1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 Volgende RESULTATEN (899)

  • Meest gelezen artikelen 13/14: deel 1

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | internationaal onderwijs | woensdag 23 juli 2014
    AfbeeldingMeest Gelezen Artikelen
    Zomervakantie. Een periode om in alle rust terug te blikken op het afgelopen schooljaar. Ook voor Onderwijs van Morgen. Interessante ontwikkelen, boeiende rapporten én niet te vergeten inspirerende docenten – zowel in interviews en artikelen als in de comment-sectie - passeerden de revue. In deze tweedelige blogserie een terugblik op de meest gelezen artikelen van het afgelopen schooljaar. Met in deel 1 onder andere de artikelen ‘De introverte leerling in een extraverte wereld’ en ‘Onderwijs en technologie: 5 belangrijke ontwikkelingen’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 2

    motivatie | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | woensdag 16 juli 2014
    Khan
    Onlangs publiceerde SRI International de eerste uitgebreide studie over hoe Amerikaanse leerlingen én docenten de Khan Academy gebruiken als aanvullende educatieve hulpbron bij het wiskundeonderwijs op school. In deel 1 van deze tweedelige blogserie schreven we over de resultaten met betrekking tot leerlingen. In deze tweede blog ligt de focus op docenten. Hoe gebruiken zij Khan Academy?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt het een aanrader!
    lees meer
  • Genius Hour: een uur om je passie en creativiteit te verkennen

    motivatie | projectonderwijs | differentiatie | internationaal onderwijs | dinsdag 15 juli 2014
    Genius Hour
    Genius Hour is een concept waarbij leerlingen gedurende een bepaalde periode ingeroosterd worden om te werken aan een zelfgekozen project. Van leren coderen tot het bouwen van een raket, het schrijven en tekenen van een stripverhaal of piano leren spelen. Waar ze ook voor kiezen, tijdens Genius Hour verkennen leerlingen hun passie en creativiteit.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: beeldende vorming

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | vrijdag 11 juli 2014
    Favoriete educatieve appsbeeldende vorming en handvaardigheid
    Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die de lessen interessanter, makkelijker en soms zelfs leuker kunnen maken. In deze editie van ‘Favoriete educatieve apps’ bespreken we apps die je kunt inzetten bij beeldende vorming. Deze lijst is maar een begin. Vul jij ‘m verder aan met jouw favorieten?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 1

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | internationaal onderwijs | woensdag 9 juli 2014
    Salman Khan
    Wat voor Salman Khan begon als wiskunde-uitleg aan zijn nichtje is uitgegroeid tot een platform met tien miljoen unieke bezoekers per maand (meting februari 2014). We hebben het natuurlijk over de Khan Academy. Onlangs publiceerde SRI International de eerste uitgebreide studie over hoe Amerikaanse leerlingen én docenten de Khan Academy gebruiken als aanvullende educatieve hulpbron bij het wiskundeonderwijs op school. In deel 1 van deze tweedelige blogserie de resultaten met betrekking tot leerlingen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • De zomer van Onderwijs van Morgen

    vrijdag 4 juli 2014
    Schermafbeelding 2014 07 03 om 09.09.36
    Volgende week begint de zomervakantie voor het noordelijke deel van het land. Daarna volgen het zuiden en midden-Nederland. Een welverdiende vakantie voor leerlingen maar bovenal ook voor docenten en leidinggevenden in het vo. Bij deze wenst de redactie van Onderwijs van Morgen jullie een ontzettend prettige zomervakantie toe! En wij? Tussen de warmte en de zon door werken we rustig verder.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen

