Home Artikelen

Oudere gamers maken inhaalslag

trends | vrijdag 23 mei 2008, 10:47
gamen2

Van hoog tot laag, cultureel onderlegd of niet; gamen is een favoriete vrijtijdbesteding voor driekwart van onze samenleving. Het Nationaal Gaming Onderzoek 2008 van TNS NIPO en Newzoo wijst uit dat zelfs meer dan de helft van alle 50-plussers regelmatig een spelletje speelt op de computer. De veronderstelling dat alleen jongeren gamen, is hiermee onderuit gehaald. Je zou zelfs kunnen stellen dat de kloof tussen de leerling en de leerkracht hiermee weer een stukje kleiner is geworden.

Het onderzoek, gehouden onder 5.000 Nederlanders van acht jaar en ouder, bevestigt dat vrijwel alle Nederlandse jongeren van acht tot en met negentien jaar games spelen (meer dan 95 procent), maar ook 57% van alle 50-plussers. Als percentage van de gehele Nederlandse (online) bevolking van acht jaar en ouder betekent dit dat maar liefst 72 procent games speelt. Ongeacht de achtergrond, want in het onderzoek zijn de achtergrondvariabelen meegenomen. Opvallend is dat diegenen die aangeven wel eens een museum, theater of filmhuis te bezoeken, soms zelfs meer gamen dan Nederlanders die dit niet doen.

Al met al wordt per week ruim 48 miljoen uur ingeruimd door spelletjes, zowel stand alone op de pc, portal of op consoles. Dat is gemiddeld vier uur per week. Qua mediaconsumptie zit gamen dus tussen tv, radio en internet in met meer dan vier uur gemiddeld per week en dagbladen en tijdschriften met minder dan vier uur per week (bron: Interview NSS, 2007).

Saillant detail: puzzelen en braintraining games zijn het populairst en ook de beweginggames zijn bezig met een snelle opmars. De games waarin vooral gevochten en geschoten wordt, staan pas op de vierde plaats. Goed nieuws dus, gamen lijkt niet langer een ‘domme’ bezigheid, maar kan helpen je brein en je lichaam te trainen.

Bent u ook al in de wereld van de games gedoken? En kunt u het plezier van uw leerlingen in deze soms verslavende spelletjes volgen?

Stuur dit artikel door | 17514 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
brillen groot

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

R. Vermulst  - Innovatie dient geen doel opzich te zijn, het moet geen 'hype' worden. Afhankelijk van het... 
Lees verder  arrow

Pierre - Helemaal eens met Bas en Onno. I 
Lees verder  arrow

redactie onderwijsvanmorgen.nl - @maureen Op wat voor niveau wil je beter leren rekenen? 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Escalatieladders en hoestbuien
Charlotte Lebeau studeert momenteel af aan de lerarenopleiding Fontys in Tilburg. Daarnaast is ze di
Lees verder arrow
Onderwijstips maart 2015
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
4x wetenschappelijk over games in het onderwijs
Serious gaming en gamification winnen de laatste jaren aan kracht in het onderwijs. Zo ook de wetens
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
Nee, geen goed plan
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
 
83%
Nee, geen goed plan
 
17%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar worden geconfronteerd met mediadragers uit de jaren '70 '80 en '90. Dit levert verrassende reacties op! Een ding is zeker, technologieën gaan snel, maar zelfs voor 'Digital Natives' lijkt het eeuwen geleden.