Home Artikelen

Oudere gamers maken inhaalslag

trends | vrijdag 23 mei 2008, 10:47
gamen2

Van hoog tot laag, cultureel onderlegd of niet; gamen is een favoriete vrijtijdbesteding voor driekwart van onze samenleving. Het Nationaal Gaming Onderzoek 2008 van TNS NIPO en Newzoo wijst uit dat zelfs meer dan de helft van alle 50-plussers regelmatig een spelletje speelt op de computer. De veronderstelling dat alleen jongeren gamen, is hiermee onderuit gehaald. Je zou zelfs kunnen stellen dat de kloof tussen de leerling en de leerkracht hiermee weer een stukje kleiner is geworden.

Het onderzoek, gehouden onder 5.000 Nederlanders van acht jaar en ouder, bevestigt dat vrijwel alle Nederlandse jongeren van acht tot en met negentien jaar games spelen (meer dan 95 procent), maar ook 57% van alle 50-plussers. Als percentage van de gehele Nederlandse (online) bevolking van acht jaar en ouder betekent dit dat maar liefst 72 procent games speelt. Ongeacht de achtergrond, want in het onderzoek zijn de achtergrondvariabelen meegenomen. Opvallend is dat diegenen die aangeven wel eens een museum, theater of filmhuis te bezoeken, soms zelfs meer gamen dan Nederlanders die dit niet doen.

Al met al wordt per week ruim 48 miljoen uur ingeruimd door spelletjes, zowel stand alone op de pc, portal of op consoles. Dat is gemiddeld vier uur per week. Qua mediaconsumptie zit gamen dus tussen tv, radio en internet in met meer dan vier uur gemiddeld per week en dagbladen en tijdschriften met minder dan vier uur per week (bron: Interview NSS, 2007).

Saillant detail: puzzelen en braintraining games zijn het populairst en ook de beweginggames zijn bezig met een snelle opmars. De games waarin vooral gevochten en geschoten wordt, staan pas op de vierde plaats. Goed nieuws dus, gamen lijkt niet langer een ‘domme’ bezigheid, maar kan helpen je brein en je lichaam te trainen.

Bent u ook al in de wereld van de games gedoken? En kunt u het plezier van uw leerlingen in deze soms verslavende spelletjes volgen?

Stuur dit artikel door | 17964 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
brillen groot

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Chantal - Een hele goede ontwikkeling! Veel van het bovenstaande passen we al toe op mijn school,... 
Lees verder  arrow

schulp - Ga er nou maar van uit dat het onderwijs er op lange termijn net zo... 
Lees verder  arrow

C. van Hout - Positieve ontwikkeling! Wel graag landelijk aansturen. Te grote diversiteit in didaktiek en onderwijsinhoud tussen docenten... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
NMC Horizon 2015: belangrijkste trends in onderwijstechnologie
Eerder deze week publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report: 2
Lees verder arrow
NMC Horizon 2015: de grootste uitdagingen in onderwijstechnologie
Eind vorige maand publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report:
Lees verder arrow
Gepersonaliseerd leren: de stand van zaken
Onderwijstechnologie moet het in de (nabije) toekomst voor scholen makkelijker maken om maatwerk aan
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
Nee, geen goed plan
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
 
76%
Nee, geen goed plan
 
24%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar worden geconfronteerd met mediadragers uit de jaren '70 '80 en '90. Dit levert verrassende reacties op! Een ding is zeker, technologieën gaan snel, maar zelfs voor 'Digital Natives' lijkt het eeuwen geleden.