlingen zijn gesloten, andere zijn open. Sommige leerlingen zijn arrogant, andere willen zich overal mee bemoeien. Weer andere leerlingen zijn bazig, meegaand, kritisch, agressief of passen zich gemakkelijk aan. We vinden deze soorten van gedrag niet alleen bij onze leerlingen, maar ook bij onze collega’s.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Denken of doen: stuurloos

    leerstijlen | donderdag 30 oktober 2008
    Aan het eind van de reeks over leerstijlen gaan we in op regulatie van het leren. We zagen al dat de docent, de onderwijsvorm en het lesmateriaal sturing kunnen geven, maar dat de leerling dit ook zelf kan doen. De ideale leerling is de leerling die zijn leertaken zelf kan reguleren. Helaas behoort deze leerling tot een kleine minderheid. Docenten zullen daarom een groot deel van onze leerlingen extern moeten sturen met behulp van onze traditionele docententaken, met behulp van goed gestructureerd lesmateriaal  of door een sterk sturende leeromgeving te creëren zoals dat gebeurt bij het probleemgestuurd onderwijs.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Denken of doen: leerlinggestuurd onderwijs

    leerstijlen | donderdag 16 oktober 2008
    Maar weinig leerlingen leren uit zichzelf. Dat zal geen verrassing zijn. De belangrijkste sturing komt van de docent, lazen we in het vorige artikel in deze reeks. Daarnaast kunnen ook onderwijsmodellen (zoals probleemgestuurd onderwijs) en lesmateriaal sturing geven aan het leerproces. Ook wordt een deel van de sturing bij leerlingen neergelegd, zoals dat gebeurt in het leerlinggestuurd onderwijs. En daar is genoeg over te zeggen, zo blijkt uit positieve en negatieve reactie op dit soort onderwijs.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal)Alle reacties...

    Dr. Henk Witteman - Naomi Warndorff- Een van de problemen rond zelfstandig leren ontstaat vauit de terminologie. Boekaerts en Simons onderscheiden zelfstandig werken,... lees meer
    Naomi Warndorff - Ik denk dat beide vormen natuurlijk hun positieve en negatieve uitwerking zullen hebben op kinderen. Er is wat het... lees meer
  • Denken of doen: regulatiestijlen

    leerstijlen | vrijdag 3 oktober 2008
    We zijn bijna aan het eind van de reeks over leerstijlen. We hebben gezien dat leerlingen en volwassenen niet allemaal op dezelfde manier leren, maar dat er verschillende leerstijlen zijn. Maar hiermee zijn we er nog niet. Uit de praktijk blijkt dat leerlingen niet uit zichzelf gaan leren, onafhankelijk van hun leerstijlen. Docenten moeten leerlingen aanzetten tot leren. Daarmee komen de regulatiestijlen in beeld. We onderscheiden drie verschillende stijlen: externe sturing, zelfsturing en geen sturing, dus stuurloosheid. In dit artikel komt externe sturing aan bod.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Denken of doen: de leerstijlen van Kolb

    leerstijlen | woensdag 17 september 2008
    Bij leerstijlen denken veel mensen van het model van Kolb. “Beslissers” en “bezinners” zijn inmiddels bekende begrippen in het bedrijfsleven, maar ook in het onderwijs. Zoals we in de reeks over leerstijlen hebben gezien, is dit model zeker niet het enige leerstijlen-model. Waarin verschilt het model van Kolb van de andere modellen en is dit model bruikbaar voor het onderwijs?  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Denk en of doen: links of rechts?

    leerstijlen | vrijdag 5 september 2008
    Docenten en leerlingen hebben er alweer één of meerdere lesweken opzitten. Voor docenten betekent dit nieuwe klassen met ook nieuwe leerlingen. Wellicht zet dit aan tot nadenken over verschillende leerstijlen en misschien ook over de eigen doceerstijl. Voor de zomer eindigden we met de vier globale leerstijlen. We pakken nu de draad weer op met een uitstapje naar een verwant onderwerp: verschillen in het functioneren van de linker- en rechterhersenhelft. Hebben de hersenhelften verschillende functies? En wat heeft dit te maken met leerstijlen?   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Denken of doen: de tussenstand

