Home Lesideeën

Lestip: WaterWise

differentiatie | ICT/nieuwe media in de klas | trends | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | woensdag 10 april 2013, 10:45
waterwise 2

WaterWise is een digitale lesmodule van de Hoogheemraadschappen Delfland en Hollands Noorderkwartier over water(beheer) voor de onderbouw. De module biedt materiaal over drie thema's: veilig water, schoon water en voldoende water. Aan de hand van filmpjes, voorbeelden uit de eigen omgeving, interactieve kaarten, quizzen en foto's worden de drie hoofdthema's zo behandeld dat ze als verdiepingsstof voor een aardrijkskundeles kunnen dienen.

Waterbeheer
Nederland is goed in waterbeheer. Dat moet ook wel, want bijna de helft van ons land ligt onder het niveau van de zeespiegel. Onze dijken, duinen en de wereldberoemde Deltawerken beschermen bijna 17 miljoen mensen tegen het water, zodat zij hier toch veilig kunnen wonen, werken en recreëren. In de toekomst wordt schoon zoet water schaarser. We moeten er daarom nu al zorgvuldig mee om gaan. Ook voldoende water is van levensbelang. Klimaatverandering zorgt steeds vaker voor extreme droogte of regen. Daarom is een goede balans tussen te veel en te weinig water cruciaal. WaterWise maakt het belang van veilig, voldoende en schoon water op een eigentijdse, aantrekkelijke en toegankelijke manier inzichtelijk.

Gebruik
WaterWise is ontworpen voor gebruik op het digibord of smartboard, maar kan ook prima op een normaal beeldscherm bekeken worden. Bij het openen van de website kiest u eerst voor vmbo of havo/vwo. Voor de docent is er één handleiding voor de hele onderbouw. Elk thema vraagt 1 lesuur; voor de hele lesmodule heeft u derhalve drie lesuren nodig.

Zie voor de digitale lesmodule:
www.waterwise.nl

De redactie (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 5746 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (1 totaal) Alle reacties...

gtielens - Ik geef voorlichting over dit onderwerp op scholen. Het is een groot succes. Zeker als er ook nog proefjes worden gedaan. Het help ook in het ontdekken van de talenten

REAGEER

img
img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Chantal - Een hele goede ontwikkeling! Veel van het bovenstaande passen we al toe op mijn school,... 
Lees verder  arrow

schulp - Ga er nou maar van uit dat het onderwijs er op lange termijn net zo... 
Lees verder  arrow

C. van Hout - Positieve ontwikkeling! Wel graag landelijk aansturen. Te grote diversiteit in didaktiek en onderwijsinhoud tussen docenten... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
NMC Horizon 2015: belangrijkste trends in onderwijstechnologie
Eerder deze week publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report: 2
Lees verder arrow
NMC Horizon 2015: de grootste uitdagingen in onderwijstechnologie
Eind vorige maand publiceerde het New Media Consortium (NMC) haar jaarlijkse ‘NMC Horizon Report:
Lees verder arrow
Gepersonaliseerd leren: de stand van zaken
Onderwijstechnologie moet het in de (nabije) toekomst voor scholen makkelijker maken om maatwerk aan
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
Nee, geen goed plan
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
 
76%
Nee, geen goed plan
 
24%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar worden geconfronteerd met mediadragers uit de jaren '70 '80 en '90. Dit levert verrassende reacties op! Een ding is zeker, technologieën gaan snel, maar zelfs voor 'Digital Natives' lijkt het eeuwen geleden.