Home Artikelen

Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media

jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | dinsdag 14 mei 2013, 08:31
ncosm

Vandaag gaat in EYE Amsterdam voor de tweede keer het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media van start. Ieder onderwijstype heeft op het congres, dat van 14 tot en met 17 mei duurt, een eigen congresdag. Donderdag 16 mei staan het voortgezet onderwijs en het mbo centraal, met keynotes van onder andere Remco Bron en verschillende sessies over sociale media en didactiek, visie, protocollen, trends en ontwikkelingen en de impact van (sociale) media op het primaire proces.

Sociale media: Visie en Protocollen
Een veel gehoorde aanpak als het over sociale media op school gaat is ‘het protocol’. Sommige scholen kiezen ervoor om het gebruik van sociale media - zoals Facebook, Twitter en Whatsapp - te verbieden in de klas. Anderen voeren een positief beleid waarbij deze middelen juist ingezet worden als leermiddel. Peter den Hollander (Infovaardig: instituut voor mediawijsheid en informatievaardigheden) bespreekt in zijn presentatie verschillende aanpakken die scholen kunnen hanteren om doeltreffend beleid te voeren. Want dat je als school te maken krijgt met sociale media, of beter gezegd te maken hebt, dat is een ding dat duidelijk is.

Jongeren en sociale media
In deze presentatie gaat Annemarie van Essen (Biebsearch) in op een aantal denkwijzen om als docent en onderwijsinstelling aan te sluiten bij de manier waarop jongeren communiceren via sociale media. Aan de hand van een aantal denktechnieken daagt Van Essen de deelnemers uit om op verschillende manieren te kijken naar de wisselwerking tussen jongeren en sociale mediakanalen.

De connected leraar
Ook docenten profiteren volop van de digitale mogelijkheden die het internet hen biedt. Zo kunnen ze hun eigen professionalisering onderhouden: ze bepalen hun eigen (leer)doelen, managen hun eigen leerproces en communiceren al dan niet digitaal met anderen om die doelen te bereiken. Kortom, de docent ontwikkelt aan de hand van zijn interesses een eigen PLN: een personal learning network. Klinkt goed toch? Maar is dat het ook? In deze workshop, door Michel van Ast (YoungWorks Academy) en Michiel Maas (Innofun), onderzoekt u het wat, waarom en het hoe van deze PLN’s.

Pre-conference
Naast de congresdagen wordt speciaal voor bestuurders, schoolleiders en managers de dag voor elk congres een pre-conference gehouden. Op woensdag 17 mei (morgen al dus) vindt daarom de pre-conference voor het voortgezet onderwijs en het mbo plaats in De Waag op de Nieuwsmarkt in Amsterdam. Deze middag wordt begeleid door Frans Schouwenburg (Kennisnet) en Paul Vermeulen (ICT-in-onderwijs). Gedurende het programma komen onderwerpen als kansen en gevaren, privacyvraagstukken, reputatie en schoolprofilering aan bod. Voor ieder onderwerp is een expert uitgenodigd en na afloop wordt u per boot naar EYE Amsterdam gebracht voor een netwerkdiner.

Bekijk voor het hele programma de website van het congres. Gaat u naar het Nationaal Congres Onderwijs en Sociale Media? Zo ja, welke sessies gaat u sowieso bezoeken? Laat het ons weten en deel uw ervaringen met elkaar.

Renée Conradi (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 2095 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Sasja Saptenno  - Mooi initiatief, ik doe graag mee. Ssaptenno@deltion.nl 
Lees verder  arrow

Karel van Wijngaarden - Het ondernemerschap mag inderdaad wel wat meer gepromoot worden al wordt op dit moment de... 
Lees verder  arrow

Huiswerkbegeleiders/Bijlesdocenten gezocht! - Huiswerkbegeleiders/bijlesdocenten gezocht: www.educause.nl 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Toetsen moeten in dienst staan van het leren
"We toetsen te veel en doen te weinig met de resultaten", vindt Karen Heij, toetsexpert en directeur
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: leren programmeren
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
Teacherpreneurs: de Economie Academy van Frank Bosma
Voor de klas staan, een eigen YouTube-kanaal en zowel online als in Hilversum bijles en examentraini
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
3-5
6-10
meer dan 10 uur
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per week kwijt aan correctie- en nakijkwerk van leerlingen?
minder dan 3 uur
 
21%
3-5
 
34%
6-10
 
29%
meer dan 10 uur
 
16%