Home Artikelen

Onderwijstips februari 2013

motivatie | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | donderdag 31 januari 2013, 08:51
gamification 10

Onderwijsvanmorgen.nl selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard kunnen zijn.

6 februari:
Masterclass: Gamification in het onderwijs
Hogeschool Iselinge (Doetinchem) organiseert in samenwerking met Kennisnet de masterclass Het Leren van de Toekomst. Deze masterclass is de eerste bijeenkomst van de serie Leren van de Toekomst. Bij deze masterclass hoort u alles over de meerwaarde van gamification en hoe dit in het onderwijs ingepast kan worden. Ook gaat u zelf concreet aan de slag om game-principes toe te passen op onderwijssituaties. Deze masterclass is gratis te volgen. (bron: Kennisnet)

8 februari: iPads in het onderwijs
Een dag - georganiseerd door Consortium Beroepsonderwijs - voor iPad-gebruikers en mensen die nieuwsgierig zijn naar het gebruik en de toepassingen van een iPad in het onderwijs. Het programma begint met een lezing van dr. Ellen Klatter, docent aan de Pedagogisch Technische Hogeschool, over het gebruik van nieuwe technologie in het onderwijs. Ook zijn er drie workshoprondes waar u kunt kiezen uit workshops als Nearpod: maak je lessen interactief en Het gebruik van iPads bij het bèta-onderwijs. Bij aankomst krijgt u gedurende deze dag een iPad in bruikleen.

28 februari: Inspiratiemiddag 21st Century Skills
De Kunstbalie in Tilburg organiseert op dinsdag 28 februari een inspiratiemiddag waar 21st Century Skills in combinatie met kunst centraal staan. Deze vaardigheden en competenties hebben leerlingen nodig om effectief deel te kunnen nemen aan de kennismaatschappij van de 21e eeuw. De inspiratiemiddag gaat van start met een keynote van Bart Rutten, conservator van het Stedelijk Museum. Vervolgens kunt u als bezoeker kiezen uit verschillende ‘Skill Sessions’, waaronder Denken in de 21e Eeuw, Creatief Denken en Art Based Learning. Verdere informatie over het programma en de inschrijving vindt u op de website.

Zaterdag 9 maart: Leraren met Lef manifestatie
Iets te vroeg, maar toch vast het vermelden waard: Teachers Connected: excelleren door samenwerken. Onder deze noemer vindt op zaterdag 9 maart de tweede editie van de Leraren met Lef Manifestatie plaats. Op deze dag staat met en van elkaar leren centraal. Na de opening begint het programma De Lerarentafel. Het gesprek aan tafel 2 zal gaan over excelleren als docent. Aansprekende figuren - zoals leraar van het jaar Jan Verwey en de organisatie van School aan Zet - zullen hierover in gesprek gaan en succesvolle voorbeelden aanhalen. Ook zullen er korte betogen door verschillende docenten worden gehouden en dag zal feestelijk worden afgesloten. De manifestatie vindt plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam en de toegang is gratis.

Wat heeft u in februari op het programma staan? Heeft u ook nog een onderwijstip om met uw collega’s te delen?

Renée Conradi (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 4606 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

E. Houtkoop - De kennis en vaardigheden op het gebied van toetsen zijn onderbelicht in de lerarenopleiding. Dit... 
Lees verder  arrow

Alderik - http://alderikvisser.blogspot.nl/2014/09/de-kitsch-van-het-kantelen.html?m=1 
Lees verder  arrow

Hanna snoeren - ik maak gebruik van Listr een echte aanrader! Wij maken hier erg veel gebruik van.... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
SLO: Quickscans 21e eeuwse vaardigheden
Kritisch denken, samenwerken en digitale geletterdheid. Kent u alle 21e eeuwse vaardigheden? Hoe kom
Lees verder arrow
Zo maakt u van onderzoekend leren een succeservaring
Onderzoekend leren is een actieve leervorm waarbij leerlingen kennis en vaardigheden verwerven door
Lees verder arrow
(Filmpje maken + filmpje kijken) x (oud + jong) = efficiënter leren
De meeste docenten maken geregeld gebruik van video: om de les aan te kleden, een onderwerp nog eens
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
37%
Leren op maat
 
40%
Device onafhankelijk leren
 
4%
Opbrengstgericht leren
 
6%
Geen van allen
 
13%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Toetsing kan beter én anders in het voortgezet onderwijs.