    motivatie | woensdag 2 juli 2014
    De moeilijke leerling bestaat niet lowres
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor jou als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Met de zomervakantie in aantocht is er in het onderwijs vrij weinig te doen. Maar lezen, dat kan altijd en overal! Deze maand dus alleen boeken. Met onder andere ‘Leerlingen zijn net mensen’ en de ervaringsverhalen en cartoons van Petra Simon in ‘De moeilijke leerling bestaat niet’.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Kirsten Blom - Spijbelen doe je maar thuis van Trudy Coenen
    lees meer
  • Beleid, gebruik, digitalisering en ontwikkeling van leermiddelen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | maandag 30 juni 2014
    Schermafbeelding 2014 06 30 om 11.35.54
    Onlangs publiceerde het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling (SLO) de leermiddelenmonitor 13/14. De monitor zoomt in op het leermiddelenbeleid, leermiddelengebruik, digitalisering van leermateriaal en het ontwikkelen en delen van leermiddelen in het primair- en voortgezet onderwijs. In dit artikel een aantal opvallende resultaten voor het voortgezet onderwijs.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • LAKS-monitor 2014: de tevredenheid van leerlingen over toetsen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | donderdag 26 juni 2014
    LAKS
    Onlangs publiceerde LAKS de LAKS-monitor 2014: het tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek onder leerlingen in het voortgezet onderwijs. Ook deze keer komen tal van onderwerpen aan bod. Zo ook de mate van tevredenheid onder leerlingen over toetsen. In dit artikel de belangrijkste onderzoeksresultaten in vergelijking met voorgaande jaren.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Hoe Nederlandse docenten denken over games in het onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | donderdag 19 juni 2014
    Schermafbeelding 2014 06 19 om 10.45.00
    Uit recent onderzoek blijkt dat games op zowel cognitief, sociaal als emotioneel vlak een positieve impact hebben op leerlingen. Maar ook heeft het inzetten van games een gunstige uitwerking op de motivatie van leerlingen. Maar hoe kijken docenten eigenlijk aan tegen het gebruik van games? Als onderdeel van een onderzoek naar de implementatie van games in het onderwijs onderzocht Unic – de Utrechtse innovatieve middelbare school – het onder een deel van haar eigen werknemers en stagiaires.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (8 totaal) Alle reacties...

    Michiel van Eunen - Waardevol artikel! Ik zie dat docenten graag games (& gameprincipes) zouden willen toepassen, maar vooral behoefte hebben aan kennis,...
    lees meer
    Ineke Verheul - @Joke Gauvin Games gebruiken hoeft helemaal niet duur te zijn, sterker nog, kost vaak helemaal niets. Er zijn tal...
    lees meer
    Ineke Verheul - UniC was een van de participanten in het onderzoek; het is uitgevoerd door mijzelf, Martijn Koops en inderdaad UniC....
    lees meer
  • Wilt u meedenken over adaptieve leeroplossingen van Knewton?

    motivatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | woensdag 18 juni 2014
    Uitgeverij Malmberg werkt als eerste en enige uitgeverij in Nederland samen met Knewton – wereldmarktleider op het gebied van adaptief en gepersonaliseerd leren. Om dat goed te kunnen doen heeft Malmberg uw hulp nodig. Neemt u deel aan de Expertgroep adaptief en gepersonaliseerd leren?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Silvia Beekmans - @Hans Op het Roodt. Het zou fijn zijn als u uw gegevens toch even wilt mailen naar mij of...
    lees meer
    Hans Op het Roodt - Ik ben al een keer bij U op bezoek geweest en heb daar mijn mening kunnen geven. Blijf alles...
    lees meer
  • Kennisnet: themadossier Digitaal Toetsen

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | woensdag 11 juni 2014
    Digitaal toetsen
    Digitaal toetsen is een actueel onderwerp in het voortgezet onderwijs. Binnen een aantal lesmethodes bestaat de mogelijkheid al en ook komt er steeds meer software op de markt om digitaal te toetsen. Het themadossier Digitaal Toetsen van Kennisnet biedt inzicht in verschillende onderwerpen met betrekking tot dit thema. De voordelen van digitaal toetsen bijvoorbeeld. Of welke digitaal toetssysteem het beste bij de school of bij jou als docent past.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

    Redactie Onderwijs van Morgen - Beste Eus, Zoals aangegeven zijn niet alle systemen en tools opgenomen in de marktscan. Mis je een tool of...
    lees meer
    Eus van Hove - Ik toets elke les met Blackboard: toetsen-om-van-te-leren. Waarom staat Blackboard niet in het overzicht van toetssystemen?
    lees meer
  • Nieuw platform voor delen onderzoeksresultaten voortgezet onderwijs

