1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 Volgende RESULTATEN (872)

  • Smartphones als educatieve tool

    vrijdag 18 april 2014
    Smartphone als educatieve tool2
    Het overgrote merendeel van de leerlingen, nameljk 70% van de jongeren tussen 16 en 25 jaar, heeft tegenwoordig een smartphone. De smartphone wordt vooral gebruikt om contact te houden met vrienden, te gamen en te surfen op het internet, maar leent zich ook goed voor educatieve doeleinden. Veel leerlingen checken hun cijfers en roosters echter al via hun smartphone.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Teacherpreneurs: de voorbereidingen van Bart Hoogendijk

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | vrijdag 18 april 2014
    Schermafbeelding 2014 04 17 om 15.35.13
    Een echte teacherpreneur is hij nog niet. Maar Bart Hoogendijk, docent levensbeschouwing op het Ds. Pierson College in Den Bosch, is hard op weg er een te worden. Het afgelopen jaar was voor hem een voorbereiding op het ‘teacherpreneurschap’. Door zich op verschillende manieren in te zetten binnen het onderwijs ontdekte hij dat het docentschap voor hem meer is dan alleen voor de klas staan.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    anja huijgen - Ruim een jaar geleden heb ik een you tube kanaal geopend voor mijn leerlingen met allerlei afspeellijsten voor herhaling...
    lees meer
  • ExamenOverzicht: korte en bondige samenvattingen

    motivatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 16 april 2014
    examenoverzicht
    Begin mei is het weer zo ver. Dan beginnen de eindexamens in het voortgezet onderwijs. Voor de meeste leerlingen een ontzettend spannende periode waarin de juiste hulp en ondersteuning gewenst is. Het nieuwe initiatief ExamenOverzicht biedt samenvattingen, oefenexamens en examentips om havo- en vwo-leerlingen te ondersteunen bij de voorbereiding op hun examens.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Tjeu Seeverens - Ook De TalentenAcademie van SVOPL brengt dit jaar weer een gidsje uit met allerlei tips, tricks en links voor...
    lees meer
    Henk Stap - Kijk ook eens op eindexamensite.nl. Doen dat ook en beter.
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: leren programmeren

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 9 april 2014
    Schermafbeelding 2014 04 08 om 11.13.57
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Eerder schreven we op Onderwijs van Morgen al over het nut van programmeren. Maar welke apps kun je nou gebruiken om dat te leren? Na enige research blijkt dat de meeste toepassingen niet beschikbaar zijn als app maar alleen als webapplicatie. Ook prima. Onderwijs van Morgen zet er een aantal voor je op een rij.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Sem - Ik vind dat windows visual basic niet mag ontbreken de 2008 versie is gratis en je kunt er zeer...
    lees meer
  • Docentenmiddag Economie: The Challenge

    woensdag 9 april 2014
    Schermafbeelding 2014 04 08 om 20.56.26
    Afgelopen vrijdag vond bij Malmberg de Docentenmiddag Economie plaats. Tijdens de sessie The Challenge deelden economiedocenten hun favoriete lesideeën met collega’s. De jury - bestaande uit twee leerlingen en Uitgever Economie Yvonne Morsink - stemde vervolgens op het meest motiverende en aansprekende lesidee. De eer werd toebedeeld aan Bjorn de Bruijn die met zijn lesidee ‘AEX-index: Welke aandelen gaan we kopen?’ leerlingen fictief laat handelen in aandelen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Teacherpreneurs: de Economie Academy van Frank Bosma

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | maandag 7 april 2014
    Voor de klas staan, een eigen YouTube-kanaal en zowel online als in Hilversum bijles en examentraining geven. Frank Bosma (41) doet het allemaal. Met de Economie Academy ondersteunt hij met succes leerlingen uit het hele land. Een teacherpreneur pur sang.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Toetsen moeten in dienst staan van het leren

    leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 3 april 2014
    toetsmagazine2
    "We toetsen te veel en doen te weinig met de resultaten", vindt Karen Heij, toetsexpert en directeur van Bureau ICE. Jammer, want toetsing zou leerlingen en het onderwijs juist vooruit helpen als je toetsing gebruikt voor het juiste doel: om leerlingen verder te helpen en niet om ermee af te rekenen. Als het gaat om toetsing, volgen we in het voortgezet onderwijs feitelijk maar één model: het examenmodel”, aldus Heij.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Whitepaper: Serieuze aandacht voor jongensdip