    leerstijlen | dinsdag 8 juli 2008
    De afgelopen maanden heeft u op deze site regelmatig iets gelezen over leerstijlen. Een onderwerp waarvoor in het onderwijs veel belangstelling is. Uit de artikelen blijkt dat mensen op verschillende manieren informatie verwerven en verwerken. We kunnen vier globale leerstijlen onderscheiden. Maar er is meer over dit onderwerp te vertellen. Bijvoorbeeld hoe docenten hierop kunnen inspelen. Tijd voor een terugblik én een vooruitblik.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Denken of doen: de oppervlakkige leerstijl

    leerstijlen | donderdag 3 juli 2008
    Leerlingen die alleen leren voor de toets. En een dag later zijn ze alles weer vergeten. Heel herkenbaar en vast meer regel dan uitzondering. Na de serialistische, holistische en versatilistische leerstijlen komen we nu op de negatieve tegenhanger: de oppervlakkige leerstijl. Deze leerstijl wordt ingeschakeld als de leerling geen leerdoelen nastreeft maar egodoelen. En dit heeft weer alles met de motivatie van leerlingen te maken.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Denken of doen: de versatilistische leerstijl

    leerstijlen | woensdag 25 juni 2008
    Sommige leerlingen kunnen echt alles: ze hebben goed inzicht in de structuur van een hoofdstuk dat ze hebben bestudeerd, maar ze kennen ook de details. Een kwestie van gewoon goed kunnen leren? Ook dit heeft weer met leerstijlen te maken. Deze leerlingen maken een slimme combinatie van de serialistische en de holistische leerstijl. Dit is de versatilistische leerstijl.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal)Alle reacties...

    dr. Henk Witteman - Hinke Anne Eleveld. Samen met de Universiteit Leiden heb ik een instrument ontwikkeld dat dit mogelijk maakt. Ik verwacht... lees meer
    hinke-ann eleveld - Het moet toch haalbaar zijn dat docenten zich richten op deze 3 leerstijlen? Krijgen ze iedere leerling mee in... lees meer
    Dr. Henk Witteman - reactie op Jan Hendrickx. Het is altijd verstandig te beginnen met het doel. Zie mijn artikel op deze site... lees meer
  • Denken of doen: de holistische leerstijl

    leerstijlen | woensdag 11 juni 2008
    Leerlingen die niet alles uit hun hoofd hoeven te leren, maar toch het hoofdstuk kennen. En geen samenvattingen maken, maar genoeg hebben aan het lezen van de inhoudsopgave. Het is vast herkenbaar voor docenten. Nadat in de vorige aflevering in de reeks over leerstijlen de serialistische leerstijl aan bod kwam, kijken we nu naar de tegengestelde leerstijl: de holistische leerstijl. Wat zijn de voordelen en de nadelen van deze stijl? En hoe kunnen docenten het leerproces van deze leerlingen sturen?   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal)Alle reacties...

    Johannes - Misschien komt deze tip: - Bedenk dat parate kennis van belangrijke feiten een onmisbaar onderdeel van bijna elk vak kan... lees meer
  • Denken of doen: de serialistische leerstijl

    leerstijlen | donderdag 29 mei 2008
    Waarom zijn sommige leerlingen dol op rijtjes? En waarom kunnen andere leerlingen hier helemaal niets mee? Waarom hebben sommige leerlingen geen enkel probleem met het doornemen van 100 pagina’s leerstof? En verdrinken andere leerlingen hierin? In de vorige aflevering hebben we in vogelvlucht gekeken naar twee tegengestelde leerstijlen: de serialistische en holistische leerstijl. In deze aflevering zoomen we in op de serialistische leerstijl. Aan de orde komen kenmerken van deze leerlingen, voorkeursstrategieën én een studieadvies.  Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (7 totaal)Alle reacties...

    Merlijn van Veen - Geachte heer Witteman, Hoewel ik nog een glimp van uw voorgaande, maar inmiddels verwijderde, reactie heb ontvangen, ben ik nog... lees meer
    Dr. Henk Witteman - Merlijn – Dat was een lang verhaal en ik ben er maar even voor gaan zitten. Je bhebt gelijk:... lees meer
    Merlijn van Veen - Geachte heer Witteman - dank voor uw compliment. De hoofdzakelijke reden voor mijn reacties, is eigenlijk mijn indruk dat onderwijs... lees meer
  • Denken of doen: details of de grote lijn

