Home Artikelen

Oudere gamers maken inhaalslag

trends | vrijdag 23 mei 2008, 10:47
gamen2

Van hoog tot laag, cultureel onderlegd of niet; gamen is een favoriete vrijtijdbesteding voor driekwart van onze samenleving. Het Nationaal Gaming Onderzoek 2008 van TNS NIPO en Newzoo wijst uit dat zelfs meer dan de helft van alle 50-plussers regelmatig een spelletje speelt op de computer. De veronderstelling dat alleen jongeren gamen, is hiermee onderuit gehaald. Je zou zelfs kunnen stellen dat de kloof tussen de leerling en de leerkracht hiermee weer een stukje kleiner is geworden.

Het onderzoek, gehouden onder 5.000 Nederlanders van acht jaar en ouder, bevestigt dat vrijwel alle Nederlandse jongeren van acht tot en met negentien jaar games spelen (meer dan 95 procent), maar ook 57% van alle 50-plussers. Als percentage van de gehele Nederlandse (online) bevolking van acht jaar en ouder betekent dit dat maar liefst 72 procent games speelt. Ongeacht de achtergrond, want in het onderzoek zijn de achtergrondvariabelen meegenomen. Opvallend is dat diegenen die aangeven wel eens een museum, theater of filmhuis te bezoeken, soms zelfs meer gamen dan Nederlanders die dit niet doen.

Al met al wordt per week ruim 48 miljoen uur ingeruimd door spelletjes, zowel stand alone op de pc, portal of op consoles. Dat is gemiddeld vier uur per week. Qua mediaconsumptie zit gamen dus tussen tv, radio en internet in met meer dan vier uur gemiddeld per week en dagbladen en tijdschriften met minder dan vier uur per week (bron: Interview NSS, 2007).

Saillant detail: puzzelen en braintraining games zijn het populairst en ook de beweginggames zijn bezig met een snelle opmars. De games waarin vooral gevochten en geschoten wordt, staan pas op de vierde plaats. Goed nieuws dus, gamen lijkt niet langer een ‘domme’ bezigheid, maar kan helpen je brein en je lichaam te trainen.

Bent u ook al in de wereld van de games gedoken? En kunt u het plezier van uw leerlingen in deze soms verslavende spelletjes volgen?

Stuur dit artikel door | 18101 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
brillen groot

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Peter  - Ik ken een online leermethode genaamd Robomind Academy. Hierbij kunnen leerlingen heel gemakkelijk kennis maken... 
Lees verder  arrow

Sharon  - Robomind Academy.is een een online leeromgeving waarbij leerlingen op een leuke manier in contact komen... 
Lees verder  arrow

Floor - @Annemarie @Jeroen Sanoma is de moedermaatschappij van Malmberg, Listr is gewoon een platform van Sanoma. Zo... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Een goed begin: mediawijsheid voor docenten
Deze zomervakantie publiceert Onderwijs van Morgen iedere week een artikel in de serie ‘Een goed b
Lees verder arrow
NRO: Meer zin in bètavakken door vernieuwende onderwijsaanpak
Omdat de vraag naar jonge mensen met een bètastudie of -beroep steeds groter wordt, is het belangri
Lees verder arrow
The Teacher's Guild: Iets voor u?
Eerder schreven we op Onderwijs van Morgen al over Design Thinking for Educators: een uitgebreide to
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
Nee, geen goed plan
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
 
77%
Nee, geen goed plan
 
23%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar worden geconfronteerd met mediadragers uit de jaren '70 '80 en '90. Dit levert verrassende reacties op! Een ding is zeker, technologieën gaan snel, maar zelfs voor 'Digital Natives' lijkt het eeuwen geleden.