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | donderdag 27 maart 2014
    jongensdip
    Waar meisjes steeds beter presteren, zien we jongens relatief achterblijven. Er verschijnen documentaires, boeken en wetenschappelijke rapporten over de jongensdip. In de Hoofdlijnenbrief Emancipatiebeleid van mei 2013 constateert Jet Bussemaker: ‘We zien dat meisjes het in het onderwijs zoveel beter doen dan jongens, dat de jongens dreigen achterop te raken.’ Het lijkt eindelijk serieus genomen te worden: jongens verdienen in het onderwijs extra aandacht.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijstips april 2014

    motivatie | internationaal onderwijs | dinsdag 25 maart 2014
    teach
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere de Docentenmiddag Economie, de hernieuwde editie van ‘Puberbrein Binnenstebuiten’ en de documentaire ‘Teach’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Pecha Kucha-evenement Radboud Docenten Academie

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | donderdag 20 maart 2014
    pecha kucha
    De Radboud Docenten Academie organiseert op vrijdag 28 maart een Pecha Kucha-evenement rond het thema ‘Ontwikkeling’. Niet alleen professionals uit het onderwijs, maar ook studenten en alumni zullen samen met leerlingen van de middelbare school Pecha Kucha-presentaties houden. Het evenement wordt georganiseerd naar aanleiding van de inaugurele rede die Prof. Paulien Meijer in haar rol als nieuwe wetenschappelijke directeur van de Radboud Docenten Academie zal uitspreken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Virtual reality in de klas?

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 19 maart 2014
    Oculus Rift
    Nee, we gaan niet skiën.  Al behoort dat binnenkort vast wel tot de mogelijkheden met de Oculus Rift: de nieuwe virtual reality-headset waarmee je alles, maar dan ook echt alles kunt doen vanuit je luie stoel. Of vanuit de lesbanken, want de headset heeft ook voor het onderwijs veel potentie.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De opkomst van de teacherpreneur

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | internationaal onderwijs | vrijdag 14 maart 2014
    Schermafbeelding 2014 03 14 om 10.38.13
    De druk om zo efficiënt mogelijk te werken maakt docenten vindingrijker dan ooit. Mede daardoor vindt een toename van zogenoemde teacherpreneurs plaats: docenten die voor de klas staan en de rest van hun tijd besteden aan het verspreiden van best practices en innovatieve ideeën. Tijd voor? Niet bepaald. Toch vullen steeds meer docenten hun werk in het onderwijs op deze ondernemende manier in. Zelfs als dat wat minder uren voor de klas betekent.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (25 totaal) Alle reacties...

    Bert Wieringa - Een mooi initiatief. Zou graag zien dat "teacherpreneurs" zich verbinden als dat via dit platform zou kunnen gaan lukken....
    lees meer
    Mariëlle van Woudenberg - Goed initiatief Ik doe mee Ik leer graag van anderen en hoop anderen ook iets te kunnen bieden
    lees meer
    Rhea Flohr - Ik ben het (nog) niet maar het heeft wel mijn interesse en ik leer graag van anderen dus blijf...
    lees meer
  • Favoriete educatieve apps: Frans, Engels, Duits en meer

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | Talen & Kunstvakken | woensdag 12 maart 2014
    Chegg Flashcards
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Dit zijn onze favoriete educatieve taal-apps waar jij en je leerlingen meteen mee aan de slag kunnen. Vul jij de lijst verder aan met jouw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    lotte - meer oefenen leren anders heeft het geen nut
    lees meer
  • De Proeftuin: Gepersonaliseerd en gericht leren voor het eindexamen

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | donderdag 13 maart 2014
    proeftuinexamenssml
    De Proeftuin is een experimentele adaptieve examentrainer voor leerlingen van havo 4 en 5 die willen oefenen met eindexamens. Omdat de examentrainer is gekoppeld aan lesmethodes van verschillende uitgevers, is het mogelijk om leerlingen sneller en gerichter te begeleiden naar hun eindexamen. Initiatiefnemers SLO en Kennisnet verbinden een onderzoek aan De Proeftuin om uit te zoeken of deze trainer adaptief en gepersonaliseerd leren kan ondersteunen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (4 totaal) Alle reacties...

