1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 Volgende RESULTATEN (1025)

  • Summer School: het zomerprogramma van Universiteit Utrecht

    motivatie | projectonderwijs | Mens & Natuur | donderdag 28 mei 2015
    Summer School
    Ook dit jaar organiseert Universiteit Utrecht Summer School: een zomerprogramma waarbij nieuwsgierige kinderen en jongeren vier dagen lang worden ondergedompeld in de wereld van de wetenschap. Onder begeleiding van wetenschappers en studenten – én aan de hand van proefjes, excursies en rondleidingen – ontdekken leerlingen verschillende actuele wetenschappelijke thema’s.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijstips juni 2015

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 27 mei 2015
    Creative Schools
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het nieuwe boek van Sir Ken Robinson, een andere aanrader over gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs en de onderzoeksconferentie ‘Weten wat werkt met ict in het onderwijs’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: virtuele schoolreizen

    motivatie | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 26 mei 2015
    virtuele schoolreizen
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen: de stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. Deze keer bespreken we naast apps ook digitale toepassingen die u kunt gebruiken om uw leerlingen mee te nemen op virtuele schoolreis.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Motivatie zit (deels) in je genen

    motivatie | internationaal onderwijs | vrijdag 22 mei 2015
    twins
    Onlangs publiceerden onderzoekers van de Ohio State University nieuwe bevindingen over motivatie: de genen van kinderen bepalen voor een groot deel hoe gemotiveerd ze zijn voor school. ‘Is motivatie niet gewoon erfelijk?’, vroeg een moeder laatst aan mij bij een ouderavond over het motiveren van je kind. ‘Deels wel, deels niet’, antwoordde ik, met dit nieuwe onderzoek in gedachten. Tijd om eens dieper in de feiten te duiken. Dit artikel is geschreven door Yvonne van Sark en verscheen eerder op YoungWorks.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Malmberg is partner in Manifest CodePact

    ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | donderdag 21 mei 2015
    CodePact
    Op Onderwijsfestival2032 hebben vandaag de overheid én verschillende bedrijven – waaronder Malmberg, Google, Microsoft, IBM en Oracle – het manifest van CodePact getekend. Daarin staan afspraken om scholen in het primair- en voortgezet onderwijs digitaal vaardiger te maken. Daarbij gaat speciale aandacht uit naar coderen en programmeren.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Sociale veiligheid in het digitale domein: tips en adviezen

    woensdag 20 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 19 om 12.52.17
    De sociale veiligheid op school én op sociale media is van groot belang voor de sfeer en het welbehagen van leerlingen. Een nieuwe wet verplicht schoolbesturen dan ook om hier structureel aandacht aan te besteden. Veruit de meeste scholen doen dit al. Ingewikkelder is de sociale veiligheid van leerlingen op sociale media. In dit artikel vijf praktisch toepasbare adviezen voor docenten in het vo.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Tools om uw digitale lesmateriaal te ordenen

    ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | dinsdag 19 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 18 om 18.46.24
    Veel docenten gebruiken naast de lesmethode nog duizend-en-één andere lesideeën, filmpjes, websites en andere (digitale) content om de lessen mee te verrijken. Maar waar stáát die ene video ook alweer? De rijkdom die het internet ons biedt, kan als je niet uitkijkt binnen de kortste keren omslaan in een digitale warboel. In dit artikel een aantal tools om uw digitale lesmateriaal te ordenen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (5 totaal) Alle reacties...

    Francis - Symbaloo combineren met gedeelde Onedrive-bestanden dan kun je ook lesmateriaal (documenten) delen. Werkt prima.
    lees meer
    Ton Ammerlaan - Start.me is ook een handige portal: je kunt er per opleiding een maken maar ook persoonlijk.
    lees meer
    Jeroen - @ Annemarie: zal wel komen omdat het een gesponsord artikel is
    lees meer
  • Trends en ontwikkelingen op het gebied van mobiel leren

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 13 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 13 om 14.42.21
    Mobiel leren wordt steeds belangrijker. Maar welke rol spelen mobiele trends en ontwikkelingen nu en in de nabije toekomst in het onderwijs? Aan de hand van die vraag ontwikkelde Origin Learning – een bedrijf dat voorziet in (mobiele) leeroplossingen – een overzichtelijke infographic. In dit artikel een vertaling van de 12 trends en ontwikkelingen voor 2015.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Startende docenten: inwerken, begeleiding én zelf doen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | dinsdag 12 mei 2015
    beginnende docent
    Voor startende docenten zijn de eerste jaren voor de klas niet bepaald gemakkelijk. Een eigen stijl en stem vinden, orde houden, contact onderhouden met (soms veeleisende) ouders, leerlingen zo goed mogelijk begeleiden en ook nog eens dealen met een scala aan niet lesgebonden taken. En niet te vergeten: lesgeven natuurlijk. In dit artikel de huidige stand van zaken, tips en relevante links omtrent inwerken en de begeleiding van starters in het vo.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Differentiatie heeft zin als het onderdeel is van een bredere onderwijsaanpak

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | internationaal onderwijs | vrijdag 8 mei 2015
    differentiatie
    Om iedere leerling zo goed mogelijk te ondersteunen bij het behalen van een bepaald minimumniveau, is differentiatie essentieel. Leerlingen indelen in homogene groepen – bijvoorbeeld op basis van niveau – is daarbij meestal de basis. Maar alleen groeperen heeft weinig zin, blijkt uit een literatuurstudie van onderzoeksinstituut GION van de Rijksuniversiteit Groningen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Personalisatie in Australië, Canada, Europa, de VS én Nederland

