1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 Volgende RESULTATEN (1010)

  • Onzenieuweschool.nl: Amsterdam zoekt schoolmakers

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | donderdag 23 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 23 om 12.47.23
    Kennisland heeft, in opdracht van de Gemeente Amsterdam, een nieuw project gelanceerd. Onder de naam Onze Nieuwe School is Amsterdam sinds deze week op zoek naar ‘schoolmakers’. Mensen met vernieuwende ideeën, die aansluiten op de po- en vo-leerling van vandaag en morgen. Heeft u een goed idee voor een nieuwe Amsterdamse school?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Veranderingstrajecten in het onderwijs: 7 stadia van bezorgdheid

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | woensdag 22 april 2015
    CBAM
    Op bijna iedere vo-school, waar ik het afgelopen schooljaar als onderwijskundig adviseur ben geweest, speelt de vraag: Hoe kan de ELO bijdragen aan het omgaan met verschillen tussen leerlingen? Hierbij wordt een grote diversiteit aan begrippen gebruikt en vaak is ook het gewenste eindresultaat anders omschreven. Differentiëren, personaliseren, adaptief leren, individualiseren, blended learning, één-op-één...
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: eerste hulp bij examentraining

    motivatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 22 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 20 om 13.10.48
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. En al hebben we er de afgelopen weken al meermaals over geschreven, ook deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ staat in het teken van examentraining. Heeft u nog een suggestie?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Tjeu Seeverens - eindexamendoen.nl is samengesteld door en voor leerlingen en docenten en is gratis te downloaden, inclusief een E-book.
    lees meer
  • Wanneer geef ik een voldoende? Alles over cesuurbepaling

    maandag 20 april 2015
    cesuurbepaling
    Goede, betrouwbare toetsing is belangrijk om leerlingen eerlijk en objectief te kunnen beoordelen, maar minstens zo belangrijk is het bepalen waar de grens ligt tussen een voldoende en een onvoldoende. Hoe kunt u vaststellen of leerlingen de lesstof beheersen? Wanneer krijgt een leerling een voldoende? We nemen u in 5 stappen mee op de weg naar een goede cesuurbepaling.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Eindexamenhulp: tips en suggesties van onze lezers

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 21 april 2015
    Ruud Greven
    Vorige week verscheen op Onderwijs van Morgen het artikel ‘Eindexamenhulp: de populairste YouTube-docenten’. Daarin vroegen wij u als lezer welke YouTube-docent u uw leerlingen aanraadt. En of u wellicht zelf ook een YouTube-kanaal heeft? In dit vervolgartikel de reacties, tips en suggesties van onze lezers. Heeft u ook nog een goede tip?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Redactie Onderwijs van Morgen - Hier nu ook. Excuses!
    lees meer
    Martijn Claassen - Op mijn eigen website staat 'begeleidde' wel dubbel d...
    lees meer
  • Vernieuwing vmbo: van ruim 30 naar 10 profielen

    leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | vrijdag 17 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 17 om 11.48.00
    De komende jaren gaat het vmbo op de schop. Het aantal profielen waar je als leerling voor kunt kiezen, wordt namelijk teruggeschroefd van ruim dertig naar tien. Deze programma’s worden overzichtelijk van opzet, bieden meer keuzemogelijkheid voor de leerling en zorgen voor een betere voorbereiding op het vervolgonderwijs. In dit artikel de belangrijkste veranderingen in een notendop.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Voetstuk