    Wim van der gang - Heel erg jammer geen Beeldende Vorming
    lees meer
    Engelbert Huckriede - Duits mis ik
    lees meer
    Y. van Buuren - Ik mis Nederlands...
    lees meer
  • Mo? Ja, Mo!

    motivatie | jongerencultuur | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 5 maart 2014
    Beeld blog michel van ast
    "Leerlingen zijn zo veel handiger met computers dan wij", hoor ik docenten vaak zeggen. Maar dan is er altijd wel iemand die daar tegenover stelt: “Dat is een misverstand! Ze hebben maar zeer beperkte computervaardigheden.” Ik denk dat we in zijn algemeenheid niet op die manier over leerlingen kunnen praten. Er bestaat onder leerlingen, als je het mij vraagt, een even grote spreiding in knoppenvaardigheid als onder docenten.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijstips maart 2014

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | trends | woensdag 5 maart 2014
    effectief
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het 1e Nationale Docentencongres Engels, de Onderwijs Filmavond met ‘Children full of life’ en het boek ‘Effectief en affectief lesgeven aan pubers’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: 3 iPad apps die geschiedenis tot leven wekken

    social media in het onderwijs | Mens & Maatschappij | vrijdag 28 februari 2014
    Geschiedeniseducatieveapps
    ICT is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij het woord “geschiedenisles”. Maar is deze combinatie echt zo onwaarschijnlijk? Juist de geschiedenis spreekt tot de verbeelding met verhalen over helden, oorlogen en een heel andere wereld. ICT kan deze verhalen tot leven brengen en leerlingen de mogelijkheid geven zich in te leven en historische gebeurtenissen “mee te beleven”. Daarom bespreek ik hier een aantal geschiedenis apps die vroegere tijden doen herleven (helaas allemaal alleen nog verkrijgbaar in het Engels).
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Talent Docent Trofee voor docent Pleuni Hooft van Huysduynen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | Talen & Kunstvakken | vrijdag 28 februari 2014
    Schermafbeelding 2014 02 28 om 09.04.29
    Pleuni Hooft van Huysduynen (31), docent Nederlands aan Het Baken in Almere, heeft begin februari de Talent Docent Trofee 2014 gewonnen. Hooft van Huysduynen won deze prijs voor haar ideeën over vernieuwing en verbetering van opdrachten bij het onderdeel tekstbegrip. Met de Talent Docent Trofee zet Malmberg talentvolle en initiatiefrijke docenten Nederlands in het zonnetje.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Gepersonaliseerd wiskunde leren

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | dinsdag 25 februari 2014
    Gepersonaliseerd wiskunde leren
    Math4All en Malmberg zijn een samenwerking aangegaan om te komen tot een nieuwe wiskundemethode voor het voortgezet onderwijs. De nieuwe methode combineert de bewezen open content van Math4all met de uitgeefexpertise van Malmberg. De eerste stap in de samenwerking is het open lesmateriaal van Math4all te verrijken tot een volwaardige methode waarmee je praktisch in en buiten de klas kunt werken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Beter en slimmer onderwijs met GeenSchool

    motivatie | donderdag 20 februari 2014
    pimp
    GeenSchool is een beweging van mensen die geloven dat onderwijs beter, leuker en slimmer kan. Niet morgen, maar nu. Zonder extra geld en beleidsaanpassingen. ‘De enige manier om erachter te komen hoe, is door het te doen’, is het adagium van GeenSchool-oprichter Alette Baartmans. Eind januari leverde zij daar - samen met vrijwilligers uit het hele land – op beroepscollege Brandenberg het bewijs voor.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 Volgende

img