Home Artikelen

Onderwijstrend #1: Device in de klas


motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | differentiatie | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | internationaal onderwijs | donderdag 8 november 2012, 10:07
katyISD

Een online les via het digibord in de klas, de iPad ter vervanging van het tekstboek en het gebruik van Twitter om leerlingen een stem te geven. Het is niet meer de vraag of scholen ICT-toepassingen in de klas gaan gebruiken, maar hoe ze dat doen. Hoewel een aantal scholen nog sceptisch is, ervaart een toenemend aantal scholen toch de meerwaarde van ICT voor leren.

Van tekstboek naar iPad
Het lesboek ondervindt hevige concurrentie. Scholen schaffen vaker een laptop of iPad voor hun leerlingen aan. Met name de iPad rukt op in onderwijsland. De laatste kwartaalcijfers van Apple laten zien dat van de 17 miljoen verkochte iPads (wereldwijd) er één miljoen stuks voor onderwijsdoeleinden zijn aangeschaft. Misschien wel het meest in het oog springende voorbeeld hierbij is O4NT (Onderwijs Voor een Nieuwe Tijd). Dit initiatief wil zogenaamde Steve Jobs-scholen in Nederland van de grond krijgen en zo het onderwijs fundamenteel anders inrichten. Voor bestaande scholen in Nederland is er inmiddels zelfs een heuse ‘Mac Scholen Groep’. Dit platform van negen scholen wisselt ervaringen uit op het gebied van informatietechnologie.

Een van de deelnemende scholen is het Stad & Esch in Meppel, een vooruitstrevende school als het gaat om de inzet van ICT in het onderwijs. Ook op ’t R@velijn in Steenbergen worden aankomend schooljaar alle brugklassers voorzien van een tablet. Er wordt kortom meer geëxperimenteerd met dergelijke toepassingen doordat de technologie steeds beter en gebruiksvriendelijker wordt. Overigens is de Nederlandse student zelf nog niet overtuigd van de meerwaarde; zeventig procent van hen leert nog liever van papier dan van een digitaal apparaat.

BYOD
Wanneer je in plaats van een tekstboek een iPad gebruikt, bestaat het risico dat het type device binnen de kortste keren achterhaald is. Omdat scholen willen voorkomen dat één device leidend is, zien we dat vaker gekeken wordt naar het zogenaamde Bring Your Own Device of ‘Bring Your Own Technology’ (BYOD/BYOT) principe. Hierbij nemen gebruikers hun eigen ICT mee. Omdat software en ICT-toepassingen zo snel gaan, kan het handiger zijn om als leerling je eigen device mee naar school te nemen. Dat betekent dat de leerling zelf kan bepalen welk apparaat wordt aangeschaft. Het St.-Canisius in Tubbergen en Almelo is een school die op een doordachte manier vanuit dit concept werkt. Het is geen concept wat je in korte tijd ontwikkelt en het heeft zeker risico’s, maar het biedt veel kansen om je onderwijs anders in te richten. Scholen doen er goed aan zich eens in deze materie te verdiepen.

Social media in de klas
Er zijn op dit moment veel individuele docenten en scholen die experimenteren met de inzet van bijvoorbeeld social media in de klas. Mooie voorbeelden die in het oog springen zijn Jelmer Evers op UniC in Utrecht, Frans Droog op het Wolfert Lyceum in Bergschenhoek en Dick van der Wateren op het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem. Het eerder genoemde Stad en Esch gebruikt Twitter om huiswerkvragen te stellen aan de leraar met het twitterspreekuur. Via Glogster is het mogelijk om samen met je leerlingen een digitale poster te maken, waarbij je heel handig filmpjes en afbeeldingen van het wereldwijde web kunt integreren. Met Storify kunnen leerlingen zelf een verhaal over een bepaald onderwerp samenstellen en dat met anderen delen. En met Mentimeter kun je middels peilingen in de klas veel verschillende leerlingen aan het woord laten en kijken hoe ze over bepaalde onderwerpen denken. Kortom; het device in de klas biedt enorme kansen om jongeren te binden en te boeien!

Veel scholen zijn al lange tijd bezig met een positieve benadering van de inzet van ICT in het onderwijs. Er zijn talloze voorbeelden te noemen. Toch is er ook een groot gedeelte dat nog behoorlijk achterloopt als het gaat om bovengenoemde punten. Het is dan ook de uitdaging om ook die scholen mee te krijgen. Met bovengenoemde voorbeelden kunnen deze scholen in ieder geval al wat inspiratie op doen bij andere scholen die al actief bezig zijn met dit thema.

Michiel Stadhouders - YoungWorks

Is de school waar u werkt ook al actief bezig met het 'bring your own device'-principe? En wat vindt u hier eigenlijk van?

De redactie (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 4359 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

Redegeld - Zevensprong Almere gebruikt de BYOD voor de lessen internationalisering. Super werkt dit

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Sasja Saptenno  - Mooi initiatief, ik doe graag mee. Ssaptenno@deltion.nl 
Lees verder  arrow

Karel van Wijngaarden - Het ondernemerschap mag inderdaad wel wat meer gepromoot worden al wordt op dit moment de... 
Lees verder  arrow

Huiswerkbegeleiders/Bijlesdocenten gezocht! - Huiswerkbegeleiders/bijlesdocenten gezocht: www.educause.nl 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Toetsen moeten in dienst staan van het leren
"We toetsen te veel en doen te weinig met de resultaten", vindt Karen Heij, toetsexpert en directeur
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: leren programmeren
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
Teacherpreneurs: de Economie Academy van Frank Bosma
Voor de klas staan, een eigen YouTube-kanaal en zowel online als in Hilversum bijles en examentraini
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
3-5
6-10
meer dan 10 uur
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
 
21%
3-5
 
34%
6-10
 
29%
meer dan 10 uur
 
16%