1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 Volgende RESULTATEN (1124)

  • Hoe voorkom je faalangst in de klas?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | donderdag 11 februari 2016
    FailFirst attempt in learning
    De meeste leerlingen hebben, in meer of mindere mate, weleens last van faalangst. Bij aanvang van een belangrijke toets bijvoorbeeld, of wanneer alle ogen tijdens een presentatie op één leerling zijn gericht. Vervelend, maar gelukkig niet onoverkomelijk. Wat doet u om uw leerlingen zo veel mogelijk op hun gemak te stellen?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onze Nieuwe School: de winnaars én een lesidee

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | dinsdag 9 februari 2016
    Schoolmakers2
    Eerder schreef OVM al over het project Onze Nieuwe School: de zoektocht van Gemeente Amsterdam en Kennisland naar nieuwe schoolmakers in de regio. Inmiddels zijn de vier winnende schoolplannen bekend én ontwikkelde Talent, de methode Nederlands van Malmberg, onlangs een lesidee bij het onderwerp. Hoog tijd dus voor een update.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Kennisnet en SLO presenteren nieuw model 21e eeuwse vaardigheden

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | donderdag 4 februari 2016
    Model21eeeuwsevaardigheden
    Kennisnet en SLO presenteerden deze week het vernieuwde model voor 21e eeuwse vaardigheden. Het betreft een aangepaste versie waarin 'digitale geletterdheid' ter verduidelijking is opgedeeld in vier deelvaardigheden. Het model bestaat in totaal uit elf generieke vaardigheden die nodig zijn om te functioneren in en bij te dragen aan de toekomstige samenleving.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Petra Hakvoort - Ook wij, scholen voor blinde en slechtziende leerlingen, zijn op zoek naar geschikt lesmateriaal en een leerlijn m.n....
    lees meer
    Jan - Kijk ook eens oop www.denkgewoonten.nl/
    lees meer
    Joyce - Concreet lesmateriaal m.b.t. de ontwikkeling van 21e eeuwse vaardigheden zijn wat mij betreft zeer welkom! Vooral heel praktisch materiaal.
    lees meer
  • Onderwijstips februari 2016

    motivatie | dinsdag 2 februari 2016
    Verwonderenderwijs
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder meer de IPON-vakbeurs en het boek ‘Verwonderenderwijs’ van Alderik Visser (Denkfiguren). Heeft u nog een tip die niet mag ontbreken? Laat dan een reactie achter via onderstaand reactieformulier.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Elke Meulendijks - Veel docenten zijn bezig met het digitaliseren van hun lessen. Gat in de markt voor een uitgever?
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: muziekonderwijs (deel 2)

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | Talen & Kunstvakken | donderdag 28 januari 2016
    NinGenius
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen: de stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we voor de tweede keer apps die je kunt inzetten bij muziekonderwijs. Vul u de lijst verder aan met uw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 5 technologietrends die van invloed zijn op het onderwijs in 2016

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 26 januari 2016
    edtechtrends
    Onderwijs en technologie zijn inmiddels onlosmakelijk met elkaar verbonden. Waar sommige technologieën de tand des tijds doorstaan, verdwijnen anderen al na enkele jaren uit beeld. Op EdTechmagazine.com verscheen onlangs een top 5 technologietrends die van invloed zijn op het onderwijs in 2016. Welke van deze ontwikkelingen zijn volgens u een blijvertje?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Elke Meulendijks - Het spelelement in methodieken? Zie ze nergens...
    lees meer
    Ted van der Stoop - Ik mis serious gaming in bovenstaande opsomming. Steeds meer scholen gebruiken dit in hun lesprogramma. Dit zal de komende...
    lees meer
  • RSA: How to help every child fulfil their potential?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | internationaal onderwijs | vrijdag 22 januari 2016
    Waarom zeggen veel leerlingen zich te vervelen op school? En waarom stoppen ze met proberen als iets moeilijk wordt? In de nieuwste animatie van RSA, ‘How to help every child fulfil their potential’, neemt psycholoog Carol Dweck (Stanford) u mee in haar baanbrekende onderzoek en aanbevelingen omtrent de fixed- en growth mindset.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 5 must read-blogs over onderwijs en technologie

    motivatie | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 20 januari 2016
    Catlin Tucker
    Er zijn enorm veel interessante Nederlandse onderwijsbloggers, al kunnen ze er in de Verenigde Staten ook wat van. Om poolshoogte te nemen, dook de redactie van Onderwijs van Morgen in een door EdTech samengestelde shortlist van 50 must read-blogs over onderwijs en technologie. Deze 5 bloggers vielen bij ons meteen in de smaak. Wie is uw favoriete Amerikaanse onderwijsblogger?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • OVM selecteert: 5 krachtige lesafsluiters

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | donderdag 14 januari 2016
    The End
    Nog eens de belangrijkste informatie benadrukken, controleren of leerlingen alles hebben begrepen, de laatste vragen beantwoorden en de losse eindjes aan elkaar knopen... De lesafsluiting is minstens zo belangrijk als het begin van de les. Hoe sluit u uw lessen af? Onderwijs van Morgen selecteerde vijf krachtige lesafsluiters die u kunt inzetten om een blijvende indruk achter te laten op leerlingen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Flipping the classroom: 6 voor- en nadelen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | dinsdag 12 januari 2016
    Flipped
    De Flipping the Classroom-hype is inmiddels al een tijdje overgewaaid. Dat het meer is dan een modegril, blijkt uit het feit dat veel docenten het concept in meer of mindere mate toepassen in hun onderwijs. Bent u (nog) niet zo ver of twijfelt u over de manier waarop? Onderwijs van Morgen zet voor u een zestal voor- en nadelen op een rij.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Wikke Bouw - Zorg dat de leverancier van onderwijsmaterialen deze taak gedeeltelijk op zich neemt (instrucievideo's). Zorg dat leerlingen tegelijk bij het...
    lees meer
  • IPON 2016: Slimme digitale leermiddelen voor het onderwijs van nu

