Home Artikelen

Oudere gamers maken inhaalslag

trends | vrijdag 23 mei 2008, 10:47
gamen2

Van hoog tot laag, cultureel onderlegd of niet; gamen is een favoriete vrijtijdbesteding voor driekwart van onze samenleving. Het Nationaal Gaming Onderzoek 2008 van TNS NIPO en Newzoo wijst uit dat zelfs meer dan de helft van alle 50-plussers regelmatig een spelletje speelt op de computer. De veronderstelling dat alleen jongeren gamen, is hiermee onderuit gehaald. Je zou zelfs kunnen stellen dat de kloof tussen de leerling en de leerkracht hiermee weer een stukje kleiner is geworden.

Het onderzoek, gehouden onder 5.000 Nederlanders van acht jaar en ouder, bevestigt dat vrijwel alle Nederlandse jongeren van acht tot en met negentien jaar games spelen (meer dan 95 procent), maar ook 57% van alle 50-plussers. Als percentage van de gehele Nederlandse (online) bevolking van acht jaar en ouder betekent dit dat maar liefst 72 procent games speelt. Ongeacht de achtergrond, want in het onderzoek zijn de achtergrondvariabelen meegenomen. Opvallend is dat diegenen die aangeven wel eens een museum, theater of filmhuis te bezoeken, soms zelfs meer gamen dan Nederlanders die dit niet doen.

Al met al wordt per week ruim 48 miljoen uur ingeruimd door spelletjes, zowel stand alone op de pc, portal of op consoles. Dat is gemiddeld vier uur per week. Qua mediaconsumptie zit gamen dus tussen tv, radio en internet in met meer dan vier uur gemiddeld per week en dagbladen en tijdschriften met minder dan vier uur per week (bron: Interview NSS, 2007).

Saillant detail: puzzelen en braintraining games zijn het populairst en ook de beweginggames zijn bezig met een snelle opmars. De games waarin vooral gevochten en geschoten wordt, staan pas op de vierde plaats. Goed nieuws dus, gamen lijkt niet langer een ‘domme’ bezigheid, maar kan helpen je brein en je lichaam te trainen.

Bent u ook al in de wereld van de games gedoken? En kunt u het plezier van uw leerlingen in deze soms verslavende spelletjes volgen?

Stuur dit artikel door | 16517 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
brillen groot

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

C. van Hout - Ik zie het probleem niet. In het Katholieke Brabant jaren 50-60 was dit normaal. Ik... 
Lees verder  arrow

René - Ik hoorde ooit van twee Belgische jongens die een jongensschool bezochten, dat zij niet zouden... 
Lees verder  arrow

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 1
Wat voor Salman Khan begon als wiskunde-uitleg aan zijn nichtje is uitgegroeid tot een platform met
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
45%
Leren op maat
 
25%
Device onafhankelijk leren
 
5%
Opbrengstgericht leren
 
15%
Geen van allen
 
10%