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | donderdag 5 juni 2014
    script2
    Er wordt ontzettend veel praktijkonderzoek gedaan binnen het voortgezet onderwijs. Helaas verdwijnen deze onderzoeken meer dan eens in de bureaula van de auteurs. De Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs (OMO) wil daar met het nieuwe online platform ‘Script!’ verandering in brengen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

    mijntje - kijk ook eens op de site van de AOSL. AOSL staat voor academische opleidingsscholen Limburg. Op deze site worden...
    lees meer
    Tirza - Mooi initiatief. Kijk ook op delenisvermenigvuldigen.org een platform voor docenten en praktijkonderzoeken MBO en VO worden daar gedeeld
    lees meer
    Carin van Hout - Geweldig initiatief! Er gaat nu zoveel kennis verloren en er worden ook zoveel broodjes Aap gesmeerd!. Er zijn veel...
    lees meer
  • Onderwijstips juni 2014

    motivatie | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | maandag 2 juni 2014
    The History Boys 001
    Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor jou als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere de laatste Onderwijs Filmavond van het schooljaar, maar liefst drie boeken waaronder ‘Wat is goed onderwijs?’ en de Landelijke Onderwijsdag vmbo & mbo Techniek.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Favoriete educatieve apps: Augmented Reality (AR)

    motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | dinsdag 27 mei 2014
    Londen
    Het zal nog wel even duren voor we in het onderwijs en masse aan de slag kunnen met devices als Google Glass. Toch zijn er al heel wat mogelijkheden om augmented reality (AR) - een techniek waarmee de echte wereld en de virtuele wereld samenkomen - te gebruiken in de les. Misschien nog niet met wearables, maar wel door middel van je smartphone of tablet en een van de volgende favoriete educatieve apps.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

    Harald van Brederode - Met Aurasma en wat fantasie zijn de mogelijkheden eindeloos. De kinderen maken uitlegfilmpjes (tellagami) die te voorschijnkomen als ze...
    lees meer
  • Neem deel aan de expertgroep ‘Frans met Passie’

    maandag 26 mei 2014
    frans
    Op woensdag 4 juni organiseert Malmberg een expertgroep ‘Frans met passie’. Geeft u het vak Frans en heeft u ideeën over de ideale inrichting van de lessen Frans? Meld u dan aan voor deze expertgroep.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Taxonomieën: 'hot' bij het maken van een toets

    vrijdag 23 mei 2014
    HOT pepers nieuw
    Bloom, OBIT, RTTI®; het lijken misschien ingewikkelde theoretische modellen, maar voor docenten zijn het juist goede hulpmiddelen bij het maken van een toets of overhoring. En ze maken de keuze voor geschikt oefenmateriaal voor leerlingen een stuk makkelijker. Kies eerst welke taxonomie het beste past bij je doel en bedenk welke je het handigst vindt om te gebruiken.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Oproep: hoe beoordeel jij educatieve apps?

    leerstijlen en vakdidactiek | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | vrijdag 23 mei 2014
    artikel
    Of je nou als docent voor een iPad-klas staat, je leerlingen zo nu en dan op hun smartphone laat werken of met enige regelmaat klassikaal apps inzet via het whiteboard... Steeds meer docenten zetten apps in ter ondersteuning van de dagelijkse lespraktijk. Maar hoe beslis je nou eigenlijk of een educatieve app daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft?
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Begeleiding op maat met de adaptieve leertechnologie van Knewton

    leerstijlen en vakdidactiek | differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | internationaal onderwijs | woensdag 21 mei 2014
    Met de leertechnologie van Knewton kunnen uitgevers, onderwijsinstellingen en andere educatieve partijen adaptieve leerapplicaties bouwen. Het gebruik van dergelijke digitale leertechnologieën ondersteunt docenten in het op maat begeleiden van leerlingen en geeft inzicht in het leerproces. Ook draagt het bij aan een gepersonaliseerde lespraktijk. Zo kunnen zowel docenten als leerlingen het beste uit zichzelf halen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  • Wiskunde is overal met de Serious Game Math World Heroes

    motivatie | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | vrijdag 16 mei 2014
    Schermafbeelding 2014 05 16 om 13.15.49
    Veel leerlingen zien wiskunde als een vak dat alleen wordt gebruikt door professoren die theoretische stellingen proberen te bewijzen. Niets is minder waar. Wiskunde is overal, maar je moet het wel willen zien. Math World Heroes, een Serious Game van StudySteps, laat leerlingen spelenderwijs zien dat wiskunde belangrijk is in het dagelijks leven en dat je het overal tegen kunt komen.
    Lees verder arrow

    Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

    Er zijn nog geen reacties

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 Volgende

img