Home Lesideeën

Maak een fotostrip in de klas

motivatie | leerstijlen en vakdidactiek | projectonderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | trends | mediawijsheid | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | woensdag 14 maart 2012, 13:02
Comic Life

Het 'stripverhaal' bestond al ver voor het geschreven woord. Denk bijvoorbeeld aan de grottekeningen van Altamira. Een goede reden om de hedendaagse variant, de fotostrip, in de klas te gebruiken is de motivatie van uw leerlingen: ze kunnen zich gemakkelijk uitdrukken door het gebruik van digitale media en het bevordert hun creativiteit.

Breed inzetbaar lesidee
Een fotostrip is een verhaal dat bestaat uit digitale beelden, voorzien van (ingesproken) teksten, muziek, geluiden en effecten. Dit lesidee is inzetbaar bij veel verschillende vakken. Bij taalvakken kunnen de leerlingen door middel van een fotostrip dialogen tot stand brengen, actuele kwesties behandelen, creatieve schrijfprocessen oefenen en bevorderen of de taal oefenen door het verhaal in het Engels of Duits te vertellen. Een aantal andere voorbeelden zijn:

  • Geschiedenis: een chronologisch verhaal vertellen aan de hand van een tijdbalk
  • Biologie: een verslag van een excursie visualiseren
  • Wiskunde: laat de leerlingen stellingen uitleggen. Iedere stap is dan één shot.
  • Scheikunde: chemische elementen verduidelijken
  • Aardrijkskunde: laat de leerlingen een steden(s)trip maken waarbij de belangrijkste highlights van een stad aan bod komen
  • Maatschappelijke stage: bijvoorbeeld een bezoek aan een agrarisch bedrijf in beeld brengen

Comic Life
Er zijn veel online tools en computerprogramma’s beschikbaar om fotostrips te maken. Dit lesidee is gebaseerd op Comic Life: een online webapplicatie waar u en uw leerlingen dertig dagen gratis gebruik van kunnen maken. Met deze toepassing kunnen uw leerlingen snel en eenvoudig een eigen verhaal construeren.

Leerdoelen
Het gezamenlijk werken aan fotostrips bevordert de samenwerking onder uw leerlingen. Ook oefenen ze op deze manier met het visualiseren van kwesties en met probleemoplossend denken. Door de visuele aanpak spreekt u de creativiteit van uw leerlingen aan en dat wordt door veel leerlingen als een prettige afwisseling ervaren.

Het complete lesidee bevat een uitgebreide uitleg over de functies van Comic Life en een stappenplan. Download het lesidee en u kunt meteen aan de slag met uw leerlingen!

Florina Blokland (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 7197 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (3 totaal) Alle reacties...

denice - whettqegrgfrdgrfrg

Redactie OVM - Beste Danny, Zoals u kunt lezen staat er boven de opsomming dat het een serie voorbeelden betreft. OVM presenteert, in plaats van vakspecifieke opdrachten, zo algemeen mogelijke lesideeen zodat docenten daar vervolgens hun eigen creatieve draai aan kunnen geven! Natuurlijk zijn wij erg benieuwd naar uw eigen ideeen. Deel ze hier op OVM, dan kunnen andere aardrijkskundedocenten ervan meegenieten! Groet, De redactie

Danny Hoogteijling - Jammer dat aardrijkskunde weggezet wordt met 'highlights van een stad'. Aardrijkskunde is echt wel meer dan wat plaatsen/landen en kenmerken leren. Alsof er geen structuur in het vak zit. Aardrijkskunde is zoveel meer en een creatieve redactie weet vast meer interessante opdrachten te verzinnen!

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

E. Houtkoop - De kennis en vaardigheden op het gebied van toetsen zijn onderbelicht in de lerarenopleiding. Dit... 
Lees verder  arrow

Alderik - http://alderikvisser.blogspot.nl/2014/09/de-kitsch-van-het-kantelen.html?m=1 
Lees verder  arrow

Hanna snoeren - ik maak gebruik van Listr een echte aanrader! Wij maken hier erg veel gebruik van.... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
SLO: Quickscans 21e eeuwse vaardigheden
Kritisch denken, samenwerken en digitale geletterdheid. Kent u alle 21e eeuwse vaardigheden? Hoe kom
Lees verder arrow
Zo maakt u van onderzoekend leren een succeservaring
Onderzoekend leren is een actieve leervorm waarbij leerlingen kennis en vaardigheden verwerven door
Lees verder arrow
Waarom technologie de docent nooit zal vervangen
Mobiel leren, gamification, flipping the classroom, de opleving van MOOCs en ga zo maar door... het
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
38%
Leren op maat
 
39%
Device onafhankelijk leren
 
4%
Opbrengstgericht leren
 
6%
Geen van allen
 
13%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

De rol van docenten bij gepersonaliseerd leren