1 2 3 Volgende RESULTATEN (42)

  • Pesten op school: wat doe je er tegen?

    jongerencultuur | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 23 april 2014
    Pesten
    Ik weet het nog als de dag van gisteren. Van het ene op het andere moment buitengesloten worden door een groep mensen waarvan je dacht dat het toch echt je vrienden waren. Ik zat op de basisschool, al zou ik je niet meer kunnen vertellen in welke groep ik zat. Ik begreep het niet. Opeens had iemand besloten dat ik een soort van ‘persona non-grata’ was en de rest van ons groepje jongens volgde blijkbaar gehoorzaam aan degene die de leiding had.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Rita Meijerink - En hoe kun je het voorkomen/verminderen? Wat staat er in het protocol? Groepsvormende activiteiten, in gesprek blijven, weten wat er speelt,...
    lees meer
    eetsjvie - Dat het pesten stopt na het 15e jaar lijkt me wel erg kort door de bocht, gezien het grote...
    lees meer
    Rinus (Pestbriefje) Rodenburg - Pesten begint rond de leeftijd van 9-10 jaar. Het wordt veroorzaakt door de groei van de hersenen. Het stopt...
    lees meer
  • Mo? Ja, Mo!

    motivatie | jongerencultuur | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 5 maart 2014
    Beeld blog michel van ast
    "Leerlingen zijn zo veel handiger met computers dan wij", hoor ik docenten vaak zeggen. Maar dan is er altijd wel iemand die daar tegenover stelt: “Dat is een misverstand! Ze hebben maar zeer beperkte computervaardigheden.” Ik denk dat we in zijn algemeenheid niet op die manier over leerlingen kunnen praten. Er bestaat onder leerlingen, als je het mij vraagt, een even grote spreiding in knoppenvaardigheid als onder docenten.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Geëmoticoneerd groepsgesprek

    woensdag 11 december 2013
    WhatsApp logo 24852140x140
    DEZE WEEK: Jelte Posthumus, docent geschiedenis en columnist voor Leeuwarder Courant. Ze zei dat ze zich vroeger wel eens buitengesloten had gevoeld, omdat ze niet bij de groep hoorde. Maar nu was het goed. De vriendinnen hadden de kwestie uitgesproken in een groepsgesprek, zei ze.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Waarom bent u leraar geworden?

    Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 4 december 2013
    Leraar worden
    DEZE WEEK: Stefan van der Weide, docent geschiedenis en maatschappijleer, Stad & Esch. Het is een vraag die ik elk schooljaar meerdere malen en in verschillende vormen steeds weer gesteld krijg:‘Waarom bent u leraar geworden?’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Passend onderwijs

    woensdag 27 november 2013
    Passend onderwijs
    DEZE WEEK: Jelte Posthumus, docent geschiedenis en columnist voor Leeuwarder Courant.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Bloggen over het onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 16 oktober 2013
    Schermafbeelding 2013 10 15 om 13.55.54
    Bloggen is een goede manier om gedachten en ideeën te delen met de rest van de wereld. Over ieder onderwerp, hoe niche ook, zijn duizenden blogs te vinden. Zo ook over onderwijs. In Nederland hebben we bijvoorbeeld de bekende EDU-bloggers, maar ook individuele bloggers vinden steeds vaker hun weg op het chaotische web.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (6 totaal) Alle reacties...

    Maltha Studiecoaching - Juliette Maltha - Maltha Studiecoaching is al ruim 31 jaar actief in het onderwijs. Wij merken bij ons dat ouders, leerlingen en...
    lees meer
    Redactie - Hartelijk dank voor alle reacties, ook via Twitter. Er is helaas enige verwarring dat OVM op eigen titel de...
    lees meer
    Anneke de Vries - Nog even geduld. Dan is er ongeveer iedere twee weken een blog te lezen op www.twin-go.nl
    lees meer
  • Erno Bedankt!

    woensdag 10 juli 2013
    bedankt 9
    Verrassend, inspirerend, kritisch en vernieuwend. Dat zijn de woorden die als eerste te binnen schieten als wij denken aan de columns van Erno Mijland op onderwijsvanmorgen.nl. In ruim 40 columns heeft hij zijn gedachtengangen en visie over het huidige onderwijs enthousiast met ons gedeeld. 
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Wijgenaarschap

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | trends | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 25 juni 2013
    Wordcloud 21e eeuwse vaardighedenpdf1
    Smeltende ijskappen, kanker, uitgeputte energievoorraden. Dat we de grootste uitdagingen voor de mensheid niet in ons eentje kunnen oplossen, hoef ik je niet te vertellen. We zullen als wereldburgers meer moeten samenwerken, ook omdat we steeds meer van elkaar afhankelijk worden.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Erno Mijland - Een voorbeeld: op een school in Brabant wilde men het onderwerp cyberpesten onder de aandacht brengen. Cyberpesten gaat iedereen...
    lees meer
    Jeannine Corneille (Centrum HVO) - Dank je wel Bianca! Mee eens dat dit een inspirerende tekst is. En Erno, ook dank aan jou daarvoor!...
    lees meer
    Bianca Boers - Inspirerende woorden! In december verzamelt het HVO (Humanistisch Vormings Onderwijs) 100 ideeën voor eigentijdse bildung en zet die op...
    lees meer
  • Onderneem het!