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | donderdag 7 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 06 om 16.56.2
    Gepersonaliseerd leren staat volop in de belangstelling. Niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld. En al staat het vakgebied nog in de kinderschoenen, toch is er al het nodige onderzoek verricht. In het rapport ‘Personaliseren in het Leren, een Internationale Schets’ zetten NMC Horizon en Kennisnet de belangrijkste internationale bevindingen en ontwikkelingen op een rijtje.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Wikke Bouw - Dit wordt natuurlijk gestimuleerd door het programma zelf.
    lees meer
    Wikke Bouw - Een opmerking aangaande het stukje over snappet. Het lijkt me een leuk idee dat, als leerlingen moeite hebben met...
    lees meer
  • De staat van leraar in het voortgezet onderwijs: deel 2

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | trends | maandag 4 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 04 om 14.03.33
    Er kan nog wel het een en ander worden verbeterd in het onderwijs. Docenten willen dat ook best – zelfs graag – zelf doen, maar dan moeten de randvoorwaarden om dat te kunnen wel beter op orde zijn. Dat blijkt uit ‘De Staat van de Leraar’: het onlangs verschenen rapport waarin leraren hun eigen beroep onder de loep nemen. In dit artikel de belangrijkste bevindingen op het gebied van professionalisering, de toekomst van de leraar en de leraar van de toekomst.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De staat van leraar in het voortgezet onderwijs: deel 1

    motivatie | differentiatie | trends | internationaal onderwijs | vrijdag 1 mei 2015
    Schermafbeelding 2015 05 01 om 11.00.25
    Er kan nog wel het een en ander worden verbeterd in het onderwijs. Docenten willen dat ook best – zelfs graag – zelf doen, maar dan moeten de randvoorwaarden om dat te kunnen wel beter op orde zijn. Dat blijkt uit ‘De Staat van de Leraar’: het onlangs verschenen rapport waarin leraren hun eigen beroep onder de loep nemen. In dit artikel de belangrijkste bevindingen op het gebied van autonomie, werkbeleving en de staat van de beginnende leraar.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • 18 tot en met 22 mei: De week van #onderwijs2032

    motivatie | differentiatie | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 29 april 2015
    Ouderavonden
    Van 18 tot en met 20 mei 2015 organiseert Like to Share, in het kader van de week van #onderwijs2032, op verschillende plaatsen in het land Nationale Ouderavonden. Vervolgens vindt op 21 en 22 mei, in Filmmuseum EYE in Amsterdam, het Onderwijsfestival2032 plaats. Een dag vol inspiratie, een podium voor kennisuitwisseling én een platform voor discussie tussen onderwijsprofessional, publieke instellingen en het bedrijfsleven.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijstips mei 2015

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | dinsdag 28 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 28 om 11.21.41
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het Onderwijsfestival2032, een themamiddag over ICT-bekwaamheid en de boeken 'Beschermjassen op school: aandacht voor verschil in het onderwijs' en '#Mediawijsheid in de klas'.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onzenieuweschool.nl: Amsterdam zoekt schoolmakers

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | donderdag 23 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 23 om 12.47.23
    Kennisland heeft, in opdracht van de Gemeente Amsterdam, een nieuw project gelanceerd. Onder de naam Onze Nieuwe School is Amsterdam sinds deze week op zoek naar ‘schoolmakers’. Mensen met vernieuwende ideeën, die aansluiten op de po- en vo-leerling van vandaag en morgen. Heeft u een goed idee voor een nieuwe Amsterdamse school?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Veranderingstrajecten in het onderwijs: 7 stadia van bezorgdheid

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | woensdag 22 april 2015
    CBAM
    Op bijna iedere vo-school, waar ik het afgelopen schooljaar als onderwijskundig adviseur ben geweest, speelt de vraag: Hoe kan de ELO bijdragen aan het omgaan met verschillen tussen leerlingen? Hierbij wordt een grote diversiteit aan begrippen gebruikt en vaak is ook het gewenste eindresultaat anders omschreven. Differentiëren, personaliseren, adaptief leren, individualiseren, blended learning, één-op-één...
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: eerste hulp bij examentraining

    motivatie | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 22 april 2015
    Schermafbeelding 2015 04 20 om 13.10.48
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. En al hebben we er de afgelopen weken al meermaals over geschreven, ook deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ staat in het teken van examentraining. Heeft u nog een suggestie?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Tjeu Seeverens - eindexamendoen.nl is samengesteld door en voor leerlingen en docenten en is gratis te downloaden, inclusief een E-book.
    lees meer
  • Wanneer geef ik een voldoende? Alles over cesuurbepaling

    maandag 20 april 2015
    cesuurbepaling
    Goede, betrouwbare toetsing is belangrijk om leerlingen eerlijk en objectief te kunnen beoordelen, maar minstens zo belangrijk is het bepalen waar de grens ligt tussen een voldoende en een onvoldoende. Hoe kunt u vaststellen of leerlingen de lesstof beheersen? Wanneer krijgt een leerling een voldoende? We nemen u in 5 stappen mee op de weg naar een goede cesuurbepaling.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Eindexamenhulp: tips en suggesties van onze lezers

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | dinsdag 21 april 2015
    Ruud Greven
    Vorige week verscheen op Onderwijs van Morgen het artikel ‘Eindexamenhulp: de populairste YouTube-docenten’. Daarin vroegen wij u als lezer welke YouTube-docent u uw leerlingen aanraadt. En of u wellicht zelf ook een YouTube-kanaal heeft? In dit vervolgartikel de reacties, tips en suggesties van onze lezers. Heeft u ook nog een goede tip?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    Martijn Claassen - Dank!
    lees meer
    Redactie Onderwijs van Morgen - Hier nu ook. Excuses!
    lees meer
    Martijn Claassen - Op mijn eigen website staat 'begeleidde' wel dubbel d...
    lees meer

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 Volgende

img