Home Artikelen

Links week 44

zondag 1 november 2009, 18:38
wise bits2

Hoe leg je een scholier in negentig seconden uit wat inductie is? Dat is het doel van het Wisebits 2.0 project. De Universiteit Leiden en de RVU educatieve omroep willen met korte filmpjes wetenschappelijke en filosofische onderwerpen inzichtelijk maken voor scholieren en andere geïnteresseerden. Leuke korte filmpjes met titels als ‘Waarom rennen zebra’s niet weg?’, ‘Is 1 + 1 altijd 2?’ en ‘Hoe kies je tussen twee kwaden?’, die aanzetten tot denken en filosoferen. Iedere doordeweekse dag een nieuw filmpje, met opdrachten voor leerlingen en feedback voor docenten. Ook te ontvangen op de mobiele telefoon.

 

Ik had de Wisebits trouwens gevonden via de site van het Technisch Weekblad, waarvan de papieren versie hier ten huize iedere week wordt verslonden. En je hoeft geen bèta te zijn om het TW leuk te vinden!  Ik, neerlandicus, vond het heel intrigerend om te lezen dat Dyson een bladloze ventilator heeft uitgevonden. Gewoon een soort grote ring die er uitziet als het deurtje van een wasmachine zonder het glas. Dat is nou echte innovatie al zet ik toch het liefst een raam open. Leuke opdracht voor leerlingen: bedenk voor een bestaand apparaat een totaal ander concept, met behoud van de functie. Kan een technische en een creatieve invalshoek hebben, en/of een talige (in dat laatste geval gaat het erom het concept zo goed en duidelijk mogelijk te verwoorden).

 

Als je ‘LOB’ googelt kom je op de site van de Landelijke Organisatie van Begraafplaatsen, maar hoe verleidelijk ook, ik was op zoek naar iets anders, namelijk de portal voor Loopbaanoriëntatie en Loopbaanbegeleiding (LOB) van de VO-Raad. Ik had namelijk in het Stimuleringsplan LOB gelezen dat die er zou komen, maar ik ben te vroeg. Het Stimuleringsplan, voortspruitend uit de kwaliteitsagenda van OCW en de Sectoragenda van de VO-Raad beoogt tussen 2009 en 2012 een aantal zaken voort te brengen:

een landelijke LOB-portal

• een landelijk aanbod van cursussen en trainingen

een landelijke standaard LOB

• contacten, netwerken, samenwerkingsverbanden in de keten

 

Met dat laatste ‘in de keten’ wordt waarschijnlijk bedoeld: onderwijs, bedrijfsleven en overheid (?). In ieder geval wil de VO-Raad de komende jaren flink werk maken van LOB en dat is ook nodig: de schooluitval moet omlaag en uit onderzoek blijkt dat veel leerlingen niet precies weten welke vervolgopleiding ze moeten kiezen, of hoe eigenlijk een solide keuzeproces er uitziet. Er zijn een aantal goede websites om daarbij te helpen. De allermooiste vind ik het oude vertrouwde Schoolweb. Leerlingen kunnen zich er via het StudieKeuzeProgramma bijvoorbeeld oriënteren op opleidingen (alle opleidingen van Nederland en vele studiemogelijkheden in het buitenland). Met één klik kan een leerling een studiebrochure aanvragen (als hij zich registreert). Daarnaast geeft de site een schat aan informatie over het kiezen van een vervolgopleiding (mét studiekeuzeopdrachten), over solliciteren, over werk en stage, over studeren in het buitenland en over geld. Er zijn columns van studenten en er is de bekende gratis toekomsttest. Volgens de test moet ik game designer worden.  En eigenlijk lijkt me dat een heel goed idee!

 

Ik vond op de site van de VO-Raad wel iets anders: Jet-Net. Jet-Net, het Jongeren en Technologie Netwerk Nederland, is een samenwerking tussen bedrijven, onderwijs en overheid. Doel is havo/vwo-leerlingen een reëel beeld te geven van bèta en technologie en hen te interesseren voor een bètatechnische vervolgopleiding. Via Jet-Net kwam ik weer bij Wisactueel, een digitale nieuwsbrief voor wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs. De auteurs leggen in hun artikelen een relatie tussen lesstof en de toepassing van wiskunde in het bedrijfsleven. Zij maken bovendien opdrachten bij de artikelen. Op Wisactueel worden ook Jet-Net activiteiten aangekondigd waarbij leerlingen in contact komen met wiskundigen. Een beetje flauw dat ik geen link plaats naar Wisactueel maar dat is omdat ze die site zo gemaakt hebben dat je er niet meer af komt met je pijltje terug. Daar hou ik niet van.

 

Op 6 november is er weer een training Waddenzeeschool, op Vlieland. Bedoeld voor bovenbouwdocenten biologie en/of aardrijkskunde die met hun leerlingen het onderzoeksproject van de Waddenzeeschool willlen doen. Het project bestaat uit een voorbereiding en verwerking op school, gekoppeld aan een veldwerkdriedaagse op een waddeneiland naar keuze. Als afsluiting schrijven de leerlingen een beleidsadvies. Het onderzoeksproject is heel goed te gebruiken als profielwerkstuk of praktische opdracht.

 

Op 2 november start de jaarlijkse anti-rook-wedstrijd ‘Actie Tegengif’. Klassen die officieel mee willen doen hadden zich voor 1 oktober moeten inschrijven, maar je kunt evengoed aan de slag met alle informatie op de website van Stivoro, de organisator van Actie Tegengif. Jongeren kunnen bijvoorbeeld een gratis Antipeukenpas downloaden of bestellen. En daarmee vastleggen dat ze niet (meer) gaan roken. Er is een pagina met tips & trucs om te helpen met stoppen en alles wat je altijd al (of liever niet) wilde weten over roken staat er helder en bondig weergegeven.

 

Het kan nog even! De inzendingstermijn voor make-it-mobile is verlengd tot 10 november!  Bekijk het filmpje voor vijf praktijkvoorbeelden. En stuur je mobiele lesidee in. Betrek ook vooral leerlingen bij het ontwerpen van mobiele lesideeën, die zijn daar heel goed in.

Stuur dit artikel door | 13993 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (2 totaal) Alle reacties...

Paul Aerssens - Zo zijn er voor Frans duizenden korte filmpjes met uitleg te vinden op www.imagiers.net/ Ze zijn ook te vinden op youtube en gemakkelijk te downloaden of in te passen in een elektronische leeromgeving.

janien - Wisebits. Wonderful! Ik had ze ook al ontdekt ... en heb een filmpje en de link nog 'in concept' op mijn blogje staan. Mooi, leuk toch, dat kan ik alleen maar bevestigen.

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

C. van Hout - Ik zie het probleem niet. In het Katholieke Brabant jaren 50-60 was dit normaal. Ik... 
Lees verder  arrow

René - Ik hoorde ooit van twee Belgische jongens die een jongensschool bezochten, dat zij niet zouden... 
Lees verder  arrow

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
LAKS-monitor 2014: de tevredenheid van leerlingen over toetsen
Onlangs publiceerde LAKS de LAKS-monitor 2014: het tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek onder leerl
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
40%
Leren op maat
 
33%
Device onafhankelijk leren
 
0%
Opbrengstgericht leren
 
13%
Geen van allen
 
13%