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | vrijdag 17 april 2015
    voetstuk 2
    De meest angstaanjagende gedachte voor een beginnende docent is die van de ervaren collega’s om je heen die alles, altijd perfect onder controle hebben. Dat ze jou, wanneer ze het lokaal voorbij lopen, enorm zien stoeien met een stel jonge hooligans. En dat ze in de docentenkamer dan lachend tegen elkaar zeggen het dat zíj het nooit zo ver zouden laten komen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Waarom lesgeven de beste baan ter wereld is

    motivatie | woensdag 15 april 2015
    teacher
    Soms besluiten goede docenten verder te kijken en hun baan in het onderwijs op te geven. Lesgeven wordt dan ook steeds veeleisender. Niet alleen door de toenemende werkdruk, maar ook door de behoefte aan vernieuwing en niet te vergeten; steeds mondiger wordende leerlingen. Lesgeven kan emotioneel uitputtend en soms zelfs onmogelijk zijn. Waarom is het docentschap dan toch de beste baan ter wereld?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Eindexamenhulp: de populairste YouTube-docenten

    motivatie | social media in het onderwijs | maandag 13 april 2015
    Frank Bosma
    Over een maand gaan de eindexamens voor het voortgezet onderwijs weer van start. Veel leerlingen zijn dan ook al druk in de weer met de voorbereidingen. Onder meer met behulp van YouTube-video’s, waarin docenten de eindexamenstof nog eens haarfijn uitleggen. In dit artikel een kleine greep uit de flinke groep populaire Nederlandse YouTube-docenten. Welke docent raadt u uw leerlingen aan? Of heeft u zelf een YouTube-kanaal?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (7 totaal) Alle reacties...

    Thep Wismans - Via en van Tjeu Seeverens: Dankzij grote inzet van Egid van Houtem hebben we als TalentenAcademie van SVO|PL...
    lees meer
    Redactie - Dit handige kanaal kwamen we ook nog tegen: maken.wikiwijs.nl/59370/Videolessen_aardrijkskunde opgesteld door Willem Korevaar van het Vaklokaal Aardrijkskunde
    lees meer
    Peter Hofland - www.dedigitaledocent.net/examentraining/ verwijst naar de juiste aanpak en naar deskundige uitleg voor de vakken Nederlands, Engels, Biologie, Wiskunde, Natuurkunde en Scheikunde....
    lees meer
  • Nederlandse jongeren leren programmeren

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | woensdag 8 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 07 om 16.13.34
    In het digitale tijdperk waar we dagelijks verschillende smartphones, tablets  en computers gebruiken lijkt het logisch dat we jongeren zo vroeg mogelijk leren programmeren. Weten hoe je de taal van machines schrijft wordt in de nabije toekomst waarschijnlijk net zo belangrijk als de beheersing van de Engelse taal.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Oproep: Wat wilt u weten over adaptief en gepersonaliseerd leren?

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 7 april 2015
    adaptieflerennn
    Adaptief en gepersonaliseerd leren zijn hot items binnen het onderwijs. Zo ook in Nederland, waar onlangs de eerste adaptieve pilots en initiatieven van start zijn gegaan. Logischerwijs roepen deze actuele ontwikkelingen bij veel docenten de nodige vragen op. Waar zou u nou graag meer over willen weten? Wellicht vindt u een antwoord in onderstaande artikelen. Zo niet: laat het ons weten!
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    redactie - @Mirjam Het is zeker niet ondenkbaar dat verschillende platformen binnen en buiten de school geïntegreerd kunnen worden. Leren vindt steeds...
    lees meer
    Mirjam.vd.brand - vraag rondom gepersonaliseerd leren. Dat gaat verder dan de aangeboden educatief leeromgevingen..ook buiten de onderwijsplatformen. Hoe integreer je de...
    lees meer
  • Fictieve voldoendes

    motivatie | Talen & Kunstvakken | dinsdag 7 april 2015
    Anke Swanenberg
    In mijn eerste jaar als docent begon ik vol goede moed met het nakijken van de toetsen tekstverklaring van mijn 4vwo-leerlingen. Tijdens de lessen leken zij de stof te snappen en ze deden actief mee met de opdrachten. Toch kon ik wel in huilen uitbarsten toen ik een paar vragen had nagekeken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Meest bekeken TED-Ed lessen: wiskunde