    leerstijlen | vrijdag 16 mei 2008
    In het onderwijs komt steeds meer aandacht voor het feit dat leerlingen verschillende leerstijlen hebben en dus ook op verschillende manieren leren. Deze reeks over leerstijlen behandelt verschillende aspecten van leerstijlen: de verschillende theorieën over leerstijlen worden besproken en de verschillende leerstijlen worden uitgewerkt. Dit vierde artikel in de serie over leerstijlen gaat over twee tegengestelde leerstijlen: de serialistische en de holistische leerstijl. We zullen zien dat beide stijlen hun sterke, maar ook zwakke eigenschappen hebben.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal)Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Denken of Doen: leerfuncties, leerstrategieën en leertactieken

    leerstijlen | maandag 28 april 2008
    In dit derde artikel over leerstijlen besteden we aandacht aan leerfuncties, leerstrategieën en leertactieken. Deze begrippen hangen samen met de theorie over leerstijlen: de leerstijl van de leerling bepaalt de bijbehorende leerfunctie, leerstrategie en leertactiek. Leerlingen blijken zelf nauwelijks hierin te kunnen sturen. De docent kan hier wel invloed op uitoefenen. Voorwaarde hiervoor is wel dat de docent zelf weet hoe leerfuncties, leerstrategieën en leertactieken met elkaar samenhangen.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal)Alle reacties...

    dr. henk witteman - Peter Rong. Ik ken geen wetenschappelijke onderzoeken naar leerstijlen bij kinderen in het basisonderwijs. Leerstijlen bij deze jonge kinderen... lees meer
    dr. henk witteman - Peter Rong. Over enkele dagen krijgt u een reactie van mij. lees meer
    Peter Rong - Beste Henk, Ik vind dit onderwerp bijzonder interessant gezien het feit dat ik een PABO student van 45 ben met... lees meer
  • Denken of doen? Leerstrategieën

    leerstijlen | woensdag 2 april 2008
    Naar aanleiding van mijn eerdere artikel over leerstijlen en de reacties daarop, wil ik nu een extra toelichting geven op verschillen in leerstrategieën. Bij elk willekeurig probleem - of het nu een wiskundeopgave is, een grammatica-oefening - zijn er immers verschillende strategieën mogelijk om de oplossing te vinden. Sommige strategieën zijn efficiënter dan andere. De wijze waarop mensen problemen aanpakken wordt meestal bepaald door de individuele voorkeur. Soms bepalen anderen – bijvoorbeeld docenten - (mede) welke strategieën worden gehanteerd. De Utrechtse hoogleraar Jan Vermunt spreekt dan van geïnduceerde strategieën of leeractiviteiten in tegenstelling tot spontane leeractiviteiten. In deze reeks over leerstijlen zal ik mij voornamelijk beperken tot spontane leeractiviteiten.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (9 totaal)Alle reacties...

    karamilla_85@hotmail.com - q lees meer
    eveline - ik wil heel graag paar rekenbladen maar ik weet niet waar ik die kan halen weten jullie dat michien... lees meer
    Redactie OVM - Beste Saskia, je kunt je aanmelden voor de nieuwsbrief via de link 'aanmelden nieuwsbrief' rechtsboven in het scherm lees meer
  • Denken of doen: leerstijlen

    leerstijlen | maandag 17 maart 2008
    Het begrip ‘leerstijl’ is al jaren een begrip in het hoger onderwerp en bedrijfstrainingen. Het leerstijlenmodel heeft inmiddels ook het voortgezet onderwijs bereikt. Het model van de Amerikaanse pedagoog Kolb (de ‘denker’, ‘doener’, ‘bezinner’ en ‘beslisser’) is inmiddels zeer bekend. De komende weken wordt op deze site aandacht besteed aan leerstijlen. Aan de orde komen de verschillende indelingen en de relatie met lesgeven. We zijn benieuwd naar uw mening over en ervaringen met leerstijlen.   Lees meer 

    Geef uw reactie REACTIES (15 totaal)Alle reacties...

    Bert - Eline. Kijk eens naar www.onderwijsvanmorgen.nl/vtv-reeks-14-de-zeven-van-witteman-in-de-praktijk/ Daar ziet u een les Frans in de praktijk. In de volgende afleveringen van Meervoudige... lees meer
    eline - hoe kan ik een groep laten ervaren dat de aanpak van de een en de ander verschillend is. ik... lees meer
    peter - Om even op tom te reageren, Vermunt gaat meer over het hogere onderwijs dan over de middelbare school. uiteraard... lees meer