Home Column

Omzeilmeisje

motivatie | jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | maandag 16 april 2012, 15:03
zeilboot

Er was eens een omzeilmeisje. Laten we haar voor het gemak Laurette noemen. Laurette is een pientere meid. Ze doet het laatste jaar van haar vwo-opleiding, met frisse tegenzin. Met slim rekenen plaatst ze zorgvuldig de hakken over de sloot, zodat ze veel tijd overhoudt om te investeren in haar grote passie: reizen organiseren naar ontwikkelingslanden vanuit een duurzaam perspectief. Laurette wil een bijdrage leveren aan een betere wereld en ze begint bij zichzelf.

 

Jonge ondernemer

Laurette is een jonge ondernemer. Het startkapitaal voor haar eenmanszaak heeft ze onlangs via CrowdAboutNow bijeen gebracht, een online platform voor crowdfunding. Laurette heeft nog nooit een reclamebureau van binnen gezien: ze doet haar volledige PR & marketing zelf en met behulp van relaties via sociale media. Als Amsterdamse is ze aangesloten bij NOPPES, een zogenaamd LETS, ofwel Local Exchange Trading Systems. Op dit netwerk worden diensten en producten ‘verkocht’ zonder dat er geld aan te pas komt. Een systeem van credits zorgt ervoor dat de waarde eerlijk verdeeld wordt. Als ze straks wat verder is, wil ze geen arbeidsongeschiktheidsvoorziening. Ze zal zich aansluiten bij een Broodfonds, waarbij een groep ondernemers samen een pot met geld beheren. Leden die door ziekte tijdelijk niet kunnen werken, worden uit deze pot betaald.

 

Hard studeren

Ondertussen gaat alle schooltijd op aan de voorbereiding op het examen. Hoewel de zesjes op haar cijferlijst anders doen vermoeden, studeert Laurette harder dan al haar klasgenoten. Haar school biedt geen Spaans aan, dus doet Laurette in haar eigen tijd - gratis - een opleiding Spaans bij DuoLingo. Om aan haar ondernemingsvaardigheden te werken heeft ze een aantal mentoren aan zich weten te binden, die haar via sociale media volgen en tips geven. Op Skillshare vond ze een Amerikaanse ‘leraar’ die zijn kennis over duurzame reizen wil delen. En om zich breed te ontwikkelen, bekijkt ze elke avond een van de lezingen op TED.com, Poptech of een van de andere platformen voor video lectures.

 

Niet via gebaande paden

Het onderwijs, de reclamebureaus, de verzekeringsmaatschappij, de bank... Laurette omzeilt zoveel mogelijk de bestaande systemen. Ze bieden te weinig toegevoegde waarde en er zijn steeds betere alternatieven voorhanden, vooral door de opkomst van sociale media. Om haar cijferlijst maakt Laurette zich geen zorgen. Haar toekomst ligt niet in een CV vol papieren bewijsstukken, maar hoe ze zich online presenteert: een portfolio, een website, een LinkedIn-profiel en... een rijk netwerk aan waardevolle contacten.

 

Misschien zijn ze nu nog een uitzondering. Maar er komen steeds meer omzeiljongens en -meisjes. Hoe gaat uw school daar een antwoord op formuleren?

Erno Mijland (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 7047 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

fiene Arizona - prachtig vandaags "smooth" schrijven, interesant ook hoe de Nederlandse taal, langzaam maar zeker een grote engelse invloed heb gekregen!

Peter te Riele - Laurette merkte dat ze buiten de maatschappij raakte. Een maatschappij die ze steeds minder begreep. Die maatschappij probeerde druk op haar uit te oefenen. Licenties, diploma's, certificering, inspecties, garanties allemaal geboren uit angst en om zekerheden in te bouwen. Laurette werd het meer en meer zat. Uiteindelijk besloot ze te emigreren naar een wereld die haar wel begreep.

Jeroen Clemens - Goed stuk, Erno En laten we daar in onderwijs voor het leren wat van leren

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

René - Ik hoorde ooit van twee Belgische jongens die een jongensschool bezochten, dat zij niet zouden... 
Lees verder  arrow

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Eric Snelders - Dit artikel is al van enige tijd geleden, maar ik las het nu pas (juli... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
LAKS-monitor 2014: de tevredenheid van leerlingen over toetsen
Onlangs publiceerde LAKS de LAKS-monitor 2014: het tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek onder leerl
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
40%
Leren op maat
 
33%
Device onafhankelijk leren
 
0%
Opbrengstgericht leren
 
13%
Geen van allen
 
13%