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 4 juni 2013
    Onderwijsonderneemt
    Altijd proberen om efficiënter en effectiever te werken. Kosten vermijden die nergens toe leiden. Durven investeren om later de vruchten te kunnen plukken. Jezelf door en door kennen. Feedback willen krijgen om jezelf nog beter te leren kennen. Kansen zien en ze verzilveren. Bij tegenslag weer opkrabbelen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (9 totaal) Alle reacties...

    Gerda Bultstra - Beste Erno, Ondernemenderwijs houdt zich net als jij bezig met het snijvlak (beroeps-)onderwijs en bedrijven/ondernemerschap. Met o.a. masterclasses zetten we...
    lees meer
    Erno Mijland - @Annette Ik herken die 'wat moeten we toch veel'-reactie wel. Maar die heeft ook wel te maken met het...
    lees meer
    Annette Wessels - Net een stuk in de VK gelezen over CBE maar oké. De super leerkracht lees ik in dit artikel....
    lees meer
  • Wat als alles kan?

    woensdag 15 mei 2013
    choice makers
    Wat als je je leerlingen met een videoverbinding kunt laten communiceren met leeftijdsgenoten in Japan of Zuid-Afrika? Wat als je ze een videofilmpje kunt laten maken en publiceren, zodat iedereen die toegang heeft tot het internet ernaar kan kijken en erop kan reageren? Wat als leerlingen in hun broekzak een apparaatje zouden hebben waarmee ze een woordenboek kunnen raadplegen, hun gps-locatie kunnen bepalen en audio-opnames kunnen maken? Wat als ze voor het bewerken van een tekening geen kostbare software meer nodig hebben, maar dit eenvoudig en gratis in hun browser kunnen doen? Wat als ze, elk vanuit hun eigen slaapkamer, samen kunnen werken aan werkstukken en presentaties? Wat als alles kan?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Een klas vol experts

    motivatie | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | dinsdag 23 april 2013
    kind en opa
    Ze zijn creatiever. Ze durven meer te experimenteren. Ze lachen vaker. Ze zijn niet bang voor knopjes, kabels en toetsenborden. Ze winnen vaker met Memory. En in de klas zijn ze in de meerderheid. Ik heb het over kinderen. En over hun potentie: een goudmijn die we veel te weinig verzilveren.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    George van Sluis - Veel scholen doen dit al meer dan 50 jaar! Scholen die het Jenaplanconcept vormgeven. De film opgenomen op de...
    lees meer
    Erno Mijland - @Joyce Interessant. Heb een video-interview met Martin gevonden: www.youtube.com/watch?v=ysi-lYFvVfI @Monique Goed!
    lees meer
    Joyce - Jean-Pol Martin is in Duitsland een grote naam als het gaat om het onderwijsprincipe 'Lernen durch Lehren' (vrij vertaald:...
    lees meer
  • Vet

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 4 april 2013
    vet
    Ik las eens een boek en werd meegezogen in het verhaal, door de schoonheid van het taalgebruik en de knappe opbouw van de inhoud. Soms in gedachten en soms met potlood maakte ik aantekeningen in de kantlijn. Soms legde ik het boek even aan de kant om de laatste alinea op me in te laten werken. Ik had de tijd en las boeken, stapels boeken. Ze gaven me nieuwe beelden om de wereld te begrijpen en vormden nieuwe patronen in mijn manier van denken over de wereld om me heen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Erno Mijland - @Peter Is als stijlfiguur bedoeld voor al die mooie boeken die ik tot nu toe gelezen heb.
    lees meer
    peter te riele - Ik ben benieuwd om welk boek het ging! Wat was de titel?
    lees meer
    Peter te Riele - Mooie metafoor: food for thoughts! Volgens mij hoeft het doseren niet zo moeilijk te zijn als je de doelstelling van...
    lees meer
  • Ssssst!

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | jongerencultuur | trends | dinsdag 19 maart 2013
    ssst
    De stilte tussen de noten maakt de muziek. Stilte is tijd om het mentale gist haar werk te laten doen en ideeën te laten rijzen. Stilte brengt je terug bij jezelf, geeft ruimte om naar binnen te kijken, je te concentreren op waar je je aandacht op wil richten. Nee, ik heb geen cursus gevolgd met kruidenthee, biologische koekjes en een trainer in een witte jurk. Maar ik maak me soms wel zorgen over het gebrek aan stilte.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Juf Janny - Dit filmpje past perfect bij de column van Erno - vimeo.com/61635444
    lees meer
  • Gedachte-experiment