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | dinsdag 5 januari 2016
    IPON
    Op 3 en 4 februari vindt in de Jaarbeurs in Utrecht de 8e editie van IPON plaats. Tijdens deze vakbeurs kunt u kennismaken met recente ontwikkelingen op het gebied van onderwijsinnovatie en ICT in het onderwijs. Ook Malmberg is dit jaar weer van de partij. Op beide dagen verzorgt de uitgeverij een presentatie over digitale leermiddelen voor het onderwijs van nu.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijstips januari 2016

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | jongerencultuur | dinsdag 5 januari 2016
    Talent Binnenstebuiten
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder meer de boeken ‘Talent Binnenstebuiten’ en ‘Passend voortgezet onderwijs’ en de Radboud Docentendagen 2016.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Lydia Braakman, directeur Stichting Zorgeloos met diabetes naar school, ly - Min van OCW heeft onlangs een factsheet gepubliceerd over diabeteszorg in het primair onderwijs. Binnen dit financieel en juridisch...
    lees meer
  • Terugblik 2015: best gelezen artikelen (deel 2)

    motivatie | dinsdag 29 december 2015
    OVM
    Kerstvakantie. Een periode om in alle rust terug te blikken op het eerste deel van dit schooljaar. Ook voor Onderwijs van Morgen. Interessante ontwikkelen, boeiende rapporten én niet te vergeten inspirerende docenten passeerden de revue. In deze tweedelige blogserie een terugblik op de meest gelezen artikelen van 2015. Met in dit deel de nummers 1 tot en met 5.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Kijken in de kerstvakantie: onderwijsdocumentaires

    motivatie | maandag 28 december 2015
    Schermafbeelding 2015 12 22 om 12.16.12
    Niets is fijner dan onderuit gezakt op de bank genieten van een mooie documentaire. De kerstvakantie leent zich daar bij uitstek voor. Om het makkelijk te maken, selecteerde Onderwijs van Morgen voor u een aantal online kanalen én de beste onderwijsgerelateerde documentaires die u daar kunt vinden. Staat uw favoriet er al bij? Lees gauw verder.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Wilbert Dolders - The alphabet www.imdb.com/title/tt3215346/
    lees meer
  • Terugblik 2015: best gelezen artikelen (deel 1)

    motivatie | dinsdag 22 december 2015
    keep calm winter break has begun 11
    Kerstvakantie. Een periode om in alle rust terug te blikken op het eerste deel van dit schooljaar. Ook voor Onderwijs van Morgen. Interessante ontwikkelen, boeiende rapporten én niet te vergeten inspirerende docenten passeerden de revue. In deze tweedelige blogserie een terugblik op de meest gelezen artikelen van 2015. Met in dit deel de nummers 6 tot en met 10.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 13 dingen die je niet tegen leerlingen moet zeggen

    internationaal onderwijs | donderdag 17 december 2015
    mad
    Als docent heeft u ten overstaan van een klas vol leerlingen vast weleens iets gezegd waar u later spijt van kreeg. U bent in ieder geval niet de enige. Met behulp van collega’s stelde voormalig leraar Richard Curwin voor Edutopia een lijst samen van dingen die je niet tegen leerlingen moet zeggen. Staat er iets tussen wat u ook weleens is ontglipt?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: populaire geschiedenis-apps op Eduapp

    donderdag 17 december 2015
    Muse
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie bespreken we de vijf populairste apps op Eduapp voor geschiedenis. Deze website biedt niet alleen een overzicht van apps, maar ook bijbehorende lesideeën voor en door docenten. Handig! Wat is uw favoriete geschiedenis-app?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • OnzeLes: beoordeel je docent met een app

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 17 december 2015
    Schermafbeelding 2015 12 17 om 09.10.49
    Hoe mooi zou het zijn als tweeënhalf miljoen leerlingen actief meedenken over de verbetering van lessen in Nederland? Met de gratis app OnzeLes is dat mogelijk. Leerlingen kunnen er hun docenten laagdrempelig en op constructieve wijze mee voorzien van feedback. Met deze feedback kunnen docenten in gesprek over de leskwaliteit.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 5 tips voor meer plezier in de les

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | donderdag 10 december 2015
    plezier in de klas
    Plezier is een belangrijke voorwaarde voor een goede les. Voor leerlingen én voor docenten. Toch vinden veel leerlingen, bijna 60 procent, de helft van de lessen saai; 30 procent stelt zelfs bijna alle lessen saai te vinden. Vooral PowerPoint-presentaties zorgen voor de ultieme verveling, zo blijkt uit onderzoek. Daarom in dit artikel 5 tips voor meer plezier in de les.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Jong, online en ...verbonden?

    woensdag 9 december 2015
    Youngworks
    Al dat internetgebruik van jongeren; wat is de impact daarvan op sociale cohesie in de maatschappij? Op die interessante vraag promoveerde Marjon Schols eind oktober aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam met haar proefschrift ‘Young, online and connected’. Dit artikel is geschreven door Yvonne van Sark en verscheen eerder op de blog van Youngworks.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 Volgende

img