Home Artikelen

Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media

jongerencultuur | social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | dinsdag 14 mei 2013, 08:31
ncosm

Vandaag gaat in EYE Amsterdam voor de tweede keer het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media van start. Ieder onderwijstype heeft op het congres, dat van 14 tot en met 17 mei duurt, een eigen congresdag. Donderdag 16 mei staan het voortgezet onderwijs en het mbo centraal, met keynotes van onder andere Remco Bron en verschillende sessies over sociale media en didactiek, visie, protocollen, trends en ontwikkelingen en de impact van (sociale) media op het primaire proces.

Sociale media: Visie en Protocollen
Een veel gehoorde aanpak als het over sociale media op school gaat is ‘het protocol’. Sommige scholen kiezen ervoor om het gebruik van sociale media - zoals Facebook, Twitter en Whatsapp - te verbieden in de klas. Anderen voeren een positief beleid waarbij deze middelen juist ingezet worden als leermiddel. Peter den Hollander (Infovaardig: instituut voor mediawijsheid en informatievaardigheden) bespreekt in zijn presentatie verschillende aanpakken die scholen kunnen hanteren om doeltreffend beleid te voeren. Want dat je als school te maken krijgt met sociale media, of beter gezegd te maken hebt, dat is een ding dat duidelijk is.

Jongeren en sociale media
In deze presentatie gaat Annemarie van Essen (Biebsearch) in op een aantal denkwijzen om als docent en onderwijsinstelling aan te sluiten bij de manier waarop jongeren communiceren via sociale media. Aan de hand van een aantal denktechnieken daagt Van Essen de deelnemers uit om op verschillende manieren te kijken naar de wisselwerking tussen jongeren en sociale mediakanalen.

De connected leraar
Ook docenten profiteren volop van de digitale mogelijkheden die het internet hen biedt. Zo kunnen ze hun eigen professionalisering onderhouden: ze bepalen hun eigen (leer)doelen, managen hun eigen leerproces en communiceren al dan niet digitaal met anderen om die doelen te bereiken. Kortom, de docent ontwikkelt aan de hand van zijn interesses een eigen PLN: een personal learning network. Klinkt goed toch? Maar is dat het ook? In deze workshop, door Michel van Ast (YoungWorks Academy) en Michiel Maas (Innofun), onderzoekt u het wat, waarom en het hoe van deze PLN’s.

Pre-conference
Naast de congresdagen wordt speciaal voor bestuurders, schoolleiders en managers de dag voor elk congres een pre-conference gehouden. Op woensdag 17 mei (morgen al dus) vindt daarom de pre-conference voor het voortgezet onderwijs en het mbo plaats in De Waag op de Nieuwsmarkt in Amsterdam. Deze middag wordt begeleid door Frans Schouwenburg (Kennisnet) en Paul Vermeulen (ICT-in-onderwijs). Gedurende het programma komen onderwerpen als kansen en gevaren, privacyvraagstukken, reputatie en schoolprofilering aan bod. Voor ieder onderwerp is een expert uitgenodigd en na afloop wordt u per boot naar EYE Amsterdam gebracht voor een netwerkdiner.

Bekijk voor het hele programma de website van het congres. Gaat u naar het Nationaal Congres Onderwijs en Sociale Media? Zo ja, welke sessies gaat u sowieso bezoeken? Laat het ons weten en deel uw ervaringen met elkaar.

Renée Conradi (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 2439 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

C. van Hout - Ik zie het probleem niet. In het Katholieke Brabant jaren 50-60 was dit normaal. Ik... 
Lees verder  arrow

René - Ik hoorde ooit van twee Belgische jongens die een jongensschool bezochten, dat zij niet zouden... 
Lees verder  arrow

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
De Khan Academy als onderdeel van het wiskundeonderwijs: deel 1
Wat voor Salman Khan begon als wiskunde-uitleg aan zijn nichtje is uitgegroeid tot een platform met
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
45%
Leren op maat
 
25%
Device onafhankelijk leren
 
5%
Opbrengstgericht leren
 
15%
Geen van allen
 
10%