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | trends | dinsdag 26 februari 2013
    experiments 1
    Stel: iemand heeft vannacht je hersenen uit je lichaam verwijderd, ze in een bak met vloeistof gelegd en ze aangesloten op een grote computer. Hierdoor blijft je brein normaal functioneren. De computer zorgt voor allerlei prikkels: je krijgt dingen te zien en te horen alsof er niks aan de hand is. Zal je ooit te weten komen wat er gebeurd is? Een korte beschrijving van een bekend gedachte-experiment dat ‘hersenen in een vat’ genoemd wordt.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Mustafa Dag - Beste, Op 20 april 2013 is er in Amsterdam Inespo event waarbij leerlingen allerlei experimenten/projecten hebben. Ik nodig u uit.
    lees meer
  • Onbeoogd leren

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | trends | woensdag 30 januari 2013
    kinderen vrolijk
    Joost zit op een stoel op een podium. Hij doet net alsof hij een boek in zijn hand heeft. Om hem heen op de planken zitten zo’n twintig kinderen. Het publiek in de zaal heeft zojuist een bijvoeglijk naamwoord gegeven en een klein huishoudelijk voorwerp genoemd. De twee woorden zijn onderdeel van de opdracht aan Joost: lees een verhaal voor over een ‘koud lepeltje’ uit je virtuele voorleesboek. Voorbereidingstijd: drie seconden.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Spelling? Kinderspel!

    Talen & Kunstvakken | woensdag 9 januari 2013
    HetGroeneBoekje
    De spelling van de Nederlandse taal is toe aan een ingrijpende herziening. Laat ik die knuppel maar eens in het hoenderhok gooien. Doelstelling is dat een kind de was moet kunnen doen. Onze spelling moet kinderspel worden. Ik zeg dat ondanks het feit dat ik daarmee een deel van mijn eigen ruiten ingooi. Ik werk immers af en toe als redacteur en verdien dan mijn brood met het verbeteren van andermans spelfouten. En als ik ooit mijn stiel als leraar Nederlands weer oppak, zal de in mijn opleiding opgedane kennis niet meer relevant zijn. Het zij zo.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (10 totaal) Alle reacties...

    Hilde - Als leerkracht in de bovenbouw van het basisonderwijs zie ik dat veel kinderen moeite hebben met de regels en...
    lees meer
    Coert Peeters - Het 'afschaffen' van alles wat door een beperkte groep ' te moeilijk' wordt gevonden is natuurlijk altijd de...
    lees meer
    Christel Cosijn - Wat een vreemde manier van problemen oplossen. Het wordt te moeilijk, dus doen we het maar niet meer. Als...
    lees meer
  • Waar of onwaar? Dat is de vraag

    motivatie | differentiatie | jongerencultuur | social media in het onderwijs | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 4 december 2012
    politifactphotosMeterclose2
    Tijdens de verkiezingscampagne van afgelopen zomer was het ‘hot’: factchecken. Journalisten checkten live of de boute uitspraken van politici hout sneden. Dagblad nrc.next startte enige tijd geleden de rubriek next.checkt om beweringen in de media onder een vergrootglas te leggen. Waar of onwaar? Dat is de vraag!
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Experimenteren mét kinderen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | jongerencultuur | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 6 november 2012
    experimenterenonderwijs
    ‘Je mag niet experimenteren met kinderen.’ Kent u die uitdrukking? Je hoort hem vaak als reactie op een idee voor een vernieuwende aanpak in het onderwijs. Ik zeg: ‘Je moet experimenteren mét kinderen.’ 
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Erno Mijland - @Marc Eénheidsworst is een passende metafoor. Hoeveel soorten worst had je vroeger? En hoeveel heb je er nu? Mager,...
    lees meer
    Marc Bellinkx - Volmondig mee akkoord. Enkel hier in Vlaanderen is de tendens zo dat je, als leerkracht, niet mag experimenteren....
    lees meer
  • Een kist vol woordenschat

    motivatie | internationaal onderwijs | dinsdag 16 oktober 2012
    woordenschat
    Woorden helpen bij het denken. Heb je meer woorden tot je beschikking, dan kun je beter denken. Tenminste, als het woorden zijn die iets van belang beschrijven en waarvoor je eerst nog geen woord had. Er is ook zoiets als verbale diarree. Excusez le mot. Maar de metafoor is gepast: van sommige woorden draait je maag nu eenmaal om.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Peter te Riele - Niet zozeer woorden maar uitdrukkingen en metaforen kunnen veel zeggingskracht hebben voor het onderwijs waar ik voor sta: bouwen op...
    lees meer
  • Aansluiten of laten aansluiten

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | woensdag 26 september 2012
    Student en Teacher
    Onderzoek naar de werking en ontwikkeling van het brein wijst uit dat pubers ‘s morgens over het algemeen niet vooruit te branden zijn. Hun slaap-waakritme verlegt zich en daar kunnen ze helemaal niets aan doen. Geen probleem, beginnen we de school toch een half uurtje later.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    theo wismans - Hoi Erno, Aansluiten en Laten Aansluiten kan heel goed samen gaan. Hoe doe ik dat na 38 jaar voor de...
    lees meer
    S.Geven - Mijn Mboleerlingen schrieben hun eigen toekomstvisie over een zelfbedacht thema. Ze lernen onderzoeken, leeren, creeren, innoveren, presenteren, argumenteren en...
    lees meer

  1 2 3 Volgende

img