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | Mens & Natuur | vrijdag 3 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 03 om 12.48.29
    TED-Ed, het platform voor educatieve lessen van TED, bestaat inmiddels al een tijdje. Met dit platform biedt TED docenten de mogelijkheid om reeds bestaande lessen naar eigen voorkeur aan te passen. Ook kunt u met behulp van de software uw eigen videolessen maken. In dit artikel de 5 populairste TED-Ed lessen op het gebied van wiskunde. Wat is uw favoriete les?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • TEDxAmsterdamED 2015: de highlights op een rijtje

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | donderdag 2 april 2015
    Vorige week stond Theater Amsterdam in het teken van TEDxAmsterdamED 2015: hét event voor een flinke dosis onderwijsinspiratie. Sinds gisteren staan alle talks online. Zo kan iedereen nog eens nagenieten van de aan bod gekomen inspirerende visies, ideeën en ervaringen. In dit artikel onze highlights. Wat zijn die van u?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Peter te Riele - Ik was erbij en zette elke TEDx-talk om in een mindmap. Ze staan in ieder geval op mijn blog:...
    lees meer
  • Wat is de rol en het doel van onderwijs?

    motivatie | trends | woensdag 1 april 2015
    Welke vakken en (sociale) vaardigheden moeten leerlingen nu leren om in de toekomst goed te functioneren in het werkveld en in hun persoonlijke leven? Met die vraag is het Platform Onderwijs2032, onder leiding van Paul Schnabel, momenteel druk doende. Maar moeten we, om die vraag te kunnen beantwoorden, niet eerst tot overeenstemming komen over de onderliggende vraag: Wat is de rol en het doel van onderwijs?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Yvonne - Claire Boonstra sprak over dit onderwerp op de laatste TedEd: operation.education/het-waarom-van-onderwijs/
    lees meer
    Wim van Doornik - Ieder kind in Nederland heeft recht op goed onderwijs, een recht dat vertaald is in de Leerplicht. Door op...
    lees meer
  • Educatief auteur: Iets voor u?

    motivatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 31 maart 2015
    Schermafbeelding 2015 03 31 om 13.44.53
    Veel docenten denken er wel eens over na om als educatief auteur aan de slag te gaan. Zij werken immers dag in dag uit met leerlingen en zien heel goed wat werkt en waar leerlingen het meeste van leren. En wat is leuker dan voor de klas staan met lesmateriaal waar je zelf aan hebt meegeschreven?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Malmberg op studiedagen ‘Toets Digitaal’

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | dinsdag 31 maart 2015
    toetsdigitaal2
    Op 16 en 17 april vinden de studiedagen ‘Toets Digitaal’ plaats. De dagen hebben het thema ‘het nieuwe leren vraagt om een andere manier van toetsen’. Uitgeverij Malmberg verzorgt een presentatie over de invloed van een adaptief ingericht leerproces op toetsing.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • NRO: Hoe buitenschools leren het leren binnen de school kan helpen

    motivatie | differentiatie | vrijdag 27 maart 2015
    buitenschools leren
    Leerlingen leren niet alleen binnen de muren van de school. Ook daarbuiten zijn ze dagelijks, zowel bewust als onbewust, bezig met het opdoen van kennis en vaardigheden. Sporten, muziekles, verdieping in eigen interesses, lessen in de prille liefde en andere levenslessen. In het leven van een puber is het nooit saai. Maar wat kan dit buitenschoolse leren betekenen voor het leren binnen de school?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: geschiedenis en aardrijkskunde

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | dinsdag 24 maart 2015
    Unlock History
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die je kunt inzetten bij geschiedenis of aardrijkskunde. Vult u de lijst verder aan met uw persoonlijke favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De impact van Stichting leerKRACHT op het onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | vrijdag 20 maart 2015
    Leerkracht
    In 2012 begon Stichting leerKRACHT als pilot op vijftien scholen. Doel? Op scholen een cultuur cultiveren waarin docenten samenwerken bij het verbeteren van het onderwijs. Inmiddels doen ruim 215 Nederlandse scholen mee met het programma. Voor Universiteit Utrecht reden genoeg om de impact van de organisatie in kaart te brengen. Lees verder voor de belangrijkste findings.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 Volgende

img