Home Artikelen

Onderwijstips mei 2013

donderdag 25 april 2013, 10:49
DocentendagTechniek

Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere het ebook Volgers en Vormers, de masterclass Leren Innoveren en de Landelijke Onderwijsdag VMBO & MBO.

Volgers & Vormers

Hoe ziet het onderwijs van de toekomst eruit? En hoe zou het eruit moeten zien? Is de school alleen bedoeld om jongeren op de arbeidsmarkt voor te bereiden, of mogen we een bredere pedagogische en culturele vorming verwachten? En is het wellicht efficiënter en goedkoper om de leraar te vervangen door een iPad vol educatieve programma's? Dat zijn de centrale vragen in Volgers & Vormers. Journalist Tobias Reijngoud vroeg een brede, verrassende groep opinieleiders naar hun onderwijsvisie. Bij steeds meer scholen en opleidingen heeft kwaliteit plaatsgemaakt voor kwantiteit, met een reeks financiële debacles en diploma-inflatie tot gevolg. Hoe het anders kan en moet wordt beschreven in dit boek. Geschreven door Tobias Reijngoud, freelance journalist en publicist voor onder andere het NRC en Trouw.

Het Leren van de Toekomst: Leren innoveren

Leren innoveren is alweer de laatste masterclass uit de serie masterclasses die Kennisnet i.s.m. Iselinge Hogeschool organiseerde onder de naam ‘Het Leren van de Toekomst’. Innovatie is een middel om het onderwijs beter te maken, geen doel op zich. Maar wat is innoveren nu precies en hoe verloopt zo’n innovatieproces? In deze masterclass door Erwin Bomas (projectmanager Kennisnet) ontdekt u de sociale kant van innovatie, gaat u deze zelf herkennen en toepassen en hoort u de eerste resultaten uit het onderzoek naar innovatiekracht uit dit project. De masterclass wordt op woensdag 15 mei gegeven op Iselinge Hogeschool in Doetinchem.

Creativiteit meten: Nuttig of niet?

Op donderdag 16 mei organiseert The Crowd de workshop ‘Creatief meten: Nuttig of niet?’. Deze bijeenkomst kunt u alleen bezoeken als u lid bent van The Crowd: een open professionele leergemeenschap, een netwerk en een platform voor onderwijsprofessionals die de regie voor een leven lang leren in eigen hand willen houden en samen willen werken aan inspirerend onderwijs voor de toekomst.

In deze workshop gaat u nadenken over manieren om creativiteit bij kinderen te bevorderen. Dit doet u aan de hand van een instrument dat is ontwikkeld in opdracht van de OECD. Het doel van dit instrument is om de creatieve ontwikkeling van leerlingen te kunnen volgen en te bevorderen. De startbijeenkomst vindt plaats op het Eerste Christelijke Lyceum in Haarlem.

Landelijke Onderwijsdag VMBO & MBO

Op 30 mei vindt in Voorthuizen de Landelijke Onderwijsdag VMBO & MBO plaats. Dit jaar is het thema ‘De sector Techniek toekomstproof’! De gehele dag kunt u masterclasses en stands bezoeken en afsluitend vindt er een netwerkborrel plaats. U kunt o.a. de volgende masterclasses bezoeken:

  • Taal in de beroepspraktijk: hoe verder?
  • Leren en lesgeven 2.0 in de 21e eeuw
  • Techniek: Hoe aantrekkelijk te maken voor meisjes en allochtonen?
  • Van zoekende puber tot breed ontwikkeld en vakdeskundig mens
  • Schwung in samenwerken!

Naar welk onderwijsevenement gaat u in mei? Of heeft u een andere tip?


Stuur dit artikel door | 2695 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

Nadine van der Pol - Wat een leuk Initiatief! Helaas kom ik er net een dag te laat achter. Kijk op www.perceptum.nl voor onze ideeën over de toekomst van onderwijs.

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Sasja Saptenno  - Mooi initiatief, ik doe graag mee. Ssaptenno@deltion.nl 
Lees verder  arrow

Karel van Wijngaarden - Het ondernemerschap mag inderdaad wel wat meer gepromoot worden al wordt op dit moment de... 
Lees verder  arrow

Huiswerkbegeleiders/Bijlesdocenten gezocht! - Huiswerkbegeleiders/bijlesdocenten gezocht: www.educause.nl 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Toetsen moeten in dienst staan van het leren
"We toetsen te veel en doen te weinig met de resultaten", vindt Karen Heij, toetsexpert en directeur
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: leren programmeren
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
Teacherpreneurs: de Economie Academy van Frank Bosma
Voor de klas staan, een eigen YouTube-kanaal en zowel online als in Hilversum bijles en examentraini
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
3-5
6-10
meer dan 10 uur
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
 
21%
3-5
 
34%
6-10
 
29%
meer dan 10 uur
 
16%