Home Artikelen

Links week 40

social media in het onderwijs | maandag 28 september 2009, 00:25
Cijfferinghe1

Het is deze week Nationale Onderwijsweek. Dat dat steevast gespeld wordt als Nationale Onderwijs Week vind ik een beetje pijnlijk, u en ik van het onderwijs weten natuurlijk wel beter. Voorafgaand aan de Week was het eergisteren, zaterdag 3 oktober, de Dag van de Leraar. We hopen dat u een leuke dag heeft gehad al hoort zo’n dag natuurlijk midden in de week te vallen, en dat u dan onverwacht vrij heeft, of taart krijgt, en liefst allebei. Gelukkig is het op verschillende plaatsen in het land deze week nog een beetje Dag van de Leraar.

 

Op 3 oktober zijn er ook weer drie leraren van het jaar benoemd, ieder in hun eigen sector PO, VO en MBO. De uitreiking van de prijzen vindt op woensdag 7 oktober plaats tijdens het tv-programma De Avond van het Onderwijs van Teleac.

 

Er was nog iets op 3 oktober: minister Plasterk lanceerde de website Duizend jaar voor de klas. Een heel aardig initiatief dat eer bewijst aan 'vijfentwintig leraren die ieder zo'n veertig jaar – en samen dus duizend jaar - voor de klas gestaan hebben en nu op het punt staan het stokje door te geven aan opvolgers. Wat hebben zij in die lange tijd geleerd? Hoe hebben zij zich ontwikkeld? En wat kunnen aanstaande, nieuwe of misschien wel álle leraren van hen leren? Daar draait het om op deze website.'

 

Er is nog meer te doen en te zien deze onderwijsweek, hier vindt u het complete media-overzicht.

 

Mr. Willem Bartjens is een legendarische zeventiende-eeuwse Zwolse rekenmeester. Hij zette de toon voor het Nederlandse rekenonderwijs. De uitdrukking ‘volgens Bartjens’ is dan ook een uitdrukking voor iets dat nauwkeurig berekend is. Zwolle doet haar rekenmeester eer aan door sinds 2004 jaarlijks het Groot Zwolsch Bartjens Rekendictee te organiseren. Inmiddels is het Bartjens Rekendictee uitgegroeid tot een landelijk evenement met een nog immer Zwolse finale. Je kunt meedoen als individu en als school.

Als u net als ik dan nu ook wilt weten wie Bartjens was kunt u terecht op de site van Christian Jongeneel.

 

U kunt meedingen naar de eLearning Awards van European Schoolnet waarmee uitmuntendheid en het beste gebruik van technologie in het onderwijs beloond worden. Scholen en lerarenopleidingen worden uitgenodigd deel te nemen. Er zijn stevige prijzen te winnen. De deadline voor deelname is op 23 oktober.


Margreet van den Berg besteedt in haar blog aandacht aan het rapport van Mijn Kind Online over het gebruik van Hyves door kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar: Krabbels & Respect plz?: Hyves en Kinderen. In het rapport staan de onderzoeksresultaten van het onderzoek dat onder 1051 jongeren is uitgevoerd. Het rapport is via de website te downloaden. 

Bob Overbeeke is internetconsultant en Web 2.0-expert. Hij maakt zich geen zorgen om hyves en de jeugd in zijn column op de site van xs4all.

 

'Leuke titel DagjeLesgeven, maar waar is deze Linkedingroep eigenlijk voor?’ Al enige tijd bestaat er een LinkedIn-groep DagjeLesgeven: een loket-in-wording (te vergelijken met een datingsite) waar zowel professionals uit bedrijfsleven en overheid als docenten in beroeps- en voortgezet onderwijs elkaar kunnen vinden voor een gastdocentschap.

De afgelopen week heeft een initiatiefgroep bestaande uit vertegenwoordigers van IMC Weekendschool, Fortis Foundation, De Academy, SG Lelystad, Nieuwemaan.nl, Kennisland en Ricoh afspraken gemaakt om DagjeLesgeven nu echt te laten starten met een aantal pilots. Er wordt nog gezocht naar financiering en er moet nog een echte website komen. U kunt wel al meer lezen en u kunt zich aanmelden als u graag een keer een gastdocent op bezoek krijgt via school@dagjelesgeven.nl

 

Begin een wiskundeles eens met een stukje film, als warmloper of als smaakmaker. Oliver Knill van het Department of Mathematics van Harvard University in Cambridge, USA, verzamelde talloze fragmenten van speelfilms waarin rekenen of wiskunde een rol speelt. Er zijn meer van dit soort sites, maar op deze site zijn alle fragmenten ook direct in flash of quicktime te bekijken. Bovenaan zijn overzicht geeft Knill nog twee links naar meer filmfragmenten die hij bij zijn eigen lespraktijk gebruikt. Neem even de tijd, er zitten erg veel leuke en bruikbare fragmenten bij.


Ik gluur af en toe weer even bij iTunes U in de K-12-hoek. Aldaar veel filmpjes (videocasts) en podcasts van, over en voor het onderwijs. Het aardigste dat ik deze week vond waren de videocasts van het Maine Writing Project. Ik kan niet linken naar iTunes maar er is wel meer te vinden op Internet, vooral over ‘Digital Storytelling’. Voor de filmpjes: volg de route: iTunes – iTunes U – K-12 – Maine department of Education – The Maine Writing Project – Digital Storytelling.

 

Corinne Nederlof (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 9639 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

René - Ik hoorde ooit van twee Belgische jongens die een jongensschool bezochten, dat zij niet zouden... 
Lees verder  arrow

Wietske Heerebout - Ik heb het afgelopen schooljaar Khan Academy gebruikt als verrijkingsmateriaal in 2 VWO en vindt... 
Lees verder  arrow

Eric Snelders - Dit artikel is al van enige tijd geleden, maar ik las het nu pas (juli... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Onderwijstips juli 2014: lezen, lezen en nog eens lezen
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
Favoriete educatieve apps: beeldende vorming
Om de zoveel tijd kun je er als onderwijsredactie niet omheen. De stortvloed aan educatieve apps die
Lees verder arrow
LAKS-monitor 2014: de tevredenheid van leerlingen over toetsen
Onlangs publiceerde LAKS de LAKS-monitor 2014: het tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek onder leerl
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
Leren op maat
Device onafhankelijk leren
Opbrengstgericht leren
Geen van allen
Waar denkt u aan bij het onderwerp adaptief digitaal leren?
Gepersonaliseerd leren
 
40%
Leren op maat
 
33%
Device onafhankelijk leren
 
0%
Opbrengstgericht leren
 
13%
Geen van